Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Möhkö
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Möhkö » Ti Heinäkuu 12. 19:27:13 2016

http://www.hs.fi/kotimaa/a1468296424147

Oisko Eu pakottamassa katsastuksen joka toiseksi vuodeksi ;O. Toivottavasti samalla tarkistavat
sitten jatkossa vähän tarkemmin toiset ajaa vuodessa 50.000km joten osa autoista on kahdessa
vuodessa ihan romuja....
Tuo aliarvostettu Cologne

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Heinäkuu 14. 8:02:47 2016

Möhkö kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/a1468296424147

Oisko Eu pakottamassa katsastuksen joka toiseksi vuodeksi ;O. Toivottavasti samalla tarkistavat
sitten jatkossa vähän tarkemmin toiset ajaa vuodessa 50.000km joten osa autoista on kahdessa
vuodessa ihan romuja....
juurikin näin,on kyllä melko paskoja autoja ajossa nykyisellä vuoden katsastusväilläkin.

Möhkö
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Möhkö » To Heinäkuu 14. 11:15:51 2016

Sinänsä jännä juttu osa huoltaa autonsa kunnolla ja pitää sitä kuin kukkaa kämmenellä. Osa taas ajaa ajaa ajaa niin kauan kuin auto vaa liikkuu. Toi huolto-ohjelman noudattaminen ajaa kyllä asiansa, mutta tunnen hemmoja jotka eivät huolla autoaan ollenkaan missään merkkiliikkeessä ite tekee, jos tekee.... ymmärrän jonkun 20 vuotta vanhan auton mutta uutta autoa en oikein ymmärrä...
Tuo aliarvostettu Cologne

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Heinäkuu 15. 11:03:12 2016

Suomen autokanta on mitä on, kiitos siitä valtion autoveropolitiikalle....

Mutta itse tähän muutokseen.
On hyvä että totellaan sääntöjä. Jos EU:ssa katsastus on 2 v välein, niin sen pitää olla suomessakin 2v välein.

Juuri katsastin 2003 mondeoni. Ekassa leimauskonttorissa saivat aikaseksi pitkän vikalistan. Oli kaikkee ennenäkemätöntä. Runkonumero ei kuulemma näkynyt lasin alta, kahteen mieheen yrittivät saada konepeltiä auki, eivät saaneet. Kuukausi meni umpeen ja vein sen toiseen paikkaan. Kerralla läpi, katti vaihdettiin, eikä sanoneet runkonumerosta mitään ja konepellin avansin jo valmiiksi silleen, että piti kääntää vaan toiseen suuntaan avainta.. Yks vika oli tullut lisää, koiranluu takana oli kuulemma väljä, siitä ei ekassa paikassa sanoneet mitään.

Tällä vaan halusin sanoa, että on näissä katsastajissakin eroja. Jossain menee sukkana läpi huonokin ohjus, kun taas jossain niuhotetaan ihan viimesen päälle.

Eka katsastus Hakus Suomenoja 79€ toinen Helppokatsastus Kivenlahti 58€ ja molemmat siis espoossa. Helppokatsastukseen menin päästölapun kanssa, eli hinnat aikalailla samat molemmissa.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » To Heinäkuu 21. 11:49:49 2016

Nyt on voittajaolo.
Tyttären kuljetin Escort XR3i cabrio vm 88 meni läpi laakista.

Ennakkoon oli vahdettu vetarien suojakumit ja otettu päästölappu. 44€ maksoi leima tällä kertaa, sanoisko aika ok hintataso. Helppokatsastus Kivenlanhti tälläkin kertaa. Asiantunteva ja hyvä meininki, kiitos siitä HK:n miehille :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Möhkö
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Möhkö » Ke Elokuu 31. 22:09:23 2016

Fordi taas katsastettu huomautuksetta 39,00€ oli hintalappu yhteensä.
Tuo aliarvostettu Cologne

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Syyskuu 27. 21:47:28 2016

Väärävetosessa tuore leima. Hyryläs näyttää nykyhinta olevan 29e. Päästöt oli 19e ja OBD 14e eli yhteensä 62e.
Päästöt olis voinu jossain muualla mutta ei jaksanu kympin takii lähtee pulaamaan varsinki ku leima oli jo vanha :?
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Joulukuu 2. 21:36:43 2016

#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Joulukuu 2. 23:30:04 2016

"kunnes rekisteröinnistä on kulunut kymmenen vuotta, minkä jälkeen katsastukset olisivat vuosittain."
Eli mikään ei muutu perus duunarille/harrastelialle.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja RStuning » La Joulukuu 3. 14:52:17 2016

Harrastelijat ja autoista kiinnostuneet voivottelevat katsastusta.

Mut ihmiset jolle auto on vain kulkuväline, niin ne sadan euron tai tuhansien eurojen korjaukset jäävät tekemättä, jos autoja ei katsastettaisi vuosittain.

Lappi ja itä-suomi vanhojen autojen paratiisi. On sellaisia pommeja aina välillä kylillä, että en itse ajaisi metriäkään turvallisuuden takia. Emmehän me muutenkaan ole yksin liikenteessä.

Tuo parannus on parannus uusiin autoihin aivan hyvä. Paitsi omallakin kokemuksella auto vanhenee 7-vuodessa aika paljon ja korjauksia saa tehdä.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja JTE » La Joulukuu 3. 22:52:48 2016

Keikka himan leimaus 29 ekee ja päästömittaus vastapalvelus menetelmällä . Ihan kohtuu hinta / paitsi jos on
-08 ja 80 tkm ajetulla tuotteella ajettu n.3500 kilsaa edellisestä leimasta . Onneks tollakin joku viitti heittää
kolmen tonnin kesälomareissun ni ei tarttenu leimata vajaan 500 kilsan välein ?

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja focus » Su Joulukuu 4. 0:52:44 2016

JTE kirjoitti:Keikka himan leimaus 29 ekee ja päästömittaus vastapalvelus menetelmällä . Ihan kohtuu hinta / paitsi jos on
-08 ja 80 tkm ajetulla tuotteella ajettu n.3500 kilsaa edellisestä leimasta . Onneks tollakin joku viitti heittää
kolmen tonnin kesälomareissun ni ei tarttenu leimata vajaan 500 kilsan välein ?
:-s :burn no onhanse näin mutta..mitä hemmettiä,mikä on keikka hima?
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Joulukuu 4. 11:02:03 2016

focus kirjoitti:
JTE kirjoitti:Keikka himan leimaus 29 ekee ja päästömittaus vastapalvelus menetelmällä . Ihan kohtuu hinta / paitsi jos on
-08 ja 80 tkm ajetulla tuotteella ajettu n.3500 kilsaa edellisestä leimasta . Onneks tollakin joku viitti heittää
kolmen tonnin kesälomareissun ni ei tarttenu leimata vajaan 500 kilsan välein ?
:-s :burn no onhanse näin mutta..mitä hemmettiä,mikä on keikka hima?
Villi veikkaus, asuntovaunu tai asuntoauto :D
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja JTE » Su Joulukuu 4. 17:08:14 2016

Juu asuntoauto on .

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ke Joulukuu 7. 14:29:57 2016

Kävin katsastamassa auton. Eipä siinä mut nykypäivänä tarkastavat öljymääränkin. Kuulemma viime vuonna aloitettu. Ei ole yksi tai kaksi autoa viikossa,jossa ei ole moottorissa öljyä ollenkaan. Näin ollen mittatikku näyttää harmaata (taloutta)
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja henu » To Joulukuu 8. 20:38:29 2016

RStuning kirjoitti:Kävin katsastamassa auton. Eipä siinä mut nykypäivänä tarkastavat öljymääränkin. Kuulemma viime vuonna aloitettu. Ei ole yksi tai kaksi autoa viikossa,jossa ei ole moottorissa öljyä ollenkaan. Näin ollen mittatikku näyttää harmaata (taloutta)
Eiköhän tää oo nykyisten vagilaisten ansiota.
Kyl se aina hymyilyttää kun tulee nykyään näiden uusien vagilaisten kanssa tuusattua ni uuden auton kontissa on mukana 1L ö pönttö :lol:

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Helmikuu 13. 10:45:56 2017

Vuosittainen katsastusruletti taas käynnissä.

Erikoinen tapaus. Kävin yrityksen pakua katsastamassa viikko sitten. 2010 mallin ajokki, kaikki suunnilleen ok. Jotain piti keksiä, niin sano nuori katsastaja, että etu ja takarenkaissa ei ole nastat riittävällä prosentilla kohdallaan. Eroa saa kuulemma olla enintään 25%. No kaikkea sitä tuleekin eteen. Sanoin jampalle, mitäs jos otan tossa pihalla riittävän monta nastaa pois edestä, kelpaako sinulle. Sano kelpaa. Nypin noin 10 nastaa eturenkaista ja menin takasin. Makso 10€ ja laitto leiman. Ei ole 40 vuoden aikana koskaan ollut tommosta "vikaa".

Vielä tiedoksi. Lommilan Veholla on katsastus. Asiallista toimintaa, suosittelen paikkaa kaikille jotka espoossa pyöritte. Hintakin oli edullisempi kun muissa espoolaisissa, 60€ makso mondeon katsonta. Ei jonottamista ja pönöttämistä.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Helmikuu 13. 14:09:44 2017

esko kirjoitti: Nypin noin 10 nastaa eturenkaista ja menin takasin. Makso 10€ ja laitto leiman. .
Voisko olla enää enempää suomijuttu.
"Sulla on liian hyvät renkaat edessä".
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Helmikuu 14. 19:41:35 2017

vauhtipete kirjoitti:
esko kirjoitti: Nypin noin 10 nastaa eturenkaista ja menin takasin. Makso 10€ ja laitto leiman. .
Voisko olla enää enempää suomijuttu.
"Sulla on liian hyvät renkaat edessä".
Kysymys Trafin asiantuntijoille:
Onko joku kenties vienyt tätä asiaa eteen päin Trafissa. Voiko näin hölmöä sääntöä olla edes suomessa ?
Mielellään kuulisin jotain asiaan liittyen. Paras tieto tietenkin olisi, että ko. sääntö on vedetty pois...
Ymmärsin Bernerin puheista, että sääntösuomea aletaan työstämään, että liian typerät säännöt deletoidaan.

Näin vastasi stasi mun kysymykseen:
Ajoneuvon nastarenkaiden nastamääräerosta säädetään ajoneuvon käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 17 §:n 3 momentissa. Sen mukaan ajoneuvon renkaiden nastamäärät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Tässä tapauksessa nastamääräero on ilmeisesti poikennut katsastuksessa enemmän kuin 25 %. Katsastuksen arvosteluperusteiden kohdan D6 (Renkaat ja vanteet) mukaan ajoneuvo on hylättävä katsastuksessa, jos nastaero on yli 25 %. Trafi katsoo, että nastojen nyppiminen pois nastarenkaista ei ole suositeltavaa, vaikkakin voimassaoleva lainsäädäntö ei sitä myöskään suoranaisesti kiellä. Trafi on nostanut esiin muutostarpeita nastarenkaiden nastamäärän sääntelyyn liittyen ja asia tullaan ottamaan huomioon tulevassa säädös-/määräysvalmistelussa.

Terveisin,
-------------
Mika Matilainen
ylitarkastaja, DI
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

poppeli
Viestit: 290
Liittynyt: Ti Maaliskuu 13. 21:27:31 2007
Paikkakunta: Jurva

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja poppeli » Ke Helmikuu 15. 17:49:05 2017

Kävinpä minäkin eilen näyttämässä Focuksen Kurikan konttorilla jossa klubiltakin tuttu mies sen katsasti. Oli muuten mun aikana Focuksen 11. määräaikaiskatsastus :D
- Ford Focus MK1 1,6 2003 (harrasteauton ja käyttöauton risteytys)
- Ford Focus MK1 RS 2003 (isän kanssa yhteinen harrasteauto joka on vain kesäkäytössä)
- Yamaha FZ6-S 2005
- Escort MK1 1,3 1974 (projekti)

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Maaliskuu 28. 9:34:02 2017

Kävi taas erikoinen episodi.

Poika kävi katsastamassa meidän perheauton viikko sitten. Kaksi pientä vikaa, joista ei kaiken järjen mukaan olisi pitänyt tulla hylkyä. Katsurin mielestä jarruletkut takana on "pykineet" ja toinen etuiskari vuotaa. Omasta mielestä jarruletukissa ei ollut mitään pykimistä, ne oli virheettömät. Etuiskariin kertyneessä pölyssä ja ravassa näky merkkejä nesteestä. mutta ei sitä paljoo ollut.

Vaimo vei koiraa illemmalla eläinlääkäriin ja kytät pysäytti, tai kyttä, koska siinä siviiliautossa oli vain yksi konstaapeli. Kirjotti sakon katsastamattomalla autolla ajamisesta. Uhkaili kilpien poistollakin.

Eilen vein itse auton katsastukseen, siis uutena tapauksena, ei näyttönä ja se meni läpi tekemättä oikeestaan mitään. Pesin painepesurilla etuiskarin ja pyyhin taka jarruletkut jarrunesteellä. Katsuti totesi, että etuiskari vielä pikkusen vuotaa, että se kannattaa seuraavaan leimaan mennessä vaihtaa. Siinä iskaritestissä ei ollut mitään erikoista, se meni testissä läpi. Jarruletkuista se sano, että ne on näköjään vaihdettu.

Autolla on pikkusen yli 100t ajettu ja se se baijerilainen, eli ei välttämäti vielä ihan lopussa. Että tämmönen tapaus. Sakot tuli ihan turhaan ja leimamiehiä on erilaisia. Näin tää menee, ei sille mitään mahda. Ketuttaa vaan kun aina on jotain epämäärästä.

Kysyin tätäkin trafislta, että miksi suomessa ei saa ajaa 30pv, jos on käynyt lemassa määräajan jälkeen. Ei kait se auto siitä huonone ?
Sanovat, että säännöt tulee EU:sta. Vastasin siihen, että ei pidä paikkansa, koska suurimmassa osassa EU maista on esim leima on 2v välein ja laiton vielä wiki linkin, jossa kerrotaan jokaisen EU maan systeemi. Suomi on niitä ainoita jossa 1v välein. Sen jälkeen ei kuulunut mitään.

Se on silleen, että aina sellanen asia josta trafi ei halua olla vastuussa on EU päätösasioita. Sitten on nää muut, esim autovero, se onkin sitten suomen oma valinta, se on veroasia, joka voi kukin maa itsekkin päättää, vaikka siitäkin on tullut suomelle sapiskaa lukemattomia kertoja.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Maaliskuu 29. 20:32:30 2017

Ei o kyl ollu ongelmia katsastusten, Trafin tai muidenkaan asiaan kuuluvien tahojen kanssa. Ku en oo mikään aktiivinen autojoppari niin konttorilla on tosin tullut asioituakin 20 ajokorttivuoden aikana vain ehkä hikisen 50 kertaa. Pääasiassa tietysti vuosikatsastusten merkeissä mutta on sitä kuitenkin tullut muutoskatsastettua alustoja, renkaita, mallisarjaan kuulumattomia mottoreita, turvakaaria ja sen sellasia jonkun kerran. Muutoskatsastukset on menneet aina laakista kun ne on tehty määräysten mukaan ja tarvittavat dokumentit on olleet mukana. Kerran tosin meinasi jäädä renkaiden muutoskatsastus kesken kun olin ihan omasta mielestänikin juosten kussut lokasuojien levitykset eikä ne oikein täyttäneet nuoren katsurin kulmavaatimuksia, mutta onnistui sekin sitten kun paikalle saapui pitkän linjan katsuri jolta olin jo käynyt asiaa kyselemässäkin. Vuosikatsastuksissakaan en ole kokenut että 'jotain piti löytää', aina ne on ollut oikeita vikoja mitä on tullut ilmi.

Ja mitä tulee talouspolitiikkaan niin kun aatellaan että mulla menee käyttöautoon vuodessa melkein 4500 euroa bensaan, renkaisiin, veroon (tai mikä nyt onkaan viimeisin otsikko) ja vakuutuksiin niin aika sama tässä konkurississa meneekö vuosikatsastukseen 30, 50 vai 80 euroa. Ja mun kuukasittainen nettotulo alkaa ykkösellä ja siinä on 4 numeroa, et ei tässä mitään Kroisoksiakaan olla.

Mut ehkä eri ihmiset vaan näkee ongelmia eri asioissa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Huhtikuu 14. 8:24:12 2017

Normaalisti olen sitä mieltä että poliisi ja katsastaja on ystävä kun niille ei liikaa vittuile, nyt vähä usko horjahti. Kaverin auto kyseessä. -90luvun henkilöauto, suomesta ostettu, ja vuosittain suomessa katsastettu. Katsastus tyssäsi nyt 20 vuoden jälkeen siihen että tyyppikilven akselipainoissa oli virhe. Maahantuojan salapoliisityön avustuksella selvisi, että painovirhe on ollu jo tehtaalta asti, ja vääntävät nyt asiasta todistelupaperia jolla leima irtoaisi.

20 vuottako siihen meni että sattui lukutaitoinen inssi kohdalle, vai miten täs näin kävi.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Biroo
Viestit: 211
Liittynyt: Pe Tammikuu 27. 23:00:42 2012

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Biroo » Pe Huhtikuu 14. 12:55:41 2017

jat-79 kirjoitti:Normaalisti olen sitä mieltä että poliisi ja katsastaja on ystävä kun niille ei liikaa vittuile, nyt vähä usko horjahti. Kaverin auto kyseessä. -90luvun henkilöauto, suomesta ostettu, ja vuosittain suomessa katsastettu. Katsastus tyssäsi nyt 20 vuoden jälkeen siihen että tyyppikilven akselipainoissa oli virhe. Maahantuojan salapoliisityön avustuksella selvisi, että painovirhe on ollu jo tehtaalta asti, ja vääntävät nyt asiasta todistelupaperia jolla leima irtoaisi.

20 vuottako siihen meni että sattui lukutaitoinen inssi kohdalle, vai miten täs näin kävi.
Mikä on auton käyttöönotto vuosi?

"Valmistajan kilven on oltava direktiivin 76/114/ETY ja 78/507/ETY mukainen,
kun kyseessä on
· 1.1.1996 tai sen jälkeen EY-tyyppihyväksytty tai uuteen mallisarjaan
tyyppikatsastettu M1-luokan auto tai perävaunu

· 1.1.1998 tai sen jälkeen käyttöön otettu M1-luokan auto
· 21.5.1998 tai sen jälkeen käyttöön otettu muu M-, N- tai O-luokan
ajoneuvo
Direktiivin 76/114/ETY mukaisesti kilpeen on merkittävä selvästi ja hä-
viämättömästi ainakin seuraavat tiedot alla mainitussa järjestyksessä:

a) valmistajan nimi
b) EY-tyyppihyväksyntänumero. Autojen ja perävaunujen rakenteesta ja
varusteista annetun asetuksen (1248/2002) 14 §:ssä on lueteltu eräitä
ajoneuvoryhmiä koskevat poikkeukset liitteen 1 vaatimuksista. Autoihin,
joilta ei edellytetä koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää, ei
sovelleta ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntänumeroa koskevaa vaatimusta
c) ajoneuvon valmistenumero
d) suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa kuormattuna
e) suurin ajoneuvoyhdistelmälle rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa
kuormattuna, jos ajoneuvoa käytetään vetoajoneuvona
f) suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kullekin akselille kohdistuva
massa, lueteltuna ajoneuvon etupäästä takaosaan.
g) suurin vetotapille sallittu paino, kun kyseessä on puoliperävaunu"

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... aminen.pdf

Boldatut kohdat olennaisimmat. Jos tuota nyt itse tulkitsen oikein niin mikäli auto on tyyppihyväksytty ennen 1.1.1996, niin noiden akselimassojen ei tarvitse vastata täysin rekisteriotteella olevia massoja? Joku vanhempi katsuri voi tarvittaessa oikaista, jos olen väärässä.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Huhtikuu 14. 15:38:23 2017

jat-79 kirjoitti:Katsastus tyssäsi nyt 20 vuoden jälkeen siihen että tyyppikilven akselipainoissa oli virhe.
Mulla oli joskus chevy van missä olikin 18v jälkeen yhtäkkiä vääränlaiset etuvilkut...
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Huhtikuu 15. 17:16:29 2017

Biroo kirjoitti:
jat-79 kirjoitti:Normaalisti olen sitä mieltä että poliisi ja katsastaja on ystävä kun niille ei liikaa vittuile, nyt vähä usko horjahti. Kaverin auto kyseessä. -90luvun henkilöauto, suomesta ostettu, ja vuosittain suomessa katsastettu. Katsastus tyssäsi nyt 20 vuoden jälkeen siihen että tyyppikilven akselipainoissa oli virhe. Maahantuojan salapoliisityön avustuksella selvisi, että painovirhe on ollu jo tehtaalta asti, ja vääntävät nyt asiasta todistelupaperia jolla leima irtoaisi.

20 vuottako siihen meni että sattui lukutaitoinen inssi kohdalle, vai miten täs näin kävi.
Mikä on auton käyttöönotto vuosi?
Vuosimalli -97 farkku volvo.
vauhtipete kirjoitti:
jat-79 kirjoitti:Katsastus tyssäsi nyt 20 vuoden jälkeen siihen että tyyppikilven akselipainoissa oli virhe.
Mulla oli joskus chevy van missä olikin 18v jälkeen yhtäkkiä vääränlaiset etuvilkut...
Tämä valo juttu kans välillä naurattaa. Onhan se hyvä että pidetään asian kunnossa oman ja muiden kannalta, mutta kuinka tarkat normit tarvitaan vilkkuun, kunhan sen näkee että se vilkuttaa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Toukokuu 3. 9:03:33 2017

Tämä on just sitä niuhottamista, mistä suomi tunnetaan.

Kyseessä tällä kertaa on vain se, että saadaan paljon uusintakäntejä. Ja se taas tulee siitä, että laskutusta pitää saada.

Näitä vastaavia juttuja on paljon, itselle sattunut viime vuosina useita. Olen aina vienyt auton toiseen paikkaan ja saanut leiman suoraan. Tietysti tääkin tapa lisää katsastuspaikkojen laskutusta, mutta ei oikein muutakaan keksi, kun hylkäyksen syitä on iso liuta. Milloin ei saa konepeltiä auki ja milloin on rungon numero huonosti luettavissa. Viimeksi joutu nyppimään firman p-auton eturenkaista nastoja pihamaalla, että sai leiman. Omaan auton leiman saadakseni piti pestä etuiskaritolppa ja pyyhkiä jarrunesterätillä takajarruletkut. Järjettömiä syitä, mutta ei voi mitään.

Viimeaikoina olen käyny Vehon katsastuksessa ja se on tuntunut asialliselta toiminnalta.

Odotan jo innolla (lue kauhulla) seuraavaa käyntiä, joka tarkoittaa Land rover freelanderin muutoskatsastusta p-autoksi. Takapenkki pois niin suojelurahan pitäisi puolittua. Ei tässäkään mitään järkeä ole, mutta säästöä kun saa, niin pakko se on tehdä. 750€ on iso raha siitä ilosta että saa autollaan ajaa.

Tiedän tapauksen, jossa tyyppi ajeli mondeolla vuosia, joka oli muutoskatsastettu p-autoksi. Eräs katsastaja sitten keksi "pyörän uudestaan" ja totesi, että siellähän on penkeille reiät. Siitäkös riemu syntyi, ei muuta kun autoverot maksuun.

Onhaan tää suoranaista pelleilyä. Vain ne tietää tän jotka ajelee vanhoilla 90 luvun vekottimilla. Näitä kun kertoo nuorille uusilla ajokeilla ajaville, ei ne edes tajuu mistä niille puhuu.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Toukokuu 3. 23:05:55 2017

itse en ole juurikaan kokenut vääryyttä vuosikatsastuksilla,toki jonkinlaisena tapana on ollut pitää kalusto kunnossa ja sillä tyylillä etten soita tutulle leimamiehelle joka sitten katsoo auton miten katsoo vaan laitteet on kunnossa katsastaa sitten kuka tahansa (paitsi ns parkkipaikkakatsastajat jotka tietysti löytää aina jotain nillittämistä,milloin on jotain naarmua/hankaumaa jossain tai joku vilkunlasi on himmee tms mut nää on eri kauraa...).

murtuneet jarruletkut kuuluu vaihtaa,samoin vuotaneet iskarit sekä haljenneet tuulilasit,lamppujen kuuluu toimia ja jarrujen pitää,yksinkertaista.

komA
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 1492
Liittynyt: La Syyskuu 12. 17:56:46 2009

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja komA » To Toukokuu 4. 2:17:06 2017

En oo itekkään nähny kuin kerran tai kaks oikeasti ky***n katsurin. Toisella kerralla kolmella ukolla etittiin väkisin vikaa kissapedosta ja toinen taas nillitti jokaisesta asiasta, mutta jätti oleellisimmat löytämättä.

Melko kovasti se metsä huutaa samaan tapaan kuin sinne huudetaan.

Oon vähän pettynyt kun Sierran käyttänyt haljenneilla etuvaloilla, ilman pakkivaloja ja tööttiä leimalla. Kerran kirjattiin etuvaloista huomautus ja muut on jätetty huomiotta. Edellisellä reissulla ei noista sanonut mitään, mutta löyti ihan oikean ruostepaikan joka ois iteltäni jäänyt huomaamatta sekä parit muut pikkuset jutut mitkä oli lipsahtanut tarkastamatta.

PS. Osta auto jossa on leimaa ja myy pois leiman loputtua..
Jaguar S-Type R, 4.2l V8
Ford Ranger -07
Ford Sierra 4.6iS V8

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja caddy » To Toukokuu 4. 14:01:50 2017

Tahi kun menee leimalle niin, ettei ole metristä ky.... otsassa.
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Toukokuu 29. 10:58:41 2017

Vinkki kaikille clubilaisille.
Varmaan suurin osa tän tietääkin, mutta siitä huolimatta.

Jos hallussasi on ison suojelurahan omaava farkku tai maasturi, voit katsastaa sen pakettiautoksi. Tällä toimenpiteellä suojeluraha noin puolittuu. Omassa Land roverissa oli h-autona 750€ per vuosi, nyt se tippuu p-autona 350€ paikkeille.

Toimenpide aika helppo juttu. Takapenkki pois ja rälläkällä hioin penkkien kiinnitysruuvit, torksit taseksi, että niihin ei saa työkalua kiinni. Muutoskatsastus 65€

Onhan tää silti aika erikoinen juttu. Vuosimaksu puolittuu, mutta auto ihan sama kun aiemmin, päästöt ei muuttunu miksikään :shock:
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Toukokuu 29. 20:59:24 2017

Noinhan niitä tehty mutta ei se nyt ihan sama auto oo vai miten kuletat sillä nyt 4-5 henkee?
Tietty jos ei tarvetta useemman henkilön kuskaukseen niin säästää tossa ihan kohtuu summan.

Mäki kävin tänään konttorilla väärävetosen kanssa. Sulantien autokatsastus, 62e ja nyt saa pörrätä syyskuun 2018 loppupuolelle asti :)
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Toukokuu 30. 12:15:47 2017

> Noinhan niitä tehty mutta ei se nyt ihan sama auto oo vai miten kuletat sillä nyt 4-5 henkee?

Joo ei siinä mielessä että kyytiin saa vain 2 henkilöä.
Mun ihmetys lähtee siitä, että se vaikuttaa näihin maksuihin noin älyttömästi.

Tässä todella uskomaton juttu. Hintaero pakun ja henkilömallin välillä 12 000€ ja käyttövoimaveroa pakussa vain 1 kuudesosa ?
Uuden Discoveryn LCV-pakettiautomallien hinnat alkavat 57 629 eurosta. Pakettiauton pienemmän autoveron takia hinta on pitkälti yli 12 000 euroa henkilöautoa edullisempi. Käyttövoimavero määräytyy vastaavasti pakettiautojen mukaisesti, mikä tarkoittaa tällä hetkellä noin kuudesosaa verrattuna vastaavaan henkilöautoon.

Mä olen aina kuvitellut, että CO päästöt vaikuttaa tohon suojelurahaan. Ei ne niin ollutkaan, kateus vaikuttaa siihen yhtä paljon, ellei enemmän :roll:
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ke Toukokuu 31. 20:46:15 2017

Tuuripeliä katsastuskin. Joku aika sitten korjailin kaverille autoa leimalle. Leimalla hylky jarruletkuista, jälkkärissä kuulemma poljintuntuma pehmeä. Lisää ilmausta, kolmannella näytöllä vieläkin poljintuntuma pehmeä. Johtuu kuulemma kuluneista paloista. Uusittiin palat, edelleen kuulemma poljintuntuma pehmeä. Nostin kädet pystyyn ja käskin viemään korjaamolle. Jos löytyy ilmaa niin lupasin maksaa. Ei löytynyt vikaa, auto jäi seisomaan ja myytiin lopulta. Törmäsin tuttuun jobbariin kenelle päätyi parin mutkan jälkeen. Oli leimannut ilman että teki mitään.
Jarrupoljin siis painui melko syvälle mutta stoppasi kuitenkin ennen lattiaa ja jarrut toimi.
Jäsen #1112

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » To Kesäkuu 29. 12:57:00 2017

No nyt sitten viimein tulee se 2v välein katsastus voimaan suomessakin 2018 toukokuusta alkaen.

Tietysti sillä erikoisuudella, että se koskee vain 10v tai alle ikäisiä yksityisiä henkilö- ja pakettiautoja. Moni EU maa menee 2v linjalla, mutta ei erottele ikää. Onhan klassikotkin 2v välein, vaikka ne on yli 30v.
Lueskelin EU sääntökirjaa katsastuksen osalta. Siellä on sellainen pykälä, että yli 160 000 ajetuilla autoilla pitäisi olla vuoden välein katsastus. Suomen uusi linja ohittaa tuon ja raja vedetään 10v kohdalle. Todella monella on 10 vuodessa jo yli 200 tuhatta mittarissa...

Tää on ihan hyvä uudistus, mutta tääkin sataa rikkaiden ja varakkaiden laariin, valitettavasti. No ei kait sellasta sääntöä olekkaan, joka toisi kaikille jotain. Aina joku voittaa ja toinen häviää. Meilläkin noita kärryjä on monta, mutta kaikki on yli 10v, tai jopa yli 30v. Ei siis helpota meikäläistä. Eikä ole varaa ajella uudenkarheella, eikä oikein haluakaan, koska niihin ei voi oikein tehdä itse mitään. Renkaat voi vaihtaa, mutta ei paljoo muuta. Tää on oma käsitys nykyvehkeistä. Voin olla väärässä.

Just olen tossa laitellut mk1 fiestaa museokuntoon. Alan varmaan sillä ajelemaan. Ei tuu kalliiksi ja yllättävän hyvältä tuntuu ajokki, vaikka onkin ikää jo 40v.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » To Marraskuu 2. 9:52:23 2017

Stasi tiukentaa katsastustoimintaa, jopa rekisterikilven valon toimimattomuus johtaa hylkyyn...että silleen
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Ajokieltokin napsahtaa jatkossa herkemmin. Näin köyhempää kansaa "tuetaan" ja rahamiehiä suositaan.

Mun mielestä tää on trafin kädenojennus katsastuasemille, saavat helvatun paljon lisää jälkitarkastuksia = lisää rahaa. Nythän katsastusasemat on olleet ahdingossa kun lama on niitä kurittanut. Hakuskin toimii matkahuollon toimipisteenä nykyisin.

Keep on the good work
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 2. 14:27:26 2017

esko kirjoitti:Stasi tiukentaa katsastustoimintaa, jopa rekisterikilven valon toimimattomuus johtaa hylkyyn...että silleen
https://www.is.fi/autot/art-2000005431847.html

Ajokieltokin napsahtaa jatkossa herkemmin. Näin köyhempää kansaa "tuetaan" ja rahamiehiä suositaan.

Mun mielestä tää on trafin kädenojennus katsastuasemille, saavat helvatun paljon lisää jälkitarkastuksia = lisää rahaa. Nythän katsastusasemat on olleet ahdingossa kun lama on niitä kurittanut. Hakuskin toimii matkahuollon toimipisteenä nykyisin.

Keep on the good work
Täs taas lööpit hehkuttaa irtopisteinä jokaista tiukentuvaa asiaa. Moni asia myös löysenee, siitä ei kukaan puhu mitään.

Nykyiset arvosteluperusteet ovat vanhoja; koska autot ovat muuttuneet, pitää arvosteluperusteitakin muuttaa. Selviä hommia nää klikinhakuiset lööpit aiheesta "ajokielto napsahtaa tiukemmin", jos ohjaavalla akselilla jarrueroa on yli 50%, on auto oikeasti vaarallinen. Ilman ajokieltoa sillä saisi ajaa 2kk(!) jarruvikaisella autolla. Sileällä renkaalla taas ei saa muutenkaan ajaa, jos katsastuksessa rengas todetaan sileäksi, vanhempi (vielä voimassaoleva ohje) antaa mahdollisuuden vain hylätä, jolloin asiakas ajaa taas 2kk sillä sakkopyörällä muun liikenteen seassa. Koska 99% autoilijoista ei omaa minkäänlaista maalaisjärkeä auton kunnon tai liikenneturvallisuuden määrittelyyn, on parempi että selkeästi vaarallisissa jutuissa katsastaja kertoo auton olevan ajokiellossa; se on sen verran vahva sana, että sen juntimpikin ymmärtää.

Jälkkärimaksu on vapaaehtoinen asemakohtaisesti määriteltävä asia, ei siis pidä mennä sellaiselle asemalle jossa jälkkäri maksaa, tai sitten pitää pitää huoli autosta niin ettei hylkyä tule :-)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja Sine » To Marraskuu 2. 17:30:52 2017

samiharju kirjoitti:Täs taas lööpit hehkuttaa irtopisteinä jokaista tiukentuvaa asiaa. Moni asia myös löysenee, siitä ei kukaan puhu mitään
Ihan mielenkiinnosta mitä löysenee?

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » To Marraskuu 2. 17:34:54 2017

Hyvä vastaus, toivottavasti se menee noin, eli jokut jutut tiukentuu ja jotkut löysenee.

Oli siellä sellanenkin, että kun kilpivalo on pimeenä, tulee hylky. Alkaa hipomaan jo niuhotusta...Hylkyä tai kuitenkin tulla herkemmin, siitä ei päästä yli eikä ympäri. Jää nähtäväksi kuinka käytännössä sitten menee kilpivalojen kans.

Viimeksi kun katsastin oli asiallinen ukko. Sano suoraan, että sul kävi huono tuuri kun on toi trafin tarkkailija kyyläämässä. Ei voi antaa armoa missään.
4 kertaa sitäkin autoo piti käyttää. Otti alkuun tiukan linjan kun tehtiin jarruputkeen jatkos. Ei kuulemma käy, vaikka vieressä oli toisen linjan jatkos ja tismalleen samanlainen kun uusi. Lopulta hyväksy. Jos ei olis hyväksyny olis 99 vokukseen tullu arvoa kolme kertaa se minkä se kuljetin maksaa, koko matkalle uusi, eikä oo ihan helppo nakki. Mihän tääkin on, jatkoja on aina ollut.

Eihän tää niitä rassaa, joilla on tuoreet ajokit. Toista se on meikäläisellä kun pitää ajaa näillä vanhoilla romuilla. Toinen meidän ajokki on freelander, sitäkin piti varmaan 5 kertaa käyttää ennen ku meni läpi. Rahastahan tää vaan on kiinni :wink:
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Marraskuu 3. 9:44:43 2017

Mites Sami tähän kommentoit ?
Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu
Esimerkiksi katsastuskelvottomaksi vaurioituneen helmakotelon kotitarvehitsaus ei ole enää välttämättä lainkaan sallittua.
Vuodenvaihteessa julkaistun ja Trafin kokonaan uusiman katsastusohjeistuksen mukaan kaikkien erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuusteräkset, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korroosiokorjaukset tulee aina suorittaa ajoneuvon valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti – ilman erityisiä sovellusmahdollisuuksia.

Vaikuttaa siltä, että hitsivehkeet voi pistää jäähylle. Kuukausi sitten vielä meni läpi omat hitsikorjaukset, auto tosin oli -99 mallinen. mutta kait tääkin homma tiukkenee. Koska tämä sääntö astuu voimaan ?
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 3. 10:07:01 2017

Sine kirjoitti:
samiharju kirjoitti:Täs taas lööpit hehkuttaa irtopisteinä jokaista tiukentuvaa asiaa. Moni asia myös löysenee, siitä ei kukaan puhu mitään
Ihan mielenkiinnosta mitä löysenee?
Koko systeemiä en ole lukenut läpi, mutta esimerkiksi alle 10v bensa-autoista jää pakokaasumittaus kokonaan pois (pelkkä obd luku), jolloin esim pakoputkiston pikkuvuodot eivät haittaa mittausta enää. Lisäksi nykyohjeella OBD vikakoodi aiheuttaa hylkäyksen ellei maahantuoja ole poikkeusta listalle leittanut, vaikka olisi kuinka turhan kuuloinen vikakoodi. Jatkossa hylkäyksen aiheuttavat vain koodit P0001-P0499 ja P0650, eikä nekään jos maahantuojalla on poikkeus. Täs vain pari esimerkkiä.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Marraskuu 3. 10:16:02 2017

Miten muuten tiedotus eri obd koodien merkityksestä toimii nykyään, esimerkiks jaguarin P1000 ja P1111 koodit on johtaneet hylkyyn vaikka eivät ole vikoja.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 3. 10:57:35 2017

esko kirjoitti:Mites Sami tähän kommentoit ?
Uusi katsastusohje: 2000-luvun auton ruostekorjaus ei olekaan enää ihan läpihuutojuttu
Esimerkiksi katsastuskelvottomaksi vaurioituneen helmakotelon kotitarvehitsaus ei ole enää välttämättä lainkaan sallittua.
Vuodenvaihteessa julkaistun ja Trafin kokonaan uusiman katsastusohjeistuksen mukaan kaikkien erikoisvalmisteisten korirakenteiden (suurlujuusteräkset, alumiinikorit ja liimasaumatut korit) korroosiokorjaukset tulee aina suorittaa ajoneuvon valmistajan antaman ohjeistuksen mukaisesti – ilman erityisiä sovellusmahdollisuuksia.

Vaikuttaa siltä, että hitsivehkeet voi pistää jäähylle. Kuukausi sitten vielä meni läpi omat hitsikorjaukset, auto tosin oli -99 mallinen. mutta kait tääkin homma tiukkenee. Koska tämä sääntö astuu voimaan ?
Onhan se selvää, ettei esim. suurlujuusterästä, alumiinia, muovia tms sovi mennä puikolla räkimään. Korjaus alkuperäistä vastaavalla materiaalilla ja valmistajan sallimin keinoin. Eihän siinä ole mitään epäselvää. Jos valmistaja määrää että helmakotelo on vaihdettava kokonaan menetelmällä X, niin se vain on tehtävä.

Karu tosiasia on, että tänä vuonna korjausta vaativat puhkiruostumat vaanivat 2010 vuosimallin autoja (vw caddy, transit connect, dodge caliber, vw golf, ducato jne etunenässä), ei niissä "mustaa rautaa" juurikaan käytetä missään. Esimerkiksi helmakotelon tehtävä on toimia sivutörmäyssuojana kolaritilanteessa, ja jokainenhan tietää miten erikoiskovalle teräkselle käy kun sitä migillä hitsaa? Toinen seikka on se, että jos jossain kohtaa on reikä, miten se sama pelti voi muualta olla hyvää?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 3. 10:59:44 2017

henu kirjoitti:Miten muuten tiedotus eri obd koodien merkityksestä toimii nykyään, esimerkiks jaguarin P1000 ja P1111 koodit on johtaneet hylkyyn vaikka eivät ole vikoja.
Jos maahantuoja ei ole poikkeuslistaa Trafille ilmoittanut, hylätään joka koodista. Poikkeukset löytyy tuolta: https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsas ... en_ohjeita

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Marraskuu 3. 11:13:59 2017

samiharju kirjoitti:Toinen seikka on se, että jos jossain kohtaa on reikä, miten se sama pelti voi muualta olla hyvää?
Kyllä tämä ajatus kääntyy toisinkin päin. Jos yksi renkas on rikki niin eikös näin ajateltuna loput kolme renkasta olisi myös?
Kyllä korroosiovaurio voi olla paikallinen.

Nykyaikaisen hyvin monimutkaisen korin kolari/korroosiokorjaus on hyvinkin haastavaa.
On komponentteja joita ei oikeasti voi korjata vastaamaan alkuperäistä.
Autotehtailla soisi olevan velvoite toimittaa korjausohjeet veloituksetta kaikille tarvitseville. Tuskin on saatavilla.
Auton oikea jäännösarvo ja suunniteltu käyttöikä ei valitettavasti kasva autoveroa perimällä.


Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Marraskuu 3. 21:09:06 2017

Joku ituhippi vois keksiä hyvän syyn suolauksen kieltämiseksi niin ei tarvis miettiä 10v vanhan auton hitsaamista.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 4. 7:22:31 2017

vauhtipete kirjoitti:Joku ituhippi vois keksiä hyvän syyn suolauksen kieltämiseksi niin ei tarvis miettiä 10v vanhan auton hitsaamista.
Pakollinen ruostesuojaus ajais saman asian, mutta eihän sitä kukaan teetä kun se maksaa.. "tässä on sinkkikori" sanoo joka päivä joku leimalla. Älä ny, 80-luvun puolivälin tienoilta asti joka ainut auto on sinkitty tms, ei ne rosteria sentäs ole (paitsi DMC).

Toisalta jos autotehtaan bisnes on myydä autoja, niiden ei kannata liian hyvää tehdä; tais japseissa olla laskennallinen auton käyttöikä 3v ja eurooppalaismerkeissä 5v; sitten myydään uusi auto ja vanha paalataan. Täällä päästetään jostain syystä (verotus, perintee, asenteet) 13,8v vanhoilla autoilla keskimäärin, mikä on aivan älytöntä katsoo sitä miltä kantilta tahansa. Enkä nyt tarkoita harrasteautoilijoita vaan perus perheitä, jollain nollakakkosella Almeralla ajetaan aiva horros kun on niin hyvä auto.. Ajappa sellaisella kolari! On muutamia malleja jotka on vielä 20v vanhanakin kohtuullisen turvallisia jos eivät oo ruosteessa, mutta aika turvattomia noi vanhat keskimäärin on tiellä.

En pelkkää verotustakaan syyttäisi meidän autokannan iästä / kunnosta ja siitä että Suomessa on yksi euroopan huonokontoisimmista autokannoista.. Asenteissakin täytyy olla jotain vikaa; Kaikki käytetään loppuun ja uskotaan tuuriin ettei mitään satu. Monelle auton omistajalle ainut tilanne kun auton pitäis olla kunnos ja virheetön on se, kun sitä 10-15v ikäsenä taloon ostetaan; joka naarmusta myyjälle kitistään ja tingataan, ihmetellään millä tähän leimakin on saatu kun koiranluukin napisee ja pyyhkijän sulka on huono ja nää toiset renkaat (jotka leimahetkellä ei ollu alla) on kaikki huonona, silti ne renkaat pannaan vielä alle "kun nää tiet on vielä näin keväällä (heinäkuus) karheita".

Joo, äskeisessä oli lievät sarkasmimerkit päällä, mutta sen verran noita ihmisten romuja tullu tähän mennes katsasteltua, että periaatepäätös syntyi jo n 10v siten; sellainen ruostepommi jota pitää hitsailla ei sovellu arkiautoksi enää ja piste. Ehjiäkin saa eikä tartte ostaa uutta eikä edes kallista, kun vähän käyttää järkeä asioissa. Tärkeimpänä asiana kolariturvallisuus ja sen rankka heikkeneminen korroosion myötä. Harrasteautot erikseen, niillä ajettava kilometrimäärä on vuositasolla aika alhainen jolloin onnettomuusriskikin on matalampi.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Marraskuu 4. 16:51:33 2017

samiharju kirjoitti: En pelkkää verotustakaan syyttäisi meidän autokannan iästä / kunnosta ja siitä että Suomessa on yksi euroopan huonokontoisimmista autokannoista.. Asenteissakin täytyy olla jotain vikaa
Varmasti ajelis aika moni uudella autolla jos ne ei olis asunnon hintaisia.
Auto- ja muut harrastukset sekä omakotitalossa asuminen on ainakin mulle niin iso osa pääkopan kasassa pitämistä että ei kyllä mitenkään päin rahat riittäis uuteen autoon edes pätkällä.
Itseasiassa tällä hetkellä on sellainen tilanne ettei ole ns. normaalia käyttöautoa ollenkaan.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 6. 8:34:14 2017

vauhtipete kirjoitti:
samiharju kirjoitti: En pelkkää verotustakaan syyttäisi meidän autokannan iästä / kunnosta ja siitä että Suomessa on yksi euroopan huonokontoisimmista autokannoista.. Asenteissakin täytyy olla jotain vikaa
Varmasti ajelis aika moni uudella autolla jos ne ei olis asunnon hintaisia.
Auto- ja muut harrastukset sekä omakotitalossa asuminen on ainakin mulle niin iso osa pääkopan kasassa pitämistä että ei kyllä mitenkään päin rahat riittäis uuteen autoon edes pätkällä.
Itseasiassa tällä hetkellä on sellainen tilanne ettei ole ns. normaalia käyttöautoa ollenkaan.
Taisin mainita ettei tartte uusi olla, muttei loppukaan..

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Marraskuu 7. 11:45:52 2017

samiharju kirjoitti:
Taisin mainita ettei tartte uusi olla, muttei loppukaan..
Ei tonnilla muuta saa ku niitä loppuja :D
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin