arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja mettis » La Huhtikuu 22. 21:41:28 2006

millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita :cry: ja kiirekin olisi :lol:
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Huhtikuu 22. 23:05:35 2006

mettis kirjoitti:millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita :cry: ja kiirekin olisi :lol:
Kiristys järjestys niinkuin vakiopulteilla kolmessa vaiheessa, loppu momentti 110nm. Näin muistaakseni ohjeessa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Huhtikuu 23. 0:28:12 2006

ok, kiitoksia
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja magelius » Su Huhtikuu 23. 2:52:53 2006

tony the tiger kirjoitti:
mettis kirjoitti:millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita :cry: ja kiirekin olisi :lol:
Kiristys järjestys niinkuin vakiopulteilla kolmessa vaiheessa, loppu momentti 110nm. Näin muistaakseni ohjeessa.
aika kovaan momenttiin toi 110nm=11.2kg
ARP tiheempi kierre niin menee tiukemmalle.. Mä suosittelisin jotain 100nm-105nm=10,2-10,7kg
Ite vedin vielä pinnapultit lohkoon kierrelukitteella kiinni, ettei pyörähdä kiristysvaiheessa. ARP pinnapultti "levenee" kierteiden jälkeen ja se voi levittää pultin reikää jos vetää liian kireelle, saattaa lohko haljeta.

lukaseppa toi vielä läpi..
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... kon+kierre

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Huhtikuu 23. 6:55:45 2006

magelius kirjoitti:aika kovaan momenttiin toi 110nm=11.2kg
ARP tiheempi kierre niin menee tiukemmalle.. Mä suosittelisin jotain 100nm-105nm=10,2-10,7kg
Ite vedin vielä pinnapultit lohkoon kierrelukitteella kiinni, ettei pyörähdä kiristysvaiheessa. ARP pinnapultti "levenee" kierteiden jälkeen ja se voi levittää pultin reikää jos vetää liian kireelle, saattaa lohko haljeta.

lukaseppa toi vielä läpi..
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... kon+kierre
Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Huhtikuu 23. 9:19:22 2006

tony the tiger kirjoitti: Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Ei ole paksumpi mutta kun kierre loppuu pultista/lohkosta niin se kiristysvoima levittää sen jälkeen lohkoa ja se saattaa haljeta pultinreiästä vesitilaan.

Monia lohkoja on rikottu pelkästään silläkin että on vedetty pultit liian tiukkaan kiinni. Arp:ssa on kuitenkin paljon tiheempi kierre ja sen takia todellinen puristusvoima on kovempi..
Toyota Supra TT

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Huhtikuu 23. 10:06:20 2006

Mä kuulin tämmöstä siltä "speederiltä"
speeder kirjoitti:vetomomentti menee väärin jos vetää cosworthin 11-11.5kg ARP:t saa vetää MAX 9.3kg joka on muuttolaskussa sama kun ~11.5kg vakioilla

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Huhtikuu 23. 10:18:14 2006

Yrkesman kirjoitti:Mä kuulin tämmöstä siltä "speederiltä"
speeder kirjoitti:vetomomentti menee väärin jos vetää cosworthin 11-11.5kg ARP:t saa vetää MAX 9.3kg joka on muuttolaskussa sama kun ~11.5kg vakioilla
Jep. Johtuu juuri siitä kierteestä kun on tiheempi.
Toyota Supra TT

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ke Maaliskuu 2. 16:08:49 2011

Vedetään topikin jatkeeksi kun itseänikin alkoi myös ihmetyttämään ARP:n normi (YB) pinnapulttien momentti. Ohjeessa 90ft/lbs joka on päälle 120Nm ja mutteri sillä tiheällä kierteellä joten aika koville menee..? Eli uskaltaako vetää ohjeen mukaan?
Ohje oli muutenkin vähän sitä sun tätä: (Kiristä järjestyksessä kolmessa vaiheessa käyttäen ARP-rasvaa + tuo momentti) tässä kaikki.
Jäi mietityttämään että miten näissä jälkikiristys kun ohjeessakaan ei mainittu mitään ja venymättömät pitäisi olla..?
Jos joku jaksaisi selventää hölmölle niin kiitos. :)
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja mylordisford » La Huhtikuu 9. 12:43:17 2011

Hena kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti: Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Ei ole paksumpi mutta kun kierre loppuu pultista/lohkosta niin se kiristysvoima levittää sen jälkeen lohkoa ja se saattaa haljeta pultinreiästä vesitilaan.

Monia lohkoja on rikottu pelkästään silläkin että on vedetty pultit liian tiukkaan kiinni. Arp:ssa on kuitenkin paljon tiheempi kierre ja sen takia todellinen puristusvoima on kovempi..


tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
ford sierra cosworth vm:90
ford mondeo 2.2 tdci vm:05

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja magelius » La Huhtikuu 9. 17:32:02 2011

mylordisford kirjoitti:tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
Tollei ne meni mulla.. eli noi pari menee vähän syvemmälle --> http://www.magelius.1g.fi/kuvat/Coswort ... kerta2.JPG

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja mylordisford » La Huhtikuu 9. 18:02:31 2011

magelius kirjoitti:
mylordisford kirjoitti:tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
Tollei ne meni mulla.. eli noi pari menee vähän syvemmälle --> http://www.magelius.1g.fi/kuvat/Coswort ... kerta2.JPG


joo no nuo takimmaiset kyllä menee syvemmälle.
ford sierra cosworth vm:90
ford mondeo 2.2 tdci vm:05

focus
Viestit: 603
Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja focus » La Huhtikuu 9. 18:25:46 2011

http://www.kilpaosat.fi/kiristysmomentit.htm
tuossa ainakin muutamat cossun momentit.
Ford Mondeo 2.2 titanium x sport
Ford Mondeo +600tkm
Ford Sierra Cosworth 4x4
Ford Taunus 20m -65.Valmis 201?

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: arp:n pinnapulttien kiristysarvot/ohjeet

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Syyskuu 24. 22:50:03 2015

mites tämmönen, mulla lohkossa 4 pitkää pulttia, 1mm kierteellä, 6 lyhyttä arp 1.25mm kierteellä? löytyis sitten 2x pitkää ja 4x lyhyttä 1mm kierteellä. olisiko järkeä laittaa päihin 1mm ja jättäis keskelle arpit, tai sitten keskelle 1mm ja arpit päihin? vai pitääkö nuin miten on? ei ainakaa koneisteta paikkoja pitkille pulteille.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Vastaa Viestiin