Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
mettis
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
Viesti
Kirjoittaja mettis » La Huhtikuu 22. 21:41:28 2006
millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita

ja kiirekin olisi

-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
tony the tiger
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti
Kirjoittaja tony the tiger » La Huhtikuu 22. 23:05:35 2006
mettis kirjoitti:millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita

ja kiirekin olisi

Kiristys järjestys niinkuin vakiopulteilla kolmessa vaiheessa, loppu momentti 110nm. Näin muistaakseni ohjeessa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
-
mettis
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
Viesti
Kirjoittaja mettis » Su Huhtikuu 23. 0:28:12 2006
ok, kiitoksia
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
magelius
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Viesti
Kirjoittaja magelius » Su Huhtikuu 23. 2:52:53 2006
tony the tiger kirjoitti:mettis kirjoitti:millaiset ohjeet arp:n pinnapulteissa on? kiristysarvot ja kiritysohje? tuli kannen mukana pultit, eikä ole ohjeita

ja kiirekin olisi

Kiristys järjestys niinkuin vakiopulteilla kolmessa vaiheessa, loppu momentti 110nm. Näin muistaakseni ohjeessa.
aika kovaan momenttiin toi 110nm=11.2kg
ARP tiheempi kierre niin menee tiukemmalle.. Mä suosittelisin jotain 100nm-105nm=10,2-10,7kg
Ite vedin vielä pinnapultit lohkoon kierrelukitteella kiinni, ettei pyörähdä kiristysvaiheessa. ARP pinnapultti "levenee" kierteiden jälkeen ja se voi levittää pultin reikää jos vetää liian kireelle, saattaa lohko haljeta.
lukaseppa toi vielä läpi..
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... kon+kierre
-
tony the tiger
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti
Kirjoittaja tony the tiger » Su Huhtikuu 23. 6:55:45 2006
magelius kirjoitti:aika kovaan momenttiin toi 110nm=11.2kg
ARP tiheempi kierre niin menee tiukemmalle.. Mä suosittelisin jotain 100nm-105nm=10,2-10,7kg
Ite vedin vielä pinnapultit lohkoon kierrelukitteella kiinni, ettei pyörähdä kiristysvaiheessa. ARP pinnapultti "levenee" kierteiden jälkeen ja se voi levittää pultin reikää jos vetää liian kireelle, saattaa lohko haljeta.
lukaseppa toi vielä läpi..
http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... kon+kierre
Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
-
Hena
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Viesti
Kirjoittaja Hena » Su Huhtikuu 23. 9:19:22 2006
tony the tiger kirjoitti:
Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Ei ole paksumpi mutta kun kierre loppuu pultista/lohkosta niin se kiristysvoima levittää sen jälkeen lohkoa ja se saattaa haljeta pultinreiästä vesitilaan.
Monia lohkoja on rikottu pelkästään silläkin että on vedetty pultit liian tiukkaan kiinni. Arp:ssa on kuitenkin paljon tiheempi kierre ja sen takia todellinen puristusvoima on kovempi..
Toyota Supra TT
-
Yrkesman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Yrkesman » Su Huhtikuu 23. 10:06:20 2006
Mä kuulin tämmöstä siltä "speederiltä"
speeder kirjoitti:vetomomentti menee väärin jos vetää cosworthin 11-11.5kg ARP:t saa vetää MAX 9.3kg joka on muuttolaskussa sama kun ~11.5kg vakioilla
-
Hena
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Viesti
Kirjoittaja Hena » Su Huhtikuu 23. 10:18:14 2006
Yrkesman kirjoitti:Mä kuulin tämmöstä siltä "speederiltä"
speeder kirjoitti:vetomomentti menee väärin jos vetää cosworthin 11-11.5kg ARP:t saa vetää MAX 9.3kg joka on muuttolaskussa sama kun ~11.5kg vakioilla
Jep. Johtuu juuri siitä kierteestä kun on tiheempi.
Toyota Supra TT
-
Perkele
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Perkele » Ke Maaliskuu 2. 16:08:49 2011
Vedetään topikin jatkeeksi kun itseänikin alkoi myös ihmetyttämään ARP:n normi (YB) pinnapulttien momentti. Ohjeessa 90ft/lbs joka on päälle 120Nm ja mutteri sillä tiheällä kierteellä joten aika koville menee..? Eli uskaltaako vetää ohjeen mukaan?
Ohje oli muutenkin vähän sitä sun tätä: (Kiristä järjestyksessä kolmessa vaiheessa käyttäen ARP-rasvaa + tuo momentti) tässä kaikki.
Jäi mietityttämään että miten näissä jälkikiristys kun ohjeessakaan ei mainittu mitään ja venymättömät pitäisi olla..?
Jos joku jaksaisi selventää hölmölle niin kiitos.

Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
mylordisford
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
- Paikkakunta: Vaala
Viesti
Kirjoittaja mylordisford » La Huhtikuu 9. 12:43:17 2011
Hena kirjoitti:tony the tiger kirjoitti:
Nii, tarkotitko et kierteiden välinen alue on paksumpi kuin kierre osa?
Ja tuo momentti oli vain se mitä pyydettiin, arpin ohje lapusta lbs muutettu nm.
Ei ole paksumpi mutta kun kierre loppuu pultista/lohkosta niin se kiristysvoima levittää sen jälkeen lohkoa ja se saattaa haljeta pultinreiästä vesitilaan.
Monia lohkoja on rikottu pelkästään silläkin että on vedetty pultit liian tiukkaan kiinni. Arp:ssa on kuitenkin paljon tiheempi kierre ja sen takia todellinen puristusvoima on kovempi..
tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
ford sierra cosworth vm:90
ford mondeo 2.2 tdci vm:05
-
magelius
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Viesti
Kirjoittaja magelius » La Huhtikuu 9. 17:32:02 2011
mylordisford kirjoitti:tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
Tollei ne meni mulla.. eli noi pari menee vähän syvemmälle -->
http://www.magelius.1g.fi/kuvat/Coswort ... kerta2.JPG
-
mylordisford
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
- Paikkakunta: Vaala
Viesti
Kirjoittaja mylordisford » La Huhtikuu 9. 18:02:31 2011
magelius kirjoitti:mylordisford kirjoitti:tuossa pyörittelin arp:n pinnapultit paikoilleen, niin huomasin että eiväthän ne menekkään yhtä syvälle kaikki? (kierteet puhdistettu lohkosta) osasta jää kierre näkymään.
Tollei ne meni mulla.. eli noi pari menee vähän syvemmälle -->
http://www.magelius.1g.fi/kuvat/Coswort ... kerta2.JPG
joo no nuo takimmaiset kyllä menee syvemmälle.
ford sierra cosworth vm:90
ford mondeo 2.2 tdci vm:05
-
focus
- Viestit: 603
- Liittynyt: Su Joulukuu 20. 10:21:46 2009
Viesti
Kirjoittaja focus » La Huhtikuu 9. 18:25:46 2011
-
Juusto_Pallero
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Viesti
Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Syyskuu 24. 22:50:03 2015
mites tämmönen, mulla lohkossa 4 pitkää pulttia, 1mm kierteellä, 6 lyhyttä arp 1.25mm kierteellä? löytyis sitten 2x pitkää ja 4x lyhyttä 1mm kierteellä. olisiko järkeä laittaa päihin 1mm ja jättäis keskelle arpit, tai sitten keskelle 1mm ja arpit päihin? vai pitääkö nuin miten on? ei ainakaa koneisteta paikkoja pitkille pulteille.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86