ST220 Kysymyksiä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Duratec
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinäkuu 19. 12:39:21 2015

ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Duratec » Su Heinäkuu 26. 14:22:17 2015

Ensimmäisenä, kuinka on mahdollista että kyseisestä automallista on niin vähän juttua foorumeilla? Eihän tuo nyt niin harvinainen voi olla kun lähes päivittäin näkee jos ulkona liikuskelee. Vai onko näiden omistajat sellaisia että jos vikaa ilmenee niin viedään suoraan fordille korjattavaksi?

Jokatapauksessa tuli itselle tämmöinen hankittua ja tällähetkellä on kova ruostesuojaaminen käynnissä. Muutamia kysymyksiä:

Onko st220 tekniikassa mitään samaa st200 kanssa, kun 3.0 konehan on vain isommaksi porattu 2.5 ?

Miten tuo vesipumpun moniurahihna vaihdetaan? En löydä mitään kiristysmekanismia siitä eli vaatiiko että käyttää vesipumpun irti ?

Onko vesipumppu sama kuin 2.5 koneessa eli muovisiipinen vai onko vaihdettu metallisiipiseksi ?

Onko normaalia että vetoakseleissa on noin millin klappi vetoakselinsuuntaisesti ?
ST220 2004 Sedan

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Heinäkuu 26. 20:06:42 2015

Tekniikasta ei samaa osaa löydy enään, vesipumpun hihna ja yleensä hihnat joissa ei ole kiristäjää täytyy olla strecth typpisiä ja näille on olemassa oma työkalunsa mille ne laitetaan paikoilleen.
Millin klappi kuulosta vähäiseltä akselin suunnassa. Siinä suunnassa sen täytyy liikkua useampi milli. Siis laatikolta pyörännapaan päin tai päin vastoin.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » Ma Elokuu 3. 10:30:32 2015

Mistähän muualta kuin marmorilta kyseiseen vehkeeseen saa vetoakseleita? Oikean puolen vetari ja tukilaakeri 600€ paikallisella marmorilla kuulostaa ryöstöltä mutta varaosapuljut tarjoaa eioota :x

Duratec
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinäkuu 19. 12:39:21 2015

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Duratec » Ma Elokuu 3. 11:15:08 2015

Pelkkää ulointa niveltähän taisi saada jopa motonetista mutta jos koko akselille on käyttöä niin kokeilisin ensin ebayta kun noin satasella näyttää saavan noita, esim tämä : http://m.ebay.co.uk/itm/1-x-Front-Right ... nav=SEARCH

Löytyy lisääkin ja hakea kannattaa hakusanoilla st220 drive shaft.

Ulkomailta saa myös nettikaupoista 2 vuoden takuulla vaikka kiinakamaa ovat nuokin.
http://www.jandrcvjoints.co.uk/drivesha ... sc&page=14

eBayssa kannattaa muistaa esim englannista tilattaessa jos vetarit myydään esim drivers side nimellä niin meillä se on sitten apukuskin puoli. Kannattaa myös katsoa että on ABS jarrulliseen vehkeeseen ku näytti eBayssa olemassa kumpaakin myynnissä. En tiedä sitten onko tuota autoa saanut ilman absejakin.
ST220 2004 Sedan

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kujis » Ma Elokuu 3. 12:32:10 2015

Herttuine kirjoitti:Mistähän muualta kuin marmorilta kyseiseen vehkeeseen saa vetoakseleita? Oikean puolen vetari ja tukilaakeri 600€ paikallisella marmorilla kuulostaa ryöstöltä mutta varaosapuljut tarjoaa eioota :x
ebaystä tilasi myös omaan aikoinaan, noi halvat ostin, ja kesti sen loppuajan mitä auto mulla oli.. en muista tarkkaa hintaa, mutta alle 100€ ne lähti.
edittiä vielä sen verran, että mielestäni todella hyvä ajaa, komean näköinen peli ja ihan kohtalaisesti pysyi muun liikenteen mukanakin. Miettiny, jos koittas hankkia samanlaisen vielä uudelleen, mainio auto.
Sierra Cosworth 4wd - 91

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » Ma Elokuu 3. 12:47:15 2015

Itellä on just lähössä liikkeeseen vaihossa tuo auto niin ei kehtais todellakaan paljoa sijottaa.

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kujis » Ma Elokuu 3. 13:24:22 2015

Herttuine kirjoitti:Itellä on just lähössä liikkeeseen vaihossa tuo auto niin ei kehtais todellakaan paljoa sijottaa.
ei pahan hintainen tämäkään , varmasti viikkoon tulee, jos kiire
Sierra Cosworth 4wd - 91

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » To Syyskuu 17. 22:29:11 2015

Vinkkejä vailla taas vaihteeksi. Vetarit tuli kuntoon mutta tärinät jäi. Fillarit tasapainotettu eikä vaikutusta. Tiessä olevista paikoista yrittää ikävästi viskata. Tiestön kunto ja 235/35r19 rengastus on kyllä osa syyllinen mutta kaverin vastaava sedan kulkee vastaavalla rengastuksella huomattavasti nätimmin. Mittarissa 215tkm

Duratec
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinäkuu 19. 12:39:21 2015

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Duratec » To Syyskuu 17. 22:36:29 2015

Herttuine kirjoitti:Vinkkejä vailla taas vaihteeksi. Vetarit tuli kuntoon mutta tärinät jäi. Fillarit tasapainotettu eikä vaikutusta. Tiessä olevista paikoista yrittää ikävästi viskata. Tiestön kunto ja 235/35r19 rengastus on kyllä osa syyllinen mutta kaverin vastaava sedan kulkee vastaavalla rengastuksella huomattavasti nätimmin. Mittarissa 215tkm
Mitkä on siis oireet?

Oma auto oli aivan järkyttävä ajaa kun oli huonot renkaat joista sisälaidat kuluneet, pelkät uudet kumitkin palautti ajo-ominaisuudet jo ennen suuntaustakin. Sulla ilmeisesti siis jotain täristystä, vai ?
ST220 2004 Sedan

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » To Syyskuu 17. 22:49:26 2015

Duratec kirjoitti:
Herttuine kirjoitti:Vinkkejä vailla taas vaihteeksi. Vetarit tuli kuntoon mutta tärinät jäi. Fillarit tasapainotettu eikä vaikutusta. Tiessä olevista paikoista yrittää ikävästi viskata. Tiestön kunto ja 235/35r19 rengastus on kyllä osa syyllinen mutta kaverin vastaava sedan kulkee vastaavalla rengastuksella huomattavasti nätimmin. Mittarissa 215tkm
Mitkä on siis oireet?

Oma auto oli aivan järkyttävä ajaa kun oli huonot renkaat joista sisälaidat kuluneet, pelkät uudet kumitkin palautti ajo-ominaisuudet jo ennen suuntaustakin. Sulla ilmeisesti siis jotain täristystä, vai ?
Täristää 90-110 vauhdissa, asvalti paikoista yms. tienpinnan heitoista pyrkii "viskaamaan" heiton suuntaan, lisäksi >100kmh vauhdeissa rattituntuma on melko tunnoton. Kumet muistaakseen linglong greenmax joissa pintaa vielä reippaasti ja kuluneet tasaisesti. Kyseisiä kumeja pyörinyt viimeisessä kolmessa autossa ilman ongelmia. Entinen omistaja myös mittauttanut kulmat keväällä.

Duratec
Viestit: 4
Liittynyt: Su Heinäkuu 19. 12:39:21 2015

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Duratec » To Syyskuu 17. 22:58:16 2015

Täristyshän viittaisi justiinsa esim kieroihin vanteisiin. Oletko kokeillut talvivanteilla tai vaihtanut takaa eteen vanteet? Sehän kertoisi jo aikapaljon jos käyttäisi talvirengastuksen alla. Ja täristys tulee siis ilmeisesti myös noissa nopeuksissa vaikka ei kaasupolkimeen koskisi? Jos vain kaasua painettaessa niin sittenhän se viittaa juurikin vetariin, vaihdoitko vain toisen? Uraherkkyyteen syy löytyy todennäköisesti renkaista, toki voihan alustassa olla väljiä puslia myös.
ST220 2004 Sedan

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » To Syyskuu 17. 23:14:43 2015

Duratec kirjoitti:Täristyshän viittaisi justiinsa esim kieroihin vanteisiin. Oletko kokeillut talvivanteilla tai vaihtanut takaa eteen vanteet? Sehän kertoisi jo aikapaljon jos käyttäisi talvirengastuksen alla. Ja täristys tulee siis ilmeisesti myös noissa nopeuksissa vaikka ei kaasupolkimeen koskisi? Jos vain kaasua painettaessa niin sittenhän se viittaa juurikin vetariin, vaihdoitko vain toisen? Uraherkkyyteen syy löytyy todennäköisesti renkaista, toki voihan alustassa olla väljiä puslia myös.
Talvivanteilla en oo kokeillu mutta etu ja takavanteita on kokeiltu päittäin eikä sillä ollut vaikutusta. Kaasun painamisella ei vaikutusta. Vänkärinpuolenvetari vaihdettiin kokonaisuudessaan, kuskin puoleisen totesivat korjaamolla ehjäksi. Pitänee pyhänä kokeilla tuolla talvirengastuksella ja yrittää paikantaa mahdollisia välyksiä käsipelillä.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Syyskuu 18. 1:05:44 2015

Osa alustan puslista tullut vaihtoikään.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Syyskuu 18. 2:00:56 2015

Kyllä toi vahvasti kulmiin vittais jos vetää pompuissa ja ratti tunnoton.
Itsellä oli sama vaiva ja vissiin 8 astetta oli harituksella :D
Puslat tarkistukseen ja sen jälkeen suuntaus.
Renkaista ei pitäs johtua jos pintaa ja tasaisesti kuluneet, mulla on nyt alla samat linglonggit ja ei vetele yhtään.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

kujis
CRSC jäsen 2016
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Toukokuu 2. 9:48:51 2005
Paikkakunta: Kajaani

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kujis » Pe Syyskuu 18. 9:42:43 2015

Tarvike vai originaalivanteet? Onko jarrulevyssä sitä lukitusprikkaa paikallaan? Jos tarvikevanne kiristetty sen prikan kans, niin saattaa vetää pyörännavan kieroksi. Originaali vanteessa on kolo sille prikale, tarvikkeessa ei välttämättä
Sierra Cosworth 4wd - 91

Herttuine
Viestit: 173
Liittynyt: Ma Syyskuu 6. 21:29:43 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Herttuine » Pe Syyskuu 18. 10:21:15 2015

kujis kirjoitti:Tarvike vai originaalivanteet? Onko jarrulevyssä sitä lukitusprikkaa paikallaan? Jos tarvikevanne kiristetty sen prikan kans, niin saattaa vetää pyörännavan kieroksi. Originaali vanteessa on kolo sille prikale, tarvikkeessa ei välttämättä
Molemmat sarjat tarvike vanteita. Eikä lukitusprikkoja ole. Ens kesäks ois tarkotus hankkia pykälän verran pienemmät vanteet noiden kiinatinojen tilalle, jos tuo sillon vielä itellä on.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Lokakuu 23. 19:17:21 2015

Lainaan vähän tätä ku otsikkona oli st220.

Mitä eroa ko. moteilla v2,5 vs st v3,0? Saako tohon kolmoseen osasia muualta ku marmorilta? Onko hajua mitä tommosen kone kestää ja saako sitä korjattua ja onko se sama kikkare ku jakulaarissa?
Mitäs tommosista st220 on katottava jos lähtee katteleen itelleen semmosta rotteloo...noin niinkuin teknisesti aatellen?

Ps. Ling Longia on pyöreetä ja vähemmän pyöreetä mallia kuten gt radialiakin....hinta on semmonen et susia on joukossa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST220 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Marraskuu 3. 23:42:29 2015

Mitä minä tiedän niin.. Isku on sama mutta porautus on eri ja kampura on eri.
Öljypohjassa sisällä pientä eroa (ST220:ssa öljyn sivuttais-lainehdintaa vähentävät levyt).
Kannet on eri imupuolen ja suuttimien osalta ja bensakisko erilainen. Imusarjat eri.
(2.5:ssa suuttimet suihkuttaa vain toiselle imuventtiilille per pytty, kun taas 3.0:ssa suuttimet on imukanavan keskellä)

Jaggen 3.0 x-type on varmaan aika lähelle st220:n 3.0:aa. Varmasti pieniä eroja kuitenkin löytyy.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Vastaa Viestiin