Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 3. 15:42:10 2015

Eipä näyttänyt täällä olevan vielä aiheesta mitään vaikka muualla asiaa paljon jo puitukin. Tiedoksi siis:

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868

Perustelumuistiolunnoksesta käy helpoiten selville uudet muutokset. Tässä kuitenkin muutamia poimintoja:

Moottorin painorajat poistuu ja tilalle akselimassat:
Kohdan 2.1 moottorin vaihtamiseen liittyviä kohtia yksinkertaistettaisiin rakennemuutospäätökseen verrattuna. Moottorin painon muutoksen rajoista luovuttaisiin, koska jo kohdan 1.4 yleisissä periaatteissa säädetään, että akselimassoja ei saa ylittää eikä muutos saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Trafi katsoo, että nämä vaatimukset varmistaisivat riittävästi turvallisuuden ilman nykyisiä moottorin massamuutosten prosenttirajoja.
Iskutilavuusraja poistuu ja tilalle +20% vääntöä rajoitus:
Myös iskutilavuuden muutoksen prosenttirajan merkitystä pidetään turvallisuuden kannalta vähäisenä. Siksi iskutilavuuden tilalle otettaisiin vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle. Jos moottorin tehoon tehtäisiin alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, niin asiasta vaadittaisiin kohdassa 1.3 määritelty tehonmittaustodistus. Tarkoituksena olisi, että muutoskatsastuksessa esitettäisiin dokumentti, joka olisi täsmällisempi kuin nykyisessä rakennemuutospäätöksessä vaadittava "luotettava selvitys". Selvitysten laadussa on huomattu paljon vaihtelua. Myös tehon kasvamisen arvioinnista suoraan iskutilavuuden suhteessa luovuttaisiin. Tavoitteena olisi varmistaa, ettei tehorajoja ylitettäisi ja että rekisteriin merkittävät tehoarvot olisivat nykyisiä luotettavampia.
7kg/kw sääntöön muutos:
Nykytilan mukaan ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen olla milloinkaan pienempi kuin 7 kg/kW. Kohdassa 2.1 mahdollistettaisiin jo alunperin tehokkailla autoille suhde muutettavaksi minimissään arvoon 5 kg/kW. Muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä heikennyksiä liikenneturvallisuuteen, mutta sillä vähennettäisiin hieman poikkeuslupien tarvetta.
Päästövaatimukset muuttuu "vähäpäästösissä" autoissa:
Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukempaan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästövaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaatimukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa.
Toyota Supra TT

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 3. 17:11:11 2015

Mitä mitä, tarkoittaako toi nyt suomeksi sitä että myös vähäpäästöisen 90-luvun auton saa kesän jälkeen muuttaa ahdetuksi pelkällä tavallisella päästömittauksella?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Maaliskuu 3. 17:42:09 2015

Piti tarkistaa päivämäärä ettei mene aprillin puolelle..






Tuo iskutilavuusrajan poistuminen on varmaan merkittävin muutosehdotus.. Alkaa virittäjillä monilta osin kissanpäivät vrt. aiemmat säännöt.. Toivottavasti ei nyt tule "muutosvaiheen" extratarkkaa syynäystä, vaan homma lähtee samantien rullaamaan siten että alkaa 5.0 v12 koneisia E30 bemareita ilmestymään 302 Sierrojen kanssa kylärinkiä vetämään :lol:
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jouni » Ti Maaliskuu 3. 18:28:25 2015

Tuo ei kuulosta hyvältä:

"vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle"
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Maaliskuu 3. 18:32:58 2015

jouni kirjoitti:Tuo ei kuulosta hyvältä:

"vääntömomentti, jolle sallittaisiin sama 20 % kasvatus kuin teholle"
Juuei.. :evil:
..ehkä joku +40% vois toimia.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Maaliskuu 3. 18:55:38 2015

Joo mitä tossa ite tein laskelmia niin vanha +25% tilavuutta mahdollistaa enempi kun tuo vääntö +20%. Tosin penkkilapuillahan nuo todistellaan ja aina ei viritys onnistu.

Se tärkein homma tossa tosiaan se että mm. vähäpäästöset cossut saa kohta muutoskatsastaa eikä tarvii jännittää. Koskee siis alle Euro3 luokan autoja eli alle 2001 valmistettuja.
Viimeksi muokannut Hena, To Maaliskuu 5. 14:20:12 2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toyota Supra TT

Möhkö
Viestit: 426
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Möhkö » Ti Maaliskuu 3. 19:14:13 2015

Tuo 5kg/kw on myös aika surkeeta, eihän sitä saa sitte 1250kg painavaan autoon viilata kuin 250kw.
Ei se sillä oikein vielä liiku ja sitte jos auto painaakin vaikka 800-900 kiloa niin niissä on sitte todella onnettomat tehot.
Jos ois joku 3,5kg/kw niin se ois oikeesti hyvä tai en tiedä ymmärsinkö ton tehojutun väärin emt.

Mitä tulee tuohon vääntöön niin tuo 40% kuulostaa ihan asialliselle.
Tuo aliarvostettu Cologne

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Maaliskuu 3. 19:16:13 2015

Hyvä muistaa se, että nykyäänkin noissa "kusetetaan" leimamiestä (no kyllähän ne tietää mistä on kyse..) mennen tullen. Eli viimekädessä photoshopilla väännetty penkkipaperi jossa V8:lle mitättömät teholukemat, perustelee vaikka sitten jollain 70-luvun öljykriisimoottorilla tms. Nykytilassa kuitenkin mahdotonta uskotella leimamiehelle että se 302 on putkitettu ja destroukattu parilitraiseksi, paljon helpompi väittää että on vain todella vähäisellä teholla ja vääntömomentilla oleva kone.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

RS270
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Lokakuu 21. 20:50:53 2009

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja RS270 » Ti Maaliskuu 3. 20:16:10 2015

Posmo kirjoitti:Hyvä muistaa se, että nykyäänkin noissa "kusetetaan" leimamiestä (no kyllähän ne tietää mistä on kyse..) mennen tullen. Eli viimekädessä photoshopilla väännetty penkkipaperi jossa V8:lle mitättömät teholukemat, perustelee vaikka sitten jollain 70-luvun öljykriisimoottorilla tms. Nykytilassa kuitenkin mahdotonta uskotella leimamiehelle että se 302 on putkitettu ja destroukattu parilitraiseksi, paljon helpompi väittää että on vain todella vähäisellä teholla ja vääntömomentilla oleva kone.

Juu turha noista tehoista/väännöistä on jännittää, helpompi se on saada sallituks ku toi tilavuus. Ei tarvi rodeihinkaan ettiä sitä kaikista pienintä ja harvinaisinta kasia. :D


Mutta ollaan taas puolesta ja vastaan näitäkin sääntöjä, esim. offimiehet tuskin tykkää tosta rengaskohdasta...
Roadsport Cortina mk2 N/A
P100"RS100" EX
Escort mk2 "ecoboost"

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Maaliskuu 3. 20:51:25 2015

vaikuttaa äkkiseltään siltä että tarvinnee hommata -72-84 väliltä 302nen "135" heppanen kasi,ajaa sierra talliin ja laittaa räikkä purkuasentoon 8)

mites noi väännöt menee,paljonko toi 243lb-ft on nm:ksi muunnettuna?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 3. 21:13:47 2015

Sierra XR kirjoitti:mites noi väännöt menee,paljonko toi 243lb-ft on nm:ksi muunnettuna?
http://muunnin.com/momentti/
329nm
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Maaliskuu 3. 21:34:41 2015

vauhtipete kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:mites noi väännöt menee,paljonko toi 243lb-ft on nm:ksi muunnettuna?
http://muunnin.com/momentti/
329nm
2.8i vakiona 216nm + 20% = 259nm :evil:

edit. cossuun verraten ehkä,276nm + 20% = 331nm

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ti Maaliskuu 3. 22:00:05 2015

Nyt on aika vihdoin siirtyä ohareista ja vinokoneista nykypäivään, eikä tarvi enää rakentaa vanhaa autoo väkisin pellilappujen kans kokonaan uusiks ja kirota kun ei renkaat oo oikein missään kiinni. Olisko se E36 328i ja HX35 ja coilialusta helpoin tie onneen? Renkaat kiinni jossain, hyvä kone, hyvä ulkonäkö, hyvät alustaratkasut.

Onneks oon ittekki hakannu nyt monta vuotta päätäni seinään ton mk4 escortin etuakseliston ja voimansiirron kans :D Nyt kun tekis ni vois löytyä helpompiaki aihioita.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 3. 22:11:42 2015

Mites noi omavalmiste koneenkorvien jne lujuusvaatimukset todistetaan käytännössä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ti Maaliskuu 3. 22:20:09 2015

vauhtipete kirjoitti:Mites noi omavalmiste koneenkorvien jne lujuusvaatimukset todistetaan käytännössä?
Vähän laskee tai pyytää jotain laskeen vääntömomentteja ja leikkausjännityksiä ja materiaalivahvuuksia ja hitsin a-mittoja. Tuskin niitä heti kyseenalaistetaan.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Maaliskuu 3. 23:54:17 2015

Tai niinkuin tähänkin asti, käytetään "alkuperäisiä koneenkorvia". :)

Näinkö nyt sitten kumminkin sais Laaserista tehtyä 5.0:n käymättä Taurus SHO ruudun kautta..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Maaliskuu 4. 18:54:51 2015

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Okei toi vääntörajajuttu on kyllä typerä, mut liekkö sillä niin väliä, kuten jo aiemmin mainittu tälläkin hetkellä niissä kusetetaan melko reippaasti. Kun inssi lappuja tutkiessaan kyselee juttuja tehosta ja ahtopaineesta, niin itellä ainakin ollut tapana näytellä tyhmää. No ehkä inssit nyt kuitenkin tajuaa mistä on kyse jos autoon jäkiasennetaan ahdin ja tehot pysyy mukamas samana, tajuavat olla kyselemättä liikoja yleensä. :lol:

V8 Taunus here I come vai mitä? :burn

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 4. 19:21:03 2015

Ford is God kirjoitti:Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Okei toi vääntörajajuttu on kyllä typerä, mut liekkö sillä niin väliä, kuten jo aiemmin mainittu tälläkin hetkellä niissä kusetetaan melko reippaasti. Kun inssi lappuja tutkiessaan kyselee juttuja tehosta ja ahtopaineesta, niin itellä ainakin ollut tapana näytellä tyhmää. No ehkä inssit nyt kuitenkin tajuaa mistä on kyse jos autoon jäkiasennetaan ahdin ja tehot pysyy mukamas samana, tajuavat olla kyselemättä liikoja yleensä. :lol:

V8 Taunus here I come vai mitä? :burn
Saako siis koneeseen laittaa turbot ja mitata sen jälkeen siitä pienempi teho ja vääntö lukema kuin lähtökohta on ollut? Ei kyllä oma pokka kestä leimalle mennä rinta rottinkilla: Tämmönen tästä 6.0l kasista turboilla tuli. 134hv ja 200nm vääntöä. :green:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Maaliskuu 4. 19:32:40 2015

En mä tiedä saako pienempää, veikkaan et vähän konttori/inssikohtaista. Mutta turbo-ohareissahan toi on ihan yleistä, et lapuissa lukee ahtopaine ja sit tehon kohdalla sit joku 85kw tms, jos on leimattu vakio kokosilla jarruilla.

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja welhox » Ke Maaliskuu 4. 20:48:34 2015

Tarkoittaako tämä nyt sitä että vähäpäästöisen v6 sierrankin saa turbottaa kunhan on teholappu ja päästöt kunnossa?
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 4. 21:06:53 2015

welhox kirjoitti:Tarkoittaako tämä nyt sitä että vähäpäästöisen v6 sierrankin saa turbottaa kunhan on teholappu ja päästöt kunnossa?
Eikös sen nytkin saa? Hakee vaan vtt.n todistuksen päästöistä.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja welhox » Ke Maaliskuu 4. 21:09:49 2015

puuhapete kirjoitti:
welhox kirjoitti:Tarkoittaako tämä nyt sitä että vähäpäästöisen v6 sierrankin saa turbottaa kunhan on teholappu ja päästöt kunnossa?
Eikös sen nytkin saa? Hakee vaan vtt.n todistuksen päästöistä.
Ei ole koskaan kiinnostanut käydä sierraa Vtt:llä näyttämässä, jos ilman sitä pääsis niin vois harkita tuonkin ahtamista.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 4. 21:15:45 2015

welhox kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:
welhox kirjoitti:Tarkoittaako tämä nyt sitä että vähäpäästöisen v6 sierrankin saa turbottaa kunhan on teholappu ja päästöt kunnossa?
Eikös sen nytkin saa? Hakee vaan vtt.n todistuksen päästöistä.
Ei ole koskaan kiinnostanut käydä sierraa Vtt:llä näyttämässä, jos ilman sitä pääsis niin vois harkita tuonkin ahtamista.
Toinen on jos laittaa uudemmasta autosta vähäpäästöisen turbokoneen. Tällöinhän katsotaan että päästöraja pysyy samana tai parempana.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ke Maaliskuu 4. 21:16:09 2015

welhox kirjoitti:Tarkoittaako tämä nyt sitä että vähäpäästöisen v6 sierrankin saa turbottaa kunhan on teholappu ja päästöt kunnossa?
Jos toi tsydeemi menee läpi niin tarkottaa.


Eikä noitten leimatehojen kans oo meillä ainaka kellään ollu ongelmia.

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja turboeero » Ke Maaliskuu 4. 21:17:09 2015

puuhapete kirjoitti: Toinen on jos laittaa uudemmasta autosta vähäpäästöisen turbokoneen. Tällöinhän katsotaan että päästöraja pysyy samana tai parempana.
Tästä toivottavasti nyt päästään eroon ni voi tehdä jotain muutoksiakin siihen koneeseen.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Maaliskuu 4. 22:09:13 2015

Jari H kirjoitti:
Näinkö nyt sitten kumminkin sais Laaserista tehtyä 5.0:n käymättä Taurus SHO ruudun kautta..
Miksei samantien 351w pohjainen motti, jos nelikkokossu kelpaa verrokiksi?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Maaliskuu 6. 12:31:39 2015

Eli ton jälkeen voisi sitten ostaa mulkkari stw cossun, ahtaa sen ja tehdä daily driverin siitä? :green: Lyö vaan ihan linttaan sen ja siistit vanteet niin korin rumuus unohtuu :cha

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja turboeero » Pe Maaliskuu 6. 22:54:18 2015

Sultzi kirjoitti:Lyö vaan ihan linttaan sen ja siistit vanteet niin korin rumuus unohtuu :cha
Auto alkaa muuttuun myös yleensä kauniimmaks valtavan vaivannäön ja upotettujen tuhansien eurojen myötä, vaikkei oikeesti muuttuisikkaan mihinkään :lol:

Mää tekisin kyllä jostain muusta ku mulkkarista silti... :cha

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Maaliskuu 7. 12:58:15 2015

njietro kirjoitti:Mää tekisin kyllä jostain muusta ku mulkkarista silti... :cha
Mut ei se olekaan enää silloin luksus ford enää ;-)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vordson » Pe Maaliskuu 13. 12:43:13 2015

puuhapete kirjoitti:
Ford is God kirjoitti:Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Okei toi vääntörajajuttu on kyllä typerä, mut liekkö sillä niin väliä, kuten jo aiemmin mainittu tälläkin hetkellä niissä kusetetaan melko reippaasti. Kun inssi lappuja tutkiessaan kyselee juttuja tehosta ja ahtopaineesta, niin itellä ainakin ollut tapana näytellä tyhmää. No ehkä inssit nyt kuitenkin tajuaa mistä on kyse jos autoon jäkiasennetaan ahdin ja tehot pysyy mukamas samana, tajuavat olla kyselemättä liikoja yleensä. :lol:

V8 Taunus here I come vai mitä? :burn
Saako siis koneeseen laittaa turbot ja mitata sen jälkeen siitä pienempi teho ja vääntö lukema kuin lähtökohta on ollut? Ei kyllä oma pokka kestä leimalle mennä rinta rottinkilla: Tämmönen tästä 6.0l kasista turboilla tuli. 134hv ja 200nm vääntöä. :green:

:lol: :lol: pokka kuriin ja naama peruslukemiin vaikka väkisin :green:
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Maaliskuu 13. 19:17:03 2015

vordson kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:
Ford is God kirjoitti:Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Okei toi vääntörajajuttu on kyllä typerä, mut liekkö sillä niin väliä, kuten jo aiemmin mainittu tälläkin hetkellä niissä kusetetaan melko reippaasti. Kun inssi lappuja tutkiessaan kyselee juttuja tehosta ja ahtopaineesta, niin itellä ainakin ollut tapana näytellä tyhmää. No ehkä inssit nyt kuitenkin tajuaa mistä on kyse jos autoon jäkiasennetaan ahdin ja tehot pysyy mukamas samana, tajuavat olla kyselemättä liikoja yleensä. :lol:

V8 Taunus here I come vai mitä? :burn
Saako siis koneeseen laittaa turbot ja mitata sen jälkeen siitä pienempi teho ja vääntö lukema kuin lähtökohta on ollut? Ei kyllä oma pokka kestä leimalle mennä rinta rottinkilla: Tämmönen tästä 6.0l kasista turboilla tuli. 134hv ja 200nm vääntöä. :green:

:lol: :lol: pokka kuriin ja naama peruslukemiin vaikka väkisin :green:
Tääläpäin vastaavanlaisia omavalmistemoottoreita on tehtailtu perusteilla näyttelykäyttöön.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 13. 20:24:21 2015

Mikähän idea on käydä noin rajusti tuon vääntömomentin kimppuun? Eikös se ole se teho mikä sitä autoa liikuttaa, vääntöä tehdään sitten vaihdelaatikolla. Jos uuden moottorin maksimikierrosluku on puolet vähemmän kuin alkuperäisessä, niin voi hyvällä syyllä olettaa, ettei saa läheskään edes vertailumoottorin tehoista moottoria laitettua, koska vääntö ylittyy jo pienillä tehoilla.
Ohjelmallinen väännön rajoittaminen tietysti pelastaa jotakin tässä asiassa.
Entäs sähköautomuunnokset? Miten olisi vaikkapa 500nm(hetkellinen ylikuormitettavuus: 1000nm) 50kw(100kw) sähkömoottori suoravetoon...?

Sitten tuo akselistomuutosasia:
"Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:"

Tarkoittaakos tuo siis sitä, että akseliston perustyyppikin on mahdollista muuttaa, kunhan koko akselisto kokonaisuutena menee vaihtoon ja se on peräisin vähintään yhtä suurella akselipainolla olevasta laitteesta, taikka sitten vartavasten kyseistä muutosta varten erikseen valmistettu.

Esimerkkinä TRANSIT, jonka lehtijousitettu jäykkä etuakselisto on varsin kohtuullisella vaivannäöllä muutettavissa uudemman tyyppiseen erillisjousitettuun, vakaajalla varustettuun ja kierrejousilla olevaan malliin, jolloin saavutetaan aivan kiistatta paremmat ajo-ominaisuudet.

Kyseinen erillisjousitettu hammastankopulkka on selvästi tehty sopimaan lehtijousitetun jäykän akselin tilalle suoraan, joten omia kiinnityksiä voi melko pitkälti käyttää suoraan.

(edit: 16.3.2015: Kysäisin hieman, niin tiettävästi ainakin toi vääntömomenttiasia käsitellään trafilla vielä uudelleen, koska siellä on myöskin tultu siihen tulokseen, että se aiheuttaa suurta haittaa monissa muutoksissa. Ehkä siihen on luvassa lievennys.)
Jäsen #606

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Remppa » To Maaliskuu 26. 13:55:00 2015

Järjestäytymisessä on toivon mukaan voimaa tässäkin asiassa. Olen ollut yhteydessä Autoharrastajat Ry:n aktiivisiin toimijoihin ja vakuuttunut siitä, että yhdistykseen kannattaa liittyä. Taustalla tehdään hyvää työtä laajalla tarkasteluperspektiivillä asiasta kiinnostuneiden kanssa ja tärkeimpänä deadlinena on tuo 10.4. määräpäivä, johon mennessä Trafiin on jätettävä lausunto paljon keskustelua herättäneistä rakentelusäädösten muutoksista. Itse en ole mitenkään osallinen ko. yhdistyksen toimintaan (muuta kuin juuri ilmoittautuneen jäsenenä), vaan haluan tällä julkitulolla kannustaa tutustumaan tuoreen yhdistyksen motiiveihin ja ajamiin asioihin.

Kannattaa tutustua sivustoon ja liittyä jäseneksi. Vaikuttamisen mahdollisuudet paranee jokaisen jäsenen myötä.
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja matsu » To Maaliskuu 26. 15:42:34 2015

Tuonne näkyy voivan liittyä myös yhdistyksenä, jos klubin johtoporras katsoisi moisen tarpeelliseksi. Itse en nyt ota kantaa puoleen enkä toiseen kun en ole kerinny aiheeseen tutustua.

piitp
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 13:07:15 2013

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja piitp » Ke Huhtikuu 1. 13:56:31 2015

Vielä kun sallitaan moottorille pienet tehonlaskemiset tai autolle ylittämiset niin saadaan vanhoihin pieniin autoihin uudenaikaset koneet. Nykyset omavalmiste toyota 2t lohko + 4a-ge kansi moottorit lähinnä huvittaa kun ulkomailla ajellaan alkuperäisillä 4a-ge eli 1.6l 16v moottoreilla. Saisi starletteihin uuden aikaset koneet ja tehot pysyis silti 120 hepassa eli melkein tällä hetkellä sallitussa. Vaikka jokin sääntö että pitää olla levyjarrut joka kulmassa ym.
Enemmän ja vähemmän keskeneräsiä.

Kp starlet

sapphire cossu sierra

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Huhtikuu 1. 15:39:34 2015

piitp kirjoitti:Vielä kun sallitaan moottorille pienet tehonlaskemiset tai autolle ylittämiset niin saadaan vanhoihin pieniin autoihin uudenaikaset koneet. Nykyset omavalmiste toyota 2t lohko + 4a-ge kansi moottorit lähinnä huvittaa kun ulkomailla ajellaan alkuperäisillä 4a-ge eli 1.6l 16v moottoreilla. Saisi starletteihin uuden aikaset koneet ja tehot pysyis silti 120 hepassa eli melkein tällä hetkellä sallitussa. Vaikka jokin sääntö että pitää olla levyjarrut joka kulmassa ym.
Moottorin tehon laskemista ei nykyäänkään mikään laki kiellä. Ihan voi peiliin katsoa, jos sitä ei saa uskottavasti todistettua katsastusinsinöörille.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Kesäkuu 22. 1:43:54 2015

Koskas tästä pitäisi kuulua uutisia?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 22. 15:16:32 2015

Sitä odotellessa. :roll:
Jäsen #606

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja kemes » Ma Elokuu 3. 12:57:16 2015

Tämän hetken tilanne Autoharrastajat Ry:n edustajalta:

""
20% väännönkasvu todettiin aika yksiselitetteisesti epäonnistuneeksi ratkaisuksi. Siitä olikin huomio tuossa meidän lausunnossamme. Esitimme, että rajoitusta ei otettaisi käyttöön, koska se estäisi paljon muutoksia, jotka ovat nykyiselläänkin sallittuja.

Uusia säännöksiä lupailtiin kesäksi, mutta viimeinen tieto, mikä Trafista ollaan saatu on lokakuu. Toivotaan, ettei siitä ainakaan enää veny.

""
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 3. 16:00:11 2015

Tätä kyllä odotellaan kuin kuuta nousevaa..
Pedal tu tö metal!

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Elokuu 3. 16:03:04 2015

Ville K kirjoitti:Tätä kyllä odotellaan kuin kuuta nousevaa..
Vähän on kahdenlaista tulkintaa. Itse en ole laisinkaan vielä perehtynyt, mutta kaveri meinasi näiden estävän mm. 2.0 OHC turboescortin rakentamisen. Mihin lie sitten tuon lausuntonsa perustanut.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Elokuu 3. 18:55:15 2015

Ville K kirjoitti:Tätä kyllä odotellaan kuin kuuta nousevaa..
jep,tännepäin saa varovasti alkaa tarjoilemaan huonokoppaista/kolaroitua/sisältä rajähtänyttä foxi-mustangia 5.0 v8 +5speed manual :-$

...jos kerran vielä... :green:

Mc_Viima
Viestit: 301
Liittynyt: Su Tammikuu 11. 21:42:03 2009
Paikkakunta: loppi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima » Ma Elokuu 31. 17:36:53 2015

Sierra XR kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Tätä kyllä odotellaan kuin kuuta nousevaa..
jep,tännepäin saa varovasti alkaa tarjoilemaan huonokoppaista/kolaroitua/sisältä rajähtänyttä foxi-mustangia 5.0 v8 +5speed manual :-$

...jos kerran vielä... :green:

arvelen että home-made xr8 tutkielmaa ollaan suunnittelemassa :D
Sierra x 3
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Taunus -75
Escort -76
Transit T350 -14
Viva hc -71
Cavalier mk1 -78
Commodore B coupe gse - 75

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 31. 17:37:43 2015

Ai niinkö.. :wink:
Pedal tu tö metal!

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja vordson » Pe Syyskuu 4. 15:48:55 2015

tää vois olla mielenkiintoista, kolmas V8 sierra big inch cubics...kaikki sovituspalikat hyllyssä.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Syyskuu 4. 19:32:11 2015

Modular-V8 Sierraan. Ei vai?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Syyskuu 22. 18:13:12 2015

Noniin, 1.10 astuvat voimaan, tosin vieläkään ei tietoa määräysten sisällöstä, mutta toivoaksemme ovat ottaneet lausunnot huomioon.

https://twitter.com/Autoharrastajat/sta ... 3337481216
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Syyskuu 22. 18:43:33 2015

Ihme jos ovat ottaneet :lol:


Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Trafin uudet rakentelusäännöt kesäksi 2015

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Syyskuu 23. 16:00:53 2015

Eli se siitä "oikeesta" kasista sierraan.. :cry:
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin