Megaruiskis

Tekninen keskustelu liittyen auton sähköihin sekä moottorin ohjainlaitteisiin (alkuperäiset ja jälkiasenteiset)

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Elokuu 7. 14:04:09 2012

Jallu kirjoitti:Mistä automallista löytyy tuo megan suoraan ymmärtävä ilman lämpötila-anturi?
Eikös GM:n antureissa ole valmiit arvot megalle, esim: http://www.autotune.fi/tuote/32/gm-ilma ... npt-liitin tai motonetistä Opel -anturi. Easytherm ja cossun anturi toimii myös, ja niin usein käytetty että löytyy arvot suoraan finsquirtilta?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Elokuu 7. 19:15:18 2012

Ja clt/iat antureiden bias vastukset vaihtamalla voi käyttää fordin antureita suoraan ilman easythermiä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 7. 23:35:12 2012

Jari H kirjoitti:Ja clt/iat antureiden bias vastukset vaihtamalla voi käyttää fordin antureita suoraan ilman easythermiä.
Tahtoo vääristää silti suuntaan tai toiseen jos pelkät bias vastukset vaihtaa, easytherm on kyllä nimensä mukaisesti helppo käyttää ja sitten on arvot varmasti kohdallaan. On jonkun verran eroja noilla antureiden vastus-lämpötila käyrillä. Montaa astetta heitto ei ole sopivilla vastuksilla, mutta heitto kuitenkin.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Elokuu 16. 11:50:16 2012

Toimiiko Hall-anturi Dohc:in 36-1 kampuranpyörän (sen mikä lohkon sisällä) kanssa vaivatta? Löytyykö joku suoraan lohkoon VR anturin tilalle sopiva Hall anturi jolla saa toimimaan? Vai onko pakko hankkia VR-muunninpiiri kamppeineen?

Miten yleensäkin olette Dohceja squirttailleet? Sytytys & ja triggerratkaisut kiinnostavat.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Elokuu 16. 21:21:21 2012

Posmo kirjoitti:Toimiiko Hall-anturi Dohc:in 36-1 kampuranpyörän (sen mikä lohkon sisällä) kanssa vaivatta? Löytyykö joku suoraan lohkoon VR anturin tilalle sopiva Hall anturi jolla saa toimimaan? Vai onko pakko hankkia VR-muunninpiiri kamppeineen?

Miten yleensäkin olette Dohceja squirttailleet? Sytytys & ja triggerratkaisut kiinnostavat.
Mä kävin ostamassa Motonetistä 1,3l kaasari-Kadettin sytkäboksin ja kytkin sen sillee vähän takaperoisesti siihen signaalimuuntimeksi, neljä piuhaa piti kytkeä ja yksi vastus laittaa... Ei kovin haastavaa, veikkaan ettei helpommin sopivaa HALLia löydy siihen kirveelläkään. Megakin vaatii sen kanssa enemmän mulkkaamista, jos käytössä wanha v2.2.

Sytkä on helppo ku mikä, yks sytkälähtö puolalle jos käyttää jakajaa...

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Elokuu 17. 15:29:22 2012

Ajattelin tehdä ihan Vr-muunnikortilla (maksaa sen 20-30€, mutta tulee ainakin siisti asennus) jos päädyn tuohon vr:ään. Käytössä on v2.2, mutta siihen on hall-modi jo melkein tehtynä. Sytkän ajattelin tehdä VAG:in hukkakipinäpuolalla (ei tarvi sytkäkiviä kun on sisäänrakennettu). Eli olisiko toimiva resepti:


MS 1 v2.2

- VAG Hukkakipinäpuola 032 905 106B
- Tarvittavat sytkämodit (voisiko joku vielä varmistaa mitkä)
- Vakio VR -anturi ja 36-1 pyörä
- VR -muunninpiiri

Ja pannu siis 2.3 Dohc läppärungoilla.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Tammikuu 29. 15:30:03 2013

Noniin, nyt on 2013 jäsenmaksu maksettu, niin voi taas hyvällä omallatunnolla kysyä tyhmiä kysymyksiä teiltä enemmän megasta tietäviltä. Kasasin tuon purkin loppukesästä viime vuonna, ja sen jälkeen on kerännyt hyllyssä pölyä, joten kaikki aiheeseen liittyvä on päässyt unohtumaan. Nyt on kuitenkin säätöläppärit, puolat, vr muuntimet ym. saatu hankittua, ja pitäisi saattaa tuo ruiskuboksi valmiiksi asti jollain aikataululla. Eli nyt tarvetta seikkaperäiselle, rautalangasta väännetyllä ohjeistukselle, miten saadaan toimimaan:

MS 1 V 2.2 Tarkoitus ohjata sekä sytytystä että ruiskutusta. Boksi kasattu ilman mitään modeja, mutta veewee.net sivuston ms ohjeiden mukaan korvattu HALL modia varten D5, D8 ja R10 hyppylangoilla. Ei muita muutoksia. tavoitteena siis saada toimimaan Fordin omalla VR anturilla ja kampuraan niitatulla triggeripyörällä. Sytytys hukkakipinäpuolalla jossa sytkäkivet sisäänrakennettuina. Launch/flatshift modi olisi tarkoitus toteuttaa.

Näihin kysymyksiin on jonkinlainen perstuntuma, mutta ajattelin varmistaa vielä:



1. Miten hoidan ylösvedon sytkälähdöille? Onko tämän PDF:n ohjeistus oikea, jos vaihdan 330ohm vastukset 1kohm vastuksiin ja käytän esim X11 ja X12 pinnejä sytkän "ulosvientiin"? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

2. Flat shift modaus, ymmärtääkseni toimii siis periaatteessa samalla modilla launch controlin kanssa. Eli ilmeisesti http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#launchin tuo "Activate low Input" -kytkentä, mutta JP1 pin 4:llä tehtynä? Ainakin Autotunen "launch mod kit"issä tulee mukana vain nuo 1N4001 diodit ja vastus? Voiko tuo Activate low input kytkennässä näkyvä kytkin siis olla vain kytkinpolkimeen asennettu?

3. Tarkoitus tosiaan saada toimimaan Fordin omalla Vr anturilla ja VR muunnipiirillä. Vr muunninpiiri on näppärästi megan boksiin sisälle menevää mallia, mutta johtosarjassa menee suojattu kaapeli suoraan pin 24 ja maihin. Mistä tuolle muuntimelle siis kannattaa ottaa siististi tuo VR -anturin + ja -, sekä 5v, ja mihin muunnettu signaali vedetään? Ilmeisesti siis tuo triggerisignaali tulee D5:lle, joten voinko vetää sieltä VR anturin + tiedon muuntimelle, ja maadoituksen mistä vain? Sitten muunnettu signaali esim. D5:n toisen jalan paikalle?

4. Tarvii ilmeisesti HALL modin siitäkin huolimatta että signaali tulee VR anturilta, muuntimen kautta. Eli onko tuon veewee.net PDF:N ohje pätevä myös siltä osin. Eli voinko tehdä HALL modin tätä ohjettä käyttäen? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

5. Mistä saa hukkakipinäpuolalla olevassa sytkässä helpoiten kierroslukutiedon? Simppeli kysymys, mutta tuntuu olevan aika paljon erilaista sepustusta aiheesta netistä, ja en ainakaan hetken googlettelulla saanut varmuutta. :) Tarviiko laudalta Tacho -outputin, vai pystyykö esim. puolapaketilta haaroittamaan suoraan kuten perus-jakajasytkässä.


Ymmärrän että varmaan tympii vastata näin yksinkertaisiin kysymyksiin, mutta auttakaa kerholaista mäessä. Tosiaan aika nopeasti näköjään ehtii unohtua tuo megasquirt tieto, kun ei kokemusta niin paljon ole. Ajattelin ensi viikonloppuna kolvailla tuon laatikon valmiiksi asti, joten jos suinkaan onnistuu joltain megagurulta saada vastaukset noihin, niin olisi hienoa :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 29. 20:10:29 2013

Posmo kirjoitti:Noniin, nyt on 2013 jäsenmaksu maksettu, niin voi taas hyvällä omallatunnolla kysyä tyhmiä kysymyksiä teiltä enemmän megasta tietäviltä. Kasasin tuon purkin loppukesästä viime vuonna, ja sen jälkeen on kerännyt hyllyssä pölyä, joten kaikki aiheeseen liittyvä on päässyt unohtumaan. Nyt on kuitenkin säätöläppärit, puolat, vr muuntimet ym. saatu hankittua, ja pitäisi saattaa tuo ruiskuboksi valmiiksi asti jollain aikataululla. Eli nyt tarvetta seikkaperäiselle, rautalangasta väännetyllä ohjeistukselle, miten saadaan toimimaan:

MS 1 V 2.2 Tarkoitus ohjata sekä sytytystä että ruiskutusta. Boksi kasattu ilman mitään modeja, mutta veewee.net sivuston ms ohjeiden mukaan korvattu HALL modia varten D5, D8 ja R10 hyppylangoilla. Ei muita muutoksia. tavoitteena siis saada toimimaan Fordin omalla VR anturilla ja kampuraan niitatulla triggeripyörällä. Sytytys hukkakipinäpuolalla jossa sytkäkivet sisäänrakennettuina. Launch/flatshift modi olisi tarkoitus toteuttaa.

Näihin kysymyksiin on jonkinlainen perstuntuma, mutta ajattelin varmistaa vielä:



1. Miten hoidan ylösvedon sytkälähdöille? Onko tämän PDF:n ohjeistus oikea, jos vaihdan 330ohm vastukset 1kohm vastuksiin ja käytän esim X11 ja X12 pinnejä sytkän "ulosvientiin"? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

2. Flat shift modaus, ymmärtääkseni toimii siis periaatteessa samalla modilla launch controlin kanssa. Eli ilmeisesti http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#launchin tuo "Activate low Input" -kytkentä, mutta JP1 pin 4:llä tehtynä? Ainakin Autotunen "launch mod kit"issä tulee mukana vain nuo 1N4001 diodit ja vastus? Voiko tuo Activate low input kytkennässä näkyvä kytkin siis olla vain kytkinpolkimeen asennettu?

3. Tarkoitus tosiaan saada toimimaan Fordin omalla Vr anturilla ja VR muunnipiirillä. Vr muunninpiiri on näppärästi megan boksiin sisälle menevää mallia, mutta johtosarjassa menee suojattu kaapeli suoraan pin 24 ja maihin. Mistä tuolle muuntimelle siis kannattaa ottaa siististi tuo VR -anturin + ja -, sekä 5v, ja mihin muunnettu signaali vedetään? Ilmeisesti siis tuo triggerisignaali tulee D5:lle, joten voinko vetää sieltä VR anturin + tiedon muuntimelle, ja maadoituksen mistä vain? Sitten muunnettu signaali esim. D5:n toisen jalan paikalle?

4. Tarvii ilmeisesti HALL modin siitäkin huolimatta että signaali tulee VR anturilta, muuntimen kautta. Eli onko tuon veewee.net PDF:N ohje pätevä myös siltä osin. Eli voinko tehdä HALL modin tätä ohjettä käyttäen? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

5. Mistä saa hukkakipinäpuolalla olevassa sytkässä helpoiten kierroslukutiedon? Simppeli kysymys, mutta tuntuu olevan aika paljon erilaista sepustusta aiheesta netistä, ja en ainakaan hetken googlettelulla saanut varmuutta. :) Tarviiko laudalta Tacho -outputin, vai pystyykö esim. puolapaketilta haaroittamaan suoraan kuten perus-jakajasytkässä.


Ymmärrän että varmaan tympii vastata näin yksinkertaisiin kysymyksiin, mutta auttakaa kerholaista mäessä. Tosiaan aika nopeasti näköjään ehtii unohtua tuo megasquirt tieto, kun ei kokemusta niin paljon ole. Ajattelin ensi viikonloppuna kolvailla tuon laatikon valmiiksi asti, joten jos suinkaan onnistuu joltain megagurulta saada vastaukset noihin, niin olisi hienoa :)
1. Ei kannata laittaa tuon ohjeen mukaan. Se on kytketty siinä niin, että prossun pinni tulee suoraan sen vastuksen kautta ulos, joten se prossu on helppo paskoa sillä. Lisäksi prossu jaksaa ohjata aika rajallista kuormaa, se ei riitä läheskään kaikkien pääteasteiden ohjaukseen, eikä sillä voi muutenkaan ohjata low-active-tyyppistä pääteastetta, minkä ohjaustulon sisäinen ylösveto ylittää 5 volttia. Itse olen laittanut ledien tilalle hyppylangat ja ottanu niistä hyppylangoista sen ulostulon. Sillon ledin etuvastus toimii ylösvetona ja mahdollisissa vikatapauksissa palaa vaan se transistori, ei prossu. Vastaus poikii kolme lisäkysymystä: Halutaanko lisäsuojausta, ettei transistorikaan palaisi niin helposti? Onnistuu, ledi korvataan hyppylangan sijaan vastuksella. (hifistelyä, jos haluat niin mietin vastukselle sopivan arvon) Ja paljonko puolan ohjausnastaan pitää saada virtaa, että se ohjautuu kunnolla. Kuinka päin ohjaus toimii?

2. Kyllä. Kannattaa harkita myös vaihdekeppiin asentamista, lisäksi kannattaa laittaa sille vielä erillinen katkaisija saman johdon kanssa sarjaan, millä saa toiminnon tarvittaessa pois käytöstä.

3. Ainakin LM1815 VR-muuntimessa toinen pinni kuuluu mennäkin suoraan maihin. Riittää kun pin 24 kytketään megan sisältä muuntimen inputtiin ja muuntimen VR- kytketään maahan. VR anturiin ei kytketä +5 volttia mihinkään. Sen sijaan VR-muuntimelle tarvitaan käyttöjännite ja sille maa, jonka saa megan sisältä esim. R11 vastuksen siitä päästä, mikä on +5v linjaan yhteydessä. En muista kumpi pää se on, mutta selviää kyllä yleismittiarilla piipparilla. Maata löytyy monestakin paikasta, esim. XG2.

4. VW ohje ei pidä täysin paikkaansa, siinä on virheitä. VW ohjeen virheistä huolimatta siinä oleva modaus on kyllä tehty oikein, joten se toimii myös sellaisenaan LM1815:n kanssa. Virheet on siinä opton ympärillä. Muuntimen ulostulon voi kylläkin kytkeä suoraan D5:n jalkaan ja korvata muuntimessa olevan 4.7k ylösvetovastuksen 390ohm vastuksella. VR-muuntimen ulostulon voi kytkeä myös suoraan opton tilalle pinniin 5, jolloin muuntimen pulssit menee suoraan prossun IRQ:lle. Muuntimen voi tehdä esim. tällä ohjeella: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... putV22.jpg
Tuon ohjeen mukaan ulostulo kytketään opton pinniin 6, mikä periaatteessa toimii, ja on ehkä parempikin, mikäli opton kytkikseen on uskominen. Mutta optoa ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi niin, tai ainakaan sen "kannalle" tarvittavaa virtaa ei kerrota missään. Jos ei toimi, niin ota opto pois ja laita muunnin pinnin 5 paikalle. Jos aiot käyttää valmista muunninta, niin kerro millaista.

5. Megaan voi tehdä tach-ulostulon. Se tehdään kuten sytkäulostulokin ja sen voi tehdä esim. LED 18:ta mikä on se keskimmäinen ledi. (ledin toiminta pitää konffata säätöohjelmalla tacho-ulostuloksi) Tämän tekeminen riippuu sitten vähän siitä, että millainen mittari siihen on tarkoitus laittaa kiinni. Sytkäulostulon ohjeella saa ulos 0-5V kanttiaaltoa, mikä ei yleensä kelpaa mittareille. Sierran vakio mittari toimii kyllä 0-12V kanttiaallolla, mikä saadaan em. kytkennästä, kun raksitaan R24 pois ja lisätään 1kohm vastus ledin tilalla olevasta hyppylangasta (katso kirjoittamani sytkälähdön ohjeet) diodin D14 raidalliseen päähän.

Kierroslukumittarin voi myös kytkeä suoraan puolan ensiökäämien miinusnavoille (puolan ja pääteasteen välissä olevan johdon rinnalle) seuraavanlaisella diodivirityksellä http://img.photobucket.com/albums/v172/ ... dapter.gif mutta tuo ei onnistu, jos meinaat käyttää puolaa, missä pääteaste on integroituna.

Jos kierroslukumittari vaatii korkeampaa jännitettä, sitä saa seuraavanlaisella kytkennällä: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... VTacho.GIF

Kysy lisäkysymyksiä jos epäselvää.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Tammikuu 29. 21:03:27 2013

olafu kirjoitti:
Posmo kirjoitti:Noniin, nyt on 2013 jäsenmaksu maksettu, niin voi taas hyvällä omallatunnolla kysyä tyhmiä kysymyksiä teiltä enemmän megasta tietäviltä. Kasasin tuon purkin loppukesästä viime vuonna, ja sen jälkeen on kerännyt hyllyssä pölyä, joten kaikki aiheeseen liittyvä on päässyt unohtumaan. Nyt on kuitenkin säätöläppärit, puolat, vr muuntimet ym. saatu hankittua, ja pitäisi saattaa tuo ruiskuboksi valmiiksi asti jollain aikataululla. Eli nyt tarvetta seikkaperäiselle, rautalangasta väännetyllä ohjeistukselle, miten saadaan toimimaan:

MS 1 V 2.2 Tarkoitus ohjata sekä sytytystä että ruiskutusta. Boksi kasattu ilman mitään modeja, mutta veewee.net sivuston ms ohjeiden mukaan korvattu HALL modia varten D5, D8 ja R10 hyppylangoilla. Ei muita muutoksia. tavoitteena siis saada toimimaan Fordin omalla VR anturilla ja kampuraan niitatulla triggeripyörällä. Sytytys hukkakipinäpuolalla jossa sytkäkivet sisäänrakennettuina. Launch/flatshift modi olisi tarkoitus toteuttaa.

Näihin kysymyksiin on jonkinlainen perstuntuma, mutta ajattelin varmistaa vielä:



1. Miten hoidan ylösvedon sytkälähdöille? Onko tämän PDF:n ohjeistus oikea, jos vaihdan 330ohm vastukset 1kohm vastuksiin ja käytän esim X11 ja X12 pinnejä sytkän "ulosvientiin"? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

2. Flat shift modaus, ymmärtääkseni toimii siis periaatteessa samalla modilla launch controlin kanssa. Eli ilmeisesti http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... m#launchin tuo "Activate low Input" -kytkentä, mutta JP1 pin 4:llä tehtynä? Ainakin Autotunen "launch mod kit"issä tulee mukana vain nuo 1N4001 diodit ja vastus? Voiko tuo Activate low input kytkennässä näkyvä kytkin siis olla vain kytkinpolkimeen asennettu?

3. Tarkoitus tosiaan saada toimimaan Fordin omalla Vr anturilla ja VR muunnipiirillä. Vr muunninpiiri on näppärästi megan boksiin sisälle menevää mallia, mutta johtosarjassa menee suojattu kaapeli suoraan pin 24 ja maihin. Mistä tuolle muuntimelle siis kannattaa ottaa siististi tuo VR -anturin + ja -, sekä 5v, ja mihin muunnettu signaali vedetään? Ilmeisesti siis tuo triggerisignaali tulee D5:lle, joten voinko vetää sieltä VR anturin + tiedon muuntimelle, ja maadoituksen mistä vain? Sitten muunnettu signaali esim. D5:n toisen jalan paikalle?

4. Tarvii ilmeisesti HALL modin siitäkin huolimatta että signaali tulee VR anturilta, muuntimen kautta. Eli onko tuon veewee.net PDF:N ohje pätevä myös siltä osin. Eli voinko tehdä HALL modin tätä ohjettä käyttäen? http://www.veewee.net/Megasquirt/Piirus ... YS_MS1.pdf

5. Mistä saa hukkakipinäpuolalla olevassa sytkässä helpoiten kierroslukutiedon? Simppeli kysymys, mutta tuntuu olevan aika paljon erilaista sepustusta aiheesta netistä, ja en ainakaan hetken googlettelulla saanut varmuutta. :) Tarviiko laudalta Tacho -outputin, vai pystyykö esim. puolapaketilta haaroittamaan suoraan kuten perus-jakajasytkässä.


Ymmärrän että varmaan tympii vastata näin yksinkertaisiin kysymyksiin, mutta auttakaa kerholaista mäessä. Tosiaan aika nopeasti näköjään ehtii unohtua tuo megasquirt tieto, kun ei kokemusta niin paljon ole. Ajattelin ensi viikonloppuna kolvailla tuon laatikon valmiiksi asti, joten jos suinkaan onnistuu joltain megagurulta saada vastaukset noihin, niin olisi hienoa :)
1. Ei kannata laittaa tuon ohjeen mukaan. Se on kytketty siinä niin, että prossun pinni tulee suoraan sen vastuksen kautta ulos, joten se prossu on helppo paskoa sillä. Lisäksi prossu jaksaa ohjata aika rajallista kuormaa, se ei riitä läheskään kaikkien pääteasteiden ohjaukseen, eikä sillä voi muutenkaan ohjata low-active-tyyppistä pääteastetta, minkä ohjaustulon sisäinen ylösveto ylittää 5 volttia. Itse olen laittanut ledien tilalle hyppylangat ja ottanu niistä hyppylangoista sen ulostulon. Sillon ledin etuvastus toimii ylösvetona ja mahdollisissa vikatapauksissa palaa vaan se transistori, ei prossu. Vastaus poikii kolme lisäkysymystä: Halutaanko lisäsuojausta, ettei transistorikaan palaisi niin helposti? Onnistuu, ledi korvataan hyppylangan sijaan vastuksella. (hifistelyä, jos haluat niin mietin vastukselle sopivan arvon) Ja paljonko puolan ohjausnastaan pitää saada virtaa, että se ohjautuu kunnolla. Kuinka päin ohjaus toimii?

2. Kyllä. Kannattaa harkita myös vaihdekeppiin asentamista, lisäksi kannattaa laittaa sille vielä erillinen katkaisija saman johdon kanssa sarjaan, millä saa toiminnon tarvittaessa pois käytöstä.

3. Ainakin LM1815 VR-muuntimessa toinen pinni kuuluu mennäkin suoraan maihin. Riittää kun pin 24 kytketään megan sisältä muuntimen inputtiin ja muuntimen VR- kytketään maahan. VR anturiin ei kytketä +5 volttia mihinkään. Sen sijaan VR-muuntimelle tarvitaan käyttöjännite ja sille maa, jonka saa megan sisältä esim. R11 vastuksen siitä päästä, mikä on +5v linjaan yhteydessä. En muista kumpi pää se on, mutta selviää kyllä yleismittiarilla piipparilla. Maata löytyy monestakin paikasta, esim. XG2.

4. VW ohje ei pidä täysin paikkaansa, siinä on virheitä. VW ohjeen virheistä huolimatta siinä oleva modaus on kyllä tehty oikein, joten se toimii myös sellaisenaan LM1815:n kanssa. Virheet on siinä opton ympärillä. Muuntimen ulostulon voi kylläkin kytkeä suoraan D5:n jalkaan ja korvata muuntimessa olevan 4.7k ylösvetovastuksen 390ohm vastuksella. VR-muuntimen ulostulon voi kytkeä myös suoraan opton tilalle pinniin 5, jolloin muuntimen pulssit menee suoraan prossun IRQ:lle. Muuntimen voi tehdä esim. tällä ohjeella: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... putV22.jpg
Tuon ohjeen mukaan ulostulo kytketään opton pinniin 6, mikä periaatteessa toimii, ja on ehkä parempikin, mikäli opton kytkikseen on uskominen. Mutta optoa ei ole kuitenkaan tarkoitettu käytettäväksi niin, tai ainakaan sen "kannalle" tarvittavaa virtaa ei kerrota missään. Jos ei toimi, niin ota opto pois ja laita muunnin pinnin 5 paikalle. Jos aiot käyttää valmista muunninta, niin kerro millaista.

5. Megaan voi tehdä tach-ulostulon. Se tehdään kuten sytkäulostulokin ja sen voi tehdä esim. LED 18:ta mikä on se keskimmäinen ledi. Tämän tekeminen riippuu sitten vähän siitä, että millainen mittari siihen on tarkoitus laittaa kiinni. Sytkäulostulon ohjeella saa ulos 0-5V kanttiaaltoa, mikä ei yleensä kelpaa mittareille. Sierran vakio mittari toimii kyllä 0-12V kanttiaallolla, mikä saadaan em. kytkennästä, kun raksitaan R24 pois ja lisätään 1kohm vastus ledin tilalla olevasta hyppylangasta (katso kirjoittamani sytkälähdön ohjeet) diodin D14 raidalliseen päähän.

Kierroslukumittarin voi myös kytkeä suoraan puolan ensiökäämien miinusnavoille (puolan ja pääteasteen välissä olevan johdon rinnalle) seuraavanlaisella diodivirityksellä http://img.photobucket.com/albums/v172/ ... dapter.gif mutta tuo ei onnistu, jos meinaat käyttää puolaa, missä pääteaste on integroituna.

Jos kierroslukumittari vaatii korkeampaa jännitettä, sitä saa seuraavanlaisella kytkennällä: http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... VTacho.GIF

Kysy lisäkysymyksiä jos epäselvää.
Hienoa, kiitoksia, ja lisäkysymksiä tulee :D :

1. Mietinkin että tuossa veeween ohjauksessa on jotain omituista, kun kaikki muut ohjeet mitkä olen löytänyt on tehty eri metodeilla. Jättäisin mielelläni nuo ledit paikoilleen, joten onko tällainen kytkentä toimiva? http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ut5V22.GIF Tosin finsquirtin kirjoittajien mukaan tuo 750ohm vastus voi olla 350ohm-1kohm välillä. Puolassa on siis sytkäkivet integroituna. Jos tuo kytkentä on kelvollinen, niin minkäkokoisella vastuksella olisi syytä tehdä?

2. Hyvä idea tuo lisäkytkin, laitetaan muistiin. Voiko tuon kytkimen maadoittaa "polkimen päässä" ihan vain johonkin kohtaan auton koria?

3./4. VR muunnin on autotunen valmis malli, jossa on juurikin tuo LM 1815 -piiri. Tuon mallinen, mutta kolviliitoksin: http://www.autotune.fi/data/th/c_own-vr ... 5c_2a8.jpg

Siinä on inputteina VR +, VR -, - (yhteydessä VR- inputiin) Sign, ja 5v. Eli noista siis kytketään:

VR+ Pin 24:lle DB37:ltä tuleva signaali, se kulkee kortilla D5 jalkaan. Poistanko D5:n ja otan sen paikalta signaalin?
VR- Maadoitus, esim tuo XG2
- Sama maadoitus XG2, tosin ei välttämättä tarvetta kun on VR-:sen kanssa yhdessä muunninlevyllä?
5v Esim. mainitsemasi R11 +5v
Sign Opton 6. pinniin.

Jätin kasausvaiheessa D5:n, R10:n ja D8:n kortilta pois, kun taisin olla epävarma tuosta veewee -ohjeesta silloinkin. Voitko vielä vääntää rautalangasta, että miten VR -signaalin tulisi kulkea D5:n "ensimmäiseen" jalkaan tulemisensa jälkeen. Eli tuleeko noiden tilalle hyppylangat?


5. Kierroslukumittaria ei siis tuon sytkäkivet sisältävän puolan kanssa voi kytkeä rinnan? Kierroslukumittari on Autometer 3900, ei ole minkäänlaista hajua siitä minkälaista aaltoa tuo haluaa :) Mutta joudun siis tod näk tekemään tach outputin? Edelleen jos tuo ledin säilyttävä sytkälähtökytkentä (mikä on kohdassa 1.) toimii, niin voiko tämän tach outputin siis toteuttaa samalla tavoin?


Pahoittelen jos kuulostaa joku asia tyhmältä, ei ole liiemmälti sähköhommista kokemusta, niin pitää ammentaa muiden tietämystä :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 30. 1:00:35 2013

Posmo kirjoitti:1. Mietinkin että tuossa veeween ohjauksessa on jotain omituista, kun kaikki muut ohjeet mitkä olen löytänyt on tehty eri metodeilla. Jättäisin mielelläni nuo ledit paikoilleen, joten onko tällainen kytkentä toimiva? http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ut5V22.GIF Tosin finsquirtin kirjoittajien mukaan tuo 750ohm vastus voi olla 350ohm-1kohm välillä. Puolassa on siis sytkäkivet integroituna. Jos tuo kytkentä on kelvollinen, niin minkäkokoisella vastuksella olisi syytä tehdä?

2. Hyvä idea tuo lisäkytkin, laitetaan muistiin. Voiko tuon kytkimen maadoittaa "polkimen päässä" ihan vain johonkin kohtaan auton koria?

3./4. VR muunnin on autotunen valmis malli, jossa on juurikin tuo LM 1815 -piiri. Tuon mallinen, mutta kolviliitoksin: http://www.autotune.fi/data/th/c_own-vr ... 5c_2a8.jpg

Siinä on inputteina VR +, VR -, - (yhteydessä VR- inputiin) Sign, ja 5v. Eli noista siis kytketään:

VR+ Pin 24:lle DB37:ltä tuleva signaali, se kulkee kortilla D5 jalkaan. Poistanko D5:n ja otan sen paikalta signaalin?
VR- Maadoitus, esim tuo XG2
- Sama maadoitus XG2, tosin ei välttämättä tarvetta kun on VR-:sen kanssa yhdessä muunninlevyllä?
5v Esim. mainitsemasi R11 +5v
Sign Opton 6. pinniin.

Jätin kasausvaiheessa D5:n, R10:n ja D8:n kortilta pois, kun taisin olla epävarma tuosta veewee -ohjeesta silloinkin. Voitko vielä vääntää rautalangasta, että miten VR -signaalin tulisi kulkea D5:n "ensimmäiseen" jalkaan tulemisensa jälkeen. Eli tuleeko noiden tilalle hyppylangat?


5. Kierroslukumittaria ei siis tuon sytkäkivet sisältävän puolan kanssa voi kytkeä rinnan? Kierroslukumittari on Autometer 3900, ei ole minkäänlaista hajua siitä minkälaista aaltoa tuo haluaa :) Mutta joudun siis tod näk tekemään tach outputin? Edelleen jos tuo ledin säilyttävä sytkälähtökytkentä (mikä on kohdassa 1.) toimii, niin voiko tämän tach outputin siis toteuttaa samalla tavoin?
1. Selvitän virrat ja jännitetasot. Ledit voi jättää paikoilleen tuolla kytkennällä, mutta ne palaa jatkuvasti joko kirkkaasti tai vähän himmeämmin, riippuen ohjauksen tilasta.

3./4. Muuntimen sisääntuloon pitäisi saada VR+ signaali. Kyllä, se tulee D5:n ensimmäiseen jalan reikään, eli siihen missä ei ole raitaa. Siitä sen voi ottaa suoraan tuonne muuntimen sisääntulolle. D5, R10 ja D8 jätetään pois, ei hyppylankoja. Sign kytketään joko opton pinniin 6, tai opto irti ja suoraan opton pinnin 5 paikalle, mikä menee suoraan prossun IRQ sisääntuloon. Sign navan voi kytkeä myös diodin D8 raidattomaan päähän ja XG1-XG2 sillataan kortilla yhteen. Tällöin VR-muuntimesta tuleva signaali menee myös opton läpi ja muuttuu käänteiseksi, ennenkuin menee prossulle. VR-muuntimelle ei tarvita kuin se yksi maa, eli jompi kumpi, vr- tai -, vaikkapa XG2:een. Sitten se +5v jostain sinne.

5. Niissä puolien ohjausjohdoissa ei ole mitään kovin sähäkkää säpinää, kun puolan ohjausnastat kuormittaa ja jännitetasot on reilusti alle 5 volttia kaikissa tilanteissa. Harva mittari reagoi siihen, loputkin saattaa aiheuttaa häiriötä puolien toimintaan.

Tach ulostulon voi tehdä myös tuolla tavalla niinkuin linkissä oli mainittu, mutta signaalitasot on edelleen 0-5V.
Huomaa ledien kanssa se, että tuolla kaavion mukaisella tavalla kytkettynä ne palaa jatkuvasti, kirkkaus vain vaihtelee jonkun verran tilan mukaan.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Helmikuu 3. 17:30:18 2013

Noniin, nyt on mega testattu stimulla ainakin päällisin puolin toimivaksi, ja sen jälkeen tehty noita modeja.

Nyt tehty:

-Spark output A & B (Ei sytkäkiviä)
-Launch mod (Activate low input)

-Tein tuon spark lähdön siten että jätin ledit paikoilleen ja laitoin 390ohm vastukset D17 - > R23 5v ja sitten D17 - > X11 ja sama X12:lle toiselta lediltä.

-Launchin tein laudan päälle tuolla Low input ohjeella, ja vedin X13:lle tuon kytkimen maadoituksen. Voinko siis vain sitten aikanaan laittaa tuon kytkimen maadoittamaan auton koriin? Vai pitääkö launchin maadoituksen myös olla peräisin megan boksista (esim se XG2)?

Ajattelin testata nuo modit stimulla vielä ennen VR-muuntimen kytkentää. Mutta siihen menee tovi kun ei omaa stimua löydy.


Otin kuvat noita kytkennöistä mitä tein, näyttävätkö nuo suurinpiirtein oikeilta/järkeviltä, vai huomaatko noissa jotain probleemia?

http://s1293.photobucket.com/albums/b59 ... 0modeilla/


Tekemättä vielä siis tach out (Vedän varmaan X14:lle) ja VR muuntimen johdotukset.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Helmikuu 4. 17:12:39 2013

Lopuksi ennenkuin ruuvaa kannen kii ja sanoo amen. niin kaikki tuollaiset korkeat taiteilut isot konkat yms. kannattaa tukea silikooni räkäsyllä siten että joskus jos joutuu tinaamaan niin ei ole ne sikoonit siinä ihan juotospisteessä.

ja yleisten kosteua häiriöiden välttämiseksi kun kaikki toimii niin elektroniikka lakalla suihkutella kosteus ja korrosio suojaa.

yleensähän noita ei laitella jos haluaa harrastaa säännöllisesti tinausta.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Helmikuu 4. 17:25:25 2013

Joo, ovat nuo vähän tuossa tiellä olevinaan, mutta ei jaksanut erillistä levyä tehdä noille modeille ja ms1 v2.2 ei sisällä protoaluetta, niin tulivat nyt sitten noin laitettua. Lykkään kyllä kuumaliimaa strategisiin paikkoihin sitten kun purkki on testattu ja todettu toimivaksi, eikä tuo lakkauskaan ole huono idea.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

welhox
Viestit: 589
Liittynyt: To Heinäkuu 22. 23:51:23 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja welhox » Ma Maaliskuu 4. 23:44:01 2013

Sain tuon MS3:n (V3 ilman extraa) kasattua melkein testaus vaiheeseen. Nuo msextran ohjeet on kuitenkin näin ekakertalaisella hiukan puutteelliset. Esim transistoreista ei joitakin mainita ollenkaan, esim Q10, Q14... jne.
No kuvia ja muita seuraamalla laittelin ne kuiten paikalleen.
Nyt irti on vielä seuraavat osat: Q16(ignition driver), R43 (vain Q16 mittaamiseen joten ei tarvita),Q4, Q20, R39, D8, R12, D2,D1, ledit sekä MAP kun ei sattunu olemaan tarpeeksi pitkiä ruuveja kiinnittämiseen.
Tarkoitus on siis käyttää tämän kanssa Fordin vakio osia: sytkää, tyhjäkäyntiventtiiliä yms.
1. Voinko testata kunhan laitan vielä Q16 ja MAPin kiinni?
2. Vakiosytkän HALL anturin käyttö ei vaadi modifikaatiota?
3. Mitä muutoksia Fordin 2 johtoisen tyhjäkäyntiventtiilin käyttö vaatii?
Ohje sanoo seuraavaa: If using 2 wire PWM idle without the MS3X card, you will need to upgrade the 'FIDLE' circuit on the V3.0 board.

Vastaus:
1: Voit tehdä ensimmäiset mittaukset prossulle tulevasta 5V jännitteestä, myös ilman Q16:ta.
Q16 tarvitaan kun halutaan ohjata yhden puolan sytytystä(korkea jännite)

2: Käytetään VR modia koska kyseessä TFI.
V3.0 board - VR Input for logic input e.g. TFI, EDIS, GMDIS, LS1, modules
a) Solder a link between VRIN and TACHSELECT
b) Solder a wire between VrOUT and TSEL
c) With a small screwdriver, turn the pots, R52 and R56, about 12 turns anticlockwise (sometimes you may feel a "click" when the end position is reached, they can't be damaged by turning too far.)
d) Turn R56 back about 6 turns clockwise.

3: PWM Idle Valve:
Note! This is not required with the MS3X card - use one of the mid-current outputs on the MS3X card for you idle valve and fit the standard components Q4, Q20, R39, D8.
2, 3 wired devices need a TIP122 (not supplied in kit) and mica insulation.
a) Cut the legs of the TIP122 so they are half the length they were as new.
b) Fit a piece of mica insulation under it and using plastic screws bolt it to the heatsink in a spare position, or bolt onto the case.
c) Solder a wire from the centre pin of Q4 to the pin 1 of the TIP122.
d) Solder a wire from the right of R39 to the pin 3 of the TIP122
(Some installs might connect pin 3 to the bottom of R43, that's fine too.)
e) Ensure D8 is not fitted or remove it if it is.
f) Get an IN4001 (you should have a spare from D2) and install the non banded end into the right hole of D8 and the banded end to S12.
g) Solder a wire from the non-banded side of the 1N4001 diode to pin 2 of the TIP122.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.

XR4x4 -91
Cossu -86
2.0 IS -86, jäärata lelu, myyty pois tekniikanluovuttujaksi.
1.6 laser
Lynx

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » To Maaliskuu 14. 10:30:34 2013

Noniin. nyt on tarkotus ruveta kolvaileen sytytyslähtöjä hukkakipinää varten. osaako joku nyt rautalangasta vääntää vielä, mistä saan kierroslukumittarille otettua tulevaisuudessa tiedon megasta? olen niin ymmärtänyt että sitäkin varten tarvitsee kolvailla jotain, niin menisi samalla.
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » To Maaliskuu 14. 11:24:01 2013

lilaOl kirjoitti:Noniin. nyt on tarkotus ruveta kolvaileen sytytyslähtöjä hukkakipinää varten. osaako joku nyt rautalangasta vääntää vielä, mistä saan kierroslukumittarille otettua tulevaisuudessa tiedon megasta? olen niin ymmärtänyt että sitäkin varten tarvitsee kolvailla jotain, niin menisi samalla.

Ja sellainen lisäkysymys vielä, mistä löydän TPS +5V lauch modia varten?
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 16. 13:46:25 2013

launch modi toimii maadoittamalla lähtö tietääkseni. Siihen ei tarvita 5 volttia mistään.
Jäsen #606

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja viagratabu » To Huhtikuu 4. 14:02:42 2013

olafu kirjoitti:launch modi toimii maadoittamalla lähtö tietääkseni. Siihen ei tarvita 5 volttia mistään.
Komppia tälle!
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » To Huhtikuu 4. 23:27:37 2013

Morjes!
Pystyykö joku rautalangasta vääntämään mulle asian miten saan kierroslukumittarille teidän megasta, kun on hukkakipinä puola, jossa sisäänrakennetut sytkäkivet?
Kiitos jos joku viittii selventää asiaa. Olen koittanut etsiä, mutta järki ei piisaa.
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Huhtikuu 5. 0:17:30 2013

lilaOl kirjoitti:Morjes!
Pystyykö joku rautalangasta vääntämään mulle asian miten saan kierroslukumittarille teidän megasta, kun on hukkakipinä puola, jossa sisäänrakennetut sytkäkivet?
Kiitos jos joku viittii selventää asiaa. Olen koittanut etsiä, mutta järki ei piisaa.
tach output on hyvä hakusana kun etsii tietoja siitä. tehdään yhteen prossun lähtöön kytkennät millä saadaan tach tieto ulos, sitten asetuksista määritellään se ulostulo tach outputiksi.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Huhtikuu 19. 7:15:34 2013

Toimiiko megatune ubuntussa ?

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja kemes » Pe Huhtikuu 19. 9:06:19 2013

henu kirjoitti:Toimiiko megatune ubuntussa ?
Zekkaa http://www.megatunix.com
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » Ti Kesäkuu 4. 21:43:52 2013

Morjes.
Elikkäs mulla on tollanen ohc sierra missä on MS1 V.2.2 levyllä.
12-1 triggeri, Hall anturilla sekä VAG hukkakipinä puola.
Ongelmat lähti liikkeelle, kun meni kansipahvi, johon oli syynä ilmeisesti toisen suutinpankin toiminnan lakkaaminen vedossa. UUsi pahvi laitettu, mutta käy vain 3-2 pytyllä. 3-4 on poissa pelistä jonka suuttimet tulevat samalta ohjaukselta. suuttimien johtojen paikkoja on vaihdettu niin ja todettu että 3-4 sytyttää, kun laittaa kyseisiin suuttimiin 1-2 johdot.
Megan oon päivittänyt ilman tulosta.
Transistoreita olen koittanut mittailla levyltä, mutta mielestäni mikään ei ole oikosena.

Olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa mistä kannattaisi vikaa etsiä. alkaa omat neuvot loppuun.

Kalle
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Kesäkuu 5. 7:54:12 2013

Oletko itse asentanut megan? Onko tuolle sulakkeita missä? Megan perusohjeessa neuvotaan laittamaan molemmille suutinpankeille oma sulake. Tarkasta tuleeko +12V suuttimien toiseen nastaan, kun virrat päällä. Tuosta on hyvä lähteä. :)
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » Ke Kesäkuu 5. 16:10:29 2013

Vesku kirjoitti:Oletko itse asentanut megan? Onko tuolle sulakkeita missä? Megan perusohjeessa neuvotaan laittamaan molemmille suutinpankeille oma sulake. Tarkasta tuleeko +12V suuttimien toiseen nastaan, kun virrat päällä. Tuosta on hyvä lähteä. :)
Kokonaan en ole itse asentanut, mutta suuttimille menevät virtajohdot olen itse releillä rakentanut. ei ole kuin yksi sulake. Jännite tulee liittimiin. en vain muistanut sitä mainita edellisessä :)
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Kesäkuu 6. 9:58:45 2013

Korjatkoon joku jos muistan väärin, mutta sen D37 liittimen vieressä levyllä on kaksi FETtiä, jotka ohjaavan suuttimia. Molemmille suutinpankeille yksi. Josko lie toinen antautunut? Niitä on muovikuorella ja metallisella. Joskus itsellä ottanut metalli kontaktia kuoreen ja aiheuttanut häiriön. Fetin metallirunko ei saa olla kiinni suoraan boksissa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Kesäkuu 6. 10:11:47 2013

Vesku kirjoitti:Korjatkoon joku jos muistan väärin, mutta sen D37 liittimen vieressä levyllä on kaksi FETtiä, jotka ohjaavan suuttimia. Molemmille suutinpankeille yksi. Josko lie toinen antautunut? Niitä on muovikuorella ja metallisella. Joskus itsellä ottanut metalli kontaktia kuoreen ja aiheuttanut häiriön. Fetin metallirunko ei saa olla kiinni suoraan boksissa.
Juuri näin, ja jos se fetin tausta tosiaan ottaa hittiä koppaan niin on oikkarissa ja jotain varmasti kärähtää, voi sitten mennä kehnolla mäihällä piirilevyltäkin johtimet poikki... Tosin voinee se fetti mennä rikki ihan tärinästäkin, mä sain yhden särki ihan kun ruuvasin sitä kiinni ja jalka meni poikki.

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » To Kesäkuu 6. 17:22:26 2013

Kiitos näistä asiallisista vastaiuksista!
Tarvii tutkia ja palata asiaan. kai se tarvii suorilta vaan hankkia uudet ne kaksi FETtiä ja kokeilla.
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » Ti Kesäkuu 11. 21:32:11 2013

Jep jep...
Uudet fetit paikallaan eikä vaikutusta asiaan. alkaa hieman ketuttaan...
Kohta menee mrtech hankintaan jos ei ala selviään :lol: Muutenkin hieman kypsyttää ainanen megan vittuilu.
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » La Kesäkuu 15. 11:48:09 2013

Oletko testannut että se yhteys on megaan asti kunnossa? kokeile vaikka mittarilla että suuttimien läpi tulee jännite sinne megan liittimelle, sitten voit kokeilla varovasti maadottaa niitä ohjauksia, jolloin suutinten pitäs aueta.
Jäsen #606

lilaOl
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Marraskuu 1. 21:10:43 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja lilaOl » Ma Kesäkuu 17. 21:41:29 2013

Kaikki johdot oli kunnossa, mutta eipä tuolla enään väliä, mega lähti pois jo, ja odotellaan uudempaa ohjausta :)
Sierra -87 2.0 ohc TIC
Sierra -93 2.0 dohc

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Heinäkuu 3. 20:55:11 2013

Ostin autotunelta jokunen aika sitten johtosarjan.
Johtosarjassa on maadoitukset navoissa 15-19, Megan ohjeessa maat vedetään 7-11 napoihin.
Katselin tuota megan piirilevyä niin näyttäis mun silmään ilman lukulasia siltä että ainakin tässä partcon v2.2 kopiolevyssä on koko ylärivi maissa.

Onko näin, että ei tosiaankaa oo väliä vaikka maat on eri nastoissa kunhan vaan ovat ylärivillä?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 4. 0:30:58 2013

Kyllä se taisi koko rivi olla yhtä puuta. Sillon ei ole väliä mitä niistä käyttää varsinaiseen maadotukseen ja loput on sitten eri osien maadotusta varten. Kaikki anturit yms. kuitenkin on syytä maadoittaa megan kortille ettei tule mitään häiriöitä maahäviöistä.
Jäsen #606

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja viagratabu » La Heinäkuu 27. 12:02:51 2013

Kirjotetaas tännekin, kirjottelin asian jo finsquirtin puolellekin:

Mutta kysymyksessä on AFR-mittarin reagointi kaasuun koskiessa, vaikka auto ei käy? Mittari liikkuu siinä missä poljinkin, vaikuttais jotain olevan näiden kahden välillä sekasin, mutta ei löydy mitään poikkeavaa...

Auto lähtee käymään ja pitää painaa kaasua jotta pysyy käynnissä, samalla TPS Enrichment vilkkuu ja AFR heiluu reilusti myös silloin, tälläistä ei siis ole ollut ennenku tämä relekortti on asennettu.

Em. vikoja ei siis ole ollut ennen.

Kerrotaas miten näin käynyt.
MS2 V3.0 kyseessä, toiminut hienosti tähän asti, kunnes laitoin relekortin, eli mitään muuta muutosta ei ole tuohon tehty.

Johtosarja tietenkin tehty/mulkattu kortin ja boksin väliin ja sit relekortilta pois päin on ns. vanhaa samaa muuten.

Tarkistettu johtojen kytkennät: anturit/relekortti, relekortti/mega, maadotukset yms. ja kaikki täsmää.

Ei pieni ihminen voi enää ymmärtää :D auttakaa...


EDIT: Vika löytyi, metallinen läpivienti MAP-anturille makaa juuri Lambda ja TPS liittimen kans, eli ottivat yhteen, kerkesin jo herppaantua :D
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja shaulii » La Elokuu 3. 23:44:22 2013

Varmaan joku kysynyt ennenkin, mutta ei nyt osunut silmään.
Millaisia ratkaisuja seuraavanlaiseen tilanteeseen.
Ostelin protopartsilta megarojuja hetki sitten. Hukkakipinäpuola ja OHC:n tulpanjohdot ei sovi keskenään.
Kyseinen puola on ostettuna, ja johdot on hieman paksummat/kalliimmat. Joten haluisin noita käyttää.
Onko olemassa väliin sopivaa adapteria vai miten tuon olette toteuttaneet?

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Posmo » Su Elokuu 4. 0:48:29 2013

shaulii kirjoitti:Varmaan joku kysynyt ennenkin, mutta ei nyt osunut silmään.
Millaisia ratkaisuja seuraavanlaiseen tilanteeseen.
Ostelin protopartsilta megarojuja hetki sitten. Hukkakipinäpuola ja OHC:n tulpanjohdot ei sovi keskenään.
Kyseinen puola on ostettuna, ja johdot on hieman paksummat/kalliimmat. Joten haluisin noita käyttää.
Onko olemassa väliin sopivaa adapteria vai miten tuon olette toteuttaneet?
Hommaa jostain tulpajohtoihin puolan päähän sellaiset liittimet jotka istuu, pura nykyiset, ja crimppaa uusilla liittimillä kasaan? Onnistuu ihan perustyökaluilla vaivatta.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

viagratabu
Viestit: 314
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 14:03:34 2008

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja viagratabu » Su Syyskuu 22. 13:35:26 2013

Ootteko saanu tällä kytkennällä toimimaan Sierran oman kiekkamittarin? http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Gen ... ivolts.GIF

Jos ei niin millä? :cha
#2175
Elämäni muuttui radikaalisti alaspäin vuonna 2007, kun ostin Sierran...

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja wekku » Su Joulukuu 1. 17:20:11 2013

Onko tietoa pystyykö Mega 1 v2.2 ohjaamaan 4wd cossun orkkis sytkävahvistinta. Kytkiksiä kun kattelin niin orkkis ECU:lta tulee 2 piuhaa sytkäkivelle, miksi näin?
Tarkoituksena käyttää Cossun orkkis johtosarjaa ja muita siihen liittyviä osia..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Joulukuu 16. 10:40:08 2013

Easyterm 5.0.5 versiossa on näköjään valmiit arvot ford eec-iv '83-'90 antureille.
Tällä hetkellä kun ei pysty mittaamaan, niin olisko tietoa että, onko nuo oikein efi-cvh:n anturien kanssa?

20C (68F) - 37300 Ohm.
80C (176F) - 3840 Ohm.
120C (248F) - 1180 Ohm.

Ja biassit pitääs vissiin vaihtaa tuonne 37kOhm. paikkeille?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Joulukuu 18. 18:20:44 2013

Tämmösiä arvoja sain cvh efin vakio antureista. Mittari on parinkympin yleismittari ja lämmöt on mitattu samaisen mittarin termoparilla.

2C - 80kohm
22C - 29,4kohm
77C - 3,56kohm

Aika samalta nuo easytermin lukematkin näyttää.

Bias-vastukset pitää kuulemma vaihtaa joka tapaukses isommaksi, jos haluaa käyttää fordin omia anturia. 38kilo-ohmisia jossain finsquirtin ketjussa suositeltiin. Megamanuaalis taas puhuttiin fordin kohdalla 27kohm, ja että vastukset pitäis olla samat mitä anturit näyttää 27C lämmössä.
Onko tuolla vastuksella nyt sitten kuinka paljo merkitystä tuolla haarukalla kun uudet anturien arvot kuitenkin syötetään prossuun?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Joulukuu 18. 19:24:43 2013

jat-79 kirjoitti:Tämmösiä arvoja sain cvh efin vakio antureista. Mittari on parinkympin yleismittari ja lämmöt on mitattu samaisen mittarin termoparilla.

2C - 80kohm
22C - 29,4kohm
77C - 3,56kohm

Aika samalta nuo easytermin lukematkin näyttää.

Bias-vastukset pitää kuulemma vaihtaa joka tapaukses isommaksi, jos haluaa käyttää fordin omia anturia. 38kilo-ohmisia jossain finsquirtin ketjussa suositeltiin. Megamanuaalis taas puhuttiin fordin kohdalla 27kohm, ja että vastukset pitäis olla samat mitä anturit näyttää 27C lämmössä.
Onko tuolla vastuksella nyt sitten kuinka paljo merkitystä tuolla haarukalla kun uudet anturien arvot kuitenkin syötetään prossuun?
Jaa kyllä mulla on Fordin anturit ja ihan vakio vastukset v3 laudassa. Easythermillä justiinsakin saa megan koodin muokattua ettei vastuksia tarvi vaihtaa.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Joulukuu 18. 22:28:19 2013

Mulla on tuo antiikkinen partcon ms1 v2.2. Tuossa tuo ketju mitä lueskelin.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopi ... %2A#p42816
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 19. 0:51:30 2013

Toimii se 2.49k biasvastuksillakin mutta tarkkuus vähän kärsii, kun ollaan kunnolla alueella vaan kuumalla koneella.
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » To Joulukuu 19. 18:08:38 2013

Ahaa, että siinä se pointti on. Kiitoksia.
Laitoin 29k kun sellaiset tuolta paikallisen hyllystä löyty. Softa sisään ja ainakin jotain tapahtu kun simulaattorin lämpöpotikkojen alue muuttui reilusti plussan puolelle.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Helmikuu 26. 15:57:39 2014

Laitetaanpa tähän kun topicci löytyi..
Tuli juuri äsken mieleen että kun megasquirt tulee autoon jolla ajellaan myös talvella,
niin onko kukaan tehnyt tai onko paha idea suihkia virtapiirille suojaksi silikonisprayta, lakkaa tai vastaavaa?
Kun talvella tulee lämmönvaihteluja varsinkin auton sisätilassa, ettei sitten kondensoinnin takia mene oikkariin :roll:
Ainakin RC-autopuolella monet purkavat jo täysin valmiit elektroniikka-osat, lakkaavat komponentit ja laittavat takaisin läjään, tarkotuksena saada sähköt roiskeen kestäviksi.

Edit: kompensointi ja kondensointi menee aika ajoin sekaisin :)
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Helmikuu 26. 22:06:40 2014

Elektroniikkaliikkeistä saa sellaista piirilevylakkaa joka ei haittaa tinausta, jos pitää jotain modata jälkikäteen. Jotain PRF merkkistä jos oikein muistan.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

TomsQu
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Tammikuu 29. 22:39:58 2013

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja TomsQu » Pe Heinäkuu 4. 10:11:49 2014

Morjes, rojekti rupeaa olemaan siinä vaiheessa että, n. kuukaudenpäästä tarvisin henkilön joka ymmärtää megasqruitista jotain ja osaisi vähän opettaakkin itsellä ms2 v2.2. Asuskelen porista 20km tampereelleppäin kullaalla, mikäli joku halukas olisi pientä korvaustavastaan tulla lyömään sierra tulille ja vähän opettamaan niin olisi hienoa.. Pistä yv jos kiinnostaisi.
Ilo alkaa kilosta, ja luultavasti köyhyys.

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja asfda » Ti Tammikuu 27. 8:18:51 2015

Kysytäänpä täälläkin jos nyt megasquirttia enää kukaan käyttää

Elikkäs, kokoonpano 205 lohko 8v hattu ahdin megasquirt ja hukkakipinäsysteemi, mega ohjaa bensaa ja kipinää. Rajotin ensin myöhästää ja sitten katkoo kipinää random järjestyksessä eri pytyiltä ja sitten katkee bensa. Seisoin raikkarilla n. 10sec jonka jälkeen huomasin tilanteen laannuttua että kolmonen ei pelaa.

Tulpat ja puola vaihdettu, tulpanjohtojen paikkoja vaihdeltu ja ainakin näkyvä kipinä tulee tulppa irti ja näyttää samalta kuin toimivissa pytyissä. Puristukset mitattu ja on kunnossa. Tulppa kolmosessa vaikutti märältä muttei ehkä tarpeeksi märältä.

Joten kysymys kuuluu voiko suutin tehdä tuollaisessa tilanteessa tenän? Mikä neuvoksi? Auttaisko naksuttaa virralla auki? Voikohan pestä ultrassa?

Kiitos

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Tammikuu 27. 9:17:28 2015

asfda kirjoitti:Kysytäänpä täälläkin jos nyt megasquirttia enää kukaan käyttää

Elikkäs, kokoonpano 205 lohko 8v hattu ahdin megasquirt ja hukkakipinäsysteemi, mega ohjaa bensaa ja kipinää. Rajotin ensin myöhästää ja sitten katkoo kipinää random järjestyksessä eri pytyiltä ja sitten katkee bensa. Seisoin raikkarilla n. 10sec jonka jälkeen huomasin tilanteen laannuttua että kolmonen ei pelaa.

Tulpat ja puola vaihdettu, tulpanjohtojen paikkoja vaihdeltu ja ainakin näkyvä kipinä tulee tulppa irti ja näyttää samalta kuin toimivissa pytyissä. Puristukset mitattu ja on kunnossa. Tulppa kolmosessa vaikutti märältä muttei ehkä tarpeeksi märältä.

Joten kysymys kuuluu voiko suutin tehdä tuollaisessa tilanteessa tenän? Mikä neuvoksi? Auttaisko naksuttaa virralla auki? Voikohan pestä ultrassa?

Kiitos
Mikä koodiversio käytössä? Voisiko firmis olla korruptoitunut?

Toimiko normaalisti ennen oireita ja mitä teit ennen kuin alkoi oireilemaan? Oireileeko aina samalla tavalla? Muuttuuko oireet ajan myötä esim. ensin toimii mutta lämmetessä alkaa pätkimään?
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Megaruiskis

Viesti Kirjoittaja asfda » Ti Tammikuu 27. 13:03:17 2015

kemes kirjoitti:
asfda kirjoitti:Kysytäänpä täälläkin jos nyt megasquirttia enää kukaan käyttää

Elikkäs, kokoonpano 205 lohko 8v hattu ahdin megasquirt ja hukkakipinäsysteemi, mega ohjaa bensaa ja kipinää. Rajotin ensin myöhästää ja sitten katkoo kipinää random järjestyksessä eri pytyiltä ja sitten katkee bensa. Seisoin raikkarilla n. 10sec jonka jälkeen huomasin tilanteen laannuttua että kolmonen ei pelaa.

Tulpat ja puola vaihdettu, tulpanjohtojen paikkoja vaihdeltu ja ainakin näkyvä kipinä tulee tulppa irti ja näyttää samalta kuin toimivissa pytyissä. Puristukset mitattu ja on kunnossa. Tulppa kolmosessa vaikutti märältä muttei ehkä tarpeeksi märältä.

Joten kysymys kuuluu voiko suutin tehdä tuollaisessa tilanteessa tenän? Mikä neuvoksi? Auttaisko naksuttaa virralla auki? Voikohan pestä ultrassa?

Kiitos
Mikä koodiversio käytössä? Voisiko firmis olla korruptoitunut?

Toimiko normaalisti ennen oireita ja mitä teit ennen kuin alkoi oireilemaan? Oireileeko aina samalla tavalla? Muuttuuko oireet ajan myötä esim. ensin toimii mutta lämmetessä alkaa pätkimään?

MS 1 V 2.2 hires koodilla hr10g. En usko että ohjelmassa olisi mitään vikaa. Toimi normaalisti tuohon rajottimelle rätkytykseen asti eikä kolmonen ole sen jälkeen ole toiminut ollenkaan. Pyttyä ei siis ole saatu hereille tapahtumien jälkeen. Kurkkaan venttiilikopan alle seuraavaksi. Ennen tuota pidempää huudatusta on tosin monesti paukutettu raikkarille ilman ongelmia useita sekunteja. Josko olisi nostaja sökö kuten toisaalla ehdotettiin.

Vastaa Viestiin