Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Syyskuu 9. 18:44:09 2010

Mitä eroa on karvalakki Siipi cossun tekniikalla verrattuna RS500 siiven tekniikkaan? Eli moottorissa, lootassa, alustassa ja perässä?
Nyt ilmeisesti ihan tavis RS500 cossusta on kyse, eikä mistään ratamallista.
Laatikossa tai perässä mitään erikoista? Motti ilmeisesti sama, mutta ybd-lohkolla ja useemmalla suuttimella?
Eikös RS500:sen alustassakin ole jotain erikoista?

Ei oikein haku jostain kumman syystä tuottanut haluttua tulosta ja malli esittelyssä oli maininta vain imusarjasta/suuttimista ja lohkosta.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 9. 20:34:26 2010

RS500 on rakennettu Aston Martin Tickford LTD:n toimesta keväällä -87 "tavallisista" Sierra RS Cossuista. 500 kpl, pieni kaiverrettu laatta ikkunakatkaisijoiden välissä, esim. 007/500. 392 kpl mustia, 52 valkoista, 52 moonstonea + 4 valkoista prototyyppiä.
Erot:
- moottori (lohko 205 pikkuproppu YBD); öljypumppu, kansivalu, painekotelo jne, välijäähdytin, turbo, pakoputken alkuosa (DP), ilmanputs. kotelon kansi, termarikotelo 4wd -tyyppinen yms. 8 keltaista ruiskusuutinta joista käytössä vain 4. Lisäjohtosarja roikkuu ilmassa ECUn vieressä.
- taka-akseliston poikkipalkkiin hitsattu kaksi ylimääräistä korvaketta kilpatukivarsia varten, eivät ole käytössä
- etupuskuri isommilla ilmareijillä ja lisäotolla yläreunassa + 2 -osainen splitteri
- sumuvalojen tilalle asennettavat ilmaritilät (takaluukussa mukana)
- lisätty alempi siipi taakse (EI iS tms)
- ylempi spoileri erilainen, varustettu 30 mm Gurney -lipalla
- kylkiteipit
- takaluukun teippi muutettu

Kaikki alkuperäiset RS500 autot ovat oikeanpuolen ohjauksella alunperin. Ei poikkeuksia.
Kilpa-autot ovat erikseen, ei saa sotkea.

Yleisesti (asioita joista luullaan yhtä ja toista) :
- sisusta täysin sama kuin vakio (paitsi se em. lätkä)
- voimansiirto täysin vakio
- konepellin ritilät ja maski täysin vakiot
- jarrut vakiot
- alusta vakio

Eli muutokset rajoittuvat aiemmin mainittuihin kohtiin.

Mulla on luettelo kaikista RS500 runkonumeroista, ja mikä moottorinro missäkin korissa uutena on ollut.
En julkaise, lähetä runkonro privana jos tarvitset tietoa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Syyskuu 10. 9:19:14 2010

Kiitos jjs...

Moottorinumeron perusteellahan saa tietää auton rungon tiedot jos tommonen lista löytyy.
Ihmetyttää kun muka rs500 purettu ja koppa "hävitetty" joskus muinoin, eikä kyse ole todennäköisesti mistään varastetusta autosta. Ite epäilen että kyse pelkästä normy cossusta ja auto mällätty liian pahasti, jonka takia koko koppa hävitetty.
Mitään en ole vielä nähnyt, mutta viikonloppuna olisi tarkoitus päästä tutkailemaan mitä sieltä ladon perukoilta oikein löytyy. Puheitten mukaan siel makaa RS500 koko tekniikka ilman koppaa...voi olla ettei löydy mitään ja tää oli vaan huhua, mutta tollaset huhut kyl täytyy tutkia ja selvittää :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 10. 19:35:48 2010

Jos lato on suomessa, et löydä RS500:sta. Suomessa niitä ei tänä päivänäkään yhtään liene (ei ollut 1,5v sitten kun kyselyn tein -> en hankkinutkaan 500:sta vaan jotain muuta...), puhumattakaan että olisi jo latoon purettuna joutunut.
Sitkeät huhut puhuvat kahdesta tapauksesta; 1) keräilijälle 1-2v sitten tulleesta 2) yksi kilpuri joka näilläkin sivuilla on joskus vilahtanut, mutta ei tiettävästi ole alkuperäinen luokitteluauto vaan kilpuri.

jk. Normaalisti Fordeissa moottorinro on runkonron 2 viimeistä kirjainta + numerosarja, viissatasessa moottorien nrot ovat omansa ja "sekaisin" korinroihin nähden.

jk2. Ota moottorinro talteen, lisää eteen cossun runkonrokirjaimet (riippuen niiden kahden kirjaimen ilmoittamasta vuosimallista), näin saat tehtyä auton runkonron (kysy tarkemmin privana jos-kun ajankohtaista) ja kysele Trafista / kytiltä onko suomessa runsaasti kadonneiden cossujen listalla. Alkuperäisistä suomi-siipicossuista oli varastettu noin kolmannes 90-luvun puoleenväliin mennessä, eikä montaakaan löytynyt.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Syyskuu 10. 22:13:13 2010

Ollut ilmeisesti tuontiauto ja kilpuri, takuuseen en mene mutta mitä heppuja vähääkään tiedän niin sinänsä ei aivan mahdoton yhtälö jos oliskin rs500 tekniikka ladossa. Koppa on hukattu, en tiedä minne mutta jo aikaa sitten ja tekniikka palvellut toisessa rungossa kilpuri tehtävissä. Mitään varmaa tosiaan ei ole ja tuumasinkin et onkohan vaan muka rs tekniikkaa. Aika näyttää mitenkä asia on, nimittäin käskin kysäsemään hepulta et jos ei ole halukas luopumaan niin jos vois sitä käydä edes ihailemassa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja simanski » Ti Marraskuu 26. 11:45:00 2013

jjs kirjoitti:Jos lato on suomessa, et löydä RS500:sta. Suomessa niitä ei tänä päivänäkään yhtään liene (ei ollut 1,5v sitten kun kyselyn tein -> en hankkinutkaan 500:sta vaan jotain muuta...), puhumattakaan että olisi jo latoon purettuna joutunut.
Sitkeät huhut puhuvat kahdesta tapauksesta; 1) keräilijälle 1-2v sitten tulleesta 2) yksi kilpuri joka näilläkin sivuilla on joskus vilahtanut, mutta ei tiettävästi ole alkuperäinen luokitteluauto vaan kilpuri.

jk. Normaalisti Fordeissa moottorinro on runkonron 2 viimeistä kirjainta + numerosarja, viissatasessa moottorien nrot ovat omansa ja "sekaisin" korinroihin nähden.

jk2. Ota moottorinro talteen, lisää eteen cossun runkonrokirjaimet (riippuen niiden kahden kirjaimen ilmoittamasta vuosimallista), näin saat tehtyä auton runkonron (kysy tarkemmin privana jos-kun ajankohtaista) ja kysele Trafista / kytiltä onko suomessa runsaasti kadonneiden cossujen listalla. Alkuperäisistä suomi-siipicossuista oli varastettu noin kolmannes 90-luvun puoleenväliin mennessä, eikä montaakaan löytynyt.

Minkäs verran suomeen on uutena siipiä rekattu? ja mitä lienee nykyään kilpien välissä kaikkiaan tuonnit mukaan laskettuna? itelle tuli tollanen haalattua, toki tuontiauto on.
Focus RS-03
Sierra Cosworth -89
Volvo v70 t5
Audi s2 avant -94
Ransiitti 1.9td

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Marraskuu 26. 11:48:41 2013

kävit kangasniemellä mutkan :wink:

simanski
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
Paikkakunta: kotzuomi

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja simanski » Ti Marraskuu 26. 12:30:41 2013

Kyllä.
Focus RS-03
Sierra Cosworth -89
Volvo v70 t5
Audi s2 avant -94
Ransiitti 1.9td

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 26. 15:21:49 2013

Alunperin 19 tai 20 kpl.
Jo viime vuosituhannella niistä oli neljännes hävinnyt, rekisterissä -97 tai -98 12 kpl
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja xsx » Ti Marraskuu 26. 17:04:24 2013

Mikähän on nykypäivän tilanne, veikkaan että tuo 12 on aika lähelle. Mulla on tiedossa 10kpl.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Marraskuu 26. 17:54:28 2013

eikö tänne sais listaa jotenkin?

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Lehto » Ti Heinäkuu 1. 1:55:56 2014

Kiinostaisi tietää monta siipicossua on tällähetkellä suomen kilvissä?
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Heinäkuu 1. 14:16:44 2014

Mulla on yks, mutta edelleen tallissa palasina :oops:
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 1. 22:53:22 2014

Trafihan on julkaissut rekisterinsä excelinä ja se on netissä valmiiksi jonkun purkamana niin säästyy se vaiva.
http://ajoneuvotiedot.fi/malli.php?merkki=Ford

Tuon mukaan kymmenen mutta en mielestäni löytänyt omaani sieltä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja xsx » Ti Heinäkuu 1. 23:02:15 2014

Ei ollut munkaan listassa
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Sine » To Heinäkuu 3. 0:33:10 2014

Kannattaa katsoa sillä mallinimellä mikä on rekisteriotteessa. Sillä löytyi mm. 1 kpl oma neliveto RS 2000, Mustang 1 kpl ja Scorpio Coswortheja 4 kpl.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Heinäkuu 3. 9:27:41 2014

Kaikki mustan värisetkin puuttuu listalta?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Heinäkuu 7. 22:25:39 2014

Näkyy puuttuvan myös pitkään käytöstä pitkään liikennekäytöstä poistettuna olevat, ihan mallista riippumatta. Lyhyemmän aikaa liikennekäytöstä poistettuja tuolta kuitenkin löytyy.

En löytänyt esim. omaa taunustani tuolta, vaikka juur eilen maksoin 13e minimivakuutusmaksun siitä. Enkä myöskään vanhaa td-farkku escorttia, vaikka tiedän, että se seisoo laput päissä tälläkin hetkellä tossa ihan lähellä, joskaan ei enää ole mulla.
Jäsen #606

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Mk1 Sierra Cossujen eroista...

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Heinäkuu 12. 14:26:28 2014

Ei löydy edes muutaman kuukauden käytöstä poistettuja.
Sierran ja neonin löysin.
Scorpio ja kadetti puuttuu listasta.
Cortinasta on poliisi vieny kilvet '81
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vastaa Viestiin