Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja jouni » Su Syyskuu 9. 20:44:56 2012

Capri/Escort Bilstein-tolpat, joissa patruuna ylösalaisin + siihen perinteinen laakeroitu (vulkanoitu) yläpää. Tarvitseeko tuo jotain sovitteita, vai meneekö sellaisenaan? Olikos tuossa Bilsteinissa yläpää D-mallinen?

Onko Escortissa jossain vuosimallissa takaiskarissa silmukka alapäässä ja tappi yläpäässä? On pieni pelko, jääkö Caprin oma takaiskari liian pitkäksi ja käsittääkseni Escortissa on lyhyemmät?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 10. 8:11:09 2012

Jos ymmärsin tavarat oikein (yläpää; "ykkösryhmän" kumi/iso laakeri), menee sellaisenaan.

Escortin silmukka-tappi -iskari on takavetoisissa mk1-2 -malleissa 8/73 -> 7/80.
Caprin iskari on armotta pitkä suoraan laitettavaksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja raimo » Ma Syyskuu 10. 18:57:23 2012

2.8i Caprin etubilsteinien yläpäät on taasen samanlaiset kuin normimalleissakin, eli sopivat niihin laakeroimattomiin yläpäihin.

Takaiskarit on kuten jjs sanoikin caprissa pidemmät kuin escortissa, mutta kuuleman mukaan jotkut ovat escortin iskareita matalempiin capreihin laittaneet. Sitä tässä ilmeisesti haettiin? Ite en ole kokeillut.

Voin mittaa Escortin takabilsteinin pituuden kun käyn tallilla.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Syyskuu 10. 20:54:23 2012

Juuri nuo tiedot oli haussa, kiitos niistä. Ja tonttiin olisi koppa tarkoitus tosiaan saada. Jos Raimo viitsit mitata Escortin takabilsteinin molemmissa ääriasennoissa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja raimo » Ti Syyskuu 11. 19:37:20 2012

jouni kirjoitti:Jos Raimo viitsit mitata Escortin takabilsteinin molemmissa ääriasennoissa.
Mitta avoinna silmukan keskeltä tapin juureen ~475mm

Mitta kasassa silmukan keskeltä tapin juureen ~310mm
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Toukokuu 24. 23:12:44 2013

Minkäs jäykkyyksisiä jousia olette asfaltilla käyttäneet? Mulla on nyt edessä 175lbs ja ovat toooooodella löysät. Takana taasen kynäjouset 165lbs 12" ja tuntuu vähän kovalta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Kesäkuu 19. 20:07:39 2013

Jallu kirjoitti:Minkäs jäykkyyksisiä jousia olette asfaltilla käyttäneet? Mulla on nyt edessä 175lbs ja ovat toooooodella löysät. Takana taasen kynäjouset 165lbs 12" ja tuntuu vähän kovalta.
Tästä aiheesta ollu topikkia aimminki ja yhtä hyvin tullu tietoo ku nyttenki.. Kai näistä on jokaisen omat oppirahat maksettava ja perse eellä vaan paineltava, häviäähän ne "koe" vieterit nettivaraosassa...

Kuin nuo 165:set takana, pintakovat vai hukkuuko jo pito, mitkä kepit nuilla kaverina?

Pitäis jotain settiä pistää itelle/kaverille tulemaan. Eteen varmaan kokeillaan jotain 40 ja 45kg(kaveriksi ylösalanen bilsu) ja pärseeseen 25 ja 30kg(kaveriksi todennäkösesti GAZ:it).

Nuo vieterien jäykkyydetkin arveluttaa(kun en oo ikänään päässy yhtä aikaa kahta saman jäykkyista/eri mittaista puristelemaan) että jos ottaa vaikka 50kg vieterin pituudessa 100mm tai 350mm, niin nuinko nuo molemmat jouset puristuu 50kg:n kuormalla 10milliä?
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja TAp » To Kesäkuu 20. 9:41:26 2013

50kg vieterin pituudessa 100mm tai 350mm, niin nuinko nuo molemmat jouset puristuu 50kg:n kuormalla 10milliä
noinhan sen pitää olla jos molemmat on oikein tehty;
100mm jousessa jo valmistustoleranssit vaikuttaa jonkin verran tarkkuuteen, siihen ei montaa tehollista kierrosta saa mahdutettua.....

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Kesäkuu 20. 10:38:49 2013

frozen kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Minkäs jäykkyyksisiä jousia olette asfaltilla käyttäneet? Mulla on nyt edessä 175lbs ja ovat toooooodella löysät. Takana taasen kynäjouset 165lbs 12" ja tuntuu vähän kovalta.
Tästä aiheesta ollu topikkia aimminki ja yhtä hyvin tullu tietoo ku nyttenki.. Kai näistä on jokaisen omat oppirahat maksettava ja perse eellä vaan paineltava, häviäähän ne "koe" vieterit nettivaraosassa...

Kuin nuo 165:set takana, pintakovat vai hukkuuko jo pito, mitkä kepit nuilla kaverina?
On pintakovat ja pitoa en ole päässyt vielä tosissaan testaamaan. Kaverina siellä on spaxin kepit. Juttelin RR:n Samin kanssa ja se suositteli joko 225 tai 300lbs:iä eteen. Taakse jätän noi ja katon mitä tapahtuu.

Sit jos joku vielä kertoo lääkkeitä tohon bumb steeringiin, niin avot...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » To Kesäkuu 20. 21:57:47 2013

Jallu kirjoitti: Sit jos joku vielä kertoo lääkkeitä tohon bumb steeringiin, niin avot...
Uniball nivelet raidetangon päiden tilalle sovite tapeilla tai hammastangon alle sopivanlaiset korotus palat. Noita tappeja nähnyt toisinaan ebayssä myynnissä.
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Kesäkuu 23. 22:11:12 2013

etujousena iso rs jousi 190 antaa sellaisen race hengen ei niiaile saa ainakin +1 ja vakio ja -1 tuumasena

225 kynäjousi edessä 12" gr.4 bilstein säädettävä tolpalla antaa sellaisen vatanen asfaltilla fiiliksen.

kumpikin on uusissa eri bilstein rs jousitolpissa kiinni ja jotenkin pidän enemmän tuosta vatanen meiningistä.

ennen noita oli sellanen isotolppa capri mallia vakio jousella se oli sellaista mummo meininkiä.

mutta suhteessa tuolla viimeisellä tehtiin eniten ohituksia ei nykyään enää jaksa alkaa olla vissiin ikää tai jotain.

esim. 5 kiekkaa sinivuokko auton kanssa kilpaa paikallista rinkiä oli sellainen jalostettu farkku tum. sin. volvo ei niillä ollu mitään saumaa. olihan se hauskaa aikaa noita kaikkia on sitten mukava aina muistella. jotenkin se alko niin että hyökkäs perään kiinni ja tuumasin et tuo haluaa ajaa kilpaa. kaikki vedettiin laitteesta mitä lähti. mahtavaa. :green: :green: :green: :green: :green:
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja frozen » La Heinäkuu 20. 23:27:14 2013

Pikkupoeka kirjoitti:
Jallu kirjoitti: Sit jos joku vielä kertoo lääkkeitä tohon bumb steeringiin, niin avot...
Uniball nivelet raidetangon päiden tilalle sovite tapeilla tai hammastangon alle sopivanlaiset korotus palat. Noita tappeja nähnyt toisinaan ebayssä myynnissä.
Ei perk..., onko tämä sama vaiva, riippumatta alustan korkeudesta?? Oli tarkoitus tehdä katiska aivan tonttiin ja ajattelin että tuo madalletulla kiinnityksellö oleva palkki on pääasiassa tarkoitettu korotettuihin soraränni vehkeisiin!!!! Kohtuu pikaista vastausta kiitos, niin kerkeis vielä tilausta muuttamaan.
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Heinäkuu 21. 10:27:31 2013

Olen aina kuvitellut että lowrackmount on korotetulle,
toisaalta ei tuo vakioasetelmakaan ole täydellinen....

jos on mahdollisuus, projektin vaiheistuksesta riippuen, niin mittaa miten se toimii nykyisillä osilla;

jousi pois edestä vaikkapa kuskin puolelta, ja tolppa takas,
lukitset ohjauksen pyörät-suoraan asentoon jollain tukevasti,
otat pyörän pois ja lukitset jarrun jollain(apumiehellä)
kiinnität jonkun laser-osoittimen napaan(riittävän alas ettei jää lokasuojan katveeeseen) siten että se osoittaa suoraan eteenpäin.
Sit joku levy auton eteen tunnetulle etäisyydelle,
ja merkkaat siihen miten osoitettu kohta siirtyy kun nostat/lasket pyörän asentoa tunkilla, vaikka 2 cm välein.

Ideaalitapauksessa tulee pystysuora jälki jos auto on suorassa. Eli silloin tukivarren ja raidetangon nivelpisteet muodostavat suunnikkaan jonka lyhyet ja pitkät sivut ovat keskenään samanpituiset.

Virittelyä varten kannattaa keskittyä jonnekin +/- 5cm alueelle aiotusta ajokorkeudesta ja minimoida aurausmuutokset tuolla alueella

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja frozen » Su Heinäkuu 21. 20:46:02 2013

TAp kirjoitti:Olen aina kuvitellut että lowrackmount on korotetulle,
toisaalta ei tuo vakioasetelmakaan ole täydellinen....

jos on mahdollisuus, projektin vaiheistuksesta riippuen, niin mittaa miten se toimii nykyisillä osilla;

jousi pois edestä vaikkapa kuskin puolelta, ja tolppa takas,
lukitset ohjauksen pyörät-suoraan asentoon jollain tukevasti,
otat pyörän pois ja lukitset jarrun jollain(apumiehellä)
kiinnität jonkun laser-osoittimen napaan(riittävän alas ettei jää lokasuojan katveeeseen) siten että se osoittaa suoraan eteenpäin.
Sit joku levy auton eteen tunnetulle etäisyydelle,
ja merkkaat siihen miten osoitettu kohta siirtyy kun nostat/lasket pyörän asentoa tunkilla, vaikka 2 cm välein.

Ideaalitapauksessa tulee pystysuora jälki jos auto on suorassa. Eli silloin tukivarren ja raidetangon nivelpisteet muodostavat suunnikkaan jonka lyhyet ja pitkät sivut ovat keskenään samanpituiset.

Virittelyä varten kannattaa keskittyä jonnekin +/- 5cm alueelle aiotusta ajokorkeudesta ja minimoida aurausmuutokset tuolla alueella
Tällä hetkellä tyhjä kuori grillissä, jotain etupään palikkaa löytys tohon mittailuun, mut ei kaikkia... Joten tulkoon tuo normi kiinnityksellä oleva palkki, koittaa sit aikanaan sepittää tota raidepään kiinnitystä.
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

Pikkupoeka
Viestit: 75
Liittynyt: La Kesäkuu 4. 16:39:33 2005
Paikkakunta: Leppis

Re: Capri/Escort Bilstein etutolpista ja takaiskareista

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka » Su Elokuu 4. 11:08:47 2013

frozen kirjoitti:
Pikkupoeka kirjoitti: Uniball nivelet raidetangon päiden tilalle sovite tapeilla tai hammastangon alle sopivanlaiset korotus palat. Noita tappeja nähnyt toisinaan ebayssä myynnissä.
Ei perk..., onko tämä sama vaiva, riippumatta alustan korkeudesta?? Oli tarkoitus tehdä katiska aivan tonttiin ja ajattelin että tuo madalletulla kiinnityksellö oleva palkki on pääasiassa tarkoitettu korotettuihin soraränni vehkeisiin!!!! Kohtuu pikaista vastausta kiitos, niin kerkeis vielä tilausta muuttamaan.
Ongelma on sama, ratkaisu vaihtelee.En tietääkseni puhunut madalletulla kiinityksellä olevasta palkista vaan korotetulla :wink: Laittaa palikkaa hammastangon alle jolloin se nousee ylemmäs.Kannattaapi kahtoa mahtuuko olemaan ettei ota koneeseen kiinni. Nuo raidetangon päähän tulevat sovitteet pitävät raidetangot lähempänä vaaka asentoa ja ovat säädettävissä.Tämä siis madalletuille escoille.
froTAp kirjoitti:Olen aina kuvitellut että lowrackmount on korotetulle,
toisaalta ei tuo vakioasetelmakaan ole täydellinen....
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt :)
Ford Capri II
Ford Escort mk2

Vastaa Viestiin