ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Maaliskuu 30. 20:27:35 2013

Ostamani ST200 alkanut pitää voimakkaammin omituista rutinaa tai enemmänki raksutusta osakaasulla.
Korvakuulolla kuullostaisi tulevan nokkaketjun kohdilta. Ainakin sieltä moottorin hantin puolelta se ääni tulee.
Onko noissa kuinka useasti ollu että tarvis jakopääremppa tehdä? :?
Autollaki ajettu vasta 225tkm, paitsi jos moottori olis vaihdettu.. (Niin moottorista ei sit tietäis paljonko sitä on ajettu)
Viimeksi muokannut MikkoJayEm, Su Maaliskuu 31. 20:13:00 2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 31. 2:02:26 2013

Jostain olen kuullut mahdollisesta nokkakeppien laakeripukkien mutterien löystymisestä. Pakosarjavuotokin kuulostaa kuulemma raksutukselta?

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Huhtikuu 2. 16:24:58 2013

KtK kirjoitti:Jostain olen kuullut mahdollisesta nokkakeppien laakeripukkien mutterien löystymisestä. Pakosarjavuotokin kuulostaa kuulemma raksutukselta?
Auton ollessa paikallaan ääni ei niin raksutusta olekkaan, vaan enemmänkin kolahtelua, nakutusta, ei se pakoputkesta voi kuullua.
Mutta juu, eipä tuo auta kuin purkaa ja tutkia, josko sitä huomenna kerkeisi töiden jälkeen..
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 2. 22:12:54 2013

Toivottavasti ääneen syyllinen löytyy ,ovat välillä hankalia kohdentaa.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Huhtikuu 3. 22:30:00 2013

KtK kirjoitti:Jostain olen kuullut mahdollisesta nokkakeppien laakeripukkien mutterien löystymisestä.
Varmuuden vuoksi kysyn.. Eli onko ne nuo tässä kuvassa punaisella ympyröidyt? :D
http://kuvaton.com/k/YbHt.jpg
Nihkeetä hommaa purkaa ja tutkia kun ei ole mitään haisua mitä on tekemässä :lol:
Edit: Enpä osaamattomana mitään selvää vikaa mistään löytäny.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja KtK » To Huhtikuu 4. 23:53:48 2013

Juu noita ne juuri on.

Tuli mieleen ,ettei se ääni ole semmosta napsutusta. Se tulee siitä muovisesta "purge valvesta" Muovinen pvc venttiili imee bensahuuruja tankista pois tai sinne päin. Se pitää aika ajoin napsutusta. löytyy imusarjan ja tulipellin välistä.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » La Huhtikuu 6. 16:44:59 2013

Juups, millasellekkohan momentille noita pitäs kiristellä, korjaamo-oppaassa ei ollut mitään momenttia annettu, tai en löytänyt.
Ei se kolkatus kyllä siitä muovista lähde.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ti Huhtikuu 9. 15:59:17 2013

KtK, onko tuo juuri se mainitsemasi PVC-venttiili? http://kuvaton.com/k/YbsM.jpg
Luulin ainakin aiemmin että tarkoitit EGR-säädintä, joka päälisinpuolin näyttäisi olevan täysin samanlainen musta muovinen hässäkkä mikä on tyhjäkäyntiventtiilin vieressä ylemmän imusarjan kyljessä kiinni. Näin muuta letkujen selvittelyä olen pitempään tässä pohtinut että mikä tuo tuolla takana on, hieman haiskahtaa että mulla on ollut hieman väärin nuo huohotusletkut asennettuna.. :cry:
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Huhtikuu 10. 21:34:36 2013

Mut ei se sieltä kuulu, putsasin imupuolen mut kolina jatkuu. Kai se vika jossain jakopäässä on mut..
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Toukokuu 1. 2:09:04 2013

Niin laakerithan siellä on menny alakerrasta.
Yhden kaverin kanssa pääsin pitkästä aikaa livenä juttelemaan..
Kovin se väitti vastaan että ei laakerit muka siitä voi hajota jos öljyn seassa on bensiiniä.
Mun mielestä se on ittestään selvyys että ne hajosi nimenomaan bensan takia jota siellä oli, ymmärtääkseni se öljy ei voitele kunnolla jos seassa on liuottimia, sitä liukasta kalvoa ei kitkapinnoille muodostu samalla tavalla? Eikö hieman sama ilmiö tapahdu veden ja saippuan kanssa?
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Toukokuu 1. 3:33:53 2013

Sulla on kyllä huonoa tuuria näiden V6:sten kanssa. Mikäs siinä 170-heppasessa muuten oli?

Ja joo, juurikin noinhan siinä käy kun öljyn seassa on bensaa. Bensa pesee öljyn pois. Itsestäänselvyydeltähän se voi tuntua mutta ehkä joku joka ei ole näitä aineita käsissään pidellyt ei sitä niin osaa nähdä :D

Miten öljyn sekaan pääsi bensaa?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Toukokuu 1. 5:00:09 2013

RD kirjoitti:Sulla on kyllä huonoa tuuria näiden V6:sten kanssa. Mikäs siinä 170-heppasessa muuten oli?
Ja joo, juurikin noinhan siinä käy kun öljyn seassa on bensaa. Bensa pesee öljyn pois. Itsestäänselvyydeltähän se voi tuntua mutta ehkä joku joka ei ole näitä aineita käsissään pidellyt ei sitä niin osaa nähdä :D
Miten öljyn sekaan pääsi bensaa?
Sama juttu 170heppasen kans.
Huohotusletkut vedettynä väärin. Kun tavallisesti kampikammion huohotus yhdistyy ilmeisesti bensatankin huurujen kanssa samaan letkuun ja siitä imu imusarjaan kaasuläpän taakse. Tai näin ainakin nyttemmin olen ymmärtänyt. Niin olin molemmissa autoissa ottanut pois imusarjasta ja laittanut filtteriin, tarkotuksena ettei öljyt mene imupuolelle. Männänrenkaiden ohitse ku menee kaasuja niin ne ei sit varmaankaan tule tarpeeksi pelkän filtterin kautta pois vaan pitäs olla se imu. Ja sit lisäks voi olla että bensatankin huurut on aina hissuksiin valunu siitä kampikammion huohotuksesta kampikammioon.

Tekisi mieli tehdä joku kokeilu että kuinka paljon sieltä bensatankin huuruista tulee bensaa,
vai onko syypäänä sit ollu enemmänki nuo männänrenkaiden ohitse menevät huurut.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

jonno
Viestit: 143
Liittynyt: Pe Elokuu 15. 0:49:44 2003
Paikkakunta: Pori

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja jonno » Ke Toukokuu 1. 23:59:11 2013

MikkoJayEm kirjoitti:
RD kirjoitti:Sulla on kyllä huonoa tuuria näiden V6:sten kanssa. Mikäs siinä 170-heppasessa muuten oli?
Ja joo, juurikin noinhan siinä käy kun öljyn seassa on bensaa. Bensa pesee öljyn pois. Itsestäänselvyydeltähän se voi tuntua mutta ehkä joku joka ei ole näitä aineita käsissään pidellyt ei sitä niin osaa nähdä :D
Miten öljyn sekaan pääsi bensaa?
Sama juttu 170heppasen kans.
Huohotusletkut vedettynä väärin. Kun tavallisesti kampikammion huohotus yhdistyy ilmeisesti bensatankin huurujen kanssa samaan letkuun ja siitä imu imusarjaan kaasuläpän taakse. Tai näin ainakin nyttemmin olen ymmärtänyt. Niin olin molemmissa autoissa ottanut pois imusarjasta ja laittanut filtteriin, tarkotuksena ettei öljyt mene imupuolelle.
Tekisi mieli tehdä joku kokeilu että kuinka paljon sieltä bensatankin huuruista tulee bensaa,
vai onko syypäänä sit ollu enemmänki nuo männänrenkaiden ohitse menevät huurut.
Kyllä vakiollakin huohotuksella olevat ovat kärsineet laakerivaurioita ennen kuin mittarissa on ollut edes sataa tuhatta.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Toukokuu 5. 18:25:11 2013

Oli miten oli mutta bensaa oli Mikon st.ssä öljyjen seassa runsaasti. Jokuhan siihen oli syyllisenä.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja RD » Su Toukokuu 5. 18:42:38 2013

Cougar ei nyt raksuta muuten kuin kytkimestä, mutta jotenkin tuntuu toi käynti muuttuneen epätasaisemmaksi perjantain ratakiertelyn jälkeen. Ei ollut läppäri messissä kauppareisulla niin ei tullut katottua vikakoodeja, mutta otin havainnollistavaa videonpätkää pakoputkelta. Kone on lämmin ja kierrokset tasaiset, mutta jotenkin tuo käynti on paremman sanan puutteessa "putputtavaa". Miksikäs se tommosta vois tehä?
Radalla lämmöt pysyivät normaalina, vaihdemissejä ei tapahtunut ja rajottimella kävi ehkä kerran koko päivän aikana, muuten osasin vaihtaa ajoissa. Puutumisen merkkejä en havainnut ennenkuin IMRC teki lakon. Se on nyt korjattu ja toimii.

Ja sitten kylmänä on kai joku imuvuoto, milläs spraylla semmoista nyt pitikään etsiä?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Toukokuu 5. 19:48:13 2013

RD kirjoitti:Cougar ei nyt raksuta muuten kuin kytkimestä, mutta jotenkin tuntuu toi käynti muuttuneen epätasaisemmaksi perjantain ratakiertelyn jälkeen. Ei ollut läppäri messissä kauppareisulla niin ei tullut katottua vikakoodeja, mutta otin havainnollistavaa videonpätkää pakoputkelta. Kone on lämmin ja kierrokset tasaiset, mutta jotenkin tuo käynti on paremman sanan puutteessa "putputtavaa". Miksikäs se tommosta vois tehä?
Radalla lämmöt pysyivät normaalina, vaihdemissejä ei tapahtunut ja rajottimella kävi ehkä kerran koko päivän aikana, muuten osasin vaihtaa ajoissa. Puutumisen merkkejä en havainnut ennenkuin IMRC teki lakon. Se on nyt korjattu ja toimii.

Ja sitten kylmänä on kai joku imuvuoto, milläs spraylla semmoista nyt pitikään etsiä?
kone laukeaa todennäköisesti ihan pikapuoliin totaalisesti,myy äkkiä pois! :wink:

äijä on polkenut niin että äänenvaimentaja on palanut vähän tyhjemmäksi,ei kai siinä muuta?

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja RD » Su Toukokuu 5. 20:09:50 2013

Sierra XR kirjoitti: kone laukeaa todennäköisesti ihan pikapuoliin totaalisesti,myy äkkiä pois! :wink:

äijä on polkenut niin että äänenvaimentaja on palanut vähän tyhjemmäksi,ei kai siinä muuta?
:D
Ehkä mä tosiaan murehdin liikaa. Toivottavasti, koska vielä ois ratapäiviä ja konerikko ois liian kallis. Tekishän se kunnolle hyvää jos pitäs fillaroida koko kesä töihin...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Henri
Viestit: 211
Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja Henri » La Toukokuu 10. 18:27:42 2014

Mulla alko mondeo putputttaan pakoputketsa, kun kaks sytytystulppaa oli jotenkin viällisia se kuulosti kans siltä et kota laukee jotain, oli foordin liikkeestä ostetut tulpat ja hajos noin 6000km jälkeen nyt uudet bossilaiset ja taas pelaa eikä putputa ne oli ehkä 4ja5 pyttyjen tulpat.

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: ST200 "rutina"/"Raksutus" hantin puolella moottoria

Viesti Kirjoittaja RD » La Toukokuu 10. 22:17:55 2014

Cougarista oli puristukset hukassa muistaaksen nelospytystä, mutten vieläkään oo avannut ja katsonut tarkemmin. Vaihtomoottorilla korjaantu, ja puoltoista tonnia autoon hukattuna oli hyvä myydä ehjä auto vielä toista tonnia halvemmalla, kuin millä sen olin 1,5 v sitten ostanut. Sanoisin etten ole katkera, mutta sehän olisi valhe :roll:

Ilkee moottori, kun vakavankin vian oireet on todella pienet. Putputuksen lisäksi alkoi tosin joidenkin päivien päästä myös hörppään öljyä ihan huolella.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vastaa Viestiin