startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Onko otsikon vaihteistoissa startti samassa kohdassa? Öljypohja on työn alla ja pitäisi saada tietää paljonko jättää tilaa startille. Type 9 koppaa ei ole käytettävissä, mutta 2.0 Taunuksen laatikko löytyy, joten voiko sitä käyttää mallina jos haluaa että 5 vaihteisenkin laatikon kanssa sitten pohja käy.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
En ihan ymmärrä;
kytkinkoppahan asemoi startin paikan, ja eikös type-9 ja type-E käytä samoja kytkinkoppia ?
Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata
kytkinkoppahan asemoi startin paikan, ja eikös type-9 ja type-E käytä samoja kytkinkoppia ?
Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata

-
- Viestit: 603
- Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Tässä on joku pieni ero. Moottorin ja laatikon välisestä pellistä piti leikata startin kohta irti, ainakin kun laittoi taunuksen "pikkulaatikon" tilalle type-9:n. Ero ei ollut suuri, mutta ei kuitenkaan sopinut paikalleen.TAp kirjoitti:Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
ford ohc type-9 vaihteistot 4 ja 5 vaihteiset käy sama kytkinkoppa ja ö-pohja.
tietty jos käytät rs2000 kytkinkoppaa voit laittaa startin kummalle puolen tahansa.
takaveto alumiini rs2000 ö pohjaa on lontooseen ja suomeen eri versiot
patti tois puolella.
tietty jos käytät rs2000 kytkinkoppaa voit laittaa startin kummalle puolen tahansa.
takaveto alumiini rs2000 ö pohjaa on lontooseen ja suomeen eri versiot
patti tois puolella.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Tarkoitan, että kun teen öljypohjaan levitykset molemmille puolille, niin startin puolelle täytyy jättää enemmän tilaa eli "matalampi" lisämuhkura. Type 9 laatikkoa on tarkoitus tulla käyttämään, mutta nyt ei sellaisen kytkinkoppaa ole. Integroidulla kopalla oleva Taunuksen iso 4 vaihteinen aski löytyisi malliksi. Jos teen sen mukaan, niin mahtuuko startti myös type 9 laatikon kanssa sitten.TAp kirjoitti:En ihan ymmärrä;
kytkinkoppahan asemoi startin paikan, ja eikös type-9 ja type-E käytä samoja kytkinkoppia ?
Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata
Vipulaatikon kopan ja tuon Taunuksen laatikon välisen eron näkee jo otsallakin, näiden startit ovat eri kohdassa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Kumpaako starttia meinasit käyttää, vanhaa suoravetosta vai Sierran välitettyä?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Välitetty ottaisi vähemmän tilaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
paha sanoa onko just samassa kohtaa kiinteä vs. irto koppa.
veikkaus on että eroa on muttei paljon. siis veikkaus.
voisitko käydä sen lootan kanssa harrastajan tallilla vertaamassa.
eikö kellään ole 100km säteellä.
jos oot tulossa hiihteleen lappiin niin vertaus kyl onnistuu ota loota mukaan.
aina välitetty cossu pöshi startti perinteiset on mulla tuolla museohyllyllä.
tarvitseeko oikeasti sellaista linja-auton ö-pohjaa joko olet mitannu ja todennu että öljylämmöt on liian korkeat.
helpoin ja moottorin kannalta paras tapa lisätä öljyä vakiosta on siis taunus ohc mallista on
rs2000 ö-pohja jos sekään ei riitä niin tarvike tiskiltä tai pörhöltä wv ö-suodatin on lähes 5 cm pitempi kuin alkuperäinen ohc ford suodatin. enemmän suodatusta parempi vointi moottorissa vai miten se oli.
sitten jos osallistuu 24h ajoihin voi lisätä ö-lauhdittimen semmosen keskikokoisen.
tätäkään ei tartte jos ö-lämmöt ei nouse liian korkealle.
sehän heikentää autosi kiihtyvyyttä / huippuja paino nousee
veikkaus on että eroa on muttei paljon. siis veikkaus.
voisitko käydä sen lootan kanssa harrastajan tallilla vertaamassa.
eikö kellään ole 100km säteellä.
jos oot tulossa hiihteleen lappiin niin vertaus kyl onnistuu ota loota mukaan.
aina välitetty cossu pöshi startti perinteiset on mulla tuolla museohyllyllä.
tarvitseeko oikeasti sellaista linja-auton ö-pohjaa joko olet mitannu ja todennu että öljylämmöt on liian korkeat.
helpoin ja moottorin kannalta paras tapa lisätä öljyä vakiosta on siis taunus ohc mallista on
rs2000 ö-pohja jos sekään ei riitä niin tarvike tiskiltä tai pörhöltä wv ö-suodatin on lähes 5 cm pitempi kuin alkuperäinen ohc ford suodatin. enemmän suodatusta parempi vointi moottorissa vai miten se oli.
sitten jos osallistuu 24h ajoihin voi lisätä ö-lauhdittimen semmosen keskikokoisen.
tätäkään ei tartte jos ö-lämmöt ei nouse liian korkealle.
sehän heikentää autosi kiihtyvyyttä / huippuja paino nousee

Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
OT:ksi menee jo ankarasti, liekö pakkanen rankaissut....
Cosworthin startti ei sovi OHC:hen.
Öljytilavuus on suunnilleen sama Taunus "pikkupohjassa" ja RS2000 öljypohjassa, tarkkaan ottaen RS:n on pienempi.
Öljytilavuutta on harvoin liikaa, lue lämpökuormien hallinta on vakaampi toteuttaa isommalla määrällä.
Laita Arska ehdottomasti välitetty "sierra -mallinen" käynnistysavustin
Planeettapyörästön voi joutua joskus vaihtamaan mutta siihen asti lähtee kuumanakin käyntiin.
Paikkaa en muista varmuudella minäkään, epäilisin laittaneeni T9 5v lootan katkon välipellin 4v "Taunuslootaan" suoraan?
Cosworthin startti ei sovi OHC:hen.
Öljytilavuus on suunnilleen sama Taunus "pikkupohjassa" ja RS2000 öljypohjassa, tarkkaan ottaen RS:n on pienempi.
Öljytilavuutta on harvoin liikaa, lue lämpökuormien hallinta on vakaampi toteuttaa isommalla määrällä.
Laita Arska ehdottomasti välitetty "sierra -mallinen" käynnistysavustin

Paikkaa en muista varmuudella minäkään, epäilisin laittaneeni T9 5v lootan katkon välipellin 4v "Taunuslootaan" suoraan?
Viimeksi muokannut jjs, To Maaliskuu 14. 10:20:41 2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Tässä keskustelussa tuli tuota Escortin OHC:n öljypohja asiaa sen verran jotta ajattelin kysästä tässä samalla, miten istuu tuollanen Taunus 2.0 OHC öljypohja Escorttiin, kysessä on siis katuauto ei mikään kilpuri joten vakio öljytilavuus varmaan riittää vai kannattaako tuo lisäpatti tehdä ?, lähinnä kiinnostaa miten tuo Taunus öljypohja istuu Escortin etupalkin kanssa ? Tulossa ajankohtaseksi tämä seikka parin kukauden sisään kun lumet sulaa ja aurinko paistaa korkeammalta
, valaiskaa asiaa koska varmasti tietoa löytyy

Jari Kaukonen
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Helppo versio:
1) Varmista että kyseessä on Taunuksen lyhytpattinen pohja. Mm. Sierra, Capri, Granada on pidemmällä patilla.
2) Ota isohko kuulapäävasara ja naputtele patin etureuna (se ihan alimman kohdan ylöspäin taittuva etureuna)
pikkuhiljaa sisäänpäin siten että siihen kulmaan tulee ylimääräinen "porras" sisäänpäin. Tähän muodostuvaan koloon tulee etupalkin takareuna. Mitat n. 1" x 1" koko leveydeltä, ja ei tarvitse olla 90 asteiset. Ylemmäs ei kannata mennä, ei ole tarvis ja loiskepelti ottaa itseensä (pistehitsit näkyvät lähellä kun katsot tarkasti)
3) Moottorin joutuu asentamaan hieman ylemmäs/pystympään kuin oikeassa viistokeulassa. Syynä lähinnä hammastangon läheisyys öljypohjaan (siihen kohtaan ei kannata mailaa antaa, rupeaa rummuttamaan kampiakseli käynnistettäessä vastaanpäin).
Muutama iso korilaatta tms etupalkin ja kumityynyn väliin (laikkaa korilaattoihin kumityynyn pultin mentävät urat niin voi työntää helposti väliin ja säätää koneen asentoa helpommin). Korviksi käy mm. uudemman mk1:n + mk2:n Kent -korvat; leikkaa kumit pois ja laita tilalle RS/Taunus pyöreät kumit. Volvonkin käy jos pussihousut ei purista liikaa.
Tässä pienessä asentomuutoksessa ei ole muuta ongelmaa kuin jos asentaa pystywebrut tms. suppiloilla tai putsareilla niin matka tylppänokan konepeltiin loppuu nopeasti. Onnistuu kyllä silloinkin
Öljytilavuus jää suunnilleen samaksi, arviolta desin pahimmillaan pienenee -> vastaa viistokeulaa.
1) Varmista että kyseessä on Taunuksen lyhytpattinen pohja. Mm. Sierra, Capri, Granada on pidemmällä patilla.
2) Ota isohko kuulapäävasara ja naputtele patin etureuna (se ihan alimman kohdan ylöspäin taittuva etureuna)
pikkuhiljaa sisäänpäin siten että siihen kulmaan tulee ylimääräinen "porras" sisäänpäin. Tähän muodostuvaan koloon tulee etupalkin takareuna. Mitat n. 1" x 1" koko leveydeltä, ja ei tarvitse olla 90 asteiset. Ylemmäs ei kannata mennä, ei ole tarvis ja loiskepelti ottaa itseensä (pistehitsit näkyvät lähellä kun katsot tarkasti)
3) Moottorin joutuu asentamaan hieman ylemmäs/pystympään kuin oikeassa viistokeulassa. Syynä lähinnä hammastangon läheisyys öljypohjaan (siihen kohtaan ei kannata mailaa antaa, rupeaa rummuttamaan kampiakseli käynnistettäessä vastaanpäin).
Muutama iso korilaatta tms etupalkin ja kumityynyn väliin (laikkaa korilaattoihin kumityynyn pultin mentävät urat niin voi työntää helposti väliin ja säätää koneen asentoa helpommin). Korviksi käy mm. uudemman mk1:n + mk2:n Kent -korvat; leikkaa kumit pois ja laita tilalle RS/Taunus pyöreät kumit. Volvonkin käy jos pussihousut ei purista liikaa.
Tässä pienessä asentomuutoksessa ei ole muuta ongelmaa kuin jos asentaa pystywebrut tms. suppiloilla tai putsareilla niin matka tylppänokan konepeltiin loppuu nopeasti. Onnistuu kyllä silloinkin

Öljytilavuus jää suunnilleen samaksi, arviolta desin pahimmillaan pienenee -> vastaa viistokeulaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
- Paikkakunta: Tuupovaara
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Kiitokset jjs neuvoista ja vinkeistä, arvasin jotta tarkkaa faktaa tulee
, tietääpähän nyt mistä kohden öljypohjaa muokattava ja mitä ottaa huomioon.

Jari Kaukonen
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Olikos taunuksen ja sierran kiinteäkoppaiset isot laatikot samoja? Meinaan mulla on dokkisierrassa ollut _sierran_ molemmat laatikot (kiinteäkoppainen isopoorinen 4-lovinen ja type-9) paikallaan ja sama välipelti sopi kumpaankin. Siinä kiinteäkoppaisessa on vaan se startin patti sellanen normaalin näkönen, kun taas sitten type9 kopassa se töttörö jatkuu niin pitkälle, että startti mahtuu vaikka perse edellä sinne sisälle.Arska kirjoitti:Tarkoitan, että kun teen öljypohjaan levitykset molemmille puolille, niin startin puolelle täytyy jättää enemmän tilaa eli "matalampi" lisämuhkura. Type 9 laatikkoa on tarkoitus tulla käyttämään, mutta nyt ei sellaisen kytkinkoppaa ole. Integroidulla kopalla oleva Taunuksen iso 4 vaihteinen aski löytyisi malliksi. Jos teen sen mukaan, niin mahtuuko startti myös type 9 laatikon kanssa sitten.TAp kirjoitti:En ihan ymmärrä;
kytkinkoppahan asemoi startin paikan, ja eikös type-9 ja type-E käytä samoja kytkinkoppia ?
Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata
Vipulaatikon kopan ja tuon Taunuksen laatikon välisen eron näkee jo otsallakin, näiden startit ovat eri kohdassa.
Yks ero tuli mieleen, niin olikos taunuksen isossa laatikossa vaihdekeppi vaan sen muovimunan varassa, kun sierrassahan se on kolmella pultilla..?
Jäsen #606
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 16. 16:48:50 2007
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: startin paikka type9 vrt. iso 4-vaihteinen
Kyllä Taunuksen ja Sierran kiinteäkoppaiset isot 4v. laatikot on samoja sillä erotuksella, että se keppi on erilailla kiinni....5v type9:iä on myöskin kiinteällä kytkinkopalla olemassa.olafu kirjoitti:Olikos taunuksen ja sierran kiinteäkoppaiset isot laatikot samoja? Meinaan mulla on dokkisierrassa ollut _sierran_ molemmat laatikot (kiinteäkoppainen isopoorinen 4-lovinen ja type-9) paikallaan ja sama välipelti sopi kumpaankin. Siinä kiinteäkoppaisessa on vaan se startin patti sellanen normaalin näkönen, kun taas sitten type9 kopassa se töttörö jatkuu niin pitkälle, että startti mahtuu vaikka perse edellä sinne sisälle.Arska kirjoitti:Tarkoitan, että kun teen öljypohjaan levitykset molemmille puolille, niin startin puolelle täytyy jättää enemmän tilaa eli "matalampi" lisämuhkura. Type 9 laatikkoa on tarkoitus tulla käyttämään, mutta nyt ei sellaisen kytkinkoppaa ole. Integroidulla kopalla oleva Taunuksen iso 4 vaihteinen aski löytyisi malliksi. Jos teen sen mukaan, niin mahtuuko startti myös type 9 laatikon kanssa sitten.TAp kirjoitti:En ihan ymmärrä;
kytkinkoppahan asemoi startin paikan, ja eikös type-9 ja type-E käytä samoja kytkinkoppia ?
Vai tarkoitatko onko integroidussa tanen laatikossa startti samassa paikassa kuin type-9 mukana tulevassa sierran kopassa? Siihen en osaa varmuudella vastata
Vipulaatikon kopan ja tuon Taunuksen laatikon välisen eron näkee jo otsallakin, näiden startit ovat eri kohdassa.
Yks ero tuli mieleen, niin olikos taunuksen isossa laatikossa vaihdekeppi vaan sen muovimunan varassa, kun sierrassahan se on kolmella pultilla..?
Escort 1300 -69
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Escort 1300 > 2000 V6 Estate Automatic -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65