Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 12. 12:33:30 2013

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Helmikuu 12. 12:58:07 2013

Niinpä.
Ei oikein jaksa ymmärtää tuota ympäristönsäästöä kertakäyttöesineiden lisääntyvällä käyttöönotolla ja varsinkin siihen painostamalla.
Vanhan auton korvaaminen uudella autolla ei synny ilman ympäristön kuormittamista.
Saati se, että nämä downsizing moottorit olisivat pieniruokaisia...ei ainakaan ihan kaikessa käytössä.

Aika hyvinhän se on jos insinöörin mukaan kesto...eiku käyttöikä on 150tkm ja (tsi) koneet näyttää leviävän jo 50tkm kohdalla.
Onhan se harmi kun ekonomit päättävät suunnitteluehdoista enemmän kuin insinöörit.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ti Helmikuu 12. 18:03:38 2013

kaverilla tommonen audi a6 2.4 -05 180tkm

jakopää loppu(ketju) googletellu aiheesta, ihan tyyppivika jollain jopa lauennut 140tkm kohalla. audilla laitto 5200€. tossa juttelin yhen audi asentajan kanssa, niin sano että ne siellä saksassa on kattonu et koneen kestoikä on sen 200tkm.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

psaaren90
CRSC jäsen 2014
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Heinäkuu 30. 21:46:39 2012

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja psaaren90 » To Helmikuu 14. 10:39:15 2013

tulipa vain mieleen nuista ympäristö rasitteista ja päästöistä, en kyllä muista mistä sen luin, mutta uuden auto valmistuksesta vapautuu päästöjä saman verra kun n.40v vanhasta bensa-autosta sen eliniän aikana kuljettuaan 400tkm.... Ja kaikkiis eniten päästöjä vapautuu katalysaattorin valmistuksesta.

tosi eko vekottimia nuo nykyautot. :lol:
-`86 sierra "rs cosworth" (tekniikan vaihto, rosentit 42,2) odottaa aikaa, rahaa ja
inspiraatiota.
-`91mb w124 käyttö/harrasteauto....
-`70opel rekord c "ikuisuusprojekti"

''Silence is gold but the duct tape is silver"


"Old ford´s does never die, they just go faster."

mekaanikkorace
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Marraskuu 8. 21:01:36 2004

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja mekaanikkorace » To Helmikuu 14. 18:14:53 2013

Viime kesänä kuultua autoilun päästöihin liittyen. Tässä tapauksessa kyseessä oli keskikokoinen henkilöauto (Jaguar). Niiden moottorinohjauksia tehtaalla säätävä inssi oli tokaissut, että ilman katalysaattoria niiden kulutus olisi keskimäärin n.20-25% pienempi..

Ja ylipäätään, "maailmanpelastus-politiikka" aiheuttaa kuluttajalle melkoiset kustannukset, siinä missä Kiina ja Jenkit nauraa partaansa.
Capri mkIII 2.8 injection -81
Escort mkII "rs2000" projekti-80

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja caltsu » To Helmikuu 14. 19:01:21 2013

Ei noissa TSi moottoreissa ole kuin se jakoketju mikä on paska ja senkin korjaamiseen osallistuu maahantuoja ja myyjä liike.
Muuta huonoa noista en ole kuullut, tietenkin pitkät öljynvaihtovälit asettaa haastetta.

Mutta tuskin niillä yli 300tkm ajetaan ilman turbon vaihtoa ja imusarjan putsausta.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Sine » To Helmikuu 14. 19:08:02 2013

VAG:ssa kannattaa valita 1.4 ahdettu moottori ja DSG laatikko kaveriksi, niin saa elämäänsä jännitystä :D

Ja vielä bonuksena ne helkkarin Long Life öljyt...

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja hoopee » To Helmikuu 14. 20:06:28 2013

Sine kirjoitti:VAG:ssa kannattaa valita 1.4 ahdettu moottori ja DSG laatikko kaveriksi, niin saa elämäänsä jännitystä :D

Ja vielä bonuksena ne helkkarin Long Life öljyt...
Kaksoisahdettu + dsg. Ihan kiva se sillon oli kun toimi.
LongLife=pitkää ikää autokauppiaalle.

Isukin touranista meni lisäksi öljypumppu. Sen särkyminenhän ei nykyaikaisilla toleransseilla tehdystä moottorista muuta rikokaan...vai onko jollain särkynyt moottoreita voitelun puutteeseen :wink:
Lisäksi auton mennessä vaihtoon oli liikkeessä odottamassa mm. uusi ahdin ja turbo. Reilusti alle 100 tkm! En käsitä miten saivat rikkinäisen auton myytyä jollekin kun mitään siihen ei vaihdettu!

Työkaverin kolopalloon meni nyt ketjuremontin yhteydessä myös vesipumppu takuuseen.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Sine » To Helmikuu 14. 20:28:03 2013

TM: Volkswagen laittaa ongelmamoottorien rakenteen uusiksi - onko luvassa uusia ongelmia?

ja lisää, tosin hieman ohi aineen:
Varo tätä käytettyä laatuautoa – täysi pommi

Tätä suutin ongelmaa on ollut myös jossain diesel-mersuissa. Sama suutinvalmistaja lienee kyseessä.

Tarinoita löytyy toki varmasti myös muista merkeistä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Helmikuu 14. 21:53:27 2013

Sine kirjoitti:TM: Volkswagen laittaa ongelmamoottorien rakenteen uusiksi - onko luvassa uusia ongelmia?

ja lisää, tosin hieman ohi aineen:
Varo tätä käytettyä laatuautoa – täysi pommi

Tätä suutin ongelmaa on ollut myös jossain diesel-mersuissa. Sama suutinvalmistaja lienee kyseessä.

Tarinoita löytyy toki varmasti myös muista merkeistä.
Bonuksena noissa joissakin vanhemmissa ( 2007-2008 ) 2.0TDI koneissa on ollut samaa vikaa kuin voortin OHC koneissa aikoinaan.
Öljypumpin akseli kuluu väljäksi ja pumppu lopettaa duuninsa. Kaverin Passatissa kävi noin ja korjaus ei olekaan pelkkä akselin vaihto.
Pitää tietty uusia öljypumppu, entisestä on kulunut kolo väljäksi kun akseli on sitä hakannut. Ja pelkkää pumppua ei voi vaihtaa kun on vetosysteemi muuttunut, samalla menee uusiksi tasapainoakseli. Hintaluokka +2000 erskaa itse tehtynä.
Eikä tuossa ollut vielä kaikki. Purkamisen yhteydessä huomasi että kakkosen runkolaakerin pukki oli halki. Nyt päästiinkin taas hieman pidemmälle tuossa kustanusarviossa.

Jos joskus tuosta käyttöetusysteemistä luovun, ei mulle kyllä koskaan tule käytettyä alla 2010 vuosimallin 2.0TDI koneista volkkaria.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 15. 7:40:01 2013

Ajoin nyt sitten eilen tuommosta litrasta ahdettua Ecoboost Fiestaa, kun duunikaveri oli sellaisen saanut sijaisautoksi huollon ajaksi. Ensinnäkin pitää kehua auton laatuvaikutelmaa. Sisälle istuttaessa ei enää ole fiilis kuin köyhään pellillä verhoiltuun, sanonko mihin. Kyllä on Fiesta ottanut aimoharppauksen eteen päin kymmenessä vuodessa. Mutta sitten se kone- ja menopuoli... Kuten arvata saattaa, ei kehumista ole. Kyllä tuolla tuossa nurkissa pyörii jos kestää kääpiöauton koko- ja ulkonäköpaineet, mutta pikatiellä auton puhdittomuus viimeistään paljastuu isommissa nopeuksissa. Ajattavuudeltaan auto oli kyllä hyvä. Koitin olla mahdollisimman objektiivinen ja reilu autoa kohtaan, mutta kun se vaan ei ole mitenkään fysiikanlakien mukaista valmistaa pientä ja suorituskykyistä moottoria.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja STsam » Pe Helmikuu 15. 14:57:04 2013

Sine kirjoitti:VAG:ssa kannattaa valita 1.4 ahdettu moottori ja DSG laatikko kaveriksi, niin saa elämäänsä jännitystä :D

Ja vielä bonuksena ne helkkarin Long Life öljyt...
Offtopic: Tuollaisen Polon (180hv) jätin toissa kesänä Mondeolla :) Täytyy kyllä myöntää, että hyvin noin pieni auto kulkee... Kuulemma oli imussa 242 vauhtia...
Bonuksena kävin ajamas kyseistä laitetta. Vaihteisto aivan sika makee verrattuna vaikka tuohon omaan automaatti Focukseen. Mutta ei se kyllä tuntunut läheskään niin pirteältä, kuin Mondeo vaikka kulkikin verrattain hyvin.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Helmikuu 15. 18:00:02 2013

STsam kirjoitti:
Sine kirjoitti:VAG:ssa kannattaa valita 1.4 ahdettu moottori ja DSG laatikko kaveriksi, niin saa elämäänsä jännitystä :D

Ja vielä bonuksena ne helkkarin Long Life öljyt...
Offtopic: Tuollaisen Polon (180hv) jätin toissa kesänä Mondeolla :) Täytyy kyllä myöntää, että hyvin noin pieni auto kulkee... Kuulemma oli imussa 242 vauhtia...
Bonuksena kävin ajamas kyseistä laitetta. Vaihteisto aivan sika makee verrattuna vaikka tuohon omaan automaatti Focukseen. Mutta ei se kyllä tuntunut läheskään niin pirteältä, kuin Mondeo vaikka kulkikin verrattain hyvin.
Offin offia:
Isukilla ei ollut kuin se laiskempi kaksoisahdettu. Tourani vain painava.
Ja vääntöhän se noista pienistä koneista uupuu.

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Helmikuu 15. 18:43:11 2013

MouTine kirjoitti:Ajoin nyt sitten eilen tuommosta litrasta ahdettua Ecoboost Fiestaa, kun duunikaveri oli sellaisen saanut sijaisautoksi huollon ajaksi. Ensinnäkin pitää kehua auton laatuvaikutelmaa. Sisälle istuttaessa ei enää ole fiilis kuin köyhään pellillä verhoiltuun, sanonko mihin. Kyllä on Fiesta ottanut aimoharppauksen eteen päin kymmenessä vuodessa. Mutta sitten se kone- ja menopuoli... Kuten arvata saattaa, ei kehumista ole. Kyllä tuolla tuossa nurkissa pyörii jos kestää kääpiöauton koko- ja ulkonäköpaineet, mutta pikatiellä auton puhdittomuus viimeistään paljastuu isommissa nopeuksissa. Ajattavuudeltaan auto oli kyllä hyvä. Koitin olla mahdollisimman objektiivinen ja reilu autoa kohtaan, mutta kun se vaan ei ole mitenkään fysiikanlakien mukaista valmistaa pientä ja suorituskykyistä moottoria.
Tottahan tuo, fiestahan nyt on ollut jo kauan vaimojen/vanhusten kauppakassi. Onneksi on tulossa ST malli ja kovat on lupaukse 0-100 alle 7 sekkaa. ei toi nyt hirveitä ole, mutta varmasti mukava pikkusportti. ST focusta ajanut nyt jokusen kerran ja ei oikeen iskenyt. Onhan se mukava ajaa, mutta jotenkin odotin enemmän. suosittelen kyllä koeajoa.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja xsx » Pe Helmikuu 15. 18:45:42 2013

xsx kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ajoin nyt sitten eilen tuommosta litrasta ahdettua Ecoboost Fiestaa, kun duunikaveri oli sellaisen saanut sijaisautoksi huollon ajaksi. Ensinnäkin pitää kehua auton laatuvaikutelmaa. Sisälle istuttaessa ei enää ole fiilis kuin köyhään pellillä verhoiltuun, sanonko mihin. Kyllä on Fiesta ottanut aimoharppauksen eteen päin kymmenessä vuodessa. Mutta sitten se kone- ja menopuoli... Kuten arvata saattaa, ei kehumista ole. Kyllä tuolla tuossa nurkissa pyörii jos kestää kääpiöauton koko- ja ulkonäköpaineet, mutta pikatiellä auton puhdittomuus viimeistään paljastuu isommissa nopeuksissa. Ajattavuudeltaan auto oli kyllä hyvä. Koitin olla mahdollisimman objektiivinen ja reilu autoa kohtaan, mutta kun se vaan ei ole mitenkään fysiikanlakien mukaista valmistaa pientä ja suorituskykyistä moottoria.
Tottahan tuo, fiestahan nyt on ollut jo kauan vaimojen/vanhusten kauppakassi. Onneksi on tulossa ST malli ja kovat on lupaukse 0-100 alle 7 sekkaa. ei toi nyt hirveitä ole, mutta varmasti mukava pikkusportti. ST focusta ajanut nyt jokusen kerran ja ei oikeen iskenyt. Onhan se mukava ajaa, mutta jotenkin odotin enemmän. suosittelen kyllä koeajoa.
Ps. Litrasessa on vammanen ominaisuus. Kiertää pirun hitaasti ja myös sammuu, vähäkin liian hätäsesti sammutuksen jälkeen nostat kytkintä, niin aina syöksyy.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Helmikuu 15. 21:45:00 2013

xsx kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ajoin nyt sitten eilen tuommosta litrasta ahdettua Ecoboost Fiestaa, kun duunikaveri oli sellaisen saanut sijaisautoksi huollon ajaksi. Ensinnäkin pitää kehua auton laatuvaikutelmaa. Sisälle istuttaessa ei enää ole fiilis kuin köyhään pellillä verhoiltuun, sanonko mihin. Kyllä on Fiesta ottanut aimoharppauksen eteen päin kymmenessä vuodessa. Mutta sitten se kone- ja menopuoli... Kuten arvata saattaa, ei kehumista ole. Kyllä tuolla tuossa nurkissa pyörii jos kestää kääpiöauton koko- ja ulkonäköpaineet, mutta pikatiellä auton puhdittomuus viimeistään paljastuu isommissa nopeuksissa. Ajattavuudeltaan auto oli kyllä hyvä. Koitin olla mahdollisimman objektiivinen ja reilu autoa kohtaan, mutta kun se vaan ei ole mitenkään fysiikanlakien mukaista valmistaa pientä ja suorituskykyistä moottoria.
Tottahan tuo, fiestahan nyt on ollut jo kauan vaimojen/vanhusten kauppakassi. Onneksi on tulossa ST malli ja kovat on lupaukse 0-100 alle 7 sekkaa. ei toi nyt hirveitä ole, mutta varmasti mukava pikkusportti. ST focusta ajanut nyt jokusen kerran ja ei oikeen iskenyt. Onhan se mukava ajaa, mutta jotenkin odotin enemmän. suosittelen kyllä koeajoa.
Joo varmaan kurja peli ajella tollanen ST pokus, saat tonnin ja laatikon kaljaa niin pääset eroon ja hyvään fiilikseen :wink:

Mutta oikeesti jäädään jännityksellä odotteleen mitä tulevaisuus tuo tullessaan noiden alimoottoreiden osilta!!
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja STsam » Pe Helmikuu 15. 22:00:43 2013

Eli oikeesti onko niin, että tämä uus Focus ST on samoil linjoilla tässä downsizing tapauksessa? Himottas tulevaisuudes tuo Focus ST, mutta jos on aivan susi, täytynee tyytyä katsomaa kalliimpaa Focus RS mk2 mallia... Nythän niiden hinnat ovat samat, mutta sit ku mulla on sellaiseen rahaa :shock:
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Helmikuu 15. 23:06:19 2013

Nyt menee kyllä hieman ohi, mutta laitetaan tähän jatkeeksi Amerikkalaisen arvostetun Motor Trend julkaisun Youtube kanavalta löytyvä Focus ST:sta koeajo.

2013 Ford Focus ST: The Hottest Hatch? - Ignition Episode 46

Aikamoista suitsutusta ST:lle ja edelliseen liittyvä tylytys Focus ST vs Golf R:

Ford Focus ST vs Volkswagen Golf R (or Subaru BRZ)! - Head 2 Head Episode 23

Videon perusteella ST on siis aika hyvin onnistunut tuote Fordilta. Kannattaa silti huomata, että Motor Trend on siis jenkkijulkaisu ja Ford amerikkalainen automerkki. Saksalaisessa julkaisussa voittaja olisi toki voinut olla ”se” toinen saksalainen ;) Lisäksi mm. Nelosen Start telkkariohjelmassa arvioitiin Golf 6:sta, että sen ohjaus ei ihan pärjää Focus Mk2:lle eli voihan tuossa olla jotain perää. Tämä koeajovideo löytyy Startin nettisivulta.

Aavistuksen kyllä harmittaa, kun uutta Mk3 ST:tä ei päässyt syksyllä Motoparkissa ajamaan... ehkä sitten seuraavalla kerralla, niin voi muodostaa oman käsityksen.

Jonkin verran tulee seurattua eri automedioita ympäri maailmaa. Monet toimittajat jenkkilässä ovat olleet ihmeissään jo vuosia, kun meillä on Euroopassa Focus ST ja varsinkin erityisen katkeria tuntuvat olevan Focus RS:stä. Siellä näitä ei ole ja myynnistä jo nyt poistunut Focus oli Mk1 mallista faceliftattu, kun meillä oli jo Mk2. Kovasti ovat kyselleet, että miksi tätä Ford of Europen Focus RS herkkua ei ole siellä ollut tarjolla, kun Ford on kuitenkin alun perin amerikkalainen merkki? Sinänsä erikoinen juttu, että Meksikossa taas on ollut Focus Mk2:sta ainakin RS mallina myynnissä ja siten kuvia niistä on näkynyt USA:n eteläisissä osavaltioissa Mexicon kilvillä varustettuna ja taas hirveä kitinä, että miksi sellaista ei voi ostaa USA:ssa. Meidän Euroopassa siis kannattaa olla ehkä jopa aavistuksen ylpeä, että täällä osataan tehdä hyvällä ohjauksella ja alustalla olevia autoja. Täällä on pakko, että pysyy kilpailussa mukana. Amerikassa taas on tärkeä pointti on hinta, hinta ja vielä kerran hinta monesti hyvien teidän takia. Siksi siellä esim. VW on tarkoituksella myynyt Jettaa erilaisella yksinkertaisemmalla taka-akselistolla varustettuna (=lue halvemmalla, joka ei ole erillisjousitettu), kun highwayt ovat erilaisia kuin täällä.

Tilanne on lienee muuttumassa One Ford strategian myötä. Tästä johtuen esimerkiksi uuden Mustangin pitäisi tulla myös Euroopassa myyntiin virallisia kanavia myöten. Ei enää naurettavaa kikkailua E/DOT -merkintöjen kanssa ja vihdoin siihen on tulossa erillisjousitettu taka-akselisto. Vihdoinkin sitten vuoden 1999 Mustang SVT Cobra mallin.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Helmikuu 24. 14:13:48 2013

Vähänkään kun on seurannut tämän päivän autojen kestoja tai lähinnä moottoreiden ja vaihteistojen kestoja, niin kaikkihan nuo pikku moottorit ja myös jopa keskikokoiset dieselit tuntuis olevan ihan kuraa vanhempiin "kesto" malleihin verrattuna.

Mutta onkos joku perehtyny isompiin ja hiukan tehokkaampiin bensakoneisiin?
Mun ois tarkotus myydä tuo MPS Mazda pois ja tilalle oon meinannu vm.03-> S4 stw audia 4.2 V8.lla ja tietysti kestävämmällä 6-vaiht. manuaalilla (Ja kun joku kysyy kumminkin miksi, niin siksi että MPS.ään ei saa vetokoukkua ja tarkotus ois olla jarrullista vetomassaa min. n.1700-1800kg, jotta voin raahata romuja trailerilla), mut onkos tollasissa kuin näitä tämän päivän kesto ongelmia?
Jakopää joissakin näissä on levahdellu ja sen vuoksi uusittu koko moottori... :roll:
Onkohan noissa joku vika alkuperäisenä, vaiko väärinkäyttöä ja onko samaa vikaa myös uudistetuissa moottoreissa, vai oisko jo parannettu jakopäätä???
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Helmikuu 26. 18:58:10 2013

Oli mulle ihan uus juttu että suurella litrateholla moottori olis lyhytikäsempi. :shock:
Täytyy ajaa alitehosella nii koneet kestää. :D
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Helmikuu 27. 11:41:24 2013

Jape105 kirjoitti:Oli mulle ihan uus juttu että suurella litrateholla moottori olis lyhytikäsempi. :shock:
Täytyy ajaa alitehosella nii koneet kestää. :D
Pari työkaverii jaksaa jauhaa noista vanhoista turbottomista Lantikoista, ne kun ei tunnu hajoavan ku ruostumalla, mut taivas että ne on sit laiskojakin... :lol: :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RStuning » To Helmikuu 28. 17:22:58 2013

Nykyajan "ecoautot"

Lämmitä tunti autoa ennen käyttöönottoa. Lisälämmittimellä. Sitten anna auton käydä niin kauan,että öljyn lämpötilat nousee n.80asteeseen. Sitten voit lähteä ajamaan autolla.

Kaukana Ecoilusta. Tämän siis joutuu tekemään,jos haluaa ajaa muutaman kilometrin enemmän,kuin auto ns.normaalisti tekniikaltaan kestäisi. Tullaan siihen oikea oppimiskäyttöön.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Maaliskuu 1. 11:24:13 2013

No ei mikään muukaan ei eco moottori tykkää hyvää jos noin ei tee.
Kyllähän nuo toimenpiteet parantaa jokaisen moottorin elinikää huomattavasti.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RS2000_mk5
CRSC jäsen 2014
Viestit: 450
Liittynyt: La Maaliskuu 2. 11:06:08 2002
Paikkakunta: Pattijoki

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RS2000_mk5 » Pe Maaliskuu 1. 11:43:38 2013

RsTuning kirjoitti:Nykyajan "ecoautot"

Lämmitä tunti autoa ennen käyttöönottoa. Lisälämmittimellä. Sitten anna auton käydä niin kauan,että öljyn lämpötilat nousee n.80asteeseen. Sitten voit lähteä ajamaan autolla.

Kaukana Ecoilusta. Tämän siis joutuu tekemään,jos haluaa ajaa muutaman kilometrin enemmän,kuin auto ns.normaalisti tekniikaltaan kestäisi. Tullaan siihen oikea oppimiskäyttöön.

Jep varsinaista ecoilua, tyhjäkäyttää autoa tunti että öljynlämmöt nousee tarpeeksi :wink: Kyllähän tää maailma on menossa taas ihan väärillä raiteilla tuon ekopelleilyn suhteen. Se on varmaa että joku rikastuu ja helvetisti. Kuka nää ekopellet vihreät sun muut on päästänyt valtaan???
- Ford Taunus 1980 -ex
- Ford Escort RS2000 1992 -ex
- Ford Focus ST 2005 (12/05) -ex
- Ford Mustang HT 289 1966

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Maaliskuu 1. 21:20:21 2013

Mutta täällä suomessa on se hyvä puoli että lainlaatija on ratkassu moisenkin ongelman ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen täytyy lähtee liikkeelle... tai no en tiä miten kauan tollasen mopon koneen lämmöt nousee sinne 80 pintaan joten voihan sitä päästä liikkeelle aiemminkin.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Maaliskuu 2. 9:38:49 2013

Onneks maalla ei oo kukaan vinkumassa auton käyttämisestä. :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Miku » Su Maaliskuu 3. 13:24:13 2013

ukormi kirjoitti:Jos joskus tuosta käyttöetusysteemistä luovun, ei mulle kyllä koskaan tule käytettyä alla 2010 vuosimallin 2.0TDI koneista volkkaria.
3 Vuotta ajelin Volkkarin 2.0TDI:llä DSG-laatikolla varustettuna. Ihan mukava peli, mutta sellaista en jatkossa osta kuin uutena tai työsuhdeautona. Minulla kävi ilmeisesti hyvä tuuri, koska autolla oli jo ajettu vajaat 200tkm, eikä kone tai laatikko ollut lauennut. Autoa vaihtaessa tuosta ei saanut kunnon hyvitystä, kun myyjät pelkäsivät laatikko- ja konevikoja. Huollot on kalliita (DSG-öljyt 60tkm välein +300€), jakohihna 120tkm välein ym. Uudemmissa on vielä hiukkassuodattimet ym. paskaa hintoja nostamassa. Nyt on Mazda 6 alla, 2.5l bensakone. 6,5l on mitattu maantiekulutus talviajossa. Moottoritiellä menee vähän yli 7l. Ei kiinnosta ekoautot yhtään enää.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 3. 13:44:02 2013

Miku kirjoitti:
ukormi kirjoitti:Jos joskus tuosta käyttöetusysteemistä luovun, ei mulle kyllä koskaan tule käytettyä alla 2010 vuosimallin 2.0TDI koneista volkkaria.
3 Vuotta ajelin Volkkarin 2.0TDI:llä DSG-laatikolla varustettuna. Ihan mukava peli, mutta sellaista en jatkossa osta kuin uutena tai työsuhdeautona. Minulla kävi ilmeisesti hyvä tuuri, koska autolla oli jo ajettu vajaat 200tkm, eikä kone tai laatikko ollut lauennut. Autoa vaihtaessa tuosta ei saanut kunnon hyvitystä, kun myyjät pelkäsivät laatikko- ja konevikoja. Huollot on kalliita (DSG-öljyt 60tkm välein +300€), jakohihna 120tkm välein ym. Uudemmissa on vielä hiukkassuodattimet ym. paskaa hintoja nostamassa. Nyt on Mazda 6 alla, 2.5l bensakone. 6,5l on mitattu maantiekulutus talviajossa. Moottoritiellä menee vähän yli 7l. Ei kiinnosta ekoautot yhtään enää.
Kun Mazda 6 ja neliveto on jo tuttuja molemmat, niin miks et hanki samantien Mazda 6 MPS? Eikä oo tietookaan mistään ECOsta, mut ei silti kuluta älyttömiä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Maaliskuu 4. 7:58:06 2013

Popi kirjoitti:Mutta täällä suomessa on se hyvä puoli että lainlaatija on ratkassu moisenkin ongelman ja parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen täytyy lähtee liikkeelle... tai no en tiä miten kauan tollasen mopon koneen lämmöt nousee sinne 80 pintaan joten voihan sitä päästä liikkeelle aiemminkin.
tumppe kirjoitti:Onneks maalla ei oo kukaan vinkumassa auton käyttämisestä. :green:
Eihän ne vongu moisesta kuin yleisöosastokirjoituksissa. En o koskaan kuullut että moisesta joku sanktiota olisi saanut tai edes jollekin joku olisi tullut hen.koht. sanomaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Maaliskuu 4. 8:36:00 2013

Ei varmaan mutta periaatteessa siis täytyy lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Ja jos sulla on tollanen ekoauto niin kyllä kuskin pitää olla niin viherpipertäjä että ei käytä autoaan yhtään yli sallitun!
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ma Maaliskuu 4. 10:24:26 2013

mä oon espoos nähny aika paljon semmosta kaupunkilais ilmiötä että eka skrapataan lasit, sit auto käymään ja menoks :D

EDIT: (tarkotin juurikin että kylmänä käyntiin, ilman lohkoa ja muita hurinoita, webasto, eber....)

ja en nyt ehkä tarkottanu että ihan jokanen 100 toimii näin!
Viimeksi muokannut Juusto_Pallero, Ma Maaliskuu 4. 19:00:47 2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Maaliskuu 4. 14:47:06 2013

Juusto_Pallero kirjoitti:mä oon espoos nähny aika paljon semmosta kaupunkilais ilmiötä että eka skrapataan lasit, sit auto käymään ja menoks :D
Niin mäkin teen kun ei toi pysy kylmänä käynnissä :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Maaliskuu 4. 18:36:16 2013

Mut meillä kaupungissa onkin oikeen lohkolämmitin ,kun on sähköt ja kaikki :roll:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Maaliskuu 8. 21:19:32 2013

No niin..

Alla 18800 ajettu ekoboost Focus vuosimallia 2012.
Ainakin vielä näillä kilsoilla tuntuu vetävän ihan kivasti. Toki takana vasta n. 20 kilsan ajokokemus mutta ihan miellyttävä moottorihan tuo kaupunkipyörityksessä tuntuu olevan.

Ai miksi tuolla ajelen.

Octavia otti lähikontaktia Mondeon kanssa. Kyseessä oli about 2009 tai vastava iso farkku Mondeo ja vasemmalta tuli Ocun etukulmaan.
Molemmista meni puskurit, etulokarit, sumuvalot ja toiset umpiot. Liekö sitten ottanut ocu kipeää pyöräntuentaankin, korjaamolla varmaan sen tutkivat.

Mutta ekoboostista:
Verrokkina on VW konsernin 1.2 TSI jolla ajelin hetken ennen kuin sain nykyisen, kolaroidun dieselin alle.
Litranen ecoboost tuntuu vetävän miellyttävän alhaalta, ihan samaan tapaan kuin 1.2 TSI veti. Maantienopeuksia en vielä ole päässyt kokeilemaan mutta jos huomenna testaisi senkin.
Ajotieturin kulutuslukemat ovat mukavan alhaiset isolla vaihteella tasakaasulla ajaessa. Mitä lie sitten vie oikeasti, ilmoitettu CO on 117grammaa, ( diesel ocussani 109 )

Mutta onko tuossa oikeasti noin huonot valot?
Aivan luvattoman surkeat keltaiset havin tuikut.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RStuning » Pe Maaliskuu 8. 23:11:22 2013

Viimeksi muokannut RStuning, La Maaliskuu 9. 0:01:58 2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Maaliskuu 8. 23:36:29 2013

:-s
eikös tää ketju ala juurikin tolla samalla ilta-sanomien jutulla...? :roll:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 9. 10:32:15 2013

Sierra XR kirjoitti:
:-s
eikös tää ketju ala juurikin tolla samalla ilta-sanomien jutulla...? :roll:
Ympyrä sulkeutuu :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Maaliskuu 9. 11:24:44 2013

Kattellaan ny ja ihmetellään sivusta sen noin 5 vuotta ja todetaan taas et ne on ihan paskoja... :lol:

Minä kannatan suuri litraisia ja suuri tehoisia, ne on vaan niin mukavia. :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RStuning » La Maaliskuu 9. 14:59:46 2013

ukormi kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
:-s
eikös tää ketju ala juurikin tolla samalla ilta-sanomien jutulla...? :roll:
Ympyrä sulkeutuu :D
Ei menny taaskaan,niinku strömsöössä. Linkki korjattu.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 9. 19:17:46 2013

Alkaa mennä jo hieman ohi topicikin nimenmukaisesta aijheesta mutta liippaa sitä kuitenkin melko läheltä.

En ole kovin tarkasti seurannut voortin moottorien kehitystä Zetecin jälkeen mutta nyt olen kyllä hitusen hämmästynyt.


Siis tuo 125 kaakkinen 998 kuutioinen Fiikuksen konehan on kolmepyttyinen. Ei kyllä koneen käynnistä sitä huomaa.

Ja nyt reilun sadan kilsan ajelun jälkeen ei tuota moottoria kyllä voi kuin ihailla.
Vetää todella hienosti vaikka vitosella viidestä kympistä, melkeinpä voisi laittaa kutosenkin pesään.
Kulutuslukema on ollut melko maltillinen 6ltr satasella kun ottaa huomioon että 100% on ollut kaupunkiajoa.
Ocu menee samanlaisessa ajossa hieman reilulla viidellä litralla, mutta siinä saa maksaa dieselveroluonteista käyttövoimamaksua.
Tuossa pitää vaan kepukkaa hämmentää melko paljon ellei halua vaihdella suoraan vaikka kakkoselta neloselle jne. Suorakytkentäautomaatti voisi olla tuohon hyvä apu.

Jos nuo moottorit vaan vielä kestävät kilsojakin kohtuudella niin kyllä on hieno moottori.
Mutta tuosta itse farkku Focuksesta en kyllä ole tykännyt.
Kun saan ajoasennon itselleni hyväksi, ratti ( ruori ) on niin alhaalla että yläosa peittää osan mittaristosta.
Auto vetelee melko pahasti kiihdytyksissä.
Valot on varmaan vain sitä varten että on mennyt läpi tyyppikatsastuksessa, mitään valoa ne ei kyllä pimeään anna.
Pitkät on ihan samaa teholuokkaa kuin lyhyetkin.
Takaluukun pumput ovat antautuneet, kilsoja autossa 19000
Miksi keskikyynärnoja on lisävaruste?
Ovet kumahtavat metallisesti kun oven laittaa kiinni.
Onko tuon yksilön radionnappien merkkivalot palaneet vai eikö niissä pidä ollakaan valoa?
Sisusta on jotenkin muovisen oloinen.
Takajalkatila? Missä?
Ainakaan tuossa 125 heppaisessa ei ole vakiona suksiluukkua, hieman tuli ongelmaksi kun piti sovitella penskan sukset kyytiin. Kaipa tuo on jollakin listalla lisämaksusta saatavana.

Mutta tuo moottori on kyllä hyvä ja voisin kyllä tuollaisen ottaa autooni dieselin sijasta. Dieselin ja 95 E10 hintaero on täällä päin 10 senttiä.
Hatunnosto voortille :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 9. 19:51:52 2013

Täytyy kyllä ihmetellä Upin suitsutusta tuosta moottorista.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Maaliskuu 9. 20:05:00 2013

MouTine kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä Upin suitsutusta tuosta moottorista.
Se on vaan mittarissa jo sellaiset lukemat että kerkiää käyttöajelut hitaammallakin pelillä, kunhan vaan pääsee mahdollisimman halvalla.
Ja näissä pikkumoottoreissa alkaa asumaan jo sellanen nalle joka jaksaa vääntää käyttökiesit miellyttävästi liikkeelle.
Kaukana on ajat jolloin pyyhin hikikarpaloita otsalta ohitustilanteessa kun keulilla ärjyi Indenor kaikilla tehtaan lupaamilla 63 hepallaan ja kuljetettavana oli allekirjoittaneen lisäksi -82 Granadan solakka kori.

LT Veekasi odottelee tallissa käynnistämistä, ja tonnisatanen vieressä kesäauringon hellimistä.
Ajellaan noi isommat kilsat halavalla ja naatiskellaan sitten kesällä koko rahalla noilla leluilla :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Maaliskuu 9. 21:19:59 2013

Kai se täytyy nyt sit itekkin myöntää että tuli perjantai juuri huristeltua (ilmeisesti) vm.2012 farmari Focuksella, joka tais olla kutakuinkin samanlainen peli kuin tuo ukormin käskyttämä Ecoboost.
Mittarissa tässä yksilössä oli hiukan reilu 11tkm ja kyllähän tuo outo ääni on joka pellin alla möyrii kun alkaa 1000cc 3-syl turboa kenkimään... :lol:
Ei ukormi, se ei ole normaaliin moottorin ääneen verrattavissakaan. :wink:
Ratti ongelmat oli mulla ihan samat kuin ukormilla, eli mittarit aivan kateissa ratin kehän takana, kun ratti oli oikealla kohdillaan.
Yksi-/etuvetoisuus on näemmä ihan yhtä perseestä kuin jo ensimmäisissä saatanan keksinnöissä jo ollut, tässä vain lisänä vielä kiihtyvyyttä enemmänkin tappava sutimisen esto. Lukko vois ehkä pelastaa hiukan ajettavuutta?

Proidin kanssa kun kaasuteltiin paikallaan ko. autoa hiukan, niin saatiin hyvät naurut kun 3-sylinteriä murahteli ja samalla kuuluu taustalta hirvee tuhina ja pihinä... :lol:
Noissahan taitaa olla kohtuullisen reippaat ne ahtopaineetkin että on sitä tehon kakkaa saatu?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RD » La Maaliskuu 9. 23:39:44 2013

Ei mullakaan koneen ominaisuuksista jäänyt kyllä mitään pahaa sanottavaa koeajon jälkeen, ääni on toki persoonallinen mutta ei ollenkaan häiritsevä. Jos nyt ei o tottunut johonkin yli 200 heppaseen käyttöautoon niin ei 125-heppasen ecoboostin suorituskyvyssä pitäs olla mitään valittamista. En ois tosiaan uskonut ennen koeajoa millanen pata se on.
Mutta niin, kestosta tiedetään sitten kun niillä ensimmäiset rohkeat ovat aikansa ajaneet...
Huoli kestävyydestä on kuitenkin varmaan aiheellinen, koska kyllä Ford siinä missä jokainen muukin kulutushyödykevalmistaja tietää ettei ikuista tuotetta kannata tehdä. Uusia autoja pitää myydä joka vuosi, mieluumin aina enemmän kuin edellisvuonna.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Maaliskuu 10. 10:04:04 2013

ukormi kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä Upin suitsutusta tuosta moottorista.
Se on vaan mittarissa jo sellaiset lukemat että kerkiää käyttöajelut hitaammallakin pelillä, kunhan vaan pääsee mahdollisimman halvalla.
Ja näissä pikkumoottoreissa alkaa asumaan jo sellanen nalle joka jaksaa vääntää käyttökiesit miellyttävästi liikkeelle.
Kaukana on ajat jolloin pyyhin hikikarpaloita otsalta ohitustilanteessa kun keulilla ärjyi Indenor kaikilla tehtaan lupaamilla 63 hepallaan ja kuljetettavana oli allekirjoittaneen lisäksi -82 Granadan solakka kori.

LT Veekasi odottelee tallissa käynnistämistä, ja tonnisatanen vieressä kesäauringon hellimistä.
Ajellaan noi isommat kilsat halavalla ja naatiskellaan sitten kesällä koko rahalla noilla leluilla :D
Miten naatiskella kesällä koko rahalla, jos isommat kilsat on jo pihistelty halvalla. Tarjoaako se ajonautintoa että pöristelee lähimarkettiin torin kautta pari kertaa kesässä? En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmailmaa jossa oikea arkipäivän ajaminen suoritetaan iteään kuiduttamalla, vaan siksi että pitää päästä halvalla. Toki jossakin se kilometrien ja säästämisen rajamenee, muttei vielä 20-30 tkm:ssä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 10. 11:46:39 2013

MouTine kirjoitti:
ukormi kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Täytyy kyllä ihmetellä Upin suitsutusta tuosta moottorista.
Se on vaan mittarissa jo sellaiset lukemat että kerkiää käyttöajelut hitaammallakin pelillä, kunhan vaan pääsee mahdollisimman halvalla.
Ja näissä pikkumoottoreissa alkaa asumaan jo sellanen nalle joka jaksaa vääntää käyttökiesit miellyttävästi liikkeelle.
Kaukana on ajat jolloin pyyhin hikikarpaloita otsalta ohitustilanteessa kun keulilla ärjyi Indenor kaikilla tehtaan lupaamilla 63 hepallaan ja kuljetettavana oli allekirjoittaneen lisäksi -82 Granadan solakka kori.

LT Veekasi odottelee tallissa käynnistämistä, ja tonnisatanen vieressä kesäauringon hellimistä.
Ajellaan noi isommat kilsat halavalla ja naatiskellaan sitten kesällä koko rahalla noilla leluilla :D
Miten naatiskella kesällä koko rahalla, jos isommat kilsat on jo pihistelty halvalla. Tarjoaako se ajonautintoa että pöristelee lähimarkettiin torin kautta pari kertaa kesässä? En ole koskaan ymmärtänyt ajatusmailmaa jossa oikea arkipäivän ajaminen suoritetaan iteään kuiduttamalla, vaan siksi että pitää päästä halvalla. Toki jossakin se kilometrien ja säästämisen rajamenee, muttei vielä 20-30 tkm:ssä.
Toiset ne tykkää kiillotella niit leluja tallissaan ja toiset tykkää enempi sit ajella... :wink:
En mäkään ymmärrä tota ajatus politiikkaa, paitsi jos se moottoripyörä tai auto joka siel tallis odottaa on joku älytön mörkö jolla on vaikea liikehtiä kaupunki ympäristössä tms. viritystensä vuoksi, mutta jos vehkeet on ajettavissa töihin, lapsen/lasten hoitopaikalle, kauppaan yms. ja niistä kotiin, niin ei silloin pitäis olla tarvetta näille tuskaisille ECO biileille...

Voiko joku kertoa (jos nää eco koneet ei tosiaan kestäkkään käyttöä), että miksi ihmiset kuvittelee että ne säästää rahaa tai pelastaa maailmaa, jos ainut säästö on se polttoaineen kulutus, mutta auton hankinta, kalliit huollot, vakuutukset yms. yms. ja nopeasti laskeva auton kokonais arvo tulee taas ihan tolkuttoman kalliiks??? Tosiaan kun vertaa vähän johonkin vanhempaan "talous ihmeeseen", jossa vain kuskilla menee lujaa... :lol:
Jos joku oikeasti haluaa säästää rahaa ja tätä meidän luontoa, niin nää ECO Bullshit autot on aivan väärä tapa tehdä sitä... :wink:
Oikea Eco kestää isältä pojalle jne... Eikä tosiaan vaadi mitään erikois tohtoreita korjaamiseenkaan. :cha
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Maaliskuu 10. 12:22:41 2013

Ei voi mitään, persaukinen kun on, pitää ajella mahdollisimman halvalla :lol:
Eikä tuo Need For Speedkään ole enää sellainen kuin vielä 15 vuotta sitten.
Ajelkaa te nuoret nyt vaan niillä monsterikoneilla, ainakin me seniorit sitten ihailemme teidän menoanne käyttöpeleillänne talvellakin.

Mutta kehitys menee pienemmän kulutuksen ja päästöjen pienentämisen suuntaan, sille ei voi kukaan mitään.
Katsotaan vaan milloin keksivät laittaa autoveron kokonaan pois ja verottaa sitten käyttöä = bensaan ja dieseliin roima korotus.
Kuljetusfirmoille sitten joku kompensaatio dieselistä, kyllä valtio siihen keinot keksii.

Enpä ihmettelisi että jonkun vuoden päästä nähdään kolmen euron litrahintaista bensaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

RSsä
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maaliskuu 9. 22:19:39 2008

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja RSsä » Su Maaliskuu 10. 14:14:57 2013

Suosittelen kokeilemaan 1.0 litraista mk2 Fiestaa, menee meinaan vähällä aineella. Tehoahan tuossa ei ole kuin 40 hevosta, mutta kulutus pyörii jossain vähän päälle 5 litrassa. Ruiskulla tuon varmaan saisi vielä vähemmällä menemään, ja on yksinkertaista ja kestävää tekniikkaa.

Kehitys kehittyy, tottakai, mutta uuden auton valmistamisesta ja vanhan romuttamisesta tulee molemmista paljon päästöjä, kaiken lisäksi en näe tällä veromäärällä järkeä ostaa uutta autoa, siitäkin menee ihan järettömästi suoraan valtion kassaan. Korkeimmillaan autovero voi olla lähes puolet auton hinnasta. Näin suuri vero, sekä nopeasti laskeva arvo kyllä estävät sen, ettei itsellä ole varaa uutta autoa ostaa. Onnea vaan niille joilla niin paljon rahaa on että uuden auton kykenee omistamaan.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Maaliskuu 10. 15:50:41 2013

Muutenkin ihan pelleilyä toi koko downsizing, tekisivät kevyempiä autoja. Aikanaan armeijassa kun olin niin oli matka-autona Ascona 1.6S kaasarikone 4-vaihteisella lootalla, sai lenkkaria riittävästi, silti kulutus oli 6 litran paikkeilla, ja siis lähempänä kuutta kuin seitsemää. Ja neljä jannua mahtui hyvin kyytiin putkikasseineen.
wanhassa vara parempi.
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt.

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Maaliskuu 10. 16:48:39 2013

Eipä tää mun MPS Mazdakaan mikään älytöön juoppo oo, jos katotaan numeroiden mukaan --> 2261cc, 191kw(260hv)@5500r/min, 380nm@3000r/min, kulutus K=14.1, M=8.0, yhd.10.2, toki päästöjä 245g/km, auton omamassakin 1665kg, eikä pidä unohtaa läskejä renkaita ja nelivetoisuuttakaan. :D

Tehtaan ilmoittamat teholukemat ovat varsin maltilliset. TM vei koeajonsa yhteydessä vastaavanlaisen auton dynamometriin mitattavaksi ja tulosten mukaan kyseisen yksilön todellinen teho on noin 200 kW ja vääntöä vähintään 425 Nm. 8)
Auton valmistajan ilmoittamat suorituskykylukemat ovat perheautoluokassa kunnioitettavat: kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 sekuntia ja huippunopeus 240 km/h. Autolehtien testeissä on kuitenkin päästy selvästi parempiin kiihtyvyyslukemiin, esim. TM 1/06: 5,9 s... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin