pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Helmikuu 10. 19:37:43 2013

Mites tuo menee rahassa mitattuna en tarkoita auton ostohintaa.
Vaan paljonko on maksut ja verot vuodessa pakettiauto vs matkailuauto.
oletetaan että yksityiskäyttö.

kukaan omistanut koskaan pakettiautoa eikös vero niissä yleensä 100 euron hujakoilla.

koska harvempi yritys saa matkailuauton menemään läpi ilman ajopäiväkirjaa.

valmis jo muutettuna
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5309630

ajatellaan vaikka tälläisesta minibussista
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5376251

tai tälläisesta pakettiautosta
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/5058469

esimerkki sprinter pakettiauto esim. 316 diesel 1 plus 2 henkeä b-kortilla saa ajaa

esimerkki sprinter pakettiauto matkailuautoksi muutettuna esim. 316 diesel 1 plus 4 henkeä b-kortilla saa ajaa



http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vero ... tkailuauto

http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... tkailuauto

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
3) keittomahdollisuus;
4) säilytystiloja.

Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

M1-luokan matkailuauto on autoverosta vapaa ajoneuvo, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,90 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998).

Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
Verovapaan matkailuauton muuttaminen

Matkailuauto on autoverovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kg (ennen 1.1.1995 rekisteröidyssä vähintään 1 800 kg) ja se täyttää ARVA 17 §:n 3 momentissa säädetyt ehdot. Verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos verovapaa matkailuauto muutetaan

• henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 6 000 kg (jos auto on tuotu Suomeen 1.1.1995 tai sen jälkeen)
• linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg
• pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993)
• kuorma-autoksi
• invataksiksi
• sairasautoksi
• pelastusautoksi
• eläinlääkintäautoksi
• ruumisautoksi
• huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg (jos auto on tuotu Suomeen ennen 3.5.1993)

Muutoksesta on maksettava alennettu autovero, jos verovapaa matkailuauto muutetaan
• henkilöautoksi, jonka omamassa on vähintään 4 500 kg mutta alle 6 000 kg (jos auto on tuotu Suomeen 1.1.1995-31.3.2009)
• pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)
• pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 8 §:n ehdot (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)
• huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg/1 875 kg (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)

Muutoksesta on maksettava täysimääräinen autovero, jos verovapaa matkailuauto muutetaan
• tavalliseksi henkilöautoksi
• linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg
• pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 3.5.1993-31.3.2009)
• pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 8 §:n ehtoja (jos auto on tuotu Suomeen 1.4.2009 tai sen jälkeen)
• verolliseksi matkailuautoksi
• huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg/1 875 kg
Täysimääräisen autoveron alaisen matkailuauton muuttaminen

Täysimääräisen autoveron alaisen matkailuauton muuttamisesta ei ole autoveroseuraamuksia.



onkos kellään läheisempää infoa saatavilla

vaikka toisesta esimerkistä.

yleensä on vaadittu makuupaikka kahdellee 60x180
-tämä voidaan tehdä yhdestä penkkirivistä jonka selkänojat nousee alhaalta irti ja siitä ns. kerrossänky.
-tai seiniltä kääntyy levyt jotka toimii makuupaikkana

liesi sähkö ja mieluiten käyttää valmiita sarjoja defa yms koska muuten sähkötöistä pitää olla erikseen lappu.
kaasuvermeet voi unohtaa on kalliit koska pitää olla hyväksytyt
-keittotaso voi olla ns. säilössä esim. penkkirivin alla ja tarvittaessa penkkirivi nousee ylös lukitaan jne.

pöytätaso pitää olla irroitettava/taitettava/laskettavaa

seisoma korkeus 190 cm ala mainittu pykälässä

vaatekoukkua ja jokin kaappi

vaatimuksiin ehkä tulee tilojen verhoilu

invertteriä saa käyttääoutput 230v
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Helmikuu 10. 22:12:18 2013

vastaavan painoiset 1-penkkirivinen pakettiauto ja matkailuauto menevät täysin samoilla kuluilla. eurolleen.

90% autoilijoista ei ole käsittänyt sitä tosiasiaa, että käytön aikainen verotus koostuu dieselautoilla KAHDESTA eri verosta; ajoneuvoveron perusosasta ja käyttövoimaverosta, joista jälkimmäinen on paketti- ja matkailuautoilla 1/6 henkilöauton vastaavasta. Kuorma-auton käyttövoimavero on hitusen paketti/matkailuautoa edullisempi, mutta suurta eroa ei ole. Kaksikäyttöautona oleva monipaikkainen pakettiauto menee henkilöauton kuluilla.

Ajoneuvoveron perusosuus taas on aivan sama vastaavan painoisilla henkilö/paketti/matkailuautolla, ja se on isossa autossa aina suuri (kokoluokkaa vw transporter noin 320eur vuodessa). ajoneuvoveron perusosaa ei ole lainkaan kuorma-autossa, joten sellainen on halvin pitää noista isoista about 3500-3550 kokonaismassallisista.

Ennenkuin joku ehtii jeesustelemaan, on toki näitä paavin aikaisia kovapenkkipakuja vuodelta 1998 ja sitä ennen jne, ei jauheta enää niistä?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Helmikuu 11. 7:52:20 2013

Fomococars kirjoitti: kukaan omistanut koskaan pakettiautoa eikös vero niissä yleensä 100 euron hujakoilla.
Jos kyse on käyttövoimaverosta niin ennen oli mullakin jotain 120€ luokkaa, mutta nykyään muistaakseni yli 300€.
http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Helmikuu 11. 10:55:56 2013

Niin, kyllä mullakin chevyssä diesel-vero on halpa, käyttömaksu sen sijaan ihan törkeä kun menee kokonaispainon mukaan.. Vuoden verot yhteensä 445e, viimevuonna, nythän ne taas nousi vuoden alusta :twisted:
Pedal tu tö metal!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: pakettiauto matkailuautoksi vero keskustelu

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Helmikuu 11. 18:51:02 2013


Vastaa Viestiin