Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001
Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Moro !
Piti vaihtaa Välikoppa Escorttiin alatukivarret,kun puslat oli ihan finaalissa.
Kaikki meni siihen asti hyvin,kunnes piti irrottaa atv.tolpasta.
Eihän se lähtenyt irti millään konstilla,tähän hommaan tarkoitettu irroitustyökalukin korkkasi,kun ei atv lähtenyt irti liitoksesta.Atv irtosi kyllä palkista ja kallistuksenvakaimesta,mutta tolpan liitos oli kuin yhtä puuta.
Eli kun ei käytössä mitään prässejä yms irroitusta helpottavia työkaluja,niin atv piti irrottaa tolpasta rälläkällä,jonka jälkeen piti porata atv:n jämät pois tolpan reiästä.Toistaiseksi en ole porannut tolpassa olevaa reikää lopulliseen kokooonsa,kun en tiedä pitäskö tähän jättää jonkinmoinen välys atv:n kiinnityspulttisysteemille vai onko tämä liitos välyksetön ?
Ilmeisesti tämä liitos suht tiukka,koska osat eivät irtoa parhaassakaan tapauksessa ilman voimankäyttöä.Tietty palikat sais helpommin paikoilleen jos liitoksessa olisi pieni välys.Mutta saako tätä liitosta silloin tarpeeksi tiukaksi pelkästään pultin kiristyksellä.Eli poraanko tolppaan samankokoisen reiän kuin minkäkokoinen on atv:n pulttikiinnitys vai voiko siihen jättää sellaisen välyksen että palikat saa paikoilleen ilman prässiä tms.
Piti vaihtaa Välikoppa Escorttiin alatukivarret,kun puslat oli ihan finaalissa.
Kaikki meni siihen asti hyvin,kunnes piti irrottaa atv.tolpasta.
Eihän se lähtenyt irti millään konstilla,tähän hommaan tarkoitettu irroitustyökalukin korkkasi,kun ei atv lähtenyt irti liitoksesta.Atv irtosi kyllä palkista ja kallistuksenvakaimesta,mutta tolpan liitos oli kuin yhtä puuta.
Eli kun ei käytössä mitään prässejä yms irroitusta helpottavia työkaluja,niin atv piti irrottaa tolpasta rälläkällä,jonka jälkeen piti porata atv:n jämät pois tolpan reiästä.Toistaiseksi en ole porannut tolpassa olevaa reikää lopulliseen kokooonsa,kun en tiedä pitäskö tähän jättää jonkinmoinen välys atv:n kiinnityspulttisysteemille vai onko tämä liitos välyksetön ?
Ilmeisesti tämä liitos suht tiukka,koska osat eivät irtoa parhaassakaan tapauksessa ilman voimankäyttöä.Tietty palikat sais helpommin paikoilleen jos liitoksessa olisi pieni välys.Mutta saako tätä liitosta silloin tarpeeksi tiukaksi pelkästään pultin kiristyksellä.Eli poraanko tolppaan samankokoisen reiän kuin minkäkokoinen on atv:n pulttikiinnitys vai voiko siihen jättää sellaisen välyksen että palikat saa paikoilleen ilman prässiä tms.
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
tolpassa on kartioreikä. ilman kartiota vaikea avata ja kiinnittää pallonivelen varsi..
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Eli sun tarvii kaivaa se kartiorekä sieltä esiin, toivottavasti ei poraus olre koskenut kartioon
jos nyt on läpireikä, niin kavennat rautasahanterän niin että sillä saa tapinjämät sahatttua reiän kautta halki, sitten vaan vähän naputtelua

jos nyt on läpireikä, niin kavennat rautasahanterän niin että sillä saa tapinjämät sahatttua reiän kautta halki, sitten vaan vähän naputtelua

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Niin, jälkiviisaus on parasta mutta tuntuu aina välillä olevan joillain vaikeuksia kartio liitosten kanssa
Nuo kartioliitokset (alapallot, raidetangon päät yms vastaavat) aukeavat kun kartion kylkeen lyödään pajavasaralla yms riittävän napakasti
Pikkuautoissa (henkilöautot ja pienet pakut) osat on sen verran hentoisia että vastapuolelle täytyy laittaa iso (iso) leka vastaan ettei hajoa paikat ja saa iskuun voimaa ettei jousta tukivarsi yms karkuun
Tuo riittävän napakasti tarkoittaa yleensä noin 1kg pajavasaraa puolen metrin varrella ja sillä saa lyödä ihan niin kovaa kun jaksaa, olan takaa siis vauhtia, isommissa pallonivelissä (raskas kalusto yms) lyödään sillä isolla lekalla (5kg ja metrin varsi) olan takaa, kohteeseen osuminen on myös avainasemassa
Eli siis kylkeen napakka ja voimakas isku ja irtoaa, kartiotapin päähän lyömällä ei aukea vaikka kuinka hakkaisi, jos oikeen on tiukassa niin helpottaa jos rautakangella yms raudalla saa väännätettyä liitosta aukipäin samalla kun lyö, joskus sellainen väliin lyötävä haarukkakin auttaa apuna
No se on sitä jälkiviisautta se
Tosiaan reikä on kartio ja itse tuossa tilanteessa ottaisin koko tolpan pöydälle jos ei ole jo ja yrittäisin kaivaa alapallonivelen tapin jämät pois tolpan reijästä, tuo TAp:in ehdottama "halkaisu" voisi olla yksi tai oikeen varovasti vingulla ja ohuella terällä "hioo" tapin jämän puhki
Tolppahan ei enää paljoa ole kiinni kun alapallonivel on jo irti, otat jarrusatulan tolpasta irti 2 pultilla ja sidot sen roikkumaan jonnekkin ettei jarruputki taivu, lyöt raidetangon pään tuossa yllä esitetyllä tavalla irti ja konehuoneen puolelta tolpan yläpään 3 pultilla irti ja tolppa on irti
Tuossa raidepäästä kuva, samanlainen kartio on siinä alapallonivelessäkin,
http://www.konekorjaamo.fi/images/webkuvat/USES408R.jpg
Uuden alatukivarrenhan joudut ostamaan mutta niin kai oli jo tarkoituskin


Nuo kartioliitokset (alapallot, raidetangon päät yms vastaavat) aukeavat kun kartion kylkeen lyödään pajavasaralla yms riittävän napakasti
Pikkuautoissa (henkilöautot ja pienet pakut) osat on sen verran hentoisia että vastapuolelle täytyy laittaa iso (iso) leka vastaan ettei hajoa paikat ja saa iskuun voimaa ettei jousta tukivarsi yms karkuun
Tuo riittävän napakasti tarkoittaa yleensä noin 1kg pajavasaraa puolen metrin varrella ja sillä saa lyödä ihan niin kovaa kun jaksaa, olan takaa siis vauhtia, isommissa pallonivelissä (raskas kalusto yms) lyödään sillä isolla lekalla (5kg ja metrin varsi) olan takaa, kohteeseen osuminen on myös avainasemassa

Eli siis kylkeen napakka ja voimakas isku ja irtoaa, kartiotapin päähän lyömällä ei aukea vaikka kuinka hakkaisi, jos oikeen on tiukassa niin helpottaa jos rautakangella yms raudalla saa väännätettyä liitosta aukipäin samalla kun lyö, joskus sellainen väliin lyötävä haarukkakin auttaa apuna
No se on sitä jälkiviisautta se
Tosiaan reikä on kartio ja itse tuossa tilanteessa ottaisin koko tolpan pöydälle jos ei ole jo ja yrittäisin kaivaa alapallonivelen tapin jämät pois tolpan reijästä, tuo TAp:in ehdottama "halkaisu" voisi olla yksi tai oikeen varovasti vingulla ja ohuella terällä "hioo" tapin jämän puhki
Tolppahan ei enää paljoa ole kiinni kun alapallonivel on jo irti, otat jarrusatulan tolpasta irti 2 pultilla ja sidot sen roikkumaan jonnekkin ettei jarruputki taivu, lyöt raidetangon pään tuossa yllä esitetyllä tavalla irti ja konehuoneen puolelta tolpan yläpään 3 pultilla irti ja tolppa on irti
Tuossa raidepäästä kuva, samanlainen kartio on siinä alapallonivelessäkin,
http://www.konekorjaamo.fi/images/webkuvat/USES408R.jpg
Uuden alatukivarrenhan joudut ostamaan mutta niin kai oli jo tarkoituskin
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ke Lokakuu 20. 14:00:10 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Meni kerran hermot kanssa kun ei meinannut irrota, niin tein tälläin. Sopivan mittanen putki paksulla seinämällä alatukivarren päälle. Putken yläpää tukeavasti yläpäätä vasten. Tunkkaa tolppaa ylöspäin sen verran että rupee kiristyyn, ei paljoa ettei rupee paikat myötään. Lekalla isku tolpan kartioon, niin irtos aika mukavasti. Riippuu vähän yläpäästä kuinka hyvin sinne saa putken soviteltua tollanen säädettävä on aika tasanen niin helppo laittaa. Tosin ei enää tässä tilanteessa auta...
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Kiitos neuvoista.
Tolppa on ollut irti tuota hommaa tehdessä ja uusi tukivarsi odottaa paikalleen laittamista.
Täytyypä koittaa em ohjeita
Tolppa on ollut irti tuota hommaa tehdessä ja uusi tukivarsi odottaa paikalleen laittamista.
Täytyypä koittaa em ohjeita
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Josse kukaan muu ole jo keksinyt, niin lyhyestä M8 pultista, mutterista ja holkista saa helpolla sellasen virityksen jonka voi laittaa kartiotapin yläpää ja tolpan alapään väliin, ja luoda se tarvittava kiristys ennen suojakumia vain hipaisevaa pajavasaran iskua 

-
- Viestit: 67
- Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001
Re: Välikoppa Escortin alatukivarren ja tolpan liitos
Tukivarret vaihdettu .
Vingulla onnistu irrottamaan kartio hylsy porausreikää varovasti vinguttamalla.
Ehkä seuraavalla kerralla vaihto vähemmän vaikeesti.
Vingulla onnistu irrottamaan kartio hylsy porausreikää varovasti vinguttamalla.
Ehkä seuraavalla kerralla vaihto vähemmän vaikeesti.