Kirjallisuutta...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Lokakuu 7. 14:02:48 2011
Kirjallisuutta...
Tekis mieli vähä syventyä tohon alusta"geometriaan" tai viritykseen, kun tuo ikuisuus projekti escortti on menossa rata ajoon.
Kyselenki nyt onko kokemuksia esim. rally preparation, tai virittäjän käsikirja 2:alusta kirjoista..? Keskittyykö tuo ensi mainittu pääasias ralliin vai onko myös rata-ajoon liittyvää juttua ja että onko tuo toinen kirja ollenkaan tarkoitukseeni sopiva.
Kyselenki nyt onko kokemuksia esim. rally preparation, tai virittäjän käsikirja 2:alusta kirjoista..? Keskittyykö tuo ensi mainittu pääasias ralliin vai onko myös rata-ajoon liittyvää juttua ja että onko tuo toinen kirja ollenkaan tarkoitukseeni sopiva.
-Mondeo 2.5 -03
-Escort -73
-Escort -73
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Elokuu 1. 9:42:21 2012
Re: Kirjallisuutta...
Kyllä tuosta vinkkiä saa,taitaa kyllä olla enemmän ralliautoa varten tehty aikoinaan..
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
Itselläni on jossain kirja "Race car chassis engineering" tjsp, ostin muistaakseni Alfameristä. Nyt en vaan löytänyt, ja vastaava "Competition car..." käsittelee vissiin vain lokasuojattomia formuloita. Tuo ensin mainittu on todella kattava, helppoon ja ymmärrettävään muotoon tehty kirja joka käsittelee lähes kaikki "koppiauton" alustaratkaisut hyvina ja huonoine puolineen, säätömahdollisuuksineen.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kirjallisuutta...
Kenen kirjoittama kirja on ensin mainittu "Race car chassis engineering"?-rs- kirjoitti:Itselläni on jossain kirja "Race car chassis engineering" tjsp, ostin muistaakseni Alfameristä. Nyt en vaan löytänyt, ja vastaava "Competition car..." käsittelee vissiin vain lokasuojattomia formuloita. Tuo ensin mainittu on todella kattava, helppoon ja ymmärrettävään muotoon tehty kirja joka käsittelee lähes kaikki "koppiauton" alustaratkaisut hyvina ja huonoine puolineen, säätömahdollisuuksineen.
Googlella en löytänyt mitään järkevää tuolla hakusanalla.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
Piti oikein mennä talliin penkomaan arkistoja, kun en itsekään Alfamerin haulla löytänyt muistikuvaa vastaavia..
Opuksia löytyi aiheesta kaksi:
Race Car Engineering & Mechanics,kirjoittanut Paul Van Valkenburg
Kannessa kehutaan irjan kattavan mm:
-Racing suspension geometry and design
-Aerodynamics and ground effects
-Testing and race set-up
-Braking systems
-Tire technology
High Performance Handling Handbook, kirj Don Alexander
Aikalailla sama sisältö kannesta päätellen
Kumpikin Alfameristä hankittuja, ensin mainittu tuotekoodi L3290 41,50e, toinen M1948, 33,40e
Sanoisin jälkimmäisen olevan helpommin omaksuttava, ja olevan enemmän euro/japsi genren aihekirjallisuutta, kun ensin mainittu on ehkä hieman "Nascar-suuntautunut".
Opuksia löytyi aiheesta kaksi:
Race Car Engineering & Mechanics,kirjoittanut Paul Van Valkenburg
Kannessa kehutaan irjan kattavan mm:
-Racing suspension geometry and design
-Aerodynamics and ground effects
-Testing and race set-up
-Braking systems
-Tire technology
High Performance Handling Handbook, kirj Don Alexander
Aikalailla sama sisältö kannesta päätellen
Kumpikin Alfameristä hankittuja, ensin mainittu tuotekoodi L3290 41,50e, toinen M1948, 33,40e
Sanoisin jälkimmäisen olevan helpommin omaksuttava, ja olevan enemmän euro/japsi genren aihekirjallisuutta, kun ensin mainittu on ehkä hieman "Nascar-suuntautunut".
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010
Re: Kirjallisuutta...
Onko olemassa suomenkielistä kirjallisuutta jälkiasennus ecuista, niiden asennuksesta ja säädöstä. Pääasiassa painona tuo säätö? Hestec, vipec, autronic, KMS, megasquirt?
Tuo aliarvostettu Cologne
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
On. How to tune and modify engine management systems, sekä Engine management advanced tuning. Alfameristä nekin. Jälleen kerran jälkimmäinen "parempi".
Nämä ei käsittele tiettyä/tiettyjä ECUja, vaan yleisellä tasolla ohjenuorat miten tällaisten kanssa eletään ja ollaan. Selkeitä ohjeita mikä on järkevä reitti onneen, kaikkine välipysähdyksineen. Jokaisen aftermarket-ECUn säätöohjelmisto on aina omansa, ja se ratkaisee hyvin pitkälle käytettävyyden/säädettävyyden. Esimerkiksi; joitakin käy säätää lennosta hiirellä vetämällä, kun joissakin esiintyy edelleen DOS-pohjaisia sovelluksia jotka eivät missään nimessä ole tätä päivää. Niissä voi pahimmillaan tehdä yhden ainoan muutoksen kerrallaan, siten että huomaat säätökohdan joka vaatii muutosta, sammutat auton, käännät virran päälle (ECU hereille), kirjaudut PC:llä järjestelmään, teet muutoksen, tallennat, kirjaudut ulos, käytät virrat poissa jotta uudet säädöt otetaan käyttöön ja testaat taas. Näihin kannattaa perehtyä ennen ostopäätöstä, muuten se näennäisesti halpa moottorinohjaus voi tulla säädettynä erittäin kalliiksi, joka kerta kun muutoksiin on tarvetta.
Lukemani (mm em kirjoista) ja näkemäni perusteella pystyn sanomaan, että alan todellisia osaajia ei Suomesta löydy montaa, mutta "säätäjiä" paljon. (Toisin sanoen, tiedän, miten johdonmukainen säätötyö etenee, ja pystyn samaten kertomaan koska ollaan hakoteillä arpomassa ja hypitään vaiheesta toiseen, mutta itse en lukeudu näihin ammattitaitoisiin säätäjiin) Tiedän tapauksia, joissa jotain autoa on hangattu päiviä, ja sitten yhtäkkiä on huomattu että on tarve muuttaa jotain kohtaa, jonka huomataankin sitten muuttavan kaikkia peruskarttoja, jolloin homma tulisi alkaa alusta uudestaan. Tietysti, säätäjän tulisi ymmärtää tutustua järjestelmään melko tarkkaan ennenkuin alkaa varsinaisiin säätöhommiin. Ja tiettyä järjestelmää hankaamalla sen oppii, ja homman pitäisi alkaa sujumaan kuin vettä vaan. Ainakin siten ettei tule näitä em tilanteita.
Ennenkuin joku kysyy, vastaan jo etukäteen että olen hiukan jäävissä asemassa kertomaan kyseisistä säätötapahtumista ja -paikoista tämän yksityiskohtaisemmin.
Nämä ei käsittele tiettyä/tiettyjä ECUja, vaan yleisellä tasolla ohjenuorat miten tällaisten kanssa eletään ja ollaan. Selkeitä ohjeita mikä on järkevä reitti onneen, kaikkine välipysähdyksineen. Jokaisen aftermarket-ECUn säätöohjelmisto on aina omansa, ja se ratkaisee hyvin pitkälle käytettävyyden/säädettävyyden. Esimerkiksi; joitakin käy säätää lennosta hiirellä vetämällä, kun joissakin esiintyy edelleen DOS-pohjaisia sovelluksia jotka eivät missään nimessä ole tätä päivää. Niissä voi pahimmillaan tehdä yhden ainoan muutoksen kerrallaan, siten että huomaat säätökohdan joka vaatii muutosta, sammutat auton, käännät virran päälle (ECU hereille), kirjaudut PC:llä järjestelmään, teet muutoksen, tallennat, kirjaudut ulos, käytät virrat poissa jotta uudet säädöt otetaan käyttöön ja testaat taas. Näihin kannattaa perehtyä ennen ostopäätöstä, muuten se näennäisesti halpa moottorinohjaus voi tulla säädettynä erittäin kalliiksi, joka kerta kun muutoksiin on tarvetta.
Lukemani (mm em kirjoista) ja näkemäni perusteella pystyn sanomaan, että alan todellisia osaajia ei Suomesta löydy montaa, mutta "säätäjiä" paljon. (Toisin sanoen, tiedän, miten johdonmukainen säätötyö etenee, ja pystyn samaten kertomaan koska ollaan hakoteillä arpomassa ja hypitään vaiheesta toiseen, mutta itse en lukeudu näihin ammattitaitoisiin säätäjiin) Tiedän tapauksia, joissa jotain autoa on hangattu päiviä, ja sitten yhtäkkiä on huomattu että on tarve muuttaa jotain kohtaa, jonka huomataankin sitten muuttavan kaikkia peruskarttoja, jolloin homma tulisi alkaa alusta uudestaan. Tietysti, säätäjän tulisi ymmärtää tutustua järjestelmään melko tarkkaan ennenkuin alkaa varsinaisiin säätöhommiin. Ja tiettyä järjestelmää hankaamalla sen oppii, ja homman pitäisi alkaa sujumaan kuin vettä vaan. Ainakin siten ettei tule näitä em tilanteita.
Ennenkuin joku kysyy, vastaan jo etukäteen että olen hiukan jäävissä asemassa kertomaan kyseisistä säätötapahtumista ja -paikoista tämän yksityiskohtaisemmin.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
Ja etiketin mukaan tarkennus: kysehän on nimenomaan esimerkiksi Trabantin moottorinohjauksesta ja alustasta.
-
- Viestit: 426
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 16:00:36 2010
Re: Kirjallisuutta...
Itse sain säädettyä kovan vaivan jo muuteman kyyneleenkin jälkeen auton ecun sellaiseen kuntoon että pystyi ajamaan. Olisi vaan hyvä että pystyisi itse säätämään paremmin ecua saisi esim kylmäkäynnistysongelmat pois ja polttoaineen kulutusta tiputettua, vaikka kyse onkin harraste autosta.
Tosiaan nuohan ovat englanniksi nopea vilkaisin jälkeen kyllä aivan pätevän näköistä kirjallisuutta. Vähän raskasta luettavaa vaan tuo englanti.
Täytyy tässä kiittää vielä Puuhapeteä, tietää kyllä mistä kiitoksen ansaitsee.
Tosiaan nuohan ovat englanniksi nopea vilkaisin jälkeen kyllä aivan pätevän näköistä kirjallisuutta. Vähän raskasta luettavaa vaan tuo englanti.
Täytyy tässä kiittää vielä Puuhapeteä, tietää kyllä mistä kiitoksen ansaitsee.
Tuo aliarvostettu Cologne
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
Luulen, että tämän maan piirit on niin pienet ettei moisen pienen erikoisalueen käännöstyö välttämättä olisi kannattavaa.. Alan kirjallisuus kun muutenkin tuppaa olemaan englanniksi, saksaksi ym valtakieliksi kirjoitettua.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ma Lokakuu 27. 13:03:41 2003
Re: Kirjallisuutta...
Nyky ECUista löytyy niinkin fiksuja, että auto on ajo/siirtokelpoinen jo syöttämällä softaan ihan muutamat perusparametrit. Tiedän yhden valmisteen, joka vaikuttaa (vielä kokeilematta sitä) ainakin paperilla niin fiksulta, erityisesti hintaansa nähden, että olen jopa harkinnut aloittaa maahantuonnin!Möhkö kirjoitti:Itse sain säädettyä kovan vaivan jo muuteman kyyneleenkin jälkeen auton ecun sellaiseen kuntoon että pystyi ajamaan. Olisi vaan hyvä että pystyisi itse säätämään paremmin ecua saisi esim kylmäkäynnistysongelmat pois ja polttoaineen kulutusta tiputettua, vaikka kyse onkin harraste autosta.
Lyhykäisyydessään menee kutakuinkin siten, että miedolla sytkäkäyrällä haetaan seokset kohdalleen. Siinä tulee jättää juuri sen verran rikkaalle, että jää marginaalia laihan menemisen puolelle. Tästä on hiukan eri näkemyksiä mikä on oikea lambda. Laihemmalla saa enemmän tehoa, mutta itsesytytysriskin kera.
Sytytyskäyrillä haetaan sitten viimeiset tehot, jättäen tarpeellinen turvaväli nakutusrajaan. Kaikki kylmäkäyntirikastukset, ylimenovaiheet eri kuormitusalueilta toisille yms on sitten niitä viimeisiä hankauksia.
Ja kaikki tämä tehdään alueittain pikkuhiljaa nousemalla suuremmille kierrosluvuille ja kuormitusalueille.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kirjallisuutta...
Suuret kiirrokset! Kirja tuli tilattua. Jos siitä jotain apua olisi.-rs- kirjoitti:Piti oikein mennä talliin penkomaan arkistoja, kun en itsekään Alfamerin haulla löytänyt muistikuvaa vastaavia..
High Performance Handling Handbook, kirj Don Alexander
Aikalailla sama sisältö kannesta päätellen
Kumpikin Alfameristä hankittuja, ensin mainittu tuotekoodi L3290 41,50e, toinen M1948, 33,40e
Sanoisin jälkimmäisen olevan helpommin omaksuttava, ja olevan enemmän euro/japsi genren aihekirjallisuutta, kun ensin mainittu on ehkä hieman "Nascar-suuntautunut".
Äkkiseltään tuo on aika paljon luvattu ja kuulostaa jopa hieman liian hyvältä ollakseen totta.-rs- kirjoitti:Nyky ECUista löytyy niinkin fiksuja, että auto on ajo/siirtokelpoinen jo syöttämällä softaan ihan muutamat perusparametrit. Tiedän yhden valmisteen, joka vaikuttaa (vielä kokeilematta sitä) ainakin paperilla niin fiksulta, erityisesti hintaansa nähden, että olen jopa harkinnut aloittaa maahantuonnin!Möhkö kirjoitti:Itse sain säädettyä kovan vaivan jo muuteman kyyneleenkin jälkeen auton ecun sellaiseen kuntoon että pystyi ajamaan. Olisi vaan hyvä että pystyisi itse säätämään paremmin ecua saisi esim kylmäkäynnistysongelmat pois ja polttoaineen kulutusta tiputettua, vaikka kyse onkin harraste autosta.
Lyhykäisyydessään menee kutakuinkin siten, että miedolla sytkäkäyrällä haetaan seokset kohdalleen. Siinä tulee jättää juuri sen verran rikkaalle, että jää marginaalia laihan menemisen puolelle. Tästä on hiukan eri näkemyksiä mikä on oikea lambda. Laihemmalla saa enemmän tehoa, mutta itsesytytysriskin kera.
Sytytyskäyrillä haetaan sitten viimeiset tehot, jättäen tarpeellinen turvaväli nakutusrajaan. Kaikki kylmäkäyntirikastukset, ylimenovaiheet eri kuormitusalueilta toisille yms on sitten niitä viimeisiä hankauksia.
Ja kaikki tämä tehdään alueittain pikkuhiljaa nousemalla suuremmille kierrosluvuille ja kuormitusalueille.
Pystytkö hieman avaamaan verhoa mistä tuotteesta on kyse?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Kirjallisuutta...
Karkeasti ottaen noinhan se menee ihan Megasquirtillakin tänä päivänä (MS3+Tunerstudio).
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76