Ohc:n männäntapin irrotus?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

Viljoman
Viestit: 71
Liittynyt: Su Huhtikuu 29. 12:16:26 2012

Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Viljoman » Ma Toukokuu 14. 22:20:25 2012

Saako noita 2.0 oharin tappeja kotikonstein järkevästi irti ja jos saa niin millä konstilla? Ovat ilmeisesti kangessa aika lujasti kiinni...

-Ville
Escort MK1

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Toukokuu 15. 8:47:48 2012

Jos männän voi rikkoa, niin prässiin vaan,

mäntää vaurioittamatta aika mahdotonta

Viljoman
Viestit: 71
Liittynyt: Su Huhtikuu 29. 12:16:26 2012

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Viljoman » Ti Toukokuu 15. 15:58:12 2012

Ehjänä nuo pitäs saada irti ja vielä samat osat takas yhteen. Millä konstilla tyypit on sitten sorvaillu noita koloja mäntiin? Onko koneistamoilla joku kikka millä irtoaa ehjänä ja saa vielä paikalleen?

-Ville
Escort MK1

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ti Toukokuu 15. 16:02:39 2012

Ainakin mulla koneistamolla yläsilmää lämmitettiin pillillä (ei kuitenkaan punahehkuun) ja sitte paino prässillä irti. Meni ehkä 30 sekkaa/mäntä ja kanki..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Toukokuu 15. 16:53:18 2012

Mäntää vastaan sopivan kaareva vastin jossa reikä auttaa tuossa,
jossei halua rakentaa täysin mäntää vastaavaa klunssia.

Viljoman
Viestit: 71
Liittynyt: Su Huhtikuu 29. 12:16:26 2012

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Viljoman » Ti Toukokuu 15. 18:14:21 2012

Kiitos vastauksista! Täytyy kokeilla alkaako ne irtoilemaan...

-Ville
Escort MK1

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Toukokuu 15. 22:25:45 2012

Eräs koneistaja kerran neuvoi tuollaiseen hommaan tekemään vasteen koivuklapista ja siihen reikä keskelle, tulee kuulemma hyvä kun tarpeeks tarkan tekee :D
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ke Toukokuu 16. 1:02:39 2012

Siinä on kyll hyvät mahikset särkee männät..
Ite sorvuutin männät kankien kanssa. Mut meinas olla niin iso sorvi hakusessa mihin olis mäntä kankineen sopinut.
Multa löydät sit edullisesti valmiiks sorvatut IS:n männät/f-kanget jos mänöö homma vituix ;)
Allekirjoituksesta löytyy kuvii ja tietoo.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Toukokuu 16. 16:53:05 2012

Jos pillillä lämmittämällä irrottaa, niin tappia pitäs painaa samalla kun lämpöä antaa. Vähimmällä lämmittämisellä pääsee sillä tavalla.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 16. 21:22:06 2012

Sinähän Olafu teit aikoinaan näppärän ratkaisun miten mäntä sorvattiin kangen kanssa. Siinähän laakerikannesta lähti pitkä pultti sorvin akselin läpi ja sillä tiukattiin ettei kanki vispannut? Olihan siitä kuviakin?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 20. 22:40:18 2012

Joo, männälle sopiva, ei tiukka, mutta jämpti putki pitää sorvata niin, että reiän pohjalla on olake männän helmalle. Putkelle sen verran pituutta, että kanki mahtuu sinne sisään kokonaan, eikä törmää pakkaan. Jostain vanhasta kiertokangesta laakerikansi ja kiristää sen pitkällä kierretangolla, kierteellä jatketulla harjateräksellä tms. pakan akselin läpi. Kun ei ahnehdi sorvatessa, niin homma sujuu. Helma pitää männän suorassa, joten täytyy sopivalla tuntumalla sorvata :)

Itte jätin n. 11mm männän reunaan paljealuetta ja otin 2mm keskeltä pois. Vakio puristuksillakin toimii kohtuullisesti, e85:llä luulisin että saa aika hyviäkin tuloksia. Omassa oharissa oli viimeks 285hp vakio puristuksilla ja tiivisteellä.

Kuvaa en löytäny tosta sorvaushommasta enää mistään.
Jäsen #606

Viljoman
Viestit: 71
Liittynyt: Su Huhtikuu 29. 12:16:26 2012

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Viljoman » Su Toukokuu 20. 23:34:33 2012

olafu kirjoitti:Joo, männälle sopiva, ei tiukka, mutta jämpti putki pitää sorvata niin, että reiän pohjalla on olake männän helmalle. Putkelle sen verran pituutta, että kanki mahtuu sinne sisään kokonaan, eikä törmää pakkaan. Jostain vanhasta kiertokangesta laakerikansi ja kiristää sen pitkällä kierretangolla, kierteellä jatketulla harjateräksellä tms. pakan akselin läpi. Kun ei ahnehdi sorvatessa, niin homma sujuu. Helma pitää männän suorassa, joten täytyy sopivalla tuntumalla sorvata :)

Itte jätin n. 11mm männän reunaan paljealuetta ja otin 2mm keskeltä pois. Vakio puristuksillakin toimii kohtuullisesti, e85:llä luulisin että saa aika hyviäkin tuloksia. Omassa oharissa oli viimeks 285hp vakio puristuksilla ja tiivisteellä.

Kuvaa en löytäny tosta sorvaushommasta enää mistään.
Mikä nokka sulla on tuossa 285hp koneessa? Entäpä minkälaisia tehoja poijjaat on saanu irti vakio 2l kaasarikoneen nokalla ahdettuna. Ja onko joku koittanu löytyykö vakio nokasta yhtään enempää potentiaalia jos laittas säädettävän pyörän ja liikuttelis johonki suuntaan?

-Ville
Escort MK1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ohc:n männäntapin irrotus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 22. 0:36:20 2012

Nokka oli BF63 profiililla (aika raju katunokaksi), mutta siitä oli nokkienvälistä kulmaa kasvatettu. Virtasen tekemä, meni paskaksi kun öljyputki tukkeutui, mahdollisesti korjauskelvoton, koska oli jo muutenkin kertaalleen hiottuun aihioon tehty.
Ahtimena oli Switzer s2b, ahtopaine 0.75bar. Harisella mitattu tehot.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin