4x4 akselien pyörimisnopeusero

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

HaBa
CRSC jäsen 2017
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marraskuu 1. 22:12:44 2005

4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja HaBa » Ke Huhtikuu 18. 14:58:17 2012

Kuinka tarkka 4x4 cossu on akselien pyörimisnopeuserosta? Onko käytännössä ainoa vaihtoehto laittaa samat renkaat joka nurkkaan vai voiko etu- ja taka-akselin välillä renkaissa olla esim. 3mm ero halkaisijassa?
Escort RS Cosworth -95
A4 3.0TdiQ -09

mesoolame
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Marraskuu 11. 15:31:16 2011

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja mesoolame » Ke Huhtikuu 18. 21:12:33 2012

Jos laitat erikokoset eteen ja taakse ni tarttee laskee välitykset eteen ja taakse suhteessa toisiinsa ja sitte laittaa sormet ristiin että kuluu myös suhteessa samaan tahtiin eli eri tahtiin eli et voi laittaa erikokosia :)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Huhtikuu 18. 21:19:06 2012

Pieniähän noi erot on, mutta miksi näin tahtoisi tehdä?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ke Huhtikuu 18. 21:37:12 2012

Jos ihan ihan pakko on laittaa erikokoset niin eteen pienemmät, mutta miksi haluat eri kokoset.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

HaBa
CRSC jäsen 2017
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Marraskuu 1. 22:12:44 2005

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja HaBa » Ke Huhtikuu 18. 21:55:52 2012

Mulla on tuossa 8,5" leveät eteen ja 10" leveät vanteet taakse odottamassa ja niihin pitäisi kumit hommata. 235/40 kun laittaa joka nurkkaan niin ei pitäisi olla ongelmia, mutta 215/45 ja 245/40 istuisivat vanteille paremmin, varsinkin takana. Noissa ois teoriassa sen 3mm eroa halkaisijassa.
Escort RS Cosworth -95
A4 3.0TdiQ -09

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Huhtikuu 18. 22:45:09 2012

Keskivisko vetää herneet nenuun erikokoisista pyöristä, sen takia aina pitäisi olla samankokoiset molemmissa päissä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Huhtikuu 18. 23:14:11 2012

Laskin että renkaidesi ero matkassa tekee 7.8mm. ja meillä Escossa lähes 14mm.
235/35 vs 265/30 vielä on keskivisko ehjä mutta tämän sanottuani se varmasti huomenna hajoaa. Muutamat rata-ajelut on tuolla parina kesänä heitetty. Omasta kokemuksesta Väittäsin että tuo hajottaa etuvetareita ennemminkin. :lol: niitä on vaihdettu urakalla.
Ja viimeistä lausetta ei kannata huomioda tosissaan.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja Perkele » To Huhtikuu 19. 11:45:54 2012

Samaa mieltä ettei keskivisko ole vielä tuollaisesta kokoerosta mitään mieltä.
Tuo 3mm halkaisia ero saattaa syntyä ihan kulumisen kautta ja äkkkiseltään laskettuna se aiheuttaa vain n. 0,4% pyörimisnopeuseron akselistojen välille.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 1. 16:09:33 2012

Olen LUKENUT en kokeillut, että 2wd takaperiä ja 4wd etuperiä olisi käytetty yhdessä ja niissä ero 0,5% eli siltä pohjalta pitäisi varmaan tuo 0,4% renkaiden kokoero toimia ihan hyvin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja jappes » Ti Toukokuu 1. 20:22:08 2012

Onko jollain faktaa 4wd cossun perien välityksistä eli esim hammaspyörien hampaiden lukumäärät tai muuta? Lukeehan niissä lautaspyörissä yleensä se mutta en nyt muista mitä niissä lukenut ja että pitääkö se täysin paikkaansa.

Vanhassa cossun 4wd korjaamomanuaalissa on arvot etu 3.61:1 ja taka 3.62:1. En ole koskaan itsekkään varmistanut tuota eroa, joten fakta kiinnostaisi. Ei tosin vaikuta mihinkään mutta tuli juuri tuosta Slein viestistä mieleen.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: 4x4 akselien pyörimisnopeusero

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 2. 14:28:31 2012

3,64 välityksen hampaat 14:51

3,62 13:47

Eli tarkoilla arvoilla väitysten ero on 0,75%
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin