4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Helmikuu 15. 19:06:03 2012

koskaan en ole päässy varmaksi todistaan,mut osaako joku sanoa varmaksi passaako doch 4*4 laatikko cossuun suoraan? kardaanin kiinnitys voi olla eri,mut onko sama kytkinakseli jne

KIITOS

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: 4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 15. 23:49:15 2012

En ole itsekkään kokeillut, mutta väittäisin 99,99%:sen varmuudella, että passaa!

Broidi laittoi jäärata-autoonsa dokin laatikon/cossun kytkimen (vieläpä 2wd :wink: ) oharin perään. Ainut mitä piti vaihtaa laatikosta oli painelaakerin haarukka, koska cossun on mallia suora, kun taas dokin ns. mutkalla, kun siinä tulee vp:n kytkinpinta n. 20mm pitemmälle lohkon tasosta mitattuna.
Startit on myös erilaiset johtuen tosta vp:n paikasta.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: 4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Helmikuu 16. 0:12:37 2012

ite olen aina luullu et ois hiukka erit kytkinkopat tai jotain että ottais v.pyörään ??

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: 4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 16. 13:39:16 2012

bpasi kirjoitti:ite olen aina luullu et ois hiukka erit kytkinkopat tai jotain että ottais v.pyörään ??
Päällepäin ei kytkinkopissa ole kyllä mitään huomattavaa eroa ja startinpaikat täysin identtiset äkkimuistelulla. Tossa mainitsemassani broidin autossa on itseasiassa 4wd cossun vp ja 2wd:n kytkin.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: 4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja jjs » To Helmikuu 16. 22:27:54 2012

Ero kytkimessä 2 vs. 4wd on painelaakeri, ei muuta. Vp. on 4wd cossussa isommalla puntilla, muuten sama kuin 2wd
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re: 4wd vaihdelaatikot(cosworth,doch)

Viesti Kirjoittaja jappes » Pe Helmikuu 17. 10:08:30 2012

Kyllä kaaveli on ihan samanlainen. Ero tosiaan jo mainitussa vauhtipyörässä, kytkimessä, käpälässä sekä käpälän tappi on eri pituinen verrattuna cosworth ja dohc. Eli se tappi kaavelissa, johon käpälän pää tulee kiinni.
Välitys myös eri kolmos vaihteessa eli cossussa pidempi kolmonen.

Nyt muutaman kerran todistaneena dohc 4wd laatikko menee suoraan cossuun huomioiden edellä mainitut seikat.

Lisäksi eroa 4wd voimansiirrossa v6 4*4 on etukardaanissa, etuperän lisätuet 2kpl jotka vaan coswortissa, oikea sisempi etuvetarin malja erinlainen, kaksoishuulella varustettu tiivisteen tuuletusporaus vaihteistossa, kaaveli eri v6 mallissa.
Välitykset samat cossu ja V6 mutta dohc eri. Ketjupyörän laakerikannatin etuvedon ketjussa, kytkinvaijeri.
Myös vaihteiston ulostulolaippa eli se johon takakardaani tulee kiinni on erinlainen.
Lisaksi kaksi kaavelin alapulttia pidennetty.

Nämä tiedot vanhasta fordin asentajan oppaasta, jossa myös paljon muuta tietämätöntä tietoa.

Vastaa Viestiin