Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Helmikuu 15. 17:15:37 2012

Minkä pituisia kynäjousia olette käyttäneet isoissa tolpissa? Madallusta tulee n. 3" verrattuna alkuperäiseen, jäykkyys jotain 160-180lbs. Vissiin joka tapauksessa joutuu laittamaan apujouset, ettei yläasennossa jää pääjousi heilumaan irti.

Entäpäs kuinka pahasti nuo alumiiniset uniballilla olevat säädettävät yläpäät tuova läpi alustamelua? Varmaan voisi tehdä johonkin väliin kumilätkät ottamaan enimmät äänet pois?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 15. 21:23:24 2012

Aika löysää jousta mielestäni meinaat. Itellä oli mk2 tiinassa 225lbs edessä ja olivat mielestäni sopivat katukäyttöön vielä.

Meinaatko siis tehdä niistä tolpista säädettävät? Silloinhan ei ole niin tarkkaa mitä pituutta käyttää, kun kierreholkin paikalla saa sen pituuden pelattua. Apujousi kannattaa laittaa, kun meinaa madaltaa reilummin. Rally racen sami neuvoo varmasti tuossa asiassa ja sen ohjeilla itselleni tein sillon tolpat tiinaan.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Helmikuu 15. 22:07:23 2012

Kokemuksesta V6 Caprissa on 145-160lbs omaan makuun sopiva, kivirekeä en nyt hae. Esim. 2.8i vakiojousi on vain 122lbs, tosin vakaaja on sitten 24mm. Eli mieluummin hoidan kallistelut paksummalla vakaajalla, kuin jäykillä jousilla.

Kynäjousitolpat on jo hyllyssä. Mallia Rally Design/Burton.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Helmikuu 15. 22:29:16 2012

Yläpään kiinnityksessä kumilevy välissä -kikka ei yksinään toimi. Kumia pitää olla "joka välissä", eli tässä tapauksessa laakeroinnin ja korin välissä, korin ja pulttien aluslevyjen välissä sekä pulttien reiät pitäisi suurentaa ja holkittaa kumeilla.
Mutta ei melu kovin suurta ole jos pyöränlaakerit ja iskarit on kunnossa :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Helmikuu 15. 22:42:32 2012

jouni kirjoitti: Entäpäs kuinka pahasti nuo alumiiniset uniballilla olevat säädettävät yläpäät tuova läpi alustamelua? Varmaan voisi tehdä johonkin väliin kumilätkät ottamaan enimmät äänet pois?
Valitettavasti tulee meteliä ja paljon. Muistan tämän niin elävästi omasta Capristani vuosien takaa ja tämä rengasmeteli oli yksi syy miksi heitin orkkis palikat paikoilleen jo ennen syksyä.

Mustangissa ei ihme kyllä tullut meteliä noista palikoista. Siinä ei kyllä ollutkaan coiloveria vaan jousi oli omalla paikallaan iskarin takana kumi-insulaattorien välissä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Helmikuu 15. 23:15:04 2012

mk1 eskossa on edessä 12" 210 lipsin perinteinen kynäjousi ei se rallyreisin kevyempi ja enemmän joustovaraa antava.

tolppana orkkis Gr.4 bilstein kelt. sora tolppa

tuolla olen pudottanut 5 cm vakio korkeudesta takana sama on hoidettu alu palikalla.

edellinen oli ns. iso RS jouset oli uudet (ei löysä vanha) 190 lipsiä ja silti paluuta siihen ei enää ole. tolppana oli uudet RS sin. bilsteinit nykyään varalla.

yläpäät on tyylikkät laakeroidut/säädettävät jotka luiro löysi alupalan keskeltä kestää rallikäytössäkin.

perus kauppa auto jota viedään sivuluisussa :green:

suosittelen lämpimästi jäykistettyä oikea oppista kisa koria. voi muuten tulla yllätyksiä.

kaikki puslat tietty HD rallimaiset ja wc palkki.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

frozen
Viestit: 155
Liittynyt: To Tammikuu 19. 0:24:40 2012

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja frozen » Ke Helmikuu 22. 20:42:42 2012

Miten yleistä on et jousi hankais putken kierteeseen ja millä ulkohalkaisialla noi "tehdas" tekele putket on? Omiin väänsin 54*1,5mm jengat, et kuinhan suurella todennäköisyydellä, yleisin, 57mm jousi syö nuo jengat, vai laittaakko suoraan joko 60 tai 65mm:set? Eli tommosella 210 jousella vanhakuoren keula painuu tunkilta puottaessa jotain 5cm luokkaa? Mitä hyötyä/haittaa laittaa pitkillä jousilla 10-14" ja jos laittaa lyhyillä pätkillä, ni voiko tolle apujouselle jättää "ajo kuormaa" vai onko sen painuttava auton painosta läjään, kun näkyy nuita apusiakin löytyvän 230lbsään asti?!? Olis mk1 Esorttiin tolpat rakenteilla volvon napoihin, pilsun ylösalasilla kepeillä ja kumisilla, ei säädettävillä, mullinsilmä yläpäillä ja vehje pitäis saada n8-10cm maavaralle...
Ite kun tekköö, niin suap just sitä, mitä sattuu tulemaan....

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kynäjousien pituudesta ja laakeroiduista yläpäistä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Maaliskuu 4. 19:05:18 2012

onhan sulla jousen alasäätöpalikka sellanen että siinä tulee kaulus tavallaan jousen sisälle.
säästää kierrettä ja sen alla vaikka normisäätörinkula lukituksena.

omista nuo puuttuivat kun aikoinaan ne ostin ja puhelun jälkeen luiro oli ne löytänyt alupalikan keskeltä. tallessa olivat mut piilossa.

säätöavain on ihan hyvä olla ei tartte pihdeillä.

jos haluat pudottaa massan painoa jousituksesta niin saatavana on alumiinistä tolppaa olikohan leda tai jotain ja motorsport versio kynäjousesta. kilauta rälli reisiin. jouset on hyllytavaraa ainakin ennen oli 10 vuotta sitten.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin