Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet? Bosch K-Jet

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet? Bosch K-Jet

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » La Tammikuu 14. 23:51:20 2012

Taikka keinoa saada lisää soppaa alkuperäisten läpi? Kysehän on tietenkin mekaanisesta ruiskusta.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Tammikuu 16. 14:16:38 2012

Mites RS turbo escon suuttimet? Ovat käsittääkseni isommat.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Tammikuu 18. 21:20:08 2012

RS turbon suuttimet ovat lyhyttä mallia, V6 koneissa on pitkät. Miten olisi V8 Mersun Tai Porschen määränjakaja ja/tai ohjauspaineen pudottaminen?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Tammikuu 18. 21:40:37 2012

Colognevsa kirjoitti:Taikka keinoa saada lisää soppaa alkuperäisten läpi? Kysehän on tietenkin mekaanisesta ruiskusta.
Nuo boshin mekaaniset tekeleet ovat vähän kuin mustaa magiaa verrattuna sähköisiin "playsation ajan" versioihin.

Ekaksi kannattaa katsoa, että suuttimien keskinäinen virtaus on samanlainen. Suuttimet irti ja pulloihin, ks. esimerkkiä vaikka minun viime kesän tusailuista :wink: . Vanhojen elvyttäminen on valitettavasti epävarmaa.

Jos absoluuttinen virtaus loppuu kesken (esim. turbokäytössä), niin kenties jossain muussa autossa on virtausarvot sopivasti isommat. Minä laitoin alkuperäisten suuttimien tilalle mesen (S-sarjan v8 80-luvulta) suuttimet - enemmän hinnan ja saatavuuden kuin virtausominaisuuksien takia. Mitään haittaa modista ei ollut - teho nousi 10hp, mutta lähtötasokin oli heikko ja vanhojen suuttimien tuotto keskenään epätasainen.

Suuttimien tuottoon vaikuttaa jossain määrin järjestelmän paine (ja alipaine), ilmamittarikartion muoto ja suuttimien "virtausarvo" (naulan muoto, sen jousi jne. mekaaniset ominaisuudet). Tasapaino on herkkä ja vikatilanteessa systeemi tuntuu menevän helposti laihalle. Määräjakajan venttiili (vivulla ilmamäärämittariin) kuitenkin ratkaisee sen, että paljonko absoluuttisesti polttoainetta suuttimille asti menee.

Rikastamiseksi järjestelmäpainetta ei kannata säätää, vaan ennemmin wurrin "tasapainoa" - ilmeisesti juuri Arskan tarkoittama ohjauspaine. Porsche-miehet on tässä kunnostautuneita - yritän löytää uudelleen sivut missä oli tähän ohje, jos kiinnostaa. Periaatteessa mekaaninen ruisku lisää polttoainetta sen mukaan mitä enemmän ilmaa koneeseen virtaa - komponenteilla säädetyn tasapainon mukaisesti, joka pyrkii pitämään polttoaineseoksen optimaalisena (aikamoinen haaste mekaanisilla komponenteilla).
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet?

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » To Tammikuu 19. 1:54:33 2012

JyriN kirjoitti:
Colognevsa kirjoitti:Taikka keinoa saada lisää soppaa alkuperäisten läpi? Kysehän on tietenkin mekaanisesta ruiskusta.
Nuo boshin mekaaniset tekeleet ovat vähän kuin mustaa magiaa verrattuna sähköisiin "playsation ajan" versioihin.

Ekaksi kannattaa katsoa, että suuttimien keskinäinen virtaus on samanlainen. Suuttimet irti ja pulloihin, ks. esimerkkiä vaikka minun viime kesän tusailuista :wink: . Vanhojen elvyttäminen on valitettavasti epävarmaa.

Jos absoluuttinen virtaus loppuu kesken (esim. turbokäytössä), niin kenties jossain muussa autossa on virtausarvot sopivasti isommat. Minä laitoin alkuperäisten suuttimien tilalle mesen (S-sarjan v8 80-luvulta) suuttimet - enemmän hinnan ja saatavuuden kuin virtausominaisuuksien takia. Mitään haittaa modista ei ollut - teho nousi 10hp, mutta lähtötasokin oli heikko ja vanhojen suuttimien tuotto keskenään epätasainen.

Suuttimien tuottoon vaikuttaa jossain määrin järjestelmän paine (ja alipaine), ilmamittarikartion muoto ja suuttimien "virtausarvo" (naulan muoto, sen jousi jne. mekaaniset ominaisuudet). Tasapaino on herkkä ja vikatilanteessa systeemi tuntuu menevän helposti laihalle. Määräjakajan venttiili (vivulla ilmamäärämittariin) kuitenkin ratkaisee sen, että paljonko absoluuttisesti polttoainetta suuttimille asti menee.

Rikastamiseksi järjestelmäpainetta ei kannata säätää, vaan ennemmin wurrin "tasapainoa" - ilmeisesti juuri Arskan tarkoittama ohjauspaine. Porsche-miehet on tässä kunnostautuneita - yritän löytää uudelleen sivut missä oli tähän ohje, jos kiinnostaa. Periaatteessa mekaaninen ruisku lisää polttoainetta sen mukaan mitä enemmän ilmaa koneeseen virtaa - komponenteilla säädetyn tasapainon mukaisesti, joka pyrkii pitämään polttoaineseoksen optimaalisena (aikamoinen haaste mekaanisilla komponenteilla).
Joo,tämä olisi mahtava juttu jos löytäisit lisää tuosta aiheesta!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mistä Sierra XR4i:hin isommat suuttimet? Bosch K-Jet

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Tammikuu 19. 22:04:41 2012

Tässä on ensiksi lyhyt vastaus miksi ja mihin suuntaan ohjauspainetta pitää säätää seoksen rikastamiseksi.

Seuraavaksi sitten vähän pidemmän kaavan mukaan, mutta onneksi päästään myös itse asiaan: näin wurria muutetaan sen saamiseksi säädettäväksi.

Lopuksi oikein kunnon ohjeet kuvien kera. :D

Possut, jänöt ja meset on kaikki samassa veneessä näiden k-Jettien kanssa. Hakusanoina auttaa muuten CIS lyhenne, jota jenkeissä käytetään tästä K-Jet ruiskusta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Vastaa Viestiin