Sierra Cosworth - cossun jako

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ma Elokuu 8. 10:41:49 2011

eli kysyttävää olis tosta cossun jakohinan asennuksesta (2wd). ensikertalainen ni tarviin apua. eli mulla on nokkapyörät niin että ne merkit eli "piikit" on vastakkain kansitason mukaisesti, ja toi kampuran alamerkki siinä 16 asteen merkissä. mites toi jakaja kuuluu laittaa?! varmaa vaa nii että pyörijä osittaa ykköspyttyä ja siitä lähtee laittaa tulpanjohtoja järjestykseen 1-3-4-2...?! menikö edes lähellekkään oikein :cha ? noin ku laitoin ni imunokka tuntu olevan just siinä että on joku venttiili justa aukeamassa, ku sain sen piikin kansitason linjaan ni muljahti aina pois... :roll:

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Elokuu 8. 11:24:23 2011

Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 8. 15:24:30 2011

ford_86 kirjoitti:eli kysyttävää olis tosta cossun jakohinan asennuksesta (2wd). ensikertalainen ni tarviin apua. eli mulla on nokkapyörät niin että ne merkit eli "piikit" on vastakkain kansitason mukaisesti, ja toi kampuran alamerkki siinä 16 asteen merkissä. mites toi jakaja kuuluu laittaa?! varmaa vaa nii että pyörijä osittaa ykköspyttyä ja siitä lähtee laittaa tulpanjohtoja järjestykseen 1-3-4-2...?! menikö edes lähellekkään oikein :cha ? noin ku laitoin ni imunokka tuntu olevan just siinä että on joku venttiili justa aukeamassa, ku sain sen piikin kansitason linjaan ni muljahti aina pois... :roll:
Nyt menee pieleen. Venttiilit paukkuu.

Kampuran merkki: viisari pitää osoittaa uran (sytytysmerkki n.16ast) vasemmalla puolella olevan anturinastan vasempaan- eli jättöreunaan.
Nokkamerkit: viisarit vastakkain (kannen-vk:n saumakorkeudella)
Apuakseli: viisari klo 13 hujakoilla olevaan puolipallo -valuknööliin. Tällä ei oikeastaan mitään väliä koska riittää että jakaja on siten että edestä/ylhäältä katsottuna kannen klipsit on klo 9 ja 3, pyörijä siinä klo 13-14 hujakoilla olevan viivan päällä.

Kiristinrullalla kiristetään hihnaa vastapäivään ettei osu termarikoppaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 8. 17:46:43 2011

Eikös kiristin kierretty myötäpäivään? Myötäpäivään ("kiinni päin") kiristäessä se nostaa hihnaa termarikopasta kauemmas ja vastapäivään ("aukipäin") kiristäessä hihna ottaa termarikoppaan ja siihen alapyörän ympärillä olevan alumiinihäkkyrään kiinni.
Jäsen #606

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Elokuu 8. 18:03:39 2011

Ei vaan juuri vastapäivään kääntämällä se nostaa hihnaa kauemmas termarikopasta. Alumiinihäkkyrästä en tiiä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Elokuu 8. 19:54:06 2011

Popi kirjoitti:Ei vaan juuri vastapäivään kääntämällä se nostaa hihnaa kauemmas termarikopasta. Alumiinihäkkyrästä en tiiä.
Kyllä se myötäpäivään "nostetaan" johon kiristetään
ex Jäsen #10

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 8. 21:48:32 2011

Popi kirjoitti:Alumiinihäkkyrästä en tiiä.
En tiedä onko ainut tapaus: tässä. Kannesta oli niin paljon otettu pois, että hihna ei enää ottanut termostaattiin kiinni, vaan pelkästään tohon. Vastapäivään kiertämällä oli kiristetty, hihna meni aivan pirun läheltä termarikotelon reunaa kuitenkin.

EDIT: ja en siis tarkistanut purkaessa miten oli kiristetty, mutta kun kasasin niin kiersin kiristintä "kiinnipäin" vaikka maalaisjärki käski kiertää vastapäivään, koska silloin kiristin ei pakota mutteria auki päin. Hihna ei ottanut sen jälkeen mihinkään kiinni.
Yleensä kaikissa jakopään ohjeissakin käsketään kiristää kiristin vastapäivään, mutta cossun kohdalla ohje käskee kiristää myötäpäivään, sekä nelivedossa että takavedossa.
Viimeksi muokannut olafu, Ma Elokuu 8. 23:14:07 2011. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Popi » Ma Elokuu 8. 22:23:11 2011

Katoppas, moista ei oo vastaan tullu.
En tiä miten se pitää virallisesti kiristää mutta niin vaan muistelen että lähemmäs termarinkoppaa menee kun kääntää myötäpäivään. Viimesestä hihnan vaihdostani on jo jokunen vuosi mutta silti olen tuosta suunnasta melkosen varma koska kiristäminen on hankalampaa kun käännetty vastapäivään ja sitä aikoinaan manasin.
Mutta kun hihnaa laittaa paikalleen niin sen voi itse katella kummasta jää kauemmas ja tietty jos on tarpeeks väliä niin voi kiristää kumpaan vaan. Sillon ehkä myötäpäivä luonnollisempi valinta.

Tulla vaan vastaan jokunen sen verran hiertyny hihna että ite, jjs:n suosituksesta, käännän sen nykysin aina kauemmas mikä mun muistin mukaan tarkottaa vastapäivään.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Elokuu 8. 23:28:00 2011

En tiiä mutta mä olen kiäntänny myötäpäevään koska silloin hihna nousee ylöspäin= kauemmas termarikotelosta. Ainakin mun mielestä...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 9. 8:00:20 2011

Alkaa meikäläiseltä ote lipsumaan.
Myötäpäivään tietysti kiristetään että "suunnilleen vaakasuoraan" menevä osuus hihnasta nousee ylemmäs termarikotelosta. Vastapäivään kiristäessä käy päinvastoin; "vaateriosuus" kallistuu oikealle ja saattaa ottaa termarikoppaan kiinni.

Sori kirjoitusvirheestä, ja kiitos oikaisijoille.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 9. 8:31:10 2011

jjs kirjoitti:Alkaa meikäläiseltä ote lipsumaan.
Myötäpäivään tietysti kiristetään että "suunnilleen vaakasuoraan" menevä osuus hihnasta nousee ylemmäs termarikotelosta. Vastapäivään kiristäessä käy päinvastoin; "vaateriosuus" kallistuu oikealle ja saattaa ottaa termarikoppaan kiinni.

Sori kirjoitusvirheestä, ja kiitos oikaisijoille.
Tais tämä sama otteen lipsuminen käydä jo muutama vuosi sitten ja silloin olin itse korjaamassa väärää tietoa :wink: :D

Ja sen verran myös asiaa, että toi olafun laittaman kuvan vahinko voi käydä myös, jos hihna on liian löysällä. Itellä oli pientä jälkeä tehnyt myös tohon kohtaan ja joskus broidin koneeseen jätetttiin hihna sen verta löysälle, että silmällä näki, kun "otti kiinni" tohon tiivistekilpeen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 9. 8:32:11 2011

Mikko perhana :lol: Naljaileekin vielä...

Toi Olafun kuvan mukainen on kävellyt loivempana vastaan väärin eli vastapäivään kiristettäessä.
Cossu ei ole lainkaan niin allerginen löysälle kuin kireälle hihnalle. Kireä vie hampaat äkkiä. Vaikka ei se lepatuskaan mukavaa katsottavaa ole.
Oikea eli pitkä sivu: kylmänä tiukka 90 asteen kääntö niin lähellä on.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ti Elokuu 9. 12:18:07 2011

mä muistin että toi lovi hihnapyörässä on 16 asteen merkki ja että se "ajoitetaan" siihen...:O mut laitetaan se tohon nastan kohalle...., kiitos vielä vastauksista :green:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 9. 15:05:15 2011

ford_86 kirjoitti:mä muistin että toi lovi hihnapyörässä on 16 asteen merkki ja että se "ajoitetaan" siihen...:O mut laitetaan se tohon nastan kohalle...., kiitos vielä vastauksista :green:
Tämä on cossun perusansa, ja sen avulla on myyty hyvin, hyvin paljon venttiileitä.
Ja selittää miksi käytännössä kaikissa käytetyissä männissä on kosketusjäljet :(
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ke Elokuu 10. 18:56:15 2011

mulla kyllä paukkuu ja pahasti startatessa tolla asetuksella miten täällä kerrotaan jakajan "perusasetuksen" pitävän olla..., tuntuu et tulpanjohdot väärässä järjestyksessä mut kyllä ne ihan oikein on! mut ku laittaa kaikki merkit apuakselia lukuunottamatta oikein ja pyörijä osoittamaan ykkös sylinteriä ni lähtee jo käymään mutta aiheuttaako se myöhemmin jotai "tehon puutetta"...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Elokuu 10. 22:06:38 2011

ford_86 kirjoitti:mulla kyllä paukkuu ja pahasti startatessa tolla asetuksella miten täällä kerrotaan jakajan "perusasetuksen" pitävän olla..., tuntuu et tulpanjohdot väärässä järjestyksessä mut kyllä ne ihan oikein on! mut ku laittaa kaikki merkit apuakselia lukuunottamatta oikein ja pyörijä osoittamaan ykkös sylinteriä ni lähtee jo käymään mutta aiheuttaako se myöhemmin jotai "tehon puutetta"...
Se jakaja ei vaikuta ennakoihin tai muuhunkaan. Jos se on väärässä kohdassa ei se lähde käymään.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Elokuu 10. 22:10:05 2011

ford_86 kirjoitti:mulla kyllä paukkuu ja pahasti startatessa tolla asetuksella miten täällä kerrotaan jakajan "perusasetuksen" pitävän olla..., tuntuu et tulpanjohdot väärässä järjestyksessä mut kyllä ne ihan oikein on! mut ku laittaa kaikki merkit apuakselia lukuunottamatta oikein ja pyörijä osoittamaan ykkös sylinteriä ni lähtee jo käymään mutta aiheuttaako se myöhemmin jotai "tehon puutetta"...
No katsoitko ennen remonttia missä asenossa jakaja oli? Tulpat johdot voivat siis hyvinkin olla nyt väärin kannessa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Elokuu 10. 23:22:08 2011

Oisko puoli kierrosta pielessä eli vaihda johdot ristiin ja kokeile= 4-1 ja 2-3.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » To Elokuu 11. 14:02:44 2011

no se jakaja on kyllä ollu irti koko remontin aikana, eli saattaa hyvinki olla 180 astetta pielessä, mikä kävi itselläkin mielessä... :-$ mutta joo laitoin sen pyörijän kärjen jakajan pisteen kanssa vastakkain. mut mä kokeilen vaihtaa johtojen järjestystä ja jos ei vaikutusta ni täytyy nostaa jakaja pois ja kääntää se puol kierrosta takaisin....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 11. 21:32:38 2011

Ei sitä jakajaa kannata pyöritellä turhanpäiten. Jos pyörijä näyttää ykkösen merkkiä ja nokan merkit vastakkain niin se on sillon oikein, vika on jossain muualla. Itte menin vipuun kerran niiden jakajan kannessa olevien liittimen järjestyksestä, jäi sellanen muistikuva että ne ei o siinä järjestyksessä miltä se äkkiseltään näyttää.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Elokuu 12. 11:47:22 2011

Tee kaikki rauhassa ja ajatuksella, tutki jakajankansi mikä on mikäkin ja laita esim jjs neuvomat jakomerkit kohdilleen. Tämä ei ole arpomista, arpomalla tulee yleensä kiisseli ja pahimmillaan se ei lähde käymään vaikka olisi oikeinkin kun voi tulvia bensaa. Jakohihnan arvonnalla saa helposti vahinkoa ja moni myös saanut. Monessa euroopan tuontiautossa jälkiä männissä kun "italian väinö" heittäny hihnan kiinni kaffelatte kuppi toisessa kädessä ja käymään....
Jakajalla ei muuta merkitystä kuin pyörijännokka rungon merkkiin ykk:ssa ja fyysinen asento niin että johdot kulkee nätisti, tietokone hoitaa loput :)
Hihnan kiristys myötäpäivään niin että ei ota termarikoppaan kiinni (4wd). Hihnaa ei myöskään liian kireälle (kiristyy lämmetessä). Myötäpäivään pyöräytyksen jälkeen hihnan pitkästä välistä käännyttävä helposti poikittäin. Käytä kuumaksi tarkista hihnan kuuma ja kylmäkireys, jos ok tippa liimaa kiristinrullan mutskuun tai nylock.
Kun kaikki laittaa kerralla kohdalleen monen tarkistuksen jälkeen kone lähtee heti käyntiin ja käy nätisti.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Pe Elokuu 12. 13:56:38 2011

kyllä jako on oikein, mutta esim toi ku joku neuvo laittamaan jakajan pyörijän osoittamaan jakajan rungossa olevaa piste merkkiä, ni siinä sen huomaa samantien ku jakajan kannen laittaa paikalleen, että pyörijä osoittaa ihan muualle ku ykkospyttyä...:O ykköspytyn tulpanjohto on melkee vastakkaisella puolella kantta..., tästä johtuu tuo paukkuminen ainaki mun koneessa! ja miten toi korjataan jos on puoli kierrosta pielessä, jakaja irti ja kääntää sitä vai... :green: auttakaa junttia... :lol:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 12. 14:58:53 2011

se joku olin minä:

"koska riittää että jakaja on siten että edestä/ylhäältä katsottuna kannen klipsit on klo 9 ja 3, pyörijä siinä klo 13-14 hujakoilla olevan viivan päällä."

Kun pyörijä on (jakajan ollessa paikoilleen työnnettynä) sen viivan päällä, on vastaavassa kohden oleva kannen nasta 1. sylinterin.

Näin se noissa menee. Leiki jakajan sisääntyöntöleikkiä niin kauan että saat em. asentoon. Silloin myös jakajan rungossa oleva pistoke on oikeassa paikassa.
Rungossa on siis viiva em. kohdalla sen muovisuojan alla (jos tallessa). Muovisuojassa on "piste" eli reikä, samassa kohden pitäisi oleman.

Haiskahtaa että on tulpanjohdot sekaisin.

Onko jakajan sisällä oleva anturin pistoke ollut irti? Saa helposti väärin päin ja pauketta seuraa, kuten myös jos sen anturin johdot ovat eristeiltään kärsineet. Tarkista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Pe Elokuu 12. 15:45:09 2011

http://s256.photobucket.com/albums/hh18 ... 008208.jpg
eikös akselin kuulu näin sojottaa kun se on merkissä? (huom. mulla tossa jakajaa käännelty)
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: cossun jako

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 12. 18:21:44 2011

Tarkista vaikka piipparilla että mikä nasta menee mihinkin liittimeen, sitten ykköspytyn piuha siihen mikä on viivan kohdalla. Seuraavaks pyörijän pyöriessä myötäpäivään tulee 3, 4 ja 2.
ford_86 kirjoitti:ykköspytyn tulpanjohto on melkee vastakkaisella puolella kantta...
Joka tarkottaa sitä että se tulpanjohto on sillon väärässä reiässä. Se kuuluu olla siinä reiässä minkä nastaan se pyörijä näyttää ykk:ssa, kun nokan merkit on kohdallaan. Sitten siitä eteenpäin järjestyksessä ylläolevan mukaan.

Kyllä se sieltä löytyy!
Jäsen #606

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » To Lokakuu 20. 2:17:25 2011

nyt on jakajan pyörijä ja piste rungossa vastakkain, sekä jakajan kannen klipsit klo 9-3. Pyörijä osoittaa kannessa olevaan nastaan jonka numero on (4)....! Eli se on ykkös pytyn nasta?! Siitä aloitan 1-3-4-2....kö....?!

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Lokakuu 21. 18:39:54 2011

Sellainenkin mahdollisuus on olemassa että MAP:n ja kaasuläppätunnistimen johdot on menneet ristiin (esim jos kone on rempattu ja kaikki johdot olleet irti) kun niissä on samanlainen töpseli ja johdot ylettyy molemmin päin. Aiheuttaa ongelmia :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Lokakuu 22. 21:00:16 2011

no niin, nyt sain vihdoin ja viimein koneen tulille. mut kone nakuttaa tyhjäkäynnillä ja nakutus kovenee kun kuormittaa kaasulla...:( voiko pakoennakot (väärät) sellaiset aiheuttaa moista kalkatusta?! jakoa ku laittelin kohilleen, ni imunokan viisari oli prikulleen tasan v.kopan alareunan kanssa mut pakonokan viisari oli aavistuksen verran reunan yläpuolella...! mikä noissa on toleranssi?! ja perusennakot on 16 astetta. muistelisin että kalkattaa liian myöhäsillä ennakoilla?!

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja THR » La Lokakuu 22. 21:03:30 2011

ford_86 kirjoitti:no niin, nyt sain vihdoin ja viimein koneen tulille. mut kone nakuttaa tyhjäkäynnillä ja nakutus kovenee kun kuormittaa kaasulla...:( voiko pakoennakot (väärät) sellaiset aiheuttaa moista kalkatusta?! jakoa ku laittelin kohilleen, ni imunokan viisari oli prikulleen tasan v.kopan alareunan kanssa mut pakonokan viisari oli aavistuksen verran reunan yläpuolella...! mikä noissa on toleranssi?! ja perusennakot on 16 astetta. muistelisin että kalkattaa liian myöhäsillä ennakoilla?!

ei ne nokkien ajotukset nakutus ääntää tee... luulen et nostajat tyhjiä vielä,mut voi se muualtakin tulla....

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Lokakuu 22. 22:25:51 2011

kuinka kauan täytyy käydä että öljynpaineet tasaavat välykset, koneessa sentää korkeapaine/suurtuotto öljypumppu. kone ollu käynnissä tarpeex kauan että uskon kyllä nostajien olevan "täynnä"....! kone on muuten ok. esim laakerit jne....

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja THR » Su Lokakuu 23. 8:16:03 2011

ford_86 kirjoitti:kuinka kauan täytyy käydä että öljynpaineet tasaavat välykset, koneessa sentää korkeapaine/suurtuotto öljypumppu. kone ollu käynnissä tarpeex kauan että uskon kyllä nostajien olevan "täynnä"....! kone on muuten ok. esim laakerit jne....
jonkun projekti topicissa oli juttua et oli joutunu huudattaan 5000rpm aika kauvan ennenkuin täyttyny,mut en osaa tuohon sanoa oikeaa faktaa...itellä ne on ollu täynnä tai täyttyny aikalailla heti

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Lokakuu 29. 15:48:32 2011

irrotin kannen koneesta ja männissä ei mitää jälkiä eikä venat silmämääräsesti ainakaa ku katto ni näyttäny siltä että olis napannu kiinni mihinkään :0 ja ku nokkia pyörittelin ni hyvin näytti liikkuvan ja sulkeutuvan tiukasti kiinni venttiilit...! ja tuskin koneessa laakerit loppu ku edelliseltä omistajalta sen ostin ja sattuu olemaan samassa työpaikassa ku ite oon ja suoraan ajosta auto laitettu seisontaan ja myyty mulle, ja ku tarkemmin kyselin että onko koneessa mitää rikki ni sain vastaukseksi että EI....! mut jostai se vika on etittävä....:/!? ja kyllä sen varmaa huomais jos jako olis ollu nii pahasti pielessä et olis männät ja venat kohdannu??!!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Lokakuu 29. 19:27:31 2011

ford_86 kirjoitti:sulkeutuvan tiukasti kiinni venttiilit
Kokeilitko kaataa bensaa palotiloihin?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja kari66 » La Lokakuu 29. 20:53:11 2011

ford_86 kirjoitti:irrotin kannen koneesta ja männissä ei mitää jälkiä eikä venat silmämääräsesti ainakaa ku katto ni näyttäny siltä että olis napannu kiinni mihinkään :0 ja ku nokkia pyörittelin ni hyvin näytti liikkuvan ja sulkeutuvan tiukasti kiinni venttiilit...! ja tuskin koneessa laakerit loppu ku edelliseltä omistajalta sen ostin ja sattuu olemaan samassa työpaikassa ku ite oon ja suoraan ajosta auto laitettu seisontaan ja myyty mulle, ja ku tarkemmin kyselin että onko koneessa mitää rikki ni sain vastaukseksi että EI....! mut jostai se vika on etittävä....:/!? ja kyllä sen varmaa huomais jos jako olis ollu nii pahasti pielessä et olis männät ja venat kohdannu??!!
Laita ruosteenirroitinta kanavaan ja paineilmapistoolilla ilmaa perään venttiili kerrallaan. Enemmän ajetussa ehjässä kannessa tulee vähän läpi kuplia läpi palotilan puolelle, juur rempatussa ei saa tulla yhtään läpi
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » La Lokakuu 29. 22:43:28 2011

täytyy kokeilla noita kaikkia konsteja. kiitos vastanneille. sen tiedän että venttiilit täytyy olla tiiviitä eikä mitää saa tulla läpi palotilaan. mitä jos palotilaan pääsee runsaasti bensaa kun venat on kiinni...?

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Lokakuu 30. 10:03:46 2011

Ite otin nokat pois kansi kyljelleen, kanavat täyteen bensaa ni seuraavana aamuna oli muutama kanava tyhjiä bensasta. Suoraan ajosta oli kuulema kansi ehjänä purettuna. Rempan teetätin, vaikkei oliskaan vuotanu venat noin seulana.
Kieroja venttilejä ei huomaa välttämättä muutakuin venttiilihiomakoneessa...
Jos se sulla nyt on irti ni muuta kuin remontoi kansi samantein, kun joutuuhan sen muutenkin oikaisemaan. Eiköhän ne ammattipajalla osaa tehdä tarpeelliset toimenpiteet.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Su Lokakuu 30. 15:10:29 2011

kuin ni joutuu muutenki oikaisemaan :O?! eikös kantta joudu oikaisemaa jos on keittäny tms...?!

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja Jasu » Su Lokakuu 30. 15:21:55 2011

ford_86 kirjoitti:kuin ni joutuu muutenki oikaisemaan :O?! eikös kantta joudu oikaisemaa jos on keittäny tms...?!
Kyllä tasopinta pitää aina hioa kun kansi irti.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Lokakuu 30. 18:31:51 2011

Valurautaista kantta ei välttämättä tarvi irroituksen jälkeen oikaista, mutta alukansi on oikaistava pitävyyden takia. Tuskin haluat kokeilla tuurilla kallista kansipahvia ilman oikaisua et sulaako pahvi vai ei. "Parhaassa" tapauksessa kannestakin saa roskis kamaa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja adh » Su Lokakuu 30. 21:12:06 2011

BlackEscort kirjoitti:Valurautaista kantta ei välttämättä tarvi irroituksen jälkeen oikaista, mutta alukansi on oikaistava pitävyyden takia. Tuskin haluat kokeilla tuurilla kallista kansipahvia ilman oikaisua et sulaako pahvi vai ei. "Parhaassa" tapauksessa kannestakin saa roskis kamaa...
Ihan korjaamokäsikirjankin mukaan, kannen ja lohkon suoruus pitää tarkistaa irroituksen yhdeydessä. 0.02mm max heitto.

Sen jälkeen vasta koneistus.
ford escort´79 tic

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Re: Sierra Cosworth - cossun jako

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Ti Marraskuu 1. 0:12:50 2011

no täytyypi viedä koneistamolle kansi. Vois samalla sanoo niille että tarkistaa venttiilien kunnon....

Vastaa Viestiin