escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Su Maaliskuu 27. 11:40:05 2011

Auto vm 95 ja tekniikaltaan lähes vakio...max 250hv ja ongelmana oikeanpuolen etummaisen vetoakselin sisempi nivel.edellisellä omistajalla oli mennyt useampia kertoja sama kohta.ostohetkellä auto oli takavetoinen ja viikon se nyt nelivetosena kesti.vetari ei ääntänyt ennen hajoamista joten herää kysymys että aiheuttaako jokin muu sen hajoamisen?autoa on madallettu 40mm mutta muuten alusta on vakio.nivel särkyi kun käänsin rattia vasemmalle noin 1/4 osa kierroksen ja kerkesin kiihdyttää noin 40km/t asti.sit pamahti ja alko ravistaa.nivelen suojakumi oli vääntyny kierroksella eli nivel oli hypänny yli.
Pari kysymystä;
Miksi näin kävi ja onko yleistä?
Mistä uusi vetoakseli/tai nivel?
Käykö sierra 4x4 cos vetari tai kenties jonku muun fordin?
Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Maaliskuu 27. 11:58:45 2011

Ilmeisesti aika yleistä. Sierra cossun vetari käy ja doch 4wd:n joka on pikkasen pidempi käy myös. Onko koneen kannakekumit ehjät?
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 27. 12:11:29 2011

Kaverin nelikkocossusta vaihdoin vetarin suojakumia, niin huomasin että siitä sisemmästä nivelestä tippuu helposti osia jos se pääsee vähänkin tulemaan ulos kupistaan. Jos sieltä joku laakerin neula pääsee karkuun, niin sen huomaa vasta ajossa, jos nivelessä on kumi päällä.
Jäsen #606


puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Maaliskuu 27. 14:07:41 2011

hoopee kirjoitti:Eikös puuhapetellä ole ollut samaa ropleemaa?
Juu, vakio itsvahvistettu kesti muutaman vuoden, mut pari vahvistettua meni hajalle nopeasti.Eka meni heti noin 10km.n ajon jälkeen totaalisesti paskaksi. Nyt on uusi taas paikallaan ja kestänyt tämän talven. Moottorinkumit ehjiä tarkistuksessa. Tais jäädä mystiseksi noiden kahden hajoaminen. Ohitus kiihdytksissä tais hajota molemmat. Ohjaus vähän vasemmalle ja kaasua-> sietämätön tärinä. Nuo vahvistetuthan olivat vielä vähän pitempiä kuin normaali Escon. Meillä on kyl aika matala tuo keula tuossa. Lisäksi huomioitavaa oli että vahvistetut vetarit olivat seisoneet tallissa 2-3v suljetussa pussissa ennenkuin ne tuli mulle. Mut toiseenhan vaihdoin rasvat ja kesti joku ehkä 1000tkm hajoamatta.
Edit: joo niin ensin meni vanhasta sisempi nivel. Uudesta leikkas ulompi kiinni 10km.n jälkeen. Yhdistin sit vanhan ulomman nivelen akseleineen uuden sisäniveleen,niin seuraavaksi poksahti se sisänivel siitäkin.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Su Maaliskuu 27. 17:37:01 2011

puuhapete kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Eikös puuhapetellä ole ollut samaa ropleemaa?
Juu, vakio itsvahvistettu kesti muutaman vuoden, mut pari vahvistettua meni hajalle nopeasti.Eka meni heti noin 10km.n ajon jälkeen totaalisesti paskaksi. Nyt on uusi taas paikallaan ja kestänyt tämän talven. Moottorinkumit ehjiä tarkistuksessa. Tais jäädä mystiseksi noiden kahden hajoaminen. Ohitus kiihdytksissä tais hajota molemmat. Ohjaus vähän vasemmalle ja kaasua-> sietämätön tärinä. Nuo vahvistetuthan olivat vielä vähän pitempiä kuin normaali Escon. Meillä on kyl aika matala tuo keula tuossa. Lisäksi huomioitavaa oli että vahvistetut vetarit olivat seisoneet tallissa 2-3v suljetussa pussissa ennenkuin ne tuli mulle. Mut toiseenhan vaihdoin rasvat ja kesti joku ehkä 1000tkm hajoamatta.
Edit: joo niin ensin meni vanhasta sisempi nivel. Uudesta leikkas ulompi kiinni 10km.n jälkeen. Yhdistin sit vanhan ulomman nivelen akseleineen uuden sisäniveleen,niin seuraavaksi poksahti se sisänivel siitäkin.
Kiitos infosta.
mistä hommasit usia osia?
minkä hintaisia oli?
Kyllä nuo mun moottorintyynyt kunnossa näyttäis olevan.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Maaliskuu 27. 17:41:18 2011

Storri kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:
hoopee kirjoitti:Eikös puuhapetellä ole ollut samaa ropleemaa?
Juu, vakio itsvahvistettu kesti muutaman vuoden, mut pari vahvistettua meni hajalle nopeasti.Eka meni heti noin 10km.n ajon jälkeen totaalisesti paskaksi. Nyt on uusi taas paikallaan ja kestänyt tämän talven. Moottorinkumit ehjiä tarkistuksessa. Tais jäädä mystiseksi noiden kahden hajoaminen. Ohitus kiihdytksissä tais hajota molemmat. Ohjaus vähän vasemmalle ja kaasua-> sietämätön tärinä. Nuo vahvistetuthan olivat vielä vähän pitempiä kuin normaali Escon. Meillä on kyl aika matala tuo keula tuossa. Lisäksi huomioitavaa oli että vahvistetut vetarit olivat seisoneet tallissa 2-3v suljetussa pussissa ennenkuin ne tuli mulle. Mut toiseenhan vaihdoin rasvat ja kesti joku ehkä 1000tkm hajoamatta.
Edit: joo niin ensin meni vanhasta sisempi nivel. Uudesta leikkas ulompi kiinni 10km.n jälkeen. Yhdistin sit vanhan ulomman nivelen akseleineen uuden sisäniveleen,niin seuraavaksi poksahti se sisänivel siitäkin.
Kiitos infosta.
mistä hommasit usia osia?
minkä hintaisia oli?
Kyllä nuo mun moottorintyynyt kunnossa näyttäis olevan.
Nimimerkki. Slein kautta noi tuli ku sattu parit olemaan ylimääräisenä.
Ebay.co.uk löytyy kans.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jampo
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 19:51:12 2002
Paikkakunta: Nurmes

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Jampo » Su Maaliskuu 27. 18:07:44 2011

Ite tilasin aikanaan tuolta: http://shop.grahamgoode.com/

Nivelien kestosta ei ole kokemusta kun auto ei ole vielä ajossa.

Mulla ainakin moottorin oikea kumityyny näytti päällepäin täysin ehjältä, mutta kun moottoria rupes tunkkaamaan ylöspäin, niin huomasin, että moottorin oikeanpuoleisen kumityynyn yläpään "pultti" oli irronnut vulkanoinnistaan.
Sierra Cosworth -88
Escort Cosworth -94
Jäsen:424

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Maaliskuu 28. 17:41:13 2011

Madallus+paskat moottorin kumityynyt= oikean vetarin sisäniveltuho. Vakiot moottorin kumityynyt on niin vetelät että kone heiluu miten sattuu kaarteissa, kuopissa tms. ja silloin helposti oikea vetari tulee ulos sieltä pesästään, varsinkin (tai aina) kääntämisen aikana. Madallettu alusta avustaa vielä tätä kun vetari on madalluksen takia tullut jo valmiiksi ulospäin sisäpesästään. Vibratechnicsit tilalle niin alkaa kone pysyä paikallaan. DOHC 4x4 vetari on sen verran pitempi (oisko ollu 18mm), että ainakaan mun kilpuriin ei mennyt paikalleen.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 30. 11:55:16 2011

Cosesc kirjoitti:Madallus+paskat moottorin kumityynyt= oikean vetarin sisäniveltuho. Vakiot moottorin kumityynyt on niin vetelät että kone heiluu miten sattuu kaarteissa, kuopissa tms. ja silloin helposti oikea vetari tulee ulos sieltä pesästään, varsinkin (tai aina) kääntämisen aikana. Madallettu alusta avustaa vielä tätä kun vetari on madalluksen takia tullut jo valmiiksi ulospäin sisäpesästään. Vibratechnicsit tilalle niin alkaa kone pysyä paikallaan. DOHC 4x4 vetari on sen verran pitempi (oisko ollu 18mm), että ainakaan mun kilpuriin ei mennyt paikalleen.
Eli täytynee kumminki laittaa joku parempi kumityyny siis kuin tuo vakio, vaikka ehyt onkin. Kesä tulee ja vääntelyt taas lisääntyy et voi muuten taas paukahtaa....
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Maaliskuu 30. 12:55:50 2011

En nyt sanois että tuokaan pitää aina paikkansa , mulla oli kauan aikaa vakio kumityynyt joista toinen kokonaan rikki , madallettu 30mm , vakio vetoakselit ja reilusti vedätyksiä eikä mitään ongelmaa .
ex Jäsen #10

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Maaliskuu 30. 13:41:58 2011

Jake kirjoitti:En nyt sanois että tuokaan pitää aina paikkansa , mulla oli kauan aikaa vakio kumityynyt joista toinen kokonaan rikki , madallettu 30mm , vakio vetoakselit ja reilusti vedätyksiä eikä mitään ongelmaa .
Kuten Slei leikkisästi sanoi. "Eihän se voi kestääkkään kun on noin isot renkaat". Ehkä siinä kumminki on osa syy. :roll:
Tosiaan kertauksena. Oli tuo tyynykin irti ja ruuvipenkissä vääntelin, niin aika jämäkältä se vaikutti silloin. Ei tullut mieleenkään et se vois joustaa niin paljon kuitenkin.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Ke Maaliskuu 30. 15:30:01 2011

Onko vibratec:eissä muuta huonoa kun hinta?
Onko kenelläkään näistä akseleista kokemusta?
hinta houkuttelee ja samoin 2v takuu...
http://www.jandrcvjoints.co.uk/ford/dri ... -3751.html

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » To Toukokuu 5. 11:12:32 2011

Nyt on vibratecit ja uudet vetoakselien sisänivelet.kesti 10km niin vasen puoli paukahti.Syy:akseli hyppäs ulos sisänivelestä kiihdyttäessä.
Nivel ristikko yltää juuri ja juuri nivelen sisään vaikka sillä olisi varmaan 5cm tilaa mennä sisällepäin.
en tajua tätä enään ja järki menee.
ihan kun akselit olisi 2-3cm liian lyhyet.
kenelläkään ideoita??
kiitos.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja KtK » To Toukokuu 5. 11:22:50 2011

Madallusjouset pois ja se on siinä.

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Toukokuu 5. 11:29:34 2011

KtK kirjoitti:Madallusjouset pois ja se on siinä.
mä ajattelin joskus tän homman silleen, et ostin noi säädettävät tukivarret, et sais pyörää tuotua sisäänpäin ja ei ois tota tippumis ongelmaa. ei kyllä mitään käytännön kokemusta, eikä tietoa että saako niillä ongelman pois :D
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » To Toukokuu 5. 14:12:37 2011

KtK kirjoitti:Madallusjouset pois ja se on siinä.
Voihan se auttaa mutten usko että se ratkaisee ongelmaa.
kun tunkin laittaa etupalkin alle ja nostaa autoa(50-100mm) niin että eturenkaat ovat maassa,niin akseli menee vaan hivenen syvemmälle(ei riittävästi).
Sitäpaitsi kun autolla kiihdyttää niin keula nousee ja luulisin että akselit ovat silloin lähes vaakatasossa.
Oli myös korkeammat moottorintyynyt ennen(joka kuittasi osan madalluksesta) ja samateen paukku hajalle.

Akselin päässä oleva ristikko joka uppoaa niveleen oli kuluttanut maalin pois 20mm matkalta nivelen sisällä... eli ristikolla olisi ollut noin 50mm tilaa vielä liikkua syvemmällä.sinne akseli ei ole koskaan riittänyt.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Toukokuu 5. 16:54:55 2011

Kokeile meneekö DOHC nelikon kanki sinne. Sehän oli kai 14mm pitempi ku oma. Onko siinä autossa kaikki asiaan liittyvät osat sen omia? Navat,olka-akseli? Entä onko tuo uuden nivelen "pesä runko" yhtä pitkä kuin vanha? Kuulostaa omituiselle tuo että on huulilla kokoajan.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » To Toukokuu 5. 22:19:21 2011

puuhapete kirjoitti:Kokeile meneekö DOHC nelikon kanki sinne. Sehän oli kai 14mm pitempi ku oma. Onko siinä autossa kaikki asiaan liittyvät osat sen omia? Navat,olka-akseli? Entä onko tuo uuden nivelen "pesä runko" yhtä pitkä kuin vanha? Kuulostaa omituiselle tuo että on huulilla kokoajan.
jos omistaisin toisen akselin niin kokeilisin.autossani on kyllä kaikki alkuperäistä paitsi iskarit ja jouset.kaikki nivelet ovat olleet samanpituisia,mutta ford tiskin nivel voi olla eri mittanen.En ole sellaista omistanu.
tuolta graham goode:sta oon tilannu noita niveliä.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Toukokuu 5. 22:55:29 2011

Escort Rs Cosworth pelkän etu vetoakselin kokonaispituus päästä päähän~35cm. Ulomman nivelen kanssa pituus ~47cm päästä päähän.
Sisemmän alkuperäisen nivelen vaipan leveys ~8cm.
Edit: Osaako kukaan sanoa saako tuohon laitettua pidempiä tukivarsia tavallisesta (2wd) mallista?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Toukokuu 6. 10:07:12 2011

puuhapete kirjoitti:Edit: Osaako kukaan sanoa saako tuohon laitettua pidempiä tukivarsia tavallisesta (2wd) mallista?
Onko siis cossuescossa ihan omat tukivartensa? Itse olen ymmärtänyt, että ne olisi samat kuin sierroissa (normi nelikko, 2wd cossu (sedan) ja 4wd cossu). Just tuli tossa vähän aikaa sitten vertailtua 2wd cosa vs. 4wd dokki ja samanlaiset noi olivat.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Toukokuu 6. 10:21:33 2011

Juu, kun en tiedä. 2wd vs 4wd eroa. Tarvikeluettelos vaan aina mainitaan ettei 4wd . Ja eri numero 2wd varressa?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 6. 11:52:12 2011

Samat ne ovat:
2wd 4D cossu, 4wd cossu, escocossu. Ja päälle vielä DOHC 4x4 ja 2,8-2,9i Ghia/XR4x4:t
Ainakin tähän saakka... :-s

Siipi on tuossa porukassa ainoa jossa on omansa, ja ikävä kyllä sitä ei ole missään muussa laitteessa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Toukokuu 6. 12:23:29 2011

Selevä pyy! Kiitos. Taas viisampi niinkauan ku muistaa... :)
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Pe Toukokuu 6. 16:09:20 2011

jjs kirjoitti:Samat ne ovat:
2wd 4D cossu, 4wd cossu, escocossu. Ja päälle vielä DOHC 4x4 ja 2,8-2,9i Ghia/XR4x4:t
Ainakin tähän saakka... :-s

Siipi on tuossa porukassa ainoa jossa on omansa, ja ikävä kyllä sitä ei ole missään muussa laitteessa.
Wiescar sanoi ainakin että sierra dohc 4x4 ja escort cosworth etuvetoakselilla eri tilausnumero...ei kuitenkaan sanonu et mitä eroa niissä on?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 6. 18:41:11 2011

tuossa edellä spekuloitiin tukivarsista, ei vetoakseleista
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » La Toukokuu 7. 8:16:03 2011

niimpäs olikin....

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Cosesc » La Toukokuu 7. 8:40:09 2011

Storri kirjoitti:
jjs kirjoitti:Samat ne ovat:
2wd 4D cossu, 4wd cossu, escocossu. Ja päälle vielä DOHC 4x4 ja 2,8-2,9i Ghia/XR4x4:t
Ainakin tähän saakka... :-s

Siipi on tuossa porukassa ainoa jossa on omansa, ja ikävä kyllä sitä ei ole missään muussa laitteessa.
Wiescar sanoi ainakin että sierra dohc 4x4 ja escort cosworth etuvetoakselilla eri tilausnumero...ei kuitenkaan sanonu et mitä eroa niissä on?
DOHC Sierra 4wd etuvetari on pidempi kuin cosworth 4wd vetari mutta muilta mitoiltaan sopiva. Omaan kilpuriin en saanut sopimaan dohc vetaria eteen mutta siviilipeliin voi mennäkin, ainakin joku on joskus niitä "kuulemma" laittanut. Pituusero noilla on huomattava, mittailinkohan joskus 18mm.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Jake » La Toukokuu 7. 9:06:01 2011

KtK kirjoitti:Madallusjouset pois ja se on siinä.
Niinkuin jo laitoin ennemminkin syy ei ole edelleenkään moottorityynyissä tai madalluksessa (mikä jo todistettiinkin)

Jossain muualla on nyt häikkää , raideväli ? alatukivarret ?

Miten Matias sulla on oikea puoli ? Olisko vasemman puolen öljypohja/nopeusmittarikotelossa jotain häikkää ?
ex Jäsen #10

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Toukokuu 8. 9:06:40 2011

Semmonen vois tulla mieleen että kun nää autot on jo näitä vanhoja pelejä niin voihan olla että joku on joskus ajanut orkkis olka-akselit solmuun ja laittanut dohc 4wd olka-akselit ja navat tilalle jotka vaatii pitemmät vetarit (tunnistusapuna DOHC olka-akselissa tolpan kiinnitys on huomattavasti lähempänä pyörän napaa kuin cosworth 4wd,sama iskari käy).
Sanoit, että auto on ollut takavetoinen, miten etunavan kiinnitys oli toteutettu? Oliko purettu 4wd vetarin ulompi nivel ja sillä napa kiinnitetty olka-akseliin? Vai oliko 2wd navat ja olka-akselit edessä?
4wd cosworth sisäpään tripodinivel on alunperin kokolailla siinä sisäpään maljan puolessa välissä kun auto on ajokorkeudessa. Onko sulla siellä sisäpään maljassa se jousi-peltikuppi paikoillaan jonka tehtävä on pitää vetarin päittäisliike kurissa?
Tämä ongelma kuulostaa oudolta koska mulla on kilpa-autossa reilusti pidemmät joustovarat kuin näissä siviilipeleissä ja siinä on cosworth 4wd vetarit edessä ilman tätä ongelmaa, muutaman kerran on kyllä oikea etuvetari korkannut sisäpäästään-johtuen siitä, että moottorin oikean puolen kiinnityskorva on katkennut rajun hypyn jälkeen :lol: ja kone kallistunut hiukan. Ehkä osasyy siihen on se, että vakiot paskat veltot moottorin kumityynyt on korvattu vielä Vibratechnicsejäkin tukevammilla teollisuuspuslilla joissa on vain pari mm kumia..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Su Toukokuu 8. 14:00:33 2011

Ottaa etuperästä C-sokan pois,pitäis auttaa..ainakin omassa nelikossa auttoi vaikka on reippaasti laskettu alusta. Tosin alkuperäinen vetari vieläkin
Autolla ajettu 270tkm.Yksi etuperä hajonnut, Ahvenistolla.
Kyseessä nelikko SierraCossu.
Fiesta mk II, 327Nm

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Ti Toukokuu 10. 10:30:16 2011

Cosesc kirjoitti:Semmonen vois tulla mieleen että kun nää autot on jo näitä vanhoja pelejä niin voihan olla että joku on joskus ajanut orkkis olka-akselit solmuun ja laittanut dohc 4wd olka-akselit ja navat tilalle jotka vaatii pitemmät vetarit (tunnistusapuna DOHC olka-akselissa tolpan kiinnitys on huomattavasti lähempänä pyörän napaa kuin cosworth 4wd,sama iskari käy).
Sanoit, että auto on ollut takavetoinen, miten etunavan kiinnitys oli toteutettu? Oliko purettu 4wd vetarin ulompi nivel ja sillä napa kiinnitetty olka-akseliin? Vai oliko 2wd navat ja olka-akselit edessä?
4wd cosworth sisäpään tripodinivel on alunperin kokolailla siinä sisäpään maljan puolessa välissä kun auto on ajokorkeudessa. Onko sulla siellä sisäpään maljassa se jousi-peltikuppi paikoillaan jonka tehtävä on pitää vetarin päittäisliike kurissa?
Tämä ongelma kuulostaa oudolta koska mulla on kilpa-autossa reilusti pidemmät joustovarat kuin näissä siviilipeleissä ja siinä on cosworth 4wd vetarit edessä ilman tätä ongelmaa, muutaman kerran on kyllä oikea etuvetari korkannut sisäpäästään-johtuen siitä, että moottorin oikean puolen kiinnityskorva on katkennut rajun hypyn jälkeen :lol: ja kone kallistunut hiukan. Ehkä osasyy siihen on se, että vakiot paskat veltot moottorin kumityynyt on korvattu vielä Vibratechnicsejäkin tukevammilla teollisuuspuslilla joissa on vain pari mm kumia..
Sehän tässä onkin niin hankalaa kun edellinen omistaja oli täys pelle ja valehteli kaiken mitä autosta vaan pystyy valehdella,niin minun on mahoton sanoa mistä osista auto on kasattu.Vasen alatukivarsi ja olka-akseli oli kuulemma vaihdettu,mutta ei sanonut mistä ne oli otettu.Ne jouset ja peltikupit on paikallaan sisänivelissä.
Autossa oli ostohetkellä kaikki etuvoimansiirto kamppeet paikalla,vaihdelaatikko oli vaan vaihdettu takavetoisen lootaan ja kard.akseli etumurikkaan oli takaluukussa.

Tänään kun piti töihin lähteä niin laitoin pakin päälle,2000kiekkaa ja käänsin rattia niin vetari hyppäs taas sisänivelestä.taas vasen puoli.Tänään puran auton niin kerron jokaisen vetoakselin/nivelen pituuden.

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » Ti Toukokuu 10. 16:28:08 2011

Jake kirjoitti:
KtK kirjoitti:Madallusjouset pois ja se on siinä.
Niinkuin jo laitoin ennemminkin syy ei ole edelleenkään moottorityynyissä tai madalluksessa (mikä jo todistettiinkin)

Jossain muualla on nyt häikkää , raideväli ? alatukivarret ?

Miten Matias sulla on oikea puoli ? Olisko vasemman puolen öljypohja/nopeusmittarikotelossa jotain häikkää ?
En kyllä tiedä muuta kuin että akselit ei uppoa tarpeeks syvälle sisäniveliin,vaan ristikko on huulilla kokoajan.
2cm matkalta oli maalit kulunu sisänivelen sisäosasta,eli akselilla olis monta cm matkaa mennä sisällepäin.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Toukokuu 10. 16:42:03 2011

Vahvasti viittaa siihen, että on väärät olka-akselit (tai pahimmassa?!? tapauksessa vain väärä vasen olka-akseli) paikallaan..

En ainakaan tällee virtuaalisesti keksi mitään muutakaan.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Toukokuu 10. 16:45:47 2011

Mulla ei todellakaan ole kokemusta cossu eskon vetareista. Kuitenkin niistä on juttua usein ollut täällä ja muualla. Aina on ollut madallus mukana kuvioissa jollain tapaa.
Jos on moottorin tyynyt ehjät vakio-alustalla ,onko ongelmia ilmennyt?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Toukokuu 11. 9:20:24 2011

sierra4x4tbo kirjoitti:Vahvasti viittaa siihen, että on väärät olka-akselit (tai pahimmassa?!? tapauksessa vain väärä vasen olka-akseli) paikallaan..

En ainakaan tällee virtuaalisesti keksi mitään muutakaan.

-Timo
Mutta tässäkin on omituista, ettei mun mielestä jarruosat istu paikoilleen tavallisella olka-akselilla. Vai mitkä jarrut tuossa sit onkaan kiinni. :shock:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Toukokuu 11. 9:36:57 2011

puuhapete kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Vahvasti viittaa siihen, että on väärät olka-akselit (tai pahimmassa?!? tapauksessa vain väärä vasen olka-akseli) paikallaan..

En ainakaan tällee virtuaalisesti keksi mitään muutakaan.

-Timo
Mutta tässäkin on omituista, ettei mun mielestä jarruosat istu paikoilleen tavallisella olka-akselilla. Vai mitkä jarrut tuossa sit onkaan kiinni. :shock:
Noita Cossun jarruja ja DOCHin napoja tuli joskus aikanaan pyöriteltyä käsissä, mutta ei enää muista..

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Toukokuu 11. 10:30:20 2011

Ainakaan ei xr4x4 olka-akselin kanssa sopinut Escon jarrulevy ja satula. En tiedä onko Dohc nelikos vielä omansa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Toukokuu 11. 10:46:08 2011

Ei mee suoraan dokkilaisen etunapaan cossun jarrut. 2wd levyllä ja pientä viilausta 4wd satulaan niin sitten kyllä.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Toukokuu 11. 12:11:53 2011

AkiS kirjoitti:Ei mee suoraan dokkilaisen etunapaan cossun jarrut. 2wd levyllä ja pientä viilausta 4wd satulaan niin sitten kyllä.
Nyt kun mainitsit asiasta, muistan itsekkin sovitelleen tuollaista pakettia dohcin napaan.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » To Toukokuu 12. 9:42:34 2011

Terve taas.
Nyt ollaan taas vähän viisaampia.
Purin molemmat akselit eilen ja huomasin että nivelet ovat samalaiset molemmilla puolilla MUTTA:
vasemman ja oikean vetoakseleitten lukkoprikkojen urat eivät ole samoissa kohissa.Akseleissa myös muitakin eroja,mutta akselin pituus sama.
voin koittaa saada kuvan tänne.
Niin ja vasemman akselin sisänivel oli taas ollut huulilla,mutta oikean puolen nivel oli ollut huomattavasti syvemmällä.

puuhapete kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti:Vahvasti viittaa siihen, että on väärät olka-akselit (tai pahimmassa?!? tapauksessa vain väärä vasen olka-akseli) paikallaan..

En ainakaan tällee virtuaalisesti keksi mitään muutakaan.

-Timo
Mutta tässäkin on omituista, ettei mun mielestä jarruosat istu paikoilleen tavallisella olka-akselilla. Vai mitkä jarrut tuossa sit onkaan kiinni. :shock:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Toukokuu 16. 23:05:24 2011

Vahvistetuissa vetareissa eli niissä joissa sisäpää on yhtenäinen teräsmötti on mielestäni ongelmallista se, että tripodi tulee ilman mitään vastusta ulos kupista. Niihin pitäisi mielestäni seppiä joku samanlainen kynsi kuin vakioissa on, vahvistetussa on 10mm pidenpi vetaritanko, jonka kai pitäisi riittää, mutta jos ei riitä syystä xyz niin vetoakseli pompsahtaa nivelestä ulos tosi helposti.
Puuhapeten ekassa hajonneessa vahvistetussa vetarissa oli selkeesti jotain vikaa ulommassa nivelessä se oli kuumentunut, mutta toisen poikimiseen en osaa ottaa oikein kantaa.

Kokeilin joskus DOHC vetareita ja Coss 4wd napoja autoon ja ne meni niin hintsusti paikoilleen etten sellaisilla itse ainakaan ajelisi. Monesta paikasta Ford lehtiä myöten olen lukenut, että XR/DOHC vetari 4WD Cosaan pitäisi sopia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mekaanikkorace
Viestit: 226
Liittynyt: Ma Marraskuu 8. 21:01:36 2004

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja mekaanikkorace » Ti Toukokuu 17. 0:31:40 2011

xr4x4:ssa oli aikoinaan 4x4 cossun navat+omat vetarit edessä. Hankala oli laittaa paikoilleen, mutta hienosti kestivät.
Capri mkIII 2.8 injection -81
Escort mkII "rs2000" projekti-80

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 17. 23:30:29 2011

Jos näistä olis apua, jarrulevyjen kokonaiskorkeuksia kitkapinnan takaa vanteen kiinnityspintaan:

Perus pappamalli ilman ABS jarruja: Levyn korkeus 58mm
Perus pappamalli (dohc mukaanlukien) ABS jarruilla: Levyn korkeus 53mm
Perus pappamalli nelivedolla (myös dohc) ABS jarruilla tai ilman: Levyn korkeus 53mm
Cosworth malli nelivedolla levyn korkeus 35mm
Cosworth takavetoisena: levyn korkeus 55.2mm

Eli nelivetocosworthin jarrulevy ei ainakaan sovi sinne päinkään jos sitä sovittaa muuhun kuin neliveto cosworthin olka-akseliin.

Luntattu atoyn nettisivuilta.
Jäsen #606

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Storri » To Syyskuu 1. 22:54:13 2011

Onko kukaan ostanut graham goode racingista täydellisiä etuvetoakseleita?On vissiin pidemmät ku vakio akselit?Kokemuksia?

TM
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 22:51:25 2002
Paikkakunta: Lempäälä

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja TM » Su Toukokuu 24. 21:12:13 2015

Jatketaan tähän vanhaan topiciin..

Oikealle vähänkin käännettäessä kuskin eturenkaan tienoolta on ruvennut kuulumaan sellasta jaksottaista narinaa/kihnutusta (ei suoranaista naputusta). Viittavatko oireet vetonivelen antautumiseen vai mikä muu ton ilmiön voisi aiheuttaa?

Saako vetoniveliä sopivasti/nopeasti Suomesta jotta ei jäisi Ahveniston reissu väliin :roll:

EDITTIÄ: Äänilähde paikallistettu nariseviin alustan uretaanipusliin.
Viimeksi muokannut TM, Su Kesäkuu 14. 15:02:17 2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Escort RS Cosworth-92

Markku M
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 22:17:58 2011

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja Markku M » Su Toukokuu 24. 21:52:38 2015

TM kirjoitti:Jatketaan tähän vanhaan topiciin..

Oikealle vähänkin käännettäessä kuskin eturenkaan tienoolta on ruvennut kuulumaan sellasta jaksottaista narinaa/kihnutusta (ei suoranaista naputusta). Viittavatko oireet vetonivelen antautumiseen vai mikä muu ton ilmiön voisi aiheuttaa?

Saako vetoniveliä sopivasti/nopeasti Suomesta jotta ei jäisi Ahveniston reissu väliin :roll:
tuu poikkeen ens viikolla nin koitetaan tutkia asiaa
capri 3.0 -72
sierra cosworth -89
escort 2.0 -76

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Toukokuu 25. 8:35:44 2015

pyöränlaakeri tai nivel...

uusia huonosti saatavana mut käytettyjä luulis löytyvän

-Timo

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: escort cosworth rikkoo vetoakseleita...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 7. 12:31:07 2015

Sähköpostia siivotessa tuli tää vanha topic vastaan, mulla on muutama setti etuniveliä.

Niin kuin aiemmin totesin niin ne purkautuu tosi hätäseen jos geometriat ei ole kohdallaan, alkuperäisen kaltainen kuppi olisi varmaan ihan hyvä antaisi ainakin jotain viestiä ennen nivelen purkaantumista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin