BOA + Apexi s-afc (Cosworth V6 BOA viritys)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

BOA + Apexi s-afc (Cosworth V6 BOA viritys)

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Maaliskuu 22. 20:28:56 2011

Mitä mieltä olis arvon raati jos asentais scorpioon tollasen apexin kun työkaverilla olis sellanen ylimääräsenä.
Onko jollain yleensäkään mitään kokemusta tommosen tai vastaavan laitteen asentamisesta muihin kuin niihin japanin suhistimiin?
Apexi on ollu aikasemmin suprassa ja sainzissa.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja olafu » To Maaliskuu 24. 23:05:34 2011

Tolla pystyy vaikuttamaan vain seokseen, eli jos seokset on kunnossa niin laite on tiedonkeruuta lukuunottamatta täysin turha.
Jäsen #606

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Maaliskuu 26. 11:54:43 2011

Joo
Ajattelin vaan että jos parantais moottorin ilmansaantia nii tommonen vois olla ihan ok laite, toinen vaihtoehto olis sit lastu.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Maaliskuu 26. 14:13:18 2011

Megalla taas hoituis kaikki.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Maaliskuu 26. 15:03:00 2011

Ja Megalla pääsis maffista eroon.
Sitten kun vielä tekee peltisarjat ja putkiston voikin odotella 230 kopukan dynolukemia.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Maaliskuu 26. 17:50:15 2011

Onko tuossa EEC-IV purkki vakiona?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Maaliskuu 26. 19:08:00 2011

Mites se mega hoitaa laatikon ilmastoinnin ym.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Maaliskuu 26. 20:29:13 2011

No sitten vaikka se tweeseri, mut syytä varautua vajoamaan aika syvälle F-insinöörien aivoituksiin. On nimittäin melkoista huttua mitä EEC-V:stä löytyy.
Nimim. yksi SN-95 Mussen Tweecer riittää.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Maaliskuu 28. 19:00:44 2011

Joo pitää hautoo asiaa vähän enemmän jos sit mielummin se lastu sitten.
Peltisarjatkin olis ihan kivat mut ei varmaankaan saa mistään valmiina/edes valmiita käyriä.
Kemiran metallikatit mulla jo on siellä, ja eiköhän tuo alkuperänen 2x2'' putket riitä?
Sen huomasin sillon kun ostin auton nii siinä oli orkkis katit ja siitä oli sit 2,5'' tai 3'' putki taakse asti.
Ei vääntäny yhtään alhaalta, kamala meteli, vei bensaa mun mielestä liikaa.
Vaihdoin vakioputken tilalle nii kulutus tippu 2l./100km, kiihtyy pintakaasulla todella herkästi noihin 50/60 nopeuksiin.
Ja äänet hukku lähes olemattomiin, vasta sen jälkeen kuulee äänen kun on yli 4500 kierroksia.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Maaliskuu 28. 23:51:19 2011

Juurikin näin se menee. Scorpio 24V BOA/FBA on tosi hiljainen matalilla kierroksilla (minusta vähän liian turhankin hiljainen) ja sitten vasta kierroksilla murisee kunnolla.

Vakioputkistolla on varmaan myös ahdistettu konetta (automaattivaihdelaatikko kovilla jo muutenkin) ja saatu vääntöä lisää myös alakierroksille. BOA/FBA:ssahan on vääntöhuippu aika korkealla (4500 rmp), jonka jälkeen vanhat 2.8/2.9 12V alkavat jo huutaa antakkee armoo…

FBE:n teho on se 300 hp, mutta vääntö kadonnut jonnekin FBA 275 Nm/4500 rpm => FBE 183 Nm/5500 rpm. No se FBE onkin racing engine, ei katuauton kone.

--

Mutta itse aiheeseen: eikös ilmastoinnin ja automaattilaatikon osaa jotkut after market ruiskutkin kuitenkin hoitaa? Megaan en ole niin tutustunut.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Maaliskuu 29. 8:16:56 2011

Aika uskomatonta että tuossa FBE koneessa olisi noin surkea vääntö. Noh... empä tiedä sitten.

Itse aiheeseen... Tuntuu myös aika uskomattomalta että liian isolla putkella varsinkin kattien kanssa olisi saatu tehot tippumaan. Katit kuitenkin ahdistaa yläkierroksilla jonkin verrankin. Sanoisin että vika ollut jossain muualla. Orkkis BOA ja katiton 2 x 2,5" putkisto tötterö suotimella, 210hp konetehoa, fakta.

Tämä BOA:n virittäminen on ikuinen kuumaperuna. Monet sanoo toista ja toiset toista. Oma mielipiteeni on BOB:n nokilla saisi sen 10-15hp, moottorinohjausta säätämällä 10-12hp ja ei kunnollisista pakosarjoistakaan olisi haittaa. Sanoisimpa että 250hp voisi olla teoreettisesti saavutettavissa noilla perusvireillä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Maaliskuu 29. 9:39:30 2011

Sine kirjoitti:
--

Mutta itse aiheeseen: eikös ilmastoinnin ja automaattilaatikon osaa jotkut after market ruiskutkin kuitenkin hoitaa? Megaan en ole niin tutustunut.
Mitäs tuo boksi ohjaa laatikossa? Vaihteita? Turbiinia?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 29. 13:33:32 2011

MouTine kirjoitti:Aika uskomatonta että tuossa FBE koneessa olisi noin surkea vääntö. Noh... empä tiedä sitten.
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... th_FBE_V6/

Tuolla kuvat Cosworth FBE V6 esitteestä. Löysin nuo kuvat joltain Scorpio sivulta, en enää muista mistä.


PS. Muokkasin otsikkoa, niin löytyy myöhemmin paremmin haulla.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Maaliskuu 29. 13:43:10 2011

Sine kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Aika uskomatonta että tuossa FBE koneessa olisi noin surkea vääntö. Noh... empä tiedä sitten.
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... th_FBE_V6/

Tuolla kuvat Cosworth FBE V6 esitteestä. Löysin nuo kuvat joltain Scorpio sivulta, en enää muista mistä.


PS. Muokkasin otsikkoa, niin löytyy myöhemmin paremmin haulla.
Kämmi tossa esitteessä. Googlesta löytynyt kääntäjä antaa 336Nm..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc (Cosworth V6 BOA viritys)

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 29. 17:45:29 2011

Hyvä Timo. Nämä jenkkien (ja brittien) mittayksiköt kun eivät sano juuri mitään minulle, niin en osannut epäillä virhettä.

http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm

Foot Pounds: 248 lb/ft => 335.86 Nm (22% parempi vrt BOA 275 Nm)

Jollakin brittifoorumilla väitettiin BOB:ssa myös olevan FBE:n nokat. Tiedä sitten.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: BOA + Apexi s-afc (Cosworth V6 BOA viritys)

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Maaliskuu 29. 19:02:44 2011

Sine kirjoitti:PS. Muokkasin otsikkoa, niin löytyy myöhemmin paremmin haulla.
Hyvä että otsikkoa muokattu.
Joo katoin kanssa heti että miten toi vääntö on tollai käännetty.
Mut asiaan eli lähinnä ajattelin sitä että jos pikkasen sais lisää puhtia, jollain pikkujipolla. :roll:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vastaa Viestiin