Suuri tulppakeskustelu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Helmikuu 20. 22:58:35 2011

Tietoa ja alustushöpinää:

Tulpista ym. reiäntukkeista on kirjoiteltu usein ja kirjavasti mukavilla tunnelatauksilla; joku saattaa esim. luulla että allekirj. mielestä ainoa tulppa cossuun on Motorcraft 092P ;)

Ymmärtääkseni niitä ei ole enää aikoihin valmistettu, ja netistä saatavuuskin on heikentynyt. Joten korvikkeita tarvitaan.

Ehdottaisin että käyttäjät kertoisivat asiapohjaisesti eri tulppien soveltuvuudesta YB-moottoreihin, eri käyttötarkoituksiin ja ainakin sytkälaitteet mainiten. Kiihdytyskoneesta vakioon, ja käyttöikä ongelmitta tai ongelmineen olisi käyttökelpoista tietoa.

Oma kokemus-tieto on ollut noista 092P (aik. 902P) tulpista järkyttävän hyvä, mm. toimineet yli 500 hv crossikoneessa ja käsittämättömän huonolla ohjelmalla olevassa rallikoneessa (sikarikkaalla kylmänä) ilman pahoja ongelmia. Kylmänä tukkeutuneet olen saanut auki "pitkällä kipinällä" tai lasipuhaltamalla kärjet.
Kadulla yli 300 hv koneella päästy 5 kesää samoilla tulpilla ja silloinkin vaihdettu "varoiksi" kun kilsoja alkoi olla luokkaa 40-50 tkm.
Tätä listaa voisi kirjoittaa loputtomiin, omia ja asiakkaiden härveleitä.
Näissä kaikissa alkuperäiset sytkävehkeet.
Yhtäkään tulppaa ei ole rikkoutunut ajossa.

EDIT: ideana siis edesauttaa klubilaisia löytämään sopivat korvikekynttilät vähän pienemmällä vaivalla.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Helmikuu 21. 16:37:12 2011

NGK BKR 8 EIX toimii hyvin ainakin kilpakäytössä vaikkapa vähän rikkaammillakin seoksilla, mulla ei ainakaan ole vielä yhtään kappaletta pimentynyt muutaman vuoden käyttökokemusten perusteella.
Viimeksi muokannut Cosesc, Ti Helmikuu 22. 11:57:49 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Helmikuu 22. 6:35:17 2011

Champion c59c (mitä paljon käytetään) pelaa ihan ok , kastuessa kertalaakista mykkä pysyvästi tai pätkii jo pikkukuormalla

Denso , aika hyvä , pari sarjaa saanut elvytettyä kastumisen jälkeen . Hukkakipinällä toimii täysin miesten paineilla huonollakin seoksella

Kärkiväli molemmissa 0,6-0,7mm

NGK "halpamalli" vakio puolalla ei tee mitään , hukkakipinällä toimii testitulppana .
Viimeksi muokannut Jake, Ke Helmikuu 23. 9:41:09 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Jäsen #10

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Helmikuu 22. 9:59:05 2011

Jake kirjoitti:Champion (mitä paljon käytetään) pelaa ihan ok , kastuessa kertalaakista mykkä pysyvästi tai pätkii jo pikkukuormalla

Denso , aika hyvä , pari sarjaa saanut elvytettyä kastumisen jälkeen . Hukkakipinällä toimii täysin miesten paineilla huonollakin seoksella

Kärkiväli molemmissa 0,6-0,7mm

NGK "halpamalli" vakio puolalla ei tee mitään , hukkakipinällä toimii testitulppana .
Laita Jake vielä noi tulppien tyypit näkyviin niin helpottaa lukijoita luomaan käsitystä.. Muuten ei oikein ole perusteita valinnoille kun kaikilla merkeillä on eri versioita kohtuu paljon.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

AnttiT
CRSC jäsen 2018
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Heinäkuu 9. 20:27:52 2008
Paikkakunta: Kymi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Ti Helmikuu 22. 14:17:06 2011

Motorcraftin 071C tulppia ollaan tilailtu eBaysta halvalla, ja ainaki kesäkeleillä on ihan hyvin pelaillu ilman rötäilyjä vakio kärkivälillä ~500hp asti. Noi on ainaki niin halpoja, että voi viskata rodee jos temppuilee ja uudet kehii.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 22. 17:26:33 2011

Denso iridium ik27 RS500 "vakiot" Ainakin itsellä toiminut noi moitteetta viimekesän.
Suosittelevat 340-500hv välille briteissä
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja xsx » Ti Helmikuu 22. 22:35:12 2011

Brisk DOR14 IR noilla on menty nyt pari kesää ja hyvin pelannu. Kärkiväli on muistaakseni 0.7mm.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja KIP » To Helmikuu 24. 12:20:15 2011

Aksu kirjoitti:Denso iridium ik27 RS500 "vakiot" Ainakin itsellä toiminut noi moitteetta viimekesän.
Suosittelevat 340-500hv välille briteissä

Kävin kokeeksi hakemassa nuo Aksun mainitsemat kynttilät, katsotaan miten mulla toimii, vaikka tuskin tulee M&W:n kanssa ongelmia. Suolainen lähtöhinta 25,83/kpl. :shock:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Helmikuu 24. 18:06:26 2011

KIP kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Denso iridium ik27 RS500 "vakiot" Ainakin itsellä toiminut noi moitteetta viimekesän.
Suosittelevat 340-500hv välille briteissä

Kävin kokeeksi hakemassa nuo Aksun mainitsemat kynttilät, katsotaan miten mulla toimii, vaikka tuskin tulee M&W:n kanssa ongelmia. Suolainen lähtöhinta 25,83/kpl. :shock:
Ensimmäinen joka tuli kuukkelilla
http://www.mattlewismotorsportonline.co ... ductid=185 (36£ 4kpl) :cry:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja KIP » To Helmikuu 24. 19:05:41 2011

Hyvää rahastusta. Jouduin onneksi maksamaan 65€ sarjasta kun on kaveri varaosa tiskillä 8)
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Gleetu
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Gleetu » To Helmikuu 24. 22:07:55 2011

mullakin on noi "denso iridium ik 27" toiminu ihan hyvin tossa mun escossa, toimii lämpimänä ja käy tasasesti ilman mitään pätkimistä kylmänäkin (jopa pakkaskelillä) :)
Kattelin että noita saa englannista motorsport developmentsilta karvan alle 40 puntaa, ainut vaan noi rahdit...

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Pe Helmikuu 25. 13:56:30 2011

Tämähän oli hei hyvä idea ja aihe perustaa, käytän tilaisuuden hyväksi.

Ei ihan osu tohon alkuperäseen, mutta osaatteko sanoo kuinka noi tulpat sopii vapariks tehtyyn mosaan + tupliin. Eli periaatteessa Cossun kone vaparina, ruttu on kai suht railakas, jotain 12:1 luokkaa ja sopat ruokkii 40 lortot. Sytkänä joku vakio käretön. On oikeesti ollu ongelmia, että varsinkin kylmänä startattaessa kastuu tulpat herkästi ja se tulppa mitä oon pääasiassa käyttäny (joku NGK en ees muista mikä) ei kyllä sit ihan herkällä enää henkiin herää.

Lähinnä vaan, et lähenkö täältä vaan kattoo sen tulpan, jota eniten kehutaan, enkä välitä ollenkaan siitä, et ei oo turboo eikä ruiskuu :)

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Helmikuu 25. 20:17:35 2011

UU-PEE kirjoitti:Tämähän oli hei hyvä idea ja aihe perustaa, käytän tilaisuuden hyväksi.

Ei ihan osu tohon alkuperäseen, mutta osaatteko sanoo kuinka noi tulpat sopii vapariks tehtyyn mosaan + tupliin. Eli periaatteessa Cossun kone vaparina, ruttu on kai suht railakas, jotain 12:1 luokkaa ja sopat ruokkii 40 lortot. Sytkänä joku vakio käretön. On oikeesti ollu ongelmia, että varsinkin kylmänä startattaessa kastuu tulpat herkästi ja se tulppa mitä oon pääasiassa käyttäny (joku NGK en ees muista mikä) ei kyllä sit ihan herkällä enää henkiin herää.

Lähinnä vaan, et lähenkö täältä vaan kattoo sen tulpan, jota eniten kehutaan, enkä välitä ollenkaan siitä, et ei oo turboo eikä ruiskuu :)
vastausta omasta näkökulmasta

Tuntuis olevan pahoin liikaa bensaa ja siihen ei oikeen tulppien vaihto välttämättä auta . Toinen vois olla sytkäpuoli jos on todella heikko mut siihenkään ei oikeen apuja tästä ole . Nuo tulpat sopii oikeestaan vaikka NGK:t (kierre ja pituus vaan oikea)

Enemmän se vituttaa jos ostaa platinat tms. ja ne kun kastuu niin alkaa käymään lompakon päälle :wink:
ex Jäsen #10

G-mies
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 16:34:51 2004
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja G-mies » Ma Helmikuu 28. 19:32:41 2011

Itse laitoin NGK:n BCPR7ES ja säädin kärkivälin 0,7 niin loppuräkiminen ja pelittää ainankin toistaiseksi hienosti :roll: . Harmittaa kun tuli ostettua Denson "kalliit" ennen noita ja sain niistä yhden pimeeksi :twisted: . Nyt olis 3kpl ylimääräisenä, omaan koneeseeni en enään laita. Jos joku tarvii niin saa pilkkahinnalla. Olivat viikon käytössä ja siinä ajassa minulla pimeni yksi.

make76
CRSC jäsen 2014
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 15:43:11 2003

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja make76 » Ma Helmikuu 28. 20:04:50 2011

Yksi millä saa tulpat pimeeksi on se että käytetään konetta vain hetki ja sammutetaan, hetken päästä taas pieni käyttö. Sitä nuo iridium tulpat eivät kestä. Sillä saa tuhottua tulpat helposti. Muistakaa käyttää kone kunnolla lämpimäksi niin nuo tulpat kestää pitkään.


Make

G-mies
Viestit: 33
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 16:34:51 2004
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja G-mies » Ma Helmikuu 28. 22:59:44 2011

mulla meni nuo iridiumit pimeiksi ihan ajossa. tasaisella nopeudella meni iha yht äkkiä. eikä ole autokaan käynyt mitään pieniä hetkiä vaan vähintää puolen tuntia startin jälkeen. seoksetkin kutakuinkin kohillaa.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Maaliskuu 1. 20:13:42 2011

lainaus
NGK:n BCPR7ES ja säädin kärkivälin 0,7 niin loppuräkiminen

toi ois edullinen tulppa siihen viel tutun alennukset.

mitäs lämoöarvoa oletteko käyttäneet kossussa 250-350 heppaa

nimimerkki juhannuksella tulille.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

pth
Viestit: 68
Liittynyt: La Joulukuu 8. 13:42:51 2001
Paikkakunta: Joensuu

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja pth » Pe Maaliskuu 11. 17:44:22 2011

Entäs nuo motorcraftin AGPR12PP8, tekeekö noilla mitään? Sellaset tuli hommattua escorttiin.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Maaliskuu 11. 18:33:43 2011

Kuinka pahasti se tulpan juuri ulkopuolelta (posliinieristeen ja avainvälirungon liitos) saa tunnua kunnes tulpan saa ränkätä loppuun ajetuksi?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Huhtikuu 6. 23:06:44 2011

Gleetu kirjoitti:mullakin on noi "denso iridium ik 27" toiminu ihan hyvin tossa mun escossa, toimii lämpimänä ja käy tasasesti ilman mitään pätkimistä kylmänäkin (jopa pakkaskelillä) :)
Kattelin että noita saa englannista motorsport developmentsilta karvan alle 40 puntaa, ainut vaan noi rahdit...
Mites onko porukalla miten tarvetta näille kynttilöille? Just lähdössä tilaus tonne motorsport d:lle, joten pari sarjaa näitä vois ottaa samalla. Hintaa jäis n. 50e/sarja riippuen postin jatkolähetyshinnasta.

Edit. tämä tilaus on lähtenyt.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ti Huhtikuu 12. 15:58:06 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Huhtikuu 8. 2:04:07 2011

Noilla motorcraftin 2wd cossun nykyisillä vakio platinatulpilla tullu ajeltua vuodesta -99 , 0.7-1.6bar ahdoilla ja ei ole ongelmia ollu. Tarkastan ,mikä se valmistetunnus nyt olikaan. Toi kertalaakista tulppien pimeneminen on mulle oudon kuulosta. Vai onko joku lämpölaajenemisesta johtuva halkeeminen kyseessä tms.

On niitä tullut kasteltua ,varsinkin tuplakaasari ohc:ssä aikoinaan ,mutta ei ole ikinä pimeeksi mennyt. Kuivuttuaan toimii taas. Eihän tommosessa tulpassa ole mitään helposti viottuvaa osaa?? elektrodin kärkien kuluminen ja karstoitus pitkään ajettuna ainoot ongelmat mielestäni ja karstat voi puhaltaa alumiinilla pois ja onku uus taas.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 9. 1:02:53 2011

En tiä mikä menee tulpasta vissiin se keski tapikka sulaa poikki jostain tulpan sisuksissa, mutta väärän lämpöarvon tulpan lyöt turbokiuluun kiinni ja käyt ajamassa auton lämpöiseksi -> sammutus -> jäähtyminen -> käynnistys...ja kuinka yllättäen yks tai kaks tulppaa onkin seuraavalla kerralla mykkiä. Ei auta mikään puhdistus tms. se tulppa ei vaan anna kipinää paineen alla, tai toisinaan ei ollenkaan edes irrallaan. Uudet tulpat ja taas rokkaa...koettu oharissa turbon kanssa, ei meinannu mitkään tulpat kestää mitä varaosaputka hommas. Jos tulppa menee pimeeks ni kait se sillon kastuukin ja sen jälkeen kastumista jotkut voi pitää syypäänä. Jotain perää tossakin on et jos ei käytä autoo lämpöseks asti ni tulpat saattaa ottaa siitä itteensä.

Ite ajattelin käydä ihmettelemässä tulppia varaosatiskillä ja pähkäillä mitä tulppaa sinne kokeilis ekana, sit kun saan motin kasattua. Vakiota tuskin laitan...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Gleetu
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulukuu 22. 15:54:36 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Gleetu » La Huhtikuu 9. 9:20:03 2011

MikkoT kirjoitti:
Gleetu kirjoitti:mullakin on noi "denso iridium ik 27" toiminu ihan hyvin tossa mun escossa, toimii lämpimänä ja käy tasasesti ilman mitään pätkimistä kylmänäkin (jopa pakkaskelillä) :)
Kattelin että noita saa englannista motorsport developmentsilta karvan alle 40 puntaa, ainut vaan noi rahdit...
Mites onko porukalla miten tarvetta näille kynttilöille? Just lähdössä tilaus tonne motorsport d:lle, joten pari sarjaa näitä vois ottaa samalla. Hintaa jäis n. 50e/sarja riippuen postin jatkolähetyshinnasta.
ootko jo tilannu? jos et ole niin voisn yhden sarjan ostaa! lähetä vaikka yv:llä miten maksut hoidetaan!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Kesäkuu 3. 19:07:12 2011

En nyt muista tyyppinumeroa, mutta mulle on muutamakin viritetyn Cossun omistaja kehunu hinta/laatusuhteen olevan parhaimmillaan DOHC SIERRAN VAKIO tulpissa.

Ja HUOM!!! Siis pitää kuulemma olla alkuperäiset MOTORCRAFT!!!

Itellä on toiminut 0.6-0.7 kärkivälillä ja 0.7bar (stage 4) ihan kivasti ja rikkaalla käy aina kylmänä ja vedossa... Paikallaan toista kesää.

Nyt en toki tiedä hajosko Ahvenistolla tulppa vai suutin, kun on yks sylinteri pimeenä ja pölläyttää mustaa tuon takia... :roll:

Nuo tulpat tais olla jotain 18€/srj. marmoritiskillä... :wink:

Olis ihan suotavaa että muutkin ehdottelijat laittais saatavuus ja hintatiedotkin näkysälle, niin ei meidän köyhien tarvi lähtee tappeleen tiskille 200€ tulpista??? :-&
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Kesäkuu 4. 8:12:47 2011

tumppe kirjoitti:En nyt muista tyyppinumeroa, mutta mulle on muutamakin viritetyn Cossun omistaja kehunu hinta/laatusuhteen olevan parhaimmillaan DOHC SIERRAN VAKIO tulpissa.

Ja HUOM!!! Siis pitää kuulemma olla alkuperäiset MOTORCRAFT!!!

Nuo tulpat tais olla jotain 18€/srj. marmoritiskillä... :wink:
Motonetissä 2,90e kpl... Ja orkkis Motorcraftit kyllä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Kesäkuu 4. 10:37:51 2011

jeddah kirjoitti:
tumppe kirjoitti:En nyt muista tyyppinumeroa, mutta mulle on muutamakin viritetyn Cossun omistaja kehunu hinta/laatusuhteen olevan parhaimmillaan DOHC SIERRAN VAKIO tulpissa.

Ja HUOM!!! Siis pitää kuulemma olla alkuperäiset MOTORCRAFT!!!
Motonetissä 2,90e kpl... Ja orkkis Motorcraftit kyllä.
Mulla oli ihan NGk:na noi doch:n vakiot ja kyllä niilläkin toimi 1,7bar asti ilman ongelmia. Ja kestivät tosiaan paksua seosta.
Omasta mielesä ovat vaan liian kuumat enemmän viritettyyn. Ohc:ssa huomasin pakolämmöissä eron siirtyessä 7->8. Mikään muu ei muuttunut mutta pakolämmöt tippui hieman motari nopeudessa ajaessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Kesäkuu 10. 13:27:45 2011

Valaiskaa nyt vähän tyhmää, mutta mitä tekemistä tulpan lämpöarvolla on pakolämpöjen kanssa???
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Kesäkuu 11. 22:12:09 2011

no liian kylmä -> karstottuu eikä enään sytytä -> palaa pakosarjassa. Liian kuuma -> hehkuu keskielektrodi punasena ja tavara syttyy ennen kipinää, aiheuttaa nakutusta ym. Plus että menee tulppia kun tupakkia kun käy liian kuumana kynttilät.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Kesäkuu 12. 1:47:57 2011

Mopokin lopetti aikoinaan kannentiivisteen polttamisen kun vaihtoi pykälää kylmempään tulppaan.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Su Kesäkuu 12. 4:26:26 2011

mulla joskus yamaha dt:ssä oli tulppa lämpöarvoltaan 6, vakio 9. niin suli mäntään sitten semmonen pikku kolo ja leikkas kiinni. joltai auto jopparilta kaverille ja kaverilta mulle. niin sanottua huoltoakin oli just tehty.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 13. 1:40:52 2011

Pre-ignition ja detonation ovat kaksi eri asiaa, suomeksi niiden eroittaminen on tehty vaikeaksi kun on vain yksi käytännön termi, nakutus.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Storri
Viestit: 29
Liittynyt: To Lokakuu 7. 11:05:08 2010

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Storri » Ti Kesäkuu 14. 0:05:08 2011

Mun escossa on bosch fr6 platinum iridium ja kärkiväli paketin mukaan 1.1???
voiko olla niin iso väli oikeesti?En nyt viittis ruuvata irti ja tarkistaa.
sateella meni yks tulppa,muut kolme kestäny 3000km :)
ei nyt paljoa tehoakaan ole.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Kesäkuu 14. 16:19:42 2011

Storri kirjoitti:Mun escossa on bosch fr6 platinum iridium ja kärkiväli paketin mukaan 1.1???
voiko olla niin iso väli oikeesti?En nyt viittis ruuvata irti ja tarkistaa.
sateella meni yks tulppa,muut kolme kestäny 3000km :)
ei nyt paljoa tehoakaan ole.
Mä oon kyl käsittäny et tulppien kärkiväli on kyl enempi auto- kuin tulppakohtaista?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Pe Syyskuu 2. 16:55:26 2011

jjs kirjoitti:Tietoa ja alustushöpinää:

Tulpista ym. reiäntukkeista on kirjoiteltu usein ja kirjavasti mukavilla tunnelatauksilla; joku saattaa esim. luulla että allekirj. mielestä ainoa tulppa cossuun on Motorcraft 092P ;)

Ymmärtääkseni niitä ei ole enää aikoihin valmistettu, ja netistä saatavuuskin on heikentynyt. Joten korvikkeita tarvitaan.

Ehdottaisin että käyttäjät kertoisivat asiapohjaisesti eri tulppien soveltuvuudesta YB-moottoreihin, eri käyttötarkoituksiin ja ainakin sytkälaitteet mainiten. Kiihdytyskoneesta vakioon, ja käyttöikä ongelmitta tai ongelmineen olisi käyttökelpoista tietoa.

Oma kokemus-tieto on ollut noista 092P (aik. 902P) tulpista järkyttävän hyvä, mm. toimineet yli 500 hv crossikoneessa ja käsittämättömän huonolla ohjelmalla olevassa rallikoneessa (sikarikkaalla kylmänä) ilman pahoja ongelmia. Kylmänä tukkeutuneet olen saanut auki "pitkällä kipinällä" tai lasipuhaltamalla kärjet.
Kadulla yli 300 hv koneella päästy 5 kesää samoilla tulpilla ja silloinkin vaihdettu "varoiksi" kun kilsoja alkoi olla luokkaa 40-50 tkm.
Tätä listaa voisi kirjoittaa loputtomiin, omia ja asiakkaiden härveleitä.
Näissä kaikissa alkuperäiset sytkävehkeet.
Yhtäkään tulppaa ei ole rikkoutunut ajossa.

EDIT: ideana siis edesauttaa klubilaisia löytämään sopivat korvikekynttilät vähän pienemmällä vaivalla.
Moi ! saiskos tuon 092P tulpan varaosa numeron kun ei löydy ilman sitä tiskiltä????????. Kiitos.
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 2. 18:53:14 2011

Ei saa enää
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Syyskuu 2. 23:53:34 2011

Storri kirjoitti:Mun escossa on bosch fr6 platinum iridium ja kärkiväli paketin mukaan 1.1???
voiko olla niin iso väli oikeesti?En nyt viittis ruuvata irti ja tarkistaa.
sateella meni yks tulppa,muut kolme kestäny 3000km :)
ei nyt paljoa tehoakaan ole.
Mulla pappa corollassa orkkis nippondensot ja olen pitänyt noin 80tkm vaihtovälinä ilman mitään ongelmia. Enkä tule ikinä koittamaan mitään ihmeellistä ja hienoa. 1.4 vvt-i kulkee yli 180 mittariin :)

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja cossu65 » La Syyskuu 3. 16:16:53 2011

Ok ! otanko nd:n vai ngk ja mikä tyyppi ? Auto on lähes vakio ja pitäis ajella kesät talvet
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Marraskuu 2. 11:31:43 2011

Timo kirjoitti:
Jake kirjoitti:Champion (mitä paljon käytetään) pelaa ihan ok , kastuessa kertalaakista mykkä pysyvästi tai pätkii jo pikkukuormalla

Denso , aika hyvä , pari sarjaa saanut elvytettyä kastumisen jälkeen . Hukkakipinällä toimii täysin miesten paineilla huonollakin seoksella

Kärkiväli molemmissa 0,6-0,7mm

NGK "halpamalli" vakio puolalla ei tee mitään , hukkakipinällä toimii testitulppana .
Laita Jake vielä noi tulppien tyypit näkyviin niin helpottaa lukijoita luomaan käsitystä.. Muuten ei oikein ole perusteita valinnoille kun kaikilla merkeillä on eri versioita kohtuu paljon.
Viimein sain aikaiseksi kerätä faktat nippuun . *Nämä siis hukkakipinällä

Motorcraft 071C - maailman huonoimpia tulppia , en voi suositella edes mummon ladaan , pätkii yli 13.00 AFR seoksilla ja yli 0,3bar , VÄLTÄ!
Denso IK31 - Toimii erinomaisesti , miinuksena kallis hinta (~20€/kpl). Yhdestä tulpasta suli kärki joten varauksella suosittelen
NGK BCP7ES - Todella hyvä , ei pätki laihallakaan seoksella ja kestää yli 2bar painetta , sarjakin maksaa ~20€ joten myös edullinen . Todennäköisesti toimii myös kastumisen jälkeen kun puhdistaa kunnolla
Champion QC59C - Samantyylinen toiminnaltaan kuin Denso , myös hinta , mutta tarkka seoksesta . Yleensä kastumisen jälkeen kaatiskamaa
ex Jäsen #10

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Marraskuu 3. 22:52:04 2011

Pakko sanoa tälläistä koostetta tarvitaan aina

foorumilla 99 % tarvii ja 1 % gurut ei tarvi

ite kuulun tietty tuohon toiseen ryhmään :-#

kiitos ja kumarrus
kyl on helppo nyt hankkii tulpat kossu kone rojektiin



http://www.puuilo.fi/cat/product_catalog.php?c=194

BCPR7ES 4 ekua kpl tosta lähteä tarvikkeessa tinkaan euroja pois hinnasta /sarjasta
sama tulppa mutta R malli eli reisinki
eli tulpassa on resistori valmiina onko kellään kokemusta noilla

tietty paljon on siitäkin kiinni mikä on minkäkin tulpanjohdon sisäinen vastus
sähkön kannalta ei riitä se että on saman näköiset

tiki mittarilla oomialueella se selviää.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja fordton » Ti Joulukuu 27. 15:10:02 2011

Mitäs tulppia suosittelisitte turbo ohc:hen.. Puristuksia mitä jo vähän mittasin niin olis 8.9 baaria kylmänä. Oltava ohc normi kannalla eli kartio tiivistys.
Jos vaikuttaa asiaan niin edis4 hoitaa kipinät ja auto tulee ympäri vuotiseen ajoon.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 27. 17:34:21 2011

Hanki jostain vauhtimyymälästä (rally&race, Lautamäki,APE jne) adapterit tulpanreikien pienennykseen, silloin tulppavalikoima laajenee huomattavasti.
Sitten katso tulppia tästä ketjusta a la Cosworth.

Ilmeisesti tarkoitat puristuspainetta, et -suhdetta. Painemittaus ei kerro todellisesta puristussuhteesta juuri mitään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Tammikuu 11. 9:37:13 2012

Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja fordton » Ti Tammikuu 17. 14:37:53 2012

fordton kirjoitti:Mitäs tulppia suosittelisitte turbo ohc:hen.. Puristuksia mitä jo vähän mittasin niin olis 8.9 baaria kylmänä. Oltava ohc normi kannalla eli kartio tiivistys.
Jos vaikuttaa asiaan niin edis4 hoitaa kipinät ja auto tulee ympäri vuotiseen ajoon.

Tänään tuli tulpan adapterit matkahuoltoon ja jos samalla reissulla hakisin tulpat niin lähtisinköhän noilla kokeilemaan.. ---> NGK BCPR7ES ??

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 25. 12:53:51 2012

Pelaako vakio BOA:ssa halvimmat mitä löytyy?
Tai sanotaan että kestääkö ne ehjänä :green:

Autodata tarjos tollasia:
Motorcraft AGPR22P Kärkiväli 1,0
Bosch FR6DP1X Kärkiväli 1,0
NGK BCPR6ES Kärkiväli 0,7
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ke Tammikuu 25. 16:05:50 2012

vauhtipete kirjoitti:Pelaako vakio BOA:ssa halvimmat mitä löytyy?
Tai sanotaan että kestääkö ne ehjänä :green:

Autodata tarjos tollasia:
Motorcraft AGPR22P Kärkiväli 1,0
Bosch FR6DP1X Kärkiväli 1,0
NGK BCPR6ES Kärkiväli 0,7
Pelaa,vaikka olis vähän ärreempikin :cha ,noita NGK:oita taitaa saada 6kpl kahella kympillä,semmoset sinne.
Vaihtaa vaan sitte vähän useammin,noi platinat on ajateltu jtn +50tkm vaihtoväli ja se näkyy hinnassa...
Timppa 24V

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Tammikuu 31. 13:27:35 2012

Jasu kirjoitti:Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
GGR:ltä löytyy Ford Motorcraft Super-tulppa.

Lainaus: Original Ford part numbers AGPR902P 5099725 1120823 platinum spark plugs are now superceded and a lower specification to this non platinum Motorcraft Super spark plug.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Tammikuu 31. 14:16:36 2012

Jasu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
GGR:ltä löytyy Ford Motorcraft Super-tulppa.

Lainaus: Original Ford part numbers AGPR902P 5099725 1120823 platinum spark plugs are now superceded and a lower specification to this non platinum Motorcraft Super spark plug.
Jos joku meinaa tilata tuolta Graham Goodelta tulpat tms., niin voisin samaan kuormaan ottaa 8kpl noita Motorcraftin super tulppia? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ke Toukokuu 23. 21:54:54 2012

tumppe kirjoitti:
Jasu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Eikös nuo Autoliten AR51:set vastaa täysin Motorcraftin AG902 / AG902C / AG092C tulppia?
Onko kenelläkään kokemusta näistä?
GGR:ltä löytyy Ford Motorcraft Super-tulppa.

Lainaus: Original Ford part numbers AGPR902P 5099725 1120823 platinum spark plugs are now superceded and a lower specification to this non platinum Motorcraft Super spark plug.
Jos joku meinaa tilata tuolta Graham Goodelta tulpat tms., niin voisin samaan kuormaan ottaa 8kpl noita Motorcraftin super tulppia? :wink:
Msd:ltä tuli noita super "650 hp" tulppia, ovat siis tyypiltään Motocraft 071c Super. Ei mitään hajua mikä ero noihin normaaleihin "maailman huonoimpiin" tulppiin mut setti makso 20€ lähipostiin. Kokeillaan :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Toukokuu 24. 6:55:56 2012

täytyy vielä itsekkin kommentoida, monia kokeillu mut nyt meni hermo hain halvimmat ngk:t mitä löyty ja avot, pelaa, 1,6bar ahdoilla hyvin. tankissa re, mikä tuntui kyllä vaikuttavan, ei ihan pikku kipinällä tunnu syttyvän. auto siis cossu.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Suuri tulppakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Toukokuu 24. 8:33:52 2012

RE:llä ei välttämättä mikään iridiumi toimi. Kovissa RE-vehkeissä käyttävät kuulemma perustulppia. Omaan sain eilen audin 2.2t:n tulpat. Pitäis riittää perustehoille ainakin bensalla. Tuohonkin vaihdan jotkut DOHC:n tulpat, ku meen viinaan. Audis jokapäiväisessä käytössä 1.5bar ja pelaa aina.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin