Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Helmikuu 22. 23:00:13 2011

Onko jollakin varmaa tietoa ja/tai valmista visiota miten Sierraan ja Scorpioon saa tehtyä fiksusti tuplaulostuloilla olevan pakoputkiston?

Scorpio 24V on V-moottorisena Sierran läheisenä sukulaisena auto, johon tämä on tarkoitus toteuttaa.

Jenkkiversio Merkur Scorpiossa on kuuleman mukaan ollut tuplaulostuloilla pakoputkisto. Olen nyt pari iltaa googlettanut ilman mainittavaa menestystä ja en ole löytänyt todisteita asiasta.

Pari huonoa kuvaa kyllä löysin:

http://carphotos.cardomain.com/ride_ima ... _large.jpg
http://www.cardomain.com/ride/720984/19 ... ur-scorpio

Hankin myös muutaman Merkur Scorpion esitteen mielenkiinnosta eBaysta, jotta olisi nähnyt lisää kuvia. Ei onnistanut. Kuvissa ei näy pakoputken päitä ollenkaan ja muutenkin kuvissa on myös euroversioita. Mahdollisesta Dual Exhaust Systemistä ei puhuta esitteissä yhtään mitään, mutta kaikki muu sähköisestä bensakorkin luukusta ja automaatti-ilmastoinnista lähtien on kyllä tarkkaan speksattuna.

Jenkkien motors.ebay.com ja netin kuvia Merkurista kun katselee, niin kaikkien peräpää näyttää 1:1 samalta kuin euroversionkin pois lukien lisäjarruvalolla oleva lippa takakontin päällä.

Tarinan mukaan USA-mallissa on ollut erilainen tavaratilan pohja, joka mahdollistaa pakoputken kulkemisen ja ulostulon myös oikealle matkustajan puolelle taakse. Polttoainetankin on myös siten pakko olla ilmeisesti hieman erilainen. Euromallissa tankin koko on 70L ja teknisen datan mukaan jenkki-mallissa n. 64L (16.9 US gallons).

Olisiko jollakin kuvia ja 100% faktaa tietoa miten nämä autot eroavat takapäästään ja tavaratilan pohjaltaan? Näkisi suoraan tehtaan toteutuksen, jos tuollainen Merkur Scorpiossa on oikeasti ollut jo Fordin toimesta.

Nettiautossa on kaupan myös yksi Scorpio, johon on tekstin mukaan tehty em. muutos.

http://www.nettiauto.com/ford/scorpio/3496583
Kuva
Kuva

Kuvan mukaan vaikuttaisi siltä, että tankki on siirretty keskelle auton keskilinjaa.

--

Aikani nettiä tutkiessani huomasin myös, että 1999-2004 Mustang Cobrassa on (ollut saatavilla optiona vai jo tehtaalta?) erillisjousitettu taka-akselisto. Tässä autossa on myös tankki ihan takana ja pakoputkisto täten saman tyylinen kuin Sierra/Scorpio.

Linkki ja kuva.

Mustang tyylinen tuplaputkisto saattaisi olla aika helposti sovitettavissa ja tästä näkee hieman toteutusta miten tuplaulostuloilla olevat takapään putket saisi jollain tavalla sovitettua mahtumaan Sierra/Scorpioon. Tankki näyttää Mustangissa olevan keskellä takaosaa.


Kaikki tieto oikeaoppisesta toteutuksesta otetaan vastaan! Takaosan putkien pituushan pitäisi olla suurin piirtein yhtä pitkä, että pakokaasut tulevat kummastakin putkesta ulos.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 23. 21:05:46 2011

Eihän se putkien pituus ratkaiseva ole jos molemmat on omaa linjaansa alusta loppuun asti. Jatkat vaan putket erillisinä taakse asti ja sitten kuljetat oikean puolen putken takapuskurin takana poikittain ja sieltä ulos. Minulla on yksi tuollainen puskuri jota on juuri tuota tarkoitusta varten muokattu, sen kanssa oli tuplaputket. Taisi tästä joskus meillä olla jotain puhettakin?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Helmikuu 23. 21:14:29 2011

Oli puhetta kyllä joskus. Tuo on sitten se plan B.

Eikös V6 Caprissakin ole ollut tuplaulostulot? Siinä tosin ei ole erillisjousitettua perää.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Helmikuu 23. 21:24:13 2011

Sine kirjoitti:Eikös V6 Caprissakin ole ollut tuplaulostulot? Siinä tosin ei ole erillisjousitettua perää.
kyllä on ollut tuplaulostulot.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Helmikuu 23. 21:49:05 2011

Sine kirjoitti:Oli puhetta kyllä joskus. Tuo on sitten se plan B.

Eikös V6 Caprissakin ole ollut tuplaulostulot? Siinä tosin ei ole erillisjousitettua perää.
Se pohjalevyhän ei tuossa Sierrassa ole se rajoittava tekijä, vaan aivan apukuskin puoleiseen laitaan asennettu tankki - sitä ei oikein pääse ohittamaan kuin siltä kuskin puolelta. Tuplaputki mahtuu juuri ja juuri perän ohi yhtä puolta.

Tuplaputken tiellä ei oikein ole kuin tuo tankki, sen muotoilu ja täyttöputkelle tehtävä loiskepelti rittäisivät.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Jape105 » To Helmikuu 24. 19:50:43 2011

Kaverille tein tuplaputkiston 2.9 12v 4x4 Scorpioon 2x45mm etee taakse asti, tuossa kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2445565.jpg
Ainoa mitä piti tehdä että siirtää pumppua hiukan mut Cossussa ei ole sitä ongelmaa.
Siinä perän alituksessa oli vähän enemmän hommaa kun tein sen ihan erilailla mitä JyriN
Sitten olen nähny joskus jossain briteissä Mk3 Granun missä oli leikattu tankki sen oikean puoleisen pannan kohdalta poikki. :?
Mutta jos ihan ihan hipo putken tekee nii ne täytyisi olla yhtäpitkät ja mieluiten muotoiset, mut hyöty on luokkaa 1-3hp nii yhtä tyhjän kanssa tommosessa vakio koneessa.
Käy muuten todella hienosti kun on tuplaputket verrattuna siihen että olis se takapää 1 putkella.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja JyriN » To Helmikuu 24. 21:26:34 2011

Jape105 kirjoitti:Kaverille tein tuplaputkiston 2.9 12v 4x4 Scorpioon 2x45mm etee taakse asti, tuossa kuva: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2445565.jpg
Ainoa mitä piti tehdä että siirtää pumppua hiukan mut Cossussa ei ole sitä ongelmaa.
Siinä perän alituksessa oli vähän enemmän hommaa kun tein sen ihan erilailla mitä JyriN
Sitten olen nähny joskus jossain briteissä Mk3 Granun missä oli leikattu tankki sen oikean puoleisen pannan kohdalta poikki. :?
Joo, mulla oli tuossa vaiheessa tuplaputket vierekkäin vakion paikalla - ihan siitä syystä etten halunnut siihen tankin silpomiseen ryhtyä. Putket mahtui perän ohi just ja just samalta puolelta - jos toisi päät eri puolille autoa olisi luonnollista tuoda kumpikin putki myös perän ohi eri puolta.

Äänet oli makeet, mutta myös liian kovat Ahvenistolle, joten pätkäisin putket about siitä missä ne vakiossakin menevät yhteen ja ripustin puskurin alle kaameen tuuning pöntön. Äänet kuitenkin putosivat alle suurimman sallitun ja ajot pääsivät taas jatkumaan. :wink:

Suunnilleen tuosta pannan kohdalta se Sierrankin tankki pitäisi pätkiä, jos haluaisi tuplaputket eri puolille.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja henu » To Helmikuu 24. 21:35:18 2011

Mitenköhän ärsyttävät äänet tulee jos unohtaa kokonaan takaänärit pois ja laittaa useeman etupäähän, tankin ali mahtus varmaan menemään siinätapauksessa samalainen "lytty" putki ku b ryhmän toyotassa oli taka-akselin ylityksessä...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Helmikuu 25. 1:17:29 2011

Tarkennetaan vielä sen verran, että putkien pitäisi tulla ulos oikealta ja vasemmalta puolelta tähän tyyliin

Joissakin vanhoissa jenkeissä taitaa olla tankkia ihan koko takakontin alus ja sitten on vaan vedetty pakoputket sen ali ulos asti. Olenko käsittänyt ihan väärin? Luulisi siellä tankin ja putken välissä olevan lämpöpellin?

Visio on sellainen, että H- tai X-putkella (X ilmeisesti parempi) vaihdelaatikon jälkeen ja siitä taakse tuon Mustangin putkiston tyyliin kahdella putkella. Jos sieltä joku +1 hp tulee, niin hyvä vaan. Se ei nyt kuitenkaan ole ensisijainen ajatus. Tämä on mielessäni ulkonäön, V-moottorin ja jonkin verran kovempien äänien takia. Saisi vähän enemmän meteliä tulla, kun nykyinen on vähän liian sellainen hys hys pappamallinen. Toisekseen nykyinen putkisto alkaa olla aika selkeästi ehtoopuolella eli tarttis tehrä muutenkin jotain.

Varapyöräkotelon rälläköin hemmettiin, jos se alkaa olla tiellä. Onko jossain toisessa Fordissa suorakaiteen muotoinen tankki ja samanlainen mittarinanturin reikä?

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... vaihto.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... tankki.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... alaus1.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... alaus2.jpg

Kuvat Scorpio 2WD 2.8 mallista. Kuten kuvista näkee, niin tämä aihe on vaivannut minua jo vuodesta 2005 lähtien ;-)

Varapyöräkotelon poistolla saisi raivattua tilaa ja siten siirrettyä tankkia kuskin puolelle. Tankissa oleva muhkura vaan saattaa ottaa perään kiinni, jos vain siirtää sitä enemmän kuskin puolelle. Tekeekö joku ihan ”Custom Made” tankkeja mittojen mukaan?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 25. 8:07:54 2011

Sine kirjoitti:Jenkkien motors.ebay.com ja netin kuvia Merkurista kun katselee, niin kaikkien peräpää näyttää 1:1 samalta kuin euroversionkin pois lukien lisäjarruvalolla oleva lippa takakontin päällä.
Myös takavalot näyttää olevan jenkkimalliset. Tuollaset kun näkis pimeessä, niin olispa nam.
Sine kirjoitti:Aikani nettiä tutkiessani huomasin myös, että 1999-2004 Mustang Cobrassa on (ollut saatavilla optiona vai jo tehtaalta?) erillisjousitettu taka-akselisto. Tässä autossa on myös tankki ihan takana ja pakoputkisto täten saman tyylinen kuin Sierra/Scorpio.
On ollu vakiona kaikissa tuon ikäisissä Cobrissa. Sama apurunko ja akselisto sopii jopa tuohon vanhempaan SN95 koriin lähes bolt-on.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Kristian_89
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmikuu 2. 16:58:30 2010

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 » Pe Helmikuu 25. 14:03:45 2011

Omaan v6 sierraan on tulossa semmoinen muutos, et tankki lähteen varapyöräkoteloon :D Kaveri tekee alumiinitankin just varapyöräkotelon mitoilla. Tankki on melkein valmis, ei puutu ku kansi + muutamia pikku juttuja. Sit saa tehdä mieleisen putkiston molemmin puolin 8)
Coupe Taunus 302cid

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Helmikuu 25. 17:31:49 2011

henu kirjoitti:Mitenköhän ärsyttävät äänet tulee jos unohtaa kokonaan takaänärit pois ja laittaa useeman etupäähän, tankin ali mahtus varmaan menemään siinätapauksessa samalainen "lytty" putki ku b ryhmän toyotassa oli taka-akselin ylityksessä...
Äänestä tulee semmonen ''hölisevä'' tai ''lätisevä'' 8 koneessa sen huomaa selvemmin, kuten esim. Corvetessa on putkien päissä pöntöt nii on ihan erilainen ääni kun jossain vaikka impalassa missä on pöntöt taka-akselin edessä.
Mä tein muutaman erilaisen putkiversion joskus mun 302c.i.d. koneiseen autoon, nii siihen lopputulokseen tulin että pöntöt on parhaat olla siellä edempänä, kun taas pöntöt oli siellä takana nii ääneen tuli semmonen jytinä, ''corvette sound not kuut :) ''
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Helmikuu 25. 18:32:15 2011

Sine kirjoitti:Tarkennetaan vielä sen verran, että putkien pitäisi tulla ulos oikealta ja vasemmalta puolelta tähän tyyliin

Joissakin vanhoissa jenkeissä taitaa olla tankkia ihan koko takakontin alus ja sitten on vaan vedetty pakoputket sen ali ulos asti. Olenko käsittänyt ihan väärin? Luulisi siellä tankin ja putken välissä olevan lämpöpellin?

Visio on sellainen, että H- tai X-putkella (X ilmeisesti parempi) vaihdelaatikon jälkeen ja siitä taakse tuon Mustangin putkiston tyyliin kahdella putkella. Jos sieltä joku +1 hp tulee, niin hyvä vaan. Se ei nyt kuitenkaan ole ensisijainen ajatus. Tämä on mielessäni ulkonäön, V-moottorin ja jonkin verran kovempien äänien takia. Saisi vähän enemmän meteliä tulla, kun nykyinen on vähän liian sellainen hys hys pappamallinen. Toisekseen nykyinen putkisto alkaa olla aika selkeästi ehtoopuolella eli tarttis tehrä muutenkin jotain.

Varapyöräkotelon rälläköin hemmettiin, jos se alkaa olla tiellä. Onko jossain toisessa Fordissa suorakaiteen muotoinen tankki ja samanlainen mittarinanturin reikä?

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... vaihto.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... tankki.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... alaus1.jpg

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... alaus2.jpg

Kuvat Scorpio 2WD 2.8 mallista. Kuten kuvista näkee, niin tämä aihe on vaivannut minua jo vuodesta 2005 lähtien ;-)

Varapyöräkotelon poistolla saisi raivattua tilaa ja siten siirrettyä tankkia kuskin puolelle. Tankissa oleva muhkura vaan saattaa ottaa perään kiinni, jos vain siirtää sitä enemmän kuskin puolelle. Tekeekö joku ihan ”Custom Made” tankkeja mittojen mukaan?
Harvemmin vanhoissa jenkeissä on tankki ko takakontin alus, vaikka tankkiin mahtuu ainettakin 80-100l. nii on sillä autolla vähän enemmän leveyttäkin kun scorpiolla. 8) eli useimmiten putket tulee tankin molemmin puolin.
Tai toinen vaihtoehto on että se tankki on pystyssä taka-akselin takana eli putket tulee akselin yli,kääntyy alas tankin ja akselin välistä ja tankin ali taakse.
Useassa on tankki toteutettu juuri samalla lailla kuten on esim. Mk1 ja Mk2 Cortinoissa.
Ja H ja X putken merkityskin on hyvin pieni taas puhutaan hevosesta tai parista tommosessa vakio koneessa, ne yhdysputket pilaa vaan sen äänen mitä tuplaputkilla saadaan.

Ja moulle semmonen asia että arvaa onko noi Merkurin takavalot himottanu noiden Side markereiden takia? 8)
Eikä noihin scorpion valoihin saa mitään kiinni ellei rupee väsäämään niihin mitään kiinnikkeitä lampulle. :evil:
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Helmikuu 25. 18:55:20 2011

Jape105 kirjoitti:
henu kirjoitti:Mitenköhän ärsyttävät äänet tulee jos unohtaa kokonaan takaänärit pois ja laittaa useeman etupäähän, tankin ali mahtus varmaan menemään siinätapauksessa samalainen "lytty" putki ku b ryhmän toyotassa oli taka-akselin ylityksessä...
Äänestä tulee semmonen ''hölisevä'' tai ''lätisevä'' 8 koneessa sen huomaa selvemmin, kuten esim. Corvetessa on putkien päissä pöntöt nii on ihan erilainen ääni kun jossain vaikka impalassa missä on pöntöt taka-akselin edessä.
Mä tein muutaman erilaisen putkiversion joskus mun 302c.i.d. koneiseen autoon, nii siihen lopputulokseen tulin että pöntöt on parhaat olla siellä edempänä, kun taas pöntöt oli siellä takana nii ääneen tuli semmonen jytinä, ''corvette sound not kuut :) ''
Mulla on ton x-putken jälkeen 2kpl äänenvaimentajia (per putki) ihan peräkkäin, niin edessä kuin vaan mahdollista. Ensiksi on ns. huilu (muistaakseni se 50cm keskikokoinen) ja sitten läpivirtaava pönttö (semmoinen lyhyt lättänä) - molemmat simmonsin *otonet tuotteita. Viidentenä on sitten takana se tuuning.

Äänet oli ennen tota takapöntön asennusta tosiaan hyvät, mutta kahdesta vaimentajasta huolimatta liian kovat. X-putki aiheutti semmoisen resonanssin siinä 4k kierroksen päällä, että olo tuntui hyvinkin race henkiseltä. Ei ihan se ratkaisu, millä teini saapuu hiljaa aamuyöllä kotiin. :lol: Ja pitää tunnustaa, että olihan se motarilla aika rasittava ajettava. :oops:

Kutoskoneessa on tasaisen käynnin lisäksi myös tasainen sytytys, joten mitään v8 kuuloista rummutusta tuosta ei ulos saa. :roll:

Jos joskus teen putken uusiksi siten, että ulostulot on eri puolilla, niin säilytän x:n ja huilut nykyisellä paikoillaan mutta laitan ne lättänät sinne taka-akselin taakse.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Helmikuu 25. 21:31:02 2011

JyriN kirjoitti:
Jape105 kirjoitti:
henu kirjoitti:Mitenköhän ärsyttävät äänet tulee jos unohtaa kokonaan takaänärit pois ja laittaa useeman etupäähän, tankin ali mahtus varmaan menemään siinätapauksessa samalainen "lytty" putki ku b ryhmän toyotassa oli taka-akselin ylityksessä...
Äänestä tulee semmonen ''hölisevä'' tai ''lätisevä'' 8 koneessa sen huomaa selvemmin, kuten esim. Corvetessa on putkien päissä pöntöt nii on ihan erilainen ääni kun jossain vaikka impalassa missä on pöntöt taka-akselin edessä.
Mä tein muutaman erilaisen putkiversion joskus mun 302c.i.d. koneiseen autoon, nii siihen lopputulokseen tulin että pöntöt on parhaat olla siellä edempänä, kun taas pöntöt oli siellä takana nii ääneen tuli semmonen jytinä, ''corvette sound not kuut :) ''
Mulla on ton x-putken jälkeen 2kpl äänenvaimentajia (per putki) ihan peräkkäin, niin edessä kuin vaan mahdollista. Ensiksi on ns. huilu (muistaakseni se 50cm keskikokoinen) ja sitten läpivirtaava pönttö (semmoinen lyhyt lättänä) - molemmat simmonsin *otonet tuotteita. Viidentenä on sitten takana se tuuning.

Äänet oli ennen tota takapöntön asennusta tosiaan hyvät, mutta kahdesta vaimentajasta huolimatta liian kovat. X-putki aiheutti semmoisen resonanssin siinä 4k kierroksen päällä, että olo tuntui hyvinkin race henkiseltä. Ei ihan se ratkaisu, millä teini saapuu hiljaa aamuyöllä kotiin. :lol: Ja pitää tunnustaa, että olihan se motarilla aika rasittava ajettava. :oops:

Kutoskoneessa on tasaisen käynnin lisäksi myös tasainen sytytys, joten mitään v8 kuuloista rummutusta tuosta ei ulos saa. :roll:

Jos joskus teen putken uusiksi siten, että ulostulot on eri puolilla, niin säilytän x:n ja huilut nykyisellä paikoillaan mutta laitan ne lättänät sinne taka-akselin taakse.
Mutta V-kone on aina V-kone,aina siinä on semmonen V koneen ääni mitä voi putkilla korostaa, niinkuin tuossa ylempänä sanoin että hölinää tulee kun ne pöntöt on siellä edessä vaikka olis V 4. :D
Juu ei kutos koneisesta ikinä saa 8:n ääniä mut samalla lailla 6:sessa sytytys järjestys on kun ameriikan 8 koneissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja nprteam » La Helmikuu 26. 8:57:33 2011

itellä oli joskus lavachevy 454llä, siinä oli rosterit yksillä kiertopöntöillä reilusti ennen taka-akselia, ite tykkäsin, naapureista aamulla en ole ihan varma. Vanhempi työkaveri oli sitä mieltä, että se kuulosti pommikoneelta :green: Eli onnistunut.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Helmikuu 26. 10:23:20 2011

Jape105 kirjoitti:
JyriN kirjoitti: Kutoskoneessa on tasaisen käynnin lisäksi myös tasainen sytytys, joten mitään v8 kuuloista rummutusta tuosta ei ulos saa. :roll:

Jos joskus teen putken uusiksi siten, että ulostulot on eri puolilla, niin säilytän x:n ja huilut nykyisellä paikoillaan mutta laitan ne lättänät sinne taka-akselin taakse.
Mutta V-kone on aina V-kone,aina siinä on semmonen V koneen ääni mitä voi putkilla korostaa, niinkuin tuossa ylempänä sanoin että hölinää tulee kun ne pöntöt on siellä edessä vaikka olis V 4. :D
Juu ei kutos koneisesta ikinä saa 8:n ääniä mut samalla lailla 6:sessa sytytys järjestys on kun ameriikan 8 koneissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
V8 koneissa (90 ast. ja cross-plane kampuralla) sytytysjärjestys on sellainen, että kummallakin lohkolla 2 pyttyä neljästä sytyttää peräkkäin, kun muut menee aina vuorotellen. Ks. oheinen linkki, mikä selventää tätä sekavaa selitystä hieman.

Kölniläisen sytytys on 1-4-2-5-3-6, eli vuorotellen puolelta toiselle - näin pakopulssit tulevat rööristä ulos tasaisena virtana eikä v8 lailla "rullaten". Avaralla putkella ja pöntöillä tuunaamalla voi muuttaa pakoputkiston nuottia, mutta soitettua säveltä sillä ei voi muuttaa. :lol:

Edit: sytytysjärjestys, ettei jää väärin :)
Viimeksi muokannut JyriN, La Helmikuu 26. 16:23:49 2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Helmikuu 26. 11:06:07 2011

Muistakaa myös niitä ääniä suunnitellessanne että iskunpituus ja puristus-suhde määrää paljon ääntä. Se kasi'koneen lotkotus korostuu noissa ikivanhoissa jenkeissä kun niissä on yleensä pitkä isku, mutta esim joku Bemarin kasi on oikeanlaisellaputkistolla tosi nami kun siinä on lyhyt isku. Makuasioita, mutta yhdestä asiasta lienemme samaa mieltä, liitoksista supisteleva (lue vuotava) putkisto on aina ruman kuuloinen.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Helmikuu 27. 2:41:17 2011

Teet tollasen niin naapurit tykkää, tuli kokeiltua :green: :green:
http://i693.photobucket.com/albums/vv29 ... /pakru.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=2iMVFBA_On0
Ja tossahan toi tankkikin näkyy.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ma Helmikuu 28. 21:08:19 2011

Itsellä on sama homma edessä, tosin vasta suunnitteluasteella.
Tarkoitus on leikata tavaratilan lattia auki ja laittaa tilalle -67 Mustangin tankki (sellainen on jo irroitettu luovuttajasta). Siinä tulee tilaa mukavasti tilaa takapäähän. Vararenkaan voi toteuttaa pienellä korjaussarjalla mallia C-Max.

Tuon X:n olen ajatellut toteuttaa sellaisella äänenvaimentimella, missä putket menee ristiin pöntön sisällä. Jenkeistä niitä löytää useammastakin luettelosta.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Maaliskuu 14. 16:27:32 2011

Nyt alkoi "Merkur Sierra XR4Ti tank" hakusanoilla jotain löytymään. Olisi pitänyt tietty arvata, että Sierra hakusanalla löytyy paremmin kuin Scorpio.

Jenkkien Merkur www-sivulla nähtyä: tankki on samalla paikalla, mutta näköjään erilainen.

http://never2funky.com/magazine/backpoc ... eerear.jpg

Tankki on ilmeisesti oikeasti omansa noissa Merkureissa.

Varapyörä näyttäisi myös olevan:
http://never2funky.com/magazine/backpoc ... empty2.jpg

Putkiston asettelu vaikuttaisi aika yksikertaiselta ja helposti kaksiputkiseksi V-moottorille alusta lähtien muutettavissa.

Takatukivarret näyttävät jotenkin erilaiselta kuin normi-euroversioissa.

Linkki koko tarinaan:
Ztee24 – The Merkur XR4Ti Labor of Love

Erot Euro-XR4 mallin XR4Ti:n välillä tämän mukaan:

http://passionford.com/forum/ford-sierr ... xr4ti.html
It's a lhd XR4. You will find many parts from rhd cars fit.

A couple notes though on items specific to the XR4Ti

Engine
Wiring harness
ECU
chassis rails/floor pan
exhaust
bonnet
gas tank
whole rear floor (spare well)
fuel pump

Look under your front fender liners to see the 909 chassis plates welded in. The chassis is stronger than a sierra chassis. Notice the chassis rails go the lenth of the car?

Teknisen datan mukaan tankki on XR4Ti jenkki-mallissa n. 56,78L (15.0 US gallons).

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Maaliskuu 14. 21:03:48 2011

Sine kirjoitti:Takatukivarret näyttävät jotenkin erilaiselta kuin normi-euroversioissa.
OT: Näyttäs toi kuskikin olevan vähän erilainen kuin normi-euroversiossa *fapfapfap* :green: :green:

Tutulla on tollanen jenkeistä tuotu xr niin täytyy kysäistä jos pääsis vähän nuohoamaan sitä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Maaliskuu 14. 23:11:30 2011

Ota myös kuvia, jos vaan voit!

Nätti mimmi tosiaan. Joku tällainen Virittäjät sarjaan, niin nousisi taso ainakin minun silmissä :D

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Pakoputkisto tuplaulostuloilla Scorpio ja Sierra

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 15. 18:42:14 2011

Tankki oli kuulemma tossa sama mitä eurossakin, tukivarret vissiin erilaiset (kuin mitä perus sierran) kun pyörät on suorassa madalluksen kanssa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin