Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiT
CRSC jäsen 2018
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Heinäkuu 9. 20:27:52 2008
Paikkakunta: Kymi

Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Ma Tammikuu 31. 22:42:51 2011

Kuten otsikko sanoo, olisi tarkoitus selvittää paras tapa toteuttaa YB:lle huohotus märkäsumpun kanssa. Tehotavoitteet kun ovat mitä ovat, niin tähän asiaan kaivattaisi nyt asiantuntevaa kommenttia. Perse edeltä puuhun on toki yksi vaihtoehto, mikäli tähän ei saa tolkkua. Luulin jostain syystä tämän olevan ihan läpihuuto-juttuja, mutta jotain mystiikkaa näyttäisi kuitenkin olevan ilmoilla. Monissa Suomi-kossuissa tuntuu olevan kanteen toteutettuna huohotus (kuva alla), mutta mikäli nyt oikein olen ymmärtänyt, niin tämäkään ei olisi (ainakaan pelkästään) se paras vaihtoehto. Graham Goode Racingin mietteitä asiasta.

Kuva

Esimerkiksi Timolla näyttäisi olevan jonkinsortin keruusäiliö suoraan venakopan päällä ja siitä paluu johonkin. Tallikaveri glue teki vastaavan systeemin Sierraansa ja kai se jotenkin pelitti. Se "kidney-box" oli käytössä edelleen rinnalla, mutta muistaakseni tuo systeemi kuitenkin huohotteli aika reilusti loppupeleissä.

Skorppi jossain välissä mainitsi, että Hevosvoima.com:sta löytyy seuraavanlaista "viritystä", joka saattaisi jeesata ainakin öljykäryjen suhteen:
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=6373

Briteissä vastaavasti näytettäisi yleisesti suosittavan tuota alakerran huohotuksen parantamista ja ylimääräisen mähmän valuttamista öljypinnan alapuolelle öljypohjaan. Kannen huohotus laskee ilmeisesti liikaa läpi, josko vedetetään radalla 7krpm kieppeillä pidempiä reissuja.

Tässä muutama foto WRC-style huohottimesta. Eli molemmilta puolilta konetta on huohotus tuohon kidney-boxin korvaavaan astiaan. Aika invaliidin oloinen kiinnitys, kun pitää koneistaa lohkoon kierre. Tulppaako tuo sitten kenties sen vakiohuohotuksen reiän, tarina ei kerro?
Kuva

Pakopuolelta näyttäisi saavan huohotuksen suoraan lohkosta.
Kuva

Escocosa-foorumin jampat teettivät näitä jossain välissä, kuva havainnollistaa ehkä hivenen tuota kyseisen pömpelin rakennetta.
Kuva

Olin jo tekemässä kanteen tuota lisähuohotusta, mutta koska esim. noista norjalaisten verrattaen kovista vehkeistä puuttui se kokonaan jäi tämä vielä askarruttamaan. Vai olisikohan näissä vehkeissä kuitenkin kuivasumput hoitamassa hommia, ei vaan ainakaan vastaan tulleissa kuvissa näy moisia hipoiluja.

Hafsengen (750hv):
Kuva

Leif Nielsen (ex-Hafsengen koppa, mutta tässä taisi olla kuitenkin eri kone 920hv):
Kuva

Henrikin väläri (650hv):
Kuva

Mulla on tuo hivenen suurennettu 2wd öljypohja nyt koneessa kiinni, mutta äkkiäkö sen irroittaa ja hitsailee siihen pari kierrettä lisää. Samoin pohjassa on nyt läpällinen loiskelevy asennettuna.
Kuva

Kysymys ja pohdinta kuuluukin, että olisiko optimaalinen setti siis sellainen, että huohotus tehtäisi niin molemmilta puolilta kampikammiota, kuin myös molemmilta puolilta kannesta? Vai tulisiko tässä kenties mennä nukkumaan? :lol:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 1. 1:01:12 2011

Pitäisi kai täälläkin olla nukkumassa.
Paras idea on ehkä tehdä moottori uusilla sisuskaluilla ettei se huohota liikaa :)

- venttiilikoppaan on helppoa tehdä lähdöt huohottimelle, ja saa samalla mystifioidut(?) yläkerran kaasut myös pois.
- niin tai näin, selkeitä perusvaatimuksia on mm. kerääjältä paluu pinnan alle; paineettomana palauttaa öljyn kiertoon ilman että auto täytyy sammuttaa. Kisahommissa "must", varsinkin jos kyse muusta kuin sprintti-, crossiräkäisystä tai vast.
- kampikammion paineet pääsevät äreämmässäkin laitteessa kahta 13-16 mm kanavaa pitkin karkuun. Yläkertaan näkyy riittäneen yksi samaa kokoluokkaa oleva niille jotka ovat halunneet varmistaa tuuletuksen.
- saman asian voi toteuttaa toki monella tavalla, norskit tykkkää selkeästä näemmä.
- pcv kannattaa poistaa jos imusajan imu jätetään käytöstä.

Tuo WRC -kerääjä on suunnilleen normityyppinen purkki joka jouduttiin työntämään sinne missä sattui olemaan tilaa kun MPC ja PAS veivät veronsa tiloista. "Sarvi" etuviistoon on paluulinja/huohotintulo (2 tehtävää) alkuperäissokkelon/pcv-venttiilin aukossa. Takaa lähtee linja öljypinnan alle, jos ei, ei ole kopioitu tarkasti :lol:

Jk. Keneltä saa hankittua trapeillä varustettua "G19" teräspoteroa (viimeinen kuva) ?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Helmikuu 1. 1:10:29 2011

jjs kirjoitti:
Jk. Keneltä saa hankittua trapeillä varustettua "G19" teräspoteroa (viimeinen kuva) ?

http://cgi.ebay.co.uk/Cosworth-YB-2wd-s ... dZViewItem
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

AnttiT
CRSC jäsen 2018
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Heinäkuu 9. 20:27:52 2008
Paikkakunta: Kymi

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Ti Helmikuu 1. 1:46:30 2011

Kiitos infosta jjs! Arvatenkin kysymyslitania oli osoitettu juurikin sinunkaltaiselle tietäjälle. :green:

Eli mikäli ymmärsin oikein, niin paremman huohotuksen suhteen voi suht huoletta tehdä seuraavaa:
1) Jättää kidney-boxin omalle paikalleen. (Mulla esim. on nyt 2wd mallinen tuo ilman paluuta öljypohjaan.)
2) Ottaa molemmilta puolilta kampikammiota huohotukset noiden WRC-huohotuskuvien mukaisesti.
3) Kerätä 1 ja 2 kohdissa mainitut kolme letkua yhteen säiliöön.
4) Huohotussäiliön pohjalta paluu öljypohjaan nestepinnan alle.
5) Raitisilmahuohotus säiliöstä pakoputkistoon tuollaisen Hevosvoima.com:in kaltaisen holkin avulla tai vaihtoehtoisesti ulos auton alle letkulla. Kai sellainen usein näissä käytetty pikkufiltterikin pelittäisi, mutta niiden varjopuolena hajut mahdollisesti kabiinissa.
6) Järjestää venttiilikopan huohotuksen myöhemmin samaan säiliöön, mutta kuitenkin vasta sitten, mikäli tarve vaatii. Eli kyseeseen tulisi tilanne, jossa esimerkiksi venttiilikopan tiivisteet eivät vain pitäisi.

Reyland Escossa (~700hv) on hivenen kuvailemani kaltainen pömpeli ilmeisesti tuossa oikealla yläkulmassa, samannäköisen paisarin vieressä. Ja toim. huom. ei kannen huohotusta tässäkään vehkeessä.
Kuva

Kuva

Ainakin tuolla brittifoorumeilla on ollut äänessä olijoilla huonoja kokemuksia (lähinnä siis kovassa ratarääkissä olevilla vehkeillä) siitä, että kannen huohotukseen muodostuu niin paljon alipainetta, että se alkaa imemään kantta kuivaksi ja etenkin erilliseen astiaan huohottaminen vailla paluuta öljypohjaan koituu ongelmaksi.

Uusi konehan mulla tässä on rakenteilla, ja välykseksi ei muistaakseni tullut mitään ihan älytöntä kun renkaita viilailin. Painetta olisi kuitenkin tarkoituksena pistää mallia reilusti, jolloin se pienikin välys voi alkaa huohottelemaan. :)

Sellainen T25 Escon koneesta löytyvä loiskelevy olisi alakerrassa varmasti auttanut hieman loiskiintumista, mutta niitä ei tuntunut oikein löytyvän. Ja PCV venttiiliä ei enää ole tuossa mun läppishärdellissä mukana kuvioissa ja itseasiassa sen poistaminen saikin mut tätä asiaa pohtimaan tarkemmin.

Ja juu eBaystahan noita G19 vimpaimia löytyy kuten AkiS jo mainitsikin, eivätkä olleet edes pahan kalliita. Tosin mainittakoon tähän vielä sellainen, että jollain britillä tuollaisesta tai vastaavasta lähteneet nuo lärpättimet kävelemään ja kone tuhannen päreinä, mutta riskillähän tässä mennään jo muutenkin. 8)

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Helmikuu 1. 10:50:03 2011

Itse olen tässä hetkisen aikaa miettinyt, että mistäköhän sinne kanteen niitä huohotuskaasuja mahtaa oikein tulla..? :-s

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 1. 11:35:11 2011

Mulla on väljä alakerta ja yks 20mm huohotinputki riittää mainiosti sillekkin, tai ainakaan sen ei tarvitse rypeä öljyä ulos mistään raoista, vaan höyryt tulee siitä putkesta kaikki. Tosin nyt lähti venakopan tiiviste irti, mutta se johtu ihan siitä että se meni alunperinkin huonosti paikoilleen. Tosin on kyseessä OHC jossa myös öljykorkki osaa huohottaa. Alun perin se on kylläkin tarkotettu että korvausilma menee sitä kautta moottoriin.

Itte tekisin ehkä niin, että venttiilikopasta ja siitä lohkossa olevasta orkkis paikasta suora putki purkkiin, purkin sisälle pelti mikä kerää viimeset roiskeet. Purkin päältä letku ulos ja joku powerfiltteri päähän.

Mitä ne britit mahtaa tarkoittaa sillä että "imee kannen kuivaksi"? Mun mielestähän se on ihan hyvä vaan että se öljy on öljypohjassa eikä kannessa... :roll: Jos huohotus otetaan ulos kannesta, niin kunnon ohipuhalluksella öljy ei helposti mene vastatuuleen, jolloin se jää kanteen. Sikälihän se olis parempi jos huohotin olis pelkästään lohkossa. Sieltähän se huohotuskaasukin tulee.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 1. 12:43:01 2011

Jättäisin väliin, turboautossa erityisesti, tuon pakoputkeen laitettavan "imuventtiilin".
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Helmikuu 1. 15:55:10 2011

Jos sitä säiliö jolta meinaa ajaa paluun öljypohjaan ei saa lähelle koneen lämpöä niin ei kannata niitä likuja takaisin koneeseen kierrättä. Itellä oli alkuun erillinen säiliö johon tuli tetkut kannesta ja lohkon kylkestä orkkis paikalta ja paluu pohjaan orkkis paikalle. No kokeilin sitten talvella kääntää tuon paluun erilliseen kerääjään, joka täyttyi hetkessä vedensekaisesta litkusta. Metallinen säiliö kondensoi aika tehokkaasti. :) Itse en enää kyllä kierrätä muualta kuin orig munuaisesta nesteet koneeseen.
Nyt meinasin toteuttaa näin. orkkis pönttö saa olla lohkon kyljessä josta alkuperäinen paluu öljypohjaan, pöntöstä 20mm letku kannen päällä poikittain olevaan pönttöön ja tästä letku, joko ilmanputsarin alle (letkun päässä pieni suodatin) tai suoraan turbon imuputken varteen. Kyllä tulee öljyämään putkistoa, mutta samalla helpottaisi huohotusta luomalla aavistuksen alipainetta.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 1. 17:25:48 2011

Mulla menee 18mm letku lohkon orkkis lähdöstä(suora putki) venakopan päälle T-haaraan josta erilliseen ponttöön,pöntöstä huohotus.
Viime kesänä affeniston reissun jälkeen otin n.30 ratakierroksen jäljiltä pönikän pois ja siellä ei ollut kun muutama desi 5w-50 rally formulaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AnttiT
CRSC jäsen 2018
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Heinäkuu 9. 20:27:52 2008
Paikkakunta: Kymi

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Ti Helmikuu 1. 17:45:33 2011

Perkele! Hehe, ei vaan siis Perkele, tuo kondenssihomma on ihan varteenotettava huomio. Tosin itse meinasin jättää talvi-ek:t ajamatta ja "huuatella" vain kesäisin linnunlaulun säestämänä. Tällöin ei välttämättä tulisi tuo veden kondensoituminen olisi niin paha homma, joskin jäi vähän arveluttamaan mokoma.

Aksulla taitaa olla välykset kunnossa, 30 kiekkaa on jo ihan reippaasti ja parin desin huohotuksella voisi vielä elää. Jotenkin muistelisin, että ei sullakaan taida ihan löysä kaasujalka olla ja tehojakin jonkinverran, eli huohotuksen "puute" ei varmaankaan ole johtunut tässä tapauksessa lämän tai tehon puutteesta? :wink:

Tuosta pakoputkiston imuvenan tarpeellisuudesta olisi kyllä mukava kuulla/lueskella lisää. En ainakaan nopealla Googlettamisella löytänyt siihen vielä fiksua lisäinfoa. Eikös tuo kampikammion alipaineistaminen olisi ihan järkeenkäypä juttu, vai tuleeko tuosta kenties liian paljolti alipainetta sitten ja voitelu häiriintyy jotenkin? Tässä yhteydessä siis kyseessä edelleen pelkän alakerran huohotuksen parantaminen, jossa kantta ei alipaineistettaisi tuolla systeemillä. Hieman vastaavalla tavalla meidän tallilla aiemmissa proggiksissa heitettiin tuota huohotusta turbon imupuolelle, jolloin saavutettiin mahdollisesti samankaltainen efekti. Tai noh, ainakaan ölkät eivät purskunneet enää tuulilasille ja silmille, kuten mulle kävi lentokentällä. Päästömittauksissa kuvittelin napsivani sitten tuollaiset letkut irti ja tulpata holkin, mikäli siis tätä toteutusta noudattaisin. Ja toki asennuspaikkakin olisi vasta lambdojen jälkeen, jottei mahdollisesti sekoittaisi niitä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 1. 19:07:27 2011

Ei ole ollut kevyt tuo oikean jalan kenkä mulla :green:
Tuossa putki "venttiilissä" on sitten se ettei saa olla vastapainetta putkessa muuten alkaa sinne siirtyä sinne väärään suuntaan se puhallus.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 1. 19:21:39 2011

Kondensoitumisesta:
Tulevaisuuden rallitähti -lelussa on kerääjäpurkista (akun paikalla) palautus suoraan öljypohjaan (koneistettu liitos). Purkissa on erillinen tyhjennystulppa pohjamäskille johon yleensä on lukeutunut kondensiovesi yms. Paluuputken lähtö on noin tuuman purkin pohjan yläpuolella. Pitää vaan muistaa välillä tyhjentää :)

Pakoputkeen kytkemisestä:
Vierastan laittamasta mitään ylimääräistä bensahuuruista pakoputkeen jossa virtaavan kaasun lämpötila luokkaa 700 astetta tai jopa yli. Oli vastaisku tai ei. Saatan olla ylivarovainen, yhden rakkaan lelun joskus polttaneena.
Pitäisi myös tutkia mikä on pakoputkessa paine, eipä ole tullut mitattua. Riippuu toki rakenteesta, pakosarjassa luokkaa 2 bar (oletus!) ja vapautuu väljempään tilaan -> paine laskee dramaattisesti. Hmmm, pienin veto siellä on jokatap. silloin kun tarve on suurin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 1. 20:32:13 2011

Nyt kun asia on otettu oikein puheeksi, niin itse olen miettinyt lohkon alipaineistamista vastaventtiilin välityksellä suoraan imusarjaan ja sen kaverina käyttäisin ahtopaineella toimivaa ejektoria. Ahtovuoto on käytännössä olematon, mutta sillä saisi melko reippaan imun aikaiseksi jos ahtopainetta on vaikka se 2 bar. Kaasut suoraan turbon imuun. Se voi näkyä jo vähän tehossakin, kun sen ilman saa pois sieltä lohkosta kuleksimasta. Ja tekee se hyvää öljyllekkin, kun vesi ja bensa höyrystyy siitä huomattavasti helpommin.

Jossain ahdetussa autossa taitaa vastaavanlainen viritys olla tehtaan jäljiltäkin. Imusarjan alipainettahan käytetään melkein kaikissa.
Jäsen #606

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Helmikuu 2. 18:03:36 2011

olafu kirjoitti:Nyt kun asia on otettu oikein puheeksi, niin itse olen miettinyt lohkon alipaineistamista vastaventtiilin välityksellä suoraan imusarjaan ja sen kaverina käyttäisin ahtopaineella toimivaa ejektoria. Ahtovuoto on käytännössä olematon, mutta sillä saisi melko reippaan imun aikaiseksi jos ahtopainetta on vaikka se 2 bar. Kaasut suoraan turbon imuun. Se voi näkyä jo vähän tehossakin, kun sen ilman saa pois sieltä lohkosta kuleksimasta. Ja tekee se hyvää öljyllekkin, kun vesi ja bensa höyrystyy siitä huomattavasti helpommin.

Jossain ahdetussa autossa taitaa vastaavanlainen viritys olla tehtaan jäljiltäkin. Imusarjan alipainettahan käytetään melkein kaikissa.
Sotkii kylläkin imusarjaa ja tehoja saattas olla vähän vähemmän öljyn ja hapettomien kaasujen takia . sekä vaarana jos oksentaa reilummin öljyä , loppuu ajot siihen . Vai meinasitko käyttää erillistä kerääjää vielä öljylle ?

btw. Miten tuo ekan kuvan systeemi voi toimia ?
ex Jäsen #10

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Helmikuu 2. 18:54:11 2011

Jake kirjoitti:Sotkii kylläkin imusarjaa ja tehoja saattas olla vähän vähemmän öljyn ja hapettomien kaasujen takia . sekä vaarana jos oksentaa reilummin öljyä , loppuu ajot siihen . Vai meinasitko käyttää erillistä kerääjää vielä öljylle ?

btw. Miten tuo ekan kuvan systeemi voi toimia ?
Tuosta suunittelin itselle että orkkislähtö/kopasta menisi "sokkelokammioon" josta toisesta päästä ahtimen imuun huohotus.Pohjasta viellä paluu ö-pohjaan.

Mulla on nyt vähän vastaava,yhdellä t-liitoksella kopassa ja siitä säiliöön josta huohotus.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Helmikuu 2. 19:04:33 2011

Jake kirjoitti:
btw. Miten tuo ekan kuvan systeemi voi toimia ?
Omassa on/oli juuri noin, toimii kyllä jos vaan on timmi kone.
Ahvenistolla viimekesänä sain karvaasti kokea että ei ollut :green:
Asia korjaantu laittamalla rata-ajelun ajaksi keräyspöntöstä paluun takasin koneeseen.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Jake » To Helmikuu 3. 15:44:38 2011

Eiku meinasin vaan että kammion paineet menee imupuolen venakoppaan jossa on alapuolella sama paine , toisen puolen kopasta sitten vasta pois ? Saattas toimiakkin jos molemmat olis yhdistetty :green:
ex Jäsen #10

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Timo » To Helmikuu 3. 17:29:33 2011

Jake kirjoitti:Eiku meinasin vaan että kammion paineet menee imupuolen venakoppaan jossa on alapuolella sama paine , toisen puolen kopasta sitten vasta pois ? Saattas toimiakkin jos molemmat olis yhdistetty :green:
kun auto huohottaa tapahtuu se yleensä alakertaan, kuten kaima jo mietti, ei kannessa pitäisi olla huohotuspaineita jos kjone edes about kunnossa.. eka kuvassa ne alakerran paineet on tuotu venakoppaan, kyllähän ne siellä tasaantuu puolelta toiselle kun samaa tilaa ovat. sitten ne paineet mitä on extraa päästetään kopasta ulos ja kerääjäsäiliöön. ihan ok luulisin??

mutta asiaan, mielestäni oleelllisinta on saada alakerrasta paine pois jotta esim paluuöljy valuu sinnen esteettömästi, ja siksi taas voi olla (ihan vaan heitto)fiksua tasata paineita alakerran ja venakopan kanssa (eli tuoda sitä huohotuspainetta venakoppaan myös) jotta paluu ja roiskevoiteluöljyllä on sopivan tasainen paine kaikkialla. sitten yleensäkin koneesta vaan extra huohotuspaineet ulos jollain konstilla, esim suoraan ilmaan kuten itse tein, tai sitten johonkin kerääjäpönttöön. pöntöissä se huonopuoli että ne kerää usein kosteuttta jne.

jos mitään muuta ei keksi niin alakerrasta molemmin puolin putket ulkoilmaan niin ei ole suotta painetta siellä. mulla tulee kahden puolen lohkoa paineet kannen päällä olevaan koteloon ja siitä on se huohotusputki ulos, on itseasiassa imusarjan päällä eikä sotke "nättiä' koteloa, eli ei hirveästi huohota (ainakaan vielä). kuvassa näkyy jotenkuten.

http://s122.photobucket.com/albums/o267 ... G_2010.jpg
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Helmikuu 4. 7:29:58 2011

jjs kirjoitti: Pakoputkeen kytkemisestä:
Vierastan laittamasta mitään ylimääräistä bensahuuruista pakoputkeen jossa virtaavan kaasun lämpötila luokkaa 700 astetta tai jopa yli. Oli vastaisku tai ei. Saatan olla ylivarovainen, yhden rakkaan lelun joskus polttaneena.
Pitäisi myös tutkia mikä on pakoputkessa paine, eipä ole tullut mitattua. Riippuu toki rakenteesta, pakosarjassa luokkaa 2 bar (oletus!) ja vapautuu väljempään tilaan -> paine laskee dramaattisesti. Hmmm, pienin veto siellä on jokatap. silloin kun tarve on suurin.
Pakoputkessahan ei tietysti painetta saa olla käytännössä ollenkaan, mikäli on niin tämä on suoraan lisää pakopainetta. Pakoputkeen liitettäessä huohotinta letkukara tulee tietysti asentaa virtauksen suuntaisesti. Suoraan pakoputkeen en huohotinta vetäisi itsekään, vaan kerääjäsäiliön kautta. Säiliöön jää mahdollinen öljy ja purkin pohjassa oleva paluuputki öljypohjaan vie öljyt takaisiin moottoriin. Itse näen, että pakoputkeen huohotuskaasujen kuljettamisessa on tarkoitus saada ne ikävästi tuoksuvat höyryt johdettua pois konehuoneesta / auton alta, josta ne muuten kulkeutuvat sisälle. Itseäni ainakin häiritsee jo pienikin "huohottimen haju" kabiinissa. Tästä syystä bemarissa on ensi kesänä huohotin kiinni pakoputkessa. Tätä tapaa on myöskin tutut käyttäneet onnistuneesti.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Pe Helmikuu 4. 9:26:53 2011

Timo kirjoitti:
Jake kirjoitti:Eiku meinasin vaan että kammion paineet menee imupuolen venakoppaan jossa on alapuolella sama paine , toisen puolen kopasta sitten vasta pois ? Saattas toimiakkin jos molemmat olis yhdistetty :green:
kun auto huohottaa tapahtuu se yleensä alakertaan, kuten kaima jo mietti, ei kannessa pitäisi olla huohotuspaineita jos kjone edes about kunnossa.. eka kuvassa ne alakerran paineet on tuotu venakoppaan, kyllähän ne siellä tasaantuu puolelta toiselle kun samaa tilaa ovat. sitten ne paineet mitä on extraa päästetään kopasta ulos ja kerääjäsäiliöön. ihan ok luulisin??

mutta asiaan, mielestäni oleelllisinta on saada alakerrasta paine pois jotta esim paluuöljy valuu sinnen esteettömästi, ja siksi taas voi olla (ihan vaan heitto)fiksua tasata paineita alakerran ja venakopan kanssa (eli tuoda sitä huohotuspainetta venakoppaan myös) jotta paluu ja roiskevoiteluöljyllä on sopivan tasainen paine kaikkialla. sitten yleensäkin koneesta vaan extra huohotuspaineet ulos jollain konstilla, esim suoraan ilmaan kuten itse tein, tai sitten johonkin kerääjäpönttöön. pöntöissä se huonopuoli että ne kerää usein kosteuttta jne.

jos mitään muuta ei keksi niin alakerrasta molemmin puolin putket ulkoilmaan niin ei ole suotta painetta siellä. mulla tulee kahden puolen lohkoa paineet kannen päällä olevaan koteloon ja siitä on se huohotusputki ulos, on itseasiassa imusarjan päällä eikä sotke "nättiä' koteloa, eli ei hirveästi huohota (ainakaan vielä). kuvassa näkyy jotenkuten.

http://s122.photobucket.com/albums/o267 ... G_2010.jpg
Kun täällä on näin virkeä keskustelu huohottelusta, niin vois vähän ratsastaa aiheella. Nyt on kyseessä kilpuri M3 pemppu (yäk, ei mun valinta Escorttihan se pitäs olla, mut tommosella tuo kalustosta päättävä, eli kuljettaja tahtoo vetää...). Ja otsikossahan aihetta ei ole Kossuun sidottu :)

Tuntuu, että M3 miehillä on hyvin montaa näkemystä siitä, miten kyseisen moottorin huohotus pitää järjestää, jotta toimii oikein ja hyvin. Itseäni mietityttää eniten se, että miks hel*etissä kaikki sanoo, et imusarjaan menevää "pcv:tä" ei saa koskee, vaan se pitää jättää rauhaan ja käyttöön... Normaalein rakenne lienee se, että öp:stä lähtee separaattorille (johon käsittääkseni tulee "imu" pcv:ltä), josta sit ton "imun" lisäks lähtee letku painekoteloon (huohottaa siis vakiona sinne), joka sit korvataan ulkoilmaan (kerääjäsäiliön kautta)menevällä letkulla kilpakäytössä...

Itse ajattelisin ton homman ihan yksinkertaisuudessaan niin, että tavotteita on 2. 1. Ei mitään ylimäärästä öljyhöyryä imusarjaan. 2. Huohotusrööri sen kokonen, että paine ei alakerrassa nouse.

Mietintäni kuuluukin, mitä ihmettä voi tapahtua haitallista, jos tähänkin järkkäis tommosen Timon viimesenä kertoman rakenteen ? Eli alakerrasta (vaan tosin yheltä puolen) reilulla letkulla johonkin kerääjään, josta sit letku ulkoilmaan (tarpeeks kauas alustaan, ettei väljän maamoottorin öljykaasut haise nokkaan). Kaikki imukoteloiden (oli sit ennen tai jälkeen kaasuläpän) liitännät vaan tukkoon...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Helmikuu 4. 18:10:59 2011

Pari kommenttia tähän keskusteluun;

jenkeissähän on jo 70-luvun smog-vehkeistä alkaen ollut niitä pakoputkeen meneviä imu/takaiskuventtiilejä, ihan tehdasasennuksenakin, sillä lienee paras ratkaista imu kampikammiosta. Tiedä miten tuo toimii turboissa, onko virtauksessa vielä turbiinin jälkeen riittävästi pulssitusta jotta toimii

Huohotus ulkoilmaan vaatii ison (oliskohan säännöt 2 litraa) kerääjän, ettei pieni pulpahdus likaa rataa.

Ainakin OHC:ssä näkisin ongelmana yläkautta huohotukselle kaasun virtauksen öljyn paluureittiä vastaa, joka ei liene hyvä asia.

Jenkeissä (ainakin) on kokeiltu virikoneissa alipainepumppuja kampikammion alipaineistamiseksi, sisältäen mm. stefojen käännön, hyötynä mainitaan parempi männänrenkaiden tiivistys yms.... 8)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 5. 0:55:38 2011

Jake kirjoitti:
olafu kirjoitti:Nyt kun asia on otettu oikein puheeksi, niin itse olen miettinyt lohkon alipaineistamista vastaventtiilin välityksellä suoraan imusarjaan ja sen kaverina käyttäisin ahtopaineella toimivaa ejektoria. Ahtovuoto on käytännössä olematon, mutta sillä saisi melko reippaan imun aikaiseksi jos ahtopainetta on vaikka se 2 bar. Kaasut suoraan turbon imuun. Se voi näkyä jo vähän tehossakin, kun sen ilman saa pois sieltä lohkosta kuleksimasta. Ja tekee se hyvää öljyllekkin, kun vesi ja bensa höyrystyy siitä huomattavasti helpommin.

Jossain ahdetussa autossa taitaa vastaavanlainen viritys olla tehtaan jäljiltäkin. Imusarjan alipainettahan käytetään melkein kaikissa.
Sotkii kylläkin imusarjaa ja tehoja saattas olla vähän vähemmän öljyn ja hapettomien kaasujen takia . sekä vaarana jos oksentaa reilummin öljyä , loppuu ajot siihen . Vai meinasitko käyttää erillistä kerääjää vielä öljylle ?

btw. Miten tuo ekan kuvan systeemi voi toimia ?
Tietysti joku kerääjä siinä hyvin joutaa olemaan. Joka tapauksessa hiukan sotkee, mutta ei se mun mielestä sitä öljyn määrää lisää ahtoputkissa, kun itse ahdinkin vähän öljyä läpi työntää. Ja jos moottori puhaltaa niin älyttömästi ohi, että se nostaa öljyt ylös, niin ajot on loppunu jo johonkin muuhun murheeseen... Se huohotuskaasu ja sen hapettomuus nyt ei kaiketi mitenkään vaikuta, kun sen määrä on olematon moottorin imemään ilmamäärään nähden. Jos määrä on merkittävä, niin kyllä tehotkin on siinä kohtaa laskenut sen verran, ettei huohottimen poistolla tehoja takaisin saa.
Jäsen #606

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Jake » La Helmikuu 5. 11:19:01 2011

olafu kirjoitti:Tietysti joku kerääjä siinä hyvin joutaa olemaan. Joka tapauksessa hiukan sotkee, mutta ei se mun mielestä sitä öljyn määrää lisää ahtoputkissa, kun itse ahdinkin vähän öljyä läpi työntää. Ja jos moottori puhaltaa niin älyttömästi ohi, että se nostaa öljyt ylös, niin ajot on loppunu jo johonkin muuhun murheeseen... Se huohotuskaasu ja sen hapettomuus nyt ei kaiketi mitenkään vaikuta, kun sen määrä on olematon moottorin imemään ilmamäärään nähden. Jos määrä on merkittävä, niin kyllä tehotkin on siinä kohtaa laskenut sen verran, ettei huohottimen poistolla tehoja takaisin saa.
Cossu joskus oksensi peräkkäisten vetojen seurauksena reilusti öljyä , jos olis ollu imusarjaan kaasut huonosti olis käyny . Ei ne ajot loppunu siihen , sitte olis jos tulpat olis kastunu öljystä .
Varmaan vakioautolla menee kyllä tuon kaasun määrän kans mutta jos painetta alkaa oleen 2 bar niin sitten huohotus menee kertoimella x vrt.vakio 0.6 . Alkaa jo vaikuttaan palotapahtumassa . Miksi niitä kartiosuodattimia ja kylmänilmanottosysteemeitä taas laitetaankaan ... :wink:

Puhumattakaan lämpimän ilman vaikutuksesta nakutukseen

Timo: Miten meinasit että paine jakaantuu ? Imu ja pakopuolen koneistot on kuitenkin eri tilassa
. Vai meinasitko öjynpaluukanavan kautta ?
ex Jäsen #10

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Paras tapa "huohottaa" märkäsumpulla

Viesti Kirjoittaja Hena » La Helmikuu 5. 12:46:16 2011

Jake kirjoitti:Timo: Miten meinasit että paine jakaantuu ? Imu ja pakopuolen koneistot on kuitenkin eri tilassa
. Vai meinasitko öjynpaluukanavan kautta ?
Kyllä ne ainakin 2wd kannessa on samaa tilaa. Just tutkailtiin asiaa ku pohdittiin miten huohotus toimis siitä venakopan takareunassa keskellä olevasta "valmiista" huohotuspaikasta.
Toyota Supra TT

Vastaa Viestiin