RS2000 mk5 kansiongelmat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Huhtikuu 27. 14:30:21 2010

Teinpä tästä oman topicin, kun en kovin paljoa juttua aiheesta löytänyt
escovainaa kirjoitti:
Nevada kirjoitti: Toinen juttu onkin sitten se naputtava ääni ilmeisesti venttiilikopasta :? Se häviää, tai hiljenee kuitenkin koneen lämmettyä. Voisikohan ne hydrauliset nostajat, tai joku niistä, olla pikkuhiljaa tiensä päässä. Miten yleistä tuollaisten loppuminen on ? Autolla on ajettu vajaat 250k.

Taitaa nämä naputukset olla melko yleisiä näissä moottoreissa.. Joskus kuunneltiin stetoskoopilla tätä naputusta koskarin kanssa ja paikallistettiin äänen aiheuttajaksi bensan suuttimet.
Itse kuuntelin isolla ruuvarilla, kun ei stetaria ollut. En siitä oikein saanut selvää osoitetta äänelle muuta kuin sen, että kannen sisältä se tulee. Ehkä enemmän nelosen päästä. Bensan suuttimien ääni oli kevyempi, joten se ei ole kyseessä.
Päästöt on ok, auto vetää/kulkee ja käy hyvin eikä hukkaa vettä.

Kysymys tai pari onkin:
- Jos tuo homma tulee eteen, saako kansia mistään (ilmeisesti ei ihan hyvin?!)?
- Jos on halkeamia, voiko niitä korjata vai meneekö kansi vaihtoon?
- Minkä hintainen on ollut kansiremppa porukoilla???

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 27. 20:20:56 2010

Kun hommasin tuon oman RS 2000:n, niin kuuntelin ihmeissäni ”kovasti” naputtavaa konetta. Kun olin aina luullut, että CVH on karkeaääninen. Oikeasti RS:n DOHC koneessa ainakin minulla suurin naputus tuntuu kuuluvan bensasuuttimissa, jotka pitävät ihmeen kovaa mekkalaa. CVH EFi:ssä on mielestäni paljon hiljaisemmat. Kaverilla oli useampi RS 2000 ja tuumasi, että ihan normaalilta kuulostaa. Toiseen moottori tehtiin täysin uusiksi, joten pakko kai se on uskoa.

Sitten kun näitä kahta DOHC 16V ja CVH EFi:iä vertaa esim. Cosworth V6 BOA moottoriin, niin eihän tämän V6:n melkein edes huomaa käynnissä olevan.

--

Kansi on alumiinia, joten kait niitä voi hitsata.

Kannessa olevat pienet halkeamat tuntuvat olevan aika yleisiä. Tiedän yhden tapauksen, jossa kannessa oli pieniä hiushalkeamia. Kannen irti oton syy oli kansipahvin pettäminen, jolloin halkeamat huomattiin. Auto oli hänellä vielä 1-2 vuoden tämän jälkeen eikä tuntunut vaikuttavan mitenkään yhtään mihinkään ja poljentaa varmasti sai oikein huolella.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Huhtikuu 27. 23:27:48 2010

Ilmeisesti asia on OK niin kauan kun menee päästöistä läpi, eikä ala viemään vettä :?

Nyt epätietoinen kysyy, mikä kone tyypiltään -93 mk5a RS:n kone on?? Onko se zetec, zetec-e vai cvh. Noi OHCeet on vaan tutumpia mulle.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Huhtikuu 28. 0:30:39 2010

Nevada kirjoitti:Ilmeisesti asia on OK niin kauan kun menee päästöistä läpi, eikä ala viemään vettä :?

Nyt epätietoinen kysyy, mikä kone tyypiltään -93 mk5a RS:n kone on?? Onko se zetec, zetec-e vai cvh. Noi OHCeet on vaan tutumpia mulle.
Turhaa kai niitä kanne halkeamia on surra jos eivät mitään ongelmaa aiheuta :wink:

Moottorihan on tyypiltään DOCH 16v, N7A.

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja teme69 » Ke Huhtikuu 28. 16:59:29 2010

Kyllä tuo kylmänä naputtelu aika varmasti venttiileistä tulee. Mulla ainakin pitää suuttimet samaa tasaista säksätystä koneen lämpötilasta riippumatta. Öljynpaineet kannattaa varoiksi mittailla, mutta tuskin niissäkään sanomista on, jos lämpimänä kerran kuulostaa hyvältä. Öljyistä yleensäkin kone on aika tarkka, joten kannattaa katsoa mitä sinne kaataa. Itse käytän castrolin 10w60 tai valvolinen vastaavaa.

Ehjiä kansia on tosiaan vaikea löytää ja suomessa maksavat maltaita. Sumujen saarilta esim. rs2000-16v.com foorumilta kannattaa kansia kysellä. Siellä on aina välillä kansia myynnissä ja hinnat 50£-120£+ postit, riippuen kunnosta, mitä hilppeitä haluaa mukaan ja jos joku viitsii tänne pohjolan perukoille sellaisen lähetellä. Hitsaamalla noita tosiaan saa myös korjattua eikä ole edes kovin pahan hintaista touhua, varsinkin jos on kalliit kansityöt tehty. Ainakin Helsingin korjaus- ja erikoihitsaus on noita hitsaillut onnistuneesti.
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Lokakuu 15. 18:46:46 2010

Jatketaas tähän...
Eli flektin anturi katkes vanhuuttaan ja emännällä lämmöt pääs nousemaan punaselle...nyt tartteis nostaa kansi pois ja tutkia vauriot.
Mistä rs:ään saa kansipahvin ostettua? Fordille en ole vielä kyselyä laittanut, mut muuten on tullut haeskeltua ilman toivottua tulosta...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Lokakuu 15. 19:26:40 2010

Eikös se oo ihan sama pahvi Dohc 8v/16v?
Pedal tu tö metal!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Lokakuu 15. 20:15:08 2010

Ville K kirjoitti:Eikös se oo ihan sama pahvi Dohc 8v/16v?
Veli puhu et 8v Dohc:ssa on pahvinen ja rs:n on metallinen, muuten sama paffi. Onko toi jotain mutua nii vaikee sanoo, enempää kun en muuta tapauksesta tiedä :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Lokakuu 15. 20:23:30 2010

BlackEscort kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Eikös se oo ihan sama pahvi Dohc 8v/16v?
Veli puhu et 8v Dohc:ssa on pahvinen ja rs:n on metallinen, muuten sama paffi. Onko toi jotain mutua nii vaikee sanoo, enempää kun en muuta tapauksesta tiedä :roll:
Nyt tulee vähän mutua, mutta joku kuva jäänyt että olisivat muuttaneet tota RS2000:n kansipahvia matkan varrella, alunperin pahvinen -> uudemmissa metallia?

Anyway, Fordilta luulis saavan, ja jos tilailla haluaa niin täältä: http://www.enginestuff.co.uk/product_in ... s_id/35108

teme69
Viestit: 132
Liittynyt: La Huhtikuu 5. 6:43:13 2008
Paikkakunta: Salo

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja teme69 » La Lokakuu 16. 2:34:56 2010

hanta kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Eikös se oo ihan sama pahvi Dohc 8v/16v?
Veli puhu et 8v Dohc:ssa on pahvinen ja rs:n on metallinen, muuten sama paffi. Onko toi jotain mutua nii vaikee sanoo, enempää kun en muuta tapauksesta tiedä :roll:
Nyt tulee vähän mutua, mutta joku kuva jäänyt että olisivat muuttaneet tota RS2000:n kansipahvia matkan varrella, alunperin pahvinen -> uudemmissa metallia?

Anyway, Fordilta luulis saavan, ja jos tilailla haluaa niin täältä: http://www.enginestuff.co.uk/product_in ... s_id/35108
Alkupään tekeleissä joissa oli ne samat venakololliset männät kuin 8v Dohc:ssa saattoi olla myös sama kansipahvi kuin 8v ja myöhemmin tuo monikerros metalli tiiviste? Fordilta osan kuitenkin saa ja hintakaan ei ollut mikään kovin suolainen, tietty kannenpultit kannattaa\pitää uusia samalla. itse ainakin laitoin uudet vaikka vanhat olivatkin sitä versiota jotka voisi käyttää uudelleen jos pysyneet mitoissaan. Saattaa tietysti olla kun MK5 kyseessä että ovat muutenkin "kertakäyttöistä" mallia.
Ford Escort RS2000 F1 Edition -96

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Lokakuu 18. 15:47:13 2010

Onko noissa samat kansipultit mitä 8v dohc:ssä? Tai onko kellään tota mittaa antaa?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Lokakuu 18. 15:59:04 2010

BlackEscort kirjoitti:Onko noissa samat kansipultit mitä 8v dohc:ssä? Tai onko kellään tota mittaa antaa?
Eiköhän ne ole samat pultit kaikissa DOHC moottoreissa (excluding cosworth jne ;)). Erään dokumentin mukaan pultit vaihtuvat toisiin 30.06.1998 alkaen ja näitä uusia voi uudelleen käyttää, jos niiden pituus ei ylitä 174,3 millimetriä (kannan juuresta pultin päähän siis). Vanhimmissa pulteissa kaiketi on erilliset prikatkin ja uusissa ne on integroitu pulttiin :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: RS2000 mk5 kansiongelmat

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Lokakuu 18. 20:04:18 2010

Sierran Dohc:hen näytti olevan kahta kansipahvia mätänetissä...metallista ja normyä. Täytyypi vissiin ottaa se sieltä ilman marmori-lisää :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin