Iso atlaksen lukot...

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Heinäkuu 3. 23:39:10 2010

http://www.oldcars.de/cgi-bin/shop/shop ... c&userid=1
locking differential (heavy axle, large differential cover, 247mm high, progressive blocking)

http://www.oldcars.de/cgi-bin/shop/shop ... c&userid=1
locking differential (heavy axle, large differential cover, 247mm high, 75% locking rate, like original "ZF")

Lukkoja sen tuntematta niin mitä eroa noilla on? Hinta eroa ei ole paljon...
Jos nyt sattuisi rahat riittää hankintaan niin kumpi parempi vai eroa? vai joku muu?
Siis kadulle...
Laakerit tietenkin pitäis uusia samalla sitten + stefa pinjoniin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Heinäkuu 4. 20:02:22 2010

kumpaakaan lukkoa liveä en ole nähnyt mut veikkaus on

tuo progressive termi

oisko niin että tuo halvempi quaife ei ole ns. levylukko jossa on n kapaletta kitkalevyjä


ja kalliimmassa on noita kitkalevyjä tosin valmistajasta ei tietoa
-varmaan kannattaa ottaa samalla sarja noita vaihto levyjä
-PLUSSAA eli vois rikalla kiristää lukkoa


oma mielipide lukoista
itse päätyisin aina levylukkoon ihan sama onko lada vai hemi camaro ja muut lukko keksinnöt laittaisin verkonpainoksi


EDIT

taitaa olla Vatasen Escort Atlas Gr.4 sorahyppely vahvistus
vastaavan voi helposti teettää vesileikkurilla vaikka raudasta ja vasaralakkamaali päälle yms

ehkä jos jos sitä driftinkiä harrastaa ja +300 heppaa niin sitte mutta eihän tuosta haittaakaan ole vaikka olis 70 heppanen taunus. tee tili ja teetä tommonen raudasta about 10 kpl
Viimeksi muokannut Fomococars, Ma Heinäkuu 5. 12:21:51 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Heinäkuu 4. 21:26:08 2010

Juuh... sen verran on itsellä käsitystä että yleensä noi levylukot on varmempia.
Tuota levy lukko näytti löytyvän burtonistakin... ainakin kuva oli samanlainen...

No katsotaan saanko hommattua vai jätänkö tuonenmaksi eli vaihtaa vasta kun taneli ajossa... Tosin nyt olisi helpompi kun perä osina...
Mikäs onkaan muuten perän kiristys arvot tuolle murikan laakeripukeille ja mitä kovuutta pultit ovat? Iso atlas kyseessä.
Elääkös tuo akseli paljon kiihdyttäessä? Näin vain sattumalla Burtonille jäykisteen perään joka pultataan kotelon - kannen väliin ja sivut pultataan akseliputkiin kiinni.
http://www.burtonpower.com/pic_viewer.a ... 0Brace.jpg
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Heinäkuu 6. 0:00:20 2010

Toi progres voi tarkoittaa levytöntä torsen tyyppistä lukkoa joka kiristyy vedättäessä ja vapautuu täysin kun höllää TAI tod näk kyseessä on vain eri ramppi-malli eli suomeksi toimii pienemmällä esijännityksellä kuin perinteinen (vaikuttaa ohjattavuuteen ja vetarin rasitukseen).
Perinteinen ZF joka on varustettu motorsport levysarjalla tottelee 75% nimitystä ja käytetään luokkaa 10kg esijännityksellä. Kiristyy myös vedossa mutta erilaisilla lukon rampeilla saadaan eriluonteisia lukkoja.
Ns katumalli 45% lukko on sama teräs ZF mutta erilainen levysarja.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Heinäkuu 6. 20:02:18 2010

http://www.quaife.co.uk/catalogue/products/qdf6z16

Eli tuo eka edullisempi on Quaife:n lukko, ei varmaan huono valinta kadulle? Mitää kilpaa ei tulla ajamaan joten turhan kova lukko ei mielestäni hyvä...
Vai onko jollain huonoa sanottavaa Quaife:n lukosta?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Heinäkuu 6. 21:16:19 2010

itsellä quaife välitysarja type-9 5-speed ja toimii kuin unelma. tietty kauppa autossakin pitää saundit olla.

merkkinä ainakin ok mitä itse kuullu.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Heinäkuu 6. 21:26:41 2010

Ok, jos saan rahoituksen kuntoon niin tuohon quafeen päädyn varmaankin, josko sitten samalla vaihtaisi kaikki laakeri ja stefan samalla.
Pitää vaan tarkistaa että noi orgis vetarit ovat 16 uraset... kait ne on =)
Onkohan jostain saatavilla vakio välitystä uutena? 4.xx ja 5.xx löytyy joka paikasta... josko vanha vielä kestäisi... mieli tekisi laittaa kaikki uusiksi jos lukon tyrkkää sisään että ei hajoa sen takia että jättää jotain vanhaa...

Dear Mr. Lindblom,

as per my info manufacturer of 43741010-4 is QUAIFE

and manufacturer of 43741040-4 is ZF.

Kind regards

Ingo Klottka

MOTOMOBIL GmbH
Georg-Wimmer-Ring 3
85604 Zorneding

Fon: +49 (0) 8106 - 996 77 60
Fax: +49 (0) 8106 - 996 77 40

Mail: ingo.klottka@motomobil.com
Web: http://www.motomobil.com
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti Heinäkuu 6. 22:29:27 2010

ORKKIS vetarit on 16 booriset
siis orgis :D

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Heinäkuu 6. 22:39:39 2010

Orgigset mulla onkin... ihailin Burtonissa noita "parempia" vetareita...
Paljonkohan orgis vetarit kestää tehoa Iso Atlaksessa?... tikkujahan noi on.... =)

Anteeksi tyhmät kysymykset mutta olen saanut tanelin edistymään joten toivo että sen saa ajoonkin on joskus =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Heinäkuu 7. 1:03:19 2010

Eipä taida noita harvoja välläreitä enään saada mistään.. Jos löydät, niin huutele mullekkin! :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Heinäkuu 7. 7:32:02 2010

VooDoo kirjoitti:Eipä taida noita harvoja välläreitä enään saada mistään.. Jos löydät, niin huutele mullekkin! :)
Ihme juttu =) No pitää ehkä kysellä parista paikasta ja sen jälkeen luottaa että vanha kestää =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Heinäkuu 7. 13:48:22 2010

Johtunee siitä, että rallikäytössä 3.xx vällärillä ei oikee tee mitään. Eivätkä oo kovin kestäviä noin niinku luonnostaan, jos vertaa 5.xx välläriin. (pyörien koot)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Heinäkuu 7. 21:38:55 2010

VooDoo kirjoitti:Johtunee siitä, että rallikäytössä 3.xx vällärillä ei oikee tee mitään. Eivätkä oo kovin kestäviä noin niinku luonnostaan, jos vertaa 5.xx välläriin. (pyörien koot)
No joo... tietenkin jos laittaisi quafen 6 pykaläisen laatikon jossa 4 suora ja 5+6 ylivaihteita... peräksi joku 4.xx ....
Ei tuo nyt niin huonolta näytä... pitää vaan pestä ja katsoa että ei mitään ylimääräistä ole.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Heinäkuu 7. 21:52:48 2010

http://www.oldcars.de/cgi-bin/shop/shop ... 11&exact=1
Number: 15290590-3
Description: rear axle - crownwheel & pinion set, gear ratio 1 : 3,75 (heavy axle, large differential cover, 247mm high)
Car: Ta
Year:; 07/70-08/83
Condition:
Prod. group: CHASSIS / REAR AXLE
Info-Text:
Info-Link:
Price: 374.00 EUR
Price V.A.T. incl.: 445.06 EUR

Suht kallista kun alle 300€ saa 4.xx ja 5.xx välityksiä uutena...

Taas kellään ei ole listoilla vahvistettua farkun jousta... sedan ja vakio farkkuu löytyy...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Heinäkuu 7. 22:39:32 2010

300 euroon sais toyota akselin 8" lukolla purkaamosta

itse jouduin sen verran köyhtyyn keväällä.
vetarin vahvuus on lähes sama kuin nykysen akselin ulkomitta. naureskelee 400 hv tehoille

hiace levveempi hilux kappeempi sama lukko ja vetarin kesto. siihen levyjarrut ja uudet akselin kiinnikkeet.

fordin akseleita on kuulemma kallis särkeä :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Heinäkuu 7. 22:52:32 2010

On mielessä vahvempi mutta rikotaan tuo nyt ensi, sitten alle joku muu akseli.. volvo, hiace tai vastaava...
Jos ei sitten istuta sieran koko perä systeemiä ja tee erillisjousituksen kanssa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ke Heinäkuu 7. 23:00:57 2010

NiceMan kirjoitti:Orgigset mulla onkin... ihailin Burtonissa noita "parempia" vetareita...
Paljonkohan orgis vetarit kestää tehoa Iso Atlaksessa?... tikkujahan noi on.... =)

Anteeksi tyhmät kysymykset mutta olen saanut tanelin edistymään joten toivo että sen saa ajoonkin on joskus =)
403 hv 604nm zf lukolla ja taunuksessa ,ei ongelmia vielä...toyo r888 kumeilla 0-100kmh jotain 5s ,paino kuljettajan kera 1340kg,ja perä ei pompi jos sattuu sutimaan....

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ke Heinäkuu 7. 23:08:25 2010

VooDoo kirjoitti:Eipä taida noita harvoja välläreitä enään saada mistään.. Jos löydät, niin huutele mullekkin! :)
mm 3.09 ja 3.44 löytyy jos tarvit,ja harvempi on sitte kestävämpi...renkaan koolla ei juurikaan ole merkitystä,jos ruvetaan taistelemaan niin tehdään toinen topicci,ei pilata toisen projekti osioo taistelemalla.
Voiman siirto mitoitetaan VÄÄNNÖN mukaan.
Timppa 24V

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Heinäkuu 8. 8:02:51 2010

+500hv ja 560nm escortissa, caprin atlas 4-link+ZF lukko ja yhtään vakiovetaria ei katkennut koskaan. Joskus sai jopa hiukan happeakin :) (joku voi jopa muistaa...) Harvempi perävälitys kestää periaatteessa paremmin isomman pinioniakselin rattaan takia. Rallikäytössä toi vakiovetari atlaksessa ei välttämättä kestä yhtä hyvin koska veto on yleensä epätasaista "hakkaavaa". Volvon perä taitaapi olla heikompi kuin atlas, sen verran paljon noita välityksiä ja lukkoja on rikkoutunut...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Heinäkuu 8. 10:09:08 2010

No hyvä tietää =) Nukun siis paremmin yöt nyt sitten kun alla on Atlas =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Elokuu 4. 0:09:17 2010

Cosesc kirjoitti:+500hv ja 560nm escortissa, caprin atlas 4-link+ZF lukko ja yhtään vakiovetaria ei katkennut koskaan. Joskus sai jopa hiukan happeakin :) (joku voi jopa muistaa...)
Oisko se auto pitäny sittenkin säilyttää vaikka jossain kanalanvintillä ja kun rupee tää nykymaailma vituttaa liikaa käy piirtelemässä raitaa vaikka siinä Paistossa? tai tossa kylillä fast and furius muovikuiturysille vähän ihmettelemistä :roll:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Elokuu 4. 17:00:22 2010

SHR kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:+500hv ja 560nm escortissa, caprin atlas 4-link+ZF lukko ja yhtään vakiovetaria ei katkennut koskaan. Joskus sai jopa hiukan happeakin :) (joku voi jopa muistaa...)
Oisko se auto pitäny sittenkin säilyttää vaikka jossain kanalanvintillä ja kun rupee tää nykymaailma vituttaa liikaa käy piirtelemässä raitaa vaikka siinä Paistossa? tai tossa kylillä fast and furius muovikuiturysille vähän ihmettelemistä :roll:

Kyllä mä sitä muutaman kerran (ehkä jopa useamminkin) olen miettinyt mutta asian jälkipuinti tuo vain pahan olon.. :( Kyllähän se muuten meni sillä 350hv:llakin vankilan suon suoralla ihan reippaasti kun sitä 0-200 kiskottiin 8)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Elokuu 11. 21:32:22 2010

Cosesc kirjoitti:
SHR kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:+500hv ja 560nm escortissa, caprin atlas 4-link+ZF lukko ja yhtään vakiovetaria ei katkennut koskaan. Joskus sai jopa hiukan happeakin :) (joku voi jopa muistaa...)
Oisko se auto pitäny sittenkin säilyttää vaikka jossain kanalanvintillä ja kun rupee tää nykymaailma vituttaa liikaa käy piirtelemässä raitaa vaikka siinä Paistossa? tai tossa kylillä fast and furius muovikuiturysille vähän ihmettelemistä :roll:

Kyllä mä sitä muutaman kerran (ehkä jopa useamminkin) olen miettinyt mutta asian jälkipuinti tuo vain pahan olon.. :( Kyllähän se muuten meni sillä 350hv:llakin vankilan suon suoralla ihan reippaasti kun sitä 0-200 kiskottiin 8)

kyllä se tallissa pysyy näillänäkymin joskus ku laittais ku ois aikaa vaan..........

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Elokuu 12. 18:41:47 2010

QUAIFE lukko tilattu + uudet laakeri/stefat etc perään samalla.
Tulee joskus 3 viikon päästä kait.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja heka » To Elokuu 26. 16:39:48 2010

Onkos jollain ollut käytössä atlaksessa karpiolan 18boorisia vetareita isoilla tehoilla?
Tässä on taunuksen taka akselia pähkylöity että mitä sinne laittaisi. Vaatimuksena kiristyvä kartiolukko volvoon (1041) saa ssf murikkaa h1450€ tänään kysytty, atlakseen löytyypi englannista zf, tranx ja gripper h n.1000€ ja tähän lisäksi karpiolan tikut n.300€ kipale. Tehonkestosta N.600hv ja samaa luokkaa vääntöä olisi riittävä.
Molemmat akselit taitaa olla jo aika limitillä tässä vaiheessa?
Volvo akselissa toki etuna jos vetari haluaa hajota uusia saa halvalla.

Muita vaihtoehtoja mihin löytyisi kiristyviä levy lukkoja? ja hintaluokka ei nyt enää tuosta juuri tarvisi nousta :roll:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja adh » To Elokuu 26. 17:38:05 2010

jos luisua meinaa ajaa enemmänkin niin kannattaa ruveta miettimään 4 ryhmän uivaa vetari systeemiä, niin saa järeät pyörän laakerit. Luiron Kari osaa auttaa tän asian suhteen.
ford escort´79 tic

corner
CRSC jäsen 2014
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Maaliskuu 30. 23:14:56 2005
Paikkakunta: Lapua

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja corner » To Elokuu 26. 17:45:04 2010

Mulla oli aikanaan sprinttiautos karpiolan vetarit atlaksessa, ihan ok muuten,mutta alkuperäinen vetoakselin laakerointi on huono, ainakin levyjarrun kanssa. Ja laipan juuresta katkesi akseli ilman osumaa. Alkuperäistä vetaria ei katkennut ensimäistäkään, kieroon sai kyllä.

Nyt on ollut muutamissa laitteissa volvon vetarit istutettuna atlakseen, toimii.
Lukon pikkurattaisiin boorimuutos, karpiola ja ssf-pyörä on tehnyt näitä.
Samalla saa kunnon laakeroinnin vetarille....

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja heka » To Elokuu 26. 21:03:08 2010

Eiköhän tuolla tuu tuota luisuttelua harjoiteltua, volvon akselia tosiaan tänään tutkiskelin ja onhan ne vetarit ja niiden laakerit aivan eri luokkaa kuin taunuksen atlaksessa.
Volvon (740) akseli on n.4cm liian leveä optimia ajatellen, mutta katsoin että vetareissa olisi n.1cm varaa ottaa sisälle päin että jos sen napsasis akseliputkista pois niin sen kanssa jo varmaan pärjäis. Kohtuu tarkkaa se leveys on koska tarkoitus on käyttää 9" vannetta ja 245-255 kummia, mahtuu se sinne muttei sielä nyt enää hirveästi ylimääräistä ole.
240 akselin leveyttä en nyt muista, mutta se menee jo melko kapeaksi taunuksen alla ja en usko että sellaiset n.4cm spacerit voi tehdä hyvää laakereille/akselin kestolle.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 27. 12:23:37 2010

Vai olisiko helpompaa hienosäätää ET -luku (offset) / ja vanteen etäisyys korista kohdilleen kun laittaisi 200-sarjan akselin; on pelivaraa enemmän itse vanteidenkin suhteen.

Jäykässä akselissa (varsinkaan noin järeällä laakerilla) ei tapahdu paljon hallaa jos on asiallinen levikepala, ja ennenkaikkea asianmukaiset pultit.
Laakeriasiaa/spaceria voi ajatella mutuna ET -luvun muutoksena; vrt akselia jossa on focuksen vanne noin 50 mm ET:llä tai mk2 RS escon ET noin 13 mm.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja heka » Pe Elokuu 27. 14:02:09 2010

jjs kirjoitti:Vai olisiko helpompaa hienosäätää ET -luku (offset) / ja vanteen etäisyys korista kohdilleen kun laittaisi 200-sarjan akselin; on pelivaraa enemmän itse vanteidenkin suhteen.

Jäykässä akselissa (varsinkaan noin järeällä laakerilla) ei tapahdu paljon hallaa jos on asiallinen levikepala, ja ennenkaikkea asianmukaiset pultit.
Laakeriasiaa/spaceria voi ajatella mutuna ET -luvun muutoksena; vrt akselia jossa on focuksen vanne noin 50 mm ET:llä tai mk2 RS escon ET noin 13 mm.
Helpompaahan se toki olisi, eikä sitäkään ole pois suljettu. 740 akselia lähinnä hahmotellut sen vuoksi että sellainen joskus on hommattu. Pitäis varmaan jostain hakea 240 1031 akseli viereen niin pääsis sitä vertaamaan. 240 akseli ilmeisesti identtinen laakereiden ja muiden sisäkalujen osalta, ainoastaan tuo leveys ero?

Melko todennäköisesti akseliksi tulee joku muu kuin atlas, kun neli-linkeillekkin sain siunauksen. Pitää tutkia lisää.
Mittasin muuten eilen 740 akselin tarkan leveys mitan, napojen päistä ilman levyjä 149,8
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Elokuu 28. 18:10:22 2010

240 akseli ilmeisesti identtinen laakereiden ja muiden sisäkalujen osalta, ainoastaan tuo leveys ero?

Jep tuo pitää paikkansa

1030 ja 1031 ainoa ero on välityslautasen koko 1031 eduksi

ajokuntoisen volvo 240 saa noin 200 ekuun joten akselille ei jää paljon hintaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Syyskuu 4. 22:43:48 2010

Ensi viikolla oma lukko saapuu jotenka kenelle/missä kannattaa teettää vaihto lähellä pääkaupunkia?
Uudet laakerit, stefat on jo odottavassa... itse en viitsi ottaa riskiä että hajoaa väärän asennuksen takia...
Eli tyyliin:Vie/tuon banjon, uuden ja vanhan murikan, laakerit + stefat... Asennus ja sitten noudan..
Itse kasaan vetarit/jarrut etc .auton alla mutta murikan/välityksen olisi hyvä joku ammattilainen/joka tietää tehdä korvausta vastaan...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Syyskuu 5. 10:15:49 2010

rally race
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Syyskuu 5. 13:16:00 2010

Rahtinalle kirjoitti:rally race
Ok... kyselen heiltä kun murikka saapuu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Iso atlaksen lukot...

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Lokakuu 13. 11:40:57 2010

Akselin valinta alkaa selkeytyä, toyota :)
Elikkäs hankittuna on nyt hiacen ~81 vuosimallin akseli joka on ns. peltikuorinen ja kevyempi kuin uudemmissa hiaceissa, sekä hieman kapeampi.
Leveys akselilla on navan päästä päähän mitattuna 146,6cm joka on hyvin lähellä tavoitepituutta,
Perä oli jopa yllättävän kevyt, ilman jarru osia punnitsin painoksi 59kg vrt, volvo 740 akseli ilman jarruja 60kg
Lukoksi pitäisi saavan cuscon type rs murikkaa, tämä on vielä osin selvityksen alla race.fi:n osalta alustavien tietojen mukaan sopiva murikka löytyi katalogista :burn
Lukon hinta osuu atlas zf ja ssf pyörän lukon välimaastoon. Välityksiä olen jenkkilästä bongannut useampiakin vaihtoehtoja ja 3.9 voisi olla sopivin omiin käyttötarkoituksiini. Välitysten hinnat ~170dollaria alkaen.

Tämän akselin pitäisi olla ainakin tarpeeksi vahva rajunpaankin käyttöön 8)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin