Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

rr73
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008

Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja rr73 » Ma Elokuu 2. 21:33:04 2010

Missähän topicissa oli juttua lehtijousien muuttamisesta kierrejousiin 4-linkkien kanssa? Siinä oli oikein esitetty lakipykäliä jotka sallivat muutokset, nyt vain en löydä juttua mistään.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Elokuu 3. 8:43:25 2010

Jousituksen tyypin muuttamisen kieltävä asetuksen http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 kohta 11 § 1 c on kumottu asetuksen muutosasetuksella http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256.

4-linkki kelpaa tehdasvalmisteisena saman asetuksen perusteella ja sen on erikseen mainittu AKE:n (siis mikä vitun trafi se nykyyään onkaan) ohjeessa http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4F09 ... isesta.pdf

rr73
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja rr73 » Ti Elokuu 3. 16:14:33 2010

Kiitos avusta, ihanan sekavasti ilmoitettu tossa lakitekstissä noi asiat. Ilmeisesti kuitenkin saan vaihtaa lehtijouset kierrejousiin samalla kun laitan 4-linkit?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Elokuu 3. 18:03:54 2010

Kais se nyt vielä on niin kuin ennekin että jousitustyyppiä ei saa muuttaa. Eli suomeksi voit laittaa kierrejouset mutta päälehtinorra säilytettävä, linkit saa laittaa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ti Elokuu 3. 19:01:04 2010

SHR kirjoitti:Kais se nyt vielä on niin kuin ennekin että jousitustyyppiä ei saa muuttaa. Eli suomeksi voit laittaa kierrejouset mutta päälehtinorra säilytettävä, linkit saa laittaa.
Ei niitä lateja/norraa taida enää sinne tarvia.

Se tyypin muuttamisen kieltävä sääntöhän on juurikin ollut tuo 11 § 1 joka on kumottu.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Elokuu 3. 22:47:03 2010

eli varmista että sinulla on tulee kori kohtainen lappu mukana sieltä firmasta.

vaaditaan katukäyttöön rallyssä ei.

lehtipakat pois
-4-linkki setti (vaaditaan lupa paperi kadulla)
hox panhardin tai watt tuennan lisäys ei vaadi lupaa koska kyseessä ei poisteta vaan lisätään rompetta

etuvakaaja pois
-etureaktiotangot (vaaditaan lupapaperi kadulla)

rallyssä pitää tosiaan olla ns.l eikki lehtipakat esim. alumiinistä koska jousituksen tyyppiä ei saa muuttaa.

eli jos kaveri tai itse tekee romppeet ja katastus mies kysyy lupalappua niin voi voi.

tämä on yleinen ongelma kun ostat esim. eskon jostain ja uudella katastus asemalla kysytään noita lappuja. ne pitää kulkee auton mukana.

kaikkialla ei kysytä mut täällä kysytään.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ke Elokuu 4. 8:27:18 2010

Tai huolehtii että muutokset lukee rekisteriotteessa niin ei tarvi murehtia ylimääräisistä papereista.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Elokuu 4. 11:05:10 2010

Tinde kirjoitti:Tai huolehtii että muutokset lukee rekisteriotteessa niin ei tarvi murehtia ylimääräisistä papereista.
Niin siinähän se onki että monessa kisa kamppeessa ei noita muutoksia ole sen kummemmin otteeseen merkkailtu. Sitten kun joku myöhemmin sitä leipoo takasin kadulle niin tuleekin ongelmia ku lupalaput puuttuu.

Katuvehkeessähän ne laput tarvitaan juurikin sen yhenkerran ku leimattua ne sinne otteelle. Sen jälkeenhän ei hirveesti ole mukinoille varaa konttorilla.

Ite sain ainakin todistuksen mukaan linkeistä ja rekatangoista ku tuosta Junnikkalalta ostin moiset. Huomas vaan kysässä että saisko semmosen ku tulee kadulle.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jousitustyypin muuttaminen + 4-linkit?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 4. 13:41:11 2010

ja jos ei muista sanoa että merkkaa otteeseen niin oma häpeä.

paperi on kuitenkin hyvä säilyttää jos epäillään että on vaikka linkit vaihdettu.

paperissa yleensä runkonumero kertomassa että tähän mallisarjaan käypä.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin