Nyt puhuu Todt

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Heinäkuu 30. 11:09:45 2010

Liikenneturvallisuus asialistalla

Todt oli torstaina Jyväskylässä puhumassa liikenneturvallisuusseminaarissa. Hän sanoi kantavansa suurta huolta liikennekuolemien määrästä.

- Olen ymmärtänyt, että Suomessa kuolee asukaslukuun nähden paljon nuoria kuljettajia. Se on todella harmillista ja outoa ottaen huomioon suomalaisten hyväksi tiedetyn ajotaidon, Todt lausui.

- Tämä on sota, joka meidän pitää voittaa. Liikenneturvallisuutta parantaaksemme meidän pitää käyttää aseinamme kasvatustyötä, teiden ja liikenteen infrastruktuurin parantamista ja uutta teknologiaa.

- Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat kuin malaria ja aids, valitettavia tauteja, mutta parannettavissa, Todt totesi.

Totta puhuu F1 päällikkö. Se tässä on aika kummaa todella, että suomi on autourheilumaa viimesen päälle, mutta nuorison piirissä ihan liikaa niitä jotka hakee rajojaan karulla tavalla.
Aivan liikaa on näitä kännissä tehtyjä surmanajoja, päivittäin suru-uutisia saa lueskella.

Mun mielestä näille asioille pitää perustaa oma topic. Sinne vois kertoa esim. omia kokemuksiaan ja kavereidenkin kokemuksia. Ei mitään uutisosastoa sinällään, vaan rankkaa faktaa kuvien kanssa kuinka missäkin tapauksessa kävi. Pelkkä uutinen on vain hetken ihmisten mielessä, koska harva tietää mitä sen jälkeen tapahtuu. Jos täällä puhuttais myös siitä miten sille ja sille jampalle todella kävi, kuinka jampalla meni liikuntakyky ja puhekyky, niin se pysäyttäis ehkä paremmin. Kerrottais miten jampan iskälle äiskälle tapahtu kun perhee ainoo poika oli iskän sponsoroimalla bemarilla suistunu päin mäntyä 2 promille kännissä ja heittänyt siinä rytäkässä veivinsä.

Onko kukaan samoilla linjoilla ? kannattaisko näihin juttuihin pikkusen panostaa täälläkin sen tuunaamisen lisäksi. Älkää käsittäkö väärin, ei tässä mitään moraalisointi topicia haeta vaan sellasta joka antain ajattelemisen aihetta "oikeesti" niin kun sanotaan. Kuitenkin tässä on asennekysymys taustalla. Jos autoclubit paheksuu näitä törttöilyjä niin sillä on varmaan vähentävä vaikutus näihin tapauksiin. Ei nää asiat parane jos autoliitto ym liikenneturvat ja valtiovalta näitä paheksuu.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Heinäkuu 30. 14:33:03 2010

Mun mielestä se että Suomi on autourheilumaa josta tulee paljon nopeita kuskeja ja täälä tapahtuu onnettomuuksia nuorten parissa (ainakin siihen väkilukuun nähden) ei ole mitenkään omituinen yhdistelmä.
Ollakseen nopea rallikuski niin kyllä siihen tarvitaan jonkinlaista kohelia, jotta pimeään outoon mutkaan uskaltaa heittää auton kovaa sladissa sisään niin kyllä siinä pitää itsesuojeluvaisto unohtaa.
Osa meistä pääsee koheltaan ralliauton rattiin huomattavasti turvallisemmin, mutta suurinosa toteuttaa itseään sitten kadulla.

Musta ainakin tuntuu että suomalainen perusjätkä on ehkä hiljanen ja semmonen, kyllä te tiedätte, mutta sillä suomalaisella perusjätkällä on myös kova tarve koheltaa ja toteuttaa itseään sitten sitä kautta.

Se sitten että jotkut vetää kännin ja lähtee kaupungille kaahaamaan niin on moraalin puutetta, mutta kai sekin sitten on sitä itsensä toteuttamista tiedä häntä. Sitä en sitten tiedä mikä on syynä joillakin ihmisillä moraalin puutteeseen enkä edes ala spekuloimaan. Aina meitä on ollut moneen veneeseen...

Mitenköhän Todt meinaa että nuori kuski oppii nopeaksi ja pääsee moottoriurheilun pariin jossei jossain vaiheessa ota riskiä auton ratissa? Toki joillakin esim. tulevilla formulakuskeilla saattaa olla mahdollisuus heti pienestä pitäen alkaa karting ja edetä siitä sitten vanhempien lompakon turvin pisemmälle kunnes sponsorit ottaa suojiinsa, mutta suurimmalla osalla tätä mahdollisuutta ei ole.
Jotta rallikuskiksi voi harjotella niin se vaatii aika kovaa budjettia jos meinaa ettei ikinä tekisi mitään laitonta tai riskaabelia.

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Pe Heinäkuu 30. 17:51:53 2010

Ford is God kirjoitti:Mun mielestä se että Suomi on autourheilumaa josta tulee paljon nopeita kuskeja ja täälä tapahtuu onnettomuuksia nuorten parissa (ainakin siihen väkilukuun nähden) ei ole mitenkään omituinen yhdistelmä.
Ollakseen nopea rallikuski niin kyllä siihen tarvitaan jonkinlaista kohelia, jotta pimeään outoon mutkaan uskaltaa heittää auton kovaa sladissa sisään niin kyllä siinä pitää itsesuojeluvaisto unohtaa.
Osa meistä pääsee koheltaan ralliauton rattiin huomattavasti turvallisemmin, mutta suurinosa toteuttaa itseään sitten kadulla.

Musta ainakin tuntuu että suomalainen perusjätkä on ehkä hiljanen ja semmonen, kyllä te tiedätte, mutta sillä suomalaisella perusjätkällä on myös kova tarve koheltaa ja toteuttaa itseään sitten sitä kautta.

Se sitten että jotkut vetää kännin ja lähtee kaupungille kaahaamaan niin on moraalin puutetta, mutta kai sekin sitten on sitä itsensä toteuttamista tiedä häntä. Sitä en sitten tiedä mikä on syynä joillakin ihmisillä moraalin puutteeseen enkä edes ala spekuloimaan. Aina meitä on ollut moneen veneeseen...

Mitenköhän Todt meinaa että nuori kuski oppii nopeaksi ja pääsee moottoriurheilun pariin jossei jossain vaiheessa ota riskiä auton ratissa? Toki joillakin esim. tulevilla formulakuskeilla saattaa olla mahdollisuus heti pienestä pitäen alkaa karting ja edetä siitä sitten vanhempien lompakon turvin pisemmälle kunnes sponsorit ottaa suojiinsa, mutta suurimmalla osalla tätä mahdollisuutta ei ole.
Jotta rallikuskiksi voi harjotella niin se vaatii aika kovaa budjettia jos meinaa ettei ikinä tekisi mitään laitonta tai riskaabelia.

Ongelma on se että suomalaiset niin nuoret kuin vanhat pitävät itsestäänselvänä että kaikki suomalaiset on puikkomiehiä koska mediassa toitotetaan että näin pienestä ja köyhästä maasta tulee F1-mestareita ja rallimestareita, niin täytyyhän silloin kaikkien osata ja kaikkihan osaa ajaa kovaa suoraan.

Nopeaksi oppiakseen ja moottoriurheilun pariin pääsyksi ei tarvi ottaa riskiä auton ratissa, siinä menee kauan että opettelet ajamaan oikeesti kovaa jos meinaat liikenteessä harjoitella, tai henki. Eikä karting ole pelkästään tuleville formulakuskeille, ei tekis yhtään pahitteeks suomalaisille rallimiehille harrastaa hieman kartingia niin vois vaikka pärjätä asvaltillakin.
Ja jos ei budjetti riitä tositoimiin niin sit täytyy hankkia toinen harrastus, ei se ainakaan liikenteessä kohene.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Heinäkuu 30. 18:17:22 2010

Nojoo en nyt tarkoittanut että rallikuskin tarvii liikenteessä koheltaa. Mutta ei se ralliauton kokeilu sielä omaan pihapiiriin vievällä pikkutielläkään ole laillista. Ja varsinkin jos se auto millä harjoitellaan ensi alkuun on katuauto niin heti siinä riskin ottaa kun lähtee painamaan. Ei sillä ei ralliautokaan 100% turvallinen ole vaikka semmoisella ittensä onkin aika vaikea tappaa.

Lähinnä mun pointti oli just siinä että miks Suomesta tulee autourheilijoita ja miks meitä kuolee paljon liikenteessä, jollain kieroutuneella tavalla ne kulkee käsikädessä vaikka Hirvonen ei oliskaan 15-vuotiana ajanut kännissä koiransa päältä.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Heinäkuu 30. 22:04:32 2010

1) Moni Suomen teistä on aivan karmeassa kunnossa. Esimerkiksi Joensuu - Kuopio väli on karmea esimerkki miten kahden maakuntakaupungin välinen tie voi olla aivan totaalisen paskassa jamassa.
Sitten esimerkiksi viime viikonloppuna ajamani Kuopio - Iisalmi ja Pyhäjärvi - Oulu ovat ”luotisuoria” huipputeitä ajaa. Olkaa vaan tyytyväisiä etelä-suomessa asuvat, te ette tiedä huonoista teistä mitään. Heinola-Helsinki on sen kun laskettaa vaan. Toki rattiin voi nukkua tylsyydestä.

2) Uudet autot ja turvallisuuden tunne. Sillä 20v vanhalla autolla kun ei meinaa tiellä pysyä, niin näillä uusilla autoilla eivät huonotkaan tiet tunnu ihan niin pahalta. Uudessa autossa 120 km/h tuntuu samalta kuin 80 tai jopa 60 km/h 20-30v vanhalla autolla.

3) Yleinen kädettömyys ja uusavuttomuus. Näissä uusissa autoissa on ABS ja ESP (ESC), jotka kyllä korjaavat tiettyyn pisteeseen asti. Mutta, sitten kun se uusi auto lähtee lapasesta ja niin se lähtee ja vauhdilla eikä osata tehdä mitään. Takavetoautoja enää ei ole kuin muutamalla hassulla merkillä. Ehkä hyvä niin, sillä sellaisella on OSATTAVA ajaa talvella; muuten tulee kuolema. Sama juttu etuvetoautojen kanssa. Kyllä sitäkin voi viedä kovaa, kun vaan osaa tai sitten vaan pusketaan eteenpäin hartialukon voimin lumipenkkaan ja laitetaan kädet silmien eteen.

Mikä on yleisin syy auton tien varteen hyytymiselle Autoliiton tilastojen mukaan? Polttoaineen loppuminen.

4) Kaiken mahdollisen omaehtoisen harjoittelun kieltäminen ja harjoittelupaikkojen puuttuminen, koska se on hurjastelua. Jääradalla ei saa ajaa, kun kuuluu pörinä mökkiin. Kieltoa vaan. Radalla ei saa ajaa, kun kuuluu pörinä mökkiin. Miten helvetissä on mahdollista, että muutama henkilö keskellä metsää voi esimerkiksi torpedoida Motoparkin toiminnan lähes konkurssin partaalle? Eikö yleinen etu mene yksilön edun edelle? Ei todellakaan Suomessa.

Ajokortin saadakseen käydään ajoharjoittelemassa ajoharjoitteluradalla. Sen verran muistan tästä, että siellä käytiin aika vähän aikaa pyörimässä. Sen jälkeen se harjoittelu vasta alkoi. Voin sanoa omasta puolestani, että olen harjoitellut niin etu- ja takavetoisten autojen käyttäytymistä talviliukkailla ja paljon. Mitään ESP:tä näissä autoissa ei ole. Pari kertaa on tullut tiukka paikka ilman omaa syytä ja silloin pitää todella tietää miten auto viedään tilanteesta läpi etten tule kolari tai kuolema.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Heinäkuu 30. 22:11:31 2010

Sine kirjoitti:2) Uudet autot ja turvallisuuden tunne. Sillä 20v vanhalla autolla kun ei meinaa tiellä pysyä, niin näillä uusilla autoilla eivät huonotkaan tiet tunnu ihan niin pahalta. Uudessa autossa 120 km/h tuntuu samalta kuin 80 tai jopa 60 km/h 20-30v vanhalla autolla.
Tätä pidän ite suurimpana syynä perusonnetomuuksiin.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja esko » La Heinäkuu 31. 1:15:03 2010

Mites se asenne ?
Mun mielestä se on kaikkein suurin syy.
Pikkunen uho ja näytöntarve, sillä niitä mällejä taitaa tulla eniten ?

Suomalaiset on fiksua porukkaa, mutta jotenkin näissä liikenneasioissa järki on joskus ihan hukassa. Sen näkee jokaikinen päivä liikenteessä. Ollaan röyhkeitä, tullaan sillä mopedilla ihan kaupan etuovelle ja siihen parkkiin. Tullaan kolmella mopolla kaupalle ja otetaan kolme ruutua haltuu, vikka yksikin riittäis.
Ajetaan 40 alueella ihan käsi/jalka krampissa. Jopa nuoret kimulit ajaa ihan päättömästi niillä skoottereillaan fillariteillä. Valitaan aina se reitti, fillaritie tai maantie, missä nyt sattuu pääsemään pikkusen enemmän hana pohjassa. Nuorten pitää näyttää, olla jotain. Sehän on ihan luonnonlaki.

Kun juttelee jonkun nuoren kanssa (15-18), niin ne tuntuu ihan kivoilta ja joskus asiallisiltakin :wink: Mutta, annas olla kun viikonloppu tulee ja ollaan kavereiden kaan, niin sillon pitää se rooli laittaa uusisksi. Jengi heiluu ensin jossain parkkiksella, lähdetään siitä lipumaan toiselle rastille. No, mitäs sitten, no ei mitään. Moni porukka ajaa hyvillä mielein himaan ja sillä siisti (asenne kohdallaan). Entäs ne toiset, ne vetää kaljaa ja mitä ne nyt tänä päivänä vetääkään. Sitten lähdetään pöhnässä sinne fillaritielle sillä mopolla tai baanalle jollain prätkällä tai autolla, tai vaikka peltoautolla tai miksei faijan uudehkolla pirssillä. Toisissa porukoissa on ihan eri meininki. On porukoita, joissa se alfauros pitää esiintyä, se joka näyttää mistä kana kusee. Ei lähdetä himaan vaan lähdetään ajelulle, antamaan näyttöjä ja sitten pölisee. On varmaan sitten ihan näitäkin, joissa on kokematon just kortin saanut kuski ja tilannenopeus ollu ihan pielessä. Näitä on myös ollu aika paljon. Niin ja on näitä keski-ikäsiäkin, joilla asennevamma yllättänyt kun joku elämäntilannekriisi on tullu päälle ja ajoneuvo lähtenyt omille teilleen. On kelistä johtuvaa, on yllättäviä tilanteita (tyyliin virolaiset tampereella leikkuukoneen perään). On vaikka mitä.

Mun veikkaus on silti asenne, se on se suurin yksittäinen tekijä.
Varmaan oon ihan väärässä, kun oon kuulemma jo niin vanha etten ymmärrä nykyaikaa ja nuoria. Varmaan on totta sekin. Siitä huolimatta, asenne ei oo kohdallaan näillä jotka saa näitä otsikoita aikaan (lue, karkuunyritykset, ääliömäiset tilannenopeudet, keulimiset liikenteen seassa, sladissa ajamiset liikenteessä, kilvanajot liikenteessä). Toisena tulee nykyautojen "turvallisuudentunne" joka jo tuli esille parikin kertaa.

Asenteet kohdalleen niin hyvä, tai ainakin parempi tulee !
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja SHR » La Heinäkuu 31. 18:48:45 2010

Autourheilulla ja lippispäisellä pleikkarikuskilla joka kaahaa järjetöntä vauhtia ei ole mitään tekemistä keskenään.
Tämä lippispää ei ole koskaan ajanut pleikan lisäksi kuin rullalaudalla, fillarilla ja kuristetulla mopolla. Hän ei tiedä aiheesta hevon vittua.
Nämä räkäpäät pääasiassa saattavat viinalla ja huumeilla höystettynä tilastot hirveän näköisiksi.
Harvoin autourheilua harrastava saa aikaan jonkun järjettömän mällin. Aina jotain sattuu mutta näitä esim auto katkesi puuhun pyörittyään ensin tiellä 50kmh alueella ja epäillään että alkoholilla ja ylinopeudella on osuutta asiaan.
Ongelma on että ihmisiltä ei vaadita juuri mitään ajotaitoa ja ajokunto ei ole kunnossa. Nämä ajokortin peltipyöritykset ei opeta juuri mitään kuin että pääset ajokokeesta jotenkin läpi. Ajotaitoa ei muodostu kunnolla.
Ajotaito ja kunto ovat satavarmaan pääsyynä yli puolet tapauksissa mutta ajonopeutta jauhetaan kun sillä voi rahastaa ja saadaan tilastoissa hetkittäin jotain aikaan. Nytkin tilasto vain synkkeni vaikka kuinka ajonopeutta lasketaan....
Asenne on kolmas ongelma, esim talvella lumisateessa motarilla vasen kaista loskassa. vedetään yli kesänopeutta ohi luurikorvalla kun ollaan niin liikemiestä ja naista ja kiire mutta ei tiedetä mihin.
Nuorten tää fast and furius sonta on ihan oma lukunsa ja vaikuttaa oleellisesti. Nyt vielä pahemmin kun saadaan halvalla ihan yleisesti skylinea ja evo 9 ym.
Ohitukset on järjettömiä kun ajallisesti ei oleellisesti hyödytä mutta vaarannetaan jopa kymmenen turvallisuus kun pakko päästä ohi hämärässä tilanteessa.
Jokaisella ollut tilanteita kun ohitat "turhaan" tai sinut ohittaa joku turhaan ja ollaan hetken päästä vierekkäin valoissa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 1. 12:34:37 2010

Mä sanoisin että ne jotka pelkää jotain istuessaan jo autoon tai sillä liikkeelle lähtiessä, pitäis karsia hoitoon/koulutukseen.
Ite oon vahvasti sitä mieltä että autolla ei koskaan saisi lähteä liikenteeseen, jos pelkää itse autoa, muita autoja, autoilijoita tjms.

Julkiset kulkuneuvot on oiva vaihtoehto kun ei kyvyt tai hermot riitä oman auton kuljettamiseen (näitäkin on paljon, vanhemmiten se väärässä olemisen myöntäminen on liian vaikeaa :wink: ).

Nää lippispäät ym. nuoret Bemarin nuolijat on niin oma lukunsa, että niistä ei jaksais jauhaa, kun niiden kohnotukset lähinnä menee sinne samalle osastolle kun mitä farkkuja kukin pitää, eli pitää esittää ja yrittää olla joku, vaikka isi ei oiskaan koskaan sulle sitä mikroautoa tms. ostanu...

Päättäjät vois alkaa rakentaa lisää kilpa- tms. ratoja vaikka sakkorahoilla, jota kaahailuista yms. tulee ja noissa sit järjestettäis kaikenlaista esim. 4H toimintaa, autonkorjaus/huolto kursseja, kilpailuja jne jne. varmasti löytyis kysyntää.

Sääli että tämän vallan omaavilla ei taida olla tippaakaan näkemystä asiasta, ei sielä Räikkösiä tai Grönholmeja taida pahemmin olla päättämässä.
Päättäjäthän liikkuu taksilla meidän laskuun, eihän ne voi tietää mitä oikeassa maailmassa tapahtuu, kun on autoista kyse...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 1. 13:14:52 2010

SHR kirjoitti:Nuorten tää fast and furius sonta on ihan oma lukunsa ja vaikuttaa oleellisesti. Nyt vielä pahemmin kun saadaan halvalla ihan yleisesti skylinea ja evo 9 ym.
Ohitukset on järjettömiä kun ajallisesti ei oleellisesti hyödytä mutta vaarannetaan jopa kymmenen turvallisuus kun pakko päästä ohi hämärässä tilanteessa.
Jokaisella ollut tilanteita kun ohitat "turhaan" tai sinut ohittaa joku turhaan ja ollaan hetken päästä vierekkäin valoissa.
Tämä on mitä ainakin itse miettinyt että miksi ei tehdä samanlaista pykälä systeemiä autoihin kuin moottripyörissä on. Ensin saa käyttöön vähempitehoisen laitteen(esim. max 100-110kw) ja parin vuoden päästä sen "täystehoisen". 20vuotta sitten ei ollut saatavilla samallalailla kortin saaneena ensi autoksi type R,evoa yms. kalustoa,tai sitten oli vanhemmat erittäin hyvätuloisia,nykyisin noita saa lähes kuka vaan kortin saanut töissä oleva autoliikkeestä lainaa vasten.

Rällästettiin ja hurjasteltiin sitä silloin 20v sittenkin mutta kun kalusto oli hieman verkaisempaa niin ei mieletöntä menoa ollut. Tässä taannoin kävin ajelemassa paikoissa joissa tuli silloin liikuttua niin jos nykyisellä kalustolla siellä samaan tyyliin menisi niin raatoja olisi tullut.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 1. 13:22:04 2010

Se on tuokin paha asia kun autot kovenee ja kuskit pehmenee... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 1. 13:52:44 2010

tumppe kirjoitti:Se on tuokin paha asia kun autot kovenee ja kuskit pehmenee... :roll:
No tästä oli meidän porukassa kyllä esimerkki et kuskeja oli jo silloin pehmeitä joiden piti näyttää ja sit sattui ja tapahtui. Mutta kun kalustona oli isän virittämä 120 skoda niin ei sitä vauhtia ihan mahdottomia onneksi saatu silläkään (esim. piti "vähän" tutulla tiellä sumussa elvistellä niin karkasihan se katon kautta,ihme kyllä muutamalla naarmulla ja mustelmilla 4 henkeä).
Ei taida yhden sormet riittää sen kolareita laskemaan...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 1. 14:09:14 2010

Muistuu omakin nuoruus...
2l ohc Escort mk1, kun kortin sain ja olihan se kova vaikka vakio olikin...
Nyt alkaa parikymppisillä olla 300-400hv autoja, toisilla ei oo ongelmia, mutta toiset pääseekin sit otsikoihin ikävämmin. :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 1. 20:56:39 2010

Aksu kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Se on tuokin paha asia kun autot kovenee ja kuskit pehmenee... :roll:
No tästä oli meidän porukassa kyllä esimerkki et kuskeja oli jo silloin pehmeitä joiden piti näyttää ja sit sattui ja tapahtui. Mutta kun kalustona oli isän virittämä 120 skoda niin ei sitä vauhtia ihan mahdottomia onneksi saatu silläkään (esim. piti "vähän" tutulla tiellä sumussa elvistellä niin karkasihan se katon kautta,ihme kyllä muutamalla naarmulla ja mustelmilla 4 henkeä).
Ei taida yhden sormet riittää sen kolareita laskemaan...
Off Topic (sorry) :

M.T.?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 1. 21:29:53 2010

jjs kirjoitti:Off Topic (sorry) :

M.T.?
Kyllä vaan, ja edelleen suuresti ihmettelen ettei saanut ketään hengiltä siinä katon kautta ajossa. Auto laskeutui kannon päälle lopuksi. :?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Elokuu 2. 8:01:07 2010

Välillä kun näitä teidän txt:jä lukee, niin ihmettelee miten itsekin on säilynyt hengissä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Elokuu 2. 15:55:24 2010

MouTine kirjoitti:Välillä kun näitä teidän txt:jä lukee, niin ihmettelee miten itsekin on säilynyt hengissä.
Oisko se sit se perinteinen eli -> Juopon tuurilla! :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 2. 17:50:48 2010

Aksu kirjoitti:
jjs kirjoitti:Off Topic (sorry) :

M.T.?
Kyllä vaan, ja edelleen suuresti ihmettelen ettei saanut ketään hengiltä siinä katon kautta ajossa. Auto laskeutui kannon päälle lopuksi. :?
Enemmän ihmettelyä voi herättää ko.hahmon nykyinen liiketoiminta; ettei siinä ole vielä uhreja. Itsensä jo poltti tosin kerran sairaalakuntoon :lol: Hyi, ollaanpa me nyt ilkeitä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

PekkaElo
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 17:46:29 2008
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja PekkaElo » Ma Elokuu 2. 19:34:26 2010

Tekee mieli sanoa se, mitä joskus luin jostain ja se meni jotenkin näin ja kyseessä oli entinen rallikuski:
Asia koski samaa eli nuorten ajotaitoa ja onnettomuuksia ja hän sanoi, että hänen nuoruudessa nuorille oli tehty heidän paikkakunnalla jonkinlainen rata, missä ihmiset(nuoret) saivat ajaa laillisesti kovaa ja turvallisesti. Tämä oli hyvä siitä, että ihmiset pääsivät kokeilemaan siellä rajojaan ja opettelemaan vaaratilanteita, joita oikeassa liikenteessä tapahtuu ja näin vältyttäisiin monelta kannalta ehkä onnettomuuksista. En tiedä onko ajatus mistään kotoisin sun muuta, mutta mun mielestä oli ihan hyvä pointti. On asialla varmasti myös huonot puolensa. Onhan nykyään radat olemassa sun muut mutta harvat ihmiset vaivautuvat sinne, sillä se maksaa, sinne pääsee harvoin ja monet eivät kehtaa normaaleilla autoilla sinne mennä.
Escort mk1

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Elokuu 2. 21:56:26 2010

Edelleen huomautan että moottorirata ei korvaa kaikkea. Mailmassa on harvassa radat, joissa on 10km pääsuora.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Elokuu 2. 23:02:53 2010

MouTine kirjoitti:Edelleen huomautan että moottorirata ei korvaa kaikkea. Mailmassa on harvassa radat, joissa on 10km pääsuora.
Kipsikädet ajaa suoraan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Elokuu 2. 23:38:15 2010

Hesus kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Edelleen huomautan että moottorirata ei korvaa kaikkea. Mailmassa on harvassa radat, joissa on 10km pääsuora.
Kipsikädet ajaa suoraan.
Ei ollut kyse 402m matkasta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Elokuu 3. 4:07:42 2010

MouTine kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Edelleen huomautan että moottorirata ei korvaa kaikkea. Mailmassa on harvassa radat, joissa on 10km pääsuora.
Kipsikädet ajaa suoraan.
Ei ollut kyse 402m matkasta.
Joo olishan se kiva koittaa jossain muualla kuin moottoritiellä mitä se auto kulkee... :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Elokuu 3. 12:42:35 2010

Yleisesti ottaen kannattaa pitää taunukset vakioina jos ei osaa/uskalla selvittää melko turvallisesti meneekö se mihkään. Ei siinä yötä kuluta montaa minsaa ja km kun sellainen selviää. Normaalijärjellä varustettu saa riskitkin minimoitua tietyillä jutuilla.
Virallisia maili tuloksia saa laillisestikkin.
Yksi monista asioista mitä en ollenkaan ymmärrä on se että suomessa saa ajella nykyään oikealta ohjattavaa autoa, eli miten se on turvallinen vaikkapa ohittaa ??
Jotain e-merkkejä ja päästönormeja mistä kukaan tajua mitään kytätään mutta saat ohittaa näkemättä mitään :!:
Normimaalainen ei tajua

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Elokuu 3. 16:07:17 2010

Offia...
Mäkin oon joskus miettiny tota ohjaus politiikkaa, n.10v sitten kun joihinkin autoihin eivät antaneet vaihtaa edes ns. rallirattia, koska mittarit jäi piiloon kehän taakse tms. ihme selityksiä, mutta jos autossa on ratti ihan eri paikassa niin se taas ei näköjään haittaa mitään? :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nyt puhuu Todt

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Elokuu 3. 23:59:52 2010

-68 esko kelas vesisateessa yöllä alamäessä 128 mittarin mukaan 6 henkee kyydissä ja sit lensi vaihdekeppi takapenkille.
-meinas mennä metsään koko laitos kun naurettiin ittemme hengiltä.

ah sitä voiman tuntua
samaa mäkeä auto kiikku päälle 84km/h 6km kiihytyksen jälkeen.

siinäpä nykyajan tuuninki nuorille ihmettelemistä

niin nykyään mäen päällä vauhtia :burn
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin