ohc: öljynjäähdytin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008
ohc: öljynjäähdytin
kuinka kannattaas vetää vesiletkut tuolle vesikiertooselle jäähdyttimelle ohc moottoris, että se olis suhteellisen helppo toteuttaa ja kierto olis oikein? vai mitä miltä olette sen tehosta,kun se tulis turbo moottoriin katukäyttöön.erillinen kenno olis tietenkin parempi mutta nokalla ei ylimääräistä tilaa oo mk1 escortis.tuon turbon vesiliitännät ajattelin jättää liittämättä.
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: ohc: öljynjäähdytin
Onko sulla se öljynsuodattimen alle tuleva "jäähdytin" vai mikä?
Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.
Kennoa vaan nokalle kyllä se aina johonkin mahtuu.
Eikä se mikään pakollinen ole jos ei kovasti polttele jarrun kanssa kumia.
Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.
Kennoa vaan nokalle kyllä se aina johonkin mahtuu.
Eikä se mikään pakollinen ole jos ei kovasti polttele jarrun kanssa kumia.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008
Re: ohc: öljynjäähdytin
joo se öljynsuodattimen alla oleva "donitsi"
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: ohc: öljynjäähdytin
Mulle taas useempi sanonu et kokoonsa nähden kohtuu tehokas jäähyvauhtipete kirjoitti:Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.

-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: ohc: öljynjäähdytin
Joo no se kyllä ajokin jotain endurancea tms et katukäytössä voi olla eri asiahenu kirjoitti:Mulle taas useempi sanonu et kokoonsa nähden kohtuu tehokas jäähyvauhtipete kirjoitti:Kaveri ainakin sano että ihan sama onko sitä vai ei, mitään eroa huomannut lämmöissä.

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: ohc: öljynjäähdytin
ööö
kuumalla vedellä about 80-90 asteista jäähdetetään siis öljyä
itse laittaisin ö-jäähyn 13-25 rivisen plus sille oma flekti jos ei riitä
käytä niitä oikeita kierreliittimiä unohda v. lemmarit
hydrauli pajat tekee mittojen mukaan letkut edullisesti
ihan mielenkiinnosta
kuinka monella on autossa öljynlämpötila mittari että tartteeko oikeesti jäähdyttää ollenkaan.
harvempi taitaa ajaa lemanssia 24h 300 km/h
EDIT
autometer tai muu laadukas ö-lämpömittari kehiin ja näkee että tarvitaanko
race kamppeet aina eri asia JA TALVELLA TOSIAAN TUKKOON /UMPEEN
tietty jos haluaa essolta pisteitä

kuumalla vedellä about 80-90 asteista jäähdetetään siis öljyä
itse laittaisin ö-jäähyn 13-25 rivisen plus sille oma flekti jos ei riitä
käytä niitä oikeita kierreliittimiä unohda v. lemmarit
hydrauli pajat tekee mittojen mukaan letkut edullisesti
ihan mielenkiinnosta
kuinka monella on autossa öljynlämpötila mittari että tartteeko oikeesti jäähdyttää ollenkaan.
harvempi taitaa ajaa lemanssia 24h 300 km/h
EDIT
autometer tai muu laadukas ö-lämpömittari kehiin ja näkee että tarvitaanko
race kamppeet aina eri asia JA TALVELLA TOSIAAN TUKKOON /UMPEEN
tietty jos haluaa essolta pisteitä
Viimeksi muokannut Fomococars, Ke Toukokuu 5. 0:03:19 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: ohc: öljynjäähdytin
Tuo 80-90 taitaa olla sellainen aika optimi lämpö öljylle. Tuskin muuten olisi tehty monen autovalmistajan koneisin noita tehtaan linjalla.Fomococars kirjoitti:ööö![]()
kuumalla vedellä jäähdetetään siis öljyä about 80-90 astetta
itse laittaisin ö-jäähyn 13-25 rivisen plus sille oma flekti jos ei riitä
käytä niitä oikeita kierreliittimiä unohda v. lemmarit
hydrauli pajat tekee mittojen mukaan letkut edullisesti
ihan mielenkiinnosta
kuinka monella on autossa öljynlämpötila mittari että tartteeko oikeesti jäähdyttää ollenkaan.
harvempi taitaa ajaa lemanssia 24h 300 km/h
Muistelisin et muutamilla oli viime kesänä cossuissa ö-lämmöt pyörinyt radalla jossain 120-130 hujakoilla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ohc: öljynjäähdytin
Yleensä auton vedet on siinä 90 asteen tienoilla ja mottiöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C näköjään netin mukaan.
Tuntuis ihan järkevältä toi vesi/öljyjäähdytin siis.
Muistaakseni tietyn astemäärän jälkeen (+110c?) jokainen 5c puolitti öljynvaihto väliä kun öljyn ominaisuudet ja lisäaineet muuttuvat/vähenevät.
Tämmöstä "kuraa" koulussa selitettiin, asteet voi heittää (varmasti heittävätkin), mutta idean varmaan kaikki ymmärsivät.
Ei turhaa niitä jäähdyttimiä siellä ole, varsinkaan saksa autoissa kun niillä painetaan menee tukkaputkella siellä.
EDIT: Vähän myöhästyin...
Tuntuis ihan järkevältä toi vesi/öljyjäähdytin siis.

Muistaakseni tietyn astemäärän jälkeen (+110c?) jokainen 5c puolitti öljynvaihto väliä kun öljyn ominaisuudet ja lisäaineet muuttuvat/vähenevät.
Tämmöstä "kuraa" koulussa selitettiin, asteet voi heittää (varmasti heittävätkin), mutta idean varmaan kaikki ymmärsivät.

Ei turhaa niitä jäähdyttimiä siellä ole, varsinkaan saksa autoissa kun niillä painetaan menee tukkaputkella siellä.

EDIT: Vähän myöhästyin...

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: ohc: öljynjäähdytin
Öljyn olisi hyvä olla noin 100-110 celsiusta; mm. vesi/kosteus pitää saada haihtumaan öljystä, ja veden/hapen/ilman mukana menneet epäpuhtaudet "palamaan" - öljy on kuitenkin hydroskooppista (suomeksi joskus: Hygroskooppista). Öljyn ikä lyhenee jos se liian kylmää (~85-90 tai alle), ja täyssynteettinenkään ei toisaalta kauan kestä yli 140-150 lukemia.
Se "donitsi" XR3/RST/Cossu/V6 jne -himmeleissä on lämmönvaihdin; vesi lämpenee nopeammin kuin öljy, eli kylmänä vesi lämmittää öljyä ja kun öljynlämpö vedenlämmön yli, alkaa lämmön siirtyminen veteen.
Ja on melko pätevä, myös satunnaiselle turboilevalle lyijyjalalle. Sitäkin löytyy muutamaa eri kokoa, ja ylipäätään pienen koon ei saa antaa hämätä; hyötysuhde neste/neste -jäähdyttimessä on aika hyvä verrattuna neste/ilma -versioon. Haittapuolena on se että jos vedenjäähdytyspuoli on muutenkin kovilla, tulee tuosta lämmönvaihtimesta vielä lisäkuormaa.
Tehokkaampiakin vaihtimia saa, mm. WRC Escoissa käytettiin Setrab:n tekeleitä.
Jk. Ei kai kukaan enää käytä öljyn -lauhduttimia- moottoreissaan?
Se "donitsi" XR3/RST/Cossu/V6 jne -himmeleissä on lämmönvaihdin; vesi lämpenee nopeammin kuin öljy, eli kylmänä vesi lämmittää öljyä ja kun öljynlämpö vedenlämmön yli, alkaa lämmön siirtyminen veteen.
Ja on melko pätevä, myös satunnaiselle turboilevalle lyijyjalalle. Sitäkin löytyy muutamaa eri kokoa, ja ylipäätään pienen koon ei saa antaa hämätä; hyötysuhde neste/neste -jäähdyttimessä on aika hyvä verrattuna neste/ilma -versioon. Haittapuolena on se että jos vedenjäähdytyspuoli on muutenkin kovilla, tulee tuosta lämmönvaihtimesta vielä lisäkuormaa.
Tehokkaampiakin vaihtimia saa, mm. WRC Escoissa käytettiin Setrab:n tekeleitä.
Jk. Ei kai kukaan enää käytä öljyn -lauhduttimia- moottoreissaan?

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: ohc: öljynjäähdytin
Öljynlauhduttamisesta löytyy kokemusta erimuodoissa. Aikoinaan en käyttänyt ohc rallikäytössä 150-200hv max 7500rpm versioissa ollenkaan lauhdutinta eikä koskaan hajonnu alakerrasta mitään. Luulen että vakiopohjasta pienennetty ohc vetää max 3,5 l joten tilavuus pieni ja helteellä todnäk lämmöt korkeella.
Noh sitten BDA sumpulla jossa tilavuus 12 l ja alumiinikone niin ajattelin että ei voi olla öljynlämpöjen kanssa mitään kun eräs fordwelhokin kertoi ettei aina ole käytetty lauhdutinta....ihmettelin heti alussa kun jo sisäänajossa letkut hytissä tuntuu suhteettoman kuumilta....no ei aikaakaan kun penkityksen ja muutaman kymmenen ek kilsan jälkeen alkoi kuulua naputus ja kk laakeri kärähtänyt
mitään vikaa sinällään ei löytynyt kasaus/välykset ym vaan vastaus on että kovilla kierroksilla kesällä lämpö karkaa jolloin paine notkahtaa=bearing failure. Öljy ei siis jäähdy suljetussa takakontissa eikä siirtyessään öljykaukalosta pumppuun. Iso tilavuus ei auta vaan hidastaa lämpenemistä.
Laitoin Setrabin 25 rivisen paluulinjaan ja lämmöt putosi selvästi. Laakereissa ei toistaiseksi ongelmia. Talvella laitoin pahvin eteen mutta kesällä välttämätön vaikka kuinka alukone ja 12litraa rasvaa.
Kossussa ei pitäisi olla ongelmia jos ei nyt rataa kierrä helteellä eikä ole 500hv rasitukset.
Noh sitten BDA sumpulla jossa tilavuus 12 l ja alumiinikone niin ajattelin että ei voi olla öljynlämpöjen kanssa mitään kun eräs fordwelhokin kertoi ettei aina ole käytetty lauhdutinta....ihmettelin heti alussa kun jo sisäänajossa letkut hytissä tuntuu suhteettoman kuumilta....no ei aikaakaan kun penkityksen ja muutaman kymmenen ek kilsan jälkeen alkoi kuulua naputus ja kk laakeri kärähtänyt

Laitoin Setrabin 25 rivisen paluulinjaan ja lämmöt putosi selvästi. Laakereissa ei toistaiseksi ongelmia. Talvella laitoin pahvin eteen mutta kesällä välttämätön vaikka kuinka alukone ja 12litraa rasvaa.
Kossussa ei pitäisi olla ongelmia jos ei nyt rataa kierrä helteellä eikä ole 500hv rasitukset.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: ohc: öljynjäähdytin
SHR kirjoitti:Noh sitten BDA sumpulla jossa tilavuus 12 l ja alumiinikone niin ajattelin että ei voi olla öljynlämpöjen kanssa mitään kun eräs fordwelhokin kertoi ettei aina ole käytetty lauhdutinta.....

lauhdutin= kaasusta nesteeksi jäähtyessään. Mm. pontikkapannuissa, kuulemma, käytössä.
jäähdytin= jäähdyttää nestettä
Semmoinen pikku klassikkokettuilu autoihmisille, kuten iskunvamenninkin ( = heilahduksenvaimennin "oikea" termi)

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: ohc: öljynjäähdytin
Hieman vielä jatketaan aihetta, katukäytöllä normivälityksellä ajamisella ei ole mitään tekemistä 5.8 suoravitonen rallikäytön kanssa. Kadulla toimii varmasti ilman jäähdytystä.
Kisassa kun pistät 9000 kelloon ja vaikka 20km ek kaikkine lähtökäyttöineen ja odotuksineen kesäkuumalla niin mitenkään ei voi toimia. Kossu suosittelee öljynlämmöksi max 100 ja paine 4.5-6 haarukkaan. Tämä ei toteudu jos lämmöt karkaa.
Sumpussa säiliön yksi päätehtävästä on varastoinnin lisäksi ilmastaa öljyn ja ilmanseos, pontikankeitosta on apua kun pelaa sumpun kanssa
Kisassa kun pistät 9000 kelloon ja vaikka 20km ek kaikkine lähtökäyttöineen ja odotuksineen kesäkuumalla niin mitenkään ei voi toimia. Kossu suosittelee öljynlämmöksi max 100 ja paine 4.5-6 haarukkaan. Tämä ei toteudu jos lämmöt karkaa.
Sumpussa säiliön yksi päätehtävästä on varastoinnin lisäksi ilmastaa öljyn ja ilmanseos, pontikankeitosta on apua kun pelaa sumpun kanssa

-
- Viestit: 37
- Liittynyt: Su Helmikuu 3. 16:38:43 2008
Re: ohc: öljynjäähdytin
kiitos mielipiteistä,taidanpa jättää senkin letku hässäkän pois,kun tärkeintä olis saada pysymään veden lämmöt normaaleina