Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Maaliskuu 17. 20:54:31 2010

Minkälainen homma on irroittaa ja kiinnittää kotikonstein cossun perästä kardaanin laippa? Suositelkaa hyviä voimansiirtoon erikoistuneita yrityksiä, jossa voisi tarkistuttaa perän ja vaikka samalla vaihdattaa kaikki tiivisteet. Mitä lähempänä Lappeenrantaa sen parempi.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 17. 23:07:57 2010

Kardaanin laipan voi ottaa irti ihan kun vaan avaa mutterin ja ottaa laipan pois. Paikalleen laitto yhtä yksinkertaista. Mikään säätö ei tällöin vielä muutu. Stefan saa vaihdettua helposti, sitten tarvitaankin jo erikoistyökaluja että pääsee pidemmälle.
Jäsen #606

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Maaliskuu 26. 8:02:33 2010

Minä käytin oman murikkani tarkistuttamassa Fordilla, samalla vaihtoivat kaikki tiivisteet ja öljyn, mutta ei muuta. Ja joo, oli kallis :(

Nyt minulla on pari harjoituskappaletta tallessa, joten aion hieman opetella noiden kanssa tusaamista, jottei tule toiste ryöstetyksi. :lol: Olafun vinkin lisäksi ainakin poskilaakereiden huulitiivisteet pitäisi pystyä vaihtamaan ilman, että säädöt muuttuu. Tämä tehdään siten, että se kruunun näköinen osa minkä läpi vetarinlaippa tulee, merkataan tarkasti ennen irroittamista (siellä voi jopa olla jotkut vanhat merkit, jos tutkit osia) ja tiivisteen vaihdon jälkeen kierretään tasan samaan asentoon takaisin. Tähän menetelmään viitataan usein esim. brittifoorumeilla, mutten nyt äkkiseltään löytänyt yhtään linkkiä malliksi.

Noista tiivisteen vaihdoista vielä sen verran, että minulla huokailee tiiviste kardaanin molemmista päistä (perän laippa ja vaihteiston vastaava) vaikka on uudet tiivisteet. Kun osat on levällään, kannattaa tarkistaa, että onko akselit kuluneet kuopalle tiivisteen kohdalta ja pikkuisen säätää sitä tiivisteen asennuskohtaa vastaavasti.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Maaliskuu 26. 23:33:37 2010

En lähtisi aukomaan laippaa ilman välyksen ja kosketuksen tarkistusta. Tiedän juu että se ja tää aukas ja vaihto stefan ja käänsi mutun "samaan" mutta kun niitä huutavia periä on suht sama määrä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 27. 1:22:05 2010

SHR kirjoitti:En lähtisi aukomaan laippaa ilman välyksen ja kosketuksen tarkistusta. Tiedän juu että se ja tää aukas ja vaihto stefan ja käänsi mutun "samaan" mutta kun niitä huutavia periä on suht sama määrä.
Kardaaniin laipan mutterin voi ihan huoletta aukasta, irrottaa laipan ja vaihtaa stefan. Sama se kääntääkö sen sitten kasatessa samaan vai eri asentoon, kun sieltä löytyy vasta sen laipan alta se mutteri, joka laakerivälyksiin vaikuttaa. Sillä ulommaisella mutterilla ei ole mikään muu kiinni kuin itse laippa. Mutterin alle ja kierteen väliin kannattaa laittaa jotain tiivisteliimaa, ettei öljy mehi sitä kautta ulos.

Siinä poskilaakerin n. 100mm mutterissa on suhteessa melko pieni nousu, eli jos sen merkkaa ja kiertää sen sentään oikeelle kierrokselle oikeeseen asentoon niin mikään ei kyllä sillon muutu. Yhdestä perästä vaihdoin stefat noin, eikä se senkään jälkeen huutanut. Itse asiassa kasatessa kiristin sen kuskinpuolen mutterin yhden napsun piukempaan kuin mitä se oli. En tiedä miksi, mutta oli kiristäessä semmonen tunne että se on hyvä niin. Eihän se tietenkään mikään absoluuttinen fakta ole, ettei siinä mikään voi muuttua, mutta omassa ei muuttunut, ja tuskin muuttuu muisskaan, kun ajatuksen kanssa vaan tekee.
Jäsen #606

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Cossun perän kardaanin laipan irroitus / perän tarkistus

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 27. 13:59:39 2010

olafu kirjoitti:
SHR kirjoitti:En lähtisi aukomaan laippaa ilman välyksen ja kosketuksen tarkistusta. Tiedän juu että se ja tää aukas ja vaihto stefan ja käänsi mutun "samaan" mutta kun niitä huutavia periä on suht sama määrä.
Kardaaniin laipan mutterin voi ihan huoletta aukasta, irrottaa laipan ja vaihtaa stefan. Sama se kääntääkö sen sitten kasatessa samaan vai eri asentoon, kun sieltä löytyy vasta sen laipan alta se mutteri, joka laakerivälyksiin vaikuttaa. Sillä ulommaisella mutterilla ei ole mikään muu kiinni kuin itse laippa.
Ok, näin se taisi olla. Tässä tapauksessa pitäydytään päätöksessä että stefan vaihto onnaa mutta ei siittä pidemmälle.
Mä tutkin aikoinaan kossun perää kun se piti aivan pienen tämän "ominaisuus äänen" siinä 60-70kmh kohdalla. 4 kohtaa heittokellolla välys ja värillä kosketus ja mun mielestä hyvä. Käytin oikein asiantuntijalla joka sanoi että niin hyvä on ettei avais mitään mistään. Eikä avattu.

Vastaa Viestiin