Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Mielenkiinnosta kyselen onko tuosta teknistä tietoa jossain saatavilla?
Autossahan on vakiona ilmeisesti viskotyyppinen lukko missä on oma öljynsä? Ja toimintaperiaate se että kun se öljy alkaa lämpeämään lukko alkaa tarraamaan kiinni ja siirtää voimaa toiselle pyörälle sutivalta. Miten nopeasti lukko reagoi kylmässä / pakkasessa? Omassa kun ei ole muuta tietoa lukon toiminnasta kun että mitä pakkasessa autoa siirrettiin lumella niin tuntui että vain toinen pyörä vetää. Taas kesällä minusta se vetää molemmilla kun paikaltaankin lähtee. Hajoaako lukko tehosta/ ajan kanssa ettei se enää pidä?
Vaihteistossa on castrolin halvin ei-synteettinen vaihteistoöljy.
Jos lukko on kaputt, saako pelkkää lukkoyksikköä hankittua uutena / kunnostettuna vaikkapa Britanniasta? Onko vaihto DIY menetelmin tehtävissä.
Autossahan on vakiona ilmeisesti viskotyyppinen lukko missä on oma öljynsä? Ja toimintaperiaate se että kun se öljy alkaa lämpeämään lukko alkaa tarraamaan kiinni ja siirtää voimaa toiselle pyörälle sutivalta. Miten nopeasti lukko reagoi kylmässä / pakkasessa? Omassa kun ei ole muuta tietoa lukon toiminnasta kun että mitä pakkasessa autoa siirrettiin lumella niin tuntui että vain toinen pyörä vetää. Taas kesällä minusta se vetää molemmilla kun paikaltaankin lähtee. Hajoaako lukko tehosta/ ajan kanssa ettei se enää pidä?
Vaihteistossa on castrolin halvin ei-synteettinen vaihteistoöljy.
Jos lukko on kaputt, saako pelkkää lukkoyksikköä hankittua uutena / kunnostettuna vaikkapa Britanniasta? Onko vaihto DIY menetelmin tehtävissä.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Saahan noita lukkoja hommaa sit tietenki suoraan vähän järeämpää. Kyllä noita kotona on moni purkanut ja kasannut onnistuneesti. Tämähän on vaan melkein niin, että itse lukko on sitä loppu lootaa arvokkaampi.Antti O kirjoitti:
Jos lukko on kaputt, saako pelkkää lukkoyksikköä hankittua uutena / kunnostettuna vaikkapa Britanniasta? Onko vaihto DIY menetelmin tehtävissä.
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Oisko web sivua heittää mistä vois lukkojen hintoja katella? Se quaifehan se kiinnostaisi mutta taitaa olla turhan kallis sijotus tohon rakkineeseen.
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Googleella löytyy jotain muutamaa merkkiä quaife/tran xAntti O kirjoitti:Oisko web sivua heittää mistä vois lukkojen hintoja katella? Se quaifehan se kiinnostaisi mutta taitaa olla turhan kallis sijotus tohon rakkineeseen.
Ai niiden piti ol viel halpojakin

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Kyllä itsellä ainakin on nimenomaan talvella jeesannut tuo lukko todella paljon. Menee ihan eri tavoin esim. lumisia mäkiä ylös, kun ei jää yhdellä sutimaan. Ja kyllä se lukko jarruttaa todella paljon renkaiden pyörimisnopeuseroja ihna kylmänäkin. Tämähän on helppo kokeilla esim näin: Tunkkaa toinen eturengas ilmaan. Vaihde vapaalle. Ja katso miten nopeasti saat pyöritettyä rengasta yhden kierroksen käsin.
Pitäsi olla selkeästi tahmaisen tuntuinen, ja kierrokseen meneen ainakin yli 4sekuntia. Ilman lukkoahan riittää kun kerran antaa renkaalle vauhtia, niin siinä se pyörii monta kierrosta ja helposti monta kierrosta sekunnissa.
Tuo lukon avaaminen ei ole aivan suoraviivainen juttu S2:sessa. S1:sessä oli muistaakseni purettava lukko ainoastaan. Kyllä sinne uuden ,ja tarvittaessa jäykemmät, litkut silti saa sisään. Briteissä ainakin gearboxman tekee huoltoja/upgradeja suolaista 250£ korvausta vastaan. Noissa on se täyttöaukko muistaakseni sellainen ilmeä pyöreä reikä mihin on prässätty laakerikuula ja sitten naputeltu reiän reunat lyttyyn että pysyy. Voi olla ilkeää saada tuo avattua. Litkuja kyllä löytyy erijäykkyyksisiä siään jos vaan on joku selkeä täyttöreikä.
Pitäsi olla selkeästi tahmaisen tuntuinen, ja kierrokseen meneen ainakin yli 4sekuntia. Ilman lukkoahan riittää kun kerran antaa renkaalle vauhtia, niin siinä se pyörii monta kierrosta ja helposti monta kierrosta sekunnissa.
Tuo lukon avaaminen ei ole aivan suoraviivainen juttu S2:sessa. S1:sessä oli muistaakseni purettava lukko ainoastaan. Kyllä sinne uuden ,ja tarvittaessa jäykemmät, litkut silti saa sisään. Briteissä ainakin gearboxman tekee huoltoja/upgradeja suolaista 250£ korvausta vastaan. Noissa on se täyttöaukko muistaakseni sellainen ilmeä pyöreä reikä mihin on prässätty laakerikuula ja sitten naputeltu reiän reunat lyttyyn että pysyy. Voi olla ilkeää saada tuo avattua. Litkuja kyllä löytyy erijäykkyyksisiä siään jos vaan on joku selkeä täyttöreikä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
minulla on kilpurissa tuo s1:kkösen lukko ja kelista riippumatta on aika tahmea pyörittää renkaasta kun tunkkaa toisen puolen ilmaan
ja sutii molemmilla renkailla myös kylmällä laatikolla
ps:ostetaan rikkinäinen rst lukko varaosiks
ja sutii molemmilla renkailla myös kylmällä laatikolla
ps:ostetaan rikkinäinen rst lukko varaosiks
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Voin kokeilla kun käyn tuolla missä rst nyt pyöritellä renkaita ja katsella miten se lukko käyttäytyy
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Offtopic: Voidaan vaihtaa S2 laakeroitu laatikko S1 laatikkoon
.

Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Entinen tuo lukko on.
Eli vaihtoehdot on nyt sitten ton lukon kanssa ilmeisesti ehtiä siihen uusi (quaife?) tai sitten korjata toi vanha viskolukko. Löytyykö asiasta jostain ohjeita/dokumentaatiota?
Laatikon räjäytyskuvia?
Riittääkö nämä tiivisteet ja laakerit
http://cgi.ebay.co.uk/ford-ESCORT-RS-TU ... 1c0e479281
Eli vaihtoehdot on nyt sitten ton lukon kanssa ilmeisesti ehtiä siihen uusi (quaife?) tai sitten korjata toi vanha viskolukko. Löytyykö asiasta jostain ohjeita/dokumentaatiota?
Laatikon räjäytyskuvia?
Riittääkö nämä tiivisteet ja laakerit
http://cgi.ebay.co.uk/ford-ESCORT-RS-TU ... 1c0e479281
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Offia: Eikö kannattais hommaa IB5 aski (kestää mun käsityksen mukaan enemmän vääntöä?) ja siihen joku lukko? Sulla kun on sitä tehonpaskaakinAntti O kirjoitti:Entinen tuo lukko on.
Eli vaihtoehdot on nyt sitten ton lukon kanssa ilmeisesti ehtiä siihen uusi (quaife?) tai sitten korjata toi vanha viskolukko. Löytyykö asiasta jostain ohjeita/dokumentaatiota?
Laatikon räjäytyskuvia?
Riittääkö nämä tiivisteet ja laakerit
http://cgi.ebay.co.uk/ford-ESCORT-RS-TU ... 1c0e479281

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Eikai tossa ole ainaskaa vielä ollu ongelmia keston kanssa ja jos ton vakiolaatikon saa suhteellisen pienellä kustannuksella kuntoon. Katsotaan nyt kun purkaa miltä tuo näyttää. Urbaani legenda että teho hajottaisi ton vakiolukon..? Mihin se viskolukko siitä hajoais.
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 12:36:14 2001
- Paikkakunta: halikko
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
vähän tietämätön näistä etuveto vehkeistä, mutta missä käytetään tota IB5 askia?
Kaverilla meni ainakin kaksi laatikkoa ku vitosella veti rajoittajaa vastaan ja muutenkin sai kyllä aika hyvin kenkää.
Kaverilla meni ainakin kaksi laatikkoa ku vitosella veti rajoittajaa vastaan ja muutenkin sai kyllä aika hyvin kenkää.
Viimeksi muokannut Jani, Ti Maaliskuu 16. 21:42:46 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lancia Delta Integrale 8v
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT
BMW E34 "M5"
MB S124 300TDT
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Tuoltahan löytyy infoa:Jani kirjoitti:vähän tietämätön näistä etuveto vehkeistä, mutta missä käytetään tota IB5 askia?
Kaverilla meni ainakin kaksi laatikkoa ku vitosella veti rajoittajaa vastaan
http://www.burtonpower.com/technical_1/ ... arbox.aspx
BC = B5
IB5 on vaan paranneltu versio. MTX:hän ois kaikista kestävin, mutta hinta ja sovittelu RST on vissiin aika kova este?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Ja kyllä muitakin saa soviteltua esim getraggia(st170)puliukk0 kirjoitti:Jani kirjoitti: BC = B5
IB5 on vaan paranneltu versio. MTX:hän ois kaikista kestävin, mutta hinta ja sovittelu RST on vissiin aika kova este?

Pitää vaan miettiä et mitä silt lootalt tahtoo ja kyllähän se hajoaa jos on tehoa paljon ja lootaan ei o ees kurkittu!
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Uusi ehjä vakiolukko vaan jos budjetti on päällä. Aika hyvin noita kuitenkin löytyy. Tai sitten toi paska vanha gearboxmanille vaihdossa huollettuun.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia
. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.

Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Mitähän ovat yleensä pyytäneet vakiolukoista passionfordilla? Vai mistä olet niitä katsellutJesseT kirjoitti:Uusi ehjä vakiolukko vaan jos budjetti on päällä. Aika hyvin noita kuitenkin löytyy. Tai sitten toi paska vanha gearboxmanille vaihdossa huollettuun.
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.Antti O kirjoitti:Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Ei viittaa tietääkseni. On myös olemassa välimalli. RST:n laatikko ei sitten ole mikään välimalli.koskar kirjoitti:Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.Antti O kirjoitti:Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
noin 100£ on hintataso ehjästä lukosta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä onkoskar kirjoitti:Eikö tuo Upgrated/Late viittaisi IB5 laakereihin? Näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.Antti O kirjoitti:Jaa nuo eivät ole sopivia minkä linkin laitoin?koskar kirjoitti:Lisäofftopic liittyen eBay linkkiin, että jos sitä nykyistä remppaa niin kannattaa varmaan katsoa niitä BC laakereita ennemmin niin menee pienemmällä sovittelulla? Tai no, oma asia. Kokemuksia sen verran, että viime talvena ostin tuolta laatikkoon laakeri/tiiviste/stefa-setin ja kyllä siitä ihan soiva peli tuli, toistaiseksi, kop kop.
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
En nyt noita millejä muista, mutta ainakin BC early ja IB5 laakerin halkaisijan ero on vain muutama millin kymmenys. Rullien määrä on kyllä 9 vs. 14 muistaakseni. IB5 laakeri on myös erillisellä sisäkoolilla joka ei ilmeisesti ole sen kestävämpää tavaraa, mutta on isommalla sisähalkaisijalla ja ei vie akselia mukanaan kulahtaessaan.xr2i16v kirjoitti:Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä on
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
BC early 52,6mm 10 rullaa, Late 55mm 9 rullaa ja IB5 55mm 16 rullaa ja erillisellä sisäkoolilla, mutta myös IB5:ssa joissain on ollut 52,6mm 16 rullaaJesseT kirjoitti:En nyt noita millejä muista, mutta ainakin BC early ja IB5 laakerin halkaisijan ero on vain muutama millin kymmenys. Rullien määrä on kyllä 9 vs. 14 muistaakseni. IB5 laakeri on myös erillisellä sisäkoolilla joka ei ilmeisesti ole sen kestävämpää tavaraa, mutta on isommalla sisähalkaisijalla ja ei vie akselia mukanaan kulahtaessaan.xr2i16v kirjoitti:Late malli tarkoittaa että on halkaisijaltaan isompi pääakselin rullalaakeri (55mm) mitä on
aikoinaan päiviteltykkin bc/b5 laatikoihin. Ib5 laatikossa sama ulkohalkaisija mutta pienemillä rullilla mikä tarkoittaa että niitä on enemmän ja saadaan tasasemmin jaettua kuorma.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 216
- Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Pitäis tohon bc/b5(mahdollisesti mk5 eskon) laatikkoon kanssa noi laakerit vaihtaa, ja jäi hieman epäselväksi, että käykö toi Upgrated/Late sarja tohon askiin? Meneekö koneistamalla? Mitä eroa noilla upgrated/late ja normaalilla sarjalla on, muutakuin toi isompi pääakselin rullalaakeri? Entä toi ib5 laakeri sarja, on sitä mahdollista laittaa tohon bc/b5 laatikkoon, mikä olis paras kestävyyden suhteen jos noissa nyt mitään eroa on? Jos joku vois hieman valaista asiaa niin olisin kiitollinen.
ESCORT MK3/4
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 216
- Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
Paljonkohan noiden lukon kiinnitys pulttien momentti mahtaa olla, siis noiden millä se tulee lautaspyörään kiinni?
ESCORT MK3/4
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: To Lokakuu 26. 23:18:55 2006
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
iso vetopyörä tasaus pyörästöön 98-128 nm
Ford Escort xr3 R:F/SS
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto
http://i182.photobucket.com/albums/x144 ... CT4930.jpg
Ford Escort 1.4 laser
ford transit 300l
ford fiesta vm:95 jm kalusto
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 216
- Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005
Re: Keskustelua RS Turbon lukkoyksiköstä
TEKKE kirjoitti:iso vetopyörä tasaus pyörästöön 98-128 nm
Kiitokset tuosta.
ESCORT MK3/4