Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Tietoa kaivattais miten ootte rakennelleet mk1 escorttiin levyjarrut taakse. Mitä osia ootte hyödyntäneet, miten ootte levyt ja satulat kiinnittäneet? Peränä on tällä hetkellä eskon oma pikku sakuperä (voi vaihtua jossain vaiheessa). Ei ole väliä mihin perään ootte jarruja rakennelleet, kunhan vain sais jotain vinkkejä/kuvia osien kiinnityksistä.
Löytyykö muista esim. uudemmista fordeista osia joita voi sekoitella ja hyödyntää niitä, vai ootteko käyttäneet jonkun muun merkin osia. Kaikenlaisia hienoja jarrusarjoja toki on tarjolla, mutta tähän projektiin ei viitsi laittaa mitään kallista osaa.
Eniten mietin tuota jarrulevyn kiinnitystä et miten se olisi hyvä tehdä. Jos sen laittaa vain suoraan pyörän pinnapulttien läpi, niin vanteen ohjaus olake katoaa levyn sisään joka on vähän huono. Mitenkähän muuten levyn vois kiinnittää, vai ooteko jättäneet vanteet pulttien varaan?
Löytyykö muista esim. uudemmista fordeista osia joita voi sekoitella ja hyödyntää niitä, vai ootteko käyttäneet jonkun muun merkin osia. Kaikenlaisia hienoja jarrusarjoja toki on tarjolla, mutta tähän projektiin ei viitsi laittaa mitään kallista osaa.
Eniten mietin tuota jarrulevyn kiinnitystä et miten se olisi hyvä tehdä. Jos sen laittaa vain suoraan pyörän pinnapulttien läpi, niin vanteen ohjaus olake katoaa levyn sisään joka on vähän huono. Mitenkähän muuten levyn vois kiinnittää, vai ooteko jättäneet vanteet pulttien varaan?
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Tyypillisin setti lienee cossun takasatulat ja levyt. Voi laittaa nelikosta (jäähdytetyt levyt) tai takavedosta. Satulat kiinnitetään adapterikorvakkeilla vetoakselin kiinnityspultteihin (näitä löytyy valmiina viripuljuista) - löytyy myös hitsattavia malleja. Käsijarruvaiheri otetaan myös cossusta.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Nyt en ymmärtänyrr73 kirjoitti:Eniten mietin tuota jarrulevyn kiinnitystä et miten se olisi hyvä tehdä. Jos sen laittaa vain suoraan pyörän pinnapulttien läpi, niin vanteen ohjaus olake katoaa levyn sisään joka on vähän huono. Mitenkähän muuten levyn vois kiinnittää, vai ooteko jättäneet vanteet pulttien varaan?

-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
kyllä se vaan vakio vetareilla meinaa jäädä.. mk3 escortin tai fiestan levy on aika paksu keski osaltaan.tais olla noin 10mm. voihan siitä sorvata poiskin.henu kirjoitti:Nyt en ymmärtänyrr73 kirjoitti:Eniten mietin tuota jarrulevyn kiinnitystä et miten se olisi hyvä tehdä. Jos sen laittaa vain suoraan pyörän pinnapulttien läpi, niin vanteen ohjaus olake katoaa levyn sisään joka on vähän huono. Mitenkähän muuten levyn vois kiinnittää, vai ooteko jättäneet vanteet pulttien varaan?eihän se levy nyt niin paksu oo keskeltä et se huullos jäis sen alle ?
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
kyllä se levyn paksuus taitaa peittää melkein kokonaan sen olakkeen, rumpujarrujenkin kanssa olaketta tulee todella vähän ulos
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Tälläisen raudan tein timppaasen escorttiin joskus
http://img.photobucket.com/albums/v375/ ... 007018.jpg
Levy on sierran 253mm ja satula samanlaisesta.
Satulan rauta tuli muistaakseni 10mm ja palat satulan ja raudan väliin olivat myöskin 10mm(en ihan sata varma mutta lähes)
Toimiva paketti ja helppo tehdä
Levy vei kyllä kokonaan sen vanteen keskityksen joten einää muttereilla keskittää.
Ja perä oli enkku
http://img.photobucket.com/albums/v375/ ... 007018.jpg
Levy on sierran 253mm ja satula samanlaisesta.
Satulan rauta tuli muistaakseni 10mm ja palat satulan ja raudan väliin olivat myöskin 10mm(en ihan sata varma mutta lähes)
Toimiva paketti ja helppo tehdä

Levy vei kyllä kokonaan sen vanteen keskityksen joten einää muttereilla keskittää.
Ja perä oli enkku
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Jaa se on niin pien se huullos, onkos jossain käypästä levyä missä olis tuo huullos ?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
Tässä kuvia kun rakentelin 4wd cossun jarrut isoon atlakseen:
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/Onb ... directlink
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/c_x ... directlink
http://lh5.ggpht.com/_4DgYrH9qmOk/S4PAk ... AG0031.jpg
Adapterit tuli Rallyracesta, makso joitain kymppejä. Väliin tarvitsi parit prikat, jotta sai satulan oikeaan paikkaan.
Vanteen keskityksen kanssa ei ollut ongelmaa ison-atlaksen vetareilla.
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/Onb ... directlink
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/c_x ... directlink
http://lh5.ggpht.com/_4DgYrH9qmOk/S4PAk ... AG0031.jpg
Adapterit tuli Rallyracesta, makso joitain kymppejä. Väliin tarvitsi parit prikat, jotta sai satulan oikeaan paikkaan.
Vanteen keskityksen kanssa ei ollut ongelmaa ison-atlaksen vetareilla.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Escort taka levyjarrujen rakentaminen?
muistakaa jos kyseessä on katuauto joka katastetaan hyväksytysti.
niin adapteri pitää olla pulteilla kiinni hitsattu ei saa olla.
lupaa akelta ei tarvi.
itsellä on etuveto eskon levyt. vetoakseleista sorvattiin hiukan että levy tulee juuri iholle. Englantilainen akseli. ainoa haitta on että vanteen keskitys menee *ituralleen.
itsellä tulee kolmella pultilla adapteri kiinni.
CNC kone jyrsi teräksestä palikat. kurssikeskuksella homma maksoi pari kahvipakettia.
mut jos teettää vetarit niin niihin vois sorvari jättää reilummasti sitä uloketta. eihän vuonna paavo tienny että joku tumpelo survo levyt taakse.
jotkut käyttää cossun levyä tosin on kalliimpi. mut pulttijakosi määrää levyn ja siitä valitset.
adapterin syvyys vain muuttuu sitä mukaa mikä levyn ofsetti
itsellä homma meni normi katastuksen yhteydessä tuumas että kun kaikki on näin hyvin tehty uusista osista ei ole mitään sanomista.
ainoa oli että roikkui vähän aikaa panhard tangossa ja totesi että lujsti on tehty.
volvo s40 takasatulat maksaa tarvikkeessa noin 140e kpl ja ovat uudet alennuksella ehkä vähemmän.
kässäri vaijeri on just niinkuin cossu tai sierra 2.0i satulat.
itsellä mk1 eskossa sierran vaijerilla no problem lisätään vain yksi kinnike sille toisellekkin vaijerille.
escort 4x4 vaijeri on hitusen lyhempi helpottaa hiukan. mut oman katsastin tuolla sierran vaijerilla.
käsijarru kahva tietty auton orkkis.
muistat vaan että ilmaroput ylöspäin.
ja että MK1 vakiopääsylinterilläkin homma toimii ainakin itsellä. tosin etujarrut on vakio RS2000.
isommasta pääsylinteristä ei ole haittaakaan. ainoa on että muuttuu EHKÄ takapainoiseksi jarrut jolloin joutuu takapiiriin tai sen lähtöön laittaan rajoittimen/säätimen.
niin adapteri pitää olla pulteilla kiinni hitsattu ei saa olla.
lupaa akelta ei tarvi.
itsellä on etuveto eskon levyt. vetoakseleista sorvattiin hiukan että levy tulee juuri iholle. Englantilainen akseli. ainoa haitta on että vanteen keskitys menee *ituralleen.
itsellä tulee kolmella pultilla adapteri kiinni.
CNC kone jyrsi teräksestä palikat. kurssikeskuksella homma maksoi pari kahvipakettia.
mut jos teettää vetarit niin niihin vois sorvari jättää reilummasti sitä uloketta. eihän vuonna paavo tienny että joku tumpelo survo levyt taakse.
jotkut käyttää cossun levyä tosin on kalliimpi. mut pulttijakosi määrää levyn ja siitä valitset.
adapterin syvyys vain muuttuu sitä mukaa mikä levyn ofsetti
itsellä homma meni normi katastuksen yhteydessä tuumas että kun kaikki on näin hyvin tehty uusista osista ei ole mitään sanomista.
ainoa oli että roikkui vähän aikaa panhard tangossa ja totesi että lujsti on tehty.
volvo s40 takasatulat maksaa tarvikkeessa noin 140e kpl ja ovat uudet alennuksella ehkä vähemmän.
kässäri vaijeri on just niinkuin cossu tai sierra 2.0i satulat.
itsellä mk1 eskossa sierran vaijerilla no problem lisätään vain yksi kinnike sille toisellekkin vaijerille.
escort 4x4 vaijeri on hitusen lyhempi helpottaa hiukan. mut oman katsastin tuolla sierran vaijerilla.
käsijarru kahva tietty auton orkkis.
muistat vaan että ilmaroput ylöspäin.
ja että MK1 vakiopääsylinterilläkin homma toimii ainakin itsellä. tosin etujarrut on vakio RS2000.
isommasta pääsylinteristä ei ole haittaakaan. ainoa on että muuttuu EHKÄ takapainoiseksi jarrut jolloin joutuu takapiiriin tai sen lähtöön laittaan rajoittimen/säätimen.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com