Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Joulukuu 11. 9:14:11 2009

Nyt olisi aika saada tästäkin laivasta vakaa menijä - ainakin mahdollisimman sellainen...

Tuli vaihdettua ns. hätäjouset eteen - keula on nyt hieman maassa :lol: ja vielä lullamaisempi kuin perä, joka sekin on hieman... maassa. Tasonsäätö ei mitä ilmeisimmin toimi juurikin tuosta syystä - tosin taka-akselin puslat ovat nekin hieman... maassa. Edessä sen sijaan on keltaiset polyt ikäänkuin noitten jousten kiusana.

Millaisia jousitus- ja alustaratkaisuja olette cossuskorppeihin toteuttaneet, ja millä hinnoilla? Enkä välttämättä tarkoita mitään huippukalliita coil-over -sydeemejä ollenkaan (olisikokaan farkkuun taakse), vaikkakin sitäkin voisi vissiin harkita...

Nimim. jotain tarttis jo tehrä :)
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Joulukuu 11. 9:20:57 2009

Täälä kans käyny mielessä toi alustan fixaus.
Alusta on tällähetkellä pitkäjoustonen ja pehmee mutta helvetin pintakova, ärsyttää ajaa "kiharaisella" hiekkatiellä ku tuntuu niin kovalle, silti niin löysä.
Onkohan näihin saatavilla tämmöstä erilaista ratkasua eli mukavaa alustaa.

CoupeGT
CRSC jäsen 2016
Viestit: 440
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
Paikkakunta: Tampere-city

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja CoupeGT » Ke Joulukuu 16. 10:42:07 2009

Omassa farkussa oli niin ikään takajousitus kovin matala ja tasonsäätö ei tuntunut toimivan iskareissa enää, vaikka testissä vaimennusteho olikin tallella. Nyt takajousitus on muutettu toimimaan farkku-Sierran HD/"Venäjän vientimallin"-jousilla ja Motorcraft-iskareilla. Tuntuu ajossa napakalle, täydellä kuormalla ei ole vielä tullut testattua.

Alkuperäinen farkun takajousi on aikas löysä (ainakin perus V6-mallissa) eli jos perä ei ole ryhdissään -> iskareiden toimivuutta testaamaan... Ja tarkistamaan muutenkin takatukivarret, omassa olleet olivat "lievästi" mädät.
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Helmikuu 9. 18:44:18 2010

Millaisia kokemuksia on aiheesta "Uusien jousien teettäminen Vallilan Takomossa" :?: :?:

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Helmikuu 9. 20:20:00 2010

xrissane kirjoitti:Millaisia kokemuksia on aiheesta "Uusien jousien teettäminen Vallilan Takomossa" :?: :?:
Escorttiin teetin uudet takajouset mallin mukaan. Ei valittamista.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja xrissane » La Helmikuu 13. 22:02:51 2010

Hinta suhteutettuna esim. varaosatiskiltä saataviin "valmiisiin" jousiin :?: :?:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja hoopee » Su Helmikuu 14. 10:13:25 2010

xrissane kirjoitti:Hinta suhteutettuna esim. varaosatiskiltä saataviin "valmiisiin" jousiin :?: :?:
Tuskin mitään järkyttävää on ollut kun ei muista. Jousiahan on aina hyvä käydä marmoritiskiltä kyselemässä :wink:

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Maaliskuu 5. 15:57:10 2010

Vallilan kanssa on menossa kirjeenvaihtoa - onko oikeasti niin, etteivät ala etsimään jousien speksejä esim. omista vanhoista asiakasdokumenteistään taikka valmistajilta? Vaativat mallijousia, mutta kun ongelma on se että autossani nyt olevat jouset ovat ns. sekametelisoppaa - edessä 12-veen pitkät pullataikinajouset ja takana kylläkin farkun omat, mutta vanhat ja kuolleet. Mistä siis mallijouset?

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Maaliskuu 5. 16:35:02 2010

xrissane kirjoitti:Vallilan kanssa on menossa kirjeenvaihtoa - onko oikeasti niin, etteivät ala etsimään jousien speksejä esim. omista vanhoista asiakasdokumenteistään taikka valmistajilta? Vaativat mallijousia, mutta kun ongelma on se että autossani nyt olevat jouset ovat ns. sekametelisoppaa - edessä 12-veen pitkät pullataikinajouset ja takana kylläkin farkun omat, mutta vanhat ja kuolleet. Mistä siis mallijouset?

Jussi
Mulla oli kanssa sama homma kun piti teetättää Cossu sierran takajousia 2 paria.
Sit tokas mulle vaan et hae kaupasta,sanoin ettei saa muuta kun madallusjousia nii sano et osta semmoset.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Cossuskorppifarmari - alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Maaliskuu 11. 23:39:02 2010

Jape105 kirjoitti:
Mulla oli kanssa sama homma kun piti teetättää Cossu sierran takajousia 2 paria.
Sit tokas mulle vaan et hae kaupasta,sanoin ettei saa muuta kun madallusjousia nii sano et osta semmoset.
Itse hommasin aikoinaan Sierraan Koni -iskarisarjan yhteydessä madallusjousisarjan, ja sattuipa niin että keula jäikin autossa ns. lentoonlähtöasentoon. Niinpä vein ne etujouset tuonne Vallilaan "uunitukseen" ja pyysin puristamaan niitä samalla kasaan niin-ja-niin monta milliä. No, tuo millilukema perustui muistaakseni auton keulaprofiilin toivottuun madallukseen, mutta oli kuitenkin osittain hatusta temmattu - tokihan uudehkon jousen ominaisuus ei paljon muuttune uunikäsittelyssä, joten jousivakio pysynee suht. samana ja näinollen tarvittava alustan madaltuminen millimäärineen siirtynee suoraan tuohon jousen vapaaseen pituuteen. Näin ainakin oletin, ja lopputulos oli kuin olikin erittäin hyvä. Nyt auton korkeus on hyvä ja yhtäläinen niin edessä kuin takanakin.

Tässä uunitusasiassa ei Vallilan toiminnasta ole muuta kuin hyvää sanottavaa :D
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin