Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Maaliskuu 5. 13:57:50 2010

Työkaveri tilasi uuden pitkän 4wd transun joka saapunee näillä viikoilla.

Saa nähdä miten tyytyväinen on hankintaansa, varsinkin kun vaihdon aika taas koittaa.
Hinta varmaan hiukka eri tavalla tippuu kun jossain hiasessa.

Tuosta yhdestä koeajosta luin että järjestelmä pitää kammo äänen kytkeytyessään, ei kuulosta kovin hyvältä vrt joku crv kun on täysin äänetön.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 5. 18:27:30 2010

RiSa kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Kinsky kirjoitti:Lehtileike uusimmasta Tuulilasi-lehdestä,

Ford Transit AWD.
Systeemi vaikuttaa joltain insinöörin aivopierulta, mikäli tohon lehtijutun selostukseen on uskominen. Luulis että siinä nyt etutasauspyörästö on, muutenhan siinä pitää olla kaks kytkintä tai muuten etuakseli on tönkkö ilman nelivetoakin...
Tai sitten kirjottajalla on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eli puhuu tasauspyörästöistä vaikka tarkottaa tasauspyörästön lukkoja.
Siinähän sanotaan seuraavasti:
Voima siirtyy jatkuvasti vaihteistolta moottorin vasemmalla puolella olevaan pumppu- ja kytkinyksikköön. Sieltä se siirtyy kiinteällä akselilla oikealle puolelle samanlaiseen yksikköön.
Pitävällä kelillä etuvedon rattaat ja akselit pyörivät vapaasti, voimaa siirtämättä.
Eli kummellekin etuvetoakselille on omakytkin. Normaali tilanteessa auto on takavetoinen.
Tarvittaessa neliveto ilman etu- ja keskitasauspyörästöä. Tällöin neliveto kytkeytyneenä molemmat eturenkaat pyörivät nopeamman(eli luistavan) takarenkaan tahtiin ja etenemiskyky on paras mahdollinen.
Eli 3,5x4-vetojärjestelmä :lol: Onkos siinä kumminkin lukko takana?
No, aika näyttää kummonen systeemi on kyseessä :)
Jäsen #606

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 -07.

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Maaliskuu 5. 20:24:59 2010

Jotenkin sitä luottas toiminnallisuuden puolesta vanhanaikaseen tasauspyörästö-planeetta-tasauspyörästöön joissa pyörillä on valmiiksi vetoa. Tuntuu äkisti fiksummalta kuin vedon siirto vapaille pyörille kun kusi on jo sukassa :D

Tässä voi toki olla semmoinen juttu taloudellisten syiden ohella että etutasauspyörästö joka on tarpeeks järee 2t-3t pakuun ei välttämäti sopis olemassaolevaan autoon ilman dramatillisia muutoksia. Ja kun tota systeemiä miettii niin sehän ei oikeestaan ole ollenkaan pöllömpi. Vapaana kumpikaan eturengas ei joudu pyörittään kuin omaa akseliaan ja kiinteenä etuakseli on periaatteessa kiinteä. Luulis ainakin vetävän! Kysymys onkin enää että onko järjestelmä tarpeeksi nopea(tai osaako kuski laittaa vedon päälle jos maasto näyttää pahalta) ja että kestääkö se oikeasti? Kovasti tekis mieli päästä kokeilemaan...

Lukkoperiähän noissa ei kai enää ole ollut luistoneston esittelyn jälkeen. Onko sen toiminnasta muuten kellään kokemuksia?
Omat kokemukset rajottuu viimeseen lukolliseen malliin joka oli yks prkle tyhjänä talvisäällä, turbopotkun huomas siitä kun kahva siirtyi edelle. Kuormattuna ei kuitenkaan pahaa sanaa.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Keskustelua hyötyajoneuvoista. Mm. Transit 4x4 2010.

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Ma Huhtikuu 5. 12:05:21 2010

Saas nähdä millainen on Vuoden Pakettiautoksi 2010 valittu Nissan NV200.

Olisiko siinä työpaikan Datsuni Primastarin seuraajaksi... ??

Nyt on koeajo varattu, eli jäädään odotteleen :roll:

Vastaa Viestiin