RS 2000 4x4

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ma Helmikuu 1. 17:36:25 2010

Rajut visiot olafulla :shock: :lol:. Juu eli nuo kuvat on siitä vanhasta viallisesta laatikosta. Kuten RD jo mainitsikin niin planeettapyörästön kuoret on pettäneet, tarkemmin sanottuna kuorien kiinnityspultit ovat poikki, jonka takia kuorien puolikkaat päässeet liikkumaan toisiinsa nähden ja tuhonneet myös sitten samalla planeetan pienet rattaat.
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

^redbull^
Viestit: 18
Liittynyt: Su Syyskuu 21. 14:06:21 2008
Paikkakunta: Varkaus

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja ^redbull^ » La Helmikuu 20. 21:31:57 2010

cosworthman kirjoitti:
Escozt kirjoitti:Ne kuuluisat visiot on juuri parhaita ideoita :D. Leiman saaminen tuommoiseen voipi ollakkin sitten melko vaikeaa :roll: . Kävin muuten mielenkiintoisen keskustelun katsastusinssien kanssa tuosta omasta nelikosta. Aiheena sierran nelivetojärjestelmä escoon 2.0 zetec moottorilla varustettuna. Sanoivat että olisi mahdollista tälläinen toteuttaa, koska vetotapa pysyy samana eli nelikkona, moottorin päästötaso vastaa escortin alkuperäistä ja vaihtomoottorin tehotkin jäisi pienemmäksi. No tästähän päästään taas perimmäiseen ajatukseen eli takavedoksihan se pitäisi sitten saada, mutta ilmeisesti sitten asia jo vaikeutuisi jonkun verran.

Nämä siis pelkkää teoriaa ja vain keskustelupohjalla asian varmuus eli ei kirkossa kuulutettua faktaa. Enkä myöskään ala pilkkomaan tuota nykyistä koslaa, koska auton harvinaisuus ja rahamäärä minkä tuo on jo niellyt on senverta mahtava, että saa pysyä alkuperäisenä.

Mutta silti selvittämisen arvoinen asia tuo muutos.
Jep, moottorin saa kääntää oikeinpäin ja 180hp on max teho ilman poikkeuslupaa..
Niin pitkän tauon jälkeen. esco seisoo vielkin olen miettinyt mitä sen suhteen nyt tekis. Kohan laskis nuo pakkaset nii piäsis taas sen kimppuun, ko tallissa ei ole vielkään lämmitystä niin aika kylmä betoni lattia makoilla auton alla. Onko muka tuo mahollista varmasti iskee kone päi vaston tohon ja sierran 4x4:alusta sovitella? Kun mulla on tos se jakolaatikko vika ja Ykkös sylinterin kiertokankikin poikki (öljynkierto häiriö)
Niin sillä että nythän se olis helppo perkule käyä koko paska läpi ja toteuttaa tuo mistä olette puhuneet niin jos se vaan on mahdollista?
Escort RS 2000 4x4 96' , Sierra 2.1i 87'

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 21. 1:45:24 2010

Käsittääkseni Escort Cosworthin kori on ainoa, joka nielee moottorin pitkittäin mukisematta.

Vaatinee lienee tulipellin muokkausta/siirtoa, jos pitkittäismoottoria ajattelee.

Kyllähän Mk5/6:siä on sprinteissä tms. muutettu takaa vetäviksi. Tekniikasta ja toteutustavasta en osaa sanoa yhtään mitään. Toteutustapoja on yhtä monta kuin autojen tekijöitä.

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Su Helmikuu 21. 19:20:08 2010

Lakien puolestahan asia onnistuu, mutta ennenkuin aloitat tuon muutoksen teon niin suosittelen tekemään jonkunlaisen selvityksen tarvittavista muutostöistä ja menet sitten sen kanssa sille katsastuskonttorille jossa aiot auton katsastaa muutoksen jälkeen. Niin eipähän tulisi sitten mitään ikäviä erimielisyyksiä toteutuksesta insinöörien kanssa kun katsastus tulee ajankohtaiseksi.

Ahtaaksi konehuone käy pitkittäismoottorille. Mittasin tuota oman auton konehuonetta silloin ja tulin siihen tulokseen, että kone mahtuu pitkittäin ja eteen mahtuu vielä syyläri ja matala flektikin, mutta tilaa ei ole kyllä ylimääräistä. Tietysti lisäksi tulee vaihdelaatikon tunnelin rakennus, etupään akseliston muutos sisältäen ohjausakselin muutoksen ja runkopalkkien muokkauksen yms. eli tekemistä riittää. Toki olisi sitten melko ainutlaatuinen laite valmiina ollessaan.

Muuten miten paikallistit tuon ongelman vetosuhteessa, eli nostitko kaikki renkaat ilmaan jolloin vain takaset pyöri ja etuset pysyi paikallaan vai pelkästään ajotuntuman perusteellako epäilet tuota, sillä on mahdollista että viskolukko ei toimi oikein vaihdelaatikossa jolloin auto tuntuu takavetoiselta ajossa ja tähän ei jakolaatikko ole silloin syynä :wink: .
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

^redbull^
Viestit: 18
Liittynyt: Su Syyskuu 21. 14:06:21 2008
Paikkakunta: Varkaus

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja ^redbull^ » Su Helmikuu 21. 22:33:24 2010

Niin totta, hommaahan siinä olisi tietenkin. Mutta kestäis ainakii paremmin sit voiman siirto ko ei olis jakolaatikkoa. Ja joskus sitten vaikka kossu tekniika ja rata autoks. :D Mutta olisihan se kyllä aika peli sitten, houkuttelis kyl tuomuutos ihan sikana. Voihan se olla että eka laitan sen tollee vakiona kasaan ja sitten joskus suunnittelis siihe se konee päivaston, tai suoraa harraste rata-autoksi.

Ajosta päätelly ja käytäny nosturilakin, sekä mitä kaikki muut tutkineet kanssa tiälläpäin sitä nii sanoneet että jakoloota olis se syys sitten. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Kuhan nyt nuopakaset loppus ja tarkenis auto alle kyköttelee ni, laatikko lohko jne. puotettaa poies, sithän sitä siin pystyy paremmin tutkiskelee missä vika.
Escort RS 2000 4x4 96' , Sierra 2.1i 87'

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Helmikuu 21. 23:58:16 2010

Miten tämän auton tulee käyttäytyä nosturilla kaikki pyörät ilmassa? Kun tänään pyörittelin kardaanista, niin etupyörät pyörivät eri suuntiin ja takapyörät samaan suuntaan.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Helmikuu 22. 19:12:19 2010

Sine kirjoitti:Miten tämän auton tulee käyttäytyä nosturilla kaikki pyörät ilmassa? Kun tänään pyörittelin kardaanista, niin etupyörät pyörivät eri suuntiin ja takapyörät samaan suuntaan.
Takana lukko edessä tasauspyörästö.
Eli juurikin noin.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ti Helmikuu 23. 20:22:40 2010

Kyllä oma auto käyttäytyi samallalailla kardaanista pyörittäessa kun kaikki renkaat oli ilmassa. Lukkoa ei takaperässä ainakaan tehtaan jäljiltä ole ollut, tai näin ainakin tuosta fordin jälleenmyyjille tarkoitetusta oppaasta ymmärsin, eikä sitä ollut ainakaan minulla tuossa omassa nelikossa.

^redbull^:
Siksi tuo vaihteiston viskolukko kävi mielessä, koska oma auto oli lähes täysin takavetoinen tuon jakolaatikko jumpan jälkeen, mutta pienen opetusajon :roll: jälkeen visko rupesi pitämään ja kaikki pyörät veti taas. Oli meinaan v*tutuskäyrä melko korkealla ensimmäisen koeajon jälkeen, mutta täältä jostain luin, että pieni "kiusaaminen" voi asiaan auttaa, joten eikun tuumasta toimeen ja kyllä se pitämään rupesi, onneksi. Mutta voi olla myös se jakopoksi viallinen. Kunhan pääset purkamaan niin pistähän infoa mikä on hajonnut. Itseä ainakin kiinnostaa :wink:
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

^redbull^
Viestit: 18
Liittynyt: Su Syyskuu 21. 14:06:21 2008
Paikkakunta: Varkaus

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja ^redbull^ » Ke Helmikuu 24. 10:59:55 2010

Sitä autoa on kyl tullu kiusailtua aika paljo viim telvena :D Mut takasilla vaan työntää =S
Noo pitää laitetella mikä siin on ko pääsen taas sen kimppuun.
Escort RS 2000 4x4 96' , Sierra 2.1i 87'

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Helmikuu 24. 15:21:35 2010

Escozt kirjoitti:Kyllä oma auto käyttäytyi samallalailla kardaanista pyörittäessa kun kaikki renkaat oli ilmassa. Lukkoa ei takaperässä ainakaan tehtaan jäljiltä ole ollut, tai näin ainakin tuosta fordin jälleenmyyjille tarkoitetusta oppaasta ymmärsin, eikä sitä ollut ainakaan minulla tuossa omassa nelikossa.

Samaa opasta myös tavasin ja käsitin siitä, että edessä pitäisi olla ”viscous coupling”. Tämähän tarkoittaisi, että edessä olisi viskolukko tai sitten käsitin kaaviosta väärin.

Edit: netistä kopioitua

RS2000 4x4

In 1993 Ford introduced a 4x4 version of the RS2000. It used the same 16v DOHC I4 engine as the front wheel drive car. Power was split 40/60% front and rear by a viscous coupled centre differential. Up o 500 of these cars were built.

--

eli mitä tarkoittaa suomeksi? Onko siellä joku viskoja/lukko vai mitä?

http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit
http://www.awd.ee/viscous.html

Ainakin niissä kuvissa mitä tässä topicissa on ollut aiemmin, niin aurinkopyörät siellä näytti olevan :?

Vai tämä visko on ollut jumissa, kun Escozt kertoi ” pienen opetusajon jälkeen visko rupesi pitämään ja kaikki pyörät veti taas”.

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ke Helmikuu 24. 18:15:17 2010

Kyllä vaihdelaatikossa on tuo viskolukko, mutta sen tehtävä on keskilukkona toimiminen. Näissähän kaikki voima viedään ensin jakolaatikkoon ja sieltä se jaetaan sitten eteen ja taakse planeettapyörästön avulla. Kun etu ja takapää pyörii samaantahtii, voimanjaon hoitaa pelkästään planeettapyörästö, mutta kun syntyy pyörintänopeusero etu ja takapään välissä, niin visko tarraa kiinni ja yhdistää etuperässä olevan viskolukon kuoren ja etutasauspyörästön kuoren toisiinsa. Mutta silti tasauspyörästö itsessään jää vapaaksi.

Noin olen asian ymmärtänyt tuosta opuksesta ja kuvista mitä tuosta rakenteesta olen nähnyt, mutta voin toki olla pahastikkin hakoteilla :)
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja RD » To Helmikuu 25. 14:18:59 2010

Juuri näinhän se on. Eli viskolukon toimiessa esco on vähintään 2-vetoinen; toinen etu- ja toinen takapyörä vetää :D
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 10. 19:49:39 2010

Pitäisi saada yksi tuollainen Esco -ajokuntoon nelivetona-.
Miten se on, käykö Mondeon laatikko+jakoloota -paketti väliaikaisratkaisuksi? Eli onko jakoloota Mondeossa todella fyysisesti erilainen vai samanlainen/vaihtokelpoinen? (Startin paikka myös sama?)
Tuntuu erikoiselle että olisi erilainen, mutta yhtäaikaa/rinnakkain noita en ole silmäillyt.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ma Maaliskuu 15. 8:26:50 2010

Eli ulkoisesti nuo jakolaatikot ovat erinäköisiä, koska mondeon jakolaatikko on suunniteltu uusiksi escortin tekemisen jälkeen. Mondeossa ainakin oikea etuvetari on erillainen rakenteeltaan kuin escortin, vasemmasta en ole varma. Mondeon jakiksessa on myös ns. häntäosa joka menee auton alle kun taas escortissa jakolaatikko päättyy etupalkin kohdalle. Myöskin kardaaniakseli mondeossa on erimittainen ja ainakin jakopoksin puoleinen pää on erillainen.

Jakolaatikon kiinnitys vaihteistoon näyttää samanlaiselta molemmissa malleissa, mutta tämä vain kuvista todettua, EI itse kokeiltua.

Samoin mondeossa käytetty mtx-75 vaihteisto eroaa escortin vastaavasta niin, että mondeossa ei ole viskolukkoa vaihteistossa hoitamassa keskilukon virkaa ja välityssuhteet ovat erillaiset kuin escortin lootassa. Ulkoisista eroista noiden vaihteistojen välillä en tiedä muuta kuin, että mondeossa startti koneen takapuolella, escortissa koneen etupuolella.
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 16. 17:18:18 2010

No, kohta(?) on tuokin tutkittu, varaosamondeo on hankittu. Käyn ratsaamassa osat jossain kohden.
Lähinnä nuo Mondeon perävälitykset vaivaavat; en muista enää oliko eroa.

Suunnitteluajankohta on melko sama noissa; 90-luvun alku (90-94). Hämmästyttää Fordin nuukuuden tietäen että tuotannossa on ollut kahta "pientuotanto" jakolootaa/vaihteistoa samaan aikaan.

:!: Joku Passionfightin eikun -fordin heppu väitti vakavana että kardaanin lähtö olisi etupäässäkin sama, ja selittipä että RS2000 4x4:ssa olisi kolmea(!) eri perävälitystä.... Eli sieltä ei saanut oikeita apuja.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ti Maaliskuu 16. 21:24:42 2010

Tuossa olisi jonkunlainen kuva mondeon ja escortin vaihdelaatikko/jakolaatikko paketista.
http://kuvablogi.com/nayta/2508962/

Suoraan se kardaani ei käy koska mondeossa on laippa etupäässä kardaania kun taas escortissa kardaanin etunivel menee jakolaatikon sisälle booreille ja lukittuu sokalla sinne, mutta siitä en ole varma pystyykö kardaaneja yhdistämään vaihtamalla etummaisen nivelen toisesta kardaanista toiseen.

Tuon toisen oppaan mukaan mondeon vaihdeliiterissä on kahta erillaista välityssuhde mahdollisuutta niin vaihteissa kuin myös etuperävälityksessä. Takaperästä ei tuossa opuksessa sanota mitään.
http://kuvablogi.com/nayta/2508964/

Noita escortin takaperän välityksiä ei pitäisi olla kuin yksi malli, 2.16:1 suhteella, mutta voin olla kyllä myös väärässä.

Erikoiselta se tosiaan tuntuu, että foordi on teetättänyt kaksi erillaista voimansiirto sarjaa samaan aikaan, mutta siltä se tosiaan vaikuttaa.
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Marraskuu 15. 17:33:22 2010

Kytkinremppa pitäisi tehdä, kun alkaa tuo vaihteiden sisään survominen kylmänä ärsyttää. Miten osien irrotus on viisainta tehdä, jotta saa vaihdelaatikon irti ja pääsee kytkinlevylle asti? Vai onko viisainta tiputtaa koko voimalinja moottori+vaihdelaatikko+kardaani+perä -pakettina alas?

Katselin omia kuvia ja näitä täällä olleita, niin ilmeisesti jakolaatikon päästä kardaani menee tumppeineen jakolaatikon sisälle booreille eli siellä ei näyttäisi olevan laippaa. Jakolaatikon peräpäässä on kansi, jossa on pultit. Tästäkö se kardaani irrotetaan ja vedetään taakse päin?

Peräpää kardaanista on putken sisällä, mutta mitä siellä on, katkeaako kardaani sieltä vai jostain keskeltä?

Kaikki vinkit, myös ne "kuulostaa hölmöltä kertoa ääneen" otetaan vastaan. Ei oikein kiinnostaisi särkeä mitään ylimääräistä, koska kaikki tietävät näiden voimansiirron osien olevan harvinaisia.

--

Ensimmäiset kunnon sudittelut lumella on nyt sitten tehty. Kun videolta katsoo autoa sivulta paikaltaan lähtiessä, niin tarkkaan katsoen huomaa takapään renkaiden sutaisevan ensin tyhjää etupään "napatessa välittömästi kiinni" eli etupyörät sutaisevat heti perään myös tyhjää. Auto on hyvin takapainoinen viedä ja ns. paskaringin pyöritys onnistuu tosi helposti, kun sitä on tullut myös lukkoperällä varustetulla takavetoisella harjoiteltua (Scorp Cosw). Tässä vaan mennään etupyörät suht suorassa, kun taas takavetoisella mennään etupyörät linkussa. Ei voi mitenkään verrata Haldex tms virityksiin, joissa ei oikein ikinä (ainakaan Mk5 Golf) tiennyt minne kulmaan se 4motion seuraavaksi arpoo tehoa. Hyvin paljon Fergusonin systeemin (Sierra 4x4 ja BMW E30 325iX) tyylinen ”räppäilyssä”. Tosi mahtavan tasapainoisen helppo auto viedä sivuluisussa!

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ma Marraskuu 15. 21:00:17 2010

Eli jakolaatikosta kardaani irtoaa laittamalla jonkunlainen vipurauta, esim. rengasrauta tai vastaava, jakolaatikon ja kardaanin etunivelen väliin ja vääntämällä niitä toisistaan erilleen. Oltava varovainen ettei vaurioita siinä jakolaatikon laipassa näkyvää isoa stefaa joka maksaa melkoisesti nykyrahaa. Kardaanin päästät keskeltä autoa kannakkeesta irti ja takaperästä pultit irti nivelen kehältä ja irroitat koko kardaanin näin edestä. Sitä jakolaatikon laippaa mistä kardaanin etunivel menee läpi älä irroita.

Tämän jälkeen vetoakselit irti molemmin puolin, periaate sama kuin kardaanin irroitus jakolaatikosta. Vaihteensiirto tangot irti. Sitten jakopoksi irti, kiinni neljällä pultilla vaihteistossa ja yksi iso putkisokka tyylinen tappi alaosassa jakolaatikkoa ohjurina (on sitten melko tiukka sovite tuo tappi vaihteistoon ja jakolaatikkoon). Pakosarjan saatat joutua myös irroittamaan, omasta jouduin myös tuon irroittamaan.

Konehuoneesta yläpuolelta tietysti ilmanputsarikoppa ja imuletku irti ja sitten vaihteisto onkin melkohyvin jo näkyvillä ja pääsee irroittamaan aika helposti kaikki pultit niin ylä kuin alapuoleltakin. Vaihteiston voi myös ilmeisesti irroittaa jakolaatikon ollessa siinä kiinni, mutta itse ottaisin ainakin sen irti ensin.

Noin tekisin jos normitallissa pitäisi tehdä. Tosin jos käytössä esim. kaksipilari nosturi ja moottorinosturi niin itse tiputtaisin koko moottori/vaihdelaatikkopaketin pois paikoiltaan. Ei vie paljoa lisää aikaa ja vaihteiston ja muiden osien irroitus paljon mukavampaa kun ympärillä tilaa reilusti.

Hiton mukava auto viedä liukkaalla kun vaan on kunnossa tuo voimalinja, tosiaan sopivan takapainoinen räppäilyyn :D .
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Marraskuu 16. 1:40:11 2010

Kiitos paljon ohjeista. Tuota koko moottori+vaihdelaatikko -paketin tiputtamista myös ehdotettu. Ei ole kuulemma ainakaan FWD:ssa iso homma nosturilla toimiessa. Pitää nyt katsoa kumpi on järkevämpi vaihtoehto.

Takaiskarit ovat muuten Fordilla aika suolaisen hintaiset tähän autoon eikä puhuta tosiaan mistään muutamista kympeistä (n. 200e/kpl).

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Marraskuu 16. 8:07:01 2010

Sine kirjoitti:Takaiskarit ovat muuten Fordilla aika suolaisen hintaiset tähän autoon eikä puhuta tosiaan mistään muutamista kympeistä (n. 200e/kpl).
Onko hinnat sitten noussut? Itse vaihdoin joskus muinoin niin hinta tais olla jotain 80€/kpl ilman mitään clubialennuksia.
Mistä meinasit sitten iskarit laittaa jos et alkuperäisiä? Ledalta saa ainakin :wink:

Escozt
Viestit: 628
Liittynyt: Su Toukokuu 24. 20:34:17 2009

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Escozt » Ti Marraskuu 16. 21:02:07 2010

Kyllä nuo takaiskarit on alkuperäisinä sen 200 eeroa kappale. Minä ostin ne tämän vuoden tammikuussa ja hinta jäi silloin 185euroon kappale. Mukana tuli suojakumit, pohjaanlyöntikumit ja uudet pultit ja mutterit.
VW T4 2.5tdi
Escort mk2
E36 325

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Marraskuu 16. 21:55:49 2010

Escozt kirjoitti:Kyllä nuo takaiskarit on alkuperäisinä sen 200 eeroa kappale. Minä ostin ne tämän vuoden tammikuussa ja hinta jäi silloin 185euroon kappale. Mukana tuli suojakumit, pohjaanlyöntikumit ja uudet pultit ja mutterit.
No jopas on hinta pompannut komeesti. Tarvikkeena saatavuus aika heikko.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 17. 1:24:44 2010

Tarvikkeena saatavuus hyvin lähellä nollaa.

Spaxilta saa takaiskarit:

http://www.spaxdirect.com/product_info. ... cts_id=575

£129.99/kpl eli n. 150e/kpl. Jäykkyyssäädöllä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut koko alustan coiloversarja ja sellainen olisi löytynyt GAZ:lta (gazshocks.com). Kysyin suoraan sähköpostilla, näitä ei jostain syystä näy niiden sivulla.

Sähköpostia:
The GHA kit will be the one for you, it has 2 1/4" coilover struts allround & they have rebound adjustable damping which is adjusted from a small hex nut on the top of the piston rod. The ride on this kit will be stiffer than the standard set up as we have to up the spring rates as a 2 1/4" id spring won't have as much movement in it as a standard spring. This kit will cost £625.00 + carriage & vat. If you wish to order this kit we will need to know the year of your car & you will need to have a look at the front struts as sometimes Ford mixed them up a bit & used MK6 front struts on a Mk5.

--

Your car is a MK6 or it at least has the MK6 front struts, the complete kit including carriage & vat will be £793.12.

eli reilu 900€ olisi ollut koko setti jäykkyyssäädöllä.


Jäin sitten miettimään tuota lausetta ”The ride on this kit will be stiffer than the standard set up”. Tämä on minun käyttöauto, ei mikään kivireki ja eli sen pitää olla mukava ja hyvä ajaa. Tämä ratkaisi oikeastaan sen, että alkuperäistä tulee entisen tilalle. Jouset olisi ollut Fordilla jotain n. 100e/puoli luokkaa. Saattaa joutua vielä ehkä sellaisetkin ottamaan.

Etu- ja takaiskarit ovat ainakin Microcatin mukaan ihan omansa RS 2000 4x4 malleissa eli eivät ole minkään muun mallin kanssa samat. Etuiskarit varmaan kävisivät fyysisesti FWD:sta, mutta jotain eroa niissäkin on.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: RS 2000 4x4

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Marraskuu 17. 14:05:37 2010

Sine kirjoitti:Etu- ja takaiskarit ovat ainakin Microcatin mukaan ihan omansa RS 2000 4x4 malleissa eli eivät ole minkään muun mallin kanssa samat. Etuiskarit varmaan kävisivät fyysisesti FWD:sta, mutta jotain eroa niissäkin on.
Taka:
Jos jollakulla on ns. luppoaikaa liikaa, voisi verrata mk3 (4) Fiestojen etuiskariin. Takanapa on sama kuin Fiestan etunapa.

Etu:
Todennäköisesti ainakin ulosjoustoa on jarrutettu vähemmän mukavuuden ja pidon lisäämiseksi, voimaa menee alle 1,4i cvh:n tehot etukulmiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin