Ahtopaineen säätelyä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Joulukuu 9. 16:52:24 2009

Kattelin haulla mutta ei löytynyt aihetta jossa ois puhetta ahtopaineen säätelystä.

Orkkis cossun amal-venttiili tuntuu toimivan hyvin ja reagoivan nopeasti että paineet pysyy siinä mihin ne on säädetty eli nyt 0,5bar.

Ens vuoden puolella kuitenkin olis tarkotus käydä dynossa uusilla palikoilla, ja paineet pitäs nostaa sinne baariin tai vähän yli.

Aiemmin oli käytössä tavallinen hydrauliikkapuljusta ostettu bleedi, mutta sen kanssa oli sitä ongelmaa että kiihdyttäessä paineet pomppas n. 0,2-0,3bar piikkinä yli säädetyn, jonka jälkeen laskivat takaisin säädettyyn arvoon.

Onko nää joka puljussa myytävät ahtopaineensäätö "ruuvit" samanlaisia, vai saisko ton piikin jollain systeemillä pois?

Puhetta on ollu myös amaliin laitettavista nylon-jeteistä, tällaisia tosin en ole koskaan luonnossa nähnyt enkä edes kuvaa, ilmeisesti jotain kuristimia sinne letkuihin?

Käyttökokemuksia kaivataan erilaisista palikoista :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Joulukuu 9. 22:15:26 2009

cruiseri kirjoitti:
Puhetta on ollu myös amaliin laitettavista nylon-jeteistä, tällaisia tosin en ole koskaan luonnossa nähnyt enkä edes kuvaa, ilmeisesti jotain kuristimia sinne letkuihin?

Käyttökokemuksia kaivataan erilaisista palikoista :)
Nylon jetit tulee sinne amalin letkuliitännän sisään.
Ovat erikokoisilla reijillä varustettuja kuin alkuperäiset.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Joulukuu 9. 22:29:32 2009

cruiseri kirjoitti:Kattelin haulla mutta ei löytynyt aihetta jossa ois puhetta ahtopaineen säätelystä.

Orkkis cossun amal-venttiili tuntuu toimivan hyvin ja reagoivan nopeasti että paineet pysyy siinä mihin ne on säädetty eli nyt 0,5bar.

Ens vuoden puolella kuitenkin olis tarkotus käydä dynossa uusilla palikoilla, ja paineet pitäs nostaa sinne baariin tai vähän yli.

Aiemmin oli käytössä tavallinen hydrauliikkapuljusta ostettu bleedi, mutta sen kanssa oli sitä ongelmaa että kiihdyttäessä paineet pomppas n. 0,2-0,3bar piikkinä yli säädetyn, jonka jälkeen laskivat takaisin säädettyyn arvoon.

Onko nää joka puljussa myytävät ahtopaineensäätö "ruuvit" samanlaisia, vai saisko ton piikin jollain systeemillä pois?

Puhetta on ollu myös amaliin laitettavista nylon-jeteistä, tällaisia tosin en ole koskaan luonnossa nähnyt enkä edes kuvaa, ilmeisesti jotain kuristimia sinne letkuihin?

Käyttökokemuksia kaivataan erilaisista palikoista :)


Uskoisin että tuo isoin piikkaus ahdoissa johtuu liian löysästä hukkaportin kellosta, itellä piikkaa vakio kellolla liki 1,5bar ja pitää 1,2. Omassa on käytössä "kipsi valve" taitaa ollut tääläkin foorumilla niitä kauppaillut, dnsf ainakin.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Joulukuu 10. 0:06:54 2009

Toimiiko noi letkuviritykset oikeesti?
Olen ollut siinä uskossa että painetta voi säätää aidosti vain mekaanisesti hukkaportin venttiilin liikerataa muuttamalla.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 10. 16:41:35 2009

Hukkaportin kellon asennon säätö on mielestäni väärä tapa säätää paineita, tai ainakin säätöalue on hyvin rajallinen ja se yleisesti ylitetään surutta huonoin seurauksin. Hukkaportin kellon vaihto sopivaan on se normaali "oikea" tapa. Mitä tulee noihin nylon jetteihin, niin ne on siellä siis jo vakiona. Niiden kokoa muuttamalla voi vaikuttaa piikkaukseen ja paineeseen ylipäätään.
Lopuksi, mielestäni piikkaus ei ole mikään ilmiö josta pitäisi väkisin päästä eroon. Monesti autonvalmistajat ovat sen sinne ihan tarkoituksella väsänneet ja ihan syystäkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Joulukuu 10. 23:22:32 2009

Lähinnä tarkotin noita bleedejä ja kuulaventtiilejä ja mitä kaikkea siellä nyt onkaan nähty, ei-alkuperäisiä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja escorvet » To Joulukuu 10. 23:27:39 2009

Itelle täytyis kanssa keksiä joku sinne estämään hukkiksen auki hiipimisen. 1bar nostaa nopeasti ahdot mutta sitten kestää ikuisuus ennenkuin on 1.5bar.

Testasin amalin laittaa takas kiinni ja se ei tainnu oikein aukasta kun testas niin otti ahtoja ihan silmänräpäyksessä sinne 1.6->
sit oli pakko päästää aina kaasu ettei enempää ota.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja matsu » Pe Joulukuu 11. 1:29:54 2009

Mulla toimii mainiosti ihan perus paineensäädin, nostaa ahdot nopeasti eikä piikkaile. Viimeksi oli sellai että paineensäädin oli punottu ~1 bar ja hukkaportti ~1,2 bar.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Joulukuu 18. 11:10:31 2009

Mä aattelin kokeilla Hestecin läppärillä ohjelmoitavaa ahtopaineen säädintä, kallis laitos toki, mutta katotaan enskesänä sit kuinka toimii, vai toimiiko ollenkaan... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Joulukuu 30. 18:33:19 2009

Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 30. 18:40:29 2009

wekku kirjoitti:Kuis tollanen toimis?

http://www.livefast.fi/kauppa/advanced_ ... 03&x=0&y=0
Ko. kapistuksen asentelivat joku aikaa sitten "FAST FORD" lehdessä cossun koneiseen välikoppaan.
Samaista kapistusta mietiskellyt itselle kun hieman nykyisen systeemin kanssa tahtoo piikata ja tiputtaa sitten liikaa loppuun päin.

http://www.modyourcar.com.au/gizzmo-msi ... ller-p5327 (jos tilaat niin mulle saisi kaupattua vaikka toisen :wink: )
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Joulukuu 30. 22:15:54 2009

Aksu kirjoitti:
wekku kirjoitti:Kuis tollanen toimis?

http://www.livefast.fi/kauppa/advanced_ ... 03&x=0&y=0
Ko. kapistuksen asentelivat joku aikaa sitten "FAST FORD" lehdessä cossun koneiseen välikoppaan.
Samaista kapistusta mietiskellyt itselle kun hieman nykyisen systeemin kanssa tahtoo piikata ja tiputtaa sitten liikaa loppuun päin.

http://www.modyourcar.com.au/gizzmo-msi ... ller-p5327 (jos tilaat niin mulle saisi kaupattua vaikka toisen :wink: )
Rupes muuten kiinnostamaan itteä kanssa toi gizzmo!

http://cgi.ebay.co.uk/S13-200SX-Gizzmo- ... 1774wt_939
Tuolla olis 199£. Ei edes mahdottoman kallis.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 30. 22:49:52 2009

escorvet kirjoitti:
Aksu kirjoitti:
wekku kirjoitti:Kuis tollanen toimis?

http://www.livefast.fi/kauppa/advanced_ ... 03&x=0&y=0
Ko. kapistuksen asentelivat joku aikaa sitten "FAST FORD" lehdessä cossun koneiseen välikoppaan.
Samaista kapistusta mietiskellyt itselle kun hieman nykyisen systeemin kanssa tahtoo piikata ja tiputtaa sitten liikaa loppuun päin.

http://www.modyourcar.com.au/gizzmo-msi ... ller-p5327 (jos tilaat niin mulle saisi kaupattua vaikka toisen :wink: )
Rupes muuten kiinnostamaan itteä kanssa toi gizzmo!

http://cgi.ebay.co.uk/S13-200SX-Gizzmo- ... 1774wt_939
Tuolla olis 199£. Ei edes mahdottoman kallis.
Pistäs tilaten niin saat puolet kuluista katettua :wink: (ei ole tuo paypal systeemi tuttu ollenkaan)
Saat sit säädettyä ahdot 3,5bar asti niin ei ainakaan pitäis olla siitä kiinni. :lol:
Ausien skylli foorumilta lueskelimn niin olivat olleet kovasti tyytyväisiä tuohon ja helppo asentaa/säätää, +hintaa kovasti kehuivat kuin halpa siihen nähden kuin toimiva oli ollut.
Viimeksi muokannut Aksu, Ke Joulukuu 30. 22:52:52 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Joulukuu 30. 22:52:32 2009

Aksu kirjoitti: Pistäs tilaten niin saat puolet kuluista katettua :wink: (ei ole tuo paypal systeemi tuttu ollenkaan)
Kyl mä vielä keväällä ton tilaan.

Jos muuten jollakin on sit jenkeistä tarvetta tavaralle niin mulla on tilaus tapahtumassa alkuvuodesta ja tulee kontti rahtina suomeen.

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja haave » Ke Joulukuu 30. 23:04:18 2009

Mites tämä olis ainakin tilaaminen helpompaa ja kuulemma toimiva laite.
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 30. 23:12:36 2009

haave kirjoitti:Mites tämä olis ainakin tilaaminen helpompaa ja kuulemma toimiva laite.
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
No het puolet kallimpi ja "vain" 3 ohjelmointipistettä(se et tarviiko enemmän on sit eri asia...)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

haave
CRSC jäsen 2015
Viestit: 85
Liittynyt: Su Kesäkuu 19. 19:50:45 2005
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja haave » Ke Joulukuu 30. 23:35:41 2009

Aksu kirjoitti:
haave kirjoitti:Mites tämä olis ainakin tilaaminen helpompaa ja kuulemma toimiva laite.
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
No het puolet kallimpi ja "vain" 3 ohjelmointipistettä(se et tarviiko enemmän on sit eri asia...)
Tuo on totta, ei muuta kuin joku tilaa tuon edullisemman ja sitte kertoo että miten toimii. mites muuten tuleeko tuohon muita kuluja esim tullia tai alv:ia ?

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Joulukuu 30. 23:57:59 2009

haave kirjoitti:mites muuten tuleeko tuohon muita kuluja esim tullia tai alv:ia ?
Ei. Ainoastaan toimarit ja nekin on aika pienet kun tilaa pari kerralla.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Joulukuu 31. 10:18:06 2009

Aksu kirjoitti:
haave kirjoitti:Mites tämä olis ainakin tilaaminen helpompaa ja kuulemma toimiva laite.
http://sth.tilauskeskus.net/index.php?p ... =VK_HESTEC
No het puolet kallimpi ja "vain" 3 ohjelmointipistettä(se et tarviiko enemmän on sit eri asia...)
Aattelin testata juurikin tämmöstä ens kesän aikana, saa nähä kuin pelaa...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Tammikuu 26. 22:22:31 2010

JesseT kirjoitti:Mitä tulee noihin nylon jetteihin, niin ne on siellä siis jo vakiona. Niiden kokoa muuttamalla voi vaikuttaa piikkaukseen ja paineeseen ylipäätään.
Missäs päin nuo nylon jetit sitten sijaitsee? Omassani en ainakaan huomannu missään mitään kuristimia kun tuo amali oli irti tossa rempan aikana.
Jos jollain ois vaikka kuvaa heittää noista? Kuuluvat kylläkin lähinnä old-skool / historiikki-projekteihin, mutta tällä meikäläisen budjetilla ei todellakaan mitään satojen eurojen sähköisiä ohjaushärveleitä ostella ja tuo amal tuntuu toimivan ihan hyvin, niin koitan sitä hyödyntää :)

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Tammikuu 26. 23:09:08 2010

cruiseri kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Mitä tulee noihin nylon jetteihin, niin ne on siellä siis jo vakiona. Niiden kokoa muuttamalla voi vaikuttaa piikkaukseen ja paineeseen ylipäätään.
Missäs päin nuo nylon jetit sitten sijaitsee? Omassani en ainakaan huomannu missään mitään kuristimia kun tuo amali oli irti tossa rempan aikana.
Jos jollain ois vaikka kuvaa heittää noista? Kuuluvat kylläkin lähinnä old-skool / historiikki-projekteihin, mutta tällä meikäläisen budjetilla ei todellakaan mitään satojen eurojen sähköisiä ohjaushärveleitä ostella ja tuo amal tuntuu toimivan ihan hyvin, niin koitan sitä hyödyntää :)
ne on siellä amalista lähtevän letkun ns alla,eli ota latku pois niin huomaat valkean nylonjetin siellä...olikohan kellolle menevä letku :?

ps jos muistan otan kuvan...

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Helmikuu 18. 7:02:39 2010

ohi aiheen. mutta mistäs saan letkuliittimen:
http://s256.photobucket.com/albums/hh18 ... 010094.jpg
kulmaliitin tarvittaittais tohon ala lähtöönkin. jos jollain pyöris nurkissa moinen, niin voisin vaikka muutaman euron maksaa jos jaksaisi mulle kirjekuoressa lähetellä :) yv:tä voi laittaa jos on.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Helmikuu 18. 8:43:42 2010

juusto_pallero kirjoitti:ohi aiheen. mutta mistäs saan letkuliittimen:
http://s256.photobucket.com/albums/hh18 ... 010094.jpg
kulmaliitin tarvittaittais tohon ala lähtöönkin. jos jollain pyöris nurkissa moinen, niin voisin vaikka muutaman euron maksaa jos jaksaisi mulle kirjekuoressa lähetellä :) yv:tä voi laittaa jos on.
marssi alanliikkeeseen Hukkis ja pätkä tota letkua kourassa, sieltä löytyy sillä muutalla eurolla.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 18. 16:44:24 2010

Mikitic kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:ohi aiheen. mutta mistäs saan letkuliittimen:
http://s256.photobucket.com/albums/hh18 ... 010094.jpg
kulmaliitin tarvittaittais tohon ala lähtöönkin. jos jollain pyöris nurkissa moinen, niin voisin vaikka muutaman euron maksaa jos jaksaisi mulle kirjekuoressa lähetellä :) yv:tä voi laittaa jos on.
marssi alanliikkeeseen Hukkis ja pätkä tota letkua kourassa, sieltä löytyy sillä muutalla eurolla.
Tarkennettuna hydrauliikka/pneumatiikka alan putiikeista löytyy... :green:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Marraskuu 7. 9:33:17 2012

Auttakaas uutta, kun olen vähän hakusessa näiden cossujen kanssa vielä. Eli oma cossu on lastutettu 803 vihreille, 3-bar map yms. ja haluaisin selvyyden tolle hukkaportinkellolle mikä se on. Nyt ahtojen pitäisi olla n. 1,6bar (alkuperäinen turbo 4x4 mallista). Käsitykseni mukaan tuo kello pitäisi olla vaihdettu eriin, koska alkuperäisellä ei päästä noihin ahtoihin, vai? Näkeekö siis jostain mikä malli tuossa on kiinni? Koitin merkintöjä katsoa, mutta mitään ei pikaisesti katsottuna näkynyt. Nuita oli myytävänä jotain -31 mallia ja -34 mallia, mikä niistä pitäisi olla tälle kokoonpanolle? KIITOS!

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja THR » Ke Marraskuu 7. 9:47:04 2012

Zigu kirjoitti:Auttakaas uutta, kun olen vähän hakusessa näiden cossujen kanssa vielä. Eli oma cossu on lastutettu 803 vihreille, 3-bar map yms. ja haluaisin selvyyden tolle hukkaportinkellolle mikä se on. Nyt ahtojen pitäisi olla n. 1,6bar (alkuperäinen turbo 4x4 mallista). Käsitykseni mukaan tuo kello pitäisi olla vaihdettu eriin, koska alkuperäisellä ei päästä noihin ahtoihin, vai? Näkeekö siis jostain mikä malli tuossa on kiinni? Koitin merkintöjä katsoa, mutta mitään ei pikaisesti katsottuna näkynyt. Nuita oli myytävänä jotain -31 mallia ja -34 mallia, mikä niistä pitäisi olla tälle kokoonpanolle? KIITOS!
onko kello vakion näköinen eli ns peltikuorinen? yleensä virikelloissa lukee siellä pohjassa(joka nojaa sitä kiinnitys rautaa vasten) merkintä mikä on eli joudut käyttään kellon pois että näät...

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Marraskuu 7. 10:01:33 2012

Näytti epäilyttävästi hyvin alkuperäiseltä (metallikuoret). Täytyy käyttää irti, kun kerkeää tallille.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Marraskuu 7. 10:06:17 2012

Zigu kirjoitti:Näytti epäilyttävästi hyvin alkuperäiseltä (metallikuoret). Täytyy käyttää irti, kun kerkeää tallille.
Samannäköisiä ne ovat, eli ei niitä muodosta tai materiaalista tunnista.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Marraskuu 8. 0:11:23 2012

Vakiokellosta ei ole kokemusta mutta yleensähän noissa saa säädettyä tangon pituutta, ja sitä kautta portin aukeamista, pyörittämällä sitä kärkeä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Marraskuu 8. 6:45:36 2012

vauhtipete kirjoitti:Vakiokellosta ei ole kokemusta mutta yleensähän noissa saa säädettyä tangon pituutta, ja sitä kautta portin aukeamista, pyörittämällä sitä kärkeä.
Tangossa on kierre lähinnä esijännitystä ja hienosäätöä varten. Eli halutulle paineelle oikea kello.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Zigu » To Marraskuu 8. 8:16:59 2012

Jasu kirjoitti:Tangossa on kierre lähinnä esijännitystä ja hienosäätöä varten. Eli halutulle paineelle oikea kello.
Mistä tiedän mikä kello on minun kokoonpanolle oikea? 1,7 bar pitäisi olla nyt ihan maximi...

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Marraskuu 8. 9:10:54 2012

Zigu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Tangossa on kierre lähinnä esijännitystä ja hienosäätöä varten. Eli halutulle paineelle oikea kello.
Mistä tiedän mikä kello on minun kokoonpanolle oikea? 1,7 bar pitäisi olla nyt ihan maximi...
-31 tai -34.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja THR » To Marraskuu 8. 9:13:27 2012

Jasu kirjoitti:
Zigu kirjoitti:
Jasu kirjoitti:Tangossa on kierre lähinnä esijännitystä ja hienosäätöä varten. Eli halutulle paineelle oikea kello.
Mistä tiedän mikä kello on minun kokoonpanolle oikea? 1,7 bar pitäisi olla nyt ihan maximi...
-31 tai -34.
-31 hyvä valinta(minusta)

Zigu
CRSC jäsen 2015
Viestit: 259
Liittynyt: Ma Marraskuu 5. 21:55:55 2012

Re: Ahtopaineen säätelyä

Viesti Kirjoittaja Zigu » Ke Marraskuu 14. 9:28:45 2012

Zigu kirjoitti:Näytti epäilyttävästi hyvin alkuperäiseltä (metallikuoret). Täytyy käyttää irti, kun kerkeää tallille.
Noniin, nyt kerkesin käymään tallilla selvittämässä tuon kellon mallin. Se oli tosiaan se -31 jota täällä suositeltiinkin tuolle kitille ja merkit löytyivät pohjasta, kun sen irrotti. Kiitoksia kaikille vinkeistä.

Vastaa Viestiin