Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Suomen Harrasteajoneuvoliitto – Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa suomalaisten ajoneuvoharrastajien ja harrasteajoneuvoyhdistysten etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
SHALin toimintaa ollaan nostamassa uuteen eloon. Asiasta voit lukea lisää muun muassa Spinneri Magazine nettisivuilta, kuin myös SHALin omilta nettisivuilta.
SHALin tarkoituksena on palvella koko harrasteajoneuvokenttää, ei pelkästään esim. jenkkiautoilijoita!
Toivon, että tämä topic herättäisi keskustelua aiheesta. Kommentteja, kannanottoja yms.
SHALin toimintaa ollaan nostamassa uuteen eloon. Asiasta voit lukea lisää muun muassa Spinneri Magazine nettisivuilta, kuin myös SHALin omilta nettisivuilta.
SHALin tarkoituksena on palvella koko harrasteajoneuvokenttää, ei pelkästään esim. jenkkiautoilijoita!
Toivon, että tämä topic herättäisi keskustelua aiheesta. Kommentteja, kannanottoja yms.
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 393
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 20:39:21 2002
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
ensimmäinen mieleen tuleva kysymys:miten määritellään harrasteajoneuvo?
onko se ajoneuvo joka on puhtaasti harrastekäytössä eli ajetaan vain ajoneuvolle ominaisena aikana (esim kesällä) ja seisoo käyttämättömänä lähes puolivuotta?
vai luetaanko harrasteautoksi, myös laite johon on asenntu possumassalla ja poraruuvveilla kuituvalmisteinen lumikola ja lintulauta, ja auraa kesät talvet (joka päiväisenä käyttöautona) pikkukylän aakkosbaarin ja lukion väliä!
onko se ajoneuvo joka on puhtaasti harrastekäytössä eli ajetaan vain ajoneuvolle ominaisena aikana (esim kesällä) ja seisoo käyttämättömänä lähes puolivuotta?
vai luetaanko harrasteautoksi, myös laite johon on asenntu possumassalla ja poraruuvveilla kuituvalmisteinen lumikola ja lintulauta, ja auraa kesät talvet (joka päiväisenä käyttöautona) pikkukylän aakkosbaarin ja lukion väliä!
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
No tuohan on ikuisuuskysymys. Minkä parissa itsekin olen saanut vaivata päätäni kerran jos toisenkin. Omasta mielestäni ei ole olemassa mitään yksiselitteistä kaavaa harrasteautolle/-ajoneuvolle.Esa kirjoitti:ensimmäinen mieleen tuleva kysymys:miten määritellään harrasteajoneuvo?
Olen joskus sanonut, että harrasteauto on auto, jota et käytä jokapäiväiseen liikenteeseen ympäri vuoden. Harrasteautolla teet muuta kuin käyt kaupassa ja töissä – jos toki nämäkin voit toteuttaa harrasteautollasi, mutta et vuoden jokaisena päivänä. Harrasteauto on ... harrastus! Jotain mistä nautit vapaa-ajallasi!
Autoja voi harrastaa monella tavalla. Yksi tykkää rakennella, toinen taas ajella. Kolmas käy mielellään alan tapahtumissa, neljäs seuraa alaa kansainvälisemmin. Ja niin edelleen.
EDIT: Jatkan hieman aiheesta. Olisiko parempi, että ei (vielä) tässä vaiheessa murehdita tätä asiaa, vaan yritetään saada tuo alan edunvalvoja täyteen iskuun. Kun se tavoite on saavutettu, voi SHAL alkaa miettiä määritelmää harrasteajoneuvolle. Asiasta keskustellaan tuolloin varmasti myös harrastajien keskuudessa.
- Jari -
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: La Kesäkuu 9. 13:32:49 2007
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Aika vähän tuntuu aihe kiinnostavan!
Vai onko niin että autoharrastajien edunvalvontatoimintaa ei tarvita Suomessa?
Ovatko nykyiset rakentelu- ja prosenttisäädökset kaikilta osin ok? Entä verotuskäytännöt?
Minun mielestäni eivät. Uskon että eivät ole monen muunkaan mielestä. Tällaisen kuvan ainakin olen saanut.
Nettifoorumeilla ja kahvipöydissä päivitellään miten rakentelu on muualla helpompaa ja yleisessä tieliikenteessä autoja jollaisia ei Suomessa tarvitse haaveilakaan rekisteröitävän.
Näihinkin asioihin voidaan saada muutos. Muutos ei tule helpolla saati nopeasti, vaan tarvitaan paljon pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Yksittäisellä harrastaja tai pienellä ryhmälläkään ei ole tarpeeksi resursseja tai vaikutusvaltaa muutoksien aikaan saamiseen. Asioita ajamaan tarvitaan jokin taho, jolla on laaja harrastajien tuki ja tarvittavat resurssit. Kun homman tukena on tuhansia harrastajia ja päättäjille on esittää selkeät ja realistiset tavoitteet ja muutosehdotukset, saattaa muutoksia tapahtua.
Kysymykseen, miten määritellään harrasteajoneuvo, on yksinkertainen vastaus: Omistaja päättää!
Eli luodaan harrasteajoneuvorekisteri. Minkä tahansa auton voisi rekisteröidä harrasteajoneuvoksi, vaikka sitten pakasta vedetyn Dacian tai Toyota yariksen.
Rekisteröimällä ajoneuvo harrasteajoneuvoksi saavutetaisiin tiettyjä etuja. Esim. kevyempi verotus, ei prosenttisääntöjä, sallivammat rakentelusäännöt, kevyemmät vaatimuksenmukaisuus vaatimukset jne.
Vastaavasti jostakin olisi luovuttava, esim. vain 3kk/vuosi käyttöaikaa.
Vai onko niin että autoharrastajien edunvalvontatoimintaa ei tarvita Suomessa?
Ovatko nykyiset rakentelu- ja prosenttisäädökset kaikilta osin ok? Entä verotuskäytännöt?
Minun mielestäni eivät. Uskon että eivät ole monen muunkaan mielestä. Tällaisen kuvan ainakin olen saanut.
Nettifoorumeilla ja kahvipöydissä päivitellään miten rakentelu on muualla helpompaa ja yleisessä tieliikenteessä autoja jollaisia ei Suomessa tarvitse haaveilakaan rekisteröitävän.
Näihinkin asioihin voidaan saada muutos. Muutos ei tule helpolla saati nopeasti, vaan tarvitaan paljon pitkäjänteistä ja määrätietoista työtä. Yksittäisellä harrastaja tai pienellä ryhmälläkään ei ole tarpeeksi resursseja tai vaikutusvaltaa muutoksien aikaan saamiseen. Asioita ajamaan tarvitaan jokin taho, jolla on laaja harrastajien tuki ja tarvittavat resurssit. Kun homman tukena on tuhansia harrastajia ja päättäjille on esittää selkeät ja realistiset tavoitteet ja muutosehdotukset, saattaa muutoksia tapahtua.
Kysymykseen, miten määritellään harrasteajoneuvo, on yksinkertainen vastaus: Omistaja päättää!
Eli luodaan harrasteajoneuvorekisteri. Minkä tahansa auton voisi rekisteröidä harrasteajoneuvoksi, vaikka sitten pakasta vedetyn Dacian tai Toyota yariksen.
Rekisteröimällä ajoneuvo harrasteajoneuvoksi saavutetaisiin tiettyjä etuja. Esim. kevyempi verotus, ei prosenttisääntöjä, sallivammat rakentelusäännöt, kevyemmät vaatimuksenmukaisuus vaatimukset jne.
Vastaavasti jostakin olisi luovuttava, esim. vain 3kk/vuosi käyttöaikaa.
May the FORD be with you!
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
toihan olisi hyvä kun jokaisella on noita autoja joilla ei tosiaan ajella kuin kesällä silloin tällöin.autoissa on kaikenlaista viritystä ja härpättimiä.RiSa kirjoitti:
Kysymykseen, miten määritellään harrasteajoneuvo, on yksinkertainen vastaus: Omistaja päättää!
Eli luodaan harrasteajoneuvorekisteri. Minkä tahansa auton voisi rekisteröidä harrasteajoneuvoksi, vaikka sitten pakasta vedetyn Dacian tai Toyota yariksen.
Rekisteröimällä ajoneuvo harrasteajoneuvoksi saavutetaisiin tiettyjä etuja. Esim. kevyempi verotus, ei prosenttisääntöjä, sallivammat rakentelusäännöt, kevyemmät vaatimuksenmukaisuus vaatimukset jne.
Vastaavasti jostakin olisi luovuttava, esim. vain 3kk/vuosi käyttöaikaa.
tuolla liikenteessä kun ajelet rakennetulla/muutetulla autolla saa sakot ja menettää jopa korttinsa jos poliisi antaa sakkoja tiuhaan.
onneksi useimmat poliisit ei ala tutkimaan autoa tarkemmin ja jotkut ei välitä edes tutkanpaljastimesta mutta olishan se mukava ajella kun olisi "harrasteajoneuvo" alla ja siinä saisi olla muutoksia...
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Yks asia mihin olis kiva saada vähä helpotusta on noi tehorajat, varsinkin vanhaan autoon (esim takaveto escortit, kadetit, ladat) on tosi hankala vaihtaa uudempaa moottoria kun tilavuus yleensä menee rajojen sisään mutta tehot paukkuu yli että humisee, tai joskus jää parista vaan hepasta kiinni...
Noi jarrut kun on kuitenkin nykyään niin helppo vaihtaa riittäviksi.
Noi jarrut kun on kuitenkin nykyään niin helppo vaihtaa riittäviksi.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Samaa mieltä tästävauhtipete kirjoitti:Yks asia mihin olis kiva saada vähä helpotusta on noi tehorajat, varsinkin vanhaan autoon (esim takaveto escortit, kadetit, ladat) on tosi hankala vaihtaa uudempaa moottoria kun tilavuus yleensä menee rajojen sisään mutta tehot paukkuu yli että humisee, tai joskus jää parista vaan hepasta kiinni...
Noi jarrut kun on kuitenkin nykyään niin helppo vaihtaa riittäviksi.

Suurimmat kompastus kivet koko järjestelmässä
-Tehoraja varsinkin vanhempiin autoihin tuo 20% aivan liian vähän ja ei se 7kg/hp myöskään mitään amerikkaa oo, joku 4kg/hp tai vaikka 3kg/hp olis jo paljon parempi edellyttäen auton muutoin olevan tarkoituksen mukainen

-Uudempien / vähä päästöisten autojen muuttaminen, mitä tähän voi edes sanoa täyttä natsismia koko homma nykyisten pykälien kanssa varsinkin tekniikan osalta


Olishan se kiva kun harrastajien ei tarttis ajaa laittomilla autoilla..

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Oishan se kiva tosiaan saada jotain "helpotuksia" harrastamiseen, mutta olen melko varma että mitään "hienoja" helpotuksia tuskin tullaan saamaan lähi vuosina, erityisesti liittyen näihin härskimpiin kilpa-autohin rinnastettaviin kikottimiin.
Asia on varmaan ihan toinen näissä "entisöidyissä/kunnostetuissa" pussihousu mobiileissa, joka ei itseä koske taas millään tavoin.
Melkein voisin sanoa että jos viritetyille autoille tulee joskus Suomessa saamaan jotain etuuksia tehorajoissa tjms., niin oon heti puoltamassa asiaa, mutta jos näin käy, niin pahoin epäilen että siinä tulee joku "mutta" kylkiäisinä, joka ei oo millään tavalla enää hyvä asia...
Hyvähän tämänkaltainen liitto on varmasti jollekkin, mutta itse haluan ensiksi nähdä/kuulla luotettavan todistuksen ko. liitolta miten he luokittelevat minkäkin sortin harraste ajoneuvot, koska ite en millään tavoin harrasta entisöintiä ja en ala puoltamaan jokaista liittoa tai uutta asiaa mitä tähän liittyen tulee, jos siitä ei oo pienintäkään hyötyä/apua itelle.
Sehän on jo melkoisen varmaa että nämä "entisöijätkään" ei tule puoltamaan mitään vanhojen/uusien autojen virittämistä/modifointia, joka taas on itsellä harrastuksena...
Lisää infoa kun sais ko. liiton perimmäisistä tarkoituksista ja suunnitelmista, niin vois oikeesti jotain alka keskusteleen?
Tämähän puhuu jo paljon, mutta ei kerro yhtään mitään:
Suomen Harrasteajoneuvoliitto – Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa suomalaisten ajoneuvoharrastajien ja harrasteajoneuvoyhdistysten etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
Asia on varmaan ihan toinen näissä "entisöidyissä/kunnostetuissa" pussihousu mobiileissa, joka ei itseä koske taas millään tavoin.
Melkein voisin sanoa että jos viritetyille autoille tulee joskus Suomessa saamaan jotain etuuksia tehorajoissa tjms., niin oon heti puoltamassa asiaa, mutta jos näin käy, niin pahoin epäilen että siinä tulee joku "mutta" kylkiäisinä, joka ei oo millään tavalla enää hyvä asia...

Hyvähän tämänkaltainen liitto on varmasti jollekkin, mutta itse haluan ensiksi nähdä/kuulla luotettavan todistuksen ko. liitolta miten he luokittelevat minkäkin sortin harraste ajoneuvot, koska ite en millään tavoin harrasta entisöintiä ja en ala puoltamaan jokaista liittoa tai uutta asiaa mitä tähän liittyen tulee, jos siitä ei oo pienintäkään hyötyä/apua itelle.
Sehän on jo melkoisen varmaa että nämä "entisöijätkään" ei tule puoltamaan mitään vanhojen/uusien autojen virittämistä/modifointia, joka taas on itsellä harrastuksena...
Lisää infoa kun sais ko. liiton perimmäisistä tarkoituksista ja suunnitelmista, niin vois oikeesti jotain alka keskusteleen?
Tämähän puhuu jo paljon, mutta ei kerro yhtään mitään:
Suomen Harrasteajoneuvoliitto – Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa suomalaisten ajoneuvoharrastajien ja harrasteajoneuvoyhdistysten etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Ensimmäisenä tulee mieleen joku törkeä korotus vakuutusmaksuihintumppe kirjoitti:epäilen että siinä tulee joku "mutta" kylkiäisinä, joka ei oo millään tavalla enää hyvä asia...![]()

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Näin se on tilanne esim. UK:ssa. Siellä saa kilpiin sohvaa ja kirjoituspöytää, kun vaan keksintö täyttää tietyt säännöt. Vakuutus maksaa paljon.vauhtipete kirjoitti:Ensimmäisenä tulee mieleen joku törkeä korotus vakuutusmaksuihin
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Ensinnäkin, miten entisöinti hommelit ja museoautot nyt liittyy tähän millään lailla, niillehän on jo omat säädökset ja etuudet. Tää tällä hetkellä hakusessa oleva asia koskee just niitä muita kuin museoautoja, ja kun kattelee noita sun allekirjoituksen autoja, niin kaikki osuis määritelmään harrasteajoneuvo jo mun mielestä. Jos nyt vaikka arvotaan lähtökohdiksi vapaus ajoneuvoverosta ja 100 käyttöpäivää, niin eikö olis vaan kiva kun on vaikkapa 5 harrasteajoneuvoa, joilla voi kuitata vuoden ajelut verovapaasti? En nyt oikein ymmärrä miten se on sulta pois jos jätät tukematta hyvää asiaa, mitäänhän ei saa jos ei edes yritä. Tosta sun kirjoituksesta heijastuu taas kerran se sun asenne kaikkea yhteistä toimintaa kohtaan, "vaan minulla itsellä on väliä", "vaan jos siitä on minulle itselle hyötyä".tumppe kirjoitti:Oishan se kiva tosiaan saada jotain "helpotuksia" harrastamiseen, mutta olen melko varma että mitään "hienoja" helpotuksia tuskin tullaan saamaan lähi vuosina, erityisesti liittyen näihin härskimpiin kilpa-autohin rinnastettaviin kikottimiin.
Asia on varmaan ihan toinen näissä "entisöidyissä/kunnostetuissa" pussihousu mobiileissa, joka ei itseä koske taas millään tavoin.
Melkein voisin sanoa että jos viritetyille autoille tulee joskus Suomessa saamaan jotain etuuksia tehorajoissa tjms., niin oon heti puoltamassa asiaa, mutta jos näin käy, niin pahoin epäilen että siinä tulee joku "mutta" kylkiäisinä, joka ei oo millään tavalla enää hyvä asia...![]()
Hyvähän tämänkaltainen liitto on varmasti jollekkin, mutta itse haluan ensiksi nähdä/kuulla luotettavan todistuksen ko. liitolta miten he luokittelevat minkäkin sortin harraste ajoneuvot, koska ite en millään tavoin harrasta entisöintiä ja en ala puoltamaan jokaista liittoa tai uutta asiaa mitä tähän liittyen tulee, jos siitä ei oo pienintäkään hyötyä/apua itelle.
Sehän on jo melkoisen varmaa että nämä "entisöijätkään" ei tule puoltamaan mitään vanhojen/uusien autojen virittämistä/modifointia, joka taas on itsellä harrastuksena...
Lisää infoa kun sais ko. liiton perimmäisistä tarkoituksista ja suunnitelmista, niin vois oikeesti jotain alka keskusteleen?
Tämähän puhuu jo paljon, mutta ei kerro yhtään mitään:
Suomen Harrasteajoneuvoliitto – Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa suomalaisten ajoneuvoharrastajien ja harrasteajoneuvoyhdistysten etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
En itsekkään ihan täysin usko noiden juttujen toteutumiseen, mutta kaikki mitä saa kotiinpäin tästä harrastuksesta, on pelkkää plussaa. Kaikki on nyt jo niin kallista, ja vaikeeta, eikä varmasti helpotu tulevaisuudessa. Siksi on vaan hyvä jos sais jonkun harrasteajoneuvorekisterin perustettua. Meilläkin 2 harrasteajoneuvoa tällä hetkellä, toinen ei tuu museokilpiin varmaan ikinä kun on muutoksia tehty sen verran, toisen taas sais museokilpiin, mutta olis kiva ajella enemmän kuin 30 päivää. Molemmat taas sais varmaan harrasteautorekisteriin, mikä pienentäis kuluja jos esitys menisi läpi. Museoautojakaan ei tarvi katsastaa kuin kahden vuoden välein, ehkäpä tuonne sais ujutettua sellaisenkin pykälän?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 8544
- Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
- Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Oishan se hienoa jos voisit vanhaan Dadaan heittää jonku taloudellisen ja suht. äkäsen tekniikan, eli toisinsanoen päivittää auto nykypäivään. Jokuhan vois sanoa että eikö sitte oo sama jos ostaa sen uuden Dacian mutta veikkaan että vastaus on että Lada miellyttää enemmän omaa silmää kuin uus Datsia, niinkuin se kuuluu Suomessa lausua. Radikaaliahan olisi jos pitäisi muutosprosentit tallessa, mutta ne eivät vaikuta ajamiseen tai jatkojalostukseen vaan toimisivat katsastuskonttoreiden ohjeena. Eli jos muutosprosentit ylittävät esim 50%, eli auto on enemmän tekniikanluovuttajaa kuin alkuperäistä autoa,voisi rekisteriotteeseen merkitä että auto on alunperin esim vm´77 mutta koska prosentit ylittää 50% niin auto olisikin ´77/ se tekniikanluovuttajan vuosimalli. Tällä tavalla saisi kikkaiskonsteilla uudistettua Suomen autokantaa ja kaikkien ei tarvisi ajaa uusilla rumannäkösillä autoilla.
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
Hutkitaan sitten vasta kun se harraste ajoneuvo määritelmä on ilmoitettu jossain, vai tiedätkö muka jotain faktaa?Ville K kirjoitti:Ensinnäkin, miten entisöinti hommelit ja museoautot nyt liittyy tähän millään lailla, niillehän on jo omat säädökset ja etuudet. Tää tällä hetkellä hakusessa oleva asia koskee just niitä muita kuin museoautoja, ja kun kattelee noita sun allekirjoituksen autoja, niin kaikki osuis määritelmään harrasteajoneuvo jo mun mielestä. Jos nyt vaikka arvotaan lähtökohdiksi vapaus ajoneuvoverosta ja 100 käyttöpäivää, niin eikö olis vaan kiva kun on vaikkapa 5 harrasteajoneuvoa, joilla voi kuitata vuoden ajelut verovapaasti? En nyt oikein ymmärrä miten se on sulta pois jos jätät tukematta hyvää asiaa, mitäänhän ei saa jos ei edes yritä. Tosta sun kirjoituksesta heijastuu taas kerran se sun asenne kaikkea yhteistä toimintaa kohtaan, "vaan minulla itsellä on väliä", "vaan jos siitä on minulle itselle hyötyä".tumppe kirjoitti:Oishan se kiva tosiaan saada jotain "helpotuksia" harrastamiseen, mutta olen melko varma että mitään "hienoja" helpotuksia tuskin tullaan saamaan lähi vuosina, erityisesti liittyen näihin härskimpiin kilpa-autohin rinnastettaviin kikottimiin.
Asia on varmaan ihan toinen näissä "entisöidyissä/kunnostetuissa" pussihousu mobiileissa, joka ei itseä koske taas millään tavoin.
Melkein voisin sanoa että jos viritetyille autoille tulee joskus Suomessa saamaan jotain etuuksia tehorajoissa tjms., niin oon heti puoltamassa asiaa, mutta jos näin käy, niin pahoin epäilen että siinä tulee joku "mutta" kylkiäisinä, joka ei oo millään tavalla enää hyvä asia...![]()
Hyvähän tämänkaltainen liitto on varmasti jollekkin, mutta itse haluan ensiksi nähdä/kuulla luotettavan todistuksen ko. liitolta miten he luokittelevat minkäkin sortin harraste ajoneuvot, koska ite en millään tavoin harrasta entisöintiä ja en ala puoltamaan jokaista liittoa tai uutta asiaa mitä tähän liittyen tulee, jos siitä ei oo pienintäkään hyötyä/apua itelle.
Sehän on jo melkoisen varmaa että nämä "entisöijätkään" ei tule puoltamaan mitään vanhojen/uusien autojen virittämistä/modifointia, joka taas on itsellä harrastuksena...
Lisää infoa kun sais ko. liiton perimmäisistä tarkoituksista ja suunnitelmista, niin vois oikeesti jotain alka keskusteleen?
Tämähän puhuu jo paljon, mutta ei kerro yhtään mitään:
Suomen Harrasteajoneuvoliitto – Finlands Hobbyfordonsförbund (SHAL) on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on edistää kotimaan harrasteajoneuvokulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia, valvoa suomalaisten ajoneuvoharrastajien ja harrasteajoneuvoyhdistysten etua mm. toimimalla yhteistyössä lainsäätäjien ja viranomaisten kanssa harrasteajoneuvoja koskevissa asioissa.
En itsekkään ihan täysin usko noiden juttujen toteutumiseen, mutta kaikki mitä saa kotiinpäin tästä harrastuksesta, on pelkkää plussaa. Kaikki on nyt jo niin kallista, ja vaikeeta, eikä varmasti helpotu tulevaisuudessa. Siksi on vaan hyvä jos sais jonkun harrasteajoneuvorekisterin perustettua. Meilläkin 2 harrasteajoneuvoa tällä hetkellä, toinen ei tuu museokilpiin varmaan ikinä kun on muutoksia tehty sen verran, toisen taas sais museokilpiin, mutta olis kiva ajella enemmän kuin 30 päivää. Molemmat taas sais varmaan harrasteautorekisteriin, mikä pienentäis kuluja jos esitys menisi läpi. Museoautojakaan ei tarvi katsastaa kuin kahden vuoden välein, ehkäpä tuonne sais ujutettua sellaisenkin pykälän?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
niin mitä ihmeen faktaa sulle pitää tarjottimella tuoda? eikös tässä sitä faktaa taas luoda, ihmiset ihan oikeesti tekee sitä itse ja ihan omalla työpanoksella että joidenkin on sitten helpompi miettiä "onko siitä minun navalleni hyötyä, jos ei, en todellakaan aio osallistua" ja jos vastaavasti hyötyä ilmenee, se on "heidän" helppo ottaa omaksi ilman omaa panosta, näin se maailma pyörii.. voi jesus.. ja hymy ettei tuu paha mieli..tumppe kirjoitti: Hutkitaan sitten vasta kun se harraste ajoneuvo määritelmä on ilmoitettu jossain, vai tiedätkö muka jotain faktaa?


Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Suomen Harrasteajoneuvoliitto SHAL
En ota kantaa ennenkö tiedän mistä on kyse, eiköhän "perse edellä puuhun" tyyppejä löydy riittävästi munkin puolesta.
Toisin sanoen haluan tietää lisää ja koskaan en oo vaatinu tietoa tarjottimella.
Jos joka asiaan pitäs heti lähtee mukaan vaikka ei oo sisällöstä tarkempaa tietoa, niin kuseenhan täs joutuis aika äkkiä...
En oo mitään boikotoimassa enkä kieltämässä mitään, haluan vaan joitakin tietoja lisää ennenkö lähen mihinkään mukaan kannattamaan.
Eikä tätä topikkia kaannata mun mielestä alkaa näillä marina viesteillä täyttään, mielenkiintoinen aihe kumminkin ja mielenkiinnolla odotan asian etenemistä.
Toisin sanoen haluan tietää lisää ja koskaan en oo vaatinu tietoa tarjottimella.
Jos joka asiaan pitäs heti lähtee mukaan vaikka ei oo sisällöstä tarkempaa tietoa, niin kuseenhan täs joutuis aika äkkiä...

En oo mitään boikotoimassa enkä kieltämässä mitään, haluan vaan joitakin tietoja lisää ennenkö lähen mihinkään mukaan kannattamaan.
Eikä tätä topikkia kaannata mun mielestä alkaa näillä marina viesteillä täyttään, mielenkiintoinen aihe kumminkin ja mielenkiinnolla odotan asian etenemistä.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)