syödessä

pitäiskö vaihtaa 2.9 efi mielummin keulille ja lähteä siitä
tekemään konetta. mielipiteitä ja tietoa kaivataan tänne
päin

Valvoja: CRSC Hallitus
Onko tässä joku syvällisempikin idea takana? Mun mielestä tossa hommassa ei ole mitään järkeä kun voi ahtaa isommankin koneen, tai olla ahtamatta. Tietty jos haluaa harrastaa ja opiskella, niin sillon se onkin jopa suotavaa. All do respect. =)Pelmer kirjoitti:mitä noissa cossu scropparin boa ja bob koneissa sit on eroo?
eiks toisessa oo ainaki juuttuva pituuksinen imusarja?
prokkis olis turbottaa tommonen 2.0 v6 keljulla
ku semmonen löytyy
ylimääräsenä hyllystä mut saako sen sit käymään
tasasesti kaikilla kierros aluella.
BOA koneessahan ei ole mitään kaksoissysteemiä. Iso imukotelo ja suppilot yms. urheilullista.MouTine kirjoitti: Onko tässä joku syvällisempikin idea takana? Mun mielestä tossa hommassa ei ole mitään järkeä kun voi ahtaa isommankin koneen, tai olla ahtamatta. Tietty jos haluaa harrastaa ja opiskella, niin sillon se onkin jopa suotavaa. All do respect. =)
BOA:n ja BOB:n erot on suurinpiirtein imusarja, kannet, nokka-akselit ja jakopää. Imusarjassa on tuo kaksois systeemi elektronisesti, kun taas BOA:ssa mekaanisesti. Eikä se mitään juutu kun on kunnossa. Kansissa jotain eroa, ainakin imuporteissa. Nokissa enemmän nostoa ja ajoitettu himpun erilailla. Pitkän 2,2mtr tuplaketjun sijasta uudemmassa on lyhyemmät yksoisketjut omansa molemmille sylinteriryhmille.
Onpas! Kaasuläpät on kaksi toimisia. Sitä en muista miten imusarjan kanavat läppien takana haarautuu.olafu kirjoitti:BOA koneessahan ei ole mitään kaksoissysteemiä. Iso imukotelo ja suppilot yms. urheilullista.MouTine kirjoitti: Onko tässä joku syvällisempikin idea takana? Mun mielestä tossa hommassa ei ole mitään järkeä kun voi ahtaa isommankin koneen, tai olla ahtamatta. Tietty jos haluaa harrastaa ja opiskella, niin sillon se onkin jopa suotavaa. All do respect. =)
BOA:n ja BOB:n erot on suurinpiirtein imusarja, kannet, nokka-akselit ja jakopää. Imusarjassa on tuo kaksois systeemi elektronisesti, kun taas BOA:ssa mekaanisesti. Eikä se mitään juutu kun on kunnossa. Kansissa jotain eroa, ainakin imuporteissa. Nokissa enemmän nostoa ja ajoitettu himpun erilailla. Pitkän 2,2mtr tuplaketjun sijasta uudemmassa on lyhyemmät yksoisketjut omansa molemmille sylinteriryhmille.
BOAn kaasuläpät aukeaa vaiheittain, mutta sillä ei ole mitään tekemistä imusarjan pituuden kanssa. BOBissa on käytössä VIS-Variable Resonance Inlet System, jolla muutetaan ilman reittiä imusarjassaMouTine kirjoitti:Onpas! Kaasuläpät on kaksi toimisia. Sitä en muista miten imusarjan kanavat läppien takana haarautuu.
Eiköhän tuossa ole sama idea kuin vaiheittain toimivissa kaasuttimissakin.Sine kirjoitti:Olen joskus miettinyt, että mikä idea siinä BOA:n kaksoikaasuläpässä on? Kun kaasua painaa vähän niin ensimmäinen kaasuläppä on auki. Sitten kun runttaa kaasun pohjaan, niin aukeaa toinenkin kaasuläppä.
Juu olen kanssa samaa mieltä ton RiSa:n kanssa,opel on käyttäny kanssa tota tuplaläppäsysteemiä monissa autoissa,mulla on kadetissa semmonen,pienillä kierroksilla ja pienellä läpällä saadaan kova virtaus ja näin ollen on parempi alavääntö ja polttoainetalous.RiSa kirjoitti:BOAn kaasuläpät aukeaa vaiheittain, mutta sillä ei ole mitään tekemistä imusarjan pituuden kanssa. BOBissa on käytössä VIS-Variable Resonance Inlet System, jolla muutetaan ilman reittiä imusarjassaMouTine kirjoitti:Onpas! Kaasuläpät on kaksi toimisia. Sitä en muista miten imusarjan kanavat läppien takana haarautuu.Eiköhän tuossa ole sama idea kuin vaiheittain toimivissa kaasuttimissakin.Sine kirjoitti:Olen joskus miettinyt, että mikä idea siinä BOA:n kaksoikaasuläpässä on? Kun kaasua painaa vähän niin ensimmäinen kaasuläppä on auki. Sitten kun runttaa kaasun pohjaan, niin aukeaa toinenkin kaasuläppä.
Järkevyydestä en tiedä mut itellä kasautumassa 2.8i + eaton M90.Pelmer kirjoitti:ahdin vaihtoehtoja???
Ei, mutta se tulee siinä kaupan päälle. Kyllä siinä on haettu ennemminkin parempaa ilman ja bensan sekoittumista ja tarkempaa osakuorma-alueiden säädettävyyttä ja taas sitä kautta parempaa taloudellisuutta. Yhdellä pienellä kurkulla taas rajottuu huipputeho, koska se ahdistaa. Jos taas olis vaan yks iso kurkku, niin siinä ei riitä virtausnopeus osakuormilla, eli hajottimesta ei tule vielä tavaraa. Tällöin tyhjäkäyntipiirin täytyy toimia aika isoille kuormituksille, joka taas on hankala säätää kunnolla toimimaan niin laajalle toiminta-alueelle.RiSa kirjoitti:Eikö progressiivisuus nimenomaan ole vaiheittain aukevan kaasuttimen idea?
Kuinkas paljon askartelua BOA:n vaihto sitten aiheuttaa 2.9i tilalle, onko jollain vaihdon tehneellä laittaa listaa? Tuskimpa sekään ihan lennosta onnistuu.taneli kirjoitti:samaa mieltä moutinen kanssa. boasta sais helpoiten sen +200hv. itellä oli 199hv 2.8 moottori, kunnes rikoin sen. tohon tehoon pääseminen vaati jo puristussuhteen muutoksen, jyrkemmän nokkaakselin, kansien kanavien muokkaukset, isommat venat, peltipakosarjat.. + 2000e siihen meni moottorirempan yhteydessä. boassa on jo toi teho lähes vakiona. sitten kun siinä on vielä potentiaalia +250 hv asti. sitä kandee oikeesti harkita.
Tossa pyörittelin sitä BOB imukanavistoa ja vissiä käsissä. Miten se oikein toimii? Tyhjäkäynnillä vis-läppä on kiinni, jolloin ilma menee lyhyttä mutta tiukkaa mutkaa sylinteriin ja kierrosten noustessa läppä aukeaa jolloin ilma pääsee kiertämään koko pitkän putken kautta ilman yli 90 asteen käännöksiä? Eikö imusarjan pituus toimi ikään kuin toisin päin: pitkä putki parantaa alavääntöä ja lyhyt yläkierrosten tehoa? Tossa kai luotetaan siihen pyörteilyy alakierroksilla.RiSa kirjoitti: BOAn kaasuläpät aukeaa vaiheittain, mutta sillä ei ole mitään tekemistä imusarjan pituuden kanssa. BOBissa on käytössä VIS-Variable Resonance Inlet System, jolla muutetaan ilman reittiä imusarjassa
Sama käsitys minullakin on ollut. Tässä on varmaan Cosworthilla ollut nyt joku muu idea takana.JyriN kirjoitti:Eikö imusarjan pituus toimi ikään kuin toisin päin: pitkä putki parantaa alavääntöä ja lyhyt yläkierrosten tehoa? Tossa kai luotetaan siihen pyörteilyy alakierroksilla.
Juu ei tarvi virranjakan mahtuakkaanpuuhapete kirjoitti:Sen verran vielä, että virranjakaja ei mahdu k-jetistä efin imusarjan kanssa eikä suuttimet tietenkään mene siihen. Mutta näistähän ei ollut puhetta tässä.