Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ti Tammikuu 19. 19:32:15 2010

Eli nyt joutuu kerrankin kysymään viisaammilta ja niiltä joilla on käytännönkokemusta näistä. Eli millaista/mitä ratkasua pidätte parhaana kadulle sekä radalle kun kyseessä on escorttin etutolpan alapäätuenta? Tarkennan nyt että kyse on rekatankojen, vakaajien, riipukkeiden ja vastaavien osien yhdistelmistä ja toki säädettävillä alatukivarsilla.
Uniboltseja ja muita ratkasuja nyt vaan kehiin ja kiitokset jo etukäteen :!:

Ja jos kuvia löytyisi niin vielä parempi 8)

Ymmärrän että rallimiähet varmasti toteaa tähän että ehdottomasti vain rekatangot kehiin mutta itse ajattelin pyrkiä pitämään ne auton molemmat tassut siellä maassa vaikka väkisin kun radalla mennään. Korjatkaa ihmeessä jos nyt tässä olen väärässä mutta se on syy miksi ylipäätänsä tahtoisin vakaajan pitää autossa kiinni.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Tammikuu 19. 19:50:00 2010


mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ti Tammikuu 19. 20:17:04 2010

TAp kirjoitti:olet varmaan tutustunut topiicciin
http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... =8&t=79124
en mutta kiitos tästä.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Tammikuu 19. 20:20:58 2010

omaan romuun hommasin rallydesignilta tension struts setin vakaajalla. sekä säädettävät alatukivarret. tolpat on bilteinit lyhyillä asfaltti iskareilla ja 275lbs pääjousilla+ eibachin apujouset. mut eipä ole vielä kokemusta noista, niinkun ei taida olla kellään täällä kokemusta tension struts setistä... vai onko?
ford escort´79 tic

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ti Tammikuu 19. 21:29:27 2010

adh kirjoitti:omaan romuun hommasin rallydesignilta tension struts setin vakaajalla. sekä säädettävät alatukivarret. tolpat on bilteinit lyhyillä asfaltti iskareilla ja 275lbs pääjousilla+ eibachin apujouset. mut eipä ole vielä kokemusta noista, niinkun ei taida olla kellään täällä kokemusta tension struts setistä... vai onko?
Okei.. itse mietin riipukkeita vakaajatangolle jotta saan liikeradan sille eteen ja taakse sekä taaksepäin alatukivarsista tulevat rekatangot. Toiminta periaate siis kuten vakiolehtijousilla mutta tässä tulee se ongelma että vakaajan riipukkeitten tulisi olla laakeroidut tai uniboltsit jottei tulisi pintakovaa ilmiötä kuten esim uretaanipuslien kanssa käy. Tämä kaikki siis sen takia että alatukivarsista taaksepäin lähtevien rekatankojen liike ylösjoustossa työntää väkisinkin vakaajaa enkä halua sen aiheuttavan ylimääräistä vääntöä tangoille sen takia( jotta tolpista olisi edes jotain hyötyä)

Sori vähän vaikee selitys mutta toivottavasti joku ymmärsi :?

orkkisgt
Viestit: 414
Liittynyt: Ke Toukokuu 2. 23:01:46 2007

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja orkkisgt » Ti Tammikuu 19. 22:16:25 2010

Jaaha mä taidan kanssa laitella tommosen vakaaja setin omaan kikkareeseen. Kun nyt tuo keula ei tunnu kovin hyvältä.
Ford Escord RS 2000
197 hp/226 Nm

http://kansiset.galleria.fi/kuvat/RS%202000/

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ke Tammikuu 20. 15:20:35 2010

Voi jessus hei kertokaas nyt muutkin vanha ja välikuoren omistajat ratkasuistanne ku eihän toi group4 tensionbar voi ainoa toimiva olla :evil:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Tammikuu 20. 19:44:36 2010

Lähtötiedot on vähän hatarat;

tarviiko ajaa kadulla,
tarviiko katsastaa,
pitääkö olla jonkin luokituksen tai säännön mukainen

:?:

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ke Tammikuu 20. 21:59:09 2010

TAp kirjoitti:Lähtötiedot on vähän hatarat;

tarviiko ajaa kadulla,
tarviiko katsastaa,
pitääkö olla jonkin luokituksen tai säännön mukainen

:?:
Edelleen ajetaan kadulla sekä radalla. Katsastuksista ei niin väliä vaikka kilpipeli onkin kunhan nyt saisi vain jotain ideoita ammattilaisilta sekä niiltä jotka ovat jotain muuta laittaneet autoihinsa kuin motonetin alatukivarret ja pikkurillin paksuisen kallistuksenvakaajan :?
Kertokaa vain kokemuksistanne niiden rakentamisen ratkaisuissa ja niiden toiminnasta :!: Jotenkaan en ihan usko että ystävämme adh on ainoa joka on rakentanut jotain hieman tavallisesta poikkeavaa..

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ke Tammikuu 20. 22:25:07 2010

Omassa escossa etupään suurin muutos, alatukivarsien kiinnitys alemmaksi(suunnilleen alatukivarsi vaaterissa) ja sisemäksi(voin muistaa väärin) kuitenkin sama kuin hammastangon sisäpäitten väli,vakaaja 3 kiinnityksellä, toistaiseksi.
Ahvenistolla ainakin huomasi eron,kadulla ei pahemmin huomaa.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Ke Tammikuu 20. 22:47:29 2010

wex4 kirjoitti:Omassa escossa etupään suurin muutos, alatukivarsien kiinnitys alemmaksi(suunnilleen alatukivarsi vaaterissa) ja sisemäksi(voin muistaa väärin) kuitenkin sama kuin hammastangon sisäpäitten väli,vakaaja 3 kiinnityksellä, toistaiseksi.
Ahvenistolla ainakin huomasi eron,kadulla ei pahemmin huomaa.
Miten oletko huomannut tuolla vakaajan kiinnitysten lisäämisellä olleen eroa? ja onko sulla kiinni 19 vai 22mm tanko? Yksi vaihtoehtohan tuokin toki olisi mutta haluaisin casterin myös täysin säädettäväksi ja siksi ajattelin itse tuota riipukkeilla toimivaa kallistuksenvakaajaa sekä allasäädettäviä rekatankoja. Näillä saisi täyden liikeradan alapäälle. :roll:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 21. 9:48:25 2010

Jos tarvii ajaa kadulla, ei voi paljoakan madaltaa,
eikä laittaa kovin jäykkiä jousia.
Katsastus taasen pakottaa käyttämään vakio-tyyppistä etupalkkia ja alatukivarsia yms.

eli vaihtoehdot on reaktiotangot tai tesnsion strut, niinkun tiedät.
Noilla ei suurta eroa ole itsessään, kiinnityspisteet ratkaisevat, ja ne taas riippuvat alustan korkeudesta.

Escortin oma vakaaja on iso, painava ja aivan väärässä paikassa, (jos tuenta on ratkaistu muuten) ja esim. tension strut-sarjaan saa erillistä vakaajaa, josta voi ottaa mallia.

Perustavoitehan olisi pitää molemmat etupyörät 90 asteen kulmassa tiehen (myös) kaarteessa,
ja minimoida painonsiirto ulommalle pyörälle.

Pikkusen tässä muuten kuulostaa siltä, että yritetään osa-optimoida yhtä kohtaa alustassa, sillä takapään ratkasut on balanssin kannalta ihan yhtä tärkeitä.

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » To Tammikuu 21. 18:43:20 2010

TAp kirjoitti:Jos tarvii ajaa kadulla, ei voi paljoakan madaltaa,
eikä laittaa kovin jäykkiä jousia.
Katsastus taasen pakottaa käyttämään vakio-tyyppistä etupalkkia ja alatukivarsia yms.

eli vaihtoehdot on reaktiotangot tai tesnsion strut, niinkun tiedät.
Noilla ei suurta eroa ole itsessään, kiinnityspisteet ratkaisevat, ja ne taas riippuvat alustan korkeudesta.

Escortin oma vakaaja on iso, painava ja aivan väärässä paikassa, (jos tuenta on ratkaistu muuten) ja esim. tension strut-sarjaan saa erillistä vakaajaa, josta voi ottaa mallia.

Perustavoitehan olisi pitää molemmat etupyörät 90 asteen kulmassa tiehen (myös) kaarteessa,
ja minimoida painonsiirto ulommalle pyörälle.

Pikkusen tässä muuten kuulostaa siltä, että yritetään osa-optimoida yhtä kohtaa alustassa, sillä takapään ratkasut on balanssin kannalta ihan yhtä tärkeitä.
Kyllä tiedän sen että takapään tuenta on yhtä isossa roolissa. Mutta tämän topicin aihe on nimenomaan etupyörien tuenta. Eli mielellään nyt pysytään siinä.
Ilmeisesti sitten on ostettava tuo tenssion strut setti jos vaihtoehtoja ei ole. Harmi sinänsä kun olisi nyt kuvitellut että 40 vuoden aikana jotain mullistavampaakin olisi kehitelty.
Jos joku on käyttänyt jonkunlaisia veitsivakaajia niin olisi kiva saada sellaisista kuvia. Ja ajatellaan nyt asiaa niin että auto on vaikka katulaiton jos vaikka tulisi enemmän eri ratkaisuja.. :)
Mutta TApille kiitokset informazuunista. Tuota painonsiirtoa juuri mietin miten se olisi tehokkaimmin estettävissä :roll: ja toki järkevin toteuttaa.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Tammikuu 21. 19:05:01 2010

Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 21. 19:37:45 2010

tuostakin löytyy nykyajan hömpötyksiä, vaan voi olla vaikeaa vakuutta´vuosikatsastuksessa että raideleveys on sallituissa rajoissa

http://www.jemsracing.co.uk/cs_widetrack.html

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Tammikuu 21. 23:43:09 2010

Tervehdys kaikille.

Kysymys on hieman vaikea koska oikeaa vastausta mielestäni ei ole.
riippuu siitä kuinka paljon on aikaa ja rahaa.

säädettävät alatukivarret ja säädettävä etureaktio tankosarja säädettävällä yläpäällä.
Onhan ne hyvät mut säätöä ja taas säätöä ja sit taas säätöä. Se on sitä oikeaa meininkiä.
aluksi vaan vakio mittoihin ja sit aina hiukan modausta.

Mut tää on vain mun mielipide.

jos sydeemi on tulossa katuautoon eikä käydä hyppäämässä soralla linkoista eikä ajeta Sm cuppia tekisin näin.

omaa autoa on laskettu 5 cm

-wc palkki
-ohjaukseen ne pronssi jutut niiden muovisten tilalle vois vaihtaa itsellekki ne.
-nopea ohjaus 1.7-2.4 about
noita alle 2 juttuja tekee vaik karpiola

tossa yhdessä linkissä näkyi nuo cnc koneistetut alu palat jolla ohjaus WC palkkiin kiinni
-alu kiinnikkeet ehdottomasti (ikuiset jos ei osu siltarumpuun)
-itsellä hd kumet vahvistetulla kiinnityksellä

-vahvista isolla prikalla (hitsaa) molemmin puolin reiät joissa alatukivarsi kiinni
-alatukivarteen hd puslat
jos vakio paikka ei miellytä muuta vaik hiukan (sääd alatukivarsi ei pakollinen ostos)

-RS kilpavakaaja eteen plus kiiinnikesarja (kiinnikesarjan voi tehdä myös vakiosta) HD puslat
tää on itsellä 100 % tyytyväinen.

-iskarin yläpäät laakeroituun tai uniball versioon
itsellä on sääd laakeroitu epäkesko

-tukitanko iskarin yläpäiden väliin (näppärä tehdä itse)
-vahvike laput iskarin yläpää kohtaan
se että hitsaa vain reunoilta kiinni. muista porata reikiä sinne tänne ja hitsata myös sieltä iholle
-etupalkin ja tulipellin nurkaa vahvike laput

-gr.4 tyylinen rungon vahvistus hitsaus

-jos anoppia ei tartte roudata turvakaaret jäykistää korin

-jäykkä alusta vaatii korilta aika paljon jos alusta ei anna periksi niin

-taka nelilinkit aina plussaa mut vain jos laittaa Watt-tuennan
asfaltilla repii panhard takakontin solmuun
nelilinkin huono puoli on se että sutiminen vähenee mut pito kasvaa ja tukka hulmuaa enemmän takana

-itse ajan kadulla kuppipenkillä ennen joutu loikkiin autossa sinne tänne kun oli normi mk2 penkki

-säädettävät etutolpat sulla varmaan jo onkin. itse ajan bilstein Gr.4 rallitolpalla jousi on 210 lipsiä vai mitä lie edessä. takana mk2 1-lehtinen kisapakka hd puslin + sääd. uniball panhard. bda iskari kotelot.

EDIT
jos ois tolkuttomasti rahaa ja saisin autoni ruotsin tai engalanin kilpiin laittaisin Gr.5 rata hilpettä alle ja tallissa olis nelisuuntaus laser penkki et pääsee harrastaan.

EDIT 2
Etureaktiotangot on paremmat rallissa jossa ajetaan epätasaisilla pinnoilla. Niillä saadaan ns. täydellinen erillisjousitus keulaan pito on parempi yms. Asfaltilla hyöty on oikeastaan esson baarissa.

Uniball aina parempi tietty tosin huoltoväli on lyhyempi hiekkapölyt syö sen väljäksi.

Tehdas ajoi asfalttikisat etuvakaajalla MK1 Escort. auto on ollut säilytyksessä rosvorasingissa Mk1 Kemiläinen.
Kandee käydä ihaileen varmasti nopein setti asfaltille. Homma ei ollut rahasta eikä osista kiinni vaan nopeudesta nopein auto voittaa.
Siinä oikeastaan on totuus mut aina voi hifistellä autossa on sitä ja tätä heepeliä kiinni mut Kemiläisen auto ajaa kierroksella kiinni nää meidän räppänät se on fakta. :roll: :cry:

EDIT 3
Kemiläisen rata Mk1 Escort RS2000 esiteltiin muistaakseni Vm lehdessä
-BDA, BDG autoilla voitettiin lukemattomia kilpailuja ja mestaruuksia luokassa 1300-2000 ainaski.
-Tehtaalta tuli puhdas Rs2000 kori ilman sähköjä vain ovet ikkunat luukut
-Autot rakennettiin Suomessa Kemiläisen pajalla made in Finland
-Tekniikka tuli suoraan Borehamin Ford kilpaosastolta
-Ford tehtaan läsnäolo mahdollisti että saadaan juuri ne nopeimmat palikat
-Ali taisi olla jo tuolloin auton viriasiassa mukana.

-BDA rata auto entisöitiin wanhaan loistoonsa Alin valvovan silmän alla

aina niin komeet BDA moottorit mm. täällä
http://www.wilcoxengines.co.uk/bda.htm

Laitan tähän sen VM lehden numeron viimeistään maanantaina (kirjastoissa alkaa taas sit kuhina)
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

mcb88
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Kesäkuu 21. 13:32:29 2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja mcb88 » Su Tammikuu 24. 11:04:17 2010

Terve terve!
Ihtelläni on iskarit spax säädettävät, pääjousi 250mm/44kg ja apujousi 80/20kg. Sekä suurinpiirtein nuo kaikki osat on jo tallissa eli alupannat, nop.ohjaukset ym. Wc palkki ja koneen korvat tulossa vielä mutta kiitos prikka vinkistä pitänee juottaa ne kiinni heti kun osat tulevat. Enpähän tuollaista olisi tullut ajatelleeksi että palkki tosiaan joustaa melkoisesti niiltä osin.
Mitä Fomoco tarkoitat tuolla RS kilpavakaajalla? millanen se on ja mistä niitä löytää? :-s
Ja pitää ehdottomasti kaivaa jostain se Vm käsiin 8)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Tammikuu 24. 15:21:25 2010

MK1 RS kilpavakaajaa ostin autoracing myy myös muut viripajat (toivonmukaan).
-muistaakseni tarjolla oli pultattavat tai hitsattavat kiinnikkeet
itse otin pultattavat oikea valinta ainakin mulle

kiinnike eroaa vakiosta jos ois kuva sen vois tehdä vakiosta muistaakseni paljon vahvempi ja hiukan alentaa

RS MK1 vakaaja siirtää eturenkaita edemmäs sen muoto ja vahvuus myös eroaa vakiosta
-voi käyttää vakio alatukivarsien kanssa (itsellä näin järeät hd puslat apelta oulusta)
metallipusla läpi ja sit hd kumet (vakaajan kiinnitys)

tuote on eri mielestäni kuin Mk1 RS2000 vakiovakaaja

toivotaan että sitä saa viellä edes uustuotantona


Se WC tai vakiopalkin vahvistus alatukivarren kiinnitys kohta
-pultin/mutterin saa pulttiliikkeestä niin on just passeli tuumanen pultti. malli mukaan
jäykällä alustalla tulee melkoinen rasitus jo ihan katuajossa
-tykkään ajaa sladissa

Itseltä on murtunut toinen WC palkin ohjauksen kiinnike ihan katu ajossa
-tein sellasen patentin kun ne ylemmät pultin on muutenkin niin syvältä
porasin isomman reiän hitsasin 17mm kantaset mutterit (2 kpl) vahvistin reilusti hitsaten
(palkki ruuvipenkissä)
-ja otin sen verran pitkät pultit joihin pyöritin muttereita (2-4) että irrotus onnistuu nyt ilman ärräpäitä kun kone paikallaan.
-muistaakseni korvasin myös alemmat isommilla pultilla uskaltaa kirii kiinni ilman että kierre korkkaa
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja wex4 » Su Tammikuu 24. 16:03:37 2010

mcb88 kirjoitti: Miten oletko huomannut tuolla vakaajan kiinnitysten lisäämisellä olleen eroa? ja onko sulla kiinni 19 vai 22mm tanko? Yksi vaihtoehtohan tuokin toki olisi mutta haluaisin casterin myös täysin säädettäväksi ja siksi ajattelin itse tuota riipukkeilla toimivaa kallistuksenvakaajaa sekä allasäädettäviä rekatankoja. Näillä saisi täyden liikeradan alapäälle. :roll:
Vähän tarkempi ohjaus jarrutuksessa tuli 3:lla kiinnityksellä. 22mm on vakaaja, kori kiinnitykset
on muutettu säädettäväksi +/-10mm.+ vakaajalla vähäsen.
Kaikki vaan sen takia kun autoa tehtiin, oli katsastusmies ynseä muihin ratkaisuihin.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Tomppa » Ma Tammikuu 25. 22:21:30 2010

Minkähänlainen ratkaisu tämä olisi? Tuohon tarvii lisäksi tämän! Ei kumminkaan älyttömän kallis. Tiedä sitten mitä katsuri tuumaa tuosta. Ite varmaan pistän ralliautosta jääneen vakaajan. En ole varma oliko kiinnikkeitä muokattu mutta vakaaja oli 3 puslalla kiinni. Pitää tutkia tarkemmin kun muistaa. Mutta eipähän tuo meikäläisen projekti ihan heti vielä kulje! :green:

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Tammikuu 26. 21:43:39 2010

onkohan noiden uniball jutskien mitat sellaset et löytyy ihan normi putiikista.

sit kun tarttee huoltaa ja on väljät niin
-rallihyllyssä hieman aina kerrointa hinnassa

esimerkki
ainakin se perinteinen eskortin laakeroitu yläpää (tuli myyntiin -80 luvulla) jossa vulkanoitu kumi tai sinne päin
nykyään myydään alu versiona mut rautanen parempi jos korkkaa kierteet voi hitsata uudet mutterit ihan migillä kun ei tota tikkiä ole.

sen laakeri makso rosvoreisingissä mansikoita
paikallinen laakerikauppias haki hyllystä just ihan saman ja makso vähän vähemmän siis ei tutun kauppaa.

hintaero oli huomattava jotain esim. 100mk ja 20mk arvatkaa kumpi hinta oli laakerikaupan.

laittakaa sitten asennus ja mielipide fiiliksiä tuotteesta
-noihin ehkä tarttee sen lapun konttorille sieltä viripajasta (VARAUKSELLA)
-kaikkilla ei niitä kuulemma kysytä eivät ehkä tiedä. jos joskus eri inssi.
merkkauttakaa muutos rekisteri otteeseen.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja adh » Ti Tammikuu 26. 22:17:32 2010

Fomococars kirjoitti:onkohan noiden uniball jutskien mitat sellaset et löytyy ihan normi putiikista.

sit kun tarttee huoltaa ja on väljät niin
-rallihyllyssä hieman aina kerrointa hinnassa

esimerkki
ainakin se perinteinen eskortin laakeroitu yläpää (tuli myyntiin -80 luvulla) jossa vulkanoitu kumi tai sinne päin
nykyään myydään alu versiona mut rautanen parempi jos korkkaa kierteet voi hitsata uudet mutterit ihan migillä kun ei tota tikkiä ole.

sen laakeri makso rosvoreisingissä mansikoita
paikallinen laakerikauppias haki hyllystä just ihan saman ja makso vähän vähemmän siis ei tutun kauppaa.

hintaero oli huomattava jotain esim. 100mk ja 20mk arvatkaa kumpi hinta oli laakerikaupan.

laittakaa sitten asennus ja mielipide fiiliksiä tuotteesta
-noihin ehkä tarttee sen lapun konttorille sieltä viripajasta (VARAUKSELLA)
-kaikkilla ei niitä kuulemma kysytä eivät ehkä tiedä. jos joskus eri inssi.
merkkauttakaa muutos rekisteri otteeseen.

tuuma mitoilla on noi uniball nivelet noissa. britti foorumeilla haikkuivat ton rallydesignin sarjan uniball nivelet kehnoiksi ja kehuivat gartrac.in valmisteita. perustelivat hinta eron uniball nivelien laadulla.. kyllä ne uniball nivelet maksaa laakerikaupassakin aika paljon, jos ei halua kiinan paskaa laittaa. Sarlin Race Team myy ainakin kunnon niveliä..
ford escort´79 tic

Tomppa
CRSC jäsen 2016
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 10:23:47 2008

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja Tomppa » Ke Tammikuu 27. 9:56:25 2010

adh kirjoitti:

tuuma mitoilla on noi uniball nivelet noissa. britti foorumeilla haikkuivat ton rallydesignin sarjan uniball nivelet kehnoiksi ja kehuivat gartrac.in valmisteita. perustelivat hinta eron uniball nivelien laadulla.. kyllä ne uniball nivelet maksaa laakerikaupassakin aika paljon, jos ei halua kiinan paskaa laittaa. Sarlin Race Team myy ainakin kunnon niveliä..

Joo itse olen huomannut samaa että noitten ns. halppis sarjojen uniball nivelet ovat aika huonoja. Kävin laakeriliikkeestä uudet nelilinkin päihin. M14 kierteellä hinnat olivat 45 euroa kipale ja siitä ylöspäin riippuu miten vahvan haluaa...

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja adh » Su Tammikuu 31. 14:51:22 2010

Tomppa kirjoitti:
adh kirjoitti:

tuuma mitoilla on noi uniball nivelet noissa. britti foorumeilla haikkuivat ton rallydesignin sarjan uniball nivelet kehnoiksi ja kehuivat gartrac.in valmisteita. perustelivat hinta eron uniball nivelien laadulla.. kyllä ne uniball nivelet maksaa laakerikaupassakin aika paljon, jos ei halua kiinan paskaa laittaa. Sarlin Race Team myy ainakin kunnon niveliä..

Joo itse olen huomannut samaa että noitten ns. halppis sarjojen uniball nivelet ovat aika huonoja. Kävin laakeriliikkeestä uudet nelilinkin päihin. M14 kierteellä hinnat olivat 45 euroa kipale ja siitä ylöspäin riippuu miten vahvan haluaa...
http://www.sarlinraceteam.fi/service/hi ... g_1601.pdf itse ostin Sarlinilta m14 välyksettömät motorsport nivelet. maksois vuosi sitten n.40e kpl .
ford escort´79 tic

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Tammikuu 31. 21:24:00 2010

Näistä unipalleista senverran että jos puhutaan Kallen Aurorasta niin ne maksaa 100---> nykyään tämä tuumanen välyksetön vahva malli. Se on 5/8 varrella ja iso pultti.
Nivelen varsi oltava tämä 5/8 koska 1/2 on mennyt poikki. Itse kokeilin tämän Rallyrace halpa niin alkoi kolaa ennen aikojaan, ek kilsoja luokkaa 300. Voi olla että millistä jotain mallia aurora saa tolla 40-50 mutta näin muut.
Tämä mun testi suoritetty suojakumipussissa vaseliinissa eikä hiekkapaska sateessa kuivana.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Mk1 / Mk2 Escort paras pyörän tuenta?

Viesti Kirjoittaja adh » Su Tammikuu 31. 22:57:45 2010

SHR kirjoitti:Näistä unipalleista senverran että jos puhutaan Kallen Aurorasta niin ne maksaa 100---> nykyään tämä tuumanen välyksetön vahva malli. Se on 5/8 varrella ja iso pultti.
Nivelen varsi oltava tämä 5/8 koska 1/2 on mennyt poikki. Itse kokeilin tämän Rallyrace halpa niin alkoi kolaa ennen aikojaan, ek kilsoja luokkaa 300. Voi olla että millistä jotain mallia aurora saa tolla 40-50 mutta näin muut.
Tämä mun testi suoritetty suojakumipussissa vaseliinissa eikä hiekkapaska sateessa kuivana.
ne oli rodoball merkkiset, mitkä Kallelta ostin. voi olla hinnat nouseet sillä. mutta ei ne hirveesti kalliimpia ole kuin laakeri liikkeiden vastaavat.
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin