Bensankulutuksesta

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 5. 0:19:01 2010

Minkä verran teillä menee sierralla soppaa normaaliajossa?
Omassa vihreät suuttimet ja lastu niille, ohc kansi, vakio nokka.
Tuntuu et menee jonkun verran enemmän kuin pitäis...
Tallissa kun se on seissyt niin en ole bensanhajuakaan löytänyt mistään että olis vuotoja.
Täytyy koittaa pienemmillä bensanpaineilla vielä, co-ruuvista ei ainakaan pysty enää laihentamaan tai alkaa nykimään.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Tammikuu 5. 1:46:24 2010

vauhtipete kirjoitti:Minkä verran teillä menee sierralla soppaa normaaliajossa?
Omassa vihreät suuttimet ja lastu niille, ohc kansi, vakio nokka.
Tuntuu et menee jonkun verran enemmän kuin pitäis...
Tallissa kun se on seissyt niin en ole bensanhajuakaan löytänyt mistään että olis vuotoja.
Täytyy koittaa pienemmillä bensanpaineilla vielä, co-ruuvista ei ainakaan pysty enää laihentamaan tai alkaa nykimään.
Hommaa laajakaista ja säädä sen kanssa bensanpaineita niin että seokset on kunnossa täyskaasuvedoissa. Ruuvista sitten muita alueita laihemmalle jos on tarvetta..
Toyota Supra TT

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 5. 17:38:00 2010

talvella oma cossu tuntuu horppäävään melko reippaasti kun pääasiassa lyhyempää ajoa, kesällä reippaassa sekalaisessa kuitenkin enemmään matka-ajoa pyöri melko tasan 10L ja autossa vihreet siittimet ja bensanpaineet säädetty niille sopivaksi.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 5. 18:48:28 2010

Paljon sulla on b-paineet?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Tammikuu 5. 20:35:29 2010

Nelikkocossu vihreillä ja p8 stage2 lastulla, jonkinverran sekalaista ajoa+matka-ajoa. Mun ajotyylillä(reipas) kulutus keskimäärin 10 litraa. Melkein aina on v-poweria takissa. Pohjat tuli tuossa ennen joulua, nainen ratissa ja pelkkää matka-ajoa sikaliukkaalla(lue mentiin rajotuksien mukaan ja vähä alle).. 7,5 litraa :green:
#350

No nii nii no
Viestit: 188
Liittynyt: La Joulukuu 2. 23:17:24 2006
Paikkakunta: Nummela

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja No nii nii no » Ti Tammikuu 5. 20:45:42 2010

taxi cossu 2wd 300hv normi ajossa 12-13l 100km. ohc turbo 250hv vei vähä enemmän 13-14l 100km. b-paineet kummassaki 3.8b

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 5. 22:40:41 2010

vauhtipete kirjoitti:Paljon sulla on b-paineet?
Ei oo mitattu, laajakaistan kanssa säädetty täyskaasu vedossa seokset melko tasan 12afr ahdoilla.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 5. 22:59:24 2010

Äsken koitin säädellä niin ei onnistu, menee ruisku vaihtoon :evil:
Bensanpaineet tiputin 3,5=> 2,5 bar niin ruisku korjaa sen silti samoille seoksille ja sit ei riitä ahdoilla enää soppa.
Ja sama homma sittekin co-ruuvin kanssa, käy nykimään jos kääntää laihemmalle.
Kokeilin vielä ajella silleen et on ihan laihalla niin motarilla 80 vauhdissa on jo sen verran kuormaa että mittarin mukaan on rikkaalla.
Taajama-nopeuksissa saa mittarin pysymään laihalla melkein koko ajan, paitsi tietty kiihdytyksissä.
Ainut ongelma on se nykiminen ja huono tyhjäkäynti, normaalisti on ~1400rpm mutta laihalle säädettynä tippuu sinne ~1000rpm ja humppaa silleen et sais varmaan sammumaan helposti risteyksessä.
Moottori pitäs olla iskussa kun ei sillä ole vissiin paljoa yli 10tkm ajettu ja tyhjäkäynnillä on hyvät alipaineet, ruttua oli jotain 8,5:1
Lambdasta on piuha irti kun muuten ei saa säädettyä seoksia ruuvista.
Kaikki muut sähkövermeet ja anturit on uusittu paitsi puola, tyhjäkäyntiventtiili ja kampiakselin tunnistin.
Mitä tossa nyt vois vielä kokeilla? Luulis että tollasen nyt saa kulkemaan pikkusen vähemmälläkin kevyessä ajossa... :evil:
Tässä kirjottaessa tuli mieleen että tyhjäkäyntivenan liitin pitää irrottaa kun kone on lämmin, muuten jää kone huutamaan kun kaasun laskee pois ja sillon kun sen liitin on kiinni niin käy laihemmalla ainakin paikalla ollessa, täytyykin se vaihtaa vielä kokeeksi.

Niin ja ennenkun joku ihmettelee tota tyhjäkäyntiä niin se on säädetty niin että auto ei sammu risteykseen kylmänä koska se tyhjäkäyntivena on pois käytöstä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja xsx » Ti Tammikuu 5. 23:02:02 2010

Ootko kokeillu putsata sitä tyhjäkäyntiventtiiliä?
Itellä oli ainakin ihan paskanpeitossa se, putsauksen jälkee tyhjäkäynnistä tuli parempi.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Tammikuu 5. 23:03:38 2010

Putsasin ja liikkuu herkästi mutta on vissiin vaan tunnit täynnä.
Kylmänä pelaa jotenkuten mut lämpösenä jää huutamaan ~4000rpm kun polkasee kaasua.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Tammikuu 5. 23:08:22 2010

vauhtipete kirjoitti:Äsken koitin säädellä niin ei onnistu, menee ruisku vaihtoon :evil:
Bensanpaineet tiputin 3,5=> 2,5 bar niin ruisku korjaa sen silti samoille seoksille ja sit ei riitä ahdoilla enää soppa.
Ja sama homma sittekin co-ruuvin kanssa, käy nykimään jos kääntää laihemmalle.
Kokeilin vielä ajella silleen et on ihan laihalla niin motarilla 80 vauhdissa on jo sen verran kuormaa että mittarin mukaan on rikkaalla.
Taajama-nopeuksissa saa mittarin pysymään laihalla melkein koko ajan, paitsi tietty kiihdytyksissä.
Ainut ongelma on se nykiminen ja huono tyhjäkäynti, normaalisti on ~1400rpm mutta laihalle säädettynä tippuu sinne ~1000rpm ja humppaa silleen et sais varmaan sammumaan helposti risteyksessä.
Moottori pitäs olla iskussa kun ei sillä ole vissiin paljoa yli 10tkm ajettu ja tyhjäkäynnillä on hyvät alipaineet, ruttua oli jotain 8,5:1
Lambdasta on piuha irti kun muuten ei saa säädettyä seoksia ruuvista.
Kaikki muut sähkövermeet ja anturit on uusittu paitsi puola, tyhjäkäyntiventtiili ja kampiakselin tunnistin.
Mitä tossa nyt vois vielä kokeilla? Luulis että tollasen nyt saa kulkemaan pikkusen vähemmälläkin kevyessä ajossa... :evil:
Tässä kirjottaessa tuli mieleen että tyhjäkäyntivenan liitin pitää irrottaa kun kone on lämmin, muuten jää kone huutamaan kun kaasun laskee pois ja sillon kun sen liitin on kiinni niin käy laihemmalla ainakin paikalla ollessa, täytyykin se vaihtaa vielä kokeeksi.

Niin ja ennenkun joku ihmettelee tota tyhjäkäyntiä niin se on säädetty niin että auto ei sammu risteykseen kylmänä koska se tyhjäkäyntivena on pois käytöstä.
Onkos tää nelikkocosan ruisku, 2wd ei ainakaan korjaile itsekseen mihinkään kun ei ole lamdaa sekoittamassa pakkaa
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 5. 23:44:55 2010

heka kirjoitti:Onkos tää nelikkocosan ruisku, 2wd ei ainakaan korjaile itsekseen mihinkään kun ei ole lamdaa sekoittamassa pakkaa
On nelikon ruisku.
Itse ajoin 578cc suuttimilla ja ilmeisesti tuolla samalla lastulla. Kesällä meni noin 10-11L sataselle normaalilla ajolla.
Laajakaistan mukaan korjasi silloin AFR:n 14,5:een aika tarkasti ajossa.
Talvelle ei ollut juurikaan liikenteessä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 6. 0:29:38 2010

En ole tarkkaa kulutusta laskenut mutta bensamittarin mukaan menee aika reilusti.
Eikä se kulutus nyt vielä niin haittaa kun varmasti alle 20 litraan jää mutta se rikkaan seoksen käry käy ajossa nenään ja tarttuu vaatteisiin.
Ja auton perä nokeentuu, sekä tallin takaseinä on pakoputken kohdalta aika irstaan näköinen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Tammikuu 6. 3:21:01 2010

Oisko se joku muu kuin rikas seos ,jos se polttelee öljyä tuhdisti.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 6. 9:59:42 2010

http://tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=23094
Tuossa näkyy escon kulutuskäppyrä.
Kyllä se talvella vie 16-18l kaupunkiajossa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ke Tammikuu 6. 11:14:26 2010

Oma cossu vei vakionokilla matkassa 8L/100km ja nyt jyrkemmillä 8.6L/100. Tuo on normi matka-ajoa hitaampien kanssakulkijoitten ohituksineen kesäkelissä. Kaupunkikulutusta en ole mitannut. Pitäis varmaan joskus sekin kattoa. Tuossa mega1 jakajalla ja 630cc decat.

Ei varmasti lyhyessä pätkäajossa 15-20 kulutus ole vielä metsässä, koska kylmänä/viileänä käynnistykset ja ajot vie soppaa saaveittain!
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Tammikuu 6. 11:30:36 2010

sitä vakio ruiskua ei vaan paljoa pysty säätelemään...itekkin yhden kesän joka ilta koitin väännellä co-ruuvia ja bensanpaineita, mutta aina se oli joko paksulla tai sit alkoi nykimään alipaineella...

jotkut on kikkaillu sekoittamalla eri suuttimia/lastuja ja saanu toimiin paremmin, ite laitoin säädettävän ruutan...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 6. 12:53:10 2010

Kyllä tässä iässä jo öljyn tunnistaa ;)
Eikä se savuta mut nokiläntti jää seinään/hankeen melko nopeesti.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 6. 14:58:46 2010

vauhtipete kirjoitti:Kyllä tässä iässä jo öljyn tunnistaa ;)
Eikä se savuta mut nokiläntti jää seinään/hankeen melko nopeesti.
Ymmärsinkö nyt oikein, eli alakierroksilla (körötellessä inhimillisesti), käy rikkaalla ja menee vitusti soppaa, mut täysvedolla seokset ok, eikä ongelmia, eli isommilla kierroksilla?

Jos hiffasin ongelman oikein, niin onko sulla käyny mielessä kokeilla kertovaa malpassia?
Kertovalla b.paineensäätimellä on b.paineet paljon alempana pikku kierroksilla, kun b.paine kertaantuu vasta kun ahdot nousee, eli saisit alakierroksille laihennettua seosta, mutta täysvedolla pitäis silti riittää soppa ihan yhtä hyvin tai paremmin ku nyt?

Mulla on omas Cossus kertova Malpassi ja seokset on alakierroksilla siltikin hyppysen verran rikkaalla, mutta asiaan vaikuttaa toki se stage 4 lastukin... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 6. 15:23:00 2010

Ei se kertova vaikuta tuossa minihkään suuntaan kun ruisku korjaa seoksen aina lastuun ohjelmoituun arvoon.
Laajakaistalla sais huijattua tuota ruiskun tietämää arvoa kun sen pystyy muokkaamaan mitä antaa ulos lambda tietona. Muistaakseen itselläkin oli laajakaistan kautta ruiskulle tieto syötetty.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Tammikuu 6. 15:28:43 2010

Aksu kirjoitti:Ei se kertova vaikuta tuossa minihkään suuntaan kun ruisku korjaa seoksen aina lastuun ohjelmoituun arvoon.
Laajakaistalla sais huijattua tuota ruiskun tietämää arvoa kun sen pystyy muokkaamaan mitä antaa ulos lambda tietona. Muistaakseen itselläkin oli laajakaistan kautta ruiskulle tieto syötetty.
Juuri näin. Tota vois kyllä vielä kokeilla kun vaan sais aikaseksi joskus hommata ton wb:n.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 25. 12:18:09 2010

Ei Cossun ruisku tee säätöjä lambda-arvon mukaan kuin johonkin 0.3bar ahtoon, 3000 kierrokseen, 50% läpän aukeamaan asti, arvot ei välttämättä ihan oikeat, kun muisti on jo vähän harsu, mutta hyvin lähellä kuitenkin noita arvoja.
2WD moottori L6 ruiskulla söi aika rohkeasti bensaa köröttely ajossakin ja säätelin vähän seoksia ruuvista WB:n avulla, 16.x seoksetkaan ei kyllä aiheuttanut mitään nypyttelyä, ennen säätöä vedossa näytössä kävi 10-alkuisia lukuja, säädön jälkeen 12,x. Polttoainetalous parani hieman, mutta lastu tai sitten läpän säätö on sellainen ettei moottorijarrutuksessa katkaista ruiskutusta niin kulutus pyöri 10L paikkeilla kesällä seka-ajossa lastu lienee stg1, auto farkku, perä kierroksista päätellen 3.36.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Huhtikuu 6. 3:14:18 2010

No nyt olis tarkka luku 11l/100km joka sisältää runsaasti sikapossoa kaupungissa, täytyy pistää talven piikkiin se hurja kulutus.
Nyt pitää ihmetellä miks vie noin vähän :lol: :lol:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Huhtikuu 6. 10:53:39 2010

Itellä tuntui nelikon ruiskulla tuo sierra vievän vain jotain 7l-8l satkulle matka-ajossa. :shock: Vaikka silloinkin tuli välillä kiihdyteltyä reippaammin.
"Mieluiten ihan sama."

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Bensankulutuksesta

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Huhtikuu 7. 2:56:53 2010

Vertailun vuoksi: 1.6 ohc 4-vaihteisella 10,5l/100km :lol:
Ei oikein saa samaa tyydytystä ajosta tolla 75 hepalla vaikka sama kulutus :lol:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin