Sierran jarrupaineen säätimestä?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Fortux
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammikuu 22. 16:10:12 2006

Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Fortux » Ti Tammikuu 12. 20:35:55 2010

Siitä takajarrulinjan väliin tulevasta mötikästä olisin kiinnostunut saamaan lisää tietoa(joka on tehostimen alapuolella dohc sierrassa runkopalkin päällä), että onko niissä eroja, koska ajattelin päivittää itselleni 4x4cossun jarrut ja en omista muunlaista "mötikkää" kuin tuon dohcin alkuperäisen? Saako sillä toimimaan levyjarrut takana?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 12. 21:44:50 2010

Siis ajattelitko päivittää koko jarrujärjestelmän vastaamaan cosworth 4x4 mallia, vaiko vaan jarrulevyt ja satulat? Jos et aio vaihtaa tota pääsylkkyä sähköhydrauliseksi, niin eiköhän tuo paineenrajoitin hommansa hoida silloin ihan yhtä hyvin. jos taas meinaat pääsylkynkin vaihtaa sähköhydrauliseen, niin silloin tuo mötikkä jätetään kokonaan välistä pois tarpeettomana.

Jos meinaat laittaa pelkät levyt ja satulat, niin toi dokin alkuperäinen pääsylkky ei taida oikein riittää, tai ainakin omakohtaisten kokemusten perusteella ei riitä vaikka vaihdoin "vaan" abs/v6 jarrukamat. Poljin meni aika syvään ja tuntuma oli outo. Vaatisi siis isomman pääsylkynkin!
Pedal tu tö metal!

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ti Tammikuu 12. 21:57:02 2010

No ei välttämättä. Mulla on 2 wd cossun laikat ja satulat ja normaali alipainetehostaja vakio 2,0 oharin pääsylinterin kanssa ja ihan hyvin pysähtyy. Vaatii toki enemmän poljinvoimaa kuin sähkötehostajan kanssa mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 12. 22:24:26 2010

Joo, niin on joku muukin joskus sanonut, että toimisi. Mulla ei toiminut, tai en tykännyt siitä, että poljin meni syvemmälle kuin ennen, ja myöskin sitä voimaa joutui käyttämään. Mutta kokeile, sillähän se selviää.
Pedal tu tö metal!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ti Tammikuu 12. 23:06:36 2010

4wd cossun jarrut 2wd:n etulevyillä, iS sierran vakio pääsylinteri ja toppaa kun seinään. Poljin menee tosin aika pohjaan ja tunto on kuin järjestelmässä olisi ilmaa eli liian pehmeä(vai onkohan siellä :green: ). Montussahan on sit isompi pääsylkky, joten jos se sähkötehostin ei miellytäkkään asennuksen kannalta ja vakiota ei halua pitää...ainakin noin äkkiseltään näytti ihan samalta kuin sierran sylinteri et luulis menevän aika kivuttomasti paikoilleen...

Mistäs sais kytkentäkaavion sille sähkötehostajalle? Vai pitääkö ruveta "raadosta" alkaa selvitteleen?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Tammikuu 12. 23:22:27 2010

BlackEscort kirjoitti:4wd cossun jarrut 2wd:n etulevyillä, iS sierran vakio pääsylinteri ja toppaa kun seinään. Poljin menee tosin aika pohjaan ja tunto on kuin järjestelmässä olisi ilmaa eli liian pehmeä(vai onkohan siellä :green: )
Samanlailla mulla nelikko dokkiin laitettu ja tuntikaupalla ilmailtiin jarruja mutta ainavaan menee poljin aika lattiaan. Kyllä se auto pysähtyy mutta ei taida tosiaan se orggis pääsylkky riittää kunnolla. Leimalla on kelvannu kuitenkin ja jarrutesterissä tehot ok.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Fortux
Viestit: 33
Liittynyt: Su Tammikuu 22. 16:10:12 2006

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Fortux » Ke Tammikuu 13. 0:41:25 2010

Joo on tarkoitus laittaa myös se cossun sähköinen pääsylinteri siihen. Hyvä tietää ettei sinne väliin mitään tule niin ei tarvii sinne enää mittää ruveta ehtii. Kiitoksia vaan vastauksista.

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja fordton » Ke Tammikuu 13. 12:39:55 2010

Fortux kirjoitti:Joo on tarkoitus laittaa myös se cossun sähköinen pääsylinteri siihen. Hyvä tietää ettei sinne väliin mitään tule niin ei tarvii sinne enää mittää ruveta ehtii. Kiitoksia vaan vastauksista.

Scorpparissa on muutes sama sähkönen abs tehostin kun cossu sierrassa. voi helpottaa löytämistä! :wink:

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja fordton » Ke Tammikuu 13. 12:44:52 2010

BlackEscort kirjoitti:4wd cossun jarrut 2wd:n etulevyillä, iS sierran vakio pääsylinteri ja toppaa kun seinään. Poljin menee tosin aika pohjaan ja tunto on kuin järjestelmässä olisi ilmaa eli liian pehmeä(vai onkohan siellä :green: ). Montussahan on sit isompi pääsylkky, joten jos se sähkötehostin ei miellytäkkään asennuksen kannalta ja vakiota ei halua pitää...ainakin noin äkkiseltään näytti ihan samalta kuin sierran sylinteri et luulis menevän aika kivuttomasti paikoilleen...

Mistäs sais kytkentäkaavion sille sähkötehostajalle? Vai pitääkö ruveta "raadosta" alkaa selvitteleen?

Sähkönen tehostin on helppo kytkeä jos et meinaa ottaa abs ominaisuutta käyttöön.
akulta yks yks johto akulle ja yks vitra lukolle. niin no relehän kannattaa myös olla ja sulake. itse sylkkään jää vain neljä johtoa. päästä en nyt muista tarkemmin mutta voin tarkistaa toki jos kiinnostaa.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Tammikuu 13. 14:36:31 2010

fordton kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:4wd cossun jarrut 2wd:n etulevyillä, iS sierran vakio pääsylinteri ja toppaa kun seinään. Poljin menee tosin aika pohjaan ja tunto on kuin järjestelmässä olisi ilmaa eli liian pehmeä(vai onkohan siellä :green: ). Montussahan on sit isompi pääsylkky, joten jos se sähkötehostin ei miellytäkkään asennuksen kannalta ja vakiota ei halua pitää...ainakin noin äkkiseltään näytti ihan samalta kuin sierran sylinteri et luulis menevän aika kivuttomasti paikoilleen...

Mistäs sais kytkentäkaavion sille sähkötehostajalle? Vai pitääkö ruveta "raadosta" alkaa selvitteleen?

Sähkönen tehostin on helppo kytkeä jos et meinaa ottaa abs ominaisuutta käyttöön.
akulta yks yks johto akulle ja yks vitra lukolle. niin no relehän kannattaa myös olla ja sulake. itse sylkkään jää vain neljä johtoa. päästä en nyt muista tarkemmin mutta voin tarkistaa toki jos kiinnostaa.
Tarkistahan vaan, parit tehostajat odottelee hyllyssä asennusta. Eikö siinä ollu maa, plussa, virtalukolle plus ja jarruvalon katkaisijalle tms. yksi?
Täytyypi kaivaa tänään esiin se sylkky ja ruveta ihmetteleen sitä tarkemmin...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Tammikuu 13. 16:11:06 2010

BlackEscort kirjoitti:4wd cossun jarrut 2wd:n etulevyillä, iS sierran vakio pääsylinteri ja toppaa kun seinään. Poljin menee tosin aika pohjaan ja tunto on kuin järjestelmässä olisi ilmaa eli liian pehmeä(vai onkohan siellä :green: ).
tätä juuri ajoin takaa, kyllä mäkin omani toppaamaan sain, mutta poljin oli pehmee ihan kuin ilmaa, ja meni mun mielestä ihan liian syvään.. Mun mielestä se ei silloin toimi siten kuin pitäis!
Pedal tu tö metal!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 22. 17:28:34 2010

Nyt löysin ton koko abs hässäkän piuhasarjan, taidan ruveta selvitteleen tota. Pitäisköhän ne kytkee kokonaan? Tarvis enää eteen navat joissa anturin paikat, anturit(saattaa löytyä) ja ei kai siinä muuta sit olekkaa?
Muuten mitä eroo on tavis skorppion/sierran, rs escon ja cossun boxeilla? Joku joskus mainitsi et cossussa on eri ohjelma tungettu sisään. Pitää vissiin renkaan lukossa pidempään tms. Onko tolle vätteelle perusteita?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Sierran jarrupaineen säätimestä?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 28. 3:28:01 2010

Sulaneita johtoja oli tarpeeksi piuhasarjassa ja lisäksi jonkun komeita viritelmä patentteja löyty sopivasti, eli jos tarvetta tulee abs:lle joutuu tekemään uudet piuhat :(
Mutta tehdään alkuun pelkän sylinterin asennus toimitavalmiudessa ilman ajoa haittaavaa abs toimintoa.

Käytän ilman lupaa VilleK:n kuvaa tässä tosta tehostajasta kun iteltä ei löytynyt sopivaa kuvaa...poistakoon kuvan jos se nyt haittaa.

Eli tehostaja on tossa, mutta mitkä liittimet noista nyt kytketään? Virta ja maa vetästään ilmeisesti tolla alimpana olevaan 2-napaiseen liittimeen(näkyy vähän huonosti). Mitä muuta sinne täytyy tulla? Virtalukolta yksi(ns. heräte), ja oliko siihen vielä yksi jarruvalokatkaisialta tms.??? Ja mihin liittimeen ne nyt sitten isketään kiinni??? Tohon ylempään 2-napaiseen liittimeen???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin