Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » To Lokakuu 29. 20:35:27 2009

Olen viikonlopun aikana aloittelemassa 2.9i V6 Sierran peltipakosarjojen tekoa ja nyt olis vinkit kohdallaan! Tiedän että on olemassa joitain virittäjän käsioppaita miten ne putket pitäs lähtee moottori kohtaisesti jne. mutta mä en niin suureen pähkäilyyn ryhdy vaan teen niin mikä näyttää loogisesti järkevältä ja mitä vastaavia olen nähnyt.

-Sen tiedän että jokaiselta sylinteriltä lähtevät putket tulisi olla saman mittaisia tullessaan kollektorille. Ja kai molemman puolen sarjoissa keskenään olis sama sääntö??

-Mig on väärä hitsauskone tohon projektiin mutta sillä pitää kait parsia ellen saa tig:n käyttöön, virrat kohilleen jne..

Sitten tärkein kysymys onkin että pitääkö kannelta lähtevien putkien olla mahdollisimman pitkät ennen kollektoria vai miten se menee?

-Tuleeko ongelmia kun lambdat (2kpl) jää reilusti taaemmaks alkuperäisestä asennus paikasta?

Mitähän viel?? huh!

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja jnd » To Lokakuu 29. 22:08:02 2009

Kiinnostas itteäkin kun alkaa olla ajankohtasta parantaa pakopuolta boassa kun saan megan kiinni toimimaan

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Lokakuu 30. 8:52:39 2009

Suoria osuuksia putkissa ei saisi olla. Eli koko ajan vähän taivutettua.
Suorien osuusksien lämpölaajeneminen vääntää sarjaa eniten ja tulee helposti halkeamia/säröilyä.

Tämä nyt tosin koskee lähinnä turbopakosarjoissa, mutta hyvä pitää mielessä kun suunnnittelee.
#6
Escort -75

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Pe Lokakuu 30. 12:41:20 2009

Ilkka_H kirjoitti:Suoria osuuksia putkissa ei saisi olla. Eli koko ajan vähän taivutettua.
Suorien osuusksien lämpölaajeneminen vääntää sarjaa eniten ja tulee helposti halkeamia/säröilyä.

Tämä nyt tosin koskee lähinnä turbopakosarjoissa, mutta hyvä pitää mielessä kun suunnnittelee.

Toi oli jo tosi hyvä vihje! Ei olis heti osannut tota ajatella mutta tottahan toi pitää olla!

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Lokakuu 30. 13:30:35 2009

Lambdat kannattaa varmaan vaihtaa lämmitettyyn malliin jos eivät vielä ole.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jnd
Viestit: 205
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja jnd » Pe Lokakuu 30. 15:23:24 2009

Oliks se jotenkin niin että pitkän mallisilla sarjoilla sai enemmän tehoa yläpäähän ainakin vapareissa?

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Pe Lokakuu 30. 17:29:13 2009

vauhtipete kirjoitti:Lambdat kannattaa varmaan vaihtaa lämmitettyyn malliin jos eivät vielä ole.

On onneks jo vakiona.. nyt kun ne lambdat tulee ihan auton alle niin tarvii vissiin rakentaa joku suoja niille ja viel kun auto on aikas matala.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Lokakuu 30. 19:54:30 2009

Mahtuuko kollektorin yläpuolelle tai yläviistoon? Tai sivullekin jos laittaa niin aika huono tuuri saa olla et osuu :P
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja virikansi » Pe Lokakuu 30. 22:33:47 2009

Onko kyse 2 vai 3 pakokanavaa per kansi?

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Pe Lokakuu 30. 22:42:15 2009

virikansi kirjoitti:Onko kyse 2 vai 3 pakokanavaa per kansi?

2.9i eli kolme.

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Pe Lokakuu 30. 23:13:21 2009

vähän on muutes mielenkiintoista tehdä noi sarjat niin että takimmainen putki kantta kohti olis saman mittainen kun edemmät, siis se varsinkin kun kuskin puolella hankaloittaa ABS tehostin + ohjauksen akseli ja apukuskin puolella öljyn putsari jonka juuressa on viel aika paksu "öljyn lauhdutin". sen viellä kruunaa etukardaani! tarkaks menee eli kannesta pinnapultit vaihtoo ihan pulteiks. :/ kuvia laitan kun saan jotain tehtyy, jos kehtaan! :D

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Lokakuu 31. 0:14:33 2009

Näitähän sai vielä jokunen vuosi takaperin marteliukselta mut eipä ollut enää edes hinnastossa :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Lokakuu 31. 17:41:00 2009

On varmaa vieläkin jigit tallella..
Mut niitä tars tilata sit ainakin 5kpl.
Martelius sano viimeks että tulee näppylöitä käsiin jos tekee vaan yhen :lol: ja hinnan saa fiksummaks kun tilaa monta kerralla..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Marraskuu 1. 0:13:06 2009

No kimppatilausta kehiin ;)
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Marraskuu 1. 9:49:18 2009

vauhtipete kirjoitti:No kimppatilausta kehiin ;)
Kaveri haluis kanssa 2.9i 12v 4x4..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Su Marraskuu 1. 19:21:33 2009

Jape105 kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:No kimppatilausta kehiin ;)
Kaveri haluis kanssa 2.9i 12v 4x4..

Tänään sain apukuskin puolen melkeen jo valmiiks eli aika pitkällä olen jo tuossa.. Mut kyllähän se kunnollisen teettäminen kiinnostais jos kuulis hintoja. Mahtaa olla hiukan kalliit!?

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Marraskuu 1. 20:08:19 2009

Voin kysästä huomenna kun meen tilaamaan sierraan laturin.
piti pellipakarit tilata sierraankin keväällä mut kukaan ei ottanu hyllyyn 2.8 pakosarjoja..:(
En kuulunut tähän lupiin vielä sillon niin en sit saanu ketään muuta tilaamaan yhtäaikaa..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Ke Joulukuu 9. 20:52:09 2009

no niin, tossa oli monta viikkoa että ei ollut inspiraatioo tehdä noita sarjoja ekan sarjan (helpomman puolen) jälkeen mutta viimeviikon loppuna väsäsin molemmat valmiiks paitsi auton alla oleva yhdys putki nyt jäi viellä väliaikaiseksi koska piti saada ajokuntoon tiukalla aika taululla että pääsee pajalta kotiin ja aamulla töihin! :D Sen voin sano että ei tullut tehtyä kyl minkään ohjeen mukaan varsinkaan kuskin puolen sarjaa mutta nyt kulkee sitten muutes ihan erilailla! ainoo mikä on niin ton auton ikuinen käyntihäiriö kiukuttelee edelleen ja nyt melkeen pahemmin ellei huudata tarpeeksi, nykiminen ja nyt jopa melkeen putsareista pauke jos liian alhaisilla kierroksilla painaa liikaa kaasua. No megan kun laittaa niin varmasti korjaantuu mutta sarjoihin olen jopa tyytyväinen. :)

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Tammikuu 3. 17:51:33 2010

fordton kirjoitti:no niin, tossa oli monta viikkoa että ei ollut inspiraatioo tehdä noita sarjoja ekan sarjan (helpomman puolen) jälkeen mutta viimeviikon loppuna väsäsin molemmat valmiiks paitsi auton alla oleva yhdys putki nyt jäi viellä väliaikaiseksi koska piti saada ajokuntoon tiukalla aika taululla että pääsee pajalta kotiin ja aamulla töihin! :D Sen voin sano että ei tullut tehtyä kyl minkään ohjeen mukaan varsinkaan kuskin puolen sarjaa mutta nyt kulkee sitten muutes ihan erilailla! ainoo mikä on niin ton auton ikuinen käyntihäiriö kiukuttelee edelleen ja nyt melkeen pahemmin ellei huudata tarpeeksi, nykiminen ja nyt jopa melkeen putsareista pauke jos liian alhaisilla kierroksilla painaa liikaa kaasua. No megan kun laittaa niin varmasti korjaantuu mutta sarjoihin olen jopa tyytyväinen. :)
Kuvia.. 8)
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Su Tammikuu 3. 23:43:05 2010

Jape105 kirjoitti:
fordton kirjoitti:no niin, tossa oli monta viikkoa että ei ollut inspiraatioo tehdä noita sarjoja ekan sarjan (helpomman puolen) jälkeen mutta viimeviikon loppuna väsäsin molemmat valmiiks paitsi auton alla oleva yhdys putki nyt jäi viellä väliaikaiseksi koska piti saada ajokuntoon tiukalla aika taululla että pääsee pajalta kotiin ja aamulla töihin! :D Sen voin sano että ei tullut tehtyä kyl minkään ohjeen mukaan varsinkaan kuskin puolen sarjaa mutta nyt kulkee sitten muutes ihan erilailla! ainoo mikä on niin ton auton ikuinen käyntihäiriö kiukuttelee edelleen ja nyt melkeen pahemmin ellei huudata tarpeeksi, nykiminen ja nyt jopa melkeen putsareista pauke jos liian alhaisilla kierroksilla painaa liikaa kaasua. No megan kun laittaa niin varmasti korjaantuu mutta sarjoihin olen jopa tyytyväinen. :)
Kuvia.. 8)
Tuli kyllä niiiin säälittävän paskat kun kiireellä piti tehdä mutta koitan huomenna illalla laittaa jos kehtaan!? parempi olis kun en laittais, pistän silti :D

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Tammikuu 4. 23:49:03 2010


Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Tammikuu 5. 0:09:09 2010

Ihan hyvältä näyttää :D

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 5. 0:33:44 2010

Kaunis pakosarja. Onko toi Hornaa vai mitä maalia?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja tezu » Ti Tammikuu 5. 0:40:02 2010

fordton kirjoitti: Tuli kyllä niiiin säälittävän paskat kun kiireellä piti tehdä mutta koitan huomenna illalla laittaa jos kehtaan!? parempi olis kun en laittais, pistän silti :D
Millasta jälkee tulee sit kun teet huolella :shock: Ei moittimista siisti setti.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Tammikuu 5. 17:39:43 2010

Komeelta näyttää.
Onko piirrustukset tallella vai väänsitkö mutkat päästä?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Peltipakosarjojen valmistuksesta..

Viesti Kirjoittaja fordton » Ke Tammikuu 6. 21:35:32 2010

Jape105 kirjoitti:Komeelta näyttää.
Onko piirrustukset tallella vai väänsitkö mutkat päästä?
Ihan päästä tein, koitin tehdä kaikki putket mahdollisimman saman mittaisina mutta kuvan pakosarjassa ei onnistunut. Apukuskin puoli onnistui kaiken kaikkiaan paljon paremmin, siitä kuvia kun kerkiin/muistan ottaa.

Vastaa Viestiin