Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Mistähän löytyis viri osia cossun kutoseen, alakerran osia, mäntiä, nokka-akseleita ym. Lisäksi löytyisko nuohin kutosiin erilaisia imusarjoja, öljypohjia ja venakoppia. Vai onko nuo kutoset sellaisia moottoria et niihin ei oo paljon performance osaa tarjolla? Kiinnostaisi myös tietää löytyykös nuohin vanhemman mallisiin 12valve kutosiin minkälaista osaa.
Minkä laisilla osilla ootte niitä rakennelleet?
Minkä laisilla osilla ootte niitä rakennelleet?
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Valitettavasti noihin ei ole valmista aftermarket bolt-on viriosaa tarjolla. Jotain on, mutta kovin nihkeästi. Kumpi malli kyseessä on, BOA vai BOB? Oletan että BOA. Ja missä autossa paikallaan?
Debilas joskua ainakin myi siihen nokka-akseli sarjaa, mutta siinäkin oli ongelmana se että ne oli hiottuja nokkia jolon hydrauliset nostimet joutui vaihtamaan koviin. Top Bossilta sai pakosarjoja, muta nekin on LHD autoihin. SuperChipsiltä taisi joskus saada lastua, en tiedä saako enää.
Männäthän siinä on valmiiksi Mahlen takoset. Vahvempia veiveijä on soviteltu jostain Chevyn listoilta. Lohko tossa on vahvistettu normi 12v malliin nähden, mutta vaatinee silti runkopukkien päälle / ö-pohjan väliin tulevan kehdon jos oikeen kierrätetään ja voimaa otetaan. Ö-pöhja itsessään on hyvä, koska on aluminia ja näin tehokkaasti viilentää öljyä.
Vapaasti voisi heittää että se on vaparina noin 300hp kone. Perus virit kun heittää niin ollaan jo lähellä 250hp. Katit pois ja uudenmanmillisen BOB:n nokka-akselit, niin ollaan siinä 220-230hp. Imukammion muovilätkien takaa kairaa imusarjojen aukot isommiksi ja paremmin virtaavat nk. longtubes pakosarjat ja taas saa laskea 5-10hp lisää. Kunnollisella säädettävällä ja eritoten säädöissään olevalla moottorinohjauksella saadaan ihmeitä aikaan.
Täytyy muistaa että vakio BOA on kesytetty 300hp:n Super-Touring moottori, josta tehtiin Scorpioon mahd. vähäpäästöinen ja automaatille sopiva laaja-alaisella kierrosalueella toimiva kone. Ilmeisesti tästä syystä kannet on vakiona vaparikäyttöön jo valmiiksi hyvät.
Debilas joskua ainakin myi siihen nokka-akseli sarjaa, mutta siinäkin oli ongelmana se että ne oli hiottuja nokkia jolon hydrauliset nostimet joutui vaihtamaan koviin. Top Bossilta sai pakosarjoja, muta nekin on LHD autoihin. SuperChipsiltä taisi joskus saada lastua, en tiedä saako enää.
Männäthän siinä on valmiiksi Mahlen takoset. Vahvempia veiveijä on soviteltu jostain Chevyn listoilta. Lohko tossa on vahvistettu normi 12v malliin nähden, mutta vaatinee silti runkopukkien päälle / ö-pohjan väliin tulevan kehdon jos oikeen kierrätetään ja voimaa otetaan. Ö-pöhja itsessään on hyvä, koska on aluminia ja näin tehokkaasti viilentää öljyä.
Vapaasti voisi heittää että se on vaparina noin 300hp kone. Perus virit kun heittää niin ollaan jo lähellä 250hp. Katit pois ja uudenmanmillisen BOB:n nokka-akselit, niin ollaan siinä 220-230hp. Imukammion muovilätkien takaa kairaa imusarjojen aukot isommiksi ja paremmin virtaavat nk. longtubes pakosarjat ja taas saa laskea 5-10hp lisää. Kunnollisella säädettävällä ja eritoten säädöissään olevalla moottorinohjauksella saadaan ihmeitä aikaan.
Täytyy muistaa että vakio BOA on kesytetty 300hp:n Super-Touring moottori, josta tehtiin Scorpioon mahd. vähäpäästöinen ja automaatille sopiva laaja-alaisella kierrosalueella toimiva kone. Ilmeisesti tästä syystä kannet on vakiona vaparikäyttöön jo valmiiksi hyvät.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke Lokakuu 22. 21:31:05 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Kone on BoB+6/71 blower ja se on menossa mk1 escorttiin teho tavoite 400-500hv. Alkuperäinen ruisku ei tule käyttöön, avointa on vielä tuleeko ruisku vai kaasari versio ainakin aluksi.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Tommonen konehan tuottaa avaamattomana blowerin kanssa tuonverran tehoa. Timpan taunushan on siitä esimerkki, taitaa olla pirun hyvä käyttöaluekkin kun koneeseen ei ole kajottu mitenkään muuten. Mahtoko olla BOA jota on viritetty BOB:n nokka-akseleilla, timppa kertokoon autostaan jos tahtoo 
Mulla on tommonen BOB, tarkotus olis joskus kasata 94mm wisecoilla ja pikkulohko fordin kiertokangilla. Mikään ei ole bolt-on, mutta noi saa sovittamalla.

Mulla on tommonen BOB, tarkotus olis joskus kasata 94mm wisecoilla ja pikkulohko fordin kiertokangilla. Mikään ei ole bolt-on, mutta noi saa sovittamalla.
Jäsen #606
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Vakio koneesta kunnon ahtimella (mitä toi 6/71 ei mun mielestä ole) 500 kopukkaa tulee öbaut 1.5 kilolla, kilolla menee jo yli 400 vakio BOA:sta yhdellä TO4:lla.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Ebaystä saa norjalaiselta kaverilta bolt on kiertokanget sekä cp:n takomännät myös 24v koneeseen. En muista minkä merkkiset nuo kiertokanget oli, mutta vartavasten teetätetty tuota varten.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Viime vuonna extreme car showssa oli turboBOA taunus virosta, se kaveri sano et tehoa on noin 400 hp ja turbona muistaakseni just T04. Sillä oli vakiot sisuskalut vielä mut meinas levittää padan ja vaihtaa palikkaa.Jari H kirjoitti:Vakio koneesta kunnon ahtimella (mitä toi 6/71 ei mun mielestä ole) 500 kopukkaa tulee öbaut 1.5 kilolla, kilolla menee jo yli 400 vakio BOA:sta yhdellä TO4:lla.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
#350
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Nyt se oli 100+ Showssacosworthman kirjoitti:Viime vuonna extreme car showssa oli turboBOA taunus virosta, se kaveri sano et tehoa on noin 400 hp ja turbona muistaakseni just T04. Sillä oli vakiot sisuskalut vielä mut meinas levittää padan ja vaihtaa palikkaa.Jari H kirjoitti:Vakio koneesta kunnon ahtimella (mitä toi 6/71 ei mun mielestä ole) 500 kopukkaa tulee öbaut 1.5 kilolla, kilolla menee jo yli 400 vakio BOA:sta yhdellä TO4:lla.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
Kaikki vaan näytti olevan ''Custom'' männät,venttiilikoneikon osia,kansipahhit yms.
Ja Chevyn TH-700 loota


Nykyään 650hp 1/4 Mile 11,8

Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
luulis että menis noilla hepoilla kovempaaJape105 kirjoitti:Nyt se oli 100+ Showssacosworthman kirjoitti:Viime vuonna extreme car showssa oli turboBOA taunus virosta, se kaveri sano et tehoa on noin 400 hp ja turbona muistaakseni just T04. Sillä oli vakiot sisuskalut vielä mut meinas levittää padan ja vaihtaa palikkaa.Jari H kirjoitti:Vakio koneesta kunnon ahtimella (mitä toi 6/71 ei mun mielestä ole) 500 kopukkaa tulee öbaut 1.5 kilolla, kilolla menee jo yli 400 vakio BOA:sta yhdellä TO4:lla.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
Kaikki vaan näytti olevan ''Custom'' männät,venttiilikoneikon osia,kansipahhit yms.
Ja Chevyn TH-700 loota![]()
![]()
Nykyään 650hp 1/4 Mile 11,8
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Nii-i mähän sanoin että sevyn loota..
Ei vaa.. taitaa vaan tehoista mennä savuna ilmaan..

Ei vaa.. taitaa vaan tehoista mennä savuna ilmaan..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
No, kuitenkin sen verran kiinnostaa että mikähän oli loppu nopeus? Kyllähän tollainen vaihtaja automaattii käsittääkseni on aika hyvä vartilla.Jape105 kirjoitti:Nii-i mähän sanoin että sevyn loota..![]()
Ei vaa.. taitaa vaan tehoista mennä savuna ilmaan..
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Sitä ei lukenu siinä lapussa..puuhapete kirjoitti:No, kuitenkin sen verran kiinnostaa että mikähän oli loppu nopeus? Kyllähän tollainen vaihtaja automaattii käsittääkseni on aika hyvä vartilla.Jape105 kirjoitti:Nii-i mähän sanoin että sevyn loota..![]()
Ei vaa.. taitaa vaan tehoista mennä savuna ilmaan..
Kyllä tommonen loota on ihan hyvä juu paitsi et se on GM..

Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Onhan sitä sit rakennettu lisääJape105 kirjoitti:Nyt se oli 100+ Showssacosworthman kirjoitti:Viime vuonna extreme car showssa oli turboBOA taunus virosta, se kaveri sano et tehoa on noin 400 hp ja turbona muistaakseni just T04. Sillä oli vakiot sisuskalut vielä mut meinas levittää padan ja vaihtaa palikkaa.Jari H kirjoitti:Vakio koneesta kunnon ahtimella (mitä toi 6/71 ei mun mielestä ole) 500 kopukkaa tulee öbaut 1.5 kilolla, kilolla menee jo yli 400 vakio BOA:sta yhdellä TO4:lla.
Kuten jo edellä on todettu bolt on- ralliosia ei saa vaan kaikki on tehtävä/teetettävä/sovellettava ite.
Ite aattelin lähestyä esim. tuota veivi kysymystä PO Metallin tuotteilla aitojen kiinalaisten sijaan. Tulee kuitenkin niin kallis murikka, ettei sitä halua moneen kertaan tehdä.
Kaikki vaan näytti olevan ''Custom'' männät,venttiilikoneikon osia,kansipahhit yms.
Ja Chevyn TH-700 loota![]()
![]()
Nykyään 650hp 1/4 Mile 11,8

Muuten jees mut olis nyt laittanu vaikka C4:n C6:n eikä seitensatasta, mä en tykkää ainakaan yhtään chevyn lootista.

#350
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Mä laitan omaan viistokeulataunukseen ahdetun BOA:n perään TH200R4:sen.
Jos meinaa ajaa enemmän kuin 400m kerrallaan, ei tommonen 3v aski ole vaihtoehto. C6 muutenkin vähän hc tehosyöppö, C4 pisaa 1000hv asti oikein tehtynä oikeilla osilla.
Ei noista general mistaken askeista tarvi sen enempää pitää, ne on vaan tarkotukseen paremmin sopivia kuin ähvän omat.
Jos meinaa ajaa enemmän kuin 400m kerrallaan, ei tommonen 3v aski ole vaihtoehto. C6 muutenkin vähän hc tehosyöppö, C4 pisaa 1000hv asti oikein tehtynä oikeilla osilla.
Ei noista general mistaken askeista tarvi sen enempää pitää, ne on vaan tarkotukseen paremmin sopivia kuin ähvän omat.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Joku tykkää äidistä, joku tyttärestä ja kolmas molemmista. Saahan noista chevyn lootistakin sopivilla palikoilla Napakoita.Jari H kirjoitti:Mä laitan omaan viistokeulataunukseen ahdetun BOA:n perään TH200R4:sen.
Jos meinaa ajaa enemmän kuin 400m kerrallaan, ei tommonen 3v aski ole vaihtoehto. C6 muutenkin vähän hc tehosyöppö, C4 pisaa 1000hv asti oikein tehtynä oikeilla osilla.
Ei noista general mistaken askeista tarvi sen enempää pitää, ne on vaan tarkotukseen paremmin sopivia kuin ähvän omat.
Itte jos joskus laitan tomaatin boan perään niin kokeilisin ehkä hyvinrakennettua AOD-E/4R70W:tä. näähän perustuu FMX:ään.
C6 on tosiaan aika raskas loota pyörittää niinku E4OD:kin.
#350
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Mun mielestä AOD on aika synkkämielinen ratkaisu performance käyttöön, mutta eipähän ainakaan turbiini luista 3:lla ja od:lla.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Tommonen lastu kiinnostaisi kyllä itteekin.Onko joku hommannut jostain jo?
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
mites muuten toi 4.0 kampiakseli, mitä mäntiä ja kiertokankia on käytetty jos boaan meinaa laittaa, vai kävikö tuo vain bobiin?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Ruotsin kaveri on näköjään kirjoitellut lisää jenkkifoorumille:
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... ?p=2275098
--
To make a 3.7 version of a 2.9 isn't the best solution, it is very expensive and it will brake. It uses a 2.9 block bored into 95mm, 4.0 crank stroked into 86mm, opel frontera 2.4 pistons, 2.9 rods with a small end bushed into 22mm. There are so much material turned off the crank for clearance so it will need an extrernal balance, the piston squirts are milled for clearance for the crank, even the liners are milled for clearance for the crank.. And if you rev it up to 6000rpm you might get a rod comming out of the side.
The 4.0 24v options is the cheapiest solution, and at least where I live the 2.9 24v is very rare so no technition the mot will not notice if you got a 4.0 24v in the car......
I'll give you an update later on my 4.0 and 4.1 engine.....
But there are several people that are building 4.0 24v engines now, hopefully they will be finished soon.
--
Cosworth teki aikoinaan myös muutaman V6 4.0 DOHC 24V moottorin Scorpio cossuun. Näistä on ollut juttua sillöin tällöin kirjoissa ja foorumeilla. Joku 4.0L 24V protoauto on foorumikeskustelujen perusteella ollut joskus jopa myös myynnissäkin. Automaattilaatikko ei luonnollisesti enää ollut kuvioissa mukana, kun se ei kestänyt enää tehonlisäystä (yllätys). Auto oli kuulemma ollut "so fast" että. Voin hyvin kuvitella. Yhden kirjan mukaan homma meni lopulta puihin sen takia, että Ford USA päätyi pick-up autoissaan Cologne V6 4.0L SOHC moottoriin.
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... ?p=2275098
--
To make a 3.7 version of a 2.9 isn't the best solution, it is very expensive and it will brake. It uses a 2.9 block bored into 95mm, 4.0 crank stroked into 86mm, opel frontera 2.4 pistons, 2.9 rods with a small end bushed into 22mm. There are so much material turned off the crank for clearance so it will need an extrernal balance, the piston squirts are milled for clearance for the crank, even the liners are milled for clearance for the crank.. And if you rev it up to 6000rpm you might get a rod comming out of the side.
The 4.0 24v options is the cheapiest solution, and at least where I live the 2.9 24v is very rare so no technition the mot will not notice if you got a 4.0 24v in the car......
I'll give you an update later on my 4.0 and 4.1 engine.....
But there are several people that are building 4.0 24v engines now, hopefully they will be finished soon.
--
Cosworth teki aikoinaan myös muutaman V6 4.0 DOHC 24V moottorin Scorpio cossuun. Näistä on ollut juttua sillöin tällöin kirjoissa ja foorumeilla. Joku 4.0L 24V protoauto on foorumikeskustelujen perusteella ollut joskus jopa myös myynnissäkin. Automaattilaatikko ei luonnollisesti enää ollut kuvioissa mukana, kun se ei kestänyt enää tehonlisäystä (yllätys). Auto oli kuulemma ollut "so fast" että. Voin hyvin kuvitella. Yhden kirjan mukaan homma meni lopulta puihin sen takia, että Ford USA päätyi pick-up autoissaan Cologne V6 4.0L SOHC moottoriin.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
ei taida mistään saada tai kukaan tehä jakopään osia että sais noi 24v kannet sopimaan 4.0 kanssa?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Sen mitä olen tuota ulkomaan topicia seurannut, niin pohjakoneena on 1993 Cologne 4.0L OHV työntötankokone ja 24V kannet ovat BOB:sta. Imusarja on myös BOB:sta, koska se on kaksiosaisena helpompi sovittaa 4.0L moottoriin verrattuna BOA:n yksiosaiseen imusarjaan. BOB:ssa on myös kahdet erilliset ketjut kansille, joten nekin ovat helpompi sovittaa korkeampaan 4.0L lohkoon vs. BOA:n yksi pitkä tuplaketju.
Kuvia löytyy sieltä:
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... p?t=176114
Tuo topic kannattaa lukea ihan ajatuksella läpi, niin pääsee perille mistä on kyse.
Ei voi kuin nostaa hattua, että on rakentanut tuollaisen 4.0L 24V Cosworth hybridimoottorin.
Kuvia löytyy sieltä:
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... p?t=176114
Tuo topic kannattaa lukea ihan ajatuksella läpi, niin pääsee perille mistä on kyse.
Ei voi kuin nostaa hattua, että on rakentanut tuollaisen 4.0L 24V Cosworth hybridimoottorin.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
sierra xr4x4
escort mk1
escort mk1
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Yrittäny parhaani mukaan lukea, mut toi bob vähän jääny mietityttämään, että käykö esim boan ja bobin lohkot ristiin? Kun eikötoi 2.9 lohko ollu muuten sama ku boa paitsi nostajan paikat ei ole ummessa eikä lohkoa vahvistettu. tosta 4.0 projektista vielä että onko noi siis mitkä laahaimet ja ketjut oikeen kun noidenhan pitäs olla pidemmät koska lohkokin on korkeempi
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Ymmärtääkseni boa ja bob:in alakerrat käy ristiin ja bob:in olis jopa kestävämpi.Ja tosiaan olisivat muuten samat, mutta nostajan paikat ovat ummessa.Laahaimista en osaa sanoa, mutta luulisin että samat?jnd kirjoitti:Yrittäny parhaani mukaan lukea, mut toi bob vähän jääny mietityttämään, että käykö esim boan ja bobin lohkot ristiin? Kun eikötoi 2.9 lohko ollu muuten sama ku boa paitsi nostajan paikat ei ole ummessa eikä lohkoa vahvistettu. tosta 4.0 projektista vielä että onko noi siis mitkä laahaimet ja ketjut oikeen kun noidenhan pitäs olla pidemmät koska lohkokin on korkeempi
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349

#1349
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
juu, sen olen kuullut että bob olisi alakerraltaan kestävämpi (rukolaakeripukkien osalta?), mutta mitä esim ebaysta katoin niin boaan joku on alkanut tekemään alumiinilaahaimia, joten jakopääosien ongelmaahan sen osalta ainakaan sitten ole (bobiin en ole löytänyt)
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Luulis syntyvän alumiini hilpun pikkuhiljaa olevan epäterveellistä koneelle? Jos ketju sitä vasten laahaa, niin mun järjen juoksun mukaan siitä alumiinista syntyy äkkiä kasa purua?jnd kirjoitti:juu, sen olen kuullut että bob olisi alakerraltaan kestävämpi (rukolaakeripukkien osalta?), mutta mitä esim ebaysta katoin niin boaan joku on alkanut tekemään alumiinilaahaimia, joten jakopääosien ongelmaahan sen osalta ainakaan sitten ole (bobiin en ole löytänyt)
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Huomasin saman, että joku kauppaa BOA:n laahainta ja sitä päälle tulevaa (muovi?) pinnoitelevyä. Nämä kaksi osaa saa myös ostettua erikseen. Sitä en tiedä kävisikö tuo pinnoitelevy vanhaan jopa laahaimeen?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Tällainen setti oli eBayssa myynnissä:
Genuine FBE Steel Crank and H Rods for Cosworth V6
Ilmoituksessa osien sanotaan käyvän BOA ja BOB moottoreihin.
Aikani googlettelin ja yritin etsiä FBA (=BOA) vs FBE:n eroja, mutta huonosti löytyi tietoa. FBE on FBA:n racing versio. FBE:n pitäisi puskea vauhtipyörältä tehoja 320 hp, mutta muuta en sitten oikein löytänytkään.
Genuine FBE Steel Crank and H Rods for Cosworth V6
Ilmoituksessa osien sanotaan käyvän BOA ja BOB moottoreihin.
Aikani googlettelin ja yritin etsiä FBA (=BOA) vs FBE:n eroja, mutta huonosti löytyi tietoa. FBE on FBA:n racing versio. FBE:n pitäisi puskea vauhtipyörältä tehoja 320 hp, mutta muuta en sitten oikein löytänytkään.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Bruce Stevens - Engine & Powertrain Development
Bruce Stevens
He was asked by Cosworth to take over the development of the Ford FBE race engine program for a European race series based in the U/K. Bruce built about 25 of these race development engines for this championship race series which ran for 5 years.
--
wot's the best way to make a 24v cosworth faster – PassionFord
Tuolla on näköjään YB-turbomiehet vauhdissa, mutta on siellä pari vinkkiäkin eli BOB-nokat (BOA-moottoriin) ja V6 Vectrasta bensansuuttimet. Noiden suuttimien paremmuudesta tai tehon lisäyksestä en ole edelleenkään yhtään vakuuttunut, mutta BOB:n nokat tuovat kyllä lisää tehoa.
FBE:ssa on ilmeisesti butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
--
Siinä Transit Supervan 3:ssa on ainakin kuvien perusteella tällä hetkellä BOA:n näköinen moottori (imusarja), mutta sisuskalut ovat _kuulemma_ FBE:tä. Tiedä sitten.
http://www.seriouswheels.com/cars/top-F ... rvan-3.htm
By then the F1 engine had been replaced for reasons of practicality by a Ford-Cosworth Pro Sports 3000 (V6) engine, which it retain today.
--
Cosworth V6:sta ei oikeasti saa samalla tavalla tehoa helposti ja suht halvalla kuin YB:sta, mutta onhan se ihan eri moottori ja turbo(t) puuttuu(vat). Tämä tekee helpon tehonlisäyksen vaikeaksi.
Bruce Stevens
He was asked by Cosworth to take over the development of the Ford FBE race engine program for a European race series based in the U/K. Bruce built about 25 of these race development engines for this championship race series which ran for 5 years.
--
wot's the best way to make a 24v cosworth faster – PassionFord
Tuolla on näköjään YB-turbomiehet vauhdissa, mutta on siellä pari vinkkiäkin eli BOB-nokat (BOA-moottoriin) ja V6 Vectrasta bensansuuttimet. Noiden suuttimien paremmuudesta tai tehon lisäyksestä en ole edelleenkään yhtään vakuuttunut, mutta BOB:n nokat tuovat kyllä lisää tehoa.
FBE:ssa on ilmeisesti butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
--
Siinä Transit Supervan 3:ssa on ainakin kuvien perusteella tällä hetkellä BOA:n näköinen moottori (imusarja), mutta sisuskalut ovat _kuulemma_ FBE:tä. Tiedä sitten.
http://www.seriouswheels.com/cars/top-F ... rvan-3.htm
By then the F1 engine had been replaced for reasons of practicality by a Ford-Cosworth Pro Sports 3000 (V6) engine, which it retain today.
--
Cosworth V6:sta ei oikeasti saa samalla tavalla tehoa helposti ja suht halvalla kuin YB:sta, mutta onhan se ihan eri moottori ja turbo(t) puuttuu(vat). Tämä tekee helpon tehonlisäyksen vaikeaksi.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Mitäh?Sine kirjoitti: ...butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Sorry, huonosti sanottu.MouTine kirjoitti:Mitäh?Sine kirjoitti: ...butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
Tarkoitin "butterfly-tyyliset kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:n imusarjassa.".
Siipicossun "Mondeo ST200 STW -00" topicista kopioituja kuva:
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_1.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_2.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_3.jpg
Tuossa Mondeossa nuo läpät liittyvät ilmeisesti imusarjan pituuden vaihtoihin. Joku saman tyyppinen kaasuläppäratkaisu on siis ilmeisesti FBE:ssä kuudelle pytylle. Olisiko sitten suppilot butterly kaasuläppien päällä/perässä ja sillä selvä. Tai sitten ymmärsin englanninkielisestä tekstistä asian väärin.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
onhan moottorissa muitakin metallisia "laakeri" pintoja jossa metalli hankaa metalliin ja kun kaikki osat pyörii öljyssä ni eihän sitä niin äkkiä purua synnyypuuhapete kirjoitti:Luulis syntyvän alumiini hilpun pikkuhiljaa olevan epäterveellistä koneelle? Jos ketju sitä vasten laahaa, niin mun järjen juoksun mukaan siitä alumiinista syntyy äkkiä kasa purua?jnd kirjoitti:juu, sen olen kuullut että bob olisi alakerraltaan kestävämpi (rukolaakeripukkien osalta?), mutta mitä esim ebaysta katoin niin boaan joku on alkanut tekemään alumiinilaahaimia, joten jakopääosien ongelmaahan sen osalta ainakaan sitten ole (bobiin en ole löytänyt)
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Noita saa valmiina BOA moottoriin briteistä,en muista enää sitä paikkaa mut kuva kyllä löytyy koneelta (en osaa liittää sitä tänneSine kirjoitti:Sorry, huonosti sanottu.MouTine kirjoitti:Mitäh?Sine kirjoitti: ...butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
Tarkoitin "butterfly-tyyliset kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:n imusarjassa.".
Siipicossun "Mondeo ST200 STW -00" topicista kopioituja kuva:
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_1.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_2.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_3.jpg
Tuossa Mondeossa nuo läpät liittyvät ilmeisesti imusarjan pituuden vaihtoihin. Joku saman tyyppinen kaasuläppäratkaisu on siis ilmeisesti FBE:ssä kuudelle pytylle. Olisiko sitten suppilot butterly kaasuläppien päällä/perässä ja sillä selvä. Tai sitten ymmärsin englanninkielisestä tekstistä asian väärin.

6 kaasuläpän systeemi (vastaava kun olis 3kpl pysty weberiä) suppiloilla..
LAitoin sen kuva blogiin http://kuvablogi.com/nayta/2341105/
Viimeksi muokannut Jape105, La Marraskuu 7. 10:57:15 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Tossa ketjussa ei vaan ole sitä tasaista pintaa mikä pitäisi öljyn siellä välissä. Kai siihen laahaimeen olisi muuten laitettu suunnitteluvaiheessa kestävämpi materiaali, kuin muovi.jnd kirjoitti:onhan moottorissa muitakin metallisia "laakeri" pintoja jossa metalli hankaa metalliin ja kun kaikki osat pyörii öljyssä ni eihän sitä niin äkkiä purua synnyypuuhapete kirjoitti:Luulis syntyvän alumiini hilpun pikkuhiljaa olevan epäterveellistä koneelle? Jos ketju sitä vasten laahaa, niin mun järjen juoksun mukaan siitä alumiinista syntyy äkkiä kasa purua?jnd kirjoitti:juu, sen olen kuullut että bob olisi alakerraltaan kestävämpi (rukolaakeripukkien osalta?), mutta mitä esim ebaysta katoin niin boaan joku on alkanut tekemään alumiinilaahaimia, joten jakopääosien ongelmaahan sen osalta ainakaan sitten ole (bobiin en ole löytänyt)
Minun käsittääkseni 4.0 lohkon kanssa BOB ketjuja pitää pidentää, kun lohko on sen 2cm korkeampi. Pitäisi kysyä sitä Tobbelta, että miten se tämän ratkaisi. Siitä ruåttinkielisestä tekstistä en ole ihan varma, että sanottiinko se siinä, mutta tuolla explorer forumilla tästä ei mainittu.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Itsellehän tein tuon tupla jakopään ihan kone-flexin ketjuista ja rattaista. Luulisin ratkaisun löytyvän tee se itse puolelta myös tähän. Umpirulla ketjua sitten. 12valvessa on ainakin kestänyt. Luonnollisesti pitempi ketju venyy enempi.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Joo, IMRC systeemi. Mulla on Mustangissa samanlaiset. Ohjataan sähkösesti ajotilanteen mukaan, mutta alkavat aukeamaan 3250rpm kohdalla.Sine kirjoitti:Sorry, huonosti sanottu.MouTine kirjoitti:Mitäh?Sine kirjoitti: ...butterfly-kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:ssa.
Tarkoitin "butterfly-tyyliset kaasuläpät joka sylinterille samalla tavalla kuin esim. ST200:n imusarjassa.".
Siipicossun "Mondeo ST200 STW -00" topicista kopioituja kuva:
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_1.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_2.jpg
http://www.siipicossu.com/cpg135/albums ... arja_3.jpg
Tuossa Mondeossa nuo läpät liittyvät ilmeisesti imusarjan pituuden vaihtoihin. Joku saman tyyppinen kaasuläppäratkaisu on siis ilmeisesti FBE:ssä kuudelle pytylle. Olisiko sitten suppilot butterly kaasuläppien päällä/perässä ja sillä selvä. Tai sitten ymmärsin englanninkielisestä tekstistä asian väärin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Juu, tuo "alavääntöä" tollaset läpät. Kaveri vihaa sanaa "alavääntö", sanoo ettei semmosta ookkaan. On vaan kuulemma vääntöä ja mitä ylempänä sitä löytyy niin sen parempi. Sillä on ittellä joku V8 kahdella turbolla. 

Jäsen #606
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
eiks sen 4.0 kanssa jää laahaimetki ja jakopään kopat lyhkäsiks?
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Jakopään kopppa jää joo mutta senhän voi jatkaa sopivasti koneistetuilla alukappaleilla. Ainakin kuvista päätellen on näin tehty. Niiden laahaimien lyhyydestä ei kai liene suurta haittaa?jnd kirjoitti:eiks sen 4.0 kanssa jää laahaimetki ja jakopään kopat lyhkäsiks?
Toinen iso ongelma on se, että 4.0 lohkossa on tönäreiden rei'ät auki ja jotkut öljyn paluut tjsp valuaukot lohkojen välissä. Cossulohkoissa ei näitä aukkoja ole, eikä myöskään mitään niiden peittämiseen - jotain täytyisi tähänkin virittää.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Vaikka tästä saakin kaikkien 4.0 24V haaveilijoiden vihat niskoilleen, niin mun mielestä toi 4litranen verrattuna ehtaan 2.9 24V:hen on askel taaksepäin. Jos tää svenssoni, joka vaikuttaa veljensä kanssa keskivertoa pystyvämmiltä harrastajilta, ei saa tota 4.0 24V:tä pysymään nipussa edes vaparina niin onhan se lupaus seikkailusta. Eikai kukaan nyt meinaa tommosta savottaa tehdä ja pitää koneen vaparina??
Jos haaveilee 6 läppästä konetta, niin BOA yhteensopivaa imusarjaa ja vaikka Jenveyn throtle settiä voi ostaa Burtonilta, öbaut £1300, pelkkä imusarja alle 500.
Ahdetussa koneessa tarpeeton, orkkiksella pärjää.
Tossa edellä verrattiin YB:n virittämistä BOA:an. Mun mielestä suurin ero on siinä, että ton kutosen kanssa joutuu käyttään mielikuvitusta kun kaikkea huttua ei olekkaan rallikaupat turvoksissa.
Kallista?? Niinno, ahtimella ja suuttimet vaihtamalla tehot saa tuplattua, jonkun mielestä se vois olla jopa halpaa...
BOB:in nokat on hyvä investointi BOA:an, pitää vaan muistaa käyttää BOA:n ajoituslevyjä niiden kanssa.
Jaaha, otetaas taas
Jos haaveilee 6 läppästä konetta, niin BOA yhteensopivaa imusarjaa ja vaikka Jenveyn throtle settiä voi ostaa Burtonilta, öbaut £1300, pelkkä imusarja alle 500.
Ahdetussa koneessa tarpeeton, orkkiksella pärjää.
Tossa edellä verrattiin YB:n virittämistä BOA:an. Mun mielestä suurin ero on siinä, että ton kutosen kanssa joutuu käyttään mielikuvitusta kun kaikkea huttua ei olekkaan rallikaupat turvoksissa.
Kallista?? Niinno, ahtimella ja suuttimet vaihtamalla tehot saa tuplattua, jonkun mielestä se vois olla jopa halpaa...
BOB:in nokat on hyvä investointi BOA:an, pitää vaan muistaa käyttää BOA:n ajoituslevyjä niiden kanssa.
Jaaha, otetaas taas

Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
kyllähän ne jollain luulis saavan tukittua, mut eiks sitä alapuolisen nokan tilalle tulevaa akseliakin pitäny muuttaa?JyriN kirjoitti:Jakopään kopppa jää joo mutta senhän voi jatkaa sopivasti koneistetuilla alukappaleilla. Ainakin kuvista päätellen on näin tehty. Niiden laahaimien lyhyydestä ei kai liene suurta haittaa?jnd kirjoitti:eiks sen 4.0 kanssa jää laahaimetki ja jakopään kopat lyhkäsiks?
Toinen iso ongelma on se, että 4.0 lohkossa on tönäreiden rei'ät auki ja jotkut öljyn paluut tjsp valuaukot lohkojen välissä. Cossulohkoissa ei näitä aukkoja ole, eikä myöskään mitään niiden peittämiseen - jotain täytyisi tähänkin virittää.
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Joo, koska 4.0:ssa ketju pyörii nokan ympäri ja cosassa nokan tilalla olevan apuakselin sivuitse -> pyörii väärään suuntaan, jolloin öljypumppu pyörii väärään suuntaan ja öljy ei virtaa. Cosan akselissa taisi taas netin mukaan olla jotain kohdistusongelmia ketjun kanssa. Kuitenkin ymmärsin niin, että Tobbe oli kasannut tuon nimenomaan cosan akselilla ja öp:lla.jnd kirjoitti:kyllähän ne jollain luulis saavan tukittua, mut eiks sitä alapuolisen nokan tilalle tulevaa akseliakin pitäny muuttaa?JyriN kirjoitti:Jakopään kopppa jää joo mutta senhän voi jatkaa sopivasti koneistetuilla alukappaleilla. Ainakin kuvista päätellen on näin tehty. Niiden laahaimien lyhyydestä ei kai liene suurta haittaa?jnd kirjoitti:eiks sen 4.0 kanssa jää laahaimetki ja jakopään kopat lyhkäsiks?
Toinen iso ongelma on se, että 4.0 lohkossa on tönäreiden rei'ät auki ja jotkut öljyn paluut tjsp valuaukot lohkojen välissä. Cossulohkoissa ei näitä aukkoja ole, eikä myöskään mitään niiden peittämiseen - jotain täytyisi tähänkin virittää.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto
-
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Mistä viri osaa Cosworth 2,9 V6:n?
Minä en tiedä olisko tuon koneen säätäminen niinkään absoluuttisen tehon tai edes luotettavuuden tavoittelua, rakentelun riemua ennemmin, kun noita paketteja ei niin paljoa ole tehty.Jari H kirjoitti:Vaikka tästä saakin kaikkien 4.0 24V haaveilijoiden vihat niskoilleen, niin mun mielestä toi 4litranen verrattuna ehtaan 2.9 24V:hen on askel taaksepäin. Jos tää svenssoni, joka vaikuttaa veljensä kanssa keskivertoa pystyvämmiltä harrastajilta, ei saa tota 4.0 24V:tä pysymään nipussa edes vaparina niin onhan se lupaus seikkailusta. Eikai kukaan nyt meinaa tommosta savottaa tehdä ja pitää koneen vaparina??

Hauska linkki muuten tuohon toiseen threadiin -> tuossa 4.0:ssa menee kampisuhde aika huonoksi kun isku on 84,3
ja kampi 146 (mm). Mun laskujen mukaan suhde 1,7 ja osia päälle (jos nyt ymmärsin tuon kaavan oikein), mikä ei ole ehkä sitä mitä tavoitellaan yläpuolisilla nokilla ja moniventtiilikannella. Voi olla noiden ruottalaisten luotettavuusongelmien taustalla yhdessä reilun porauksen (porattu 4.1:ksi) ja muutenkin huteran lohkon kanssa.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto