cossun siipi??!!!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fooordi
Ylläpitäjä

cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja fooordi » Pe Marraskuu 19. 18:00:57 2004

onko sillä ajettavuuteen minkäänlaista merkitystä vai onko pelkkä koriste

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Marraskuu 19. 18:02:16 2004

Pimppiksessä koriste. Kovaa ajettaessa toimii.
#446

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Marraskuu 19. 18:24:15 2004

Kyllä se kunnolla painaa perää alas
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Marraskuu 19. 18:55:57 2004

Tuolla kesällä speedpartyissä olikin hauskan näköistä kun andeRS:n (käsittääkseni) entinen musta siipicossu tuli suoran loppupäässä nätisti keula pystyssä :)

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Marraskuu 19. 19:03:01 2004


Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Marraskuu 19. 20:10:28 2004

jos saat noin 600 nyyttonin upliftin muutettua siivellä noin 600 nyyttoniksi dounforssia, voisi sanoa että on se oikeasti toimiva laite, tuo siipi.

tarkkoja lukemiakin on asiasta heitelty, mutta en jaksanut ruveta etsimään.

ja toimiihan se pillurallissakin, tosin aika reilusti heikommin, niillä nopeuksilla. :wink: :lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Marraskuu 19. 20:20:28 2004

Toimii se pillurallissakin. Saanti on takuuvarmaa vrt xr4 siipi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 19. 21:17:34 2004

Bliz kirjoitti:Toimii se pillurallissakin. Saanti on takuuvarmaa vrt xr4 siipi =)
En tiedä miten piliksessä toimii XR4:n siipi, mutta kyllä sen kanssa on menty 208 miles/h Merkur XR4ti kärryllä pitkin isoa suolajärveä Jenkeissä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Marraskuu 20. 3:54:00 2004

Johan on vauhtia kerätty. Ilmeisesti siis toimivaks todistettu ku ei tosiaa tollasii vauhteja uskalla vetää ellei oo ihan varma auton aerodynamiikasta. Netissä oli joskus yks videokin missä jollain mazdan RX:llä muistaakseni yritettii ajaa 200mp/h ja lentoonhan se lähti..=(

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Marraskuu 20. 9:09:58 2004

Kyllähän siivillä (yleisestikkin) on todella suurimerkitys ajettavuuteen.
Tulee mieleen kun asvalttisprintis toissavuonna naapuritallilta hajosi ekalla kierroksella pieni "siipi" etuhelma jota ne ei pystynyt vaihtaan tauolla. Toisella kierroksella auto puski kuin juna mutkissa. Auton koko ajettavuus ja sitä myötä kisa meni mönkään.

Eipä tainnut suoranaisesti liittyä asiaan mutta tuli vain mieleen.
#6
Escort -75

fooordi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 9:47:20 2004

jees ku ajattelin jos escorttiin laittas siiven. sit voi ajella 200mph :lol: :lol: :lol: :lol:

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Marraskuu 20. 11:26:02 2004

fooordi kirjoitti:jees ku ajattelin jos escorttiin laittas siiven. sit voi ajella 200mph :lol: :lol: :lol: :lol:
Mihin escorttiin? Jos ei Cosworth, niin älä laita :? Sitäpaitsi ei taida olla mitään takeita, että se sattuu sopivaan asentoon jos sen vaan nakkaa sinne takakontin päälle, ainakaan jos kyseessä on jokin muu kuin cossu.

fooordi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 11:41:00 2004

mk3 onhan niitä niissäkin??mun mielestä käy hyvin!!!mut makuasioista ei voi kiistellä!!!!

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Marraskuu 20. 11:50:10 2004

fooordi kirjoitti:mk3 onhan niitä niissäkin??mun mielestä käy hyvin!!!mut makuasioista ei voi kiistellä!!!!
Joo. Siipi vaihtuu juuri tuossakohtaa makuasiaksi. Mutta pistä vaikka ladaan, ei meitä kiinnosta. Tarvi kertoa jos se nyt istuu isin eskoon hienosti, eikä miellytä ottaa neuvoja vastaan siitä, mikä sen siiven tehtävä on...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

fooordi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 11:53:08 2004

just just.....täällähän on taas reilu meininki....

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Marraskuu 20. 11:58:06 2004

fooordi kirjoitti:just just.....täällähän on taas reilu meininki....
Alkuperäinen kysymys oli, vaikuttaako aerodynamiikkaan... Jos vastataan että kyllä, ja ettei eskoon kannata laittaa, joku on sen kokeillut.

jos vielä tekee mieli kinata, sopiiko se siihen ja saako sillä p***ua, voi kysymyksen esittää esim. tojotaklubiin...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

fooordi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 12:09:39 2004

aivan sama

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Marraskuu 20. 16:20:01 2004

Mk3 varmaan tarkoittaa Eskoa?
Etuvetoiseen ei todellakaan ole järkevää laittaa isoa siipea taakse, joka vielä tutkitusti painaa perää alaspäin ja siten myös nostaa keulaa. Jos sinne keulaan tulee jotain isoja spoilereita jotka down forcea synnyttää niin sitten on asia erikseen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

fooordi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja fooordi » La Marraskuu 20. 17:08:33 2004

nehän voi laskea jollain "helpolla"kaavalla paljonko on ilman vastusta ja downforsea???olenko oikeassa??

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Marraskuu 20. 17:28:25 2004

Vaikea se on laskea kun ei tiiä mistä se ilma virtaa ja miten. Tommonen cossu siiven kokonen spoilerikin voi käydä pienessä autossa hengenvaarallisesksi jossei tapahdukkaan painavaa voimaa vaan nostetta. aerodynamiikka on tosiaan myös vaarallista.

pari spoilerii on tullu nähtyy pikkukipoissa ja tullu vaa mietittyy et mitähän tapahtuu jos joskus 200km/h tulis mittariin siinä pelissä..niin rivoja asennuksia ja kunnon siipiprofiileilla ja aivan väärin että lentoonhan se lähtis.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Marraskuu 20. 17:37:09 2004

Bliz kirjoitti: pari spoilerii on tullu nähtyy pikkukipoissa ja tullu vaa mietittyy et mitähän tapahtuu jos joskus 200km/h tulis mittariin siinä pelissä..niin rivoja asennuksia ja kunnon siipiprofiileilla ja aivan väärin että lentoonhan se lähtis.
taitaa vaan olla niin että ne autot johon noita lentokoneensiipiä on tungettu ei saa räjäyttämälläkään liikkumaan 200km/h :lol:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Marraskuu 20. 18:06:21 2004

ohc kirjoitti:
Bliz kirjoitti: pari spoilerii on tullu nähtyy pikkukipoissa ja tullu vaa mietittyy et mitähän tapahtuu jos joskus 200km/h tulis mittariin siinä pelissä..niin rivoja asennuksia ja kunnon siipiprofiileilla ja aivan väärin että lentoonhan se lähtis.
taitaa vaan olla niin että ne autot johon noita lentokoneensiipiä on tungettu ei saa räjäyttämälläkään liikkumaan 200km/h :lol:
Sieraimessa ei vielä tuntunut mitään 200km/h vauhdissa. Vakio lutkuttimilla... On siinä jopa rs spoileri vakiona :)

Samaa mieltä tosiaan ei kannata laittaa sitä spoileria muuhun kuin mihin se on tarkoitettu ihan vaan turvallisuuden kannalta...

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Marraskuu 20. 19:32:00 2004

Savupanoksillahan noita kilpaautojenkin ( unohtakaa formulat ja wrc:t, tarkoitin lähinnä F ryhmä ja sprint jne....) spoilereita säädellään aerodynaamisemmiksi.
#6
Escort -75

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Marraskuu 20. 19:53:53 2004

Aikoinaan yhden KRC-auton siipeä testattiin ajamalla lentokenttää edestakaisin villalangan pätkät teipattuna reunoihin/koriin,samalla kuvattiin sivulta videokameralla mistä lepattaa...ko autolla voitettiin mestaruuksia ja etenkin jäällä kulki kuin juna.
Auton omistaja/rakentaja on lentokonemekaanikko,joten tiesi jotain aerodynamiikasta :wink:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Marraskuu 3. 13:31:45 2009

Siipicossun siivestä kyse ei taxin spoilerista. Onkohan missään tarkkoja mitoituksia siiven asentamiseen? kuuluuko siiven Isonjalan alle joku sovite? liian lyhyt mulla kuitusiivessä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Marraskuu 3. 19:20:54 2009

Mikitic kirjoitti:Siipicossun siivestä kyse ei taxin spoilerista. Onkohan missään tarkkoja mitoituksia siiven asentamiseen? kuuluuko siiven Isonjalan alle joku sovite? liian lyhyt mulla kuitusiivessä.
Ei tule mitään sovitetta isonjalan alle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Marraskuu 3. 19:24:02 2009

Pystyisikö joku mittaamaan siiven alaosasta kontin pintaan?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Marraskuu 3. 21:59:31 2009

Mikitic kirjoitti:Pystyisikö joku mittaamaan siiven alaosasta kontin pintaan?
Oisko jotain 15cm luokkaa noin äkkiä mitattuna.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: cossun siipi??!!!

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Marraskuu 3. 23:05:14 2009

siipicossu kirjoitti:
Mikitic kirjoitti:Pystyisikö joku mittaamaan siiven alaosasta kontin pintaan?
Oisko jotain 15cm luokkaa noin äkkiä mitattuna.
Kiitos, Siipeen voi luottaa. :D

Vastaa Viestiin