2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ke Syyskuu 9. 20:16:27 2009

Onko kellään tietoa täällä onko noissa edellä mainituissa koneissa aivan samat kaasuläpänasento tunnistimet?
Ei kun ostin vajaa vuosi sitten 12v venttiiliseen malliin ton tunnistimen fordilta ja niiden mukaan se olis sama kun 24v mallissa mutta kun koko vika mitä on ollut niin ei ole korjautunut niin olen käynnyt miettimään jos toi olis sittenkin väärä tunnistin.. Niin ja sitten onko olemassa sellaista vikaa mikä kärtsäis ton tunnistimen aina uuden vaihdettua?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Syyskuu 9. 23:02:54 2009

Onkos sulla OBD liittimellä systeemi?
Mikä vika sulla siis on?
JA missä autossa?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » To Syyskuu 10. 12:01:18 2009

NiceMan kirjoitti:Onkos sulla OBD liittimellä systeemi?
Mikä vika sulla siis on?
JA missä autossa?

öööh, OBD liitin ei sano just mitään mutta se on sellain kolmi johtoinen suorakaiteen mallinen ja siin on sellainen teräksinen lukituspinni.

Itse vika no se että saattaa nykiä matalilla kierroksilla tasakaasulla, ei aina vastaa kaasuun kunnolla paikallakaan vaan saattaa sen sijaan eka laskee kierroksia ellei jopa sammua, kiihdytyksessä yleensä röpeltää jos painaa vähänkin liikaa kaasua ja mitähän viellä no lämmötkin saataa nosta ehkä ripauksen liikaa. Vikakoodia antoi jotain että (42.Hego tunnistimen virtapiiri osoittaa systeemin rikkaaksi) ja käynnissä ollessa tuli (77.operaatio virhe) Kone on -94 mallia joten kahdella lambdalla ja ne on ehjiä. Tulpat oon vaihtanut jo oikeestaan kaikki käynyt läpi. Myös kone oli auki kun tein kansiremontin ja vaihdoin 270 asteisen, nostoiltaankin lievän viri nokan.

Sytkää kun katsoin lampulla niin se heitteli ihan miten sattuu ja hyvä että kävi edes asteikollaan mikä on jakopään kopassa, mapin letkun ku painoi lyttyyn niin sitte se rauhottui mutta muuten sitten kävi vaan entistäkin huonommin. Mega ruiskista olen haaveillut mutta raha tilanne ei anna juuri myöten. JOO OSTAKAA MULT JOTAIN OSAA!? :D

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ma Syyskuu 14. 0:21:45 2009

Mikä auto tuossa on kyseessä? Entäpä käyttäytyminen kylmänä, onko eroa lämpimään? Ja toisaalta, kunnon polkemisella oireko ei häviä???


Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Syyskuu 14. 13:10:30 2009

xrissane kirjoitti:Mikä auto tuossa on kyseessä? Entäpä käyttäytyminen kylmänä, onko eroa lämpimään? Ja toisaalta, kunnon polkemisella oireko ei häviä???

Kyseessä on siis -88 Sierra johon on laitettu -93 / -94 mallin skorppion kone. Sähköt on tehty täysin kytkentäkaavioiden mukaan. Katti ei oo käytössä koskapa ja lambdat on ihan pakoputkien alussa. No kylmänä nykii ehkä kaikista pahimmin mutta nykii myös lämpösenä. Kunnolla kun antaa henkää niin röpeltää just niinku kävis rikkaalla ja sen myös tekee mutta toisaalta kun vähän päästää kaasua niin saattaa helpottaa ja käynti tasaantua.
Ja mitä toi on alkanut myös tekee niin ecu avaa aika usen lisäilmaluistin niin että tyhjäkäynti huutaa ja vaparista kuuluu melkonen suhina.
Viimeksi muokannut fordton, Ma Syyskuu 14. 18:57:37 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Syyskuu 14. 18:31:30 2009

tyhjänkäynti venttiili rikki?
MAf puhdas ja ehjä?
Happi anturit ehjät, oikeasti?
Ilmavuotoja...
Bensapaineet?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 14. 18:41:55 2009

Tossa ei ole MAF:ia vaan MAP.

Kaasuläpän asentotunnistimen voinee mitata. Autodatasta tai joltain nohevalta harastajalta löytyy ohjearvot. Myös jo pelkästään se etä vastus tai jännite pitää muuttua tasaisesti eikä pomppia tai kadota, kertoo paljon.

Onko lambdojen johdot tarkistettu mittamalla ECU:n liittimestä?

Paha sanoa, muuta kuin että itse uusisin kerralla enempi jollen kaikkea säästääkseni hermoja.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Syyskuu 14. 19:06:10 2009

NiceMan kirjoitti:tyhjänkäynti venttiili rikki?
MAf puhdas ja ehjä?
Happi anturit ehjät, oikeasti?
Ilmavuotoja...
Bensapaineet?
On ehjä tyhjäkäynti venttiili.
Juu ei oo Maf anturia vaan Map ja sitäkin on vaihdeltu.
Toinen happianturi on uusittu ja toinen vaihdettu moneen kertaa ehjästä koneesta joten ei voi olla rikki.
Bensanpaineet on mitattu ja ne oli kunnossa. Olikohan sen 3 baarin pintaan ja muuttui kun painoi kaasua.
Toisilla suuttimillakin oon koittanut.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Syyskuu 14. 19:17:34 2009

Jostai saa ilmaa... Imusarjan tiiviste? Tehostaja? Joku letku...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Syyskuu 14. 22:04:50 2009

NiceMan kirjoitti:Jostai saa ilmaa... Imusarjan tiiviste? Tehostaja? Joku letku...
Ollut juuri tosiaan kannet auki remontin takia ja imusarjan tiiviste oli ihan ehjä vaikka ne tulisikin vaihtaa aina auki olon jälkene mutta tällä kertaa nyt pistin hyvin vaan massaa tiiviste pinnoille et vanha tiiviste pitäs. Niin ja ennen remonttia oli aivan tasan samat oireet ja osittain sen takia olikin tuo kansi / nokka remontti. No jarrut mulla on kyllä aika paskat ja tehottomat. Muistaakseni olen koittanut tulpata tehostajan lähtevän letkun mutta pitää kyllä viellä tarkistaa tuo kun muuten se kävisi niin hyvin järkeensä tohon vikaan.. muut letkut on ainakin kunnossa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Syyskuu 14. 23:14:14 2009

fordton kirjoitti:
NiceMan kirjoitti:Jostai saa ilmaa... Imusarjan tiiviste? Tehostaja? Joku letku...
Ollut juuri tosiaan kannet auki remontin takia ja imusarjan tiiviste oli ihan ehjä vaikka ne tulisikin vaihtaa aina auki olon jälkene mutta tällä kertaa nyt pistin hyvin vaan massaa tiiviste pinnoille et vanha tiiviste pitäs. Niin ja ennen remonttia oli aivan tasan samat oireet ja osittain sen takia olikin tuo kansi / nokka remontti. No jarrut mulla on kyllä aika paskat ja tehottomat. Muistaakseni olen koittanut tulpata tehostajan lähtevän letkun mutta pitää kyllä viellä tarkistaa tuo kun muuten se kävisi niin hyvin järkeensä tohon vikaan.. muut letkut on ainakin kunnossa.
Onko automaatti vai manuaali lootalla?
Jos automaatilla niin meneekö lootalle mitään letkua?
Jäähdytysnesteessä ei kupli... Eikä öljyä?
Alipaineella toimiva tehostin siis... ei sähköinen...
Nokka-akselin asento tunnistin tai kampiakselin asentotunnistin? Likaiset tai ei kohdalla...
Puristuspaineet mitkä?


En tuota BOA sarjalaista tunne niin kuin BOB konetta...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ti Syyskuu 15. 12:26:06 2009

NiceMan kirjoitti:
fordton kirjoitti:
NiceMan kirjoitti:Jostai saa ilmaa... Imusarjan tiiviste? Tehostaja? Joku letku...
Ollut juuri tosiaan kannet auki remontin takia ja imusarjan tiiviste oli ihan ehjä vaikka ne tulisikin vaihtaa aina auki olon jälkene mutta tällä kertaa nyt pistin hyvin vaan massaa tiiviste pinnoille et vanha tiiviste pitäs. Niin ja ennen remonttia oli aivan tasan samat oireet ja osittain sen takia olikin tuo kansi / nokka remontti. No jarrut mulla on kyllä aika paskat ja tehottomat. Muistaakseni olen koittanut tulpata tehostajan lähtevän letkun mutta pitää kyllä viellä tarkistaa tuo kun muuten se kävisi niin hyvin järkeensä tohon vikaan.. muut letkut on ainakin kunnossa.
Onko automaatti vai manuaali lootalla?
Jos automaatilla niin meneekö lootalle mitään letkua?
Jäähdytysnesteessä ei kupli... Eikä öljyä?
Alipaineella toimiva tehostin siis... ei sähköinen...
Nokka-akselin asento tunnistin tai kampiakselin asentotunnistin? Likaiset tai ei kohdalla...
Puristuspaineet mitkä?


En tuota BOA sarjalaista tunne niin kuin BOB konetta...
Niin toi ei oo BOA eikä BOB vaan BRF eli 12 venttiilinen malli.

Manuaali laatikolla on (Type-9 4x4) ja ajonopeuden tunnistin on käytössä nopeusmittarin vaijerin varressa.
Ei kupli jäähdytys neste eikä oo öljyt sekasin.
Alipaineella toimiva tehostin on viellä toistaiseksi. Sähkönen tehostin pitäs laittaa kiinni kun vaan jaksais alkaa..
Nokka-akselin asentotunnistin on kiinteänä jakajassa ja olen koittanut kokonaan eri jakaja, ei ollut muutosta.
puristuspaineita en ole mitannut mutta varmasti on todella hyvät sylintereissä kun ei ollut juurikaan mitään kynnystä ja kone ei muutenkaan ylimääräisiä huohottele tai savuttele.

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Syyskuu 21. 22:38:44 2009

No nyt sit menneenä viikonloppuna tulppasin imusarjasta alipainejarrutehostimen letkun paikan ja otin käyttöön sähköhydraalisen tehostajan saadakseni selville että vuotaako tehostaja ja käyttöön huomattavasti paremmat jarrut. No juu, ei käynti parantunut yhtään mutta mikä oli todella mielenkiintoista niin nyt kaasua nopeasti antaessa kuuluu apukuskin puoleisesta "vaparista" melkoinen vihellys eli olisikohan sittenkin jossain joku imuvuoto.. :oops: Ikään kuin joku vuotava osa/tiiviste resonoisi alipaineen mukaan. Kai se on vaan foordilta tilattava taas uusi imusarjantiiviste! :oops:
Niin ja kaasuläpänasento tunnistimen mittasin niin se oli kunnossa ja arvot ok.


Tuolla pari video pätkää auton käynnistä ---> http://s198.photobucket.com/albums/aa258/Tonis_album/

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Su Syyskuu 27. 19:48:07 2009

fordton kirjoitti:No nyt sit menneenä viikonloppuna tulppasin imusarjasta alipainejarrutehostimen letkun paikan ja otin käyttöön sähköhydraalisen tehostajan saadakseni selville että vuotaako tehostaja ja käyttöön huomattavasti paremmat jarrut. No juu, ei käynti parantunut yhtään mutta mikä oli todella mielenkiintoista niin nyt kaasua nopeasti antaessa kuuluu apukuskin puoleisesta "vaparista" melkoinen vihellys eli olisikohan sittenkin jossain joku imuvuoto.. :oops: Ikään kuin joku vuotava osa/tiiviste resonoisi alipaineen mukaan. Kai se on vaan foordilta tilattava taas uusi imusarjantiiviste! :oops:
Niin ja kaasuläpänasento tunnistimen mittasin niin se oli kunnossa ja arvot ok.


Tuolla pari video pätkää auton käynnistä ---> http://s198.photobucket.com/albums/aa258/Tonis_album/

Eilen vaihdoin imusarjan tiivisteen mutta eipä siinnä mitää vuoto vikaa ollut kun ei ollut mitään vaikutusta. :x No tuli pahan venttiilit säädettyä samalla kun oli niinkin purettuna. :) Nyt on kyllä sitten oikeesti ideat vähissä tai siis loppu!

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Syyskuu 27. 20:21:04 2009

Mittasitko paineet paikalla vai ajaessa? Siis p.aine...
Kerran oli yksi scorpari jossa tukos... paikalla kyllä otti kieroksia mutta kun lähti vedättää niin hetken kulki kunnes hyyty... mutta ei siis sammunut.
P.aine suodatin vaihdettu milloin?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fordton
Viestit: 326
Liittynyt: To Kesäkuu 14. 9:57:33 2007
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 2.9i 12v ja 24v kaasuläpänasento tunnistimista

Viesti Kirjoittaja fordton » Su Syyskuu 27. 21:53:55 2009

NiceMan kirjoitti:Mittasitko paineet paikalla vai ajaessa? Siis p.aine...
Kerran oli yksi scorpari jossa tukos... paikalla kyllä otti kieroksia mutta kun lähti vedättää niin hetken kulki kunnes hyyty... mutta ei siis sammunut.
P.aine suodatin vaihdettu milloin?
Paikallaan mittasin, pitää varmaan rakennella mittaria niin että pääsee mittaamaan ajossakin eli mittari auton sisälle. Bensan suodattaja on vaihdettu 2v sisään. Bensalinja tulee tankilta (sinistä) paine/hydraliikka putkea n.6mm ja paluu vähän pienempää. Voiskohan olla liian pieni paluu putki..?

Vastaa Viestiin