Capri mk2 pyörät

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Toukokuu 10. 19:21:22 2009

Elikkäs.. Jakohan on 4*108 mutta mutta mikähan mahtaa olla keskireijän koko ja mikä ET pitäs olla, että osuu pyörä nätisti kohalleen, ettei tarvis spacereitten kans leikkiä. (edellisen omistajan jäljiltä takana varmaan 30mm spaceri..)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 10. 19:53:30 2009

reikä 63,3 - 63,5 (riippuen tietolähteestä). Ilmeisesti 2,5". Sama kuin vielä 90-luvullakin.

Capri kestää aikamoisen pienen ET:n. Luokkaa 10-15mm jos pyöritään 7" tai kapeammassa vanteessa, pystyy ehkä vielä ajamaan uraisellakin tiellä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Toukokuu 11. 10:04:43 2009

Ja sitten hieman offtopikkia, mikähän hiton paisari mahtaa moiseen olla laitettu.. Korkki hukassa edellisen omistajan toimesta ja jenka on päälimitaltaan n. 43mm onko kellään hajuja, minkä auton korkki vois moinen olla kooltaan?

-Paisarin korkki löytyi. Volvon paisarihan se siellä.

Mutta mutta. Lisää offtopikkia. Mitä rasvaa tollaseen vanhaan 4v askiin kannattaa laittaa, ohjekirja sanoo nossa Hypoid sae 80EP

Mahtaakohan moista enään mistään edes saada ja voiko korvaavaksi laittaa esim jonkun 75w90 rasvan?

Ja peräänhän suositellaan hypois sae 90EP rasvaa, voiko tänkin korvata jollain luokkaa 80w100 rasvalla?

(taino, taitaa olla sama vaikka laittas rypsiöljyä, niin parempaa se on kun noi mitkä sielä tällä hetkellä on.. Mutta voishan sinne jotain ihan oikeatakin ainetta kerralla laittaa)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Toukokuu 15. 20:45:46 2009

Vissiin 3l caprissa (vm 75) pitäs aina olla iso atlas perseenä? No, muttamutta, mites.. JOS joku on vaihtanu koko hanurin. Kuinka tunnistan ison atlaksen? On meinaan tasauspyörästön tappi hieman sorvaillu -> heiluu puolisen senttiä pesässään. Eli pikkupyörät, se tappi ja se "pesä" on kabut. Itse välitys näytti hyvältä, eikä ujella.

Suunnittelin, että jos ostais lukkohanurin, niin.. Mistä suomessa kannattaa lähteä kyselemään moista ja mitä kaikkea kannattaa uusia - Eli suomeks mitä kaikkea tilaan? Perän kasaa ihan ammattimies, mutta lupasin hankkia tarvittavat kamat valmiiksi.

Ja jos suomesta ei saa, niin mistä kannattaa tilata? burton on tietenkin yksi vaihtoehto.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Toukokuu 15. 21:47:08 2009

VooDoo kirjoitti:Vissiin 3l caprissa (vm 75) pitäs aina olla iso atlas perseenä? No, muttamutta, mites.. JOS joku on vaihtanu koko hanurin. Kuinka tunnistan ison atlaksen? On meinaan tasauspyörästön tappi hieman sorvaillu -> heiluu puolisen senttiä pesässään. Eli pikkupyörät, se tappi ja se "pesä" on kabut. Itse välitys näytti hyvältä, eikä ujella.

Suunnittelin, että jos ostais lukkohanurin, niin.. Mistä suomessa kannattaa lähteä kyselemään moista ja mitä kaikkea kannattaa uusia - Eli suomeks mitä kaikkea tilaan? Perän kasaa ihan ammattimies, mutta lupasin hankkia tarvittavat kamat valmiiksi.

Ja jos suomesta ei saa, niin mistä kannattaa tilata? burton on tietenkin yksi vaihtoehto.

laita kuva taka akselista niin arvotaan onko se atlas. suomesta saa lukkoja vissiinkin rally racesta, ssf pyörältä, jk race&gripp (gripper) yms.

ulkomailta burton, rallydesign ja gearboxman.

quaife atb vois olla hyvä vaihtoehto capriin tai sitten zf

vetoakselin poori luuku kannattaa laskea ennen tilausta. toden näköisesti se on 16 pooria.

lisäksi tarviit välityksen laakerit (4kpl) krympin, stefan ja takakannen tiivisteen. samalla kannattaa myös pyöränlaakerit uusia.

jos kiire ajamaan niin mulla olis joutilaana atlaksen tasauspyörästö. :D
ford escort´79 tic

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Toukokuu 15. 22:17:41 2009

Tuo viellä pysyy sen aikaa nivaskassa, että saan haettua leiman, sitten hitsaan koko tasauspyörästön jumiin. :burn

Se saa mennä sielä sen aikaa, että saa lukon kotosalle hiluineen.

Muttamutta. no. prkl Minäpä käyn ottamassa kuvat ja pistän tänne linkkiä, niin saa raati arpoa. Onko mitään selviä tunnusmerkkejä enkku/ison / pienen atlaksen väleillä? Ei oo nää vanhemmat fordit vielä hirveän tuttuja laitteita.

pistin piruuttani sff pyörälle vähän mailia, että mitä vois maksaa lukko ja sen asennus
Viimeksi muokannut VooDoo, Pe Toukokuu 15. 23:14:26 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Toukokuu 15. 22:38:16 2009

http://www.vkukko.fi/ford/atlas.htm

tuolla kuvat saku perästä ja atlaksesta. kummatkin purkenee taaksepäin. atlaksessa tulee takakopan pultit keskiosan ulkopuolelle, kuten kuvassa näkyy.

enkkuperä purkenee eteenpäin.
ford escort´79 tic

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Toukokuu 15. 22:56:22 2009

niin kysäseppäs kostajalta lukkoa, jos se sais sellaisen hommattua englannista. ja tietysti niitä laakereita yms. on menossa lähiaikoina englantiin.

http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 8&t=135936
ford escort´79 tic

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Toukokuu 15. 23:27:05 2009

Kuvien perusteella, se on kyllä tuo ihan oma caprin atlas mikä sielä on.
Tossa ykkös kuvassa (B) on tossa putkien vieressä tollaset ihme korvat, mitä mulla ei ole.

2 kuvassa taas ei ole putkissa vakaajien paikkoja 3 kuva Bingo!
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 16. 19:51:38 2009

Lisätunnisteena isossa kannen keskimmäiset (pystylinjassa) pultit on kannen keskellä kun pienessä ne on sentin pari sivussa

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Toukokuu 16. 20:51:10 2009

Täytyypä käydä mulkasemassa jahka kerkiää. Meinasitko siis että ne on Keskellä sitä kehää, vai toisessa pielessä? vai korkeussuuntaako tarkotit?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Toukokuu 16. 21:12:22 2009

Pari kehnoa kuvaa aidosta Mk-II/III Caprin Isosta-Atlasksesta autenttisessa ympäristössään... http://www.nic.fi/~moutine/capri/061.jpg ja http://www.nic.fi/~moutine/capri/062.jpg
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Toukokuu 16. 22:23:03 2009

Kyllähän se kovasti tuolta näyttääpi. Tutkitaan tutkitaan. Ei mitään valunumeroita tms ole, mistä sais _sata_ varmuuden mikä se on? On vähän huonoja kokemuksia näistä että "kai sielä pitäs.. ehkä olla" Voi vuosien saatossa olla vaihtunu ties mitä
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 16. 22:42:02 2009

Eli siis ylin ja alin pultti on akselin keskilinjassa kun pienessä ne on pari senttiä oisko ollu vasemmalla puolella

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Toukokuu 17. 21:08:04 2009

Juu u. perähomma taputeltu, on se iso caprin atlas mikä sielä sitten on. Muttamutta. Tietääko kukaan noista v6 essex moottoreista, tarvis saada tietää mitkä kannet oikein sain mukana tossa. Ei viittis niitä remontoida valmiiks, ennenkun tietää että ne on ylipäätään tohon pattiin käypäset.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Toukokuu 18. 19:56:45 2009

Nyt tulee pieni avautuminen.. Kattelin noita varaosiks saatuja kansia. Iloinen yllätys että portattu ihan ookoon näkösesti ja imuventtiilit vaihettu isompiin. No mutta.. Tietty toiseen kanteen katkennu imusarjan pultti.. Sitä sitten on yritetty vastakierretapilla pois ottaa ja se tappi katkennu sinne.. Ja ihan tasasta, ettei siitä saa vahingossakaan millään kiinni. Eikä hievahdakkaan koko mysteerio vaikka mitä taikatemppuja tekee.

Lieköhän olemassa teriä mitkä puree noihin vastakierretappeihin? Porais vaikka isoks koko reijän ja tekis sorvissa holkin sinne että saa oikeeseen mittaansa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Toukokuu 18. 19:59:26 2009

VooDoo kirjoitti:No mutta.. Tietty toiseen kanteen katkennu imusarjan pultti.. Sitä sitten on yritetty vastakierretapilla pois ottaa ja se tappi katkennu sinne.. Ja ihan tasasta, ettei siitä saa vahingossakaan millään kiinni. Eikä hievahdakkaan koko mysteerio vaikka mitä taikatemppuja tekee.

Lieköhän olemassa teriä mitkä puree noihin vastakierretappeihin? Porais vaikka isoks koko reijän ja tekis sorvissa holkin sinne että saa oikeeseen mittaansa.
Kai niitä jotain koboltti poria on mitkä tommoseen pystyy, mut hyväks havaittu keino on hitsata mutterin läpi ja ruuvata ihan normaalisti pois.

Tolla tyylillä poistin omasta kuutosesta useemman katkenneen pultin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Toukokuu 18. 20:35:45 2009

oliski paikka että pystys hitsaan, vaan kun ei. Se on semmosessa poterossa n sentin syvyydessä. Täytyy huomenna kysästä yheltä tutulta sorvarilta että jos se ajais jyrsimessä reijän väkiste auki..
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Toukokuu 18. 20:38:41 2009

Ei se mikkiliima tartu siihen valukanteen kovinkaan helposti, mullakii oli pari pulttia kohtuu syvällä ja kivasti irtos.
kai ny jollain tutullas on hitsivehkeet.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Toukokuu 18. 21:16:13 2009

Katkenneet hankalat vastakierretapit/poranterät/kierretapit saattaa saada ulos helpostikin hakkaamalla niitä tuurnalla ja vasaralla... Ovat niin kovia, että hetken jytkyttämällä hajoaa palasiksi ja tulee muruina ulos.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Toukokuu 18. 21:51:20 2009

Testasin jo. Ei tässä ekaa kertaa olla grillijuhlia pitämässä.. :) Tuo on sen verta pehmonen tappi kuitenkin, että muotoutuu vaan pää kun jytkii. Mutta sen verta kova, ettei terät pure.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Toukokuu 18. 22:18:36 2009

Siitä hitsaamisesta niin helpottaa kummasti jos on vaikka 8 pultti katkennut niin laittaa siihen päälle ison 8mm prikan jonka hitsaa tumppiin isolla virralla, siihen prikan päälle saa sitten räkiä isompaa mutteria ihan rauhassa, eli prikka helpompi hitsata kun on matala, toki jos jämä on kovasti syvällä niin vaikeuttaa

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Toukokuu 25. 17:45:11 2009

noniin.. vedetään vähän pidemmälle "offtopikkia" elikkä.. pitäs tohon nelivaihteiseen lootan mikä ton 3l koneen perässä on, löytää pakkikytkin, ei tunnu helpolla löytyvän. Kierre on joku TODELLA harva, n 4 harjaa per 10mm ja luokkaa 19mm harjojen päältä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Capri mk2 pyörät

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 25. 21:46:34 2009

Kierre muistaakseni 3/4" UNC. Joskus omaan 2,8i:n sitä etsin.
Mexico/RS1600 lootassa taisi olla sama kytkin. Löytyneekö sen helpommin...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin