Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » La Toukokuu 9. 14:14:29 2009

Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel viel :D

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Toukokuu 9. 14:38:15 2009

Jos sulla on microkatti niin tulostelet sieltä kansiollisen paperia sille issille?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Toukokuu 9. 17:07:15 2009

Taitaa valitettavasti lain mukaan vaatia ne ABSit toimintaan, jos Cossua meinaat vertailumallina käyttää.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Toukokuu 9. 17:34:30 2009

Taitaa olla inssistäkin kiinni tuo absi homma, niinkun moni muukin asia.
Vähä huono täällä kysellä näitä juttuja kun se on aina konttorista/inssistä kiinni mitä lippuja ja lappuja ne haluaa.
Varsinkin jos sielä halutaan semmosia lappuja mitä ei ole olemassa eikä kukaan suostu niitä kirjottamaan.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Toukokuu 9. 18:59:47 2009

ylimark kirjoitti:Taitaa valitettavasti lain mukaan vaatia ne ABSit toimintaan, jos Cossua meinaat vertailumallina käyttää.
AkiS kirjoitti:Taitaa olla inssistäkin kiinni tuo absi homma, niinkun moni muukin asia.
Finlexistä lainattua: "2. Auton jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan asennetun moottorin suurempaa tehoa seuraavalla tavalla:
a) ilman lupaa suoritettavissa moottorinvaihdoissa on jarrujen ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden oltava vastaavat kuin vertailumoottorilla varustetussa autossa"

Puhuinki tossa, että lain mukaan tarttee. Eri asia sit, miten tarkkaan inssi viittii sitä lakia totella...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » La Toukokuu 9. 22:30:21 2009

jeeps, täytyy toivoo parasta, jos ei cossun tekniikka tuu olee mahollista laittaa nii ahdetaa toi sit kuitenni :lol: saa kait siinä tehorajat nousee ainaki ton 150hv xr sierran tasolle :roll:

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Mikke » Su Toukokuu 10. 9:33:46 2009

Jonttu88 kirjoitti:jeeps, täytyy toivoo parasta, jos ei cossun tekniikka tuu olee mahollista laittaa nii ahdetaa toi sit kuitenni :lol: saa kait siinä tehorajat nousee ainaki ton 150hv xr sierran tasolle :roll:
Mutta muistappa se että jos on vähäpäästöinen niin tulee työlääksi saada leimattua ahtimelle. VTT testit sun muut. siis jos on vähäpäästöinen auto.
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Su Toukokuu 10. 15:56:24 2009

jontun dokkihan on katiton dokkilainen :roll:
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja THR » Su Toukokuu 10. 15:58:33 2009

Eikö tähän ois sama laittaa cossun tehostin ja abs????

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Toukokuu 10. 18:29:16 2009

tikkuri kirjoitti:jontun dokkihan on katiton dokkilainen :roll:
eipä taida olla sitten ysiykkönen, ainakaan jos valmistenumeron mukaan katsoo koska on valmistettu..
Pedal tu tö metal!

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Mikke » Ma Toukokuu 11. 16:41:44 2009

Ville K kirjoitti:
tikkuri kirjoitti:jontun dokkihan on katiton dokkilainen :roll:
eipä taida olla sitten ysiykkönen, ainakaan jos valmistenumeron mukaan katsoo koska on valmistettu..
Siitä vähän itse myös päättelin että on katti kone.. Mutta mistäs minä sitä tiedän, kunhan sanoin pienenä vinkkinä, kun jotkut eivät aina ajattele asiaa.
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » Ti Toukokuu 12. 19:05:36 2009

kyl se vaa sattuu olee vm91 ja ei oo vähäpäästönen :) löytyy joitakin malleja tuoltakin vuosiluvulta, ainakin inssi sano joskus ku ihmetteli päästöjäni.. eli siis muuten ei oo ongelmia :)

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » Ti Toukokuu 12. 19:09:27 2009

kyllähän tuo cossun tehostin ja absit aion laittaa jos niitä vaatii, ei vaan oo hajua et joutuuko mimmosia muutoksia tekee tohon "tulipeltiin" ja ei oo osunu osia vastaan, ei oo siis hintahaarukasta mitää hajua, ja ite tykkään kyl absittomasta :) mielellään en laittas jos ei pakko oo :)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Toukokuu 12. 19:32:49 2009

Tulipeltiin ei tarvi tehdä muutoksia, se absin pumppu sopii suoraan. Jarruputkia joutuu vähän muokkaamaan, tai sitten vaihtaa nekin absillisen putkiin, itse muokkasin alkuperäisiä sopimaan, vähän joutu vääntelemään ja muistaakseni takaputkeen tekemään pienen jatkon, se absittoman alkuperäinen paineensäätömokkulahan otetaan pois, kun absipumppupaketissa on se painesäädin valmiina. Johtosarjassa sulla on melko varmaan jo liitin valmiina pumpulle, kojelaudan alla repsikan puolella, aika ylhäällä.

Ja sitten tohon sun auton vuosimalli juttuun, voi tietty olla 91 vuoden puolella rekisteröity, mutta ootko oikeesti kattonu runkonumerosta valmistevuoden ja kuukauden?
Pedal tu tö metal!

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » Ti Toukokuu 12. 20:01:55 2009

niin joo :) no hyvä juttu kun jotkut on rojektoinu, taitaa olla joo liitin jos oikeinmuistan niin kyseisessä paikassa, en oo kyl vilkassu valmistenumeroo, täytyyhän se kattoo sitte vielä :D

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Toukokuu 12. 20:08:50 2009

http://www.btinternet.com/~madmole/vindecoder.html
Tossa on ainakin hyvä sivu mihin vaan syöttää ton rungonnumeron. Nimimerkillä mulla oli joskus 93 heinäkuussa ensirekisteröity nelikkodokki, oli valmistettu joskus 91 toukokuussa :wink:
Pedal tu tö metal!

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » Ti Toukokuu 12. 20:33:18 2009

hehe :D syyskuussa 90 on valmistunut pirssi sieltä se o roudailtu sit tänne :) elikkä taitaa aika viimosia ei vähäpäästösiä dokkeleita olla :)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Toukokuu 13. 21:03:15 2009

mites jos laittaa tehokkaammat kuin cosan vakiot siis jarrut.
voisko siten tuon abs homman kiertää. niistä ei menis niitä rosenttejakaan kun ovat tehokkaammat kuin mitä vertailumalli.
jos olen oikein noita vääntöjä tulkinnut.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

SEPIHYDE
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja SEPIHYDE » Ke Toukokuu 13. 23:49:40 2009

kysy maahan tuonista onko tehty ilman absia ja jos on pistät tavan jarrut mitkä vastaa cossun ja pyydät laput sieltä ite kysyin esko cosuun ja saisin poistaa absit pois auto on 93

cossieboy
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
Paikkakunta: vantaa

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja cossieboy » To Toukokuu 14. 17:23:56 2009

Jonttu88 kirjoitti:Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel viel :D
mitäs jos teet "cossun" vakio 2 litraisen ohc lohkolla sekä cossun muilla osilla... mutta ohc lohko cossun sisuskaluilla niin ei tartte olla cossu jarruista :) ja prosentit pysyy pienempänä koska ei täyd koneen vaihto kun ei cossun lohko kerta... ajatteleppas tälläistä.... itselläni oli aikoinaan 2L sedan dokki -91, johon muutettu/vaihdettu koko cossun akselistot + cossun sylinterikansi kaikkine apulaitteineen joka oli laitettu 2 litrasen ohc:seen "lohkoon" joka ei ole cossu niin ei ollu abs ongelmia eikä cossuun verrattavissa :). eli tuli: 2 litranen ahdettu, cossun apulaitteilla ja akseleilla ilman abseja :). autossa oli prosentit jotain 32-35% muistaakseni... eihän se inssi tiedä mitä siellä lohkossa on sisällä... jos lohkosta löytyy numerot ja ohc tai taunus niitten perusteella niin pitäis kelvata. ei ole silloin koko cossun kone niin ei ole täyd. cossun tekniikan vaihtokaan :) näin on tehty myös minun vanhempi 3d "cossukin" tosin se nyt aavistuksen eri asia kun ohc jo valmiiksi. sitä en tiedä onnistuuko tuo dokki vielä noin mutta pitäis ainakin!!
Taasko se o rikki :D

H Motorsport

cossieboy
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
Paikkakunta: vantaa

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja cossieboy » To Toukokuu 14. 17:27:55 2009

ainut on tuo teho lappu mikää pitää hankkia tietty kun ei saa olla kuitenkaan sit cossun tehoinen... tuossa mun rakennelmassa. :(. joten aina pikku ongelmia joka asiassa mut helppohan tuota cossua on kuristaa kun lappua jarruttaa...
Taasko se o rikki :D

H Motorsport

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Eemeli » To Toukokuu 14. 18:13:37 2009

Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa. :)
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Toukokuu 14. 21:22:32 2009

Lainataas vähän topiccia kun liippaa aika läheltä jo..

Onko kukaan tutkinut, että saisiko Cossun ABSeja toimimaan ilman sitä tehostin osaa? Ajattelin, että jos laittais lattiapolkimet ja sitten ABSit siihen perään. Eli siis pystyyköhän siitä ABSin ohjauksesta puukottamaan tehostimen ohjausta irti siten, että muu järjestelmä toimii vielä..?

Entä onko olemassa Aftermarket ABS järjestelmiä, mitkä toimis pedalboxin kanssa?

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja heka » To Toukokuu 14. 22:28:01 2009

Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa. :)
Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Eemeli » To Toukokuu 14. 23:01:37 2009

heka kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa. :)
Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.
Yllä Timo jo oikestaan vastasi tähän. Elikkä jos ei tehas tekosta muutoskittiä ole niin lattiapoljin sarja tai riippuva setti missä sylinterit on ukkoa kohti. Löytyy ainakin wilwoodilta ja tiltonilta.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

spinneri
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja spinneri » Pe Toukokuu 15. 14:51:17 2009

cossieboy kirjoitti:
Jonttu88 kirjoitti:Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel viel :D
mitäs jos teet "cossun" vakio 2 litraisen ohc lohkolla sekä cossun muilla osilla... mutta ohc lohko cossun sisuskaluilla niin ei tartte olla cossu jarruista :) ja prosentit pysyy pienempänä koska ei täyd koneen vaihto kun ei cossun lohko kerta...
Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.


Vihjaisi

Jari Sjöman
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Toukokuu 15. 16:15:30 2009

spinneri kirjoitti: Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.


Vihjaisi

Jari Sjöman
Spinneri Magazine
Mutta ei se kansi pelkästään tee siitä cossua.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Pe Toukokuu 15. 16:43:42 2009

henu kirjoitti:
spinneri kirjoitti: Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.


Vihjaisi

Jari Sjöman
Spinneri Magazine
Mutta ei se kansi pelkästään tee siitä cossua.
ei teekkään sitä pitää sit "kuristää" isommalla ahtimella ja eri moottoriohjauksella :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja heka » Pe Toukokuu 15. 21:22:54 2009

Eemeli kirjoitti:
heka kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa. :)
Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.
Yllä Timo jo oikestaan vastasi tähän. Elikkä jos ei tehas tekosta muutoskittiä ole niin lattiapoljin sarja tai riippuva setti missä sylinterit on ukkoa kohti. Löytyy ainakin wilwoodilta ja tiltonilta.
kirjoitin väärin, ei tuossa pedalboxissa sinänsä mitään ongelmaa, mutta mihin perustat tuon ettei tarvitse edes alkuperäistä tehostajaa?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Toukokuu 16. 0:31:55 2009

heka kirjoitti: kirjoitin väärin, ei tuossa pedalboxissa sinänsä mitään ongelmaa, mutta mihin perustat tuon ettei tarvitse edes alkuperäistä tehostajaa?
Eikös se sielä säädöksissä lue että alkuperäisen jarrujärjestelmän saa korvata kilpailukäyttöön tarkoitetulla tehdasvalmisteisella nk. bedalbox systeemillä.

Ainakin itse sen olen käsittänyt että jarrujärjestelmä käsittää sylinterin ja tehostajan yms. absit ja muut hilippeet.

Onhan siinä escortissakin tehostaja vakiona ja tehas bedalboxi korvaa sen ja sylinterin.

tätäkö meinasit?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja heka » La Toukokuu 16. 18:25:05 2009

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

Tuossapa nuo lakitekstit, en kyllä selvästi tuosta löytänyt kohtaa joka vaatisi tehostajan, itselläni vaan on sellainen kuva (katsastusmiehen kanssa keskusteltu) ettei saisi poistaa, aihe kiinostaa itseäni kovasti sillä pedalbox/lattiapoljinpaketti olisi tarkoitus taunukseen asennella.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Toukokuu 16. 19:13:23 2009

AKEn sovellusohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteiden muuttamisesta
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf

"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varuste-tun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."

Noin lukee tuola.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja heka » La Toukokuu 16. 20:31:11 2009

niinpäs näyttää lukevan, kuinkas tuota käytännössä tulkitaan?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Eemeli » La Toukokuu 16. 21:39:38 2009

heka kirjoitti:niinpäs näyttää lukevan, kuinkas tuota käytännössä tulkitaan?
Elikäs tehas pedalboxi saa olla katukäytössä paikoilaan mutta pitää olla balansissa. eli etu/taka säätö keskellä.
Suhde saa olla muutettuna ainostaan kilpailussa
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Toukokuu 17. 20:07:01 2009

pieni lainaus
eihän se inssi tiedä mitä siellä lohkossa on sisällä... jos lohkosta löytyy numerot ja ohc tai taunus niitten perusteella niin pitäis kelvata

jos 1300/1600/2000 ohc taunukseen tai sierraan laitetaan cossun kansi niin tehot ja vertailu määräytyy cossun mukaan.
muistaakseni aken pykälä näin määrittää. Kannen vaihto sama kuin vaihtais koko moottorin.

tohon tehostaja asiaan.
puhutaan normi katuautosta
normisti tehostajaa ei saa poistaa jos se uutena on ollu.

bedalbox menee nykyään läpi jos on ns. tehdasvalmiste kyseiseen automalliin tarkoitettu.
Ja jarrut säilytetään 2-piirisenä.

villi veikkaus että sellainen lattiaan tuleva race henkinen ei menis tuon automalli piikkiin.
mut odotellaan inssin päätöstä.
Ja ajon aikana ei voi balanssia säätää.

ja aikoinaan piti katastuksessa olla säätö lukittuna normitilanteeseen.
se mikä on normi on taas eri juttu mut puoliväli varmaan.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Toukokuu 18. 6:59:44 2009

heka kirjoitti:13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:


f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

Älkää nyt tohkeissanne unohtako tummennettua kohtaa. Jos aiotaan Cossuun verrata, laki sanoo, että ABSit on oltava toiminnassa...

Niin ja edelleen ne katsastusinssit tulkitsee noita pykäliä miten kukin parhaaksi näkee.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Vastaa Viestiin