
Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel viel 

-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Jos sulla on microkatti niin tulostelet sieltä kansiollisen paperia sille issille?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Taitaa valitettavasti lain mukaan vaatia ne ABSit toimintaan, jos Cossua meinaat vertailumallina käyttää.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Taitaa olla inssistäkin kiinni tuo absi homma, niinkun moni muukin asia.
Vähä huono täällä kysellä näitä juttuja kun se on aina konttorista/inssistä kiinni mitä lippuja ja lappuja ne haluaa.
Varsinkin jos sielä halutaan semmosia lappuja mitä ei ole olemassa eikä kukaan suostu niitä kirjottamaan.
Vähä huono täällä kysellä näitä juttuja kun se on aina konttorista/inssistä kiinni mitä lippuja ja lappuja ne haluaa.
Varsinkin jos sielä halutaan semmosia lappuja mitä ei ole olemassa eikä kukaan suostu niitä kirjottamaan.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
ylimark kirjoitti:Taitaa valitettavasti lain mukaan vaatia ne ABSit toimintaan, jos Cossua meinaat vertailumallina käyttää.
Finlexistä lainattua: "2. Auton jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan asennetun moottorin suurempaa tehoa seuraavalla tavalla:AkiS kirjoitti:Taitaa olla inssistäkin kiinni tuo absi homma, niinkun moni muukin asia.
a) ilman lupaa suoritettavissa moottorinvaihdoissa on jarrujen ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden oltava vastaavat kuin vertailumoottorilla varustetussa autossa"
Puhuinki tossa, että lain mukaan tarttee. Eri asia sit, miten tarkkaan inssi viittii sitä lakia totella...
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
jeeps, täytyy toivoo parasta, jos ei cossun tekniikka tuu olee mahollista laittaa nii ahdetaa toi sit kuitenni
saa kait siinä tehorajat nousee ainaki ton 150hv xr sierran tasolle 


-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
- Paikkakunta: sipoo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Mutta muistappa se että jos on vähäpäästöinen niin tulee työlääksi saada leimattua ahtimelle. VTT testit sun muut. siis jos on vähäpäästöinen auto.Jonttu88 kirjoitti:jeeps, täytyy toivoo parasta, jos ei cossun tekniikka tuu olee mahollista laittaa nii ahdetaa toi sit kuitennisaa kait siinä tehorajat nousee ainaki ton 150hv xr sierran tasolle
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
jontun dokkihan on katiton dokkilainen 

-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Eikö tähän ois sama laittaa cossun tehostin ja abs????
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
eipä taida olla sitten ysiykkönen, ainakaan jos valmistenumeron mukaan katsoo koska on valmistettu..tikkuri kirjoitti:jontun dokkihan on katiton dokkilainen
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 297
- Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
- Paikkakunta: sipoo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Siitä vähän itse myös päättelin että on katti kone.. Mutta mistäs minä sitä tiedän, kunhan sanoin pienenä vinkkinä, kun jotkut eivät aina ajattele asiaa.Ville K kirjoitti:eipä taida olla sitten ysiykkönen, ainakaan jos valmistenumeron mukaan katsoo koska on valmistettu..tikkuri kirjoitti:jontun dokkihan on katiton dokkilainen
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
kyl se vaa sattuu olee vm91 ja ei oo vähäpäästönen
löytyy joitakin malleja tuoltakin vuosiluvulta, ainakin inssi sano joskus ku ihmetteli päästöjäni.. eli siis muuten ei oo ongelmia 


-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
kyllähän tuo cossun tehostin ja absit aion laittaa jos niitä vaatii, ei vaan oo hajua et joutuuko mimmosia muutoksia tekee tohon "tulipeltiin" ja ei oo osunu osia vastaan, ei oo siis hintahaarukasta mitää hajua, ja ite tykkään kyl absittomasta
mielellään en laittas jos ei pakko oo 


-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Tulipeltiin ei tarvi tehdä muutoksia, se absin pumppu sopii suoraan. Jarruputkia joutuu vähän muokkaamaan, tai sitten vaihtaa nekin absillisen putkiin, itse muokkasin alkuperäisiä sopimaan, vähän joutu vääntelemään ja muistaakseni takaputkeen tekemään pienen jatkon, se absittoman alkuperäinen paineensäätömokkulahan otetaan pois, kun absipumppupaketissa on se painesäädin valmiina. Johtosarjassa sulla on melko varmaan jo liitin valmiina pumpulle, kojelaudan alla repsikan puolella, aika ylhäällä.
Ja sitten tohon sun auton vuosimalli juttuun, voi tietty olla 91 vuoden puolella rekisteröity, mutta ootko oikeesti kattonu runkonumerosta valmistevuoden ja kuukauden?
Ja sitten tohon sun auton vuosimalli juttuun, voi tietty olla 91 vuoden puolella rekisteröity, mutta ootko oikeesti kattonu runkonumerosta valmistevuoden ja kuukauden?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
niin joo
no hyvä juttu kun jotkut on rojektoinu, taitaa olla joo liitin jos oikeinmuistan niin kyseisessä paikassa, en oo kyl vilkassu valmistenumeroo, täytyyhän se kattoo sitte vielä 


-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
http://www.btinternet.com/~madmole/vindecoder.html
Tossa on ainakin hyvä sivu mihin vaan syöttää ton rungonnumeron. Nimimerkillä mulla oli joskus 93 heinäkuussa ensirekisteröity nelikkodokki, oli valmistettu joskus 91 toukokuussa
Tossa on ainakin hyvä sivu mihin vaan syöttää ton rungonnumeron. Nimimerkillä mulla oli joskus 93 heinäkuussa ensirekisteröity nelikkodokki, oli valmistettu joskus 91 toukokuussa

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
hehe
syyskuussa 90 on valmistunut pirssi sieltä se o roudailtu sit tänne
elikkä taitaa aika viimosia ei vähäpäästösiä dokkeleita olla 



-91 Ford Sierra DOHC 2.0i harrastelupeli
-90 Escort RS Turbo S2
-90 Escort RS Turbo S2
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
mites jos laittaa tehokkaammat kuin cosan vakiot siis jarrut.
voisko siten tuon abs homman kiertää. niistä ei menis niitä rosenttejakaan kun ovat tehokkaammat kuin mitä vertailumalli.
jos olen oikein noita vääntöjä tulkinnut.
voisko siten tuon abs homman kiertää. niistä ei menis niitä rosenttejakaan kun ovat tehokkaammat kuin mitä vertailumalli.
jos olen oikein noita vääntöjä tulkinnut.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ke Marraskuu 2. 14:03:07 2005
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
kysy maahan tuonista onko tehty ilman absia ja jos on pistät tavan jarrut mitkä vastaa cossun ja pyydät laput sieltä ite kysyin esko cosuun ja saisin poistaa absit pois auto on 93
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
- Paikkakunta: vantaa
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
mitäs jos teet "cossun" vakio 2 litraisen ohc lohkolla sekä cossun muilla osilla... mutta ohc lohko cossun sisuskaluilla niin ei tartte olla cossu jarruistaJonttu88 kirjoitti:Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel viel




Taasko se o rikki 
H Motorsport

H Motorsport
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
- Paikkakunta: vantaa
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
ainut on tuo teho lappu mikää pitää hankkia tietty kun ei saa olla kuitenkaan sit cossun tehoinen... tuossa mun rakennelmassa.
. joten aina pikku ongelmia joka asiassa mut helppohan tuota cossua on kuristaa kun lappua jarruttaa...

Taasko se o rikki 
H Motorsport

H Motorsport
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa. 

Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Lainataas vähän topiccia kun liippaa aika läheltä jo..
Onko kukaan tutkinut, että saisiko Cossun ABSeja toimimaan ilman sitä tehostin osaa? Ajattelin, että jos laittais lattiapolkimet ja sitten ABSit siihen perään. Eli siis pystyyköhän siitä ABSin ohjauksesta puukottamaan tehostimen ohjausta irti siten, että muu järjestelmä toimii vielä..?
Entä onko olemassa Aftermarket ABS järjestelmiä, mitkä toimis pedalboxin kanssa?
-Timo
Onko kukaan tutkinut, että saisiko Cossun ABSeja toimimaan ilman sitä tehostin osaa? Ajattelin, että jos laittais lattiapolkimet ja sitten ABSit siihen perään. Eli siis pystyyköhän siitä ABSin ohjauksesta puukottamaan tehostimen ohjausta irti siten, että muu järjestelmä toimii vielä..?
Entä onko olemassa Aftermarket ABS järjestelmiä, mitkä toimis pedalboxin kanssa?
-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Yllä Timo jo oikestaan vastasi tähän. Elikkä jos ei tehas tekosta muutoskittiä ole niin lattiapoljin sarja tai riippuva setti missä sylinterit on ukkoa kohti. Löytyy ainakin wilwoodilta ja tiltonilta.heka kirjoitti:Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 144
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 6. 10:48:28 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.cossieboy kirjoitti:mitäs jos teet "cossun" vakio 2 litraisen ohc lohkolla sekä cossun muilla osilla... mutta ohc lohko cossun sisuskaluilla niin ei tartte olla cossu jarruistaJonttu88 kirjoitti:Morjesta! Elikkäpä tartteepi apua fiksummilta.. käytin autoni viimeviikolla katsastuksessa ja siinä toivossa et sais tehorajoja nostettua, tai et sais cossun luvat koppaani. Koko alustahan on vaihettu 2wd cossusta, paitsi että abs:ät ei oo toiminnassa vakio pääsylinterillä.. Katsastusmies ilmeisesti tarttis vaan tiedot sierrran orkkis jarruista ja cossun jarruista ja valmistenumeron autosta mistä ne on otettu. ja pyysi samalla vaikiopääsylinterin ja cossun pääsylinterin eroja. täytys joku kirjallinen selvitys tehä tiistaihin mennessä, tai saa se venyä mut sit menee auto ajokieltoon. Et jos joku fiksu osais tyhmää vähän avustaa et mitä oleellist mun kannattaa inttää siel vielja prosentit pysyy pienempänä koska ei täyd koneen vaihto kun ei cossun lohko kerta...
Vihjaisi
Jari Sjöman
Spinneri Magazine
Kun vakio ei riitä – Spinneri Magazine
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
Sierra Cosworth 4x4 '92 with Hestec
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Mutta ei se kansi pelkästään tee siitä cossua.spinneri kirjoitti: Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Vihjaisi
Jari Sjöman
Spinneri Magazine
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
ei teekkään sitä pitää sit "kuristää" isommalla ahtimella ja eri moottoriohjauksellahenu kirjoitti:Mutta ei se kansi pelkästään tee siitä cossua.spinneri kirjoitti: Paitsi että pykälien valossa kannen vaihtaminen alkuperäisestä poikkeavaan rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Vihjaisi
Jari Sjöman
Spinneri Magazine

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
kirjoitin väärin, ei tuossa pedalboxissa sinänsä mitään ongelmaa, mutta mihin perustat tuon ettei tarvitse edes alkuperäistä tehostajaa?Eemeli kirjoitti:Yllä Timo jo oikestaan vastasi tähän. Elikkä jos ei tehas tekosta muutoskittiä ole niin lattiapoljin sarja tai riippuva setti missä sylinterit on ukkoa kohti. Löytyy ainakin wilwoodilta ja tiltonilta.heka kirjoitti:Mitenkäs tämä onnistuu? Escortteihin ilmeisesti käy valmiilla muutos sarjalla mutta entäpä autoihin joihin ei saatavana pedalboxia.Eemeli kirjoitti:Pukkaa pedalboxi siihen niin et lain mukaan tarvi etes vakio tehostajaa.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Eikös se sielä säädöksissä lue että alkuperäisen jarrujärjestelmän saa korvata kilpailukäyttöön tarkoitetulla tehdasvalmisteisella nk. bedalbox systeemillä.heka kirjoitti: kirjoitin väärin, ei tuossa pedalboxissa sinänsä mitään ongelmaa, mutta mihin perustat tuon ettei tarvitse edes alkuperäistä tehostajaa?
Ainakin itse sen olen käsittänyt että jarrujärjestelmä käsittää sylinterin ja tehostajan yms. absit ja muut hilippeet.
Onhan siinä escortissakin tehostaja vakiona ja tehas bedalboxi korvaa sen ja sylinterin.
tätäkö meinasit?
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
Tuossapa nuo lakitekstit, en kyllä selvästi tuosta löytänyt kohtaa joka vaatisi tehostajan, itselläni vaan on sellainen kuva (katsastusmiehen kanssa keskusteltu) ettei saisi poistaa, aihe kiinostaa itseäni kovasti sillä pedalbox/lattiapoljinpaketti olisi tarkoitus taunukseen asennella.
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
Tuossapa nuo lakitekstit, en kyllä selvästi tuosta löytänyt kohtaa joka vaatisi tehostajan, itselläni vaan on sellainen kuva (katsastusmiehen kanssa keskusteltu) ettei saisi poistaa, aihe kiinostaa itseäni kovasti sillä pedalbox/lattiapoljinpaketti olisi tarkoitus taunukseen asennella.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
AKEn sovellusohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteiden muuttamisesta
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varuste-tun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."
Noin lukee tuola.
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
"Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns. pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varuste-tun auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa."
Noin lukee tuola.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
niinpäs näyttää lukevan, kuinkas tuota käytännössä tulkitaan?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
Elikäs tehas pedalboxi saa olla katukäytössä paikoilaan mutta pitää olla balansissa. eli etu/taka säätö keskellä.heka kirjoitti:niinpäs näyttää lukevan, kuinkas tuota käytännössä tulkitaan?
Suhde saa olla muutettuna ainostaan kilpailussa
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
pieni lainaus
eihän se inssi tiedä mitä siellä lohkossa on sisällä... jos lohkosta löytyy numerot ja ohc tai taunus niitten perusteella niin pitäis kelvata
jos 1300/1600/2000 ohc taunukseen tai sierraan laitetaan cossun kansi niin tehot ja vertailu määräytyy cossun mukaan.
muistaakseni aken pykälä näin määrittää. Kannen vaihto sama kuin vaihtais koko moottorin.
tohon tehostaja asiaan.
puhutaan normi katuautosta
normisti tehostajaa ei saa poistaa jos se uutena on ollu.
bedalbox menee nykyään läpi jos on ns. tehdasvalmiste kyseiseen automalliin tarkoitettu.
Ja jarrut säilytetään 2-piirisenä.
villi veikkaus että sellainen lattiaan tuleva race henkinen ei menis tuon automalli piikkiin.
mut odotellaan inssin päätöstä.
Ja ajon aikana ei voi balanssia säätää.
ja aikoinaan piti katastuksessa olla säätö lukittuna normitilanteeseen.
se mikä on normi on taas eri juttu mut puoliväli varmaan.
eihän se inssi tiedä mitä siellä lohkossa on sisällä... jos lohkosta löytyy numerot ja ohc tai taunus niitten perusteella niin pitäis kelvata
jos 1300/1600/2000 ohc taunukseen tai sierraan laitetaan cossun kansi niin tehot ja vertailu määräytyy cossun mukaan.
muistaakseni aken pykälä näin määrittää. Kannen vaihto sama kuin vaihtais koko moottorin.
tohon tehostaja asiaan.
puhutaan normi katuautosta
normisti tehostajaa ei saa poistaa jos se uutena on ollu.
bedalbox menee nykyään läpi jos on ns. tehdasvalmiste kyseiseen automalliin tarkoitettu.
Ja jarrut säilytetään 2-piirisenä.
villi veikkaus että sellainen lattiaan tuleva race henkinen ei menis tuon automalli piikkiin.
mut odotellaan inssin päätöstä.
Ja ajon aikana ei voi balanssia säätää.
ja aikoinaan piti katastuksessa olla säätö lukittuna normitilanteeseen.
se mikä on normi on taas eri juttu mut puoliväli varmaan.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Re: Dokkeliini luvat cossun tekniikalle..
heka kirjoitti:13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
Älkää nyt tohkeissanne unohtako tummennettua kohtaa. Jos aiotaan Cossuun verrata, laki sanoo, että ABSit on oltava toiminnassa...
Niin ja edelleen ne katsastusinssit tulkitsee noita pykäliä miten kukin parhaaksi näkee.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654