pakoputkiviritys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Ma Huhtikuu 20. 19:19:12 2009

-93 scorpio cossuun ei näiltä lakeuksilta löydy uutta pakoputkistoa, varaosaliikkeet vaan puistelevat päätään ja Fordilta ei tohi etes kysyä
myykö niitä kukaan vai joutuuko tekemään palapelinä ite uuden ?
en tarvise mitään sporttiputkistoja, tavallinen riittää hyvin
entisestä halkesi pitkittäissaumoistaan vaimentimien väliset putket ja ne on aika kurja hitsailla nippuun kun ei auton alla ryömiminen kiinnosta,vielä vähemmän siellä hitsaaminen, varsinkin kun ainut nostoväline on hallitunkki....
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Huhtikuu 20. 22:18:40 2009

2" tuumasen sovittaa helposti plussana pöntöt edullisia ja maavara säilyy hyvänä.

simons pöntoistä saa tehtyä just itselle passelit

peltisarjaan laitoin sellaisen liitokset jossa jouset puristuu ja tiisteenä sellainen pyöreä rauta rengas.
-sopivasti antaa elää ja pysyy kallis martelius ehjänä

putkea saa suoraa ja mutkaa eri kulmina

ja sopivat taipuisat hitsattavat pätkät saa kaikista tarvikeliikkeistä hyvä mm. hukkaportille

kiinnikkeet 1cm lattaraudasta ja pohjaan semmoset kumet jossa jengat molemmissa päissä esim.

onhan siinä hommaa mut on sellainen kun haluaa.

yhden putkiston tehnyt kun kaupasta ei hyllystä löytynyt

itse hain soppelit tiivisteet kaupasta ja leikkautin niihin sopivat lätkät kurssikeskuksessa ja hitsasin putkiin kiinni.

taka-akseli ylityksen tein silleen että katkeaa just takasillan yläpuolelta jossa läpipulttikiinnitys saa helposti purettua.

tota en tienny eskossa ylitse.
scorpparissa sitten helpompi rojekti niiltä osin.


ehkä 10 minuuttia ja koko putkisto autosta irti. loput pätkät tulee sit semmosena pötkönä.

tietysti jos pitää olla rosteri pöntöt ja putket hinnan voi kertoa kolmella ehkä.

yks vaihtoehto tietysti jos ostaa tarvikeputkiston johonkin pirssiin ja sitä hieman modaa sopivaksi.

rälläkkä ja mig auttaa pitkälle

täs nyt vaan yks esimerkki
Viimeksi muokannut Fomococars, Ti Huhtikuu 21. 22:37:25 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Huhtikuu 20. 22:21:56 2009

Mulla on kateista taaksepäin joku tehdastekoinen rosteriputkisto, en tiedä merkkiä kun oli hurri jo sen sinne aikoinaan laittanut...

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Ma Huhtikuu 20. 22:38:15 2009

taka-akseli ylityksen tein silleen että katkeaa just takasillan yläpuolelta jossa läpipulttikiinnitys saa helposti purettua.


ei tainnut olla scorpio eikä sierrakaan, niistä kun menee ali tuo putki :)
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 21. 1:19:00 2009

Uuden putkiston rakentaminen on vähän ollut mielessä itsellänikin Scorpioon. Nykyisessä ei vielä vikaa (täysin vakio), mutta rähinä ääntä saisi olla lisää. Kyllähän se nyt kierroksilla murisee sisällekin asti, mutta vähän lisää saisi tulla ääntä. Lisäksi olisi tarkoitus vähentää katteja 50% eli ”vain” kahdella varmasti pärjää.

Tuolla toisessa topicissa oli juttua niistä sähköläppä-takapöntöistä. Jos sellaisen yrittäisi virittää kiinni, niin ei tarvitse sitten koko ajan kuulosuojaimet päässä ajella.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Huhtikuu 21. 7:38:33 2009

Minä en tiedä Skorppioista mitään, mut jos se on 2.9 Kosvord 143kw 2/92-9/94 niin Bosal tuntee siihen sen välipönttöhärdellin (sedan+hb) ja takapöntön (vain hb).

Örum on maahantuoja (kuluttaja asioi varaosaliikkeessä), hinnastosta löytyy saldolla ei joten tehdastilaus ~1kk.

EDIT: Jos HB niin Walkerin maahantuojalla taitas olla ihan varastossakin.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Ti Huhtikuu 21. 19:35:48 2009

bosal siinä on ennestään

tuli nyt joku vikakin autoon,ei käynnisty enää tallista....näissähän lienee polttoainesyötön katkaiseva kytkin jonka kuuluisi toimia kolaritilanteissa? sierrassa se pomppasi pari kertaa kun löi lekalla vähän kovempaa. missähän päin koria se skorpparissa löytyy?
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Huhtikuu 21. 19:43:41 2009

Takaluukusta, sen kynnyksestä tarkemmin sanoen.
Pedal tu tö metal!

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Ti Huhtikuu 21. 19:59:43 2009

sekö siinä lukon vieressä,punainen nappi ? kuvittelin sen olevan joku varashälyttimeen liittyvä juttu :D
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Huhtikuu 21. 20:00:53 2009

Siinä se on.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Huhtikuu 21. 21:47:58 2009

sopiikohan mulkkarin putkisto tuohon, löytyis täydellisenä melko hyvä kuntoinen orkkis putkisto :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Ti Huhtikuu 21. 23:22:33 2009

lähti käyntiin kun kytkimen kuittasi mutta nyt katosi mittariston valot,parkit ja grammari pimeni...voi per.....onkohan nuo saman releen perässä kun en usko että kaikista palaisi sulakkeet yhtäaikaa?
mulkosilmän putkista ei ole tietoa,tämäkin on ensimmäinen korppioni minulla ja ollut vasta pari kuukautta ja törisee nyt kuin teinipoikien korollat,lähes hävettää jo ajella :green:
ei tosiaan näytä näihin tarjottavan etes sporttiputkistoja, pahoin pelkään että menee mikkihommiksi,en kyllä huomannut että mulkkariinkaan niitä ois tyrkyllä
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Huhtikuu 22. 10:01:06 2009

vortsoni kirjoitti:lähti käyntiin kun kytkimen kuittasi mutta nyt katosi mittariston valot,parkit ja grammari pimeni...voi per.....onkohan nuo saman releen perässä kun en usko että kaikista palaisi sulakkeet yhtäaikaa?
Ei varmaan releen mutta saman sulakkeen mahdollisesti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ke Huhtikuu 22. 20:31:39 2009

siipicossu kirjoitti:
vortsoni kirjoitti:lähti käyntiin kun kytkimen kuittasi mutta nyt katosi mittariston valot,parkit ja grammari pimeni...voi per.....onkohan nuo saman releen perässä kun en usko että kaikista palaisi sulakkeet yhtäaikaa?
Ei varmaan releen mutta saman sulakkeen mahdollisesti.
Joo, muistaakseni on saman sulakkeen takana noi.Näin ainakin mulkkarissa...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Pe Huhtikuu 24. 21:10:34 2009

tais olla katkaisinvika,kolme sulaketta yhtäaikaa pimeenä ja nyt polttaa vain parkkien sulaketta ja muita ei muttei ne kyllä toimi silti
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ma Huhtikuu 27. 17:57:14 2009

'91 saa ainakin putken bosalilta 280€ kateilta takapöntölle asti. tehdastilaus 1kk.
Vaihdoin kans kun joku lippahattu oli tehty hienon tuning putken,kattien jälkeen pönttö 2sisään 1ulos.
Laitoin uuden alkupätkän,loppupöntön tein siitä mikä oli autossa kiinni siellä kattien jälkeen käänsin vaan toisinpäin 1sisään ja 2ulos :green:
Piti ite kans tehdä putkisto läpivirtaavilla pöntöillä mutta totesin että jos auto maksoi uutena yli 400 000mk nii en sit halunnu pilata sitä millään teini corolla putkella. :D
Tai ei niissä kovissa äänissä (lue:suorat putket) mitään vikaa oo scorppiossa ei vaan oo tarpeeks sylintereitä. :cha
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Huhtikuu 30. 19:37:27 2009

Mulkkaariin tarkoitus tehdä putkisto... vaikuttaako tuo putkisto paljon vakio cossu Bob moottoriin?

Perus orgis katit tulee mutta kateista taakse päin teen koko putken uusiksi 2 1/2 putkella, 2 simons läpivirtaavaa ja dynamax sokkelikko taakse...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

vortsoni
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maaliskuu 31. 17:32:41 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja vortsoni » Su Toukokuu 3. 16:22:03 2009

vaikuttaa ainakin senverran että naapurikin kuulee että pellin alla on kuutonen :D
ei minulla itellä kyllä hyövännyt mitään vaikka putki vuotaa kuin seula, sehän on semmoinen avara ja "vapaastivirtaava" nyt....ajele joku vuosi vanhalla niin kyllä se siitä avartuu ja on halvempi kuin simonssit
Escosta alkoi, oli ensimmäinen...

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Toukokuu 3. 19:16:01 2009

Heh =) Onhan se noinkin :)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Toukokuu 3. 21:03:39 2009

Ei kai se normi putkisto mitään ahdista ja ei sillä loppu osalla tehoa saa. Katit on pullon kaula ja niiden poistolla saa eloa varsinkin yläpäähän ja ihan huomattavasti. Tosin automaattivaihteisto rauhottaa menoa niin ettei ero tunnu niin dramaattiselta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Joulukuu 6. 8:37:12 2010

Ei oikein löytynyt oikeaa topicia ja en viitsi tämän takia uutta perustaa :oops:
Tuolla Sierra projektissa puhuttiin paljon putken koosta ja siitä tuli mieleen.

Eli onko 2,5" putki tehon kannalta liian iso 1,9 16V (140hv vapaastihengittävä) koneeseen?
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Joulukuu 6. 14:01:06 2010

Tu'nari kirjoitti: Eli onko 2,5" putki tehon kannalta liian iso 1,9 16V (140hv vapaastihengittävä) koneeseen?
On.
1,75" riittää. Ei tosin tee vaikutusta essonpaarissa, mutta toimii.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 6. 16:08:52 2010

Onhan siinä muutama muukin muuttuja kuin putken pituus-suuntaisen reijän halkaisija. Millaiset ja minkä tyyppiset vaimentimet ja onko katteja vai ei. Vois vaikka tolla 2,5" viedä käännön auton alle jossa sitten jatkuisi 2":sena ja puolesta välistä tai jostain jatkuisi tuolla yx'seiskavitosella.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Joulukuu 6. 16:10:10 2010

niin siis ymmärtäisin asian niin että se on liian suuri tehoon nähden, eli ei tarvitse olla niin suuri, pienempikin riittää, mutta ei kait siitä haittaa ole?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Joulukuu 6. 18:11:30 2010

Ei ole muuta haittaa kuin alentunut teho ja vääntö,ylentynyt melu,
äkkiseltään 2,5" on sopiva esim yli 300hv vapariin tai 400hv remmikin siitä tykkää,pakoputken koon määrää teho (pakokaasun määrä),ei moottorin tilavuus.
1,75"kuulostaa hyvältä niinkuin Jari sanoi.
Timppa 24V

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Joulukuu 6. 19:10:38 2010

Timppa kirjoitti:Ei ole muuta haittaa kuin alentunut teho ja vääntö,ylentynyt melu,
äkkiseltään 2,5" on sopiva esim yli 300hv vapariin tai 400hv remmikin siitä tykkää,pakoputken koon määrää teho (pakokaasun määrä),ei moottorin tilavuus.
1,75"kuulostaa hyvältä niinkuin Jari sanoi.
okkei, aina oppii lisää, mulla ollut mielikuva että peltisarjan paksuudella + kollektorin koolla ja paikalla haetaan alue kohdalleen ja loppuputki voi olla kuin suuri vain eikä vaikuta enää juurikaan mihinkään..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Joulukuu 6. 22:25:13 2010

Timo kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Ei ole muuta haittaa kuin alentunut teho ja vääntö,ylentynyt melu,
äkkiseltään 2,5" on sopiva esim yli 300hv vapariin tai 400hv remmikin siitä tykkää,pakoputken koon määrää teho (pakokaasun määrä),ei moottorin tilavuus.
1,75"kuulostaa hyvältä niinkuin Jari sanoi.
okkei, aina oppii lisää, mulla ollut mielikuva että peltisarjan paksuudella + kollektorin koolla ja paikalla haetaan alue kohdalleen ja loppuputki voi olla kuin suuri vain eikä vaikuta enää juurikaan mihinkään..
Muutama vuosi sitten tehtiin Taunukseen pakoputki/vastapaine jne. testi Solaksen penkissä,teholuokka 400Hv/+500nm(ollut nuo numerot liian pitkään pitää keksiä jotain...) 35Hv ja Nm hävis kun pistettin putkisto poikki about puolesta välistä autoa,oli tosin kyllä ärreen.. kuulonen...vaan eipä ne äänellä kulje.

(PS: Vordson,lupasit sponssaa satasella,ei o näkyny...saa pistää kuvat jako...vitsivitsi)

Josta päättelin että pakari on kuin savupiippu,se on hyvä jos se vetää...
TURBO vehkeet sitte taas oma lukunsa... ettei menis liian helpoxi.

Hik
Timppa 24V

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja STsam » Ti Joulukuu 7. 16:56:36 2010

Jari H kirjoitti:
Tu'nari kirjoitti: Eli onko 2,5" putki tehon kannalta liian iso 1,9 16V (140hv vapaastihengittävä) koneeseen?
On.
1,75" riittää. Ei tosin tee vaikutusta essonpaarissa, mutta toimii.
Tätä epäilin itsekin. Jännä kun tehoputkena (Simons) myydään 2,5" putkea kyseiseen autoon. Täytyy katsella Supersprint ym. vaihtoehdot.
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Joulukuu 7. 19:39:10 2010

Timppa kirjoitti:
Timo kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Ei ole muuta haittaa kuin alentunut teho ja vääntö,ylentynyt melu,
äkkiseltään 2,5" on sopiva esim yli 300hv vapariin tai 400hv remmikin siitä tykkää,pakoputken koon määrää teho (pakokaasun määrä),ei moottorin tilavuus.
1,75"kuulostaa hyvältä niinkuin Jari sanoi.
okkei, aina oppii lisää, mulla ollut mielikuva että peltisarjan paksuudella + kollektorin koolla ja paikalla haetaan alue kohdalleen ja loppuputki voi olla kuin suuri vain eikä vaikuta enää juurikaan mihinkään..
Muutama vuosi sitten tehtiin Taunukseen pakoputki/vastapaine jne. testi Solaksen penkissä,teholuokka 400Hv/+500nm(ollut nuo numerot liian pitkään pitää keksiä jotain...) 35Hv ja Nm hävis kun pistettin putkisto poikki about puolesta välistä autoa,oli tosin kyllä ärreen.. kuulonen...vaan eipä ne äänellä kulje.

(PS: Vordson,lupasit sponssaa satasella,ei o näkyny...saa pistää kuvat jako...vitsivitsi)

Josta päättelin että pakari on kuin savupiippu,se on hyvä jos se vetää...
TURBO vehkeet sitte taas oma lukunsa... ettei menis liian helpoxi.

Hik
Tätä mäkin aina ajattelen/käytän vertauksena että jos piippu on liian isoa nii savun lyö luukusta sisään..
Mä olen aina ajatellu putkikoon sillai kun kaasarinkin että mielummin liian pieni kun liian iso.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Joulukuu 7. 20:03:42 2010

asia on penkissä testattu enkä sitä epäile, mutta en silti laittaisi nimeäni paperiin missä noin ohjeistetaan/todetaan, jokin siinä sotii mun ajatuksia vastaan. mitäs jos auton pakoputkea jatkais viidellä metrillä, tuleeko parempi? eli käärmeenpesää peräkonttiin.. hmmm....

p.s vertaus savupiippuun ei oikein päde kun lämmin ilma nousee mielellään ylös niin siitä aiheutuu sopiva veto eli oikean kokoisella piipulla saadaan hyvä virtaus kun taas iso rööri ei virtaa niin nopeasti, mutta sama vaakana ei oikein toimi.. :green:

mut hienoa et asiaa on penkissäkin testattu, respect that!
Viimeksi muokannut Timo, Ti Joulukuu 7. 21:46:18 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti Joulukuu 7. 21:13:00 2010

Timo kirjoitti:asia on penkissä testattu enkä sitä epäile, mutta en silti laittaisi nimeäni paperiin missä noin ohjeistetaan/todetaan, jokin siinä sotii mun ajatuksia vastaan. mitäs jos asuton pakoputkea jatkais viidellä metrillä, tuleeko parempi? eli käärmeenpesää peräkonttiin.. hmmm....

p.s vertaus savupiippuun ei oikein päde kun lämmin ilma nousee mielellään ylös niin siitä aiheutuu sopiva veto eli oikean kokoisella piipulla saadaan hyvä virtaus kun taas iso rööri ei virtaa niin nopeasti, mutta sama vaakana ei oikein toimi.. :green:

mut hienoa et asiaa on penkissäkin testattu, respect that!
Vaakanakin se nopeasti virtaava kaasu tekee nk.ejektori imua primääriin ja sitä kautta pakoventtiilin taakse,joka ei toteudu yli isossa putkessa,
ei päde turbo vehkeisiin.

Ja käännettynä homma pelaa imupuolella,kun on virtaus nopeutta niin ilma pakkaa venttiilin taakse ja puristuu,liikkuu kokoajan "eteenpäin"venttiili/venttiilit aukeaa,ilma suorastaan ryntää eteenpäin kun on jo valmiiksi liikkeelläkin....jne
VS
Liian iso putki/runneri ---> ilma pysähtyy,venttiili aukeaa ja ilma rupeaa odottamaan että josko kohta joku imis mua tonne sylinteriin,noniin lähetääs pikkuhiljaa liikkeelle taas....
kun ei se ylisuuri pakarikaan jaksa vielä imeä

noi kuntoon ja vähä overlappia mukaan niin rupeaa tavara liikkuu, onkuin eri moottori,jos se oli pilattu isoilla reijillä sekä imu että pakopuolelta.
eikä taaskaan päde turbo vehkeisiin.
Timppa 24V

Taunus-Sälli
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Tammikuu 20. 12:40:09 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli » Ti Joulukuu 7. 21:28:20 2010

tästäkään asiasta en mitään tiedä ja autoki oli vaan taunuksen romu, paskalla12vpaskavaparipaska2.8:lla. mutta omakohtainen kokemus oli em. laitteessa se että, kannet portattu,nokka,peltisarjat ym. pientä. ja vakio ohc tanen putki, eli siis 44mm? tms.
ensimmäisellä kerralla penkissä.
toisella kertaa muuten täysin samat rojut mutta yks 2.5 tuumanen putki kahdella läpivirtaavalla pöntöllä niin teho nousi 24hv ja vääntö suunilleen saman verran, ja muutenki koneen toiminta parani todella selkeesti koko kierrosalueen läpi.
ja luonnollisesti penkityspaikka molemmilla kertaa sama.. ss-motors...

tiä sitten mistä johtu mutta mitään muita muutoksia laitteeseen ei tullu :roll:

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti Joulukuu 7. 22:08:40 2010

Taunus-Sälli kirjoitti:tästäkään asiasta en mitään tiedä ja autoki oli vaan taunuksen romu, paskalla12vpaskavaparipaska2.8:lla. mutta omakohtainen kokemus oli em. laitteessa se että, kannet portattu,nokka,peltisarjat ym. pientä. ja vakio ohc tanen putki, eli siis 44mm? tms.
ensimmäisellä kerralla penkissä.
toisella kertaa muuten täysin samat rojut mutta yks 2.5 tuumanen putki kahdella läpivirtaavalla pöntöllä niin teho nousi 24V ja vääntö suunilleen saman verran, ja muutenki koneen toiminta parani todella selkeesti koko kierrosalueen läpi.
ja luonnollisesti penkityspaikka molemmilla kertaa sama.. ss-motors...

tiä sitten mistä johtu mutta mitään muita muutoksia laitteeseen ei tullu :roll:
tästäkään asiasta en mitään tiedä
Hienoa että olet rehellinen,
vastasit oikeastaan tossa sun vuodatuksessa jo itselles...eli tommonen vakioputkisto parilla kammio vaimentimella ei tosiaan toimi kun tekee vastapainetta,joka on MYRKKYÄ!!!!!

Tosta huonompi olis ainoastaan kun löis vielä perunan sinne putken päähän tulpaksi.
isolla overlapilla siitä(vastapaine ei siis peruna) voidaan saada hyötyä keskialueelle,mutta ei mennä niin pitkälle vielä.

Eikös sulla ollu noin 160Hv...2"putkella olis tehon/väännön nousu EHKÄ ollu +29,30Hv...
vakioputkeen läpivirtaavat vaimentimet,olis varmaan hyvin pelannu sekin.
Sinne putkeen tarvitaan virtaus nopeutta,ei vastapainetta
Timppa 24V

Taunus-Sälli
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Tammikuu 20. 12:40:09 2009

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli » Ti Joulukuu 7. 22:21:16 2010

144 oli eka kerralla ja 170 toisella,eli ero olikin 26hv..
ja itseasiassa sitä ekaa pönttöö ei ollu ekalla kerralla vaan suoraa vakiokokosta putkee sen tilalla. ja takana vaan se taunuksen vakiovaimennin...
no täytyypä joskus askarrella siihen 13mm pienempi putki ja kokeilla tuleeko vaikutusta parempaan :shock:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Joulukuu 7. 22:22:45 2010

Niin, on se JÄNNÄ homma, kun esim. 115hv IS sierraan, jossa valusarja + 2":n putki vakiona, vaihdetaan peltisarja + 2,5":n putki (molemmat Marteliuksen valmisteita) ja saadaan ihan selkeästi paremmin toimiva paketti. Ei tohon tarvinnut edes dynossa käydä, kun huomasi keskikierrosalueen herkkyyden parannuksen ja selvästi "nopeamman" kierrosten nousun rajoittajan tuntumassa (joka kylläkin vain 6250rpm), joten en itsekkään ihan allekirjoita kaikkia Timppa-nimimerkin teorioita/mielipiteitä.

Lisäksi kuten tässä jo mainittu, niin pakokaasuahtimet on sitten ihan eri asia. Esim. AMW:n esimerkin mukaan viimeinen 1,5m 2,5":n putkea (alkupää 3") söi n. 30 heppaa 400hv:n teholuokassa olevasta toyotan koneesta.

No jokainen kokeilee, mitä keksii/haluaa ja sillä hyvä :D

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ti Joulukuu 7. 22:39:04 2010

Joo antaa olla.... eiköhän sierrassakin ollu kammio vaimentimet vakiona ja nyt tuli sitte kunnolliset(vaikka onkin eripituiset) primääri putket ja vastapaine katosi läpihengittävien pönttöjen myötä.
Oli siis syytä parantuakkin,jos se riittää niin hyvä niin.

Ei jaksa enempää olla väärässä :D .

Pitäähän jonku elättää noi viripajatkin,Tarvii ite jatkaa näillä vakio vehkeillä ja pikku putkilla kun näilläkin johonkin pääsee :P

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 8. 7:23:33 2010

Hetkinen... Nyt täytyy tarkentaa. Oletko sä Timppa kammiovaimentimia vastaan? Perustelut?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

escovainaa
Viestit: 515
Liittynyt: Ti Syyskuu 21. 5:09:10 2004
Paikkakunta: Kurikka

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja escovainaa » Ke Joulukuu 8. 15:37:01 2010

Mielenkiintoista keskustelua!
Älä Timppa vain lopeta tähän, koska tämä on hyvin mielenkiintoista jopa näin sivusta seuranneelle. :)

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » Ke Joulukuu 8. 18:19:53 2010

mulla ku oli joskus se scorppi cossu, siinä oli vakio pakosarjat ja putki 3". se oli alhaalla ihan hengetön ja alku sitten vetää joskus 4000rpm jälkee, uskoisin että se oli liian ison putken syytä. en tosin ikinä ole vakio putkistolla ajellu.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Kristian_89
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmikuu 2. 16:58:30 2010

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 » To Joulukuu 16. 12:42:57 2010

Cossu korpissa huippuvääntö löytyy noilta kierroksilta. Oma heräilee kans tossa 4000rpm.
Coupe Taunus 302cid

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Joulukuu 16. 12:54:55 2010

Kristian_89 kirjoitti:Cossu korpissa huippuvääntö löytyy noilta kierroksilta. Oma heräilee kans tossa 4000rpm.
juu juu, eli tolla putkella ei ehkä sittenkään ollut mitään merkitystä asiaan.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Joulukuu 16. 13:00:35 2010

juusto_pallero kirjoitti:
Kristian_89 kirjoitti:Cossu korpissa huippuvääntö löytyy noilta kierroksilta. Oma heräilee kans tossa 4000rpm.
juu juu, eli tolla putkella ei ehkä sittenkään ollut mitään merkitystä asiaan.
Olisi saattanut olla eloa ennen huippuvääntöä pienemmällä putkella.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » To Joulukuu 16. 13:01:58 2010

Aksu kirjoitti:
juusto_pallero kirjoitti:
Kristian_89 kirjoitti:Cossu korpissa huippuvääntö löytyy noilta kierroksilta. Oma heräilee kans tossa 4000rpm.
juu juu, eli tolla putkella ei ehkä sittenkään ollut mitään merkitystä asiaan.
Olisi saattanut olla eloa ennen huippuvääntöä pienemmällä putkella.
kyllä varmaan juu.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Kristian_89
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmikuu 2. 16:58:30 2010

Re: pakoputkiviritys

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 » To Joulukuu 16. 13:15:24 2010

Omasta poistettu ne 2 pikkukattia ja takavaimennin niin ihan hyvin vetää alhaalta. Tosiaan se veto tulee kunnolla mukaan 4000rpm korvilla. Pitäs tehdä tuolle putkistolle jotain, helvetinmoinen meteli irtoaa. Edellisen omistajan tekosia tuo putkiston pilaaminen, ihan uuden veroinen putki niin pitänyt pilata :evil: Pitää tehdä kokonaan uus putkisto tuohon.
Coupe Taunus 302cid

Vastaa Viestiin