RS Turbo vs. vapari CVH männät

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

RS Turbo vs. vapari CVH männät

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Huhtikuu 14. 16:45:28 2009

Minulla on yksi ”RS Turbon” moottori, jossa lohko on RST:n (löytyy turbon öljyn paluureikä). Tämän koneen männistä on perimätiedon mukaan sorvattu patit pois eli ne olisivat alun perin vapaasti hengittävän männät. Moottori on nyt moottoripukissa ja öljypohja irti. Tarkoituksena oli vaihtaa varmuuden vuoksi kaikki alakerran laakerit. Samalla tuli katsottua mäntiä ja ainakin alakautta katsottuna ne näyttävät samanlaisilta kuin tavalliset RS Turbon männät. Mäntien helmoissa lukee sisäpuolella keskellä MAHLE, vasemmalla jotain numeroita ja oikealla Fordin ovaalit ”leimat” ihan samalla tavalla kuin RST:n omissa männissäkin.

RS Turbon vakiomännät ovat Mahlen tekemät ”takomännät”, joissa näyttäisi olevan männänlaki takoa ja sitten alaosa näyttää tavalliselta männältä eli mäntä on valmistettu kahdessa osassa. Alapuolelta kun katsoo mäntiä, niin siellä näkyy metalliset liuskat.

Minkälaiset ovat rakenteeltaan CVH:n kaasari tai ruiskuversion männät? Onko vaparin männät yhtä palaa vai kahdesta osasta tehty ja mikä on valmistaja(t)?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS Turbo vs. vapari CVH männät

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Huhtikuu 15. 0:10:40 2009

Kävin taskulampun kanssa tutkimassa männissä olevia numeroita enkä tullut oikein yhtään sen viisaammaksi.

RS Turbon originaali männissä lukee:
80V157 MAHLE Ford

Moottorissa olevissa ”sorvatuissa” lukee:
80V138 MAHLE Ford

Nämä sorvatut männät ovat ainakin alapuolelta katsottuna ihan saman näköiset kuin RS Turbon männät.

Näillä numeroilla en löytänyt Googlella mitään järkevää.

Minulla on vielä jossain yksi sarja RS Turbon omia mäntiä, joita en tähän hätään löytänyt. Pitää vielä yrittää metsästää ne jostain varaston kätköistä ja tutkia vielä mitä niissä lukee.

Eli mitkä männät tuossa moottorissa on tällä hetkellä?


Edit:

Asia tarkistettu parista mäntäsarjasta eli RS Turbon originaali männissä lukee:
80V157 MAHLE Ford

Kuva

Jarski80
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Lokakuu 18. 16:10:09 2005
Paikkakunta: Mänttä-vilppula

Re: RS Turbo vs. vapari CVH männät

Viesti Kirjoittaja Jarski80 » Pe Huhtikuu 17. 7:43:48 2009

moro
xr3i on saanut samoja mahlen takomäntiä kun rs turboon, mutta niissä on
ne patit . itselläni on tälläiset ex-patti männät rs turbossa.
jäsen # 1206
Focus edition stw -18
Fiesta st -05

exsät:
Escort rst '87 Mondeo stw -01 S-max -08
escort stw 1.8 sport -96 ,escort td stw -98,escort 1.8 stw -96 ,escort xr3 tic ,sierra mk1 1.6 ,escort mk3 1.6

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RS Turbo vs. vapari CVH männät

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Huhtikuu 17. 12:33:55 2009

Paljonko sinulla on ahtopaineita eli mitä XR3i:n männät kestävät?

Tätä toista moottoria ”sorvatuilla männillä” on ajettu n. 0.7 bar ahtopaineilla ja nuo männät on siihen riittäneet vai ovatko jopa kestävämmät kuin alkup. RST-männät?

Itse paineistin oikeita RST:n mäntiä n. 1.0 bar paineilla ja niillä se toimi sen parisen vuotta ennen kuin kone antoi periksi todennäköisesti toisaalta.

Onko kenelläkään tietoa mitä lukee normi 1.3 tai 1.6 männissä?

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: RS Turbo vs. vapari CVH männät

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Huhtikuu 17. 20:32:30 2009

Mulla on purettuna XR3i kone ja sitten on uudempi 1.6 efi alakerta, molemmissa on samanlaiset pattipää männät, ei niissä ainakaan lukenut että mahle, siellä taisi lukea että AE, ja sitten jotain numeroita.
Jäsen #1112

Vastaa Viestiin