SHR kirjoitti:Jo -90 luvulla moni höyrysi kun tuli 16v kadettia ja corollaa että mitään ei escortilla tee....noh ei tässä nyt kauaa ole kun vaikkapa pari herraa pohjoisista ja vaikkapa kuukka tästä kulmilta laski yleisessä voittoja. Junnuissa on escort ollu aika vakio voittovaunu. Tänä vuonna a-junnut voitettiin oikeesti aika perusescortilla.
Tää Lehessaaren kehittämä escort ei ole sitten mikään normi vaan siinä on kaikki mitä voi olla. Kokolailla tehokkain ralli OHC mitä suomesta löytyy ja alustakin kohillaan. Höge veti myös reitin ulkoa joten kyllä siinä ampujatyttö sai kunnon kyydit.
Pimeetä rallia ei siis totuuden nimissä voi tota vauhtia ajaa.
Sanoin -90 luvulla näille "escortilla ei tee mitään" höyryyjille että miten perustelette tämän esim corollaa vastaan? ei tullut vastausta. Escortti on näet akselipainoiltaan hyvin lähellä ja alustan voi F:ssä tehdä samanlaisen. Suorakytky vaihteistokaan ei eroa. Moottorissa 200 lohkolla 2.1-2.2 asetuksella on reilusti enemmän raakaa voimaa kuin esim corollassa joka oli todellinen hitti taannoin. Kuskia on paha kaupanhyllyltä rakentaa joten nopea auto vaatii myös sellaisen kuskin.
Bemareissa on sairaasti voimaa mutta sen hallittavuus ei mielestäni hyödytä. Kovin kärjessä ei vaikuttanu yleisen cup:ssa jopa voiton saalistanu auto jossa yli 340hv.
Kyllä perusescollakin vielä pärjää, tosin siinä tarvitaan vähän luovaa hulluutta. Meillä ei tosiaan ole haitekkiosia pahemmin autoon ruuvattu, mutta eipä ne sitten ole kisassakaan paukkunut vaan lähes aina on maaliin päästy. Tärkeintä on, että autossa kiinni olevat osat toimii ja on oikein säädetty(!). Paljon on kantapään kautta opittu
Autoa kohtaan ei myöskään pidä tuntea sääliä, sen pitää kestää pikku kolhut ja paukkeet. Ei kisassa kiviä kierrellä!
T: k.o. auton kartturi